OTOVO

MikkeMus
OTOVO 18.12.2023 kl 09:43 10631

OTOVO har siden januar i år falt fra rundt 20 kroner til rundt 3,50. Siden 1 november har aksjen gått sidelengs og muligens dannet et gulv i intervallet 3,40 til 3,60. Er det noen med kunnskap om selskapet (og sektoren) som i korthet kan si noe om dagens kurs er "fair" i forhold til det som oppfattes som utfordringene i selskapet?
Redigert 18.12.2023 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
Glova
28.03.2024 kl 13:14 2460

Det har blitt stilt spørsmål ved modellen av meglerhus,så hvorfor jeg da stiller spørsmål om dette er liv laga
Strategi
30.03.2024 kl 11:54 2277

Mitt tips er at det når nedsalget til den ene investoren som har valgt å gå ut er færdig, kommer en saftig rekyl opp.
Tror vi i løpet av 1 eller 2 handels dager opplever dette.

Går man litt dypere inn i selskapet ser man at modellen er god for å få inn volum men at marginene må opp og nedbetalingstiden noe kortere.
Det skal ikke så mye til for å snu dette til det bedre.

Otovo er ikke pr. Dato i økonomisk trøbbel, og jeg tror at et nytt styre vil få selskapet på en god kurs fremover.

Det er gjort en formidabel jobb fra selskapet for å bygge Otovo til å bli en ledende aktør i Europa ikke minst når det gjelder systemer når det gjelder teknologi og styrings systemer, dette koster og disse kostnadene er tatt underveis.

Det har tydeligvis underveis vært en del uenigheter i styret og et bedre fremtidig fokusert styre er nå velkomment til å ta selskapet over i en ny fase hvor det i større grad er fokus på inntekter, videre vekst og kostnads kontroll, slik det er i de fleste styrer
Redigert 30.03.2024 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.04.2024 kl 09:51 2061

Ser ut til at dumping av aksjer fra stor aksjonær nå er over.

De som kan regne vil se at kursen skal kraftig opp fremover, vi snakker om minimum 3 dobling fra dagens kurs på kort sikt.
Strategi
02.04.2024 kl 15:42 1995

Tror det er viktig for investorene samt evt. nye å lese seg opp på selskapet.

https://newsweb.oslobors.no/message/610117

Et mer velfundert teknologisk fundament skal man lete lenge etter.
Vekst koster, det man må legge spesielt merke til er at de store kostnadene vedrørende dette er i stor grad tatt.
Nå skal kostnadene videre ned og fasen for inntjening kan starte.
Redigert 02.04.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.04.2024 kl 12:22 1877

Som forventet smalt Otovo et lite stykke opp.
Dette er bare krusninger på vann skorpa sett i forhold til underliggende verdier.

Megler666
03.04.2024 kl 12:41 1848

Dersom man vil være med på oppturen så bør man kjøpe nå.

Ingen grunn til at denne skal ligge under kr 3 kroner, og nå som Holberg Global endelig har solgt seg ut, så er veien opp til emikurs 3,45 kort.
Strategi
04.04.2024 kl 15:37 1710

7. feb. 09:57
·
TDN Finans

OTOVO: PARETO GJENOPPTAR DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 4
Strategi
04.04.2024 kl 15:44 1703

7. feb. 09:57
·
TDN Finans

OTOVO: PARETO GJENOPPTAR DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 4

170 % opp til kursmål på 4 kr.
Strategi
05.04.2024 kl 18:22 1583

Otovo gjør mye riktig, det kommer til å bli mye oppmerksomhet fra potensielle kunder fremover.
https://www.linkedin.com/posts/otovo_warehouse-solarsolutions-renewableenergy-activity-7181940123444383745-tuOz?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Om kort tid er det nye styret på plass, nye dedikerte løsnings orienterte mennesker som ser på selskapet med friske øyne.

Det er imponerende lesning i Otovo, selskapet går nå inn i høysesong, imponerende automatisering / cost reduksjoner i alle ledd.
Selskapet styres nå i hovedsak fra Madrid.


https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/investor.otovo.com/2024-02-08-Otovo-Q4-2023-Presentation.pdf

Imponerende selskap med et utrolig potensialet for å skape aksjonærverdier, dette har tydeligvis ikke markedet oppdaget.

Det kommer!!!
Redigert 07.04.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Strategi
10.04.2024 kl 21:43 1306

Opp, 2.94 % i dag, ser ut til at den setter kursen forsiktig oppover.
Megler666
11.04.2024 kl 09:17 1204

Da inntraff:

"Golden cross" on weekly chart:

Når 50 EMA krysser over 200 EMA, genererer det et bullish signal. Traders kan vurdere dette som et potensielt inngangspunkt for lange posisjoner, noe som indikerer et skifte til en opptrend.

