NTI fortjener mer åtgaum, Northrop Grumman, Airbus, Boeing!!!!
Start med dette intervjuet å legg dere opp en mening. Smått fantastisk hva de kan gjøre. Å att det de lager er i ypperste klasse. Dette kommer til å bli like solid som våpenaksjer, eller hakket over.
https://www.finansavisen.no/industri/2024/02/08/8094141/har-airbus-og-boeing-som-kunder-na-er-det-kronerulling-i-norsk-titanium
https://3dprinting.com/news/norsk-titaniums-3d-printers-qualified-for-airbus-production/
"Norsk Titanium, based in Hønefoss, Norway, has achieved a huge milestone by successfully qualifying its Merke IV additive manufacturing machine and patented Rapid Plasma Deposition (DED) technology for Airbus component production. The announcement comes after rigorous testing and validation, positioning Norsk Titanium as a key player in the aerospace manufacturing sector."
https://www.tctmagazine.com/additive-manufacturing-3d-printing-news/metal-additive-manufacturing-news/norsk-titanium-delivers-3d-printed-aerospace-parts-to-genera/
https://newsweb.oslobors.no/message/616751
«Norsk Titanium Signs Agreement with Boeing for Serial Production«
https://newsweb.oslobors.no/message/616407
«Norsk Titanium Enters Into Long-Term Master Supply Agreement With Airbus»
https://www.finansavisen.no/industri/2024/02/08/8094141/har-airbus-og-boeing-som-kunder-na-er-det-kronerulling-i-norsk-titanium
https://3dprinting.com/news/norsk-titaniums-3d-printers-qualified-for-airbus-production/
"Norsk Titanium, based in Hønefoss, Norway, has achieved a huge milestone by successfully qualifying its Merke IV additive manufacturing machine and patented Rapid Plasma Deposition (DED) technology for Airbus component production. The announcement comes after rigorous testing and validation, positioning Norsk Titanium as a key player in the aerospace manufacturing sector."
https://www.tctmagazine.com/additive-manufacturing-3d-printing-news/metal-additive-manufacturing-news/norsk-titanium-delivers-3d-printed-aerospace-parts-to-genera/
https://newsweb.oslobors.no/message/616751
«Norsk Titanium Signs Agreement with Boeing for Serial Production«
https://newsweb.oslobors.no/message/616407
«Norsk Titanium Enters Into Long-Term Master Supply Agreement With Airbus»
Redigert 25.04.2024 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
Parsons
31.10.2024 kl 01:03
5596
nad.oslo skrev Nti er nok over 3 innen jul.
Det vil bli Q4 og Q1 i 2025 som vil bli guidline på inntjening, ser ut som de vil holde seg unna emisjon, eventuelt ta opp et lån for komme seg over kneika i 2025.
NTI har stort sett inntekt i $ og EUR og unngår en svak NOK , men rapporterer i NOK.
Mye står på innløsning av tegningsretter November, skulle gjerne sett en ny kontrakt før det.
De har 54 parts i produksjon nå og guider 60 til slutten av året.
Nå skriver vi 31.10.23 , jeg tror de har mye mere enn 60 ved års slutt.
Og at forsvarsindustrien blir den største kunden,
As stated in the 2024 First Half Report, some of the high-value, high-volume parts originally targeted for transition in 2024 are expected to slip into 2025, with the timing of the annual recurring revenue of USD 50 million to follow suit. The current ARR reflects product mix being dominated by low rate, high-value parts on defense systems.
https://www.lockheedmartin.com
Er vel bare et tids spørsmål til KOG banker på døren , Lockheedmartin er allerede inne.
https://www.kongsberg.com/kda/
New York State betalte for fabrikk og maskiner for å få i gang NTI og NTI er fysisk i USA og vil bli foretrukket over Chinesiske leverandører der, spesielt hvis det blir tollsatser på 100% med trump. og også med tanke på forsvarshemmeligheter, her har de en produsent på Amerikansk jord som kan levere.
Jo en ting til, så vidt jeg husker så estimerte de 60 parts "før" de fikk kontrakten med DoF.
Så når Boeing kommer i skikkelig produksjon igjen , blir det mere jobb for NTI.
