Triggere videre fremover

MorganKane
RECSI 26.11.2023 kl 13:46 7868

FA har i sin ukentlige teknisk analyse spalte satt søkelyset på Recsi.

https://www.finansavisen.no/finans/2023/11/26/8063244/sondagens-aksjetips-med-flere-usikre-kort

Jeg tror artikkelen gjenspeiler mye av den usikkerheten investorer fortsatt har i forbindelse med Recsi. Recsi har fortsatt ikke bekreftet første Polysilproduksjonen fra ML. Oppgang i Semiconductor markedet er fortsatt bare "forventninger". Det samme med Yulin salg. Ingenting av de virkelig store milepælene har mao blitt endelig bekreftet ennå.

Men jeg er rimelig sikker på at markedet tar feil. Dette pga tre ting:

1. Jeg tror at polysilproduksjonen kommer. Om den kommer i november eller desember er av liten betydning. De har startet og stoppet produksjon ofte ved ML tidligere. Men det tar tid å få et annlegg som har vært nede i 4-5 år opp å gå igjen. Spesielt med de oppgraderinger som nå skal gjennomføres. Ikke misforstå, jeg tror fortsatt vi får høre en bekreftelse på ML produksjon i løpet av neste uke, men hvis ikke så er det ingen big deal. Kanskje vi ikke får noen informasjon før Q4 presentasjonen, men det er helt greit i forhold til hva som alt er meldt. Nemlig et de skal ha 50% produksjon i løpet av q2 2024. Og det er egentlig lite poeng å melde noe som alt er meldt. Dog, jeg er enig i at de kan være klarere på informasjonsstrategien sin. IR kontakten og Recsi bør være mer på samme bølgelengde, uansett hva den blir, enn hva man får inntrykk av nå.

2. Og Yulinsalget er i boks. Jeg ser at noen er veldig opptatt at resten av emisjonen til yulin skal gå igjennom, men Levens var klokkeklar på at selve salget var gjennomført. Ikke bare det, men alt av mindre hindringer/utfordringer i forbindelse med et slikt salg var løst og nå var den altså på bordet til regjeringen/staten for endelig godkjenning. De forventer fortsatt at dette skal ordne seg i løpet av året. For meg er er svært enkelt å skjønne at det ikke trenger å være noen sammenheng mellom salg av Recsi sin bit og gjennomføring av planer rundt utvidelser. En større industripartner vil uansett ønske seg inn og få en bit av kaka. Nå. Også kan planer om utvidelser komme når markedet tar seg litt mer opp. Slik hadde jeg tenkt i hvertfall.

3. Jeg tror energimitigation ved Butte (binde 60% av strømprisen pluss en rekke andre mindre energisparende tiltak) samt økte priser for produktene de selger vil sikre positiv kontaktstrøm uansett hvordan strømmarkedet blir. I et markert som er på vei tilbake, spesielt internt i USA vil behovet for Semiconductor materialer øke "drastisk" de neste årene. Dette pga arbeidsplasser og nasjonal sikkerhet. Og Recsi, som den største leverandøren av disse " råvarene" vil få en svært stor del av kaka. Både butte og ML vil komme opp i 100% produksjon. Og da vil pengene renne inn..

Slettet bruker
26.11.2023 kl 15:58 7715

Ja
Jeg har stor tru på recsi fremover
Stabukk
26.11.2023 kl 20:36 7392

Grei tråd og saklig oppsummert fra MK. Synest også vi kan ta Finansavisen sin omtale som en form for trigger! Skal nedenfor prøve å forklare hvorfor, selv om artikkelen basert på teknisk analyse, nok konkluderer med en litt usikker videre trend for både Rec og Elkem. (Andre med abonnement kan gjerne gi en kortversjon fra FA sin analyse).

For ordens skyld: Rec er ned 24% siste 12 mnd, men «bare» ned 4,79% YTD. Elkem er såpass mye ned som vel 48% både siste 12 mnd og YTD. Om kursene er i ferd med å bunne ut, får bare vise seg. I alle fall må langsiktige eiere av begge aksjer ha et nokså etterlengtet håp om at kursene snart snur opp!

