POLIGHT+SHARP: enormt samarbeid

Myrabakk
PLT 12.11.2023 kl 21:09 22306

Sharp, et av verdens største tech-selskaper hadde Tech-Day I helga for å feire sin 111-årsdag. Og hovedattraksjonen? TLens fra poLight. TLens var å finne i en hel rekke utstillinger og stands.

Sharp peker på TLens som nøkkelkomponent i AR-glass og forteller at de har kameramoduler for AR klar til masseproduksjon.

De peker på TLens I add-in-oppsett for smartphones, og også her har de klar kameramodul for selfiecamera.

Det ble i tillegg vist frem både AR-briller/VR-briller og MR-briller, og dette er produkter som kommer.

I en av utstillingene viser de til og med TLens som nøkkelkomponenten for AI-vision. TLens er avgjørende for at sensorer skal kunne registrere nok info hurtig nok til at AI skal bli nyttig i flere vertikaler.

Dette er kanskje det råeste jeg har sett til nå fra poLight, for Sharp har TLens "all-over" teknologiutviklingen sin. Og teknologiutviklingen det er snakk om, Sharp selger ikke bare kameramoduler. De har blant annet:
-AR-briller
-VR-briller
-smartphones
-smart home-produkter
-kameramoduler for salg til andre OEMs
-og mye, mye mer.

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at Sharp er en Apple-leverandør gjennom lang, lang tid. De er nå hovedsakelig eid av Foxconn. Foxconn leverer store mengder kamera og moduler til både Apple og en hel rekke kinesiske smartbrille- og smartphoneaktører.

poLight la i helgen ut denne på hjemmesiden sin, bullish den:

https://www.polight.com/investors/news-and-events/News/news-details/2023/poLight-ASA-Tunable-Optics-Technology-on-Display-at-SHARP-Technology-Day/default.aspx
Redigert 12.11.2023 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
13.11.2023 kl 00:00 12177

Japansk nettsted her som beskriver nyvinninger og interessant teknologi på Sharps Tech-Day. Flere bilder her er av selve TLens, og flere er av kameramoduler med TLens. Gøy å se at linseteknologi fra Horten får så stor oppmerksomhet rundt om i verden, særlig når vi er kommet så langt at teknologien er klar til masseproduksjon. Dette er et utrolig verdifullt display for poLight, og en slik reklame må ha enorm verdi. Helt rå referanse med Sharp!

https://k-tai.watch.impress.co.jp/img/ktw/docs/1546/103/html/148_o.jpg.html
aksjeintr
13.11.2023 kl 09:05 12035

Takk for informasjon og deling. Nesten så jeg tenker at dette er litt for godt til å være sant. Men jeg velger å tro at det er tilfelle og tenker at innen 2 år skal da Polight som selskap være på alles lepper

Aksjekursen kan en tro mye om, men frykten er at de kan bli oppkjøpt så alt for tidlig. Håper ikke det skjer….
Myrabakk
13.11.2023 kl 18:19 11907

Oppkjøp har jeg ikke tro på.
Alle store tech-selskaper som jobber med AR-briller har prosjekter med poLights linser. Vi snakker da om Apple, Microsoft, Magic Leap, Google, Meta, Vuzix, Honeywell, Lenovo, Sharp, Samsung, Huawei, Sony og egentlig hele gjengen som driver med tech.

Fremover kommer det også til å bli en hel drøss med prosjekter der poLights nyvinning, TWedge, vil bli patentert inn i displaysystemer til de samme selskapene. Twedge er bygget på patentene til poLight, men er ikke en linse. Det er en wobulator som er så rask i bevegelsene at den sender en lysstråle vinklet i 4 nivå/områder raskere enn det menneskelige øyet klarer å oppfatte. Dette gjør at man får 4-doblet oppløsningen i et bilde, altså 4 ganger så skarpt bilde. Dette er "the missing link" for alle som har jobbet med å bruke Micro-LED som tech I display. Med TWedge+MicroLED så kan man realisere veldig billige brilleglass med utrolig god bildekvalitet, kort sagt den delen av en consumer AR-brille mangler. Dette er så interessant teknologi for økosystemet at flere kunder har begynt med TWedgeprosjekter allerede FØR poLight har styrebehandlet businesscase på dette.

Dersom poLight forsøkes kjøpt opp av f.eks Apple eller Microsoft, hva skjer da med de andre kundene? Jo, det fører til at ingen andre vil kunne realisere høy nok oppløsning eller gode nok kameraer til sine prosjekter. Det eksisterer ikke noen alternativ teknologi som er god nok. Mange milliarder går tapt i R&D-kostnader over flere år til de selskapene som står uten TLens-tech.

Det kommer de ikke til å godta, så dersom en aktør forsøker å kjøpe opp poLight så vil det åpne opp for tidenes budskap. Det kan kanskje beskrives som en budkring ingen har råd til å tape, men som svært få har råd til å vinne?
Det vil bli dyrt! Tenk bare på den immaterielle verdien poLight har i enerett på oppsettet med polymer mellom to glassplater. Det er patenter med enorm verdi. Dette er noe som ikke gjenspeiles i MCAP, men skulle noen tatt en verdivurdering av selskapet inkludert patentert løsning så ville nok mange fått seg en overraskelse. Slikt må prises inn i en eventuell budrunde.
Eqnrqec
13.11.2023 kl 19:40 11835

Er det mulig at andre kan putte et annet produkt mellom to glassplater , ikke polymer men en annen type gelélignende klump, å vips så har de en ny patent?
Redigert 13.11.2023 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
15.11.2023 kl 07:45 11647

Andre kan putte hva de vil mellom to glassplater og utvikle aktuator for strømsetting av det, men det finnes ikke noe alternativ til polymer som man har fått til noe lignende med. piLight har brukt omtrent 15 år på å utvikle denne geniale saken, og den er bygget på det beste konseptet naturen har å by på...

Polymer mellom to glassplater er en ide som poLight kom opp med for å etterligne det menneskelige øye. Konseptet er akkurat det samme som i øyet til mennesket, der poLight leverer den geniale linsen som sitter i front av øyet. Den kan bøyes og strekkes for å endre lysbrytningsvinkel slik at man kan skifte fokus uten å flytte på enheten. I poLights tilfelle betyr det at man kan få alt i fokus på ulike distanser me s enheten er i ro, mens vi mennesker kan se klart på ulike distanser.

