Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 265589

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.12.2023 kl 11:06 5602

Ratene? Se her: 10 grønne 1 rød
https://twitter.com/ed_fin/status/1737758012649959811

Burde være mer enn nok kraft for å ta ut den mulige TA-sperren på 72 kroner nå.
Det er neppe tid for gevinstsikring. Men det er jo "aldri feil" som det heter... 😅
Redigert 21.12.2023 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.12.2023 kl 11:17 5564

Scrubber MEG/UKC fra 94.750 igår til 101.000 idag.
Hva gjør Hafnia under 72 kroner?

Det må være "herrene med sperrene" 😅
Redigert 21.12.2023 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
KommersK
21.12.2023 kl 11:23 5552

Investtech og TA er for idio.... Nyheter og fakta styrer kursene. Som Suez nå, for eksempel.
ibyx
21.12.2023 kl 11:37 5525

Ikke helt uenig der. Men når større aktører med roboter mm forholder seg til det hender det at det får "selvoppfyllende" kraft...
Akkurat nå er det nok mer litt slik at større traderaktører ikke liker disse forstyrrende faktorene fra Suez som driver ratene for høyt *for tidlig*?
Juleskvisen de skulle ha blir desimert...?

Som en kommenterte på X/Twitter: kan ikke noen sende en memo av disse ratene til NYSE?
Redigert 21.12.2023 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.12.2023 kl 12:09 5466

Gikk tilbake og fant et Infinity rateark fra 6. november. Hafniakursen var da 72,50.
Det viser seg alle rater er høyere, mange *betydelig* høyere enn da...
Tenk dertil på breakeven-faktoren..
Så hvis du tror på en sammen heng mellom rater og aksjekurs...
Idag: https://twitter.com/ed_fin/status/1737758012649959811
6.11: https://twitter.com/ed_fin/status/1721443425675788680
👍🚀

PS. Dette er ikke en kjøpsanbefaling... bare noen enkle betrakninger... 😅
Redigert 21.12.2023 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
KommersK
21.12.2023 kl 12:11 5466

Vi må ha i bakhodet at Hafnia nettopp betalte utbytte på 2,20 også. Så vi er i realiteten ikke langt under toppen.
nike
21.12.2023 kl 12:14 5459

Spør heller:
Hva gjør HAFNI under 75?

Dagens overskrift på Paretos "Shipping daily"
" Prepare for positive product tanker revisions into 2024"
ibyx
21.12.2023 kl 12:15 5455

Joda. Men vi kan ikke "dra med" utbyttekorrigeringer kontinuerlig. Dette er jo en gjenganger "ekspertene" strides om da..
*Uansett* er ratene *betydelig* høyere nå enn da. Hvilket betyr *betydelig* økt inntjening og utbyttepotensial...
Har du sett på ratearkene?

Redigert 21.12.2023 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.12.2023 kl 12:18 5561

Selvsagt. Ikke uenig. Jeg inntar vel en litt konservativ mellomposisjon mellom deg og KommersK som gjør seg underlig nesten "reaksjonær" her? 😅
ibyx
21.12.2023 kl 12:41 5587

For de som ikke gidder å sammenligne ratearkene fra 6.11 til dagens. her er 3 eksempler:
Med Japan 40,5 > 71,75
Meg/ukc 70,75 > 101
Usgulf /ukc-med 26,5 > 54,25
Tradinator
21.12.2023 kl 12:57 5559

Skal vi få tilsvarende prosentvis økning i utbyttene?
ibyx
21.12.2023 kl 13:12 5646

