PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?

E Desperados
PNOR 10.01.2024 kl 14:45 264905

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.01.2024 kl 14:14 3628

Hver gang de snakker om A4 eller får direkte spørsmål om det virker de veldig optimistiske. De hevder at der er stor interesse i datarommet.

Men de var jo også veldig optimistiske til å beholde Senegallisensene også. Det hører med at FAR på nabolisensene heller ikke lyktes å få inn partner, men jeg sitter med en følelse av at A4 er mer prospektiv enn deres A2 og A5. Det hører også med til historien at myndighetene ikke fikk noe tilslag på sin lisensrunde for A1- lisensen som Bp trakk seg fra.

Så jeg forstår for så vidt din skepsis. Nå virket det som Petronor har fått til et bra samarbeide med myndighetene, og det er ikke umulig at de får en utvidelse av fristen (for n-te gang).
Redigert 23.01.2024 kl 14:31 Du må logge inn for å svare
E Desperados
23.01.2024 kl 14:41 3565

Forskjellen fra Senegal er jo at her sitter selskapet selv på nøkkelen til om det blir en farm-out eller ikke. Som du sier så virker de svært positive rundt dette og jeg heller mer mot at det blir drill enn drop. Men det kommer vel ingen avtale før rett før fristen da de sikkert forhandler med flere. Så lenge de får free carry er jeg fornøyd enten de sitter igjen med 30 % eller 50 %.
pelo
23.01.2024 kl 14:49 3547

Det er vel ikke fuldstændigt usandsynligt, at de hiver onkel Abu Dahbi (Apus) op af hatten endnu engang - dog beholder de så forhåbentligt 30-50% denne gang
Fluefiskeren
23.01.2024 kl 15:02 3589

Senegal ja.

Hvor mange hadde fått med seg at de hadde gått til motsøksmål mot PNOR?

Ikke jeg i hvert fall. Bra de ikke vant fram de heller.
E Desperados
23.01.2024 kl 19:05 3372

A4 bør verdsettes til hvertfall det dobbelte av GB. Om det blir så må gjerne onkel Abu Dhabi kjøpe alle PNOR sine prosenter for min del.
pelo
24.01.2024 kl 08:57 3023

En fugl i hånden er bedre end ti på taget.. ? 😁
Med de relativt sikre udviklingspotentialer for PNOR i Congo Sud/Bis, samt ikke mindst AJE i Nigeria, så ser kontantstrømmen også relativt sikker ud - og burde kunne føre til en kontinuerlig udbyttestrøm - f.eks. med 20% af overskuddet. Der bliver selvfølgelig behov for investeringer i både Bis og Aje, men når der skal investeres i rørføring til et eventuelt fund i A4, så burde det andet give overskud - så et eller andet burde vi investere i fremadrettet - også til den tid.
Som jeg ser det vil vi ofre en kontantsum fra et eventuelt salg her og nu ift. at være med på et eventuelt fund - og dette på en free carry.
Harvald
24.01.2024 kl 09:07 2985

A4 er trolig digert. Kan vel sammenlignes med Sangomar-feltet til Woodside 30 kilometer nord for A4, inneholder ihvertfall trolig noenlunde samme oljemengde.
Woodside investerer rundt 5mrd USD. Setter igang med produksjon nå til sommeren. 100 000 bopd.
Redigert 24.01.2024 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
E Desperados
24.01.2024 kl 10:10 2851

Selskapet har tidligere oppgitt ca 2 milliarder fat på A4. Så det kan definitivt sammenlignes med Sangomar om det skulle være kommersiell olje der.

"The key prospects in A4 are the ‘Lamia-South’ prospect (net mean prospective recoverable resource 295mmbo) and the ‘Rosewood’ prospect (net mean prospective recoverable resource 350 mmbo), both with commercial volumes and attractive probability of success. PetroNor considers Lamia South to be a genuine analogue for the Sangomar Field (unlike recent wells in adjacent acreage). PetroNor aims to participate in any future well at an equity level of 30-50 per cent"

Så håper virkelig at man kan enten få til free carry eller få solgt hele lisensen for en grei slump med penger. Det hadde vært litt trasig om man bare ga fra seg hele.
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 10:40 2779

Er ikke de 3 milliardene før ny reprossering?

