Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 256449

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.10.2024 kl 10:31 6545

Og Pareto hugger i peer Torm. Det ser vi godt på kursen... Når oppdaterte de kursmålet på Hafnia? Har vi en "kule" på gang der også?

Kursmålet sænkes til 220,52 kr. fra 283,38 kr., og anbefalingen nedgraderes til "hold" fra "køb".
https://proinvestor.com/investornyt/1231193/torm-far-saenket-kursmal-og-anbefaling-hos-pareto

Logikk tilsier at de vil ha omtrent samme syn på Hafnia?
En nedjustering på over 20% i Torm er forresten "heftig"...

Det blir nesten patetisk om ikke Hafnia også må "justeres" nå dersom de da ikke nylig har gjort det? Har det gått meg hus forbi?
Redigert 23.10.2024 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Eskimo2
23.10.2024 kl 10:56 6500

Pareto presenterte avlet tankers-rapport i går. Nedjusterer mål, Hafnia til fortsatt høye 95kr. Interessant start på rapporten: I forkant av rapporteringssesongen for tredje kvartal kan vi ikke annet enn å erkjenne det markedene for råvarefrakt har skuffet – og tankskipsforventningene er for høye. Mangelen på volumvekst, svake raffinerimarginer – og spørsmålstegn rundt om i Kina har veid. Vi reduserer estimater for Q4 og 2025, men mener at (for det meste) dette bør forventes innen nå. Vi tror fortsatt på den strukturelle tilbudshistorien – og at nybyggprisene skal forbli forhøyet. Som sådan beholder vi våre anbefalinger – men har senket målpriser over hele linja. Foretrekker utbyttebetalerne, med Frontline og Hafnia underpresterte uten åpenbar grunn nylig. Som en knust plate; "prisene er lavere enn forventet" Selv om det er vanskelig å merke tankmarkeder som "svake", vil H2 være lavere enn H1 - og for råoljetankere vil 2024 være et ben ned (riktignok lite) fra 2023. Kinesisk råolje oljeimporten falt ~4 % å/å i 3. kvartal, og selv om september var bedre – trenden peker fortsatt mot nedgang å/å i 4. kvartal og inn i 2025. Svakere etterspørsel har skadet handelsmarginene og fjernet "hastheten" fra 2022 og tidlig i 2023. Raffinerimarginene er tilbake til nivåene før 2022, noe som igjen har ført til nedskjæringer i Asia (og EU), noe som delvis forklarer et ~15 % år/år fall i atlantiske fat sendt til Asia i september (fra 7,9 til 6,6 mmbd). For produkttankere er historien annerledes; mens lastevolumene er ned 2-3 % på årsbasis de siste månedene, fortsetter vi å se vekst i ‘produkt på vann’ – nå opp ~5 % på grunn av stadig økende avstander. Viktigere men for et år siden ble bare ~1% av CPP-volumene fraktet på ubestrøket VL/suez/afra, men nylig har det tallet vært ~5%. Som sådan kan man argumentere at all etterspørselsvekst i CPP i år har blitt absorbert av råoljetankere (som da får i sin tur oljetankmarkedet til å se svakere ut).
Redigert 23.10.2024 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
23.10.2024 kl 11:13 6608

Ok. Er det nylig nok må vi anta de legger mye av de samme betingelser i markedet til grunn?
Akkurat nå betyr det også at de ser en oppside i Torm på ca 13% (194>220) vs ca 43% (69>99)... Det henger vel ikke helt på greip?
Vi bør kke bli overrasket om de kommer/"må komme" med nedgradering ganske raskt her?

Forbehold om feil og misforståelser..

PS. Torm leder an tankerfallet med nærmere 6% ned på det laveste hittil idag.

Kan det tenkes at Hafnia faller noe mindre fordi de "hemmelige" kjemikalieratene holder seg bedre? halv-peer ODF stiger faktisk idag...
Og Torm har øyensynlig kun produkttankere?