NTI har stort sett inntekt i $ og EUR og unngår en svak NOK , men rapporterer i NOK.
Mye står på innløsning av tegningsretter November, skulle gjerne sett en ny kontrakt før det.
De har 54 parts i produksjon nå og guider 60 til slutten av året.
Nå skriver vi 31.10.23 , jeg tror de har mye mere enn 60 ved års slutt.
Og at forsvarsindustrien blir den største kunden,
As stated in the 2024 First Half Report, some of the high-value, high-volume parts originally targeted for transition in 2024 are expected to slip into 2025, with the timing of the annual recurring revenue of USD 50 million to follow suit. The current ARR reflects product mix being dominated by low rate, high-value parts on defense systems.
https://www.lockheedmartin.com
Er vel bare et tids spørsmål til KOG banker på døren , Lockheedmartin er allerede inne.
https://www.kongsberg.com/kda/
New York State betalte for fabrikk og maskiner for å få i gang NTI og NTI er fysisk i USA og vil bli foretrukket over Chinesiske leverandører der, spesielt hvis det blir tollsatser på 100% med trump. og også med tanke på forsvarshemmeligheter, her har de en produsent på Amerikansk jord som kan levere.
Jo en ting til, så vidt jeg husker så estimerte de 60 parts "før" de fikk kontrakten med DoF.
Så når Boeing kommer i skikkelig produksjon igjen , blir det mere jobb for NTI.
Redigert 31.10.2024 kl 01:24
Du må logge inn for å svare
Parsons
31.10.2024 kl 01:32
5661
Jeg tror ikke man kan forstå hvor stort dette kan bli ?
https://www.lockheedmartin.com/en-us/products.html?domain=sea%2C&capability=&country=
https://www.lockheedmartin.com/en-us/products.html?domain=sea%2C&capability=&country=
Tradinator
31.10.2024 kl 08:04
5672
Kjøp med begge henda og sitt tålmodig her, det vil bli norges nye industrieventyr
Octagon
31.10.2024 kl 08:48
5646
Betryggende og viktigste øyeblikk i gårsdagens presentasjon var slik jeg ser det da CFO bekreftet inntekter i området 70-90 MUSD for 2025 i den oppdaterte guiding.
https://www.youtube.com/watch?v=h_15c__6vsc
Se svaret fra CFO her fra 36:34
De var jo også tydelige på at emisjon ikke var nødvendig, det finnes andre løsninger om et midlertidig behov for arbeidskapital skulle oppstå.
Vi må også huske på at de p.t. har 54 deler i produksjon slik at inntekter fra disse også snart begynner å rulle inn.
Og selv med midlertidige problemer hos Boeing så er det 787 modellen hvor NTI leverer til at produksjonen er planlagt doblet fra 5 til 10 maskiner pr. mnd, det er andre og eldre flytyper de reduserer på.
Tror vi snart ser en helt annen aksjekurs her og over 100 deler i produksjon ikke langt inne i det nye året.
Må være en av de sikreste doblings-kandidater denne, har omtrent vært doblet i kurs tidligere samtidig som selskapet er i fremgang om enn noe forsinket i 2024.
"Parts transitioning delayed but not lost - anticipating strong growth throughout 2025, increasing parts in serial production to >120 and generating USD 70 - 90 million in ARR"
Vi ser også at det er flere bein å stå på utenom kommersiell luftfart med både forsvarsindustri og industri segmentet generelt. Og når den ene forskyver så tikker ordre inn fra de andre segment. Ref. de siste 22 komponenter som leveres forsvarsindustrien nå.
Og neste år regner en med at både Boeing og Airbus kommer for fullt også i NTI sine ordrebøker. Produksjonen skaleres opp hos disse og total markedet estimeres å vokse til 1.532 maskiner neste år og 1.720 maskiner i 2026.
Må heller ikke låses opp mot dagens maksimale produksjonskapasitet her, markedet er enormt (21 bnUSD) og en må forvente at NTI ønsker å ta en god del av dette med sin "7 år foran konkurrentene" teknologi og langt lavere produksjonskostnad.