Ja det blir jo interssant å se. Har de ikke litt policy som kan tilsi det?
Hafnias oppnådde kurser er selvsagt ikke identisk med dagens ratestipuleringer. Fasit får vi først ved Q4 neste gang.
ibyx
21.12.2023 kl 13:26 5694

ibyx kan være ganske plagsom altså... 😅
Nå fant jeg ratestipuleringene for 2. november. Da endte kursen på 74,30NOK etter en HOD på 75,15NOK
De samme 3 eksempler med idag vs 2. nov:
Med Japan 41,25 > 71,75.
Meg/ukc 77 > 101.
Usgulf /ukc-med 25 > 54,25

https://twitter.com/ed_fin/status/1719994624725373435

Dersom man finner det hensiktsmessig kan man da trekke ifra utbytte på 2,20 å få 72,10 kroner. Å stipulere inn rateøkningen i kursen er selvsagt ikke like lett...
👍

Man *kan* altså argumentere for at Hafnia selges med rabatt nå. Men igjen. Dette er jo børs. Alt kan bli billigere! Noe det ofte blir! 😅
Redigert 21.12.2023 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
infront
21.12.2023 kl 14:02 5652

Hafnia-kursen burde stå i 80 kroner nå. Fantastisk utvikling på LR-ratene nå.

Rater pr. 21.12.23 (Eco - no scrubber):
LR 2 USD/day 66.800
LR 1 USD/day 54.800
MR USD/day 36.100

Kilde: Shipping daily (Pareto)
Redigert 21.12.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.12.2023 kl 14:04 5671

X-Chris kommenterer dagens ratestipuleringer slik:

Clean rates are on absolute fire 🔥. Changes from yesterday:
- LR2 triangulated +3000
- LR1 triangulated +4000
- MR triangulated +3000
Han mener også at disse i hovedsak vil være gyldigere inn i Q1. Så det er bare å ta julegevinst! 😅

https://twitter.com/christankerfund/status/1737808623399751816
KommersK
21.12.2023 kl 14:11 5642

Hva synes du man skal gjøre hvis man skal sammenligne kurser på aksjer som har gitt utbytte kontra noen som ikke har gitt det, da? La oss si over et år. Noe annet enn å ta det med blir jo ren idioti. Og idioti er jeg ikke særlig fan av...

Og for spesielt interesserte: Jeg er økonom av yrke, så NOE å fare med bør jeg ha.
Så nei, jeg er ikke norsklærer, som mange sikkert tror. Jeg er bare jævlig opptatt av språk.
ibyx
21.12.2023 kl 14:26 5608

Hei kommers. Jeg ser absolutt poenget! Men jeg har også merket meg at det er uenighet om dette. Alle er sikkert ikke økonomer da. Ikke meg fx. Men jeg har ingen sterke meninger om det egentlig. Analytikere burde vel ha meninger om dette. Det vil jo være en faktor å ta hensyn til når man setter kursmål for en gitt periode?
Jeg tror likevel ikke dette er så avgjørende for Hafniakursen akkurat nå. Rateoppgangen som varsles er mye viktigere for retning og prissetting antar jeg. :-)
PS. Akkurat nå virker det som kursen følger hovedindeksen. Det er ingen som vil ta hverken gevinst eller løft virker det som.
Men jeg tenker sjansen for at noen skal inn med større volum nå er større enn for det motsatte...
KommersK
21.12.2023 kl 14:43 5577

Jeg mener at når man setter kursmål, la oss si ett år frem i tid, så bør man regne utbyttene inn i dette fra dags dato. Eller så bør de presisere, for eksempel: ''Vårt kursmål for Hafnia er 100,- om 12 måneder, pluss utbytter på totalt 12,- i denne perioden. Eventuelt inkludert. To helt forskjellige kursmål, spør du meg. Hadde vært mye mer ryddig og oversiktlig. Tror ikke at jeg har sett noen gjøre dette.
longterm
21.12.2023 kl 15:15 5513

Vil tro det er de færreste av oss her inne som abonnerer og følgelig besitter full tilgang til meglerhusenes analyser. Selvsagt kommenteres selskapenes utbyttepolitikk i analysene og følgelig noe som er innbakt i kursmålet de setter for aksjen. Men altså kanskje ikke noe alle intuitivt tenker på når de utelukkende får seg forelagt kursmålet.