Patentene til poLight er veldig generelle, det handler om at det er konseptet polymer mellom to glassplater som dekkes. Det betyr at alt som dette kan brukes til er eid av poLight! De bruker det nå til linser, men det å fintune og wobulere lyset til display for å øke oppløsningen til 400% er også dekket av samme patent. Dette starter de opp prosjekt med nå.
I tillegg vil jo alle andre løsninger være dekket av samme patentene, og i og med at det er åpne og veldig dekkende patenter så kan kundene også utvikle veldig forskjellige løsninger. Det betyr at Apple kan løse ting med TLens på 1 måte mens Magic Leap, Microsoft og Samsung kan løse ting på en annen måte ved behov, og likevel kan de jobbe uten å kollidere med andres patenter pga det poLight har åpnet for.
Myrabakk
15.11.2023 kl 07:57 11631

27.november! Legg denne datoen inn i kalenderen din dersom du er glad i spenning og poLight!
Varjo, kongen av high end VR skal ha et mystisk event som de teaser i SoMe.

https://www-roadtovr-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.roadtovr.com/varjo-event-teaser-xr-4-headset/amp/

De lanserte VR3, XR3 VR3Pro i 2020. Det er fortsatt ansett som markedets beste sett som er i salg i dag, kanskje med unntak av Magic Leap 2(som inneholder TLens...). Nå teaser Varjo et event med et 4-tall her. Det tolkes av eksperter til at XR4 skal komme nå.

poLight har rapportert på Q-pres at det er en kunde som er kommet så langt i utvikling av en VR-brille at den sannsynligvis kommer ut allerede i 2023. (Det er 6-7 uker igjen av 2023...).
Kunden skal være kjent for å ha markedets råeste produkter i dag, være markedsleder på high end, samt være ganske ukjent for "mannen I gata".

Kan det passe bedre???

NB! Det er også en kunde #2 i VR/MR som er kommet svært langt, og denne kunden antas lansert i H1 2024. Det mener mange er Apple med Apple Vision Pro. Altså, ikke noen konflikt der det ene slår unna sannsynligheten for det andre.

Men det er 1 interessant detalj man kanskje kan like å kjenne til:
-En ledende ansatt i Varjo ble intervjuet for litt siden, og han fortalte da at Apple bruker praktisk talt samme pass-through-camera-løsning som dem. Det passer også perfekt med Varjo og Apple som disse to!
rosgun
16.11.2023 kl 13:56 11427

Herlig- alle kan få julegaver iår🎅🏻🤶🏻🧑🏻‍🎄

Hvis Apple endelig lanserer blir det med polight- noe annet «duger» ikke på briller hvis de skal forbli markedsleder🤶🏻🧑🏻‍🎄🎅🏻

God jul til alle🧑🏻‍🎄🎅🏻🤶🏻🎄🎄🎄

Med vennlig hilsen

Rosgun (all in i «the human eye»)
Redigert 16.11.2023 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
16.11.2023 kl 15:13 11364

Er du inne igjen rosgun 😅
rosgun
16.11.2023 kl 15:47 11317

…. og til glede for alle så BLIR jeg i denne og kommer IKKE til å bytte ut favorittaksjen gjennom de siste 4 årene. Jeg har fulgt den hver dag på børs… og idag løftet jeg absolutt alt av cash avaliable i polight…

Regner med de som har samme mulighet og som vet hva Sharp setter igang og allerede har satt igang følger i mine spor…

Jeg kjenner historien bedre enn de fleste, og har ALLTID tenkt på at den dagen det meldes APPLE eller en annen big player så går jeg all in.

Den dagen ble idag, så enkelt, så greit…

Jeg er fornøyd og tror Isaksen «endelig» kan senke skuldrene og feire jul uten å ha dårlig samvittighet ovenfor for aksjonærene å holde tilbake ting de har jobbet med i det skjulte..

Dette er en gledens dag for firmaet og ikke minst Myrabakk, Kranz, Snekkern og flere av de andre graverne med stor G..

Håper de er fullastet og får betalingen de fortjener for en fantastisk innsats med å holde oss oppdatert og tålmodige..

🎅🏻🧑🏻‍🎄🤶🏻
Redigert 16.11.2023 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
rosgun
16.11.2023 kl 17:09 11252

Hvis noen tidligere aksjonærer vil inn igjen og IKKE vil gå glipp av aksjevinneren i 2023/24, legg sammen 2+2, les innlegget til Myrabakk fra i sommer, og tenk så på emisjonen som ble lagt ut fordi Polight måtte kjøpe inn stort for å rekke lanseringer til Q1-2024……


Myrabakk
09.08.2023 kl 20:46
1200
DETTE ER HELT UTROLIG BRA FUNN!
Sjekk hva aandalvanger har gravd frem! 25 milliarder???

poLight har mottatt wafere fra STMicroelectronics, og det er sagt fra poLight at det er gjort en bestilling som i alle fall skal holde ut 2023 og 2024. Det er brukt noen timillioner på wafere i 2022/2023, og er en av grunnene til at vekstemisjonen kom nå i 2023. Isaksen er aldri en som huser eller tar for hardt i, men WTF??? Hva venter de av bestillinger????

Det er shippet 631544 wafers fra STMicro til assembleypartner i Phillippinene. En wafer holder til 2000 TLens ifølge prospektet på emisjonen i vår.

631.544 wafers holder til 1.263.000.000 Tlens.

Tar man snittpris på 20 kroner per solgte TLens så er vi på 25.262.000.000 kroner. Det er 25 milliarder kroner!!!

NÅ er jeg VIRKELIG spent på hvem de jobber med, og hva de prosjekterer!

rosgun
16.11.2023 kl 17:14 11240

Ta plass-sjekk at du har riktige biletter og fullastet- nå skal Plt omsette for 25 mrd i 2024…

God tur, vi sees når kursen er på noen hundrelapper ila Q1-2024 eller før..

Ønsker alle en fredfull julefeiring🤶🏻🎅🏻🧑🏻‍🎄🇳🇴🏋🏻‍♀️
Redigert 16.11.2023 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Eqnrqec
16.11.2023 kl 19:24 11163

Ble ikke den Wafer bestillingen mot STMicroelectronics til polight avkreftet, bare rykter og lite fakta?
Fevang
16.11.2023 kl 20:57 11165

Det kunne jo vært greit å få et klart svar på. Noen som vet?
rosgun
17.11.2023 kl 01:09 11043

Se Shareville - der får dere svaret fra Myrabakk🎅🏻…..

