ENSU: Fra skandaleselskap til tidenes tech eventyr?

Herman*
ENSU 07.12.2023 kl 15:44 46665

ENSU er vel kanskje det selskapet på OSE med dårligst kursutvikling de siste 20 årene. Da har jeg også hensyntatt tiden som Opticom og Thinfilm. Det er derfor lett å avskrive selskapet som en vits, men det kan vise seg å være en skjebnesvanger feil.
Parallelt med gjennomføringen av utallige emisjoner, har selskapet utviklet en unik og verdensledende batteriteknologi som markedet skriker etter. Mikrobatterier er helt nødvendige innen wearables og sensorer, og antall IOT enheter er ventes å nå ca 30 milliarder enheter innen 2030. Selskapets batterier har vesentlig bedre energitetthet og mer fleksibel formfaktor enn det som er er tilgjengelig i dag og det som er under utvikling. Første generasjon batteri er ferdigutviklet, og det gjøres nå mindre justeringer før produksjon starter over nyttår.

Suksessfaktorer:

1. Er teknologien produksjonsklar:
Etter mange år og 3.5 milliarder kroner i utviklingskostnader, er første versjon av første generasjon klar til produksjon over nyttår, antagelig i januar. Alle utfordringer er løst, nå er det bare litt finetuning som gjenstår.

2. Kan de skalere produksjonen:
De har produksjonsfasiliteter inhouse og vil lisensiere bort produksjon til partnere/kunder. Hvor raskt de klarer å skalere gjenstår å se. Etterspørselen etter batteriene er ubegrenset på dette stadiet. Alt handler om evne til å skalere opp produksjonen.

3. Kan de stanse den konstante utvanningen av aksjonærene?

De jobber med store strategiske avtaler som bla innebærer lisensiering. Avtalene vil bidra med betydelige inntekter og vil landes om kort tid, enten det blir i desember eller på nyåret en gang.

4. Kan de skalere teknologien for å nå nye markeder? :
Eksisterende market er meget stort. Første generasjon batterier vil nå 100 miliamp. Fremtidige generasjoner vil bli kraftigere, og da kan f eks mobiltelefoner være aktuelle.

5. Kan selskapet skape store aksjonærverdier?
Historisk har de ødelagt aksjonærverdier, men klarer de å gå break even uten å hente mye kapital, er oppsiden enorm. Personer med inngående kjennskap til teknologien hevder at hvis… Hvis de klarer å spille sine kort riktig er muligheten stor for å nå en market cap på flere titalls milliarder. Klarer Ensu å skalere, snakker vi om en av de største tech selskapene i Norge noen sinne. Interessen rundt batteriene beskrives som ekstrem.

6: DIV:
Arbeidende styreformann er Terje Rogne. Han er tidligere CFO i Tandberg og Styreformann i Nordic Semiconductor. Han er ny i selskapet i år, og tok en aktiv rolle etter en lang og grundig due dil, bla ved å snakke med selskapets potensielle kunder.

Konklusjon:
Selskapets mørke historie gjør at de er konkurspriset, men om 1-2 mnd vil de være en produksjons og teknologibedrift med betydelige lisens inntekter og gradvis voksende salgsinntekter. Kursutviklingen fremover kan bli enorm, men som alltid må det leveres konkrete resultater.

tynnidioten
18.02.2024 kl 09:35 6111

Minner om at OPC var oppe i en mcap på 35mrd i år 2000.
Jeg vil påstå at ENSU har bedre fremtidsutsikter.
Redigert 18.02.2024 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
TheKurgan
18.02.2024 kl 08:49 6154

Støtetr deg iTrader, du beskriver en mye mer reell situasjon for Ensu. Det er mange flere humper på veien frem til batteripressa går og dollars renner inn. Oppskalering betyr fabrikker, tomter & godkjenninger i fleng, ansettelser, testing osv. Men dette kan bli gull likevel og det er NÅ det er billige aksjer å få her. Så de som følger med daglig her vil kunne bli skuffa flere ganger underveis på sin drøm og rask gevinst, men dette er altså bare en av mange naturlige trinn på veien. Så er det veldig spennende dette med lisensiering og NÅR disse pengene kan renne inn, for da kan bildet endres raskt!
iTRADER09
18.02.2024 kl 07:44 6222