Hvorfor se FA-analysen som en trigger? Fra tidligere vet vi at Karl Johan Molnes har vært negativ til Rec , og desverre fått rett i sin spådom ut fra nedgang i kursen. Men 15. nov. er tonen en litt annen, kanskje litt mer positiv? FA sin kommentator noterer at Rec skal gjenåpne Moses Lake, men han sier timingen ikke kunne vært verre, grunngitt med dårlige silisiumpriser. Overskriften er «- Det er synd på REC Silicon». Har notert at enkelte mener Molnes bommer litt med at timingen er dårlig, blant annet fordi Hanwha-avtalen uansett vil sikre Rec et minimum av overskudd på et stort volum silisium. Og at silangass, som ML og vil levere, kan gi selskapet bedre margin.

Vi får bare se! Tør ikke spå Rec-kursen i det korte bildet, men bare det at ML vil øke sin produksjon utover i 2024, bør kunne løfte kursen tilbake til 17-18 kr. Gjerne mer! Så blir det vel bunnlinjen kvartal for kvartal som avgjør om Rec får en varig reprising, så vi slipper store tilbakefall. Minner om Johann D. Sundberg sin konklusjon i E24 den 15. nov.: «— Hvis du noen gang skal kjøpe Rec Silicon, er det nå».

Vi får bare se!
KommersK
26.11.2023 kl 21:22 7269

Elkem betalte ut kr 6,- i utbytte i vår. Men de er ubegripelig mye ned, ja.
optimist68
26.11.2023 kl 21:34 7214

Ser på NRK nå. Det grønne skifte må komme raskt nå. Ikke tvil om at Recsi sin storhetstid vil og må komme. Bare å laste opp
Stabukk
26.11.2023 kl 22:38 7075

Ser på FA at Nordea mener «Risikoviljen er tilbake». Sikkert delte meninger om det. Men om det er tilfelle, kan også det være en generell trigger for Rec. Med tanke på investorer på utkikk etter aksjer som har bunnet ut eller er i ferd med å gjøre det.

Med hensyn til triggerne MorganKane drar frem, er kanske nr 2 (Yulin-salg inn på konto) og 3 (Økt overskudd fra Butte) viktigst på kort sikt.

Mulige børsmeldinger om kontrakter for silangass fra ML kan vel komme det nærmeste halvåret. I så fall også en trigger å regne med.
Nsxnsx
27.11.2023 kl 08:39 6667

Ingenting av de virkelig store milepælene har mao blitt endelig bekreftet ennå.
Limt inn fra ditt innlegg MK.

Hva med oppstart av en nedstengt fabrikk ? Hva med IRA ? Hva med all finansiering i boks ? Vil påstå at dette er store milepæler som i seg selv burdekjørt kursen over 20,- og ikke fra 25,- til 13,-

De andre milepælene burde kjøre kursen fra 25,- til 50,- i min verden. Men så er jeg jo kun en amatør som stadig bommer :) Men tror absolutt at vi som fremdeles sitter får ytterligere betalt til slutt.
Null
27.11.2023 kl 10:58 6434

Det som er utfordringen er vel at det er liten omsetting og om man skal selge mer en 10 k aksjer
omac
27.11.2023 kl 11:14 6382

Rundt Mai presenterer REC Q1 som er første kvartal hvor de skal levere Poly og få betalt, da kan en regne på selskapet. Før den tid er det bare zzzzzzzzzzzzzz
Stabukk
27.11.2023 kl 14:17 6135

De tørre tall for ML kommer bedre for en dag når vi får Q1 på bordet. Inntil da er det en fordel at Rec ikke venter for lenge med en «oppstart-status», som er varslet i form av en børsmelding. Der bør vi få vite, forhåpentligvis, at anlegget fungerer teknisk og at fabrikken er i rute til 50 prosent produksjon i løpet av andre kvartal. I motsatt fall må selvsagt også meldes om det er problemer som hindrer dette. Går ut fra at oppstart-meldingen kan komme i desember eller januar.