Og for de som ikke orker å finne det selv serverer legenden og selveste Polight podekspert Myrabakk svaret som har fulgt firmaet siden jeg gjorde han oppmerksom på caset i 2019… han vet «nesten» mer enn Isaksen selv når det gjelder Polight:

Postet torsdag 16.11.2023 ca kl 22-23:

« poLight skulle vært priset til drøyt 19 kroner rett etter emisjonen i tidlig 2023 om man tok kurs og utvanning til etterretning.

Det betyr at poLights MCAP I dag er omtrent 50 under det den burde vært, FØR de fikk inn 130 millioner, før Apple teamet AVP, før Sharp Tech-Day, før Meizu-lansering og før poLights komplettert lagerbeholdning på wafers til de neste 14 måneders leveranser som er levert OG betalt allerede nå.

Tipper det er noen som har dratt frem kalkulatoren de siste dagene og sett på denne mismatch mellom kursutvikling og selskapsutvikling. Ikke spesielt vanskelig å konkludere med at det er et case som har potensiale for tall man kanskje aldri tror man opplever i aksjer, mener jeg. Og det selv uten at kurs 2023 eller 2024 eller så veldig viktig, det er verdi 2025 jeg mener er viktig!»
Redigert 17.11.2023 kl 01:18 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
17.11.2023 kl 07:45 10965

Jeg pleier ikke snakke så mye om kurs, det er stort sett patenter, teknologi, makroutvikling, teknologitrender, events og slikt som er mest interessant, men i går dro jeg frem en kort post om kurs. Jeg kan forklare hvorfor;

Jeg fikk en pm i Shareville med spørsmål om hva som egentlig skyldes den "store oppgangen" I poLight, og om det var mer å gå på.

Jeg startet med å svare at det er omtrent ikke en aksjonær som har pluss på poLight, så omtrent alle som har kjøpt aksjer siden IPO i 2018 har negativ justert avkastning. Svært mange av de samme aksjonærene er fortsatt på listen, og her snakker vi om at man har vært i ro i oppgang og nedgang, kursen har vært oppe i over 50 kroner, og nede i omtrent 10 kroner de siste 4 årene. Det betyr at kun noen få som har kjøpt aksjer i 2023 har positiv avkastning. Flere snitter ned og nærmer seg pluss, men tar man aksjonærhistorikken i betraktning så skjønner man at det er veldig mange som sitter i ro her fordi det er et meget høyt og troverdig ikke-realisert potensiale i selskapet.

Dette potensialet er flere i ferd med å se nå. Det er det som gjør at kursen går litt oppover, mener jeg.

Innlegget Rosgun fant nede i en tråd på Shareville i går kveld hadde jeg ikke tenkt skulle få særlig med oppmerksomhet, og hadde gjemt det litt bort... Men regnestykket stemmer, kursen I poLight skulle vært omtrent 19,10 kroner om man satte samme MCAP på poLight før og etter kapitalinnhentingen for å rampe opp produksjonen. Aksjekursen ble satt til 10,46, med et var fordi aksjonærer valgte å snitte ned, trade nedgangen i tillegg til at de største garantistene satte noen betingelser spm var relativt grådige. Emisjonen var overtegnet med langt over 30%, så det var unødvendig lavt satt. Men selskapet har ikke hatt negativ utvikling siden emisjonen. Det er enormt lovende progresjon i "potential high volume AR-case for consumer", som de sier på Q3. Da mener jeg selskapet ikke burde vært priset lavere enn MCAP var før utvidelsen av aksjeantall i emisjonen. Det er dette jeg har regnet ut til 19,10 kroner. Altså "nullpunktet". Det er ikke et kursmål, det er "tilbake til start" mener jeg. 50% til vi er der.

12-13 kroner er jo egentlig en hån mot selskapet. Man må huske på at selskapet har omtrent 200 prosjekter med tech-selskaper fra hele verden, inkludert samtlige av verden 10 største kameramodulselakaper, omtrent alle smartphoneselskaper, absolutt alle smartbrilleselakaper som er av betydning, mange titalls machine vision/barcodeselskaper, flere av bilindustriens ledende aktører, og en hel rekke med medicalselskaper, deriblant et medicalselskap med 85% markedsposisjon innen sitt segment. Det er ikke de små selskapene de jobber mest med, dette er de store gutta som har råd til å utvikle instrumenter og kamera med helt, helt ny teknologi for fokusering og optisk temperaturstabilisering. Slikt tar tid, men poLight beviser fremgang kvartal for kvartal, og jeg er veldig fornøyd med utviklingen de viser. De følger planen, minimerer utgiftssiden, har så attraktiv teknologi at de får kundene til å betale for R&D, og ikke minst: de har alle de store aktørene på lista si med prosjekter. Dette er et langsiktig case, men jeg mener man vil oppleve et nytt teknologieventyr om man er tålmodig.

Jeg vet jo ikke hva poLight omsetter for i 2025, det året jeg har satt meg som evalueringsår for min posisjon. Det jeg vet er at de har et mål om 500mill I 2025. Det betyr at selskapet anser ting som sværtpositivt fremover. Og det er dette jeg ser og gjenkjenner i diverse registre, avtaler og slikt. De er på helt, helt rett vei.

Og angående dette waferlageret det spørres etter. Vi vet ikke noe tall på lageret og hvor mye det rekker til. Vi vet at poLight har bestilt OG mottatt wafermateriale (linsemuskelen) for 50millioner +/- 10millioner. Det er dette som står som varelager. Jeg har spurt direkte om det er innkjøpspris eller reell verdi for salg som settes på waferbeholdningen. Det er bekreftet at det er innkjøpspris som brukes som lagerverdi. Så kan man spekulere I hvor mange linser det holder til, og det får vi neppe vite enda, men poLight har nok materiell til å møte masseproduksjon og alle prosjekter de ser for seg minst ut 2024. Det er nice å vite!
Tobias
17.11.2023 kl 08:52 10877

Takk for informativt innlegg Myrabakk.
Spennende case dette.
Myrabakk
18.11.2023 kl 17:20 10630

Det ble en fin uke for poLightaksjonærene dette. Grønne tall og børsmelding om Sharp-samarbeid og masseproduksjonsklare kameramoduler til både smartphone og AR-briller. Gøy med litt action.

Nå er vel gjerne dette bare starten på en lang og interessant "actionperiode". Tenkte å summere opp noe som er å se frem til de neste dager, uker og måneder.

Aller først:
Det er bare 9 dager til Varjo-eventet!

