PetroNor 2024: Året for utbytte og reprising?

E Desperados
PNOR 10.01.2024 kl 14:45 274654

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

EDIT: Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Redigert 10.05.2024 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
16.02.2024 kl 18:46 5130

På samme tid i fjor, så gikk kursen fra 8.12 til 9kr i februar og opp til Q4 tallene, for så å falle ned til 6.6kr i slutten av mars. Så kan godt være at mange kaster kortene i år og om de skuffer
nkamok
16.02.2024 kl 18:57 5118

Hæ hæ ja ved godt du skrev kvartal, men det var mere hvor de 12 øre kom fra 😉🤣
Tænker at udbytte vil blæse en del positive vinde i Pnor’s retning og især, hvis de melder om nu til maj og måske yderligere sidst på året - så kommer der ensretning på kursen, og det er OP 💪🤩
Børsbjarne
16.02.2024 kl 19:53 5043

NorskBull har i dag ændret deres anbefaling til Buy
https://www.norskbulls.com/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=PNOR.OL
E Desperados
16.02.2024 kl 20:12 4998

HT har nok helt rett i at denne siger under 8kr igjen om alt vi får er "consider shareholder value". Så om man tror på det så bør man sikkert selge på tirsdag. Om man derimot har troen på at de kommer med noe litt mere håndfast så skal vi nok videre opp.

Det er jo avhengig av godkjennelse på GF, men det er jo bare en formalitet. Så de kan godt gi oss en indikasjon på hva de ser for seg. Men håper de som et minimum sier det blir utbytte. Da skal nok de fleste aksjonærer klare å vente på et endelig tall i april. Og så håper jeg vi får en gangs skyld får litt skikkelig info om PNGF Bis/Aje/A4.
Roffa1
16.02.2024 kl 21:28 4880

Enig👍
Mdg1
17.02.2024 kl 07:34 4616

Siden de ved sist presentasjon sa de ville betale utbytter om det ikke kom noe lukrative muligheter for oppkjøp. Da tenker jeg de blir mere konkret denne gangen selv om de ikke kan betale før i mai/juni. De har altfor mye cash i banken
E Desperados
17.02.2024 kl 08:41 4545

Det er alltids en mulighet for at de vil "holde" på pengene i to måneder til frem til årsrapporten i tilfelle det kommer et lukrativt oppkjøp innen det.
nkamok
17.02.2024 kl 09:30 4445

Så er det bare det med, hvordan man tolker et lukrativt opkøb ?
Er det :
- billig igangværende produktion = nok ikke nemt med nuværende oliepris!
- igangværende produktionsfelt med stort potentiale ved udbygning = brug af penge - lang tidshorisont !
- nyt felt hvor der skal bores - har vi allerede uden stor succes - endnu længere tidshorisont - dyyyyyrt !
- % andel af producerende felt = også dyrt med dagens oliepris !
Med mindre de finder et mindre og producerende felt, som en af de store spillere forlader pga. grønnere struktur osv. , som vi så kan malke de sidste 5-10 mill tønder ud af , til billige penge - sker nok heller ikke , så kan jeg ikke få øje på noget lukrativt 🤷‍♂️
Må sige, at jeg gik med opkøb af egne aktier, men dette gavner jo kun kursen !
Nu tænker jeg i udbytte - med ca. 100k aktier på depotet, vil det trods alt give et afkast her og nu, og dette vil uden tvivl også smitte af på aktiekursen !
Gambia kan de afhænde for min skyld, jeg tror ikke på udvikling der !
Sats på det vi har her og nu, og så udbyg nuværende og fremtidige produktion. Når så økokrim opgiver og lukker sagen, så letter kursen yderligere 😎💪
Solen skinner i DK - Fortsat god weekend 🤩
pelo
17.02.2024 kl 10:09 4392

Til dels enig, NK. Jeg ser dog hellere en farm out på A4, og det gerne til onkel Abu Dahbi 😊.
Med igangværende eller nærtstående boring af Vandji, 6 kommende infill i Congo Syd, planlægning af BIS samt FID på ke slut 2024, så synes jeg der kortsigtet er rigeligt på tallerknen, så få nu roet alt dette i land, før vi spreder vingerne yderligere 😊
pelo
17.02.2024 kl 10:10 4389

DID på Aje 😁
pelo
17.02.2024 kl 10:11 4405

Tjuhej hvor det går - FID på Aje😂
Fluefiskeren
17.02.2024 kl 11:33 4357

Ang. Aje. Vi venter på myndighetenes godkjennelse av Petronor sitt oppkjøp fra New Age som ble varslet 2. oktober i fjor høst. Får håpe dette ikke blir en reprise av Panoro sitt salg av eierandel i Petronor. Det tok jo vilt lang tid. Det kommer vel neppe FID før dette er i boks.
E Desperados
17.02.2024 kl 12:05 4356

