Supersyklus for olje og Frontline


La oss se nærmere på scenariet supersyklus for olje og frakt av olje i forhold til Frontline, og mulighetene for at supersyklus inntreffer i vinter.

Kursen for Frontline er nå $21.02 på Nasdaq. I dag har jeg Frontline aksjer for 4,6 MNOK. Hva er maksimalt potensiale i Frontline aksjen dersom supersyklus inntreffer? For eksempel dersom Suezkanalen stenges, eller andre events som fører til høye VLCC rater.

Hvor høye har VLCC fraktratene vært på det høyeste historisk? Hva vil Frontline kursen gå til da?
Ling
25.10.2023 kl 14:08 6583

Jeg ser at bare 9 av båtene som de får fra Euronav har scrubbere. Båter bygget etter 2019 har ikke scrubbere. Vet noen om det skal installeres scrubbere på noen av disse båtene eller er de for gamle slik at det ikke svarer seg?
Ling
25.10.2023 kl 14:36 6507

Jeg har ikke funnet noe om når Fro overtar de 24 båtene fra Euronav. Noen som vet? Utbytte for q3 kan bli ca 65 cent.
ibyx
25.10.2023 kl 14:37 6494

Det er jo et litt interessant spørsmål! Ser at 9 av de 24 har skrubber. Fra før har kun 2 av FRO sine VLCC ikke scrubber (2010)
Flåten fra Euronav har jo ikke så gamle skip som enkelte av FRO sine nå. Eldste er "kun" 2015, veldig mange fra 2016.
Godt mulig det er svarende å installere scrubber på disse. Men hva koster det i dagens marked? Og hvordan er kapasiteten? Hva kreves av tyngre utstyr docking for å utføre det?
https://www.frontlineplc.cy/fro-fully-funded-acquisition-of-24-modern-vlccs-from-euronav-nv/
https://www.frontlineplc.cy/fleetlist/vlcc/

65cent utbytte? Hvorfor det, hvor tar du det fra? Har du FRO idag? 😅
PS. I mellomtiden kan du jo vurdere OET.. Der er det top-notch hele veien! 😅
Redigert 25.10.2023 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Ling
25.10.2023 kl 14:56 6459

Her ser en hvor mange av Euronav som har scrubbere.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/56ceae90-d6e8-405f-9b6a-8097aa45797d

Her ser en hva båtene tjenete i q2 og estemert for q3. Jeg tok bare en prosent regning.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/ff3317cb-6836-4e42-b52b-8c968ca21015
ibyx
25.10.2023 kl 15:10 6401

Bryr meg ikke så mye egentlig om beholdning. Men noen ganger spørres det slik at baissing blir for påtagende?
Linken min over viser jo også antallet med scrubber, men ECO-faktoren kommer jo tydeligere fram på din! Tror ikke vi skal være *veldig* bekymret for standarden da? Mulig FRO vil utstyre noen med scrubbere også. Bare gjetning! :-)
Det viktigste med inntjening framover blir først og fremst raten tipper jeg...
Nesten alle VLCCer holder høy/bra standard vikrer det som. Sammenlignet med snittrater som meldt via Poten fx ligger jo åpenbart OET skyhøyt over og FRO et eller to hakk bak?
Redigert 25.10.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
102oktan
25.10.2023 kl 18:54 6153

Hello again! Aksjemarkedet på Wall St skal visst ikke krasje likevel. Kjøpt billett idag og gleder meg til en tur med en av de nye EURN-baljerne. Apropå OET, aksjen er jo ikke likvid i det hele tatt! Ikke lett å kjøpe eller selge! Tanken min var først at kjøpe mye Hafni og lite OET idag. Hafni gikk feil vei og OET har jo ingen omsetting så det blev FRO igjen. Vanskelig å sitte på gjerdet!