Hoved-aksjonær Hanwha har som kjent lagt inn 2,8 mrd kr for å sikre restart og selv bli største kunde. Det må forventes et økt fokus på informasjon som overbeviser markedet at Korea-selskapet ikke har kjøpt «katten i sekken». Slik ser det nemlig ut nå, selv om ML er i gang!
halvpris
27.11.2023 kl 15:26 5996

Tenk dere at akkurat NÅ kan den første selisiumen renne ut på samlebåndet.;-))
Stabukk
27.11.2023 kl 17:03 5823

Ja, MorganKane bør legge en mulig «Investordag i Moses Lake» til som pkt 4 på sin liste! CEO Levens har gitt markedet nøktern og god info om restart ML og sannsynlig overskudd på minst en milliard. Uten å bli trodd av «markedet» tilknyttet Oslo Børs.

Derfor bør IR-kontakt prøve å få Rec sin ledelse til å by fortrinnsvis amerikanske investorer til Moses Lake. Der kan de få utfyllende info om oppstart og oppskalering av produksjonen til full drift om et knapt år. Og fremfor alt kan selskapet vise frem et stort og fornyet anlegg, med Sila Nano og andre aktuelle kunder tett på.

Synest andre ideen er bra, kan noen gjerne ta den opp med IR-kontakt.

Å fremsnakke selskapet og prøve å få i gang en reprising, synest inntil videre å være som å rope for døve ører her hjemme.

Eit lite PS og mulig trigger er leveringsavtale med norske Cenate:
Dette går frem av Cenate sin hjemmeside cenate.com:
«The company has successfully secured access to its first expansive industrial site in Butte, Montana, with substantial tax abatements enhancing its competitive edge. One or two more sites in the US are being pursued in parallel».
Rec har vel plass å tilby Cenate på sitt tilleggsareal i Moses Lake? Et samarbeid forutsetter likevel at Cenate har finansene i orden og kan drive med overskudd.
(I parentes bemerkes en viss uro for å drive industri i Montana. Dette er en stat nesten like stor som Norge og med bare 1,1 mill. innbyggere, kalde vintre og strømregninger som i alle fall har fått Rec sin økonomisjef til å hoppe i stolen).
Redigert 27.11.2023 kl 17:26 Du må logge inn for å svare
JahMason
27.11.2023 kl 19:26 5591

Ligger vel både news og inndekning av short i løpet av vinteren her. Q1 kan vel bli gledelig lesning.

Følger litt med nå, da aksjen har falt mye siste halvåret
MorganKane
27.11.2023 kl 20:48 5419

Stabukk,

Du er en av de få som bidrar her. Men jeg er helt uenig med deg at vi skal plage IR med bøtter og spann av mas. La de tjene penger først. Så kommer investorene.Drit i å be han fremsnakke selskapet. La de konsentrere seg om å tjene penger først. Så kommer investorene.

Husk at per nå er ingen av de selskapsspesifikke milepælene som går på det ingeniørfaglige, dvs. om recsi faktisk klarer å lage polysil av så høy kvalitet som de hevder, blitt oppnådd. Jeg mener det går greit, men per i dag vet vi ikke det sikkert. La de konsentrere seg om dette.

En annen ting som er litt rart er at ingen snakker om polysil prisene. Den er nesten rekordlav i Kina. Diskuter heller om hvordan dette påvirker markedsverdien til Recsi. Istedenfor masse svada om fremsnakking etc.

Poenget mitt er at hvis man stoler på CEO har man fått mer enn nok info på q3. Hvis man ikke stoler på CEO så hjelper ikke all fremsnakkingen i verden. Og det eneste som vil gjøre at flere stoler på CEO er at CEO leverer. Ikke bruker masse tid på fremsnakking. Husk også at Recsi har brent seg på fremsnakking før....
Redigert 27.11.2023 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Null
28.11.2023 kl 09:07 4969

Ikke lett dette
10 min og 1000 omsatte ned 0,1 kr

det blir sommeren før solen stiger eller :)
Bare en mnd til solen snur
Babbai
28.11.2023 kl 09:29 4883

Ref. post jeg delte på Discord. REC står ikke lenger oppført som aksjonær i Yulin. I stedet står det to andre, men deres eiendel er ikke offentliggjort. REC trakk seg ut som aksjonær i går (infoen ble i hvert fall offentliggjort i Kina i går).
Redigert 28.11.2023 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
28.11.2023 kl 09:46 4819

Du har selvfølgelig rett. .... Utfra de grepene som er tatt internt i selskapet i tidsrommet fra Kjell Inge Røkkes inntreden og frem til dags dato, kombinert med de ulike støtteordningene i USA - og ikke minst de fremskrittene som er gjort med hensyn til silangass i batteriproduksjonen, så burde aksjekursen (i et normalt marked) vært 3-5 ganger høyere enn dagens, etter mitt skjønn.