God deal i mine øyne er f.eks 80 MUSD i cash for et produserende felt som gir 40 MUSD i årlig cashflow og har minst 5 år igjen med god produksjon. Håper for all del ikke på oppkjøp av noe som ikke produserer eller har mer enn 3 år før man er break-even på oppkjøpspris.
E Desperados
17.02.2024 kl 12:14 4357

New Age har jo solgt unna flere utbyggingsprosjekter. Så jeg tror ikke de har cash til å starte noe her. Så det er nok helt riktig at det ikke skjer noe her før de har fått godkjent salget av sin eiendel.
keisam
18.02.2024 kl 20:52 3747

På onsdag får vi svaret på hvordan driften ble for hele 2023. Kursen har hatt en fin utvikling den siste uka og forventer at dette vil vedvare frem mot Q4. Ytterligere detaljer om fremtiden og forhåpentligvis avklaring på utbytte vil komme. Økokrim mottok kraftig refs fra Elden om Trettebergstuen-saken som har ligget helt i ro siden i fjor høst. Norge bak fasaden-programmet har synliggjort hvordan Økokrim jobber med A-krim. Selv om et par storeiere er siktet av Økokrim har dette ingen indirekte betydninger for selskapet vil det allikevel legge en hvis demper på mulig kursutvikling. Onsdagen kan bli en god dag for oss aksjonærer og fremtiden med mye uro vil opprettholde en høyere oljepris og rom for større profitter. Tror vi kan se en lys fremtid for Pnor og kanskje det oljeselskapet som gir mest tilbake de nærmeste årene.
Goliaten15
19.02.2024 kl 06:44 3455

Market Outlook
Let’s jump on our white horses and go for a bullish ride. Today’s candlestick has a white body and its close is above the confirmation level. The bullish pattern that was previously identified is finally confirmed and a BUY signal is generated. The trend is also bullish and perhaps it is the right time to participate in bullish fervor. The market is telling you about a new profit. Do not miss this bullish opportunity.
Mdg1
19.02.2024 kl 07:05 3443

Kursen lå jo på 12-15 når utsiktene var mye dårligere. Siden den gang har de benyttet høy oljepris til å bygge opp en solid kapitalbase. De har godt over doblet produksjonen. De har kjøpt Aje og solg Guinnea. Og PNG leverer bedre ennforventet og de har gjort funn i nye formasjoner som ytterligere øker oppsiden på feltet. Den gangen var kursmål fra 16 - 21. Jeg mener det er på høy tid at denne gjør et hopp over 10 i alle fall og videre opp mot 15
Redigert 19.02.2024 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
siddis
19.02.2024 kl 07:12 3484

Optimist før Q og utbytte på min 2 kr/aksje
Produksjon nærmer seg 6000 boed - ny kompressor, brønner etc.

nkamok
19.02.2024 kl 07:35 3464

Vi får også snart melding om, at de er ved at gøre klar til lifting. Så de når sandsynligvis 2 x lifting inden 1. juni , hvilket MÅ betyde udbytte 🤩
siddis
19.02.2024 kl 07:54 3453

Forventer utbytte hvert kvartal fremover. Gjerne 50% av overskott.

Unntak er i perioder med store kostnader til oppkjøp/utbygging eksempelvis AJE
Dølle
19.02.2024 kl 08:42 3330

Burde absolutt hvert mulig dersom incomes som presenteres her stemmer, men tror det beste er å legge bort alle forventninger og ta det som kommer. Men dette selskapet skylder å levere til gangs.
The Observer
19.02.2024 kl 10:55 3087

Det blir selvfølgelig mye synsing, påstander og tro på hva som kommer på bordet onsdag. Det er slik det forholder seg for omtrent alle selskaper før Q resultater. Men, verdt å merke seg her er at det omtrent ikke finnes negative innlegg for resultatet. Selskapet legger på seg mht likvider, det er alle enige om, og omtrent alle forventer utbytte. Likevel må alle innse at det er ledelsen/styre som sitter med joker på handa for hvordan selskapets forholdsvis store likvider skal disponeres. Vi vanlige småkryp får ha den kilende magefølelsen både i dag og i morgen. Forventningen til onsdagens fremleggelse blir som til å gå i spenning til et selskap man har gledet seg til.
Fluefiskeren
19.02.2024 kl 11:11 3133

Derfor tror jeg det beste er å senke skuldrene når det gjelder utbytte. Våre verdier blir hverken større eller mindre av utbytte. Det virker som at folk glemmer at kursen skal ned tilsvarende eventuelt utbytte. Utbytte er bare en quick fix.

