Hafnia - '24.
På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
KommersK
30.09.2024 kl 20:23
1993
Var vel ikke voldsomme nedjusteringer. Jeg fikk høydeskrekk opp mot 90 og over, og solgte (heldigvis) mer og mer på veg dit. Til slutt hadde jeg solgt alt. Hadde vært med fra 33 kr.
Men nå er jeg tilbake forholdsvis tungt i Hafnia igjen, for nå synes jeg den virker billig. Men utsteder ingen garantier. Tror vi ser 90 igjen før påske, men det er kanskje ønsketenkning. 85 vil være bra det også. Antar jeg vil ha Hafnia som hovedinvestering et par år til. Det ser jo lovende ut ei god stund til mtp nybygging, skraping og etterspørsel. Det grønne skiftet vil mye lengre tid en planlagt. Tror nå jeg...
Men nå er jeg tilbake forholdsvis tungt i Hafnia igjen, for nå synes jeg den virker billig. Men utsteder ingen garantier. Tror vi ser 90 igjen før påske, men det er kanskje ønsketenkning. 85 vil være bra det også. Antar jeg vil ha Hafnia som hovedinvestering et par år til. Det ser jo lovende ut ei god stund til mtp nybygging, skraping og etterspørsel. Det grønne skiftet vil mye lengre tid en planlagt. Tror nå jeg...
infront
30.09.2024 kl 21:50
1871
Et mulig scenario fremover: At Hafnia starter opp med tilbakekjøp av egne aksjer.
ibyx
01.10.2024 kl 09:21
1656
Blir det smitteeffekt av streiken på tankers?
Danskene er litt mer skvetne idag?
Torm faller mer enn Hafnia.
Danskene er litt mer skvetne idag?
Torm faller mer enn Hafnia.
ibyx
01.10.2024 kl 11:53
1543
Huffda.
11 røde 2 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1841012474633499020
Fortsetter det slik kan det bli "nødvendig" med en skrell?
Ser ut som peer Torm er mer følsom for dette idag? Det kan jo være verdt å merke seg?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd.a
Fallende oljepris idag er visst ikke et "verktøy" det er behov for?
11 røde 2 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1841012474633499020
Fortsetter det slik kan det bli "nødvendig" med en skrell?
Ser ut som peer Torm er mer følsom for dette idag? Det kan jo være verdt å merke seg?
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd.a
Fallende oljepris idag er visst ikke et "verktøy" det er behov for?
ibyx
01.10.2024 kl 15:05
1426
"Probably nothing" av relevans for Hafnia sin del, eller...?
https://www.tradewindsnews.com/tankers/private-equity-giant-oaktree-puts-fresh-121m-slice-of-torm-shares-up-for-sale/2-1-1717786
Torm er pt ned 4%
Ligner jo litt på det som skjedde i Hafnia i våres?
https://www.finansavisen.no/finans/2024/03/20/8111639/bw-group-har-solgt-hafnia-aksjer-for-1-9-milliarder-kroner
https://www.tradewindsnews.com/tankers/private-equity-giant-oaktree-puts-fresh-121m-slice-of-torm-shares-up-for-sale/2-1-1717786
Torm er pt ned 4%
Ligner jo litt på det som skjedde i Hafnia i våres?
https://www.finansavisen.no/finans/2024/03/20/8111639/bw-group-har-solgt-hafnia-aksjer-for-1-9-milliarder-kroner
Redigert 01.10.2024 kl 15:19
Du må logge inn for å svare
ibyx
01.10.2024 kl 17:33
1304
Litt rart at markedet overser at ratene er betydelig lavere nå for nesten alle ruter slik de er meldt av Poten?
Eneste som er marginalt høyere nå er LR2 MEG/Japan.
LR1 UKC/USAC er idag USD 2750; ifjor USD 25000 osv
Man kan undres over timingen til Oaktree i Torm nå, men med bakgrunn i dette blir det *litt* lettere å forstå?
https://x.com/ed_fin/status/1709469576088400197
https://x.com/ed_fin/status/1841012474633499020
Hafnia endte idag på 75,80NOK.
2.10 ifjor: 57,34NOK. Tall fra dn.no hvor øyensynlig utbytte også er trukket ifra.
2.10.23 66,15NOK (Nordnet måler øyensynlig med utbytte inkludert)
Uansett er det et sterkt misforhold mellom spotrater og kurs da og nå.
Vi skal være veldig glad for at Hafnia guidet at rater for større deler av Q3 var avtalt til bedre rater enn det vi ser nå.
Men estimatet for Q3 som nylig ble avsluttet må ligge lavere enn det guidede?
Med forbehold om feil.
Eneste som er marginalt høyere nå er LR2 MEG/Japan.