Redigert 23.10.2024 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Eskimo2
23.10.2024 kl 12:40 6585

Den kom i går fra Pareto så regner med det er nylig nok?
ibyx
23.10.2024 kl 12:54 6616

Takk. Ok. Pussig. Må ligge en god del i at Hafnia har gunstigere utsikter for sin flåteportefølje da kanskje?
Handy, MR, LR1, LR2, Chemicals, Specialized, Panamax
vs Torm:
"Kun" MR, LR1 og LR2?
trhj
23.10.2024 kl 18:07 6547

Ligger på forumet ShipStocks på Discord.
ibyx
24.10.2024 kl 10:10 6354

En poengtering fra Pareto via x:
"As such, we KEEP our recommendations – but have lowered target prices across the board.
Prefer the dividend payers, with Frontline and Hafnia underperforming for no obvious reason recently."
https://x.com/AndersSjastad/status/1849162096379932763
ibyx
24.10.2024 kl 10:55 6302

I tilfelle du velger å gå for shippingeksponerte fond. Da er visst dette hva de går for nå.
How $1.6bn Danske Bank fund is placing bets now a rising tide no longer lifts all shipping stocks
Fund bets on BW LPG, Cadeler, Hafnia and Wallenius Wilhelmsen
https://www.tradewindsnews.com/finance/how-1-6bn-danske-bank-fund-is-placing-bets-now-a-rising-tide-no-longer-lifts-all-shipping-stocks/2-1-1727255
ibyx
24.10.2024 kl 11:10 6471

8 røde 1 grønn
https://x.com/ed_fin/status/1849368085888733337
atlantisk MR 19K
Det vil seg ikke riktig ennå. Dette vil vel sende BCTI videre ned idag?
Redigert 24.10.2024 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 11:47 6463

Virker som de røde tallene begynner å bli ferdig innpriset?
ibyx
24.10.2024 kl 12:09 6470

DNB 96(105)
SEB 73(85)
PAS 95(?)
Arctic 104(112)
Fearnley 88(110) (27.9)
Jefferies $10 (12.9) ca 109NOK
Hvem mangler her da? Er «revisjonsbølgen» over nå? Flere utenlandske?
Men med disse topper Omar Nokta i Jefferies listen med ca 109NOK. Er det kursmålet klar for revisjon eller ser han igjennom høstens ratefall som kortvarig og tøyser ikke med å løpe etter kursen som de norske?
En dollar ned fra Nokta nå ville antagelig være verdt ytterligere 3NOK rabatt?

Med forbehold om feil!
Redigert 24.10.2024 kl 12:12 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 12:51 6545

For de som liker å sammenligne med tidligere data.
https://x.com/ed_fin/status/1716718523806880203 24.10.23
https://x.com/ed_fin/status/1849368085888733337 24.10.24

En rask sammeligning viser at ratene var rundt 30-50% høyere ifjor.
Det er vel faktisk ingen kategorier her som var lavere samme dato ifjor.
Redigert 24.10.2024 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.10.2024 kl 14:58 6524

Peer Torm(DK) øker dessverre fallet på stigende volum idag.
Volume: 224.24K
65 Day Avg: 226.86K
99% vs Avg
Volumet vil neppe overgå gårsdagens høye volum, men er allerede på gjennomsnittet.

Handles nå kun 4% høyere enn for et år siden (https://www.dn.no/investor/aksje/S884/TRMD-A/TORM%20plc%20A)
Mot Hafnia ca 12%.
Redigert 24.10.2024 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
102oktan
24.10.2024 kl 18:38 6423

LR2 triangulated 23 $ 47 500 / 24 $ 31 750 -49%
LR1 triangulated 23 $ 53 250 / 24 $ 52 500 -1,4 %
MR triangulated 23 $ 25 750 / 24 $ 21 250 -17,4%

Hafnia har mest LR1 og MR så ikke helt så dramatisk som du sier. Det meste er ECO hos Hafnia så jeg har brukt det.
Redigert 24.10.2024 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.10.2024 kl 09:25 6139

2 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1849697652490817712
atlantisk MR 20k

"Aksjen nærmer seg støtten ved cirka 66.00 kroner, noe som kan gi en reaksjon opp. Et brudd ned gjennom 66.00 kroner vil imidlertid være et salgssignal."