Noen av oss trenger kanskje utbytte. Jeg trenger det ikke og foretrekker at verdiene vokser videre.
Harvald
19.02.2024 kl 11:28 3121

Tror mange av de litt større aksjonærene vil finne et utbytte kjærkomment. Når eneste inntektskilde kommer fra Kongo, hvor den politiske risikoen er ganske stor, vil det være fint å kunne sikre verdier uten å miste andeler av et selskap som potensielt kan få enorm økning av mcap.
Fluefiskeren
19.02.2024 kl 11:41 3128

Mcap blir jo tvert om mindre av å betale utbytte. Disse pengene må tas fra et sted.

Jeg er redd det bygges opp så store forventninger om utbytte nå at man firt bli skuffet. Vår noteres i dag ex. utbytte. De utbetaler kr 1,136 for 4Q 2023. Og her snakkes det om 2 kr…
Mdg1
19.02.2024 kl 12:00 3072

Vår betaler ut 20-30% av kontantstrømmen i utbytte. La oss tenke Pnor gjør det samme for 2023. Inkllusive salg av Guinea så blir det vel ikke veldig feil å anta en kontantstrøm på 75-80m$ . Da vil i så fall Pnor betale utbytte på ca 1,5 kroner for 2023. For et selskap uten gjeld og uten store kostnadskrevende forpliktelser synes jeg at 25% av fri kontantstrøm er et lavt utbytte. Vår har tross alt store utbygginger på gang. De er også mer utsatt for et kraftig fall i oljeprisen siden de har enorme gjeldsforpliktelser. Vår trenger derfor mer fri kapital i bakhånd
E Desperados
19.02.2024 kl 13:18 2904

På ex.dato så skal kursen i teorien synke tilsvarende utbytte. Så er vel tanken til flere her inne, at annonsering av utbytte vil flytte kursen til en kurs som er nærmere det vi mener er en fair pris på selskapet. Om nyheten om 2 kr i utbytte hever kursen til 10,3 og så går tilbake til 8,3 ex utbytte så har du jo tjent 2 kr i forhold til dagens nivå.
Flodhest82
19.02.2024 kl 13:41 2844

For det første, så er ikke dette selskapet rett priset i forhold til kontantene selskapet sitter på, dagens kontantstrøm og verdiene selskapet sitter på. For det andre, så kommer det hele tiden inn ny cash på det de produserer, så at kursen faller likt utbytte, så stemmer det, men så lenge cashen fortsetter å renne inn så kommer kursen opp til neste utbytte. Hele poenget med utbytte er å dele ut deler av inntjeningen. For det 3 så reduserer utbytte risikoen ved å sitte i et sånn type selskap, og at selskapet skal føle at de må gjøre noe med alle pengene. Dette kan fort føre til dårlige beslutninger i en usikker fremtid. Man ser på alle store oljeselskaper både her hjemme og ute at det investeres veldig mye mindre en det gjorde for 10 år siden. Eg tar gjerne mot 1-2 kr i året fremover, da går det 4-6 år før hele investeringen er tilbakebetalt, og selskapet er forhåpentligvis verdt noe da og. Frem til no har eg fått ca 0kr igjen. Se på EQN, de falt 10-12 % etter kapitalmarkedsdagen. Det av hovedsakelig to grunner, nr 1: De gir mindre i utbytte og tilbakekjøp en det markedet forventet. Nr 2, de skal investere mer i grønt fremover, og der er markedet livredd for at de skal hive penger inn i prosjekter som ikke vil tjene penger. Mange er nok redd for at pnor skal bruke opp det meste av pengene sine på nye prosjekter som kanskje tjener penger om 3-5 år, eller kanskje aldri vil tjene penger. Med et utbytte så får man penger i dag, som kanskje er verdt mer om 5 år, men eg tar heller 2kr i dag og 2kr neste år en 7kr i 2028
OCEAN
19.02.2024 kl 13:52 2844

Nå er det ikke akkurat sånn at fremtiden er usikker da... Oljen skal opp på lang sikt. Jeg tror det er mye smartere å investere i nye prosjekter og lignende istedenfor å gi bort pengene. Vi vet at dette er et selskap som klarer å skape gode verdier og nå er det ikke akkurat slik at pnor skal hive pengene inn i esg slik EQN gjorde. Så det å sammenligne de to blir litt feil. Jeg skjønner kanskje at du har litt maur i rompa og er utålmodig, men de som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
Flodhest82
19.02.2024 kl 13:54 2833