De har jo sagt at de har nedjustert volumet og økt COS. COS på Lamia var opprinnelig bare 11% hvis jeg husker riktig. Uansett er 645 mmbbl mye. Større enn Sangomar som er på 500-tallet. Så får man se hva som blir løsningen ved eventuell utbygging. Men først partner og leteboring.
E Desperados
24.01.2024 kl 11:14 2690

I årsrapporten for 2021 (publisert 29. april 2022) så står det "Net unrisked prospective resources (bbl): 2.0 Bn" Det tallet er jo tatt bort nå, så mulig de har nedskalert det samtidig som COS har økt. At det er 645 mmbbl på de to hovedprospektene betyr jo ikke at det ikke er mere andre steder heller. Kan være flere prospekter i nærheten som kun er lønnsomme hvis man har tieback til eksisterende infrastruktur. Men som du sier, først partner og leting før andre ting er aktuelt.
Mdg1
24.01.2024 kl 12:37 2560

Lastet opp ganske bra i PNOR nå selv om det er en hel mnd til årsresultatet. Tror ikke kursen vil gå veldig mye før det, men kan vente en mnd. De fleste følger nok ikke med på lille PNOR og vil få seg en overraskelse når resultatet for 2023 legges frem
Nybegynner2
24.01.2024 kl 13:20 2502

Jeg tror dessverre at q4 report out i februar ikke vil på virke kursen vesentlig med mindre de sier klart og tydelig at utbytte vil bli gjennomført, gitt GF godkjenner. Generelle termer som «vil bli vurdert» har vi hørt før, og forplikter null. Det blir fart i kursen førts når alle kan se at innlåsningseffekten med lav omsetning, økokrim og Afrika oppveies med en direkte avkastning i form av utbytte. Da tas en stor del av risiko bort. Tilbakekjøp vil ikke være godt nok, da dette ikke er cash for aksjonærene. Ser frem til når agenda GF kommer. Da bør det stå forslag til utbytte.
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 13:45 2462

At utbytte foretrekkes fremfor tilbakekjøp og sletting tror jeg mange er uenig med deg i. Har man tro på selskapet i fremtiden er det absolutt noe å tenke på å starte tilbakekjøp på så lav kurs vi har nå.

Skattemessig er det også å foretrekke.
E Desperados
24.01.2024 kl 13:59 2435

At det er skattemessig bedre med tilbakekjøp enn utbytte avhenger jo helt av hvor man har aksjene sine. Jeg flyttet alle minne aksjer i PNOR over på ASK-konto rimelig kjapt etter at de ble tatt opp på hovedlisten. Det gjør at jeg kan ta ut tilsvarende hva jeg har kjøpt for pluss skjermingsfradraget før det påløper skatteplikt. Og om jeg får 500 000 kr i utbytte i mai og velger å reinvestere de i flere aksjer i PNOR (eller noe annet) så vil jo skjermingsfradraget økes ytterligere, hvilket ikke er en effekt man får om selskapet kjøper tilbake aksjer for sletting.
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 14:16 2402

« Hva er best for deg?

Hvis du har stor tro på selskapet og at ledelsen er flinke kapitalforvaltere, du synes prisen er billig eller rettferdig og du ikke trenger en kontantstrøm, da er tilbakekjøp av aksjer helt klart den beste løsningen.

Du unngår gevinstskatt, eier mer av selskapet og renters rente effekten kan løpe.


Hvis du derimot mangler overbevisning om selskapets fremtid og er usikker på beslutningene fra ledelsen, eller synes prisen er høy, da kan utbytte være det beste.