Men, nå er det nå engang slik at med dagens negative markedssegment, så er det mye kortsiktig feilprising. Jeg tror vi gradvis vil se en reprising av en rekke selskaper utover 2024. Rentetoppen er nådd, inflasjonen er på vei ned - og de ambiøse målene i Parisavtalen tikker nærmere, dag for dag.

MITT RÅD: Har du tro på selskapet, så legg aksjene i skuffen - og ta deg noen måneder fri fra både Hegnar forum og aksjekurser, for da tror jeg du i større grad vil beholde fokus - og ikke la deg psyke ut i forbindelse med turbulensen som fortsatt vil vedvare utover vinteren.
omac
28.11.2023 kl 10:04 4753

Da er den solgt og penger kommer snart på kontoen til REC, penger på gata med andre ord
Stabukk
28.11.2023 kl 10:16 4714

Takker igjen for tilbakemelding, MK. Vi er nok ikke helt enige om det å drive PR/fremsnakking av egent selskap. Minner bare kort om at Rec en gang hadde en «Director of Communications» som het Anne Ekren og en CEO som het Tore Torvund, sistnevnte desverre gått bort. Torvund eide aksjer i selskapet, noe den nye CEO Levens ikke ser ut til å ha interesse av. Ekren/Torvund virket stolte av selskapet sitt og feiret fabrikken i ML med «grand opening» i 2010. Fabrikken som nå er restartet etter over 4 års nedstenging.

Viser til nedenståande link, så får folk vurdere selv omkring info/PR fra selskapet og eventuell feiring av restart i ML. Kanskje det kommer en «grand re-opening» utpå våren? Når det er sagt, er dagens kursnivå kanskje det beste for de som daytrader? Håper selv på en reprising i 2024 - UTEN TILBAKEFALL!

https://www.globenewswire.com/news-release/2010/10/11/1855726/0/en/REC-Silicon-celebrates-expansion-and-job-creation.html
Redigert 28.11.2023 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
MorganKane
28.11.2023 kl 10:33 4662

Det er ingen nyhet at andelen er solgt. Det ble klinkende klart fortalt på q3. Om det som er gravd frem på Discord betyr at saken har kommet igjennom saksbehandlingsprosessen internt hos regjeringen eller ikke er vanskelig å si. Time will tell. Men, igjen, dette viser i så fall at Levens ikke prater tull. Jeg tror fortsatt at vi får en offisiell bekreftelse på dette før jul.
omac
28.11.2023 kl 10:34 4650

det ble ikke forklart på q3, for om det ble klart skal det børsmeldes, noe som fort skjer i dag
MikkeMus
28.11.2023 kl 10:43 4606

RECSI har gjennom de siste 10-15 årene vært en av de mest volatile taperaksjene på Oslo Børs. Det så lenge svært mørkt ut - helt til Kjell Inge Røkke ryddet av veien de mest prekære finansielle utfordringene. Aksjekursen har mangedoblet seg siden den tid, men gjenspeiler (etter mitt skjønn) ikke milepælene som har skjedd etter Kjell Inge Røkkes exit fra selskapet. Etter mitt skjønn så styres aksjekursen først og fremst av selskapets svært negative historikk, den depressive psykologien i dagens svært negative markedssegment og kortsiktig/spekulativ trading. I en slik kontekst så er det ingen grunn til å kjøpe aksjer, heller ikke for selskapets ledelse.