Det finnes absolutt ingen garanti på at olja skal opp på sikt, tenker at når Saudi signalisterte at de ikke vill øke kapasiteten fra 13-14 mill fat forteller veldig mye
OCEAN
19.02.2024 kl 13:55 2844

Når det kommer til TA så har vi støtte på 7.34 og motstand først på 8.40 og senere 9.19 hvis vi bryter første. Kan hende årsrapporten blåser rett gjennom dette da.
OCEAN
19.02.2024 kl 13:59 2910

Ingenting er garantert, men når det kommer til oljen så ser man at folk undervurderer hvor mye olje verden trenger. Samtidig vil de manglende investeringene gi oss for lite tilbud. Det at SA ikke vil øke kapasiteten tror jeg har mye å gjøre med at de rett å slett ikke har kapasitet tilgjengelig. Samt at de venter på høyere oljepris. De vet at USA sin shale oil produksjon kommer til å slite fremover og det er mye mere gunstig for dem å vente med å produsere oljen når de vil få mye mer for den i fremtiden.
Flodhest82
19.02.2024 kl 14:02 2901

Det er eg ganske sikker på at den gjør visst de kommuniserer at det blir utbytte/tilbakjøp. Men om de bare presenterer tallene og ikke noe nytt om hverken utbytte eller fremdrift på feltene, så er eg ganske sikker på at vi faller under 8 igjen. Da selger eg meg og helt ut, så skal eg heller plukke igjen på et seinere tidspunkt. Men for min del er det uaktuelt å sitte i 3 år til uten å tjene penger
Flodhest82
19.02.2024 kl 14:04 2913

Poenget var at de skulle bygge ut sånn at de økte kapasiteten til det var behov, men det har de besluttet at de ikke skal. Men igjen, godt mulig du har, men da har stort sett alle oljeselskaper og energi direktorat feil. Eg har mye oljeinvesteringer, så håper du har rett
Mdg1
19.02.2024 kl 14:18 2868

Jeg er ganske sikker på at vi trenger mye mindre olje om 20 år enn i dag. Global oppvarming akselererer og det vil etterhvert bli harde tiltak på bruk av fosilt drivstoff. Tror de som lever om 20 år vil oppleve kvoter på flyreiser.og at det har vært en stor omstilling fra fosilt til fornybart. Men å tippe hva oljeprisen ligger på om 10 år er så godt som umulig.
Mdg1
19.02.2024 kl 14:21 2855

Behovet for gass i Afrika vil være stort i lang tid fremover. De vil trenge mye energi i utviklingen mot velstand og man klarer ikke å dekke dette med fornybar.
Flodhest82
19.02.2024 kl 14:25 2862

Helt enig at de trenger mye energi fremover, men er det en plass der man kan bruke solceller så er de i Afrika. Tror det potensialet er enormt
JUICEitUP
19.02.2024 kl 14:42 2842

Her er det slik at Ocean har helt rett. I løpet av siste halvdel av 2024 eller første halvdel av 2025 så vil det være supply shortage av olje. Som du sier Flodhest så er det svært mange byråkrater og etater som påstår at det er overskudd av olje i overskuelig fremtid. Det er flere grunner til dette. Delvis ser de på feil data, delvis tolker de data feil og delvis er de livredde for hva som vil skje når markedet oppdager hva som virkelig er i ferd med å skje. Verdens oljelagre har aldri hatt lavere fyllingsgrad, SPR er vel omtrent halvert. Dette er kritiske lagre for USA og må erstattes. Det viktigste er imidlertid at det nå ikke bare snakkes om PEAK oil i shale, men at tallene i løpet av veldig kort tid vil vise dette.

Samtidig foregår det massiv M&A i shale området hvor store selskaper notert på børs kjøper mindre private aktører. Det kommer ikke til å bli noen forandring på at aksjonærer vil ha kapital disiplin og utbytte og det betyr at disse store selskapene vil ha en mye mer edruelig produksjon enn private aktører som løper som gale så fort prisen går litt opp.

Flodhest - du må være litt tålmodig for markedet jobber med deg. Når det som faktisk skjer i shale begynner å vise seg, til og med i offisiell statestikk, da de ikke klarer å skjule sannheten lenger, vil olja ruse. Det kan skje sent i år eller i løpet av de første 6 månedene til neste år. Akkurat dette er jeg helt sikker på og jeg har tid til å vente.
Redigert 19.02.2024 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
nkamok
19.02.2024 kl 15:15 2777

Hvis vi får en krone - og den dagen efter falder 1 kr, så køber jeg 50k