Vi har også et heidundrende CES2024 å se frem til første uka i januar. Der har poLight "for vane" å komme med vanvittig spennende ting, dette er CES-historikken;

2020: Xiaomi smartwatch, DesignWin, første poLightprodukt
2021: J2C irisscanneselskap med TLens
2022; coronastengt
2023: Sharp lekker info om at de har oppdaget en fantastisk linse som sannsynligvis blir superviktig for hele AR-verden
2024:?
Jeg tipper vi ser mellom 5 og 10 selskaper med TLens på CES😉 (Sharp, Vuzix, XVisio, LLVision, J2C, Magic Leap, og sikkert en del flere andre også). Kanskje Meizu?

I tillegg er det 2 eller 3 AR-events som er satt opp nå fremover, deriblant ett fra Photonics. Der deltar kjentfolk fra poLight, og det skal showcases add-inkamera, add-on-kamera, mange ulike referansedesigns for både smartphone og AR, i tillegg til at poLight slår på stortromma og viser TWedge for hele optikk-verden. Det blir enormt interessant! 🤩

I februar er det også tid for MWC, Mobile World Congress.

Det er også et kommende barcodeevent nå før jul, men jeg husker ikke i farten hva/hvor/når, bare at det er før jul.

Og så har vi jo disse børsmeldingene som vi venter på, der vi vet det er helt i sluttfasen før lanseringer. Mye kjekt å se frem til altså. Det kommer, men man vet jo ikke nøyaktig dato på ting, ikke engang selskapet vet alt om det. Dette er noe av det som vi gravere går og venter mest spent på:

1)AR-brille, antas lansert FØR jul (Vuzix Shield, USA Major Player med 2 TLens-cam!)

2) VR-brille, markedets topp-aktør, antatt før jul (tror det er Varjo).

3) PO (purchase order) til VR-brille #2 for lansering i H1-2024 (antar det er Apple)

4) Lansering og PO til AR-brille, mulig ved årsskiftet (tror det er XVisio, som jobber med Leopard Imaging!!).

5) Xenocor medical endoskop. Usikker tid, men skal være svært nær nå, etter å ha fikset noe utvendig på designet på instrumentet (ikke TLens-relatert)

6) Flere scannerselskaper oppgir at de skal ut med noe snart, sannsynlig med flere Design Wins i ukene og månedene som kommer. I mai-23 ble det nevnt at flere av disse var mulige allerede i 2023. Vet ikke mer eksakt, men tipper Zebra snart kommer med TLens! (De var såååå nære, men tapte patwntstrid med Honeywell og har jobbet i 2 år for å komme rundt dem. De er visstnok superklare for TLensprodukt nå, len jeg vet ikke når).

7) I tillegg er det jo flere som jobber med medicalutstyr med TLens, der vi ikke har innsikt i hvor langt de er kommet. Den aktøren som har 85% markedsandel i sitt område er vel kanskje den vi er mest spent på, for det er et svært selskap med et svært TLens-prosjekt!

8) Det er flere smartphoneselskaper som er kommet så langt at all testing er komplettert. Når nå markedet for consumer får seg et oppsving så kan ting skje ganske raskt der. Trenden skiftes over på svært kort tid for å være den med best telefon i markedet når oppsving kommer. For det kommer!

9) TWedge. Det antas at styret vil gå for å kjøre opp produksjonsfase på TWedge som produkt om ikke så lenge. Da vil vi vel muligens se et samarbeid med en stor aktør...?

10) Annet; Sharps headset, flere andre AR-briller, og diverse annet. Det er mye som skjer blant annet med webcam. Er en hel haug av aktører som er på ballen der, men her aner jeg ikke tidspunkt for DesignWins.

Nå er det vel bare å bli ferdig med 2 lørdager og 2 søndager før det braker løs med Varjo spesial event. Det gleder jeg meg veldig til.

Riktig god helg!
Myrabakk
27.11.2023 kl 22:25 10017

...og der var Varjo-eventet gjennomført. Markedslederen på VR-briller lanserte XR4 Focal Edition med 2 stk TLens-kamera🤩

Da har vi markedets (foreløpig) beste VR-brilleaktør på kundelista. Utrolig fornøyd med denne!

Og jammen fikk vi børsmelding også i kveld, virkelig gøy å få bekreftelsen så kort tid etter lansering!
Eqnrqec
27.11.2023 kl 23:00 9928

Meget bra, ser summen ikke er allverden, men er vel ikke det som viktigst her? Men at markedslederen innen dette segmentet satser på linser fra polight må bety utrolig mye? Kan det komme en oppfølgingsordre?
skadi
27.11.2023 kl 23:11 9903

Oppfølgingsordren er ja meldt i kveld. Hele 400000 kroner. Gratulerer, det blir det penger av.
Til ei brille som koster rundt omkring stykkpris 50000 kroner. Hvem tar seg egentlig av priskalkulasjonen hos Polight?
Eqnrqec
27.11.2023 kl 23:16 9886

Summen betyr fint lite i denne sammenheng Skadi, men at en av de aller største, en av de aller beste innen segmentet velger polight, det betyr enormt! Summene vil komme etter hvert..
skadi
27.11.2023 kl 23:49 9840

Greit for meg. ;) Å har balletak på Microsoft, Apple, Google eller Meta for eksempel er noe jeg godt kunne tenkt meg......:) Skulle har gjort jobben mot provisjon, 50 øre per solgt lens worldwide........
Myrabakk
28.11.2023 kl 00:17 9792

Priskalkulasjonen i poLight er et ikke noe å si på!
Mitt anslag på marginene på Varjo-avtalen er rundt 900-1000%. Dette er første ordre til første batch med briller.

Og det å sammenligne brillens totalpris opp mot poLights salgsinntekter per enhet blir vel omtrent som å sammenligne prisen en produsent av lykter får per frontlykter til en bil opp mot bilens kostnad...? Kan vel neppe påstå at det er en dårlig forhandler på lykter til en Porsche bare fordi bilen koster mye?

Nei, dagens melding er intet mindre enn utrolig herlig! Vi er nå inne i markedets desidert høyest ansette VR-aktør. Den som kjenner til hvordan teknologimarkedet fungerer vet hva dette betyr. Når de største og beste aktørene kommer med ny teknologi så kommer de andre etter. Det gjør de alltid. Det går fortere med nummer 2 enn med nummer 1, fortere med nummer 3 enn med nummer 2, osv...