Dernest: Oppgaven til selskapets ledelse er å fokusere på selskapets drift - optimalisere driften - for derigjennom sikre interessene til langsiktige investorer. Selskapets ledelse bør ikke under noen omstendigheter drive med det som kan oppfattes tendensiøs og misvisende hausing for å ivareta interessene til kortsiktige tradere i norske aksjemarkedet. Selskapet rapporterer til markedet 4 ganger i året, samt de gangene de har noe konkret å formidle med relevans for markedet. Både selskapet IR kontrakt og ledelsen har etter mitt skjønn opptrådt SVÆRT RYDDIG OG TROVERDIG i sin kommunikasjon til markedet, så kritikken din er fullstendig irrelevant og usaklig.
Redigert 28.11.2023 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
Babbai
28.11.2023 kl 10:53 4547

Fra Q3-rapport: "As of the date of these financial statements the process is ongoing, and the timing and outcome of a potential transaction is uncertain..
"
MorganKane
28.11.2023 kl 11:09 4472

Salget er ikke gjennomført 100% før det er igjennom papirmølla. Og den kan være tung i det kinesiske Utenriksdepartementet er involvert. Når jeg snakker om at salget er gjennomført så er det i forhold til den parten som ønsker å kjøpe andelen. Der ble det tydelig sagt, mulig mellom linjene, det får hver enkelt vurdere, at selger og kjøper har kommet til enighet. Og mitt inntrykk var også at saken nesten var igjennom papirmølla også.

Ingenting gjør meg mer glad om det kommer en børsmelding i dag, men det betyr null og niks. Poenget mitt er at CEO sa at saken sakte men sikkert går mot en slutt. Det hadde han ikke sagt hvis kjøper og selger ikke var enige. Mao, så vil det komme en offisiell børsmelding etterhvert, men om den kommer i dag, i morgen, i romjula, eventuelt seinest tidlig neste år er fortsatt vanskelig å si. Recsi melder når de har noe å melde.
Redigert 28.11.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Stabukk
03.12.2023 kl 00:25 3475

Endelig en uke i pluss! Opp 2,41% fredag og pluss 5,11% siste uke. Et sannsynlig resultat av tre børsmeldinger torsdag og fredag:

29. nov.;
Yulin update: Statlig godkjenning er «one of the final steps remaining» for et salg av 15%-andelen for ca. 1,5 mrd kr. (Lite nytt i denne meldingen, men som MorganKane skriver: CEO Levens venter en avklaring i løpet av dette året. Hvordan en forventet godkjenning slår ut på kursen, blir spennende å se)

29. nov.:
Gilchrist Berg og tilknyttede enheter (Water Street Capital Inc) har krysset fem prosent eierskap i Rec Silicon.

30. Nov.:
Moses Lake Update: «…successful restart of the silane-based high-purity granular production facility». Rec planlegger også å få vurdert 100% produksjon tidligere enn i Q4-24.

Meldingene viser igjen at Rec er i rute og vel så det. Viktigste melding er etter min mening at det vurderes å fremskynde 100% produksjon i Moses Lake. Skjer det, er det også sannsynlig at Rec vil levere solide overskudd tidligere enn ventet. En klar trigger, som vi kanskje får mer info om alt i februar.

Dernest er det gledelig at nest største aksjonær er over 5%. (Og tydeligvis ikke har fulgt Investtech sitt råd om «Hold deg unna»). Etter min mening også gledelig dersom andre av Rec sine aksjonærer i USA ser selskapet sine muligheter og øker sine posisjoner. Det kan også trigge kursen.

Med begge fabrikkene «over there» er det naturlig også med større amerikansk eierskap. Aker valgte som kjent å gå ut, og Hanwha ble første og fremst eier for å sikre seg råstoff. Tror neppe de vil kjøpe seg mer opp. Her på berget er det inntil videre ingen andre større aktører som er på banen inntil videre. I grunnen litt synd, siden Rec tar steg for steg for å bli en viktigere del av USA sin fornybarsatsing.