Selvfølgelig tror jeg ikke det er samme batteri, jeg forstår denne teknologien.
Og jeg trakk ikke fram Murata fordi de vil "utkonkurrere" ENSU. Det kommer til å være mange aktører i dette markedet. Det er minst 10 allerede, med forskjellige styrker og svakheter og det er sikkert plass for flere av dem.
Jeg trakk fram Murata som et eksempel på at veien fra der ENSU er idag, til lønnsom volum-produksjon kan være lang, selv for en bedrift som har lang tradisjon i høyvolum produksjon av både MLCC og batterier.
Bare de aller mest naive tror at utviklingen er ferdig der ENSU er nå. Der er en viktig milepæl og ikke noe annet.
I motsetning til hva du tror så er jeg grunnleggende positiv nå, selv om jeg ikke har noen illusjoner om MCAP på 27mrd eller 270mrd som enkelt her vrøvler om
Kvike11
18.02.2024 kl 06:42 6254

Tro du bare det er samme batteri.
Verdens nyhed, patenteret.
ENSU har patent på deres batterier.
Bruger ikke mere tid på dig
Good look med dine murata, jeg kan godt unde dig du tjener på dem, der er så stort et marked ,at ENSU ikk kan leverer til alle, find et andet sted og lad dine fustrationer gå ud over andre, et andet forum
iTRADER09
18.02.2024 kl 04:55 6284

Vi får se hvem som skriver vrøvl.
Du må være temmelig naiv, som kjøper alle "best i verden" argumentene til ENSU, uten å ville ha motforestillinger.
Murata nådde den milepælen som ENSU meldte forrige uke allerede i 2019. Men det er rett at batteriene ikke er alment tilgjengelige. Det skyldes mest sannsynlig problemer med å få opp yield og kapasitet, selv om de på papiret skulle være godt rustet til det, mye bedre enn ENSU, de er tross alt en av de største batteri-produsentene i verden og de er suverent den største produsenten i verden på MLCC (9 trillion shipped and counting) som lages i en liknende prosess.
Kvike11
18.02.2024 kl 03:21 6296

Du skriver en masse vrøvl og prøver at forvirrer nogle aktionærer.
Heldigvis er vi mange der kan gennemskue din agenta.
Stop alt dit vrøvl, om hvis og hvis,hvad skal vi bruge det til.
Hvorfor skriver du alle former for finansiering undtage donationer vil reducerer dagens aktionærer.
hvad med forudbetaling og betaling fra kunder, som skal finansiering fremtiden.
Mulig Støtte fra Goverment vil også give en del,
hvergang der produceres.
Murata solid state battery, er lysår bagefter ENSU, de har endnu intet fremstillet som kan bruges til noget som helst, ellers havde de produceret idag..
Ensu er verdens leder pr dags dato,
og de eneste der kan fremstille denne type batterier,
og det er endda med egne patenter.
Regner ikke med du ejer en eneste aktie i ENSU,
måske du er journalist, derfor så negativ,
men er meget skuffet over du ikke ejer, eller må købe aktier i ENSU.
ENSU gennembrud kom i denne uge, nu ser alle frem til gode forretnings aftaler,
stor produkton
og milliard indtjening i løbet af få år.
iTRADER09
18.02.2024 kl 02:47 6306

Nei, jeg tror ikke 270 mrd er rimelig, ikke engang mulig for et micro-batteriselskap.
I første omgang 2.7mrd i mcap kan være mulig på 1 til 2 års sikt om alt går på skinner. Men hvor mye av det får dagens aksjonærer? Finansieringen framover vil avgjøre det, men alle former for finansiering (untatt donasjoner) vil redusere den delen av det dagens aksjonærer vil få. I så måte var ukas melding viktig for dages aksjonærer, pengesekken er snart tom og den kan nok fylles til en noe bedre pris nå. Hadde de ikke hatt gjennombruddet, ville nok det neste vært en ny 10-øres, eller kanskje enda lavere etter revers splitt og kapital-nedskriving.

Du nevner global aktører, sjekk ut Murata solid state micro battery. De er en av de aller beste på høyvolum produksjon og de er råsterke på batteri-teknologi (har kjøpt Sony's batteri business for noen år siden). De har vist frem industrielt produserte solid state batterier i 2020, men tydeligvis ikke enda kommet over terskelen til lønnsom høyvolum-produksjon.
https://article.murata.com/en-sg/article/solid-state-battery-that-supports-wearables-1
Redigert 18.02.2024 kl 02:53 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.02.2024 kl 23:56 6371

Det vil nok ta noen måneder før de har levert alle de batteriene da produksjonskapasiteten må skaleres opp gradvis.Det er allikevel mulig at de på et tidspunkt melder at første leveranse er gjennomført, enten det dreier seg om f eks 25000 eller 50 000 batterier. Det jeg tror de aller fleste venter på nå er betydelige lisensavtaler, samt litt mer info om selskapets "finansieringsmix" gjennom 2024.
tynnidioten
17.02.2024 kl 21:16 6535