Frontline omsettes for 20 ganger mer en Okeanis så for meg er valget lett.
NOELLE
26.10.2023 kl 04:13 5640

Ingen omsetnting? Hva slags tull er det du lirer av deg? Okeanis omsettes for flere millionerhver dag på OSE. Lett å selge eller kjope, men klart det er mer omsettning i Frontline.
NOELLE
26.10.2023 kl 05:43 5830

Chris Shipping 🚢🚢
@christankerfund
·
13h
Russell getting slapped again and a new YTD low. Meanwhile tankers say “you can’t see me” and are up very nicely.

https://twitter.com/christankerfund

___________

Ser MEGET bra ut for tank fremover ! Vintersesongen er knapt begynt!
NOELLE
26.10.2023 kl 05:45 5877

Okeanis har har de mest moderne skipene, ja ECO Scrubbers. Får en betydelig premium på grunn av det. Denne vil bare stige når EU direktivene trer inn :)
ibyx
26.10.2023 kl 08:42 5666

Jeg vet at OET har sine "ECO scrubbers". Vel og bra! De fleste sm følger crude og clean selskapene på OSE har vel fått med seg det! :-)
Vi hører også ofte at dette er grunnen til at de oppnår bedre rater enn konkurrentene, ikke bare på OSE, men hvor som helst!
Men spørsmålet er om ikke fx FRO har skip med like høy standard? Altså "ECO scrubbers"?
Så hvorfor oppnår likevel OET tilsynelatende bedre rate stadig vekk? Er de rett og slett dyktigere i å forhandle rater osv?
Det vil gi mening om de i snitt oppnår bedre rater enn fx FRO fordi de ikke har eldre skip som trekker ned, men det ser likevel ut som de oppnår bedre enkeltkontrakter for sammenlignbare skip? Hvorfor?

Typisk aktualisert ved meldinger som denne for få dager siden:
Nissos Donoussa (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) USG/Spore Shell Western Supply and Trading Limited Kyklades Maritime (TCE: RV USD 69K @ 90 days / Actual USD 91K @ 72 days)
Redigert 26.10.2023 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Anden
26.10.2023 kl 13:25 5430

Det er veldig stille blant småakjonærene i FRO. Har mange solgt seg ut før den siste månedens store oppgang. Det sammenlignes flittig med Hafnia og Okeanis.
For å sammenligne siste måneds oppgang: OET har gått 12%, HAF 9,5% og FRO har steget 25% Ingen tvil om hvem som har steget mest. Og siste år har FRO steget det dobbelte av HAF med 140% mot 72%. OET har steget 127%
ibyx
26.10.2023 kl 14:56 5291

Du tenker det er tid for litt "security" i FRO? Men er det så enkelt? Euronavingen deres er vel premiert med 10-15%. Resten er generell rateoppgang de siste ukene...
Markedet er neppe ferdig å å prise FRO "korrekt" forhold til ekspansjonen ennå! Det kan sikkert bli litt ruglete. Men kan ikke helt se at dette skal "prises ut" i større grad? Sannsynligheten for mer oppside er gjerne større. Nå er det nok mer rater og "gevinstpsykologi" og annen "psykologi" som gjelder... 🤔

Man kan også måle de 3 mot hverandre fx siden OET ble notert? Prøv det! Så får du med et litt bredere bilde av "supersyklingen"! :-)
Redigert 26.10.2023 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Anden
26.10.2023 kl 15:13 5264

Nei! Ingen gevinstsikring i FRO. Vil være inne når 24 VLCC offisielt blir overført til Frontline. I tillegg er deet ikke lenge før ny utbytte mulighet! Er ikke akkurat daytrader!
ibyx
26.10.2023 kl 15:22 5276

Skjønner. Jeg tror også at siste ord langt ifra er sagt om effekten av de 24 nye! :-)
Tror kanskje analytikerne også sliter litt med å verdsette ekspansjonen. Tror ikke dette er bakt inn i særlig mange kursmål ennå.
For det er Hafnia som har størst oppside målt etter analytikerkonsesnus.
Ifølge Marketscreener har OET oppside til median på ca 4%, FRO ca minus(!) 5% og Hafnia ca +20%

Ellers siste 3år
OET +470%
Hafnia +417%
FRO +356%

Tror forøvrig det sitter en del på gjerdet nå som tok gevinst for tidlig. Enhver gevinstsikring vil bli tatt imot med entusiasme så lenge rater ikke gå feil vei?
Short har foreløpig ikke økt, men falt noe de siste ukene.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Redigert 26.10.2023 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Flipper
26.10.2023 kl 16:44 5138