Sjansen for at den skal under 66 før over 70 igjen styrkes for hver dag med ratene dårligere enn samme tid ifjor. Tror markedet nå retter blikket stadig mer mot Q4 med en vis bekymring.
Det kan faktisk være bedre "fundamatalt på stell" i crude nå?
Man skal ikke undervurdere HS-formasjoner som en negativ drivkraft i FRO nå, men også huske at overreaksjoner basert for mye på TA kan gi gode kjøpsmuligheter?
Redd Hafnia (og Torm) ikke lenger er like "avhengig" av FRO som "motor" for videre fall?
Så er det selvsagt en viss FOMO-effekt om forventet stort utbytte ved Q3.
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
https://en.stockq.org/index/BCTI.php
Redigert 25.10.2024 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.10.2024 kl 15:41 6067

En slags "mot-analyse"… Av 200 skip er 115 egne skip, resten er «operated» og seiler vel dermed inn mindre pr skip for Hafnia?
Egen skip:
43 MR ca 37%
30 LR1 ca 26%
27 Chem ca 23%
10 LR2. ca 9%
6 Handy. Ca 5%
2 Pamax ca 2%

MR er åpenbart viktig. Svake, men veldig volatile rater der hittil i Q4.
LR1 derimot ser ut til å være på høyde med ifjor.
LR2 er vel også akseptabel?
Så var det Chemicals. Ettersom både ODF og SNI snur i pluss nå så kan det ikke være «full krise» der?
Da skal vel kanskje det meste av kursfallet nå tilskrives dårlig MR? MR som har svingt nesten 100% opp og ned bare i oktober…


Forbehold om feil selvsagt.
ibyx
25.10.2024 kl 18:25 6062

Det er kanskje litt drøyt å kalle $20K svakt i lys av opex?

Assessing 3 year charter fixings for eco MRs at 25,500.
With opex per day of around 7k and very little remaining debt you may wonder why $HAFNI $HAFN is falling?
I do too
https://x.com/AndersSjastad/status/1849820015450554581
ibyx
25.10.2024 kl 18:33 6141

HAFN : "The Short Story"
Change Vs. Previous Month+66.99%
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/HAFN/short-interest/

Dette gir jo også *svært god* mening mtp 10 dagers sammenhengende kursfall....

Oppdateringen er pr 15. oktober...

Så kan man selvsagt undres over logikken i at shorten *senkes* en del i peer Torm. De må være veldig forskjellige mtp rateoppnåelse osv? 😅🎪
Change Vs. Previous Month-17.72%
https://www.marketbeat.com/stocks/NASDAQ/TRMD/short-interest/
Redigert 25.10.2024 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.10.2024 kl 14:40 5694

Støtten på 66 var visst ikke helt ut likevel?
Var den store ex-børs handelen til 64,75NOK ca 13.43 en shortcover?
Redigert 28.10.2024 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.10.2024 kl 15:08 5744

Men et par grønne påler til hadde gjort seg for å "konsolidere" støtten...
Hvis ikke er det en fare for at den robotfisler sørover igjen?

Forøvrig er vi på snittet nå
Volume: 1.14M
65 Day Avg: 1.13M
100% vs Avg

Med VWAP 65,6752
Redigert 28.10.2024 kl 15:10 Du må logge inn for å svare
ibyx
28.10.2024 kl 15:57 5693

Heftig volum på NYSE ned ca 2,5%
VOLUME: 1.52M
65 DAY AVG: 1.16M
130% VS AVG

Det er over 3 ganger så mye som FRO der relativt sett...
ibyx
29.10.2024 kl 09:10 5335

1 rød 1 grønn
https://x.com/ed_fin/status/1851171493780041934
atlantisk MR 21750

Fortsatt ikke særlig bra, men stadig artigere priset da!
Redigert 29.10.2024 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.10.2024 kl 10:03 5282

"Make no mistake"....
Henger fortsatt til tørk på 66-støtten
Men det er lenge til Q3...

Er det ikke litt stille om shipping på X i det siste?
Et dårlig tegn? Eller er det tiden for "stille akkumulering"?

Igår var det "partyvolum" med bunning på 64,65NOK
Idag er det flau bris...
Volume: 117.13K
65 Day Avg: 1.15M
10% vs Avg
Redigert 29.10.2024 kl 10:07 Du må logge inn for å svare
ibyx
29.10.2024 kl 17:42 5255

Hmm. Peer Scorpio faller ganske kraftig på høyt volum ved Q3 idag. I åpningen falt den også mye mer, helt nede i $55.32 (nå ca $58)
Får håpe det er et nivå som ikke skal matches mot slutten av dagen igjen, noe som ikke er uvanlig når det er sterkt nedpress?
Ifølge presentasjonsreferater på Hafniatråden på Shareville er guidingen for Q4 svak og vil bli kraftig redusert dersom ikke ratene løfter seg betydelig slik jeg forstår det.
Med slike scenarier kan 66-støtten bli vanskelig å opprettholde i Hafnia nå? Det hjelper selvsagt den langsiktige investor at DnB osv er positive på sikt fortsatt, men ettersom dette er shipping kan det bli vanskelig å unngå "reaksjoner" i markedet?