Aksjen er nå priset "bakover i tid" ref. forsinkelser og forskyvningen av leveranser til fly industrien, snart vil markedet igjen prise den fremover i tid slik det pleier.
https://www.youtube.com/watch?v=h_15c__6vsc
Se svaret fra CFO her fra 36:34
De var jo også tydelige på at emisjon ikke var nødvendig, det finnes andre løsninger om et midlertidig behov for arbeidskapital skulle oppstå.
Vi må også huske på at de p.t. har 54 deler i produksjon slik at inntekter fra disse også snart begynner å rulle inn.
Og selv med midlertidige problemer hos Boeing så er det 787 modellen hvor NTI leverer til at produksjonen er planlagt doblet fra 5 til 10 maskiner pr. mnd, det er andre og eldre flytyper de reduserer på.
Tror vi snart ser en helt annen aksjekurs her og over 100 deler i produksjon ikke langt inne i det nye året.
Må være en av de sikreste doblings-kandidater denne, har omtrent vært doblet i kurs tidligere samtidig som selskapet er i fremgang om enn noe forsinket i 2024.
"Parts transitioning delayed but not lost - anticipating strong growth throughout 2025, increasing parts in serial production to >120 and generating USD 70 - 90 million in ARR"
Vi ser også at det er flere bein å stå på utenom kommersiell luftfart med både forsvarsindustri og industri segmentet generelt. Og når den ene forskyver så tikker ordre inn fra de andre segment. Ref. de siste 22 komponenter som leveres forsvarsindustrien nå.
Og neste år regner en med at både Boeing og Airbus kommer for fullt også i NTI sine ordrebøker. Produksjonen skaleres opp hos disse og total markedet estimeres å vokse til 1.532 maskiner neste år og 1.720 maskiner i 2026.
Må heller ikke låses opp mot dagens maksimale produksjonskapasitet her, markedet er enormt (21 bnUSD) og en må forvente at NTI ønsker å ta en god del av dette med sin "7 år foran konkurrentene" teknologi og langt lavere produksjonskostnad.
Aksjen er nå priset "bakover i tid" ref. forsinkelser og forskyvningen av leveranser til fly industrien, snart vil markedet igjen prise den fremover i tid slik det pleier.
unikum
31.10.2024 kl 10:38
5628
Nå har det trayding intervallet holdt på rundt 2,2-2,35 i over 2 mnd, er vel på tide å komme videre?? Disse som kjører kurs bør vel nå snart være fornøyd. I sommer var vi sikre på at 2 tallet var saga blott men noen ville dette annerledes. Om vi andre sitter rolig så har vi muligheter til å se 3 tallet igjen men da må vi unngå denne øre traydingen som monner absolutt ingenting!
Octagon
31.10.2024 kl 12:03
5620
Vi havnet på to tallet grunnet utsettelser og lavere guiding for 2024 og da var det logisk med en reaksjon tilbake fra 4 tallet.
2024 er snart historie og de har jo kun forskjøvet disse inntekter inn i 2025 slik at guiding her er oppjustert fra 50 MUSD til 70-90 MUSD. Kfr. mitt innlegg over.
Det utøses opsjoner i perioden 18-29 november, selv om dette ikke er så mange aksjer så kan det dannes et kurspress i denne perioden. Og det er nok til at mange sitter på gjerdet og avventer.Selv tror jeg aksjen først virkelig tar av etter denne innløsnings perioden, men at kursen likevel vil bli liggende over dagens nivå, og at vi om ikke lenge ser fire tallet igjen like over nyåret.
Aksjen har vært over 4 kroner i år og dette er i et selskap i fremgang. Har omtrent aldri i mine mange år i aksjemarkedet ikke sett at ett selskap ikke ganske raskt når opp i "gamle" høyder ganske snart. Spesielt når selskapet melder gode nyheter og som nå også forsterker inntekts-guiding for neste år som nå bare er to måneder unna.
Det vil etter hvert demre for markedet at forsinkelser ikke = tapte inntekter - kun forskjøvet litt frem.
De 54 deler de allerede har i produksjon nå, viser at de ligger foran skjema for 60 innen året og vil derved også gi en tidligere likviditetseffekt/inntekt i 2025.