Fortsetter oppgangen, så inntreffer snart:
- "Golden cross" on monthly chart
- RSI entry point
Strategi
18.04.2024 kl 09:52 1018

Fortsatt noen med et sterkt ønske om å komme seg ut ser det ut til.
Aksjen har tydeligvis ikke bunnet skikkelig ut.
Skattejeger
30.04.2024 kl 11:42 794

OTOVO ser ut til å bryte ut av fallende trendkanal. Dagen i dag gir både brudd opp fra kanal og kurs over 20-dagers glidende snitt. Aksjen har testet lav på 1,2. Forventet egentlig en dobbeltbunn, men det ble satt en høyere lav i stedet. RSI har hatt en lang fallende trend helt tilbake til juli 2023, men brøt opp av denne trenden forrige uke. Savner litt volum på trendbruddet, men det kommer nok i løpet av de neste dagene. Q1 rapport på torsdag vil gi videre retning, men alt i alt en svært positiv undertone i chartet!

Bokført egenkapital gir 3,1kr per aksje. Dersom OTOVO fortsetter veksten vil de bli lønnsomme senere i år. Et fremtidsrettet selskap som omsetter for over 1 milliard, er lønnsomme, stadig forbedrer marginer og handles under bokførte verdier anser jeg som et kupp. Ved lønnsomhet i 2H bør man enkelt kunne forsvare en P/B på høyere enn 2 og kurs opp mot 7-8kr.
Redigert 30.04.2024 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Glova
02.05.2024 kl 12:38 660

Jeg har ikke tillit til at de klarer å få selskapet opp av grøfta,blir mer og mer tydelig at dette var en investering hvor jeg sov i timen
Skattejeger
02.05.2024 kl 12:46 631

Bruddet ut av kanalen feilet etter svak rapport. Ser nedside mot 0.9kr. Selskapet er priset til cash, men med den cashburnen de har er jeg ikke så sikker på om man kan kalle selskapet «billig» for det. Salg av kundeporteføljer kan få frem verdiene noe, men jeg er redd OTOVO fortsetter å falle inntil det kommer noen gode nyheter som kan gi vending i kursen.
Strategi
03.05.2024 kl 08:55 474

Selskapet har over år bygget stein på stein og investert massivt i sine systemer og plattform.
Det er fortsatt stor oppside ihht. bokført egenkapital.
Otovo har kontinuerlig gjort grep for å redusere kostnad og har klart det, inntekter er på bedringens vei , men volumet må opp.
Etter min mening er selskapet meget godt satt opp for fremtiden med etablering i 13 land, det er utenfor Norge se store inntektene vil komme antar jeg.
Blir ikke forundret om det kommer et bud på hele selskapet fra et Grønt fond eller en annen aktør i Europa.
Det ligger en stor og solid jobb som stort sett er utført i selskapet, systemene -teknologien/plattformen er det ikke noe galt med.
Dagens prising er latterlig etter min mening, men de må nå klare å ta selskapet over i overskudd, da tar dette fullstendig av.
Redigert 03.05.2024 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
Strategi
03.05.2024 kl 09:08 453

Hentet fra Nordnet forum:

Solceller på taket vil bli påbudt for alle nye bolighus fra 2030. Fra 2030 skal nemlig alle nye boligbygg i EU være nullutslippshus.

Er ikke dette positivt for Otovo i det lange løp?

Etter hva jeg leste fra dagens rapport, kostnadskutt og sparetiltak, kan jeg da virkelig ikke se noe annet enn oppside i denne aksjen. Billig med enormt potensial.
BioBull
03.05.2024 kl 09:50 418

Det blir en endring på byggeforskriftene da det er direkte tap for eier av bygg.

Bedre å benytte offentlige midler på utbygging av nett i Norge.
OTOVO’s svindel kalkyler baserer seg på gjennomsnitts priser på strøm som ligger 300% over Statnett’s langtids prognoser på strøm de neste 20 år….

FA i dag :