Ellers, fortsett gjerne din kamp for godt språk - det er en viktig sak! ;)
KommersK
21.12.2023 kl 15:28 5751

Det er det. For noen av oss. Men det burde vært alle. Dessverre florerer døgeniktene.
Ellers kan jeg si at jeg lever godt med en kurs på 71 kr om et år, hvis vi får 12 kr i utbytter i mellomtiden.
ibyx
21.12.2023 kl 18:42 5592

Noen på X ytret et håp om at "NYSE" ville få dagens rateoppdateringer som et "memo".
Vel. Vedkommende kan ha blitt bønnhørt...
TORM stiger 4,5% på NYSE nå!
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd
Får håpe Hafnia åpner i "sikringsmodus" imorgen også!

Volumet er også helt ok. Er dermed "juleskvisen" avblåst i US?
VOLUME: 560.76K
65 DAY AVG: 584.17K
96% VS AVG
Redigert 21.12.2023 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
ship o hoi
21.12.2023 kl 23:08 5614

Jeg er skuffa over utviklingen til aksjen. For meg er det noe som skurrer. Mvh all in HAFNIA.
infront
21.12.2023 kl 23:21 5637

Enig. Litt for volatil. LR-ratene har bedret seg skikkelig nå. Hafnia-kursen burde ha passert 75 kroner. Se på KCC. Den har passert 85 kroner.....
Redigert 21.12.2023 kl 23:29 Du må logge inn for å svare
Tradinator
22.12.2023 kl 10:25 5319

Teknisk brudd….👍
infront
22.12.2023 kl 10:33 5295

Og da utløses et kjøpssignal (investtech.com) . Hafnia står i 73,25 nå. Opp over 3% siden forrige sluttkurs.
Redigert 22.12.2023 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.12.2023 kl 12:47 5120

Ok. Tok gevinst idag. Tapt litt over 1% på det nå.
Men dette er et sterkere bullsignal enn Investtech! 😅
Skal prøve å la være å kjøpe meg inn igjen for ikke forkludre videre oppgang! 😅
breiflabb
22.12.2023 kl 13:17 5064

Stampar kvar på samma belopp. Volymen måste bli högre. Kanske i pm innan slutcallen?
KommersK
22.12.2023 kl 13:58 5003

Var å få kjøpt på 62-tallet for 10 dager siden. Stamper? Samme beløp? Kjempeutvikling siden det.
ibyx
22.12.2023 kl 14:19 4997

Det er helt riktig! men hvor "naturlig var det fallet til 62? Det er vel her "herrene med sperrene" osv osv kommer inn i bildet. Og så kom Houthi å ødela festen? Den skulle selvsagt opp uten dem, men ikke så raskt som nå. Det skal være en del å gå på framover uansett? 75 bør være "no-brainer". Men kanskje ikke før i januar.
KommersK
22.12.2023 kl 14:43 5012

Du var jo ikke i tvil om at det var shorting. Men alle skipsaksjer var jo kraftig ned fra nylige topper. Trengte en krise, og den kom som julekvelden på kjerringa. Bare TORM som følger Hafnia nå. Tror den har gått litt mye de siste dagene. Derfor har jeg også solgt. Jeg trader jo uansett svært så ofte. Regner med en dipp. Men om den ikke kommer, så blir det nok mer i SNI, OET eller FRO i stedet. Bil, bulk og container styrer jeg unna. Kankje ulurt...
breiflabb
22.12.2023 kl 14:47 5013

Stampar på samma belopp 73,25 förstår du väl.
62,- är passe för länge sedan.
KommersK
22.12.2023 kl 18:29 4874

Opp over 3% på en dag. Hvis man er misfornøyd med det, så får man finne seg noe annet å holde på med. Da lever man i en fantasiverden, og er uhyggelig kravstor. Eller bare dum.