Når de på tross av forsinkelser innen kommersiell luftfart likevel ligger foran skjema med deler i produksjon viser tydelig at selskapet har en solid fot innenfor i flere segment/områder og det er ingen grunn til å anta at denne delen av markedet forsvinner når både Boeing og AirBus øker produksjon og ordre bøkene til NTI utover i 2025.
Rent teknisk har aksjen også støtte rundt 2.25 kr , så tror ikke vi skal under dette uansett hva som måtte skje.
2024 er snart historie og de har jo kun forskjøvet disse inntekter inn i 2025 slik at guiding her er oppjustert fra 50 MUSD til 70-90 MUSD. Kfr. mitt innlegg over.
Det utøses opsjoner i perioden 18-29 november, selv om dette ikke er så mange aksjer så kan det dannes et kurspress i denne perioden. Og det er nok til at mange sitter på gjerdet og avventer.Selv tror jeg aksjen først virkelig tar av etter denne innløsnings perioden, men at kursen likevel vil bli liggende over dagens nivå, og at vi om ikke lenge ser fire tallet igjen like over nyåret.
Aksjen har vært over 4 kroner i år og dette er i et selskap i fremgang. Har omtrent aldri i mine mange år i aksjemarkedet ikke sett at ett selskap ikke ganske raskt når opp i "gamle" høyder ganske snart. Spesielt når selskapet melder gode nyheter og som nå også forsterker inntekts-guiding for neste år som nå bare er to måneder unna.
Det vil etter hvert demre for markedet at forsinkelser ikke = tapte inntekter - kun forskjøvet litt frem.
De 54 deler de allerede har i produksjon nå, viser at de ligger foran skjema for 60 innen året og vil derved også gi en tidligere likviditetseffekt/inntekt i 2025.
Når de på tross av forsinkelser innen kommersiell luftfart likevel ligger foran skjema med deler i produksjon viser tydelig at selskapet har en solid fot innenfor i flere segment/områder og det er ingen grunn til å anta at denne delen av markedet forsvinner når både Boeing og AirBus øker produksjon og ordre bøkene til NTI utover i 2025.
Rent teknisk har aksjen også støtte rundt 2.25 kr , så tror ikke vi skal under dette uansett hva som måtte skje.
Redigert 31.10.2024 kl 12:07
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
31.10.2024 kl 12:04
5656
Det har tatt sin tid Aaleby, men nå er jeg endelig inne som aksjonær (etter å ha lest meg litt opp...). Kjøpt 38k aksjer og ser ikke bort fra at det kan bli fler etterhvert.
unikum
01.11.2024 kl 12:24
5415
Fortsatt ikke gått av moten å trayde mellom 2,25- 2,35. Det burde ha nå ha vært i intervallet 3,2-3,6 hadde det ikke vært for noen som har tatt kontrollen. Når dette slippes tror jeg oppgangen blir kraftig med økende volumer. De fleste må vel nå ha fått tak i del aksjer mellom siste intervallet og er klare for en bedre prising av kanskje det mest spennende(fremtidsrettet) selskapet på Oslo børs.
unikum
04.11.2024 kl 09:32
5134
Fortsatt noen som ønsker å gi bort aksjer ? Vi så i forrige uke smalt ned til 2, 01 og støtten holdt som bare det på økende volum, har testet lenge mot 2,25. Investtech sine spådommer glemte de å skrive om evt oppgang og motstand, merkelig at de glemte det... De skrev også litt om WAWI vi så akkurat åsen det gikk.. Her var det noen som ønsket å selge mens andre ville kjøpe. Rent mel i posen.. tja...
unikum
06.11.2024 kl 10:14
4592
Noen som har glemt presentasjonen til NTI ??
Så kan vi vel være enig om de som selger nå rundt 2 tjener ikke penger, om de er mennesker vites ikke..
Nti har ikke vært under 2 kroner siden midt april og de fleste traidere har vel ikke sittet så lenge.
Her er det nok ett forsøk på å få liret ut noen aksjer, få til stop loss etc kun pga ett selskap som ikke er til alle... Investtech
Så kan vi vel være enig om de som selger nå rundt 2 tjener ikke penger, om de er mennesker vites ikke..
Nti har ikke vært under 2 kroner siden midt april og de fleste traidere har vel ikke sittet så lenge.