Forretningsmodellen fungerer ikke

Industri: Otovo har over 430 millioner kroner i kontanter, men prises til 350 millioner. Det seneste året har aksjen stupt 90 prosent.
Sigurd Sveen
Da solenergiselskapet Otovo la frem tredjekvartalstall i oktober, ble det samtidig varslet om et kapitalbehov. Aksjen dundret samme dag ned nesten 31 prosent. 8. februar kom fjerdekvartalstallene, og en ny nedtur på 17,3 prosent.
Torsdag var turen kommet til å vise frem hvordan starten på 2024 har vært, og det ble nok en skuffelse. Kort tid etter at Oslo Børs åpnet var aksjen ned rundt 20 prosent. Det seneste året nærmer aksjekursfallet seg nå 90 prosent.
– I tillegg til svake tall for kvartalet tror jeg mange ser på salgstallene, som indikerer hvordan aktiviteten blir fremover. De var nesten 30 prosent lavere enn hva jeg hadde forventet, sier analytiker Helene Kvilhaug Brøndbo i DNB Markets.
– Dette er et selskap som brenner mye kontanter og som trenger en vesentlig høyere aktivitet for at forretningsmodellen skal fungere. Dette er et nytt bevis på at den ikke fungerer i dagens marked, legger hun til.
Ingen overraskelse
Otovo hadde inntekter på 167 millioner kroner i kvartalet, ned fra 286 millioner i samme kvartal året før.
Driftsresultatet i kvartalet endte på minus 108 millioner kroner, en forverring fra minus 97 millioner i fjor.
Selskapet gikk inn i året med en kontantbeholdning på 583 millioner kroner. Dette har krympet til 434 millioner i slutten av mars.
– Omsetningen i første kvartal er en direkte konsekvens av salget vi hadde i fjerde kvartal, så det burde ikke overraske noen. Nysalget i kvartalet er opp 4 prosent fra fjerde kvartal. Det er en forsiktig vekst vi håper å opprettholde de kommende kvartalene, sier Otovo-sjef Andreas Thorsheim.
Otovo har spesialisert seg på å legge solpaneler på private boliger i Europa. Selskapet er etablert i 13 land.
Thorsheim forklarer inntektsnedgangen i kvartalet med at energikrisen i 2022 ga rekordhøye installeringer i begynnelsen av fjoråret. Nå sliter selskapet i et marked der rentene har kommet opp og strømprisene ned.
– Vi selger et produkt som koster minst 100.000 kroner. Det er vanskeligere å selge dette produktet i starten av 2024 enn det var under energikrisen.
– Solceller mot forbrukere er et syklisk marked som svinger med økonomien til husholdningene og strømprisen. Denne syklikaliteten var kanskje ikke så synlig da veksten var høy, men nå er vi i en situasjon der forbrukerne sliter, spesielt i Nord-Europa, hvor mange har flytende rente, sier Thorsheim.
Når målet
For å få opp lønnsomheten lanserte Otovo et kostnadskuttprogram i vinter. Innen utgangen av andre kvartal i år skal mellom 80 og 100 millioner kroner i årlige kostnader skjæres bort.
– Vi kommer til å nå målene som er satt, sier Thorsheim.
I årets tre første måneder installerte Otovo 1.624 solanlegg, mens det ble solgt 1.704 anlegg. På presentasjonen antyder Thorsheim at installeringstakten må opp i 3.000 i kvartalet for at Otovo skal bli lønnsomt. Dette er salgsnivå selskapet lå på i 2022.
– Vi er først og fremst avhengig av en vekst i salget for å stoppe utviklingen. Mens vi venter på – og jobber for – at veksten skal komme, er det to ting vi må gjøre: Det er å kutte kostander, og det gjør vi, og deretter ta vare på den cashen vi har, sier Thorsheim.
Han antyder at med dagens blødning kan selskapet holde på i cirka fire kvartaler. I tillegg kommer porteføljesalg av installerte anlegg, som kan holde selskapet flytende i ytterligere tre kvartaler. Dessuten vil kostnadskuttene forlenge levetiden frem til volumveksten kommer.
– Jeg tror dette markedet kan komme tilbake hvis strømprisene kommer opp. Men akkurat nå er det lite som tyder på det. Forwardprisene på strøm er stort sett lave over hele Europa for de neste årene, og da er dette markedet avhengig av subsidier, sier Brøndbo i DNB Markets.
– Ifølge mine estimater må selskapet hente penger i løpet av 12 måneder, uten salg av leasingporteføljen sin, legger hun til.
Hentet 450 millioner
Otovo hentet 450 millioner kroner til kurs 3,45 kroner i fjor høst. Torsdag handles aksjen til 1,27 kroner, etter en nedgang på 15,4 prosent midt på dagen. Å Energi Invest bidro med 267 millioner kroner i fjorårets kapitalinnhenting.
Svenske Axsol spyttet inn 104 millioner, mens Nysnø Klimainvesteringer og Obos gikk inn med henholdsvis 29 og 5 millioner.
Otovo
Redigert 03.05.2024 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
Strategi
06.05.2024 kl 08:49 276

Hentet fra Nordnet forum

Håper og tror at aksjonærene er i stand til å se hele bildet.
Jeg har selv solceller på taket og batteripakke, og for meg er dette svært attraktivt, overskudd strøm selges ut på nettet til kraftleverandør "bank" og kan tas ut når jeg ønsker for eksempel i vintermånedene.
Overskuddet er stort og jeg bruker batteriet om natten som "leverandør" da det ikke produseres.
Når vi snakker om tall og stadige underskudd er det viktig å få med seg følgende.
Det koster mye penger å etablere seg i 13 land, ser ut til at markedet tror dette er gratis.
I en slik etableringsfase brukes massivt med konsulenter for å få dette til vil jeg tro og lokasjon og organisasjon må settes opp i hvert enkelt land, dette selv om hovedkontoret nå er flyttet til Madrid.
Alle disse kostnadene er sannsynligvis tatt på løpende drift.
Jeg spår OTOVO og aksjonærene en lys fremtid.
Viktig å se litt på et litt større bilde.
Redigert 06.05.2024 kl 10:26 Du må logge inn for å svare