Stabukk
07.12.2023 kl 11:11 2662

Inntil videre ser det ut til at neste melding eller info ikke kommer før i februar. Da er vi i “hengemyra”, der daytrading og short styrer kursen.
DjTao
07.12.2023 kl 11:35 2596

Gjennomføring av salget Yulin er forventet før jul og vil trigge en børsmedling. Reff hva Levens sa på siste kvartalsprsentasjon + børsmelding i forrige uke som sa at salget kun ventet på en myndighets godkjenning (1-2 uker)
Carrera
07.12.2023 kl 12:05 2527

Når vi får melding om gjennomført/godkjent salg av Yulin så regner jeg med at kursen vil stige ca.10-15% for så å siiige tilbake 10-20% etter noen dager.
Stabukk
09.12.2023 kl 18:07 2176

Du fikk ganske rett:
Kursen var vel opp 10-12 prosent på formiddag fredag, for så å bli tradet tilbake til en ganske beskjeden opp på under 2 prosent dagen etter Yulin-bekreftelsen.

MorganK bør kanskje bruke litt av helgen til år revurdere noen av triggerne? Tråden er ok å bruke utover neste år, men det vi i «menigheten» regner med vil løfte kursen, slår ganske sjelden inn. Det er børsen sitt brutale svar! Så vi bør vel alle tenke gjennom hva som egentlig kan løfte kursen. Det gjelder vel også bidragsytere som er mest på Discord? De «flyktet» jo fra dette forumet blant annet fordi Karl Johan Molnes var kritisk til Rec sin fremtid og muligheter. Ut fra kursen har han fått mer rett enn mange av oss!

Har selv ennå ikkje misst troen på en reprising. Forhåpentligvis starter denne i 2024 i takt med at Rec vil levere overskudd.
MorganKane
10.12.2023 kl 10:38 1834

Tja,

Kanskje neste helg.

Poenget er at de triggere jeg har nevnt åpenbart er triggere for selskapsverdien. Om (når) markedet hensyntar det eller ikke er aldri lett å vite. Mulig det ikke kommer før ML beviser at de produserer top noch polysil. Hvem vet? Jeg mener kursen burde komme, men det er opp til kjøperne og selgerne. Jeg sitter stille i båten fremover og påvirker ikke dette. Etterhvert er jeg overbevist om at tyngdekraften også kommer til å gjelde for Recsi. Hvis recsi leverer vil større kjøpere komme inn og kursen går dit den fortjener.

Så lenge Recsi leverer som lovet selger jeg ikke (som nevnt) jeg en eneste aksje. Men dette vil selvfølgelig revurderes fortløpende etterhvert som nyheter (q resultat fremleggelsene) blir lagt frem og vi ser hvor det går. Foreløpig er jeg imidlertid mer komfortabel med porteføljen enn ever...

Edit: 0-6 måneder (seinest etter Q1 presentasjonen) så tror jeg vi har sett alt under 20 for siste gang. Også får produksjon og videre silansalg vise hvor raskt det går videre....
Redigert 10.12.2023 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Stabukk
13.12.2023 kl 17:11 1258

Synest denne tråden fortjener å bli løftet, selv om jeg tror vi kanskje må vente litt lenger på stabil kurs over 20 enn MK antyder.

Også Nel sliter med kursnedgang, i det siste på grunn av en større ordre som er kansellert. Johann D. Sundberg har fokus på dette i en fersk kommentar som ligger ute på e24. Rec sin utvikling i år synest mer å skyldes en kombinasjon av teknisk trend og usikkerhet i markedet på om selskapet vil drifte med overskudd.

Men HVORFOR FÅR VI IKKE FREMLAGT REC SIN ORDREBOK? Har foreslått dette for IR-kontakt, og vil mene det kan være en kurstrigger ikke alle tenker på. Rec har nylig kunngjort «successfull» restart av sitt anlegg i Moses Lake. Det er videre under vurdering å fremskynde full produksjon, som jo vil bety lavere produksjonskostnad og bedre drift.

Rec kan neppe gi markedet detaljerte summer for hver kunde. Men en ordrebok bør kunne angi volum av silisium og silangass, med Hanwha sin store avtale pluss mindre kontrakter. Da kan analytikere lettere gå ut med forventninger til omsetning/resultat kvartal for kvartal. Vi ser at jo alle at overskrifter med «skuffer» eller «slår forventningene» påvirker kursen. Slik må vi forvente at det blir med RECSI også utover i det nye året. La oss håpe på stigende kurs!