Her er det nok ett forsøk på å få liret ut noen aksjer, få til stop loss etc kun pga ett selskap som ikke er til alle... Investtech
WETrader
06.11.2024 kl 12:05
4492
Ja...da vant Trump...og han har også vunnet hele kongressen (the senate and the house)...jeg tror at Boeing og andre vil måtte redusere import av Titan fra Kina og Russland...og det blir bra for NTI med en stor fabrikk i USA...og Titan-tråder og Titan-plater som NTI har på lager har de kjøpt fra USA og Japan...
Redigert 06.11.2024 kl 12:22
Du må logge inn for å svare
unikum
06.11.2024 kl 15:52
4310
Ja perfekt å ha meste av produksjonen sin nå i USA. Eksport er vel greit om ikke Europa svarer med det samme. Får heller utvide produksjonen i Hønefoss
Octagon
06.11.2024 kl 19:21
4224
Investtech hensyntar kun teknisk analyse og at en aksje skal oppføre seg etter tidligere mønster, ingen fundamentale eller markedsmessige forhold.
At noen lar seg skremme og selger grunnet slike aksje tekniske "analyser" ser vi jo tendenser til nå.
Det jeg velger å tro er at en del aktører ønsker å komme i forkant av omløpet i tegningsrettene 18-29 november og søker å drive ned kursen nå - og så akkumulere.
(Godt hjulpet av Investtech og forsiktigheten som preger aksjen nå før tegningsretter utøves.
Enkelt og greit fordi det er rimelig å anta at svært mange venter med å kjøpe til denne perioden og "sitter på gjerdet" , slik at denne perioden vil preges av mange som både kjøper og selger og derved ikke nødvendigvis drive kursen nedover. Beste råd er å kjøpe nå slik jeg ser det, men tiden vil vise.
Uansett lite interessant det som skjer nå om en sitter med et lengre perspektiv, kursen er ikke på dette lave nivået rundt jule tider.
For ikke å snakke om utover i 2025 og fremover. Og så kan det jo komme positive børsmeldinger med bakgrunn i all aktiviteten de har meldt.
At noen lar seg skremme og selger grunnet slike aksje tekniske "analyser" ser vi jo tendenser til nå.
Det jeg velger å tro er at en del aktører ønsker å komme i forkant av omløpet i tegningsrettene 18-29 november og søker å drive ned kursen nå - og så akkumulere.
(Godt hjulpet av Investtech og forsiktigheten som preger aksjen nå før tegningsretter utøves.
Enkelt og greit fordi det er rimelig å anta at svært mange venter med å kjøpe til denne perioden og "sitter på gjerdet" , slik at denne perioden vil preges av mange som både kjøper og selger og derved ikke nødvendigvis drive kursen nedover. Beste råd er å kjøpe nå slik jeg ser det, men tiden vil vise.
Uansett lite interessant det som skjer nå om en sitter med et lengre perspektiv, kursen er ikke på dette lave nivået rundt jule tider.
For ikke å snakke om utover i 2025 og fremover. Og så kan det jo komme positive børsmeldinger med bakgrunn i all aktiviteten de har meldt.
Redigert 06.11.2024 kl 19:23
Du må logge inn for å svare
Drengen
06.11.2024 kl 21:49
4127
Kontraktsverdi: Avtalen har en estimert verdi på omtrent 11 milliarder NOK, som er den totale verdien av luftforsvarssystemene som Kongsberg Gruppen vil kjøpe
fra Norsk Titanium.
Leveringstidspunkt:k
Kontrakten forventes å bli signert senere i 2024. Full drift av kontrakt vil foregå i fra 2026
Involverte systemer: Avtalen omfatter levering av NASAMS- og NOMADS-systemer, som er en del av CITADEL-programmet, som har som mål å styrke Nederlands luftforsvarsevne.
Del av en større strategi: Avtalen er en del av en bredere strategi fra Kongsberg Gruppen for å utvide sin missilproduksjon til USA og Australia, noe som reflekterer vekstpotensial og strategiske milepæler.