LR1 UKC/USAC er idag USD 2750; ifjor USD 25000 osv
Man kan undres over timingen til Oaktree i Torm nå, men med bakgrunn i dette blir det *litt* lettere å forstå?
https://x.com/ed_fin/status/1709469576088400197
https://x.com/ed_fin/status/1841012474633499020
Hafnia endte idag på 75,80NOK.
2.10 ifjor: 57,34NOK. Tall fra dn.no hvor øyensynlig utbytte også er trukket ifra.
2.10.23 66,15NOK (Nordnet måler øyensynlig med utbytte inkludert)
Uansett er det et sterkt misforhold mellom spotrater og kurs da og nå.
Vi skal være veldig glad for at Hafnia guidet at rater for større deler av Q3 var avtalt til bedre rater enn det vi ser nå.
Men estimatet for Q3 som nylig ble avsluttet må ligge lavere enn det guidede?
Med forbehold om feil.
ibyx
01.10.2024 kl 20:25
1180
RATE STIPULATIONS 04.10.2023 vs 01.10.2024
QTY ROUTE RATE NON ECO ECO SCRUBBER NON ECO 1.10.24 PROSENT
90 MED / JAPAN USD 3 200 K USD 31 500 USD 36 500 USD 38 750 USD 26 750 -15%
90 * UKC / WAFR WS 115 USD 33 250 USD 38 250 USD 39 750 USD 20 000 -40%
75 MEG / JAPAN WS 140 USD 29 750 USD 35 250 USD 39 750 USD 29 750 0%
90 MEG / UKC USD 4 000 USD 60 500 USD 66 500 USD 68 750 USD 56 250 -6%
LR2 - TRIANG MEG-UKC FB MED-JPN FB BLST TO MEG USD 33 750 USD 39 500 USD 43 750 USD 32 750 -3%
55 MED / JAPAN USD 2 750 K USD 29 500 USD 33 250 USD 35 250 USD 20 000 -32%
60 * UKC / WAFR WS 155 USD 32 750 USD 36 250 USD 37 500 USD 16 500 -50%
55 MEG / JAPAN WS 155 USD 23 750 USD 27 500 USD 31 500 USD 25 000 -5%
65 MEG / UKC USD 3 425 K USD 53 250 USD 57 000 USD 60 000 USD 46 250 -13%
LR1-TRIANG BLST SPORE-MEG FB MEG/UKC FB MED/JPN USD 43 000 USD 47 250 USD 50 500 USD 52 750 +23%
37 BALTIC SEA(RUS)/ EMED WS 255 USD 37 500 USD 41 500 USD 42 250 USD 16 000 -57%
37 UKC / USAC WS 190 USD 25 000 USD 28 750 USD 29 500 USD 2 750 -89%
37 * UKC / WAFR WS 200 USD 24 250 USD 27 750 USD 29 000 USD 5 500 -77%
30 BALTIC SEA(RUS)/ EMED WS 300 USD 35 750 USD 39 750 USD 40 500 USD 15 000 -58%
22 BALTIC SEA(RUS)/ EMED WS 410 USD 37 750 USD 40 750 USD 41 500 USD 16 500 -56%
30 ALGERIA / MED WS 190 USD 21 250 USD 22 750 USD 23 250 USD 750 -96%
30 BLACK SEA(RUS)/ MED WS 280 USD 58 250 USD 59 500 USD 60 000 USD 10 500 -82%
60 ** US GULF / UKC - MED WS 140 USD 50 500 USD 53 500 USD 56 000 USD 34 000 -33%
38 CARIBS / USAC WS 220 USD 35 000 USD 38 250 USD 39 500 USD 22 250 -36%
38 ** US GULF / UKC - MED WS 130 USD 24 500 USD 27 000 USD 29 000 USD 22 500 -8%
MR-TRIANGULATED TC2+TC14 INCL 2DAYS BLST USD 34 250 USD 37 250 USD 39 250 USD 19 000 -45%
Med forbehold om feil.