Neste melding blir kanskje den varslede leveransen av 150.000 batterier til den første kunden ?
Herman*
17.02.2024 kl 18:20 6691

Helt enig, jeg reagerte bare på at noen mener at 270 milliarder høres rimelig ut. Slike tall hører ikke hjemme i en seriøs diskusjon. Vi må ikke glemme at vi snakker om mikrobatterier og at det ikke er før vi kommer til 3. eller 4. generasjon at de kan være aktuelle for mobiltelefoner. De aller største pengene vil nok ligge i bilbatterier som aldri blir aktuelt for Ensu, men her vil også de fleste aktørene gå konkurs med bare en håndfull vinnere til slutt. Jeg tror forresten det selges ca 1.5 milliarder mobilbatterier årlig, og hvis Ensu klarer å skalere opp teknologien til å ta markedsandeler her, kan det jo bli svært lukrativt. Så spørs det om de kommer så langt før de blir kjøpt opp. Det virker som ledelsen ønsker å bygge sten på sten og skape et nytt industrieventyr, men jeg tviler på om de får den muligheten.Batterier er helt sentrale komponenter innen for det meste av elektronikk, og for aktører som Apple, Samsung osv, kan det gi dem store konkurransefordeler. Hvem vil ikke ha produkter med lang batteritid og kort ladetid… Å ta skrittet fra lab til masseproduksjon er utrolig vanskelig, det er her det strander for de fleste start-ups. Hvor lang tid går det før den første globale aktøren prøver seg?
Gullhaugen
17.02.2024 kl 17:05 6787

Lisensiering blir meget bra. Da kan andre OEM produsenter kjøre produksjon på sine egne lokasjoner = tikkende inntekter uten kostnader
macland
17.02.2024 kl 17:02 6783

Hehe,ja om du tenker det er reellt så. Men er lov å fantasere da. Uansett,kjenner ikke selskapet nå annet enn at det har levd på emisjoner,og bruker komme med nyheter for de trenger mer penger. Kanskje det er sånn denne gangen og. Det jeg er innom for er fordi jeg tror det kanskje kan bli litt liv i aksjen fremover,så måtte inn her å lese litt.
True
17.02.2024 kl 15:57 6851

ENSUs historie og kjente mønster går nok ikke i glemmeboken så fort. Men nå har de i minste en god sjanse til å forandre både historien og mønsteret på veien fremover og det er alt som teller. Må gi Terje Rogne kreditt hvor kreditt er fortjent.
tynnidioten
17.02.2024 kl 14:35 3205

Det har du helt rett i.
Men det er akkurat det som gir oppsidepotensialet.
Ingen vil ta i selskapet med ildtang - inntil de må.
iTRADER09
17.02.2024 kl 13:37 3223

Det blir vel ca 270 milliarder det. Burde være greit for en batterifabrikk. Det er jo langt opp til Nvidia og Apple. Det er ikke engang på høyde med Equinor.
Neste år? Om de bare får shippet noen batterier før det (og det ikke trykkes for mange milliarder nye aksjer)
Redigert 17.02.2024 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
macland
17.02.2024 kl 12:56 3262

Jøss,det regnestykket hadde vært interessant å se. Om de har en mc på 400 mill nå på 15 øre (bare sånn ca,har ikke sjekket), Hva blir mc da på 100 kr ??? ;=)
Fuselmannen
16.02.2024 kl 23:54 3556

The old man ..Høreapparater: Den høye energitettheten gjør det ideelt for små enheter som høreapparater.
1. Trådløse hodetelefoner: Perfekt for trådløse hodetelefoner som trenger kompakte batterier.
2. Wearables og tilkoblede sensorer: Ensurge 10-mikron mikrobatteri forventes å transformere batterimarkedet for disse enhetene.
Selskapet har allerede begynt å øke produksjonskapasiteten for å møte etterspørselen fra partnere og kunder. Dette er en spennende utvikling som kan ha stor innvirkning på batteriteknologien fremover!