Scrubbers and eco specs helping VLCCs avoid negative earnings

Average rates for the largest tankers have been below zero for 47 consecutive days, Baltic Exchange data show

https://lloydslist.com/LL1136129/Scrubbers-and-eco-specs-helping-VLCCs-avoid-negative-earnings
102oktan
26.10.2023 kl 18:51 4962

Enligt Ed på Twitter senker Jefferies EPS-anslaget for Q4. " $FRO also benefits from its Suezmax and LR2 exposure, though consensus EPS remains too high at $0.63 versus our updated estimate of $0.49. " https://x.com/ed_fin/status/1717531509584699714?s=20

FRO pleier å dele ut 80% så det skulle si et utbytte på $0,4 for Q4 ? Utbytte Q4 2022 var på $0,77. Men sikkert litt for tidlig og komme med utbytte-anslag Q4 redan nå :-)
Hva tror dere om Q3? Jeg tror fortsatt at det blir magert.
NOELLE
26.10.2023 kl 19:03 4990

Tankaksjene holder koken, tross meget dårlige börser. Rette plassen å sitte nå !

BreakWave
@DryBulkETF
·
1h
Tankers are bucking the global doom and gloom trend... Interestingly, it costs twice as much to ship oil in a Suezmax vs. a VLCC, basis $/ton... time for the big ladies to catchup?

https://twitter.com/DryBulkETF/status/1717564224023499065

Suezmax går av skaftet.
102oktan
26.10.2023 kl 19:10 5101

Jada, men har du en mening om utbytte?
ibyx
26.10.2023 kl 20:46 5010

Ok. Så de spår inntjening og utbytte for Q4 etter ca 1/4 av kvartalet er gått? Sier de også noe om Q3?
0,49 mulig utbytte blir 5,49 NOK for Q4 da vs 8,52 NOK for Q2.
Falt idag tilbake på relativt lavt volum til en kurs kun litt over en krone over oppnådd pris forrige tirsdag.


Ser forresten at NYSE snuser i pluss. Var det klassisk "OSE-skvis" vi så på slutten idag? Godt hjulpet av ståheien det store aksjebyttet i Hafnia skapte?
Noen ville ta storgevinst og fikk tilslag fra en kjøper på 70 kroner som ga ca 325MNOK brutto i kassa
Kursen var da 73 så rabatten var ikke så stor! Ca 4%. Volumet var jo sånn sett enormt til Hafnia å være og bør vel først og fremst ses på som et sterkt bullsignal som viser at mye kapital finner det attraktivt å "entre skuta" på et såpass høyt nivå? :-)

@102oktan. Greit å være oppmerksom på anslagene til Marketwatch! :-)
Redigert 26.10.2023 kl 21:11 Du må logge inn for å svare
102oktan
26.10.2023 kl 21:03 4955

Grønt på Nyse. Ingenting om Q3 men Marketwatch mener EPS Q3 $0,45, for Q4 $0,65
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro/analystestimates
NAT stiger 4%
Redigert 26.10.2023 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
NOELLE
27.10.2023 kl 06:44 4599

Markedet er klar over at Q3 blir litt " soft" for alle tankselskapene p.g.a ratene. Helt vanlig sesongmessig det uansett. Ratene er meget sterke til å våre Oktober nå, og fremover ser det bare ut som de vil styrke seg. Ifht til utbytter fra selskapene blir det nok ingen store overaskelser for Q3. Endel selskaper får premium på sine skip pga ECO scrubber og de vil prestere litt sterkere. Suezmax har jo feks eksplodert så de med mye slike håver inn. FRO og Okeanis vil nok levere utbytte rundt estimatene. Kansje litt sterkere, men det er fremover guiding og oppnådde rater som det blir fokus på :)

Alle vi med aksjer i tankselskapene må bare smile med tanke på hvor godt vi har holdt oss i et dårlig aksjemarked. Det er ikke for sent å hoppe på toget. Det blir en eventyrlig reise i flere år !
Redigert 27.10.2023 kl 06:45 Du må logge inn for å svare
Kontur
27.10.2023 kl 07:25 4605

Usa bomber terrormål inne i syria. Gerilia støttet av Iran. Oljen stiger. Det samme gjør ratene
msmekk
27.10.2023 kl 08:50 4528

Får håpe det blir med dette men risikoen for eskalering blir ikke mindre. Det blir uansett en perfekt storm for tankmarkedet så de kan godt roe seg ned et hakk i Midtøsten
ibyx
27.10.2023 kl 09:33 4565