QTY ROUTE RATE NON ECO ECO SCRUBBER NON ECO 1.10.24 PROSENT
90 MED / JAPAN USD 3 200 K USD 31 500 USD 36 500 USD 38 750 USD 26 750 -15%
90 * UKC / WAFR WS 115 USD 33 250 USD 38 250 USD 39 750 USD 20 000 -40%
75 MEG / JAPAN WS 140 USD 29 750 USD 35 250 USD 39 750 USD 29 750 0%
90 MEG / UKC USD 4 000 USD 60 500 USD 66 500 USD 68 750 USD 56 250 -6%
LR2 - TRIANG MEG-UKC FB MED-JPN FB BLST TO MEG USD 33 750 USD 39 500 USD 43 750 USD 32 750 -3%
55 MED / JAPAN USD 2 750 K USD 29 500 USD 33 250 USD 35 250 USD 20 000 -32%
60 * UKC / WAFR WS 155 USD 32 750 USD 36 250 USD 37 500 USD 16 500 -50%
55 MEG / JAPAN WS 155 USD 23 750 USD 27 500 USD 31 500 USD 25 000 -5%
65 MEG / UKC USD 3 425 K USD 53 250 USD 57 000 USD 60 000 USD 46 250 -13%
LR1-TRIANG BLST SPORE-MEG FB MEG/UKC FB MED/JPN USD 43 000 USD 47 250 USD 50 500 USD 52 750 +23%
37 BALTIC SEA(RUS)/ EMED WS 255 USD 37 500 USD 41 500 USD 42 250 USD 16 000 -57%
37 UKC / USAC WS 190 USD 25 000 USD 28 750 USD 29 500 USD 2 750 -89%
37 * UKC / WAFR WS 200 USD 24 250 USD 27 750 USD 29 000 USD 5 500 -77%
30 BALTIC SEA(RUS)/ EMED WS 300 USD 35 750 USD 39 750 USD 40 500 USD 15 000 -58%
22 BALTIC SEA(RUS)/ EMED WS 410 USD 37 750 USD 40 750 USD 41 500 USD 16 500 -56%
30 ALGERIA / MED WS 190 USD 21 250 USD 22 750 USD 23 250 USD 750 -96%
30 BLACK SEA(RUS)/ MED WS 280 USD 58 250 USD 59 500 USD 60 000 USD 10 500 -82%
60 ** US GULF / UKC - MED WS 140 USD 50 500 USD 53 500 USD 56 000 USD 34 000 -33%
38 CARIBS / USAC WS 220 USD 35 000 USD 38 250 USD 39 500 USD 22 250 -36%
38 ** US GULF / UKC - MED WS 130 USD 24 500 USD 27 000 USD 29 000 USD 22 500 -8%
MR-TRIANGULATED TC2+TC14 INCL 2DAYS BLST USD 34 250 USD 37 250 USD 39 250 USD 19 000 -45%
Med forbehold om feil.
Redigert 01.10.2024 kl 20:39
Du må logge inn for å svare
infront
01.10.2024 kl 21:20
1107
Hafnia er fortsatt med i Pareto sin modellportefølje. November blir bra.
Mollen
01.10.2024 kl 21:44
1066
Ser Hafnia står i grønt i USA selv om Iran angriper Israel.. Lurer på hva vei en full krig vil tippe Hafnia… Oljeprisen vil i alle fall gå bananas..
ibyx
I går kl 09:11
826
ibyx
I går kl 09:35
779
Hva er konsensus resultatestimat for Q3?
Ser at "halfpeer" Stolt-Nielsen kommer inn med nesten 10% over Q3 23 idag og fortsatt går i rødt...
Ser at "halfpeer" Stolt-Nielsen kommer inn med nesten 10% over Q3 23 idag og fortsatt går i rødt...
ibyx
I går kl 11:19
672
Det er gjerne i ODF og SNI man kan lese hvordan markedet "ellers" oppfatter de dårlige produktratene?
Det betyr ikke nødvendigvis at disse er gode kjøp nå?
Men kanskje "basalt" bedre enn Hafnia?
Men da har man kanskje ikke tatt høyde for den sterkere "FOMO-psykologien" og evnen til innprising av forventede rateoppganger i denne?
Dermed ligner Hafnia stadig mer på "FOMO-FRO"? Kan det ha noe med dobbeltnoteringen å gjøre i disse?
Det betyr ikke nødvendigvis at disse er gode kjøp nå?
Men kanskje "basalt" bedre enn Hafnia?
Men da har man kanskje ikke tatt høyde for den sterkere "FOMO-psykologien" og evnen til innprising av forventede rateoppganger i denne?
Dermed ligner Hafnia stadig mer på "FOMO-FRO"? Kan det ha noe med dobbeltnoteringen å gjøre i disse?
ibyx
I går kl 15:26
490
SNI med sine chemicals "stuper" nesten 7% på ok Q3.
Er det noe som bør bekymre Hafniaaksjonærer?
Tenker spesielt på rateguiding som jo er svært viktig for begge disse?
Er det noe som bør bekymre Hafniaaksjonærer?
Tenker spesielt på rateguiding som jo er svært viktig for begge disse?
ibyx
I dag kl 09:38
230
4 røde 4 grønne..
https://x.com/ed_fin/status/1841737701763990007
MR er visstnok på bedringens vei...
Skal visstnok være en indikator for at chemicals også kan være i siget.
Men vær obs på at SNI blir nedgradert idag fordi man spår dårlige tankrater i chemicals...
Hafnia har jo en god del slike skip også...
https://x.com/ed_fin/status/1841737701763990007
MR er visstnok på bedringens vei...
Skal visstnok være en indikator for at chemicals også kan være i siget.
Men vær obs på at SNI blir nedgradert idag fordi man spår dårlige tankrater i chemicals...
Hafnia har jo en god del slike skip også...