Grusomme og dramatiske bilder

bellx
MOWI 06.11.2023 kl 17:00 1604

Fra mowis datterselskap artic fish på island iflg.DN. Mange i oppdrettsnæringen driver med dyremishandling.
Fluefiskeren
06.11.2023 kl 18:29 1528

Denne næringen mener de kan gjøre absolutt slik de vil. De har ødelagt stort for villaksen i Norge, men det er ikke nok. De må nå gjøre det samme på Island. Og dyrevelferd er et fremmedord. Kun en ting betyr noe, nemlig å legge til en ny milliard til formuen sin. .

Dyreveldferd:
https://www.dn.no/havbruk/mowi/laks/arctic-fish/dramatiske-bilder-laks-oppspist-av-lus-i-mowi-eid-anlegg-pa-island/2-1-1546717

Ødeleggelse av genmaterialet til villkaksen:
https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/69Rxyz/bjork-med-i-masseprotest-etter-norsk-lakseroemming-paa-island

vicktor
06.11.2023 kl 23:14 1387

Fluefiskeren
Det kommer frem av innlegget ditt at Mowi ikke har hatt mulighet til å sette inn tiltak mot lakselusa pga.
Islandske reguleringer, de må da ta sin del av ansvaret for hendelsen.
Bare tull det du her skriver om at Mowi skal legge en ny milliard til formuen.
Alle oppdretterne gjør sitt beste for at laksen skal ha det godt og trives. Denne biologien er det ikke lett å ha
full kontroll på. Det gjelder i både i oppdrett og landbruk. Det er vel også slik at vi mennesker heller ikke er sykdomsfrie.
Det er et veldig stort fokus på oppdrettsnæringa. Jeg savner at det også burde være et like stort fokus på landbruket.
Sprøyting av frukt og grønnsaker, hvordan er det med det tro ? Vaksiner mot sykdommer på husdyra, f eks. munn og klov syke og skrapesyke.

Fluefiskeren
06.11.2023 kl 23:30 1347

« Alle oppdretterne gjør sitt beste for at laksen skal ha det godt og trives.»

Det mener du nok ikke. Da hadde første trinn vært å gi dem bedre plass. Laks er ikke en stimfisk. Den går ikke i stim i havet slik som sild, sardiner og makrell. Den tvinges inn i noe som er mot deres natur i disse fengslene som inneholder altfor mye fisk. Hvis de var opptatt av fiskevelferd så kunne de i hvert begynt der. Nå har næringen sagt i flere tiår at alt skal bli bedre. Det har det ikke blitt, og mye av grunnen er at inntjeningen kommer først. Det dør ca 60 millioner laks i merdene hvert år og det er enormt mye.

At det også burde være bedre dyrevelferd i landbruket er sant. I hvert fall når det gjelder griser og kylling. Derfor kjøper jeg fra de som har et godt dyrehold selv om det er dyrere. Bonus er at det som regel er bedre.

Men dette er en dårlig unnskyldning for oppdrettsnæringen.

Og når det gjelder frukt og grønnsaker benyttes det lite sprøytemidler i forhold til utlandet. Og hvis man er redd det kan man jo kjøpe økologiske produkter. Der er det ikke lov å bruke sprøytemidler.
vicktor
07.11.2023 kl 02:28 1273

Fluefiskeren
Det er nok ingen næring som blir kontrollert, så mye som oppdretterne blir og det er bra.
Laksen har nok mye mer plass, enn hva burhønsene hadde i sin tid. Det ble det heldigvis slutt på.
Og hva gjør de med alle han hønene, som ikke legger egg, dem tar man livet av.
Det samme skjer vel også med geitene.
Hva med minken og pelsdyr næringa. Det ble det også slutt på.
Oppdretterne har måtte vente i mange år, for å få tillatelse til å utvikle nye oppdrettsanlegg ( lukkede anlegg og prøvekonsesjoner ).
Det er oppdretterne selv som taper penger på at fisken dør, så derfor arbeider de hele tiden med å få bedre vilkår for fisken.
Så den oppfatningen du har av oppdretterne, den er gal. De gjør da ikke dette med vilje, det må du forstå.
Jeg tror oppdretterne hadde gitt laksen bedre plass, dersom dem var overbevist om at dette ville hjelpe.
Det største problemet er lakselusa og den er en del av naturen. Og kravet er 0,5 lakselus pr fisk. Så det er småfisken det går ut over.
Mowi de taper ca. 2 milliarder i året pga. lakselusa.
Mowi har vel en søknad inne (prøvekonsesjon) på et oppdrettsanlegg hvor man senker anlegget 15 meter ned, for der klarer ikke lakselusa
å leve. Det spørs om de noen gang vil få denne innvilget, for det vil muligens da ble vanskelig å kreve inn grunnrenteskatten.
Her ser vi igjen, som på Island, at regjeringen legger hindringer i veien for utviklingen.
Når smålaksen blir satt ut i sjøen, så har den ikke noen lakselus. Det er det naturlige miljøet havet, med lakselusa som skaper problemet.

vicktor
07.11.2023 kl 19:20 1083

Fluefiskeren
Her kan du se dyremishandling i landbruket og det er dessverre slik at dette er ikke det eneste av dette slaget
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76kQ7W/far-og-soenn-doemt-for-grove-brudd-paa-dyrevelferdsloven
Jeg har etterlyst bedre kontroller i landbruket.
milk
07.11.2023 kl 21:27 1022

Det er ubegripelig at vi ikke kan få kjøpt fiskepudding å pølse uten å drepe dyr.. Alle dyr bør slaktes før de blir drept på bestialske måter... Selv drikke jeg bare melk, for da vet jeg at kua har det bra hele livet........
Fluefiskeren
07.11.2023 kl 21:41 998

Det har vært mange slike tragedier i jordbruket. Det er hjerteskjærende. Det ligger alltid menneskelige tragedier bak disse tilfellene. Å være bonde er nok det mest ensomme yrket vi har, og alle takler ikke det når problemene tårner seg opp. Det er ingen unnskylding. De bør be om hjelp, men det sitter tydeligvis langt inne å gjøre det.

Situasjonen for oppdrett er en hel annen. Her ville slike ting oppdages med en gang. Ingen jobber vel alene på et anlegg. Derfor er det grunn til å spørre seg hvorfor det går tiår etter tiår uten at dyrevelferden bedres enda de hele tiden sier det er så viktig for dem.
vicktor
08.11.2023 kl 00:00 922

Fluefiskeren
Det kan nok være ensomt å være bonde og enkelte kan miste kontrollen over seg selv. Det er ikke bonden jeg laster,
det er myndighetene som ikke utfører kontroller.
Kontrollen i oppdrett er på agendaen hele tiden og derfor oppdages det nesten hele tiden uheldige biologiske tilfeller.
Jeg tror vi skal være klar over at disse biologiske utfordringene vil vi måtte leve med i større eller mindre grad.
Det er som med oss mennesker vi blir syke og det gjør også dyra og fisken. ILA som laksen rammet av, kan sammenlignes med forkjølelse.
Det er også slik at det er mer miljøgifter i villaksen enn i oppdrettslaksen, det er bare å google det, så kommer det frem.
Det brukes i dag nesten ikke noe antibiotika i oppdrettet industrien og det er et betydelig fremskritt.