Ny årsbeste igjen. 243,15. Dippen igår var gjerne smittefrykt fra gevinstsikringen i Hafnia?
Begge satte HOY igår. Men Hafnia "straffes" ca 3% vs sin fortsatt. Noe som kan være en mulighet der!
Anden
27.10.2023 kl 13:51 4416

Ny ath. 245,25, og vaker rett under og venter hvilken retning det skal ta "over there" Litt patetisk dette spillet og tradingen. Selv tror jeg vi kanskje ser 250 tallet allerede i dag, og i hvert fall til uken.

Hegnar podden i dag....

På et tidspunkt går tankratene amok. Da gjelder det å vite når du skal hoppe av, sier Håvard Nesheim, investor og investeringsdirektør i Conceptor Invest i denne ukens episode av Aksjepodden.

Han har gått inn og ut og inn igjen i Frontline. Denne gangen har han ikke tenkt seg ut med det første. I podcasten forklarer han hvorfor han mener tankratene vil gå gjennom taket, og når det gjelder å komme seg ut.
– Tankratene vil gå langt utenfor sin reelle verdi. Men hva skjer med oljen i fremtiden som energikilde?
vulkan
27.10.2023 kl 14:44 4303

Og gir artikklen noen hint om ved hvilke kriterier man bør hoppe av?
nucleus
27.10.2023 kl 15:01 4240

Folk er opptatt av hvor mye kursen kan gå.., men lite om at Frontline kan bli en råtass av en utbytte maskin.., i flere år i praksis. Å bygge nye VLCC tar sin tid og så er skippsverf opptatt av bygging av andre skipp for det. Så tenker definitivt ikke kortsiktig gevinst på Frontline.
Møkki
27.10.2023 kl 15:05 4234

For et eventyr 😊, men takk for denne gang FRO. Nå var potten så pass rikelig, at jeg merket høydeskrekken begynte å melde seg. Uansett ... ikke feil å ta gevinst.

Ikke glem, gjeldsgraden står nå i taket. Her kan det fort komme en emi melding for å unngå at noe må selges. Mulig at shortere etter hvert begynner å lukte på denne.
kodenavn
27.10.2023 kl 15:54 4162

Morsom du Møkki.
Afra og Suesmax rater på 80 K, og måker inn penger.
Gjeldsgraden er helt fin den. Her blir det ikke emi.
For å shorte denne bør man ha baller av stål, treverk mellom øra, og helst ha røyka noen gamle sokker i tillegg :)

Møkki, rett før du solgte, hva stod gjeldsgraden i da? Ok så helt lik som nå. Eneste forskjellen er at du fikk høydeskrekk sånn ca 110 kroner under kursmålene til flere meglerhus. Og for å ikke snakke om disse deilige utbyttene som vil regne over oss sittende aksjonærer.
102oktan
27.10.2023 kl 19:38 3813

Israel: − Bakkestyrker utvider operasjonen i kveld. FRO stiger på NYSE.
Redigert 27.10.2023 kl 19:41 Du må logge inn for å svare

Ingen glede at FRO stiger på andres lidelser. Bør holde oss for gode til sånne innlegg
102oktan
27.10.2023 kl 19:56 3912

Ok. Men når størrelsen på skyggeflåten som frakter russisk olje øker så gleder vi oss, Afra- og Suezratene går jo Booomm!
bravi
27.10.2023 kl 21:49 3746

Virker som det er suezmax som er riktig tonnasje å satse på nå, har relativt høyeste rater. Det betyr at NAT med en rendyrket og bortimot gjeldfri flåte på 20 skip vil ha størst oppside fremover både når det gjelder utbytte og kursutvikling. Hansson sier de er i en excellent posisjon.
Rui
28.10.2023 kl 09:55 3392

Fint dag på børsen i New York i går. Endte på 22,27USD som er 249,-NOK. Lover bra for mandagen på Oslo børs. Mulig vi passerer 250 Kr.
habbiten
28.10.2023 kl 09:58 3421

Gjeldfri flåte = lavere avkastning på egenkapitalen i oppgangsmarked. Grunnen til at FRO stiger så mye er jo at de har mye gjeld.