For året er oppgangen hittil på 44,94%. Men det har vært kr 12,45 i utbytter også, så den reelle avkastningen er da på nesten 70%! Det kan vel de aller fleste av oss leve med.
Sluttkursen i '22 var vel på kr 50,40.
ibyx
22.12.2023 kl 21:12 4789

Går seg til!
Medregnet siste utbytte har vi vel ny ATH 75,70 idag!
Siste gevinstsikring 73 her. Spennende å se utviklingen videre!
ibyx
27.12.2023 kl 09:52 3807

Romjulssalg!
Nede i 70,2
Dvs 72,4 dersom man legger inn 2,20 fra siste utbytte.
Et stykke ned fra ATH igjen altså
Men noen regner visst betydelig økt utbytte neste gang...
Da ble det litt Hafnia igjen.
Redigert 27.12.2023 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
ibyx
27.12.2023 kl 11:24 3654

"Håpet om skyhøye rater grunnet Suez-krisen svinner hen på børs. " skriver FA.
Men sannsynligheten for *svært gode* rater er fortsatt *svært sannsynlig* skriver ibyx!

Fra Shareville meldes det at et meglerhus jekker opp utbytteestimat til 0,5-0,6USD.
Forrige utbytte var 0.2032USD

5 rød 3 grønne
https://twitter.com/ed_fin/status/1739949864145006697
MEG/UKC fortsatt over 100k
Redigert 27.12.2023 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
longterm
27.12.2023 kl 12:03 3755

Vel, det meglerhuset kan umulig ha tenkt på utbyttet for Q4/23. Iflg siste kvartalsrapport var 65% av "earning days" for Q4 dekket med rater som ligger knapt 1000 USD over gjennomsnittet for inntjeningen i Q3. Det er vel ingenting som tyder på at ratene for de resterende 35% "earning days" i Q4 har vært så høye at man engang kan tenkes å være i nærheten av å kunne oppnå 0,5-0,6 USD i utbytte for dette kvartalet?
ørnen
27.12.2023 kl 13:12 3688

Jeg er fornøyd med 3 kr. Kursen er fortsatt altfor lav
Rui
27.12.2023 kl 13:16 3749

Det var ikke Q4, men for Q1 2024 de antydet 0,5 til 0,6 USD
longterm
27.12.2023 kl 13:25 3752

Ok, virker mer sannsynlig. Ellers går vel signalene fra analytikerne nå mer i retning av at supersyklusen for VLCC'ene er utsatt til nærmere 2025 og utover, mens produkttank spås et godt 2024.
Rui
27.12.2023 kl 13:55 7104

Enig ! Det er all mulig grunn til å anta at lavere fraktrater for VLCC vil vare i en lengre periode i 2024 en tidligere antatt av finanshusene. Jeg for min del solgte alle mine Frontline aksjer og kjøpte Hafnia. For produkttank ser 2024 lysere ut,med forventninger til økende forbruk av raffinerte oljeprodukter og høye fraktrater. Det er allikevel viktig å følge nøye med, da geopolitiske hendelser fort kan endre bildet.
ibyx
27.12.2023 kl 14:14 7092

Men hva er bra VLCC-rater? De siste slutningene til FRO må da gi bra med penger i kassa?
Det er jo ikke Suezkrisen som i utgangspunktet skal drive supersyklusen. Den kommer bare i tillegg.
Er underkapasiteten plutselig "nullet helt ut"?
ibyx
27.12.2023 kl 14:22 7127

Hafnia trades fint ned nå!
Får vi 62 igjen før nyttår?
longterm
27.12.2023 kl 14:42 7356

Nei, slik jeg oppfatter det handler det mer om (midlertidige) produksjonsbegrensninger og svakere enn forventet etterspørselsvekst fra Kina.
ibyx
27.12.2023 kl 14:51 7327