Du kan allokere kapitalen som du ønsker og unngår verdiødeleggende kapitalvalg fra ledelsen.»

https://investorkurs.no/tilbakekjop-av-aksjer-eller-utbytte-hva-er-best-for-deg-som-investor/

E Desperados
24.01.2024 kl 15:00 2337

Har lest den før, og artikkelen har noen feil forutsetninger:

1) Det er forutsatt at det skal betales skatt på alt utbytte. De fleste private investorer har i dag ASK-kontoer hvor det ikke betales skatt før utbytte overstiger kjøpsverdi + skjermingsfradrag. Ergo ingen som har PNOR på sin ASK vil måtte skatte av at det betales utbytte. Og er man privat investor som ikke har PNOR-aksjene sine på ASK-konto så kan man enkelt og greit takke seg selv for at det utløses skatteplikt umiddelbart.

2) Det tas ikke hensyn til skjermingsfradrag. Tilbakekjøp av aksjer for sletting gir ikke økt skjermingsfradrag da det skal beregnes av inngangsverdien. Utbytte til ASK-konto hvor akjonæren selv kjøper flere aksjer i samme selskap (eller et annet) utløser ikke skatteplikt, men gir økt skjermingsfradrag.

Når det gjelder PNOR så er jo selskapet så underpriset at jeg ikke har noen ting imot at man kjøper tilbake de aksjene man kan for sletting. Vil koste selskapet ca 4 MUSD gitt at dagens kurs holder seg. Så det hjelper så lite at jeg tviler på at de gjør det og heller betaler ut utbytte sånn at man samtidig beholder den lille bufferen man har til børsens free float-regler.
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 15:25 2312

Men nybegynner2 ville ha cash. Da kan han ikke la de stå på aksjesparekonto.
Slettet bruker
24.01.2024 kl 15:39 2281

Jeg synest det jo er en artig vinkling når man er aksjonær i PNOR at man diskuterer skatt på gevinst:)
Slettet bruker
24.01.2024 kl 15:39 2286

Tidenes "selge skinnet før Bjørnen er skutt:))"
polion
24.01.2024 kl 16:02 2245

Klarer man å selge skinnet før bjørnen er skutt, vil jeg sterkt anbefale det. Å skyte bjørn gir ikke penger i kasse for noen, det er derimot når skinnet selges at dollaren kommer til syne. Slik er det nå med den saken.
Harvald
24.01.2024 kl 16:03 2269

Velkommen tilbake HT! Lurte på hvor du var blitt av, er jo ett par uker siden sist. Har jo tross alt vært noen dager på rad nå med negativ kursutvikling, har savnet dine negative kommentarer uten substans :) . Så vidt jeg husker av de meldingene dine som har hatt substans, har de vist seg å være svada og rykter som ikke stemmer.
pelo
24.01.2024 kl 16:03 2295

Håber du er i svømmebassinet dagligt, HT. Kun 4 måneder til at vi skal opleve "tidenes rygcrawl" 😂
Slettet bruker
24.01.2024 kl 16:12 2415

Hehe. Skal minne deg på denne i mai:). Å melde her inne at noe er 100% sikkert når det gjelder PNOR er rimelig historieløst og naivt spør du meg... Men time will show:)
E Desperados
24.01.2024 kl 16:14 2449

Hvis man heter Anders Besseberg så kan det visstnok være lønnsomt å selge skinnet før bjørnen er skutt via helikopterturer i Sibir :p
polion
24.01.2024 kl 16:56 2356

Ja, i dag er det omsatt PNOR for hele kr. 140’. Fatter bare ikke hvor folk får pengene fra nu i disse økonomisk trange tider, disse kjøpene skal tross alt betales. Dog fullt mulig at folk låner seg opp og pantsetter både hus, hytte, kjerring og bil, KVEN KVEIT?
Nybegynner2
24.01.2024 kl 17:05 2489