Nå har vi jammen meg landet begge storkanonene i vestlig marked, pluss en av storkanonene i Asias marked. Vi har UsA Major Player Magic Leap, og vi har Varjo og LLvision inne med Design Wins nå. I tillegg er det svært nære med Vuzix, som er neste USA Major Player.

Men dagens børsmelding inneholder ikke bare en herlig nyhet om at vi har vunnet på tech-prioriteringen i Varjo, vi har med denne meldingen bekreftet at vi er #1 I high tech pass through. Vi har samtlige high end smartbriller siste 2 år nå!

Og gjett om Apple Vision Pro har Pass-through...! Apples smartbriller som kommer i Q1-2024 har ifølge testere DEN beste pass-through-camera-løsningen man har prøvd.

Man trenger ikke spekulere så veldig mye på hvem som er favoritt i denne brillen? Det skal svært mye til for at ikke TLens sitter i Apples AVP, og Varjos uttalelse om at Apple "basically uses the same pass-through as we do" reduserer ikke akkurat sannsynligheten for dette.
skadi
28.11.2023 kl 00:42 9766

Myrabakk, jeg skjønner at du har satt deg godt inn i Polight caset. Men, ærlig talt 1000 prosent margin/dekningsbidrag? Hvordan kommer du på det? Er produksjonskostnadene per t-lens så lave som en krone stykke, eller bestiller Varjo faktisk bare for noen få titusen briller om gangen?

Din Porsche sammenligning er jeg heller ikke helt med på. Pussig nok er jeg født og oppvokst noen kilometer fra Porsche hovedfabrikken i Zuffenhausen. ;) Kommer du til Porsche med en disruptiv teknologi og klarer å overbevise de om akkurat det, så er det dette som Porsche er interessert i aller mest. Prisen kommer i andre rekke, det gjelder å være best liksom......
Eqnrqec
28.11.2023 kl 20:04 9423

Vanvittig bra med Varjo XR-4, men et par ting jeg lurer på! Varjo XR-3 er uten tlens, det får vel også gode tilbakemeldinger? En annen ting, om vi skulle vært i Apple Pro Vision som lansere sin briller nå i desember, evt. q1 24 burde vi ikke hatt en større PO for lenge siden her? Ryktes jo at denne blir en masseproduksjon sak, burde vel uansett hatt en PO med litt størrelse??
Redigert i dag kl 20:00
Myrabakk
29.11.2023 kl 21:26 9191

Varjo bestiller bare noen få enheter i oppstartsproduksjonen.
Dersom du synes 1000% margin på disse linsene er mye så må du se på marginen på mikroskopavtalen poLight har med NTNU/Kavli-instituttet ved Moser-teamet... linsene de selger der har omtrent 40.000-80.000% margin om du ser på materialkostnad versus salgskostnad.

Og denne allegorien jeg har om Porsche handler ikke om hva Porsche faktisk velger av teknologi i lysene sine. Den handler om at frontlykten på en Porsche utgjør bare en liten andel av prisen av hva en komplett Porsche er. Det er meningen å svare ut spørsmåletet som får poLights ledelse til å virke inkompetente når det gjelder prisforhandling siden en Varjo XR4 Focal Edition koster over 9.000$. TLens utgjør bare en mikroskopisk del av en hel Varjo-brille, men den er helt, helt avgjørende for at Varjo kan levere det de faktisk gjør nå. Og prisen skal ikke vi aksjonærer klage på. For min del kunne gjerne poLight gjerne gitt bort linsene gratis til Varjo bare for å få lov til å fortelle verden at Varjo benytter TLens i toppmodellen. Dette er meget, meget stort. Varjo var toppaktøren på markedet for VR med XR3, men med XR4 går de enda ett skritt opp i kvalitet og muligheter. De går nå så høyt opp pga TLens at de annonseres som en seriøs konkurrent til selveste Apple på briller.

Varjo vil være lavvolum i lengre tid, men Apple vil være en ganskre rask vei inn mot høyere volumer. Jeg ser det spørres etter om ikke poLight skulle hatt en PO (Purchase Order, bestilling) inn mot et slikt produkt allerede nå. Der er svaret helt åpent. Apple skal ut med brille i 2024, og den har en fantastisk pass-through-video. Vi som kjenner teknologien til poLight vet at det da ikke skal være mulig med fixed focus, og konkurrerende teknologi på autofocus er ikke i nærheten av å kunne kalles "fantastisk". Dette gjør at jeg tenker AVP med svært stor sannsynlighet kommer med TLens fra poLight.

Dersom Apple har bestemt seg for TLens så må det være en Design In i VR allerede nå, siden det er et stort produkt med et stort navn. Ser du på Q3-presentasjonen så ser du at det er kommet en ny Design In i VR, og den antas lansert tidlig i 2024. AVP antas lansert rundt mars 2024, og er det eneste kjente VR-produktet fra en topp-player som jeg faktisk kjenner til som skal ut i første halvår av 2024.

Dersom ting er så klart som det faktisk ser ut så kjenner poLight til planene til Apple. Det er da kjørt Due Dilligence av både poLight og alle som jobber med poLighta av Applesystemet, og det vil ligge en timeline over hva, når, hvor mye, etc som poLight må forplikte seg til å levere. Selv om det ikke kommer en PO til AVP i desember, januar eller februar så kan det svært godt hende at en bestilling til AVP meldes sammen med lanseringen. Dette har poLight lov til å tilbakeholde i henhold til regnskapsføringslovgivningen som handler om tilbakeholdelse av informasjon av sikkerhets- og rettighetsmessige grunner. En slik PO allerede nå vil i svært stor grad avsløre for verden at Apple kommer med TLens, og det vil ikke Apple risikere. I dette så snakker jeg ikke om en direkte PO til poLight, men en beskjed om å forberede og gjøre klart for levering, NÅR de trykker på knappen.

Men, det er et stort men her. Dersom poLight får en konkret beskjed om at de skal produsere f.eks 100.000 linser til jul så vil det være en meldepliktig sak fordi vi som følger selskapet kjener til hvem det er som kan være kunden. Dette er meget, meget børssensitivt og må meldes med en gang. Dersom en slik PO kommer så vil det nok komme som BM om ikke så lenge.
Sweetspot
06.12.2023 kl 09:44 8639

https://newsweb.oslobors.no/message/605785

Nyttårsraketten 2024 📈📈📈
Myrabakk
09.12.2023 kl 09:41 8310

Det har virkelig vært 3 utrolig gode uker i poLight nå, "and more to come".