PS. Den "flaue brisen" avtok klart i løpet av dagen...
VOLUME: 1.52M
65 DAY AVG: 1.15M
132% VS AVG

Volumet på Scorpio vil idag bli det høyeste siden 1. februar...
Hittil
VOLUME: 1.76M
65 DAY AVG: 755.92K
232% VS AVG
Redigert 29.10.2024 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
gw60
29.10.2024 kl 23:52 5174

Du Ibyx, jeg setter pris på dine innlegg, men er det nødvendig å komme med x-10 oppdateringer daglig? Du drukner forumet med at andres innlegg "forsvinner". Jeg tenker du kan begrense deg, men jeg skjønner dette er din hobby eller levebrød. De fleste av oss ser jo hvor kursen vandrer.
Redigert 29.10.2024 kl 23:55 Du må logge inn for å svare
ibyx
30.10.2024 kl 10:23 4975

Du kan ha et poeng. Noen ganger blir det litt for tett, men det kan vel også bli litt for tynt på dette forumet? Mange "tunge" aksjer kan jo stå i ukevis på tross av store kurssvingninger uten at noen gidder å kommentere/prøve å forstå. Du må gjerne bidra litt mer selv? Mer kommentarer om aksjer enn aksjonærer er vel av det gode?

På den litt "aparte" siden genererer nok mine (og andres innlegg) økte annonseinntekter for "forumeier"? Det er også en del av "kaka". Burde nesten hatt "provisjon"? 😅

Nåja. Dagens "alvor":
4 røde 1 grønn
https://x.com/ed_fin/status/1851552635490369801
atlantisk MR litt opp: $22500

PS. Ellers er det synspunkter fra fx Barcelona1986 på Shareville nå som jeg tror formulerer tingenes tilstand ganske greit nå. Både i crude og produkt.
Kondensert betyr det: rater, rater og rater.

PS2. Da er vi i praksis der at kursen nesten tangerer laveste siste år, også regulert for utbytte som vist her: https://www.dn.no/investor/aksje/S1348/HAFNI/HAFNIA%20LIMITED
1.11.23: 63,19NOK
Redigert 30.10.2024 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
31.10.2024 kl 09:18 4738

6 grønne 5 røde
https://x.com/ed_fin/status/1851897496487809376
og atlantisk MR opp til 27250

Det er tendenser?
Men det er gjerne ikke sterkt nok og kommer for sent til å hindre tilbudspriser under 60NOK?
Redigert 31.10.2024 kl 09:18 Du må logge inn for å svare
gw60
31.10.2024 kl 23:21 4616

Tråden ble jo litt død uten dine innlegg Ibyx, jeg beklager og trekker tilbake mitt innlegg vedr antall innlegg. MEN har vi bunnet nå?? Idag +-0% ?
ibyx
31.10.2024 kl 23:45 4608

Å. Vel. Det er greit. Blir jo litt kjedelig med for mye av mitt skvalder alene. Det er som det er da. Hvilket betyr ikke så mye snakk her.
Men bunn? Ganske umulig å si. Jeg har tenkt "litt pust i bakken og tenkepause" i markedet nå.
Det vil være et vedvarende fokus på ratene. Uten rateoppgang blir det uunngåelig mer nedgang. Hvorvidt dagens nivå over tid (noen uker) er nok til å holde kursene stabile er jeg heller ikke så sikker på.
Markedet "elsker" bevegelse. Det kan du gå utifra. Det er "halve poenget" med markedet. Men det er nå bare min erfaring og dermed mening.
Kanskje var det annerledes før robotene inntok en viktig rolle. Men det blir å se i bakspeilet. Lite konstruktivt. :-)
gw60
31.10.2024 kl 23:53 4771

Tja, det globale markedet er muligens nå nedgående, og usikre fremtider for shipping kan gi ytterlig store fall i kursen. Men Hafnia tjener store penger, så er jo spørsmålet hvor gå kursen??
Blue Cow Group
01.11.2024 kl 14:02 4605

Jeg tror fremdeles hele produkttank-sektoren står og faller på omreisene pga russland-boikott. Det blir fryktelig nervøst når markedet tror Trump vinner valget som har lovet en slutt på krigen på 1 dag. Det blir ikke Putin som tvinges i kne da for å si det sånn, derfra er veien kort til ny handel med russland og frigjørelsen av skip som da ikke lenger går asia - europa men russland - europa.
KommersK
01.11.2024 kl 17:25 4522