De fleste har rett på sin måte. Det som er synd er at ting blir vurdert på feil «grunnlag». Når det gjelder fra et skattemessig perspektiv så er det ikke tvil at tilbakekjøp er å foretrekke, men skal vi tiltrekke oss nye investorer og skape interesse, så vil etter min mening utbytte gjøre susen. Vi er flere som mener at aksjekurs er for lav, og flere har ment at når q-x rapport kommer da skjer reprising. For ikke å snakke om begivenhet xx. Vi kan si hva vil vil om HT, men han har truffet bedre på sine «analyser» på kurs en de fleste. Kurs betyr ingen ting, og i det korte bildet er jeg enig, da jeg ikke er trader, men i det lange bildet betyr det alt, om ikke utbytte gis. Tilbakekjøp skal øke selskapsverdi, men er vi sikker at det skjer? Skjer det ikke har ingen av oss blitt rikere. Utbytte er cash, og det er ikke gitt at kursen går så mye ned. Om det er tilfellet, hvorfor skal vi si nei til utbytte?
Slettet bruker
24.01.2024 kl 17:17 2677

Jeg synest jeg ser en tvetydighet i menigheten her. 100% sikre på utbytte men også at det ikke er rette måten å gjøre det på... Jeg regner med at det er for å klargjøre unnskyldningen når ingenting skjer på GF... Så kommer innleggene. Veldig bra tenkt. Vi må tenke langsiktig, bsre idioter som er tjent med kursøkning, markedet skjønner ingenting.. Haha. Vi er lurere enn alle selv om 30%av EKen vi satte i PNOR er borte... Vi blir millionærer i tankene😁
Flodhest82
24.01.2024 kl 17:23 2711

Tilbakekjøp er nødvendigvis ikke positivt for kursutviklingen i det korte bildet, spesielt ikke i illikvide selskap. Da det fort blir en måte å komme seg ut på for de som føler de sitter litt fast. Men på lang sikt er det færre aksjer som skal dele fortjenesten. Eg for min del, og har sakt det mange ganger før foretrekker utbytte, eg vil ha noe tilbake for min investering. Planen min er å heve utbytter hvert år i mange år femover, men vil ikke vente enda 5-10 år før det skjer noe. Som mange her inne har skrevet, så er det bedre med 1 fugl i hånden en 10 på taket.
Nybegynner2
24.01.2024 kl 17:43 2743

Som jeg nevnte, utbytte gir en umiddelbar direkte avkastning, og vil som du nevner, deriske investeringen i PetroNor. Tenker at for mange potensielle nye investorer så vil utbytte være en positiv trigger. Hva vi mener at selskapet er verdt er irrelevant om kurs ikke gjenspeiler dette og vi heller ikke får ta del i den frie cashflowen. De som hevder at kurs de siste årene ikke har betydning pga «jeg er langsiktig» har lest for lite finans (eller har for mye penger som en er passiv til). Målt mot det meste så har PetroNor så langt vært en dårlig investering. Forhåpentligvis blir ikke fremtiden dette, men det hadde jo vært bedre å vært investert i noe annet å hoppet på PetroNor toget, ikke for flere år siden.
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 18:45 2706

Vår Energi, Aker BP og OKEA utbetaler utbytte regelmessig. Ser vi på kursutviklingen deres de par siste årene er den heller dårlig. Det virker som ordet utbytte betyr alt og at man glemmer at kursen går ned i takt med utbytte som utbetales. Skattefuten gnir seg i hendene. Det finnes ingen gratis lunsj som det sies (selv om jeg har spist mange gratislunsjer).

Man kan selvsagt sette utbyttet på ASK og håpe på mindre utbytteskatt når en borgerlig regjering overtar styringen av landet slik det ligger an til.