Det startet med børsmelding om store nyheter på Tech-Day I Sharp. Selveste Sharp showcaser komplette kameramoduler med TLens for bruk i flere vertikaler, både AR-briller, VR-briller, smartphone og annet. Sharp har virkelig lagt sin elsk på tunable lens TLens fra poLight, og denne teknologien løftes frem over hele Sharp-kartet med store overskrifter. "Innovation for Future", og mye annet pent. De skryter av at de er klare til masseproduksjon med denne nye teknologien.

Så kom det da børsmelding om DesignWin I verdens råeste MR-brilleselskap, Varjo. Varjo er så vel ansett som high-tech-selskap at Varjos forrige modell ble kjøpt inn av Apple da Apple skulle utvikle Apple Vision Pro. Med Varjo XR4 er det ingen over, ingen ved siden. Og de går for TLens. Denne DesignWin forteller oss veldig mye om hvilken posisjon poLight har satt seg selv i når det gjelder AR/VR/MR-briller.

Så kom det jammen meg melding om at poLight stiller med salgs-/showstand på en av verdens største teknologimesser, SPIE Photonics i januar. Der deltar de største og råeste innen optisk innovasjon. Den selvtilliten poLight har nå er råstilig å se. De ser de lander de store I smartbriller, de rennes ned av henvendelser om prosjekter og har vel gått fri for gradbøying av hvor travelt det er mulig å ha det i en organisasjon med snart 200 kundeprosjekter i ulike faser. Og, på SPIE skal poLight for første gang stille ut sin nyvinning, nemlig wobulatorfunksjonen TWedge. Dette er et produkt som kanskje har et enda større potensiale enn TLens, og dette produktet vil være en nøkkel til consumer-kvalitet på smartbriller. Skal ikke legge ut med teknologisk forklaring på dette, men kan ta kortversjonen av hva TWedge er og gjør;

-poLight patenter dekker enkelt forklart en polymer mellom 2 glassplater. Det er dette TLens er bygget på, og det er samme prinsipp TWedge er bygget på. TLens aktueres med strøm og bøyer linsen slik at den fokuserer. Det er ikke slik TWedge fungerer. Når TWedge aktueres så tiltes innretningen slik at lyset flyttes en halv pixel opp, til høyre, så ned og så til venstre. Dette går ekstremt raskt, så lyset som kommer til sensoren treffer et større område flere ganger, noe som øker lys inn til sensor. I praksis øker TWedge lysmengden så mye at resultatet blir 400% lysmengde, altså 4X. Oppløsning (altså bildets skarphet) økes til 400% av utgangspunktet. Dette muliggjør bruk av svært billig og skalerbar Micro-LED som displaymateriale, og nå er det så stor interesse for prosjektering av dette med poLight at jeg tror de vil få en ny grad av travelhet i tech-avdelingen for oppfølging.

Denne TWedgen skal altså stilles ut med prototyp i januar. Det er stort, og det blir virkelig noe å glede seg til fortsettelsen av.

Så en ting til. Nå natt til fredag kom det ny børsmelding om bestilling av linser til enda en aktør med hjerneforskningsmikroskop. En ordre på 2,5 millioner fra en ukjent aktør som skal bygge og selge Mini2P, et scope på 2,4 gram som ble patentert av Nobelprisvinnerteamet til Moser/Zong på NTNU/Kavli. Dette scopet inneholder 4 TLens og klarer å observere nerveaignaler som sendes mellom nevroner i hjernen til levende, fritt bevegelige mus. Dette forskningsarbeidet er KUN mulig pga poLights teknologi, og det er stor enighet i forskningsmiljøet at dette er den sannsynlige veien å gå for å avdekke gåten Alzheimer. For å forstå Alzheimer må man kunne følge nevronene og hvor det går galt i Cortex. Det har ikke vært mulig før, men ble mulig med scopet Mini2P. Det er så viktig arbeid som gjøres at Moserteamet patenterte scopet som open source, dvs at hvem som helst kan bygge og ta i bruk teknologien, og det er for å øke forskningsgrunnlaget på området. Nå er det på kort tid kommet to børsmeldinger om selskaper som bygger og selger slike scopes til forskningsinstitutter rundt om, og den totale ordreinngangen bare ril dette mikroskopet er over 8 millioner nå. Det hadde ikke noen sett for seg, dette var ansett som "bare" et bidrag til forskning og som en fantastisk referanse.
Det er nå et tosifret antall aktører som jobber med å bygge scopes, så det kan komme mange flere slike meldinger fremover. 8 millioner kroner rekker ikke til mange slike scopes, for linseprisen poLight får her er fantastisk. Dette blir en aktør som øker de gjennomsnittlige marginene på salg vesentlig. De prisene vi kjenner til tilsier at det betyr 16.000 kroner per Mini2P til poLight. Dette var den omtrentlige prisen vi har klart å kalkulere ut fra de kjente tall vi har fra Kavli og fra poLights revenue fra denne. Om det er samme pris til aktørene som er på kontrakter nå vet vi ikke, men dette er uansett en veldig gledelig utvikling. Det å nærme seg tosifret antall millioner på bare en håndfull med linser til dette har meget stor betydning for EBITDA, men kanskje enda mer betydning i å posisjonere poLight for medical-vertikalen!

Men det stopper ikke her. I børsmelding like før Sharp så kom det en liten linseordre til Magic Leap, og i denne børsmeldingen nevnes det at poLight jobber med de store smartbrilleaktørene, og flere på området kan komme allerede før nyttår. Legg merke til flertalls-S I meldingen, og legg til at det "bare" er Varjo som er kommet som DesignWin etter dette. Kan bli en meget spennende desember dette!
Redigert 09.12.2023 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.12.2023 kl 13:17 8156

Takk for oppdatering Myrabakk.
Tenker det kommer en design-win på Vuzix-Shield i desember, vi vet den kommer ihvertfall, men det ble en utsettelse som ikke hadde noe med TLens å gjøre.
Men det jegu venter mest på er prosjekt ordren (PO) fra Apple. Når kamera med TLens er «faster than the human eye» som Varjo sa på lanseringen XR-4 så kan ikke Apple med sin Vision Pro (AVP) velge noe som er dårligere. Og AVP kommer i mars så PO må da være rett rundt hjørnet. Tenker det blir haraball på Shareville forumet og i Horten den dagen.
Ingenting er hogget i stein før vi får alt svart på hvitt, så ikke meg i mot at kursen er på 14 tallet en stund til.
Myrabakk
14.12.2023 kl 07:34 7615

#Pilegrim, jeg kan kanskje nevne at det nå ser ut som Apple Vision Pro kommer ut en god del FØR antatt?
Det sies nå januar!