Jeg har ingen tro på at europa vil begynne å handle som normalt med Russland igjen hvis det blir fred på russernes premisser.
Blue Cow Group
01.11.2024 kl 19:14 4575

Jeg tror Trump er såpass i lomma på Putin at Trump kommer til å tvinge europa til å handle med russland igjen. Straff på dem som nekter.
Sålenge Trump tjener på det selv gir ham ramme faen i alt annet.
Vet at mange ikke tror på ham, eller velger å ikke ta det han sier så seriøst, men jeg gjør det.
Tm3P
01.11.2024 kl 22:37 4510

Hva mener du i lomma på Putin? Går ikke an å blackmaile teflon-Trump.
Blue Cow Group
02.11.2024 kl 09:42 4374

Trump kan enkelt kjøpes for noen millioner dollar, han innrømte såpass om Saudi Arabia. They buy so many toys from me, Trump toys, what am I supposed to do, say no to them, thats not how business works, I know how business works!
Han tror alt som gagner ham gagner USA. Han har også vist gang på gang at han står på russernes side og ikke amerika/europas, tviler på det er pga ideologi da han virker for dum til å ha en ideologi, kan godt være like mye for å være kontrær, snakker Demokratene om viktigheten av Ukranias seier vil Trump skaffe Putin en seier bare på trass.

Jeg ser en trump-seier som største overhengende fare for produkttankere framover, fyren er rablende gal og dum som et stykke brød, måtte spørre sine ansatte om hvem som var amerikas allierte og ikke da han var president første gangen, nå handler nok alt bare om å ta hevn på de som var imot ham samme hva slags konsekvenser det måtte få.
Tm3P
02.11.2024 kl 14:02 4357

Om han lett kan kjøpes for penger så er det spesielt å tro at det er sanksjonerte Putin og Russland som er først i køen for å påvirke politikken hans.
Springer
02.11.2024 kl 14:32 4357

En yberproteksjonistisk Trump er vel isåfall dårlig nytt for all transport sjøveien. Ikke bare produkt skulle jeg tro.
ErikNordnet
02.11.2024 kl 14:40 4355

Har sett denne Barcelona på Shareville og synes dessverre det ikke er noen å ta på alvor.

Han skrev 3 - 5 innlegg per dag hvor dårlig investering BW lpg var når aksjen var priset til 110 nok og betalte 11 nok i utbytte på kvartalet. BW lpg økte så til 220 nok ( min beste investering i 2024)
Han skrev også bla. at utbytte er farlige ting og dårlig for aksjonærene.

Så han gjorde samme på forumet til Høegh, den har gått 50% fra den gang.

Tidligere var mye av innleggen også basert på hvor mye bedre scorpion tankers er som investering.

Føles som noen med mye ledig tid som liker å skape frykt.
Redigert 02.11.2024 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
ibyx
02.11.2024 kl 16:09 4302

Kan være. Jeg tenkte spesifikt på uttalelsene om *ratenes betydning* nå som oppgangen begynner å bli så fraværende over tid at det begynner å tære på innprising av forventet oppgang? Ganske mye (hvor mye?) har nok vært priset inn av forventninger i både FRO og Hafnia. Det blir litt korthuspreg over det? Uten nok "support nedenifra" over tid så *må* det få utslag i kurs?
Så ratenes utvikling nå er kanskje mer kritisk enn de var fx i sommer. "Bufferen" kan tømmes for å si det slik?

Så kan man si at kursen allerede har falt mye. Det er riktig. Men det er også riktig at den har steget enda mer, dersom man legger ratenivåer til grunn vs kurser? (Kfr BCTI og BDTI)
Men det er en viss motstand mot å gå ned trappene igjen. Deri ligger også det kritiske. Sjansen for en smell ned er kanskje større enn for opp?
For hvor sannsynlig er det å se fx VLCC sprette opp i 80-100k med en viss mengde og standhaftighet på kort sikt? Q4 er ikke bra så langt? Det er mulig å rette opp psykologisk>kursmessig, men i stadig mindre grad resultatmessig nå?
Jeg mener, En ukes tid med fx VLCC-snitt over 60-70K i midten av desember vil garantert sende kursene nordover, men ikke kunne redde Q4 (og dermed sette utbyttegraden under press)
Redigert 02.11.2024 kl 16:12 Du må logge inn for å svare