Abu
24.01.2024 kl 18:56 2685

Ser at Mdg1 har auka i dag og eg trur dette er eit fint kjøpsteikn!
Han fekk meg til å gå inn her og eg har ikkje angra ein dag på det. Vi treng analytiske folk med vett og forstand i luten som kan hjelpe til å dra oss opp og fram.
Og eg tenkjer HT angrar litt på for tidleg sal av siste kjøp, hadde nok vore betre å venta til 8,15 eller over! Men det er ikkje for seint å kome tilbake. Med den siste pessimist ombord ville PNOR-skuta gå tryggare mot nye horisontar!
Her er ei sterk triggarliste;

God økokrim melding.
Utbytte
Tilbakekjøp
Oppstart AJE
Ny god salskontrakt av A4 med låg risikoprofil slik den i GB
Krigshandlingar rundt Hormuz(God forbid) og olja i 120+
Oppkjøp
Nye gode innfillbrønnar
Stort Apus funn av kontraktør i GB
......Og ikkje minst; Ei dugandes leiing med teft og som skjønar at eit lite lutlag lyt vere varsame og vise stort tålamod for å finne profitable og gode lågrisikoprosjekt!

Eg trur på at minst 4-5 av desse 9 er i boks i 2024 og at PNOR når kursmålet til Artic på 12+
Eg har iallefall lagd kremmarsjela litt bort, og har tid nok til å vente på at mange nok triggarar slår inn til flott kursløft!
Redigert 24.01.2024 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
24.01.2024 kl 19:07 2659

Ok, se på de nevnte selskapene fra 2020 til no, hva er kursutviklingen og hvor mye har de fått i utbytte ? For min del må Pnor holde seg på 8kr visst vi får 2kr i utbytte hvert år, da tar det 4 år før man har fått igjen investeringen og man kan lekene kun på avkastning de neste 10 årene. Mange grunner til begredelig utvikling i oljeselskapene siste året, gassprisen er. Ned over 90% fra toppen, oljeprisen er mye ned fra toppen. Store fond vil ikke invistere i olje, flere store investorer trekker seg ut grunnet fare for resesjon og eller opec skal flomme over markedet med olje. Flere av disse grunnene gjør at eg ikke ønsker at Pnor skal kjøpe seg inn i enda flere prosjekter. Vi vet at de tjener mye peng i dag, men vi aner ikke hva som skjer om et år eller tre
Flodhest82
24.01.2024 kl 19:09 2677

Tar man et litt ekstremt tilfelle, så kunne du kjøpe Eqn til 90kr i 2020 ( Kovid ) og du fikk 40kr i utbytte bare i 2023
Husker ikke hva det laveste pnor var, men husker at de var i 1.4kr i 2021
Redigert 24.01.2024 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
24.01.2024 kl 19:45 2611

Den var 5,25 kr på det laveste. Falt veldig lite i forhold til andre oljeselskaper. Til sammenligning var f. eks. PEN helt nede i 5,75. Nå er kursene hhv. 7,98 og 26,70 kr. Det sier mye om PNOR sin elendige kursutvikling sett over noen år.
Mdg1
25.01.2024 kl 06:23 2326

Blir av og til venting, men det fundamentale vinner til slutt. Ble mye venting i Wen, men på fem år ble det nesten 100% avkastning inkl utbytter. Jeg kunne så klart gjort det mye bedre i andre aksjer, men er godt fornøyd så legne jeg får mere enn totalindeksen. I Pnor er det fundamentale på plass, så da kommer pengene tillbake til investorene til slutt. Har snitt på 0,90, så ikke den beste investeringen enda. Tror det løser seg ganske finti 2024
Redigert 25.01.2024 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
25.01.2024 kl 10:17 2119

Kan ikke noen fortelle PNOR at oljeprisen er kraftig opp siden børslukk i går og stiger fortsatt.
solb
25.01.2024 kl 10:22 2150

"Market Maker" har fortsatt fullstendig kontroll.
Fluefiskeren
25.01.2024 kl 10:43 2111

Hvis det virkelig er sånn kan vi ikke finne oss i det. Betale for en tjeneste hvis hensikt er å hindre kursoppgang? Tror ikke det stemmer.