Er da marginene så små at noen prosents fall i kinaimport sender VLCC-ratene i kjelleren?
Høres letter "propagandistisk" ut?
Og det matcher ikke de siste oppnådde rater.
Selv denne helt ferske er ikke dårlig.
Atromitos (2016 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) AG/China Unipec (Bei) Heidmar (TCE: RV USD 46K @ 46 days / Actual USD 46K @ 47 days)

AG/India har forøvrig typisk senket snittratene i desember. Nå med angrep på skip utenfor India også så blir det kanskje slutt på de "kjellerratene" også. Men det er jo ikke slike frakter OET og FRO tar.
Rui
27.12.2023 kl 14:55 7326

Det tror jeg ikke. Hvorfor i all verden skulle det skje?
Det som styrer reduksjonen i dag for samtlige shipping kategorier er nyheten om at Marsk gjenopptar fraktruten gjennom Rødehavet og Suezkanalen. Dette tror jeg er over når handelen starter i morgen. Fortsatt er det flere shippingselskap som i dag bekrefter at de fortsatt går rundt Afrika i stedet for gjennom Suezkanalen Tror Hafnia vil være over 70 ved børs slutt fredag.
KommersK
27.12.2023 kl 15:05 7332

Bra swingtrade!
Personlig er jeg nå (heldigvis) litt usikker på kursutviklingen fremover. Den har vært formidabel i snart 2 år nå. Og fete utbytter i tillegg. Gjorde derfor som planlagt, og fulgte aksjen opp til 75, dit jeg mente den (minimum) skulle. Rundt der solgte jeg alt i porsjoner. Satt på det meste med 42k aksjer, mens jeg nå er nede i skarve 3k. Høyrenta fristet for mye. Må jo opp i over 6% avkastning på aksjer for å sitte igjen med det man risikofritt får på høyrente etter skatt nå. Det var jo det tragiske sparerentenivået som gjorde at jeg for drøye tre år siden kastet meg over aksjer.
Så nå er pengene spredt på OET, SNI, BWlpg, DNB, AKERBP og høyrente. Det blir så man får litt Hafnia-FOMO når man gjør sånt, men det får man bare leve med. Kjenner at det er lett å bli litt defensiv etter at man har tatt solid gevinst. Man vil jo nødig skusle det bort igjen. Kanskje lurt, kanskje ikke. Man reduserer i hvertfall risikoen for å gå på snørra.
ibyx
27.12.2023 kl 15:06 7394

En ting er jo hva Mærsk sier at de skal gjøre. Noe annet er hva ratene for produkt faktisk blir. Er det noen klare tegn til fall der?
Hvis ikke er dette ren spekulasjon. Oppgangen til 73,5 på fredag var slik sett sikkert noe spekulativ. (Ratene kunne fint forsvare kursen uten Rødehavet da)
Nå er det gjerne nedsiden det overreageres på snart?
62 var litt for fleip, men det er jo ikke lenge siden den ble "rattet" ned dit! 😅
Minner bare om at kursen nå er i bunnsjiktet av hva aksjen ble handlet for i hele november.

"65" må være "fair" da? 😅
Redigert 27.12.2023 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Rui
28.12.2023 kl 10:11 7097

Som påpekt av meg i går vil nedgangen i stor grad ende i dag.
Ibyx sitt ønske om å manipulere folk til å selge for å få kursen på Hafnia ned til 62,-Kr før nyttår kan han bare glemme.
Tenker han bare kan kjøpe tilbake aksjene i dag, som han mest sannsynligvis solgte på 73 tallet i sist uke, hvis han ønsker å få litt ekstra igjen.
Poten daily brifing fra i går kveld viser at ratene fortsetter å stige for både MR og LR.
Vi går i møte et godt nytt år for Hafnia med solide utbytter og økende kurser.
ibyx
28.12.2023 kl 14:57 6924

Så så. Min smule galgenhumor over tradertriksene som langt større aktører enn ibyx står for må være helt innenfor. Jeg tror folk tenker selv. Men det er dessverre ikke alltid nok da. 😅