Saga Pure - nå bør kursen begynne å peke oppover

Marketwatch
SAGA 01.03.2024 kl 10:20 13499

Saga har en fri kapital på ca 800mill., samt en femtedels eierskap i Heimdal. Likevel klarer ikke selskapet å oppnå et øre i avkasning til aksjonærene. En hvilken som helst bestemor på Frogner ville klart det bedre enn den genierklærte ledelsen/styret som sitter i selskapet nå. Kanskje på tide å vurdere om ikke strategien de har lagt seg på, er helt feilslått?
Redigert 15.05.2024 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
02.05.2024 kl 09:27 2500

Det er nesten bedre du begrunner hvorfor Saga bør kjøpes nå. Er overhodet ikke noe som skriker kjøp i Saga. Oppsiden ligger i avvikling. I mellom tiden følger jeg personene som tjener penger. Siden xi spøkelset ditt anbefalte kjøp trade i Vplay på 0.65- kr er den opp over 20% på en 10 dager.
Så Møyfrid kan du ikke ta den fine du hadde om smør igjen.
Redigert 02.05.2024 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
trek
02.05.2024 kl 10:23 2436

Kan ikke du bruke andre tråder til å diskutere de selskapene som gjelder, så får de som har interesse for Saga Pure diskutere aksjen. Vi skjønner alle at du på et tidspunkt kjøpte Saga Pure da selskapet var dyrt fordi du ikke har evnen til selvstendige vurderinger og lot deg rive med av grønt hysteri. At du har tapt penger på det får du ta som en mann, og gå videre. Du forstår lite av økonomi, men hvis du for enhver pris skal være i aksjemarkedet, så ta ansvar for dine egne handlinger, og slutt med å skylde på andre når du feiler.
Redigert 02.05.2024 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Tsagen
02.05.2024 kl 10:48 2406

Konklusjon? Det kan nok dras mange konklusjoner ut av teksten jeg fremla, men det var ikke hensikt å konkludere i verken det ene eller det andre. Men, svarte på ditt spørsmål om hva som har skjedd de siste 2 årene ved å gi deg en grundig oversikt over bevegelsene i selskapet.

Det er nokså enkelt å spore en betydelig bitterhet i dine innlegg mot Saga pure, men også personlig mot Øystein. Du lar denne bitterheten utspille seg over andre på en ufortjent måte, eksempel det å være nedlatende. Jeg mener diskusjonene her hadde vært betydelig mer konstruktive om en ikke lar følelser påvirke. Det er veldig viktig som en investor å mestre den objektiv og subjektive balansen. Forskning viser at vi i stor grad er mer objektive når en selv ikke er investert, mens mer subjektive når vi er investert. Jeg mener diskusjoner må være saklig, som handler om å diskutere objektivt, det å bygge noe på grunnlag av fakta som foreligger. Saklig betyr også at en skal ha en upersonlig, upartisk og allmenngyldig holdning, altså at en ikke skal være subjektiv. Det er bra å dele sin subjektive oppfatning, så lenge en mestrer å beholde det objektive fundamentet
Du henger deg veldig opp i fortiden til Saga, mens flertallet her snakker om nåtid og fremtid. Jeg ser ikke helt hva hensikten er, ikke minst hva du tjener på å bruke tiden til å ergre deg over fortiden. Jeg tror flertallet er enig i deg at Saga pure som selskap har prestert usedvanlig dårlig de siste 18-12 månedene. Men, mange av oss har sett dette for lenge siden og derfor heller ikke vært investert i selskapet. Men nåtid er nåtid, og status for selskapet er noe helt annet nå. Ikke minst ser vi at de faktisk er aktive å investere igjen,

Angående dine spørsmål, så trekker jo du selv en del konklusjoner, mens andre kan trekke andre konklusjoner på grunnlag av samme fakta, ofte kan flere konklusjoner være rette. Det er naturlig jeg gir mot argumentasjon på din konklusjon.