Apple har bare offisielt nevnt tidlig 2024, mens Apple-kjenner Gurman er den som har ment mars er riktig tid. Nå ser vi imidlertid at opptreningen av ansatte som skal selge AVP allerede er i gang, og det er en opplæring som tar 2 dager. Flere og flere Apple-kjennere mener AVP kommer allerede i januar!

For ordens skyld; januar er ferdig om 7 uker. Om 7 uker kan vi sannsynligvis ha svaret på det vi både håper og tror.

Er vi med i AVP så endres alt. Salgsprognosene til Apple er helt vanvittige med eksponentiell vekstrate. De ser for seg 400.000 enheter, deretter 1 million, og så 10 millioner. Prosentvis er det 150% og 900% YoY vekst. Dette er slik Apple pleier starte en produktserie, og slik var også iPhone. Der mangedoblet salget seg flere år på rad, og gikk fra under 10 mill til 260 mill på noen år.

Det er ifølge testpersoner 2 utvendigkamera på AVP, noe som kan medføre 2 TLens per brille om vi er der.

All startup, vekst og tech prises på forventninger om salg som antas komme litt frem i tid. Skal man regne på verdien av en evt Appleavtale så må man ta høyde for hvilken enorm kraft det er i Apples eksponentielle vekstrate. Selv en lav startordre vil ha en helt enorm verdi for poLight, i og med at man da er sikret å være i enorme volumer litt frem i tid.

Utrolig spennende tid nå, og med siste dagers kurskorrigering så er det faktisk "bare" 50% opp til MCAP som var på selskapet like før emisjonen i vår... Altså; selskapet har nesten 50% igjen før det er verdt like mye som det var FØR de kjørte vekstemisjonen tidligere i år. Og ingenting negativt er kommet frem, alt går rett vei.
Eqnrqec
14.12.2023 kl 11:25 7482

Er vi inne i AVP så endres det meste, kunne ikke vært mer enig i akkurat det! Men! Sa ikke Isaksen at 2025 kunne komme litt for kjapt på mtp en omsetning på 100mill$?? Da får jeg ikke det til å stemme at vi er inne i AVP.. Kan du reflektere litt over det myrbakk?
Myrabakk
16.12.2023 kl 13:04 7209

Om du tenker på salgstallene til Apple Vision Pro så er de antatt å være 400k i 2024, 10 millioner enheter i 2025, 100 millioner enheter i 2026.

Jeg synes det stemmer godt med det Isaksen sier at 2025 KANSKJE er litt tidlig mtp på milliardomsetning. Jeg liker godt at han ikke er sikker på det, for ingen kjenner egentlig til hvor godt salg det kan være i 2025.

Ser du på makro som er i bedring så ser ting bra ut. Renten er toppet ut i verden, myk landing i økonomien, men ikke minst, det tydeligste tegnet man har er når consumertech billedliggjort i smartphone viser økt salg. Der er nedgangen bremset, flatet ut, og har snudd opp i løpet av siste 3 kvartaler. Da har jeg nevnt på shareville at jeg forventer at noen smartphones kaster seg på og kommer med noe nytt de har jobbet med. Og det kommer. Tecno fra Transsion kommer med ny tech, og de legger listen høyt. Dette betyr at vi er i starten av et tradisjonelt tech-rally i smartphone, der alle skal imponere. Dette tegner svært godt for 2024, og enda bedre for 2025.

Jeg tror derfor Isaksen er litt vag på 2025-tall, det er mye det kommer an på. Og i svaret her har jeg ikke tatt inn medical, TWedge etc, det gjør det enda morsommere!!
skadi
16.12.2023 kl 13:14 7198

Hvor kommer de salgstall nevnt i første avsnitt ifra? Er det tall Apple opererer med? Er uansett noen voldsomme hopp year over year.
Myrabakk
16.12.2023 kl 19:50 7029

Salgstallene er hentet fra Mark Gurman sine anslag. Han er meget anerkjent Apple-kjenner, og er den som er mest pålitelig. Man skal ta disse anslagene med en klype salt, for salgstall vet man jo faktisk ikke før årene er ferdig. Men, det stemmer meget godt med Apples måte å innføre ny teknologi på. 1 år med en lav produksjon for å se an marked, selge ut og lage vakuum og etterspørsel i markedet, deretter øke produksjonen voldsomt i år 2, til høy pris, og så er det gjort; alle skal ha produktene deres😅

Sjekk denne progresjonen, dette er iPhonesalg. 2007 med en drøy million, deretter 10-dobling og så omtrent to påfølgende doblinger.

2022 225.30
2021 233.90
2020 206.10
2019 190.60
2018 217.72
2017 216.76
2016 211.88
2015 231.22
2014 169.22
2013 150.26
2012 125.05
2011 72.29
2010 39.99
2009 20.73
2008 11.63
2007 1.39
(Source: https://www.bankmycell.com/blog/how-many-iphones-have-been-sold/)
skadi
16.12.2023 kl 20:44 6989

Aha, meget interessant. Takker for infoen. :)
Eqnrqec
16.12.2023 kl 21:40 6942

Er det mulig å si noe om status på dagens lagerbeholdning og kapasitet på produksjonslinje? Hvis vi blir å finne i noen av alt det ryktes om bør jo produksjonslinjen kunne produsere mye mer en 1 mill linser pr mnd som tidligere nevnt..
Myrabakk
16.12.2023 kl 22:20 6896

Kapasitet er et kompleks spørsmål, rekker ikke dra hele selskaps-økosystemet. Tar det kjapt;

Råmateriale til linsen: polymer. Alt lages i Horten, det er ikke ønskelig at andre får innsikt i denne. Det er "uendelig" kapasitet på polymer, og det er noe som ikke krever lagerplass. 1 liter polymer kan sendes til assembleyline, og der rekker det til 1 million linser. Tar veldig, veldig kort tid. 1000 liter rekker til 1 milliard linser, det er null problem.

Så er det glassplater. Det koster omtrent ikke noe som helst, det er snakk om ubegrenset kapasitet, de har store leverandører og alt av glass testes i Horten for kvalitet før det sendes til assembleypartner. Øker yield veldig mye, lav kostnad og høy kapasitet.

