HRGI x5 og jakten på kapital, 12mrd. Utgifter i milliardklassen

På oppfordring fra Taycon starter jeg en ny Hrgi tråd. Litt uventet siden jeg ikke er aksjonær i selskapet, men tror jeg besitter noe kunnskap ang Hrgi.

For å få inntekter om ca 4år må følgende løses kjapt:

- Minimum 10mrd til BB
- Minimum 2mrd til Polaris

Hvordan løse dette? Hrgi er priset som en medium kebabsjappe, hva er alternativene? Inntekter er ikke ventet før minst 4år, hvorfor investere nå når alt for mye mangler på finansiering? Kanskje de kan ansette en eller to CEO'er til?

Håper på en saklig og konstruktiv debatt :)

Dette er ikke slutten på nedgangen, det er ikke engang slutten på begynnelsen av nedgangen men det er starten på begynnelsen av nedgangen.
( Winston Churchill og Osvaldsen)

Osvaldsen
Redigert 23.02.2024 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
skadi
08.02.2024 kl 21:22 1597

Forslaget ditt om å ansette en eller to CEO'er til, utover de to HRGI allerede har (!!!!!!) er noe av det sakligste jeg har lest i det siste......

4,13kr nå, nærmer seg 3- tallet....

Osvaldsen

Om man ser på kapitalbehov og aksjekurs så vil verdien av aksjen pr.stk være 0,18 øre når man regner inn 12mrd i behov. Nei du leste riktig, 0,18øre, ikke kroner. Da snakker vi grov overprising på dagens kurs. Verdt å merke seg er at bunnen settes stadig dypere dag for dag hvilket indikerer videre nedgang.

Osvaldsen

Og hvordan i alle dager ser regnestykket ditt bak det tallet ut? Hadde vært oppklarende om du hadde delt hvordan du kom frem til nøyaktig 18 øre.

Takk for innspill! For å få regnestykket så riktig som mulig har jeg benyttet samme oppsett som dere Hrgi-aksjonærer bruker når dere regner inn verdien på støtten fra Enova, kan man regne støtte/inntekt på den måten kan man også regne utgiftene på samme måte. Har ikke tatt med støtten i regnestykket siden den er ubetydelig i det store bildet og utgjør forsvinnende lite på aksjekursen.
Om du leser innlegget du svarte på på nytt ser du at det ikke er 18øre jeg har kommet frem til, det er betydelig lavere.

Osvaldsen

Ny uke nye muligheter. Ser ut som kursen skal handles på 3- tallet denne uken. Hva tenker dere?

Osvaldsen

Kanskje du kunne delt regnestykket her. Altså dine hovedtall. Gjør det litt lettere å diskutere. Skjønner ikke hvilken logikk du har benyttet, ettersom du sannsynligvis ikke har innsikt i hvilke kontantstrømmer prosjektet vil generere, finansieringskostnader, balanseverdi av selve installasjonen, strategiske og driftsmessige ringvirkninger, osv.

Å regne inn Enova-støtten som en del av aksjekursen blir villedende, og noe ikke jeg ville gjort. Men den er i alle fall litt lettere å si noe om verdien på. Å regne inn finanskost krever at man også hensyntar inntekter og balanseverdier, noe jeg ikke kan se at du har noen forutsetninger for å vite spesielt mye om.

Men som sagt. Gjerne del regnestykket ditt, og vis oss at du evt har gjort en gjennomtenkt beregning her. Jeg skal være den første til å berømme deg for det i så fall :)

Er viktige elementer du nevner der, men å regne på inntekter, balanseverdier og kontantstrøm har ingen hensikt på dette tidspunkt, om det i det hele tatt er mulig. Det er så langt frem i tid at sannsynligheten for en dag å kunne regne inn dette er forsvinnende liten.
Vi vet støtte fra Enova og selskapets egne tall for samlet kostnad sånn ca selv om tallene nå begynner å bli utdatert. Man bør nok forvente oppjustering av kapitalbehov, så i mitt estimat har jeg vært noe beskjeden på utgiftene. Som nevnt har jeg benyttet Hrgi-aksjonærene sin egen modell for verdivurdering pr aksje. Den er enkel å forstå og enestående i sitt slag 😉

Osvaldsen

Forstår. Og det er fint det, men igjen, hva er logikken. Hva er regnestykket? Igjen, hadde vært kjekt å se hvordan du har tenkt.

Kr 4,02 laveste kurs så langt denne uke. Skal vi nedom 3-tallet på ukens siste dag? Stay tuned!

Osvaldsen

Ny uke og nye muligheter! 4,02kr laveste kurs forrige uke, alt ligger til rette for 3-tallet denne uken.

Osvaldsen

Omsetningen i dag gir et godt bilde av verdien av Hrgi?

Osvaldsen

Da fikk vi de første handlene på 3-tallet. Legg merke til at bunnen intradag blir stadig satt på lavere nivå.

Osvaldsen

3,9kr.......
Osvaldsen

3,86kr. Blir spennende å se om den lukker under 4 eller om 2-50 aksjer kjører opp kursen på slutten.

Osvaldsen

Da noterer vi at 5stk aksjer berget en sluttkurs under kr4 blank.

Osvaldsen

Taycon
27.02.2024 kl 17:51
608
I motsetning til alle Hrgi aksjonerer så har ufine O et klart ønske om ytterligere kursnedgang. Hva kan det komme av mon tro - lånt aksjer? Hvorfor skulle man ellers opprettet en baisse tråd om Hrgi

Takk for innspill. Her bare spekulerer du og tillegger andre debattanter meninger de ikke har. Min skepsis er berettiget og så langt er markedet enig med undertegnede. Fortsatt nedgang og utvanning er min mening. Jeg oppjusterer også minimum behov a kapital til 15mrd.
Det som er rart er at ingen av aksjonærene kan argumentere for kursoppgang, så da spør jeg igjen; hvorfor investere i denne?

Osvaldsen

3,98, noen høyere? Første......andre.....og.....trrrrredje! Solgt!
Historisk dag gutter, for første gang har den lukket under 4kr.

Osvaldsen