Fiasko eller ikke? Dette la jeg tydelig fram en mening på i siste «lille» innlegg. Det spørs hvordan en ser på det. Langsiktig og i selskapets øyne, så tror jeg de ser en stor suksess vil jeg anta. Utviklingen siste 12-18 måneder er vi enig om.

1. Aksjonærene som deltok i 4.1,- emisjon hadde faktisk anledning å realisere dette med gevinst fram til 8.januar, aksjene ble utlevert 5.januar. Unntak er reparasjons emisjonen, som få også deltok i.
Q4-2020 tall var bokført verdi på rundt 750 MNOK, mens Q1-2021 på rundt 1 070 MNOK.
Men, 4.1,- i kurs representerte da en markedsverdi på nesten 2 milliarder. Det er nesten 100% premie fra Q1-2021 sin bokført, men premien når emisjonen ble gjennomført var på daværende tidspunkt var langt høyere.
Ikke bare var premien mot selskapets bokførte verdi i Q1-2021 massiv, men selskapene de var investert i på det tidspunkt ble også handlet til en enorm premie.

Galskap i manges øyne at noen ønsker å delta i en slik emisjon, men verken selskapet eller Øystein står ansvarlig for hva aksjonærene gjør.
Du må gjerne henvise til hvor selskapet har kommet med «lovnad om avkasting» i forbindelse med 4.1,- emisjonen.

2. De som deltok i emisjonen på 2.9,- eller 2.1,- gjorde faktisk et vanvittig bra kupp, gitt de solgte. De har hatt anledning å selge med betydelig gevinst i lang tid. Kursen faller under 3 kroner i april 2022 og under 2.1,- i september samme år.

3. Ikke uenig her, de får urimelig godt betalt disse som har driftet dette selskapet, som ikke har vært mye drift kan det virke som i lang tid.

4. Helt enig, men var det planen i utgangspunktet? Spetalen selv kommenterte selv mange av disse grønne selskapene sin ubegripelige markedsverdi, eksempel PRYME sitt konsept hadde han overhode ingen tro på. Men, han så enda at en kan tjene stort på disse selskapene, fordi markedet selv la opp tid det, og denne sjansen grep Saga pure og var nok hele hensikten. Tjente gjorde de også, men på sikt ble avkastingen fort redusert og de solgte ut.

5. EK/verdi referer vel til egenkapital, men antar du mener selskapets markedsverdi.
For 70% reduksjon av EK/verdi betyr implisitt at du mener den har ligget på 2.1 milliarder på et tidspunkt, men det har vel aldri vært tilfelle?
Kursen derimot (markedsverdi), den har falt over 70% fra all time high.
Men spør deg da tilbake: Hva var det selskapet gjorde i start fasen, som tilsa at den fortjente å forbli høy? Om de hadde solgt alt de har investert i på topp, så ville de enda ligget langt unna for å fortjene en slik markedsverdi.

6. Saga er ikke planløst, men handlingsløst for øyeblikket. Mitt «lille» innlegg tyder derimot på at det er noen av oss som vet hva som skjer eller hva det jobbes med. Men vi alle enig i at vi skulle håpet de gjorde så mye mer! Men det har de ikke gjort, derfor ikke vært et selskap det har vært interessant å investere i.

Du åpenbart tror du kunne gjort langt bedre enn hva Saga har fått til, så antar du derfor har gjort det bedre. Igjen, hvorfor da dvele over Saga.
Poenget med Saga per nå, er hva status er på nåværende tidspunkt.
Jeg forstår godt at du er bitter, antar du har tapt mye på dette ettersom du lar følelser ta overhånd. Om du så enda er investert, så antar jeg det skyldes i at du selv mener at et bedre salgpunkt vil komme i fremtiden.

Jeg personlig er sterkt uenig med deg om dine spådommer om at 2024 ikke vil bli noe bedre. Jeg har investert i Saga nå, fordi jeg åpenbart tror på at 2024 går i pluss og blir det store vendepunktet. Om kursen derimot stiger som følge av økt optimisme er derimot det som er uklart, men jeg investerer fordi jeg gambler på at jeg får rett på sikt. Nedsiden fremstår uansett å være ekstrem lav.

Vurder alltid nedside risiko først, aldri vurder først og kun oppside potensiale.
For hvis en aksje har en nedside risiko på 25% og et oppside potensiale på 25%. Så er nedside risikoen høyest. For om en aksje stiger en dag 25%, men så faller 25% dagen etter, er da markedsverdien den samme den var før den steg 25%? Svaret er nei, fordi 25% fall eller alltid større enn 25% oppgang.
zxcvbnm
02.05.2024 kl 12:52 2340

Nedsiden i aksjer er alltid 100%. Også kommer det vanlige sølet om at folk er bittre. Saga pure har vært den enkleste aksjen på børsen å tyde/tolke. Da de kun har sittet eksponert mot 4-5 selskaper om gangen (de fleste børsnotert).
Skrellen kommer i selskaper som faller 30-40% ved åpning.
1)Det er overhodet ikke noe som tyder på at Saga skal gjøre det noe bedre i 2024 enn i 2023.
2)Å sitte i Saga når alt annet stiger ser jeg på som tapte penger
3)Kjøper mye heller Saga når de putter kapitalen tilbake i markedet
4)Null omsetning og interesse i aksjen.
5)Kortsiktig avkastning her ligger i avvikling.
6)Heimdall var jokeren, men noe spenning forsvant ved nedskrivning.

Det eneste jeg tolker ut fra deres innlegg er: Nå har Saga Pure skrivd ned alt som kan skrives ned, så nå er bunnen nådd.
Fair det, men hva skal de tjene penger på? Saga kan fortsatt bomme på sine investeringer. Så det er rett og slett for mange røde flagg og børsen
for sterk til at det å låse seg opp i pure er aktuelt.

14 mai, bør selskapet komme med noe nytt til dere. Bør bli avvikling, storkjøp eller utbytte.
Å nei, jeg blir heller ikke bitter om aksjen skulle stå i 2 kr i morgen. Hvor gamle er dere egentlig?
Putter dere følelser inn i aksjer så hadde jeg heller satt pengene i banken. Spetalen generelt er en lite populær man å følge, det er en grunn til at flere snakker
om spetalen rabatten. Spetalen er blitt «rabatt-konge» på børs - Finansavisen. Det hjelper dessverre ikke stsu,sdsd og saga pure.

Men lykke til, jeg håper dere lykkes i 2024. Vi "sees" 14 mai
Redigert 02.05.2024 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
02.05.2024 kl 14:12 2299

"14 mai, bør selskapet komme med noe nytt til dere. Bør bli avvikling, storkjøp eller utbytte." Helt enig! Kan ikke se at noen er tjent med den passive og (over)forsiktige linjen selskapet har lagt seg på. Det er heller ikke likt Spetalen å la så mye kapital ligge død over så lang tid, men kanskje alderen tynger (he, he).
Tsagen
02.05.2024 kl 18:00 2231

"Nedsiden i aksjer er alltid 100%".
Alltid er den ikke, men anyway. Oppsiden er derimot alltid teoretisk uendelig... Derfor er shorting mer risikabelt enn vanlig handel.

«Saga kan fortsatt bomme på sine investeringer.» Selvfølgelig, det samme kan enhver gjøre. Sist du meldte å kjøpe Saga pure sa du: «Kjøper aksjer i dag, 2,5 kr» den 25.05.2022 og meldte intensjon å kjøpe mer om den falt under 2.3,-. Ditt kursmål innen 4-6 uker sikt var 2.75,-. Fasit ble at den falt videre.

"Saga pure har vært den enkleste aksjen på børsen å tyde/tolke."
Hvis den var så enkel å tyde/tolke, hvorfor hadde du da en formening om at aksjen fortjente en kurs på «2 kr ila mars» 10.01.2023? Eller at du forventet «20% utbytte pluss 50% stigning i kurs» med utgangspunkt fra nivå på 1.73,- den 3.10.2023? Du implisitt mente aksjen skulle opp til 2,6,- i kurs, samtidig som den skulle gi 20% utbytte.
Alle andre solgte på dette tidspunktet eller unnlot å kjøpe den, noe som kurs utviklingen beviser.
Du hadde åpenbart enda troen på Saga og dens investeringer, selv om du nå burde sett at dette gikk feil vei.
09.11.2023, i forbindelse med endring i mandat, fikk du forsterket tro på Saga og meldte «Flott da kommer 3 tallet fort. Går dessverre for sakte med grønt». Kun rundt et halvt år siden det... Det var mer overtroisk enn ditt kursmål på «setter kursmål 4 kr i løpet av januar» meldt 11.12.2021.
Du skulle tatt ned all risikoen den 22.02.2021 når du meldte at du «selge litt over 3 kr i dag, for å ta ned risikoen».

«Null omsetning og interesse i aksjen.»
Igjen har du feil. Ja, Saga er ikke en aksje med høyt volum. Volum ligger derimot rundt 200% høyere enn sammenlignet for 1 år siden, 222% høyere enn for 3 måneder siden og 83% enn for 1 måned siden.

«Spetalen generelt er en lite populær man å følge, det er en grunn til at flere snakker».
Beklagelig å se at en du snakket varmt om 04.03.2021 «eneste grunnen til å kjøpe her er at Spettet er absolutt en av Norges beste aksjeplukkere. Regner med Saga er verdt 3 milliarder innen 2021», er nå en som du holder stort hat over.
Han lot seg selv bli utvannet i alle emisjonene ved å kun bidra med en symbolsk sum. Han så vel selv at markedet priset Saga til urimelige nivåer.

Ser dere har snakket om en Jørn på XI, som du mente 27.12.2022 var den «eneste som har hatt rett angående Geos og Saga… Vedkommende har kursmål 2kr i Saga innen februar». Sannelig tok han rimelig feil i sin spådom.

Du priset han for å være «Brutalt ærlig», kanskje du selv skal lære av det.

«om spetalen rabatten. Spetalen er blitt «rabatt-konge» på børs - Finansavisen.»
Hyggelig du nevner tipset jeg sendte Finansavisen 😊

«Men lykke til, jeg håper dere lykkes i 2024». Takk, det håper jeg sannelig du også gjør!

Om vi er ekstra heldige, så faller Saga til rundt 1.21,- før kursen forhåpentligvis øker igjen. Om en har troen på en kommende oppgang, så ønsker en alltid at den faller mest mulig før ned snur opp, slik at en forhåpentligvis kan få høyere avkasting :)

Men, la oss nå gå tilbake til å være konstruktive i våre diskusjoner, så setter vi en strek på dette tullet med å være nedlatende mot hverandre. I dag kjedet jeg meg, men skal ikke selv bruke videre tid på å besvare innlegg som ikke er konstruktive.
Redigert 02.05.2024 kl 18:14 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
02.05.2024 kl 19:31 2181

Der kom fasit. Case closed. Lets move on.
zxcvbnm
02.05.2024 kl 20:23 2129

#tsagen
4-6 uker i fond betyr følg med/ trade obs. Kursmålet er garantert satt i forbindelse med positive nyheter rundt q presentasjon i mai. Kommer ikke det
så er det vel dump eller øk. Jeg hadde sikkert en kommentar rundt q1- så lim gjerne inn den også er du snill. Du er vel på 12 nikket ditt nå.
Setter du et kursmål så må du alltid ta hensyn til nyheter, evt velge å sitte over q presentasjoner.
Dessuten er det forskjell på kursmål med 10 ansatte og 2 ansatte.

Selv om man har et kursmål, så er det ikke alltid det slår til. Da sntter man ned eller dumper, for å komme seg ut
Siden nyheter ikke kom eller kursmål ikke treffer.

Men jeg sjekket handlene i mai i loggen min:
De er som følger bokført:
10/5-22: 50k pris 2.5kr
13/5-22: 50k pris 2.39kr

Sikkert kjøpt rundt eller før q presentasjon. Dårlig presentasjon, så kursen falt ned til 2.16-2.20 området rundt 17/6-20/6 tenker jeg, for jeg kjøpte
18/7 100k aksjer til 2.14 kr

Det er 200k aksjer kjøpt.

..Angående Jørn/xi kan jeg ikke uttale meg 100% , hadde lite handler i saga rundt det tidspunktet. Men I desember 22 vil jeg påstå at kursen var mellom 1.75-80, kanskje ned mot 1.7 blank utifra det jeg finner via grafer. Hvorpå aksjen var opp og over 1.94 i løpet av januar ihvertfall. Men igjen verifiser dette gjerne, for du er tydeligvis opptatt av dette. Så jeg synes ikke det er ille. Legg også inn bunnen han påsto i geos og Saga kom til å være. Så ser vi hva fasiten er på det også.

Så får kameraten din møyfrid fasiten.

Hvorpå jeg solgte 150k aksjer 12/9-22 og 50k aksjer 14/9/-22

Datoene er loggført i min handelslogg så kan være etterslep, men selvfølgelig sjekket jeg din info.

Så siden du er så opptatt av min trader etc så kan du regne ut og gi meg fasiten på avkastningen eller tapet her. Men bare spørre om du trenger hjelp, for jeg har ingenting å skjule.

Du snakker om bitterhet. Sitter du virkelig så fastlåst i saga.

Nå håper jeg virkelig du verifiser mine kurser satt på handlene og gir meg svaret her på kurser 12 og 14/9-22, for dette er ulidelig spennende.

For 100 gang ingen går long I saga før de har noe å tilby. Så her gjelder det å gamble eller ikke gamble før nyheter/rykter eller q presentasjoner. Trade,trade stoploss, stoploss.

Resten gidder jeg ikke kommentere fordi du minner meg om en dårlig journalist, som hadde blitt saksøkt til mars. For å ikke sjekke info og bruke klipp og lim tatt ut av en kontekst. Jeg tar det rett og slett ikke seriøst. Minner meg om barnehagekultur.
Redigert 02.05.2024 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
02.05.2024 kl 21:05 2081

Totalt uinteressant.

Tror de fleste som investerer eller vurderer å investere i dagens Saga gjør det på grunnlag av følgende:

1. Stor rabatt på cash.

2. Heimdall som joker (hvor siste nedskrivning kan vise seg å være en genistrek)

3. Spetalens teft og overraskende turnarounds.

4. Ferdig snakka om det grønne sølet.

Punkt 4 gjelder ikke deg, da du fortsetter å diskutere snøen som falt i fjor, og et et selskap som strengt tatt ikke eksisterer lenger - på tidligere premisser og grunnlag.
Tar man i tillegg retorikken i betraktning blir det hele bare tåpelig.

Let it rest.


Redigert 02.05.2024 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
zxcvbnm
02.05.2024 kl 21:13 2068

Haha ikke prøv dere engang. Starter du festen får du avslutte. Jeg svarte seriøst på spørsmålene fra din siamesiske tvilling. Noe dere startet etter jeg sa vi sees 14 mai.

Hvorfor gnåler dere om det grønne sølet? Da var det action i aksjen og kapitalen og kursen gjorde store byks. Feilen skjedde da, de ble passive og trakk seg vekk fra markedet. Under det grønne sølet var aksjen aktuell og spennende, nå er aksjen tiet ihjel. Saga skulle ansatt folk som planlagt og satset videre straks etter avsluttede investeringer. Var planen å tie aksjen ihjel, burde de avviklet over 2kr. De har gjort katastrofale feil, noe som har "ødelagt" ryktet til Spettet (ref spetalen rabatten). Det hjelper ikke å tro du er attraktiv, når ingen vil kjøpe av deg.

Det grønne sølet har overhodet ikke noe med at saga er gruset og uinteressant.
Redigert 02.05.2024 kl 21:40 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
02.05.2024 kl 21:50 2027

Anbefaler deg å åpne en egen tråd: "Saga Pure - 2022".

Denne tråden lever helt fint (og rolig) uten dine ensidige gjentakelser, eller ekko fra et annet nick - fra et annet forum, med imaginære aksjeposter.

Jeg skulle ikke sagt noe om denne tråden var full av hodeløs haussing, løgn eller tvilsom retorikk, men det er den ikke. Kun synspunkter, tanker og edruelige betraktninger av dagens situasjon er det jeg finner å lese.
Og tråden er omtrent død, på lik linje med selskapet.

Men, det er fortsatt:

1. Stor rabatt på cash.

2. Heimdall som joker (hvor siste nedskrivning kan vise seg å være en genistrek)

3. Spetalens teft og overraskende turnarounds.

4. Ferdig snakka om det grønne sølet

🤣🤣🤣
Vågakallen
09.05.2024 kl 00:23 1713

Fin opplisting med triggere. Det skjer for tiden interessante saker i Saga Pure. Har tidligere nevnt SEB AB sine jevnt og trutt kjøp i Saga Pure. SEB kjøper i dag nye 788 433 aksjer. Har passert Simonsen og ligger fint plassert som nr. 4 innen topp 20. SEB har siden de startet kjøp 10.01.24 (4mnd) kjøpt over 12 mill. aksjer.

Denne så jeg ikke komme….. Saga Pure har kjøpt seg inn med 500 000 aksjer (33 plass innen topp 50) i Akers oljeserviceselskap v/ Akastor. Vi får se hva som skjer videre, men uansett et smart kjøp i et attraktivt selskap😎
Redigert 09.05.2024 kl 06:46 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
09.05.2024 kl 10:56 1594

Tre børsdager til Q1. Ut fra hvordan aksje- og rentemarkedet har utviklet seg de tre første månedene av 2024, må det være lov å vente et greit overskudd denne perioden. Mener også at med den labre aktiviteten det har vært i selskapet siste året, så må det være på sin plass at styret orienterer øvrige (tålmodige) aksjonærer om hvilke konkrete planer de har for selskapet fremover. Ser forøvrig i forslag til generalforsamling, at styret kan bli gitt fullmakt til å dele ut utbytte.
Marketwatch
10.05.2024 kl 12:32 1411

Selv om jeg er uenig i en del av det du skriver, har du også noen poenger. Det at aksjen f.eks nå er ned på en positiv dag som denne, sier litt om hva markedet tror ledelsen/styret kan få til fremover. At styret valgte feil strategi for vel et år siden, kan det ikke være tvil om. Det ble valgt en svært forsiktig linje, idet styret trodde man stod fremfor et snarlig børscrasj. Når det ikke skjedde, står keiseren uten klær, og finansgeniene viste seg å kunne gjøre feil som alle andre. Det må derfor være flaut for ledelsen/styret i kommende generalforsamling å vise hva de har fått til siste år med vel 800 mill. disponible midler. Siden jeg sitter med en god del aksjer i selskapet, har jeg ikke mistet troen, selskapet har alle muligheter til å få til skikkelig avkastning fremover, og derigjennom også få redusert den kraftige rabatten det er på aksjen.
zxcvbnm
14.05.2024 kl 07:32 1158

Saga Pure: First quarter 2024 financial results
(Oslo, 14 May 2024) Saga Pure ASA (Saga Pure, OSE: SAGA) reported a net profit
in the first quarter 2024 of NOK 18 million, giving a return on equity of 2.1
percent year to date. Saga Pure is, with no interest-bearing debt and a
substantial cash holding, well positioned to pursue new investment opportunities
going forward. Saga Pure continues to invest in line with the broadened
mandate, but with a focus on capital discipline, cautious investment approach
and selective investments.

For the first quarter 2024, Saga Pure reported a net profit of NOK 18 million.
Saga had in the first quarter a gain on short term investments of NOK 14.2
million, and a loss from associate of NOK 2.3 million. At end of first quarter,
Saga had short term investments valued at NOK 167.5 million, and investment in
associates with a book value of NOK 32.9 million. Saga Pure had a gain net
financial items of NOK 8.3 million, as a result of interest income from loans,
bonds and bank deposits.

First quarter of 2024 ended with a return on equity of plus 2.1 percent year to
date for Saga Pure. Saga Pure had NOK 636 million in cash and no debt end of
first quarter.

The Board of Directors' report is enclosed.

ENDS
keane
14.05.2024 kl 08:42 1047

"Gratis" denne - vi har nok sett bunnen her...
Marketwatch
14.05.2024 kl 09:12 981

Synes q1 var var helt ok. Klarer de 10% på bokført EK for året, så gir det nærmere 15% avkasning pr aksje ut fra nåværende kurs. Tror faktisk bunnen i aksjen er passert dersom de klarer å opprettholde, og aller helst øke overskuddet fremover.
macland
14.05.2024 kl 09:44 929

Kjenner ikke selskapet fullgodt,men børsverdi under kontantbeholdning og gjeldfritt er ikke dagligdags,så hoppa på. Så nå gjenstår det for meg å lese litt mer. Omvendt rekkefølge kan man godt si.Handle først og lese etterpå.
Mammon
14.05.2024 kl 09:47 922

samme her :)
de har vel nesten 200mill i investeringer oxo

at kursen faller er jo litt rart men...
Tsagen
14.05.2024 kl 10:18 878

Q1 havnet over egen forventing, ettersom jeg har forventet rundt 60 MNOK for hele året.
Så 3 kvartaler på rad hvor de gjør det helt greit om en ser bort fra nedskriving bekrefter Selskapets evne å øke verdiene,

Trolig vil bokført verdi overstige 900 MNOK løpet av 2024, så gjør dagens kurs stadig mer attraktiv.
Ser vi bort fra nedskrivinger, så er den rimelig på multipler.. EPS på 0.04 for Q1 tilsier en P/E i dag på rundt 8, gitt videre kvartaler gir noe tilsvarende EPS, som ikke kan sies er noe dyrt. Q1 tallene, om de gjentar seg, tilsier at aksjen er rimelig priset selv med nedskrivinger, så har vi en økende rabatt som da kan gjøre dette riktig så hyggelig på sikt

Det negative er Heimdall, som nedskrives ytterligere, selv etter posten ble halvert i Q4. Heimdall er ikke lenger en stor investering, men nedskrivingen størrelse utgjør mye i forhold til posten størrelse. Selv håpet jeg Q4 nedskrivingen var mer enn nok til å skjerme 2024 for ytterligere.

Hvem som selger er også et spørsmål. Høyt volum på starten av dagen, heldigvis er det noen, kanskje SEB, som støvsuger til seg det meste.
Er optimistisk, tror vi vil se dette snur oppover og 1.35,- blir viktig nivå rent teknisk.
Lerøy kommer med tall i morgen, som er av betydning for Saga.

så oppsummert, Q1 i stor grad til forventing, men litt høyere avkasting enn forventet, selv med nedskrivinger.

håper nå meglerhus på nytt tør å ta dekning på aksjen, nå som de har mer tall å forholde seg til.
At et kursmål kunne havnet på rundt 1.5 - 1.6,- ville ikke vært urimelig.
Redigert 14.05.2024 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
macland
14.05.2024 kl 10:35 840

Ja 1,35 er 200 dg snitt,men en forløper kan være brudd på trendlinja siden september i fjor. Den ligger pt på ca 1,31
macland
14.05.2024 kl 11:19 780

Marketwatch. Kanskje du kunne endre "blikkfanget" litt på topicen,og få med ",mc mindre enn kontantbeholdning" eller noe sånt.
Marketwatch
14.05.2024 kl 14:12 677

At markedsverdien er under kontantbeholdning sier jo ingenting. Et selskap kan f.eks ha 5 milliarder i kontanter, men dersom disse er fremskaffet ved lån, er jo mc kr 0. Er forøvrig overasket over kursutviklingen idag, men tydeligvis har en del gått lei og vil ut. Får vente noen dager og se om ikke snart "20 tallet" er et tilbakelagt stadium. Jeg beholder ihvertfall mine aksjer, mulighet for en 10/15% tilnærmet risikofri avkastning i året synes jeg er bra. Heimdal Power er forøvrig en liten joker, som kan påvirke kursen begge veier. De har hittil brukt penger som fulle sjømenn, så får håpe de etterhvert kan vise til at det de har utviklet slår igjennom i markedet og gir pluss også for Saga.
Redigert 14.05.2024 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
macland
14.05.2024 kl 16:09 616

Lån??? Står jo at de er gjeldfrie??
trek
14.05.2024 kl 21:23 508

Selskapet har ingen rentebærende gjeld nei. Cashbeholdningen får jeg til å bli kr. 1,31 pr aksje. Beholdningen av aksjer i børsnoterte selskaper kr. 0,37 pr aksje. Til sammen kr. 1,68 pr aksje. Eierposten i Heimdall Power (associate) utgjør ca 7 øre pr aksje, etter alle nedskrivinger.
De har i tillegg "other current assets", som jeg ikke vet hva er på 54,4 mill. og ikke rentebærende gjeld på 6,9 mill.

Så hvorfor ligger kursen der den er? Noen er sikkert skuffet over at det ikke kom noe mer om framtidig strategi. Hvis du kjøper aksjer her må du stole på at det jobbes med en plan for framtiden, evt at egenkapitalen nedskrives gjennom utbetaling til aksjonærer. Det skjer nok ikke mye med kursen før det. Jeg har troen på at noe skjer i løpet av sommeren eller høsten, og ser egentlig ingen nedside herfra. Blir derfor sittende med det jeg har.
Vågakallen
14.05.2024 kl 23:03 443

Saga Pure har kursmessig lagt seg i et stabilt sideleie. Etterlyser en ledelsestrategi og plan fremover for selskapet. Greit med en velfylt krigskasse, men litt hopp og sprett trading her og der i forskjellige selskaper holder ikke. Selskapet har tidligere gjennomført nedsalg i aksjeporteføljen som har vist seg markedsmessig riktig. Utfordringen siste halvannet år er at lite eller ingenting skjer. Selskapet går inn i en defensiv posisjon og mister tilsynelatende kontinuitet og momentum. Saga Pure har mistet tiden, og dette tidsvinduet kan dessverre ikke tas tilbake. Håper ledelsen ikke er over middagshøyden, men fortsatt er sultne på «fast track» for Saga Pure 😎
macland
15.05.2024 kl 04:17 382

Ser de økte i Lerøy for et par dager siden ,og hadde da over 600 000 aksjer der. Det utbetales utbytte på 2,5 kr aksjen 28 mai. Ellers så fant jeg denne fra i 26 januar som kan være grei lesing. https://synnesventures.no/oppdateringer/2024/1/23/investeringstanke-saga-pure-kontanter-og-aksjer-til-for-stor-rabatt
Mammon
15.05.2024 kl 09:54 275

verdiene vokser men kursen faller :)
typisk på mafiabørsen
Tsagen
15.05.2024 kl 10:12 253

"other current assets" fremkommer i Q4 som å være et lån til Øystein Spetalen med en rente på 12%.
Om denne posten kun er Øystein, så har han økt lånet sitt.

Selskapet har lignende lån som er klassifisert under "Current financial investments ". Jeg antar de kortsiktige investeringene også faller innunder her, slik som i Lerøy.
macland
15.05.2024 kl 10:26 232

Ja her trengs nå en høyere topp ,1,31.Her er og trendlinja nedover. Brytes denne så kan det bli mer spenning. Samtidig så må 1,25-1,26 området holdes på nedsiden fremover.