Videre så er det musklene, de som aktuerer glasset som bøyer linsen. Det er tilnærmet ubegrenset kapasitet på denne, for den lages av STMicroelectronics i Italia. Denne er det veldig lang leadtime på, så den må planlegges i god tid. Akkurat nå har poLight et voldsomt lager av dette, for de må være klar til eventuelle storbestillinger, og storkunde liker å se kapasitet. Dette har poLight fått mye positiv kred for på due diligence som OEMs og CMMs har gjort på poLight siste året.
Skulle det være voldsomme bestillinger fremover, altså langt mer enn det som finnes av wafers fra STM, så må poLight skynde seg med ny PO til dem. Det tok lang tid på forrige PO, men poLight holdt bevisst igjen for å forhindre alt for stor lageroppbygging på alt for kort tid. De har nå lagerbeholdning på wafers verdsatt til over 60.millioner. Og den verdien er innkjøpspris, ikke verdi ut av selskapet. Dette har jeg fått bekreftet av selskapet.

Som du ser så er det ikke noe problem med materiale og komponenter.

Det du sikter til handler om monteringen, altså assembley. poLight har 2 assembleypartnere, en i Taiwan og en i Philippinene. Akkurat nå bruker de bare den i Philippinene. Partneren har en veldig stor lokasjon der de driver med litt forskjellig, blant annet med høyeste godkjenning på renhet og støvfrihet.
I dette lokalet kan poLight øke opp monteringen mye. Om de vil og om de trenger det. Det tar imidlertid litt tid men ikke så mye som man skulle tro.

De kjøper inn testmaskiner fra Optofidelity i Finland. Det er omtrent 6 måneders tid fra bestilling til full kjøring av linjen med alt av testmaskiner.

Akkurat nå er kapasiteten det poLight ønsker den skal være, men de kan kjøre opp det de har veldig mye. Man kan kjøre 1 skift, 2 skift eller 3 skift. Altså, dette med kapasitet er veldig relativt, man kan se på det på hvor mye de kan kjøre nå, eller man kan regne på hva de kan produsere ved full utnyttelse av alt som står klart. Og dette siste vet vi ikke, og trenger ikke vite heller. Fordi; poLight har liggende klare opprampingsplaner for alle tenkelige scenarier, og er klare til å trykke på knappen. De har dessuten over 100.000.000 kr på bok, så det er ikke noe problem å kjøre opp om kundene vil ha slike volumer.

Det enkleste svaret er kanskje:
Polights kapasitet er ikke noe problem😊
Eqnrqec
16.12.2023 kl 22:55 6860

Supert, takk for utfyllende svar Myrabakk 😊
Myrabakk
16.01.2024 kl 00:47 5558

Nå er vi inne i en helt vanvittig spennende periode i poLight!
CES2024 er akkurat avsluttet, og der har poLight deltatt med møterom og kundeavtaler. Det har vært fullbooket fra morgen til kveld alle 4 dager, noe som vitner om at poLight er svært attraktive blant tech-selskapene.

I løpet av CES ser vi at ting begynner å skje, særlig innen AR/VR/MR. Legg særlig merke til nyheten om Vuzix på CES! Xander Glasses er et selskap som skal selge smarte briller med helt rå egenskaper, men for å få til det de ønsker trenger de markedets beste AR-brille. Valg? Selvfølgelig Vuzix Shield, en ikke-lansert AR-brille som vi vet kommer til å inneholde 2 stk TLens-kamera når den lanseres, sannsynligvis i Q1-24.
Xander Glasses tar i bruk kamera og mikrofon i brillen. Kamera fokuserer på person, og stemme registreres og oversettes til valgt tekstspråk. Dersom du og en annen person med ulikt språk skal kommunisere så kan dere bare snakke med hverandre, så kommer teksten opp på glasset til den som mottar. Dette må vel være tidenes ferie-gadget, eller noe for enhver bedrift som jobber med kunder i ikke-engelskspråklige land?

Videre fikk vi også bekreftet at Qualcomm skal lansere en helt ny prosessor for AR/VR/MR, den såkalte SD XR2+gen, en spesialbygd chip som skal klare å håndtere hele 12 kamera og sensorer i en brille. Dette er markedets desidert råeste sak, og er bygget slik for å kunne møte behovet for mer bildedata.
I utgangspunktet og ved første øyekast en gladsak for poLight på lang sikt der man ser at smarte briller kommer til å flere kamera. MEN: legg merke til hva Qualcomm annonserer samtidig som de presenterer prosessoren: partnerskap med SONY og SAMSUNG. Dette er fortsatt snakk om smarte briller!

Så, like etter annonseringen til Qualcomm, så ser vi at det kommer meldinger fra både Samsung og Sony om at de skal ut med MR-briller I 2024. Begge ryktes lansert i enten Q1 eller Q2 2024.Samsung skal holde en stor event i neste uke, og spekulasjonene internasjonalt har allerede begynt å rulle om at det vil showcases en slags "SVP", Samsung sitt svar på AVP, (Apple Vision Pro). Dette er meget gode nyheter, uansett om det kommer i Q1 eller Q2, eller senere, for når Sony og Samsung begynner å skulle ha ut smarte briller og hente oppmerksomhet før Apple lanserer så tyder det på at det CEO poLight nevnte på Q3 var rett: smartbrillemarkedet fikk sjokk da Apple fremskyndet planene for smartbriller med år, og det ville få konsekvenser. Ved første øyekast ser det ut for meg at 2024 er det nye 2025. Jeg var forberedt på at det virkelige gjennombrudd i AR og VR ville komme i 2025, men planene er visst så fremskyndet at vi kanskje snakker om 2024 nå!

Så en kort timeline over triggere nå på kort sikt, tar med bare januar:
-19.jan Apple Vision Pro slippes for reviews til noen få utvalgte, her kan vi få bekreftet Autofocus (da er det bare TLens som duger!)
-uka etter: Samsung-event
-30.jan Photonics. poLight skal for første gang presentere sin unike nyvinning TWedge for hele verdens tech-selskaper.

Dette eventet blir stormarkering for oss, for potensialet til tWedge kan være enda større enn TLens om det slår an. I fremtidige smartbriller kan vi altså få både TLens-camera, TLens I laser-beam scanner til display, samt TWedge til 400% oppløsning på displayet!

Ut over dette så er det også 2 barcode-eventer i januar, blant annet et svært et i Kina, pluss Hannover-messen i Tyskland. Mye å følge med på, mye å glede seg til for den nysgjerrige.