Redigert 17.02.2024 kl 00:08 Du må logge inn for å svare
Herman*
16.02.2024 kl 16:30 3908

Jeg har tidligere spekulert om hvilke fremtidige inntekter Ensurge kan få ved å lisensiere ut sin teknologi. Lisensavtaler har flere ulike strukturer, og jeg kjenner ikke til hvilken struktur det vil være på selskapets avtaler. Det mest vanlige er avtaler basert på en lisensavgift, avtaler basert på royalties per enhet, eller en kombinasjon av disse. Hva gjelder lisensavgift, er det vanlig at en liten andel betaler på forskudd-resten gjennom lisensperioden.Det virker som 25% på forskudd er en bransjestandard, og hvis en ønsker at denne andelen skal være høyere, vil kunden kreve en rabattert lisensavgift. Det er også mitt inntrykk at en skiller mellom mindre oppgraderinger og en ny generasjon produkter. Det vil si at mindre teknologioppgraderinger vil være omfattet av avtalen, mens partnere må signere en helt ny avtale for hver ny generasjon produkter. Så vil jeg anta at en partner kan velge å ikke oppgradere ved hver ny generasjon, det vil jo være en individuell vurdering. Uten at jeg har innsikt i de pågående prosessene, har jeg vært i kontakt med folk i tech bransjen for å forhøre meg om potensiell verdi på noen av de større avtalene som forhåpentligvis materialiserer seg i år. Det har blitt antydet/tippet 20-30 millioner dollar per avtale. Så er spørsmålet hvor mange avtaler de vil signere de neste par årene. Har selv stor tiltro til Rogne og Co, og har kjøpt meg ytterligere opp i dag.
På sporet
16.02.2024 kl 15:37 3760

Blir spennende å se om eller når vi bryter 0,2 til uken da. Bra volum i dag, det er tegn på stor interesse i aksjen. Her er siste ord ikke sakt. Med en slik nyhet vil det komme store svingninger også til uken.
Gullhaugen
16.02.2024 kl 13:23 3935

Ja definitivt stor fare for oppkjøp.Det er ganske lukrativt å ha en fiks ferdig batteri produksjon i USA om dagen. At de nå har verdensledende produkter patentert også er ikke akkurat en ulempe.
mancity
16.02.2024 kl 13:19 3950

Mdg1 skrev Jepp.
Er det de 125.000.000 aksjer til kr 0,10 utstedt desember som selges?
tynnidioten
16.02.2024 kl 12:39 4029

Jeg registrerte ditt «gjett»
Vet ikke hva det var basert på?
At algoritmene skulle holde det gående.
Redigert 16.02.2024 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
Mdg1
16.02.2024 kl 12:29 3952

å snart ta fart nå om den skal ende på mitt ukvalifiserte gjett på at den skulle ende på 0.26 idag
Star
16.02.2024 kl 11:49 4069

Q4 over helgen, la oss håpe på noen ordre.
Teslabear
16.02.2024 kl 11:29 4108

La oss være ærlig, dette er kanskje tidenes drittselskap på Oslo børs, det sier ikke reint lite. Men artig aksje å trade...
X-43 scramjet
16.02.2024 kl 11:26 4087

En sunn korreksjon ned, ingenting varer evig i aksjemarkedet
Teslabear
16.02.2024 kl 11:19 4112

Kan du garantere at emien blir høyere enn 10 øre og at de i hele tatt greier å gjennomføre en emi? Trur ikke det nei...
Billyjojimbob
16.02.2024 kl 11:10 4045

Lukker gapet slik at de som måtte løpe litt i går får bedre tid på seg👍
Mdg1
16.02.2024 kl 10:39 4089

Det er vel bare å krysse fingrene for at noen fond skal inn. Da blir det større volum. Litt rolig her nå.
Føre var
16.02.2024 kl 10:09 4173

Er det nå oppgangen starter:)
Mdg1
16.02.2024 kl 10:09 4130

Enig i at det er billig. Men, alltid fristende å ta gevinst. Går nok opp nå igjen
På sporet
16.02.2024 kl 10:03 4141

Da er vi nede på markedsverdi under 400 mill. Basert på gårddagens nyhet, og Freyr frisk i minne, er det fristende å handle. Ved salgsuksess kan vi bare tenke på et tall for hva selskapet er verdt. Gøy om vi får inn noen bjellesauer her. Neste uke blir spennende, da får vi nok litt mer informasjon om partnere og planer videre.
På sporet
16.02.2024 kl 08:51 3822

X-43 og Star, hadde vært fint om dere tok litt pause fra innleggene deres hvis dere ikke ha noe litt sakelig å komme med. Fint at dere vil ha opp kursen, men man trenger ikke skrive har alt hva en tenker hele tiden.
Barneskirenn
16.02.2024 kl 08:49 3814

Tror du det er stor "risiko" for oppkjøp innen 2024?
Redigert 16.02.2024 kl 08:52 Du må logge inn for å svare