Gitt den sensitiviteten som omgir forsvarsavtaler og den proprietære naturen til teknologien som er involvert, er det sannsynlig at de spesifikke finansielle vilkårene, tekniske detaljer og andre kontraktsvilkår vil forbli konfidensielle. Det er imidlertid klart at avtalen representerer en betydelig forretningsmulighet for Norsk Titanium, som gir selskapet muligheten til å trenge inn i forsvarsmarkedet og diversifisere sine inntektsstrømmer utover luftfartssektoren.
Drengen
06.11.2024 kl 21:54
4154
Har brukt Stock screener i håp om å finne meir informasjon angående NTI sin avtale med Kongsberg Gruppen mtp verdi av Avtalen.
Hva tenker folk om 11millarder. Høres det riktig ut?
Hva tenker folk om 11millarder. Høres det riktig ut?
unikum
06.11.2024 kl 22:11
4152
11 Milliarder er riktig ihvertfall : https://www.finansavisen.no/industri/2024/10/14/8191930/kjempekontrakt-for-kongsberg
At Kongsberg gruppen Og NTI vil samarbeide og KOG kjøpe tjenester fra Nti er jeg helt overbevist om. Litt overrasket etter sist presentasjon at ikke KOG kom opp som en ny samarbeidspartner og kunde men den kommer nok snart.
At Kongsberg gruppen Og NTI vil samarbeide og KOG kjøpe tjenester fra Nti er jeg helt overbevist om. Litt overrasket etter sist presentasjon at ikke KOG kom opp som en ny samarbeidspartner og kunde men den kommer nok snart.
Drengen
06.11.2024 kl 22:19
4147
Takk for svar! Trengte ikke en dyr app for å finne denne typen informasjon tydeligvis
Winter
07.11.2024 kl 01:25
4055
Er nti involvert i denne (snart signerte) kontrakten eller er det bare spekulasjoner?
Billyjojimbob
07.11.2024 kl 07:58
3970
gandhi-21
07.11.2024 kl 08:01
3971
Hvis NTI hadde inngått et samarbeid med KOG ville de meldt det. Så langt jeg kan se så er det bare du som spekulerer rundt dette :)
Tradinator
07.11.2024 kl 08:14
3967
Billyjojimbob skrev https://newsweb.oslobors.no/message/631497
Kjøpe NTI under to kroner er historie i dag. Viser igjen at de leverer ekstrem kvalitet. Dette blir så bra! Det eneste jeg skulle hatt mer av nå er penger å kjøpe for.
Drengen
07.11.2024 kl 08:46
3914
https://www.finansavisen.no/forum/thread/164796/view/0/1#
Her står de virkelig at dei har inngått avtale med KOG
Her står de virkelig at dei har inngått avtale med KOG
gandhi-21
07.11.2024 kl 10:17
3877
"Nickel superalloys are used across defense and oil and gas applications that require high strength and resistance to corrosion. "
Dette kan åpne for et nytt og gigantisk marked for NTI
Dette kan åpne for et nytt og gigantisk marked for NTI
Tradinator
07.11.2024 kl 10:19
3924
ikke kan åpne, åpner...
Redigert 07.11.2024 kl 11:06
Du må logge inn for å svare
WETrader
07.11.2024 kl 10:50
3853
Ja...ser ut som at det kan være mulig med nye kunder innen oil and gas i nær fremtid...
https://www.amardeepsteel.com/blog/SpecificBlog/titanium-alloys/titanium-alloys-for-oil-and-gas-industries.html
https://www.amardeepsteel.com/blog/SpecificBlog/titanium-alloys/titanium-alloys-for-oil-and-gas-industries.html
Redigert 07.11.2024 kl 10:52
Du må logge inn for å svare
Octagon
07.11.2024 kl 12:17
3817
Som jeg skrev i går kveld her: "Og så kan det jo komme positive børsmeldinger med bakgrunn i all aktiviteten de har meldt."
Slik jeg tolker det åpner dette nye markeder og muligheter for Norsk Titanium - og ikke minst flere ben å stå på.
Spesielt tillittsvekkende er det at forsvarsdepartementet i USA er pådriver her, også med penger.. "received continued funding"
Så det blir litt "under statement" å ikke anta at dette også vil bety nye oppdrag og penger i kassen til NTI i fremtiden.
Slik jeg tolker det åpner dette nye markeder og muligheter for Norsk Titanium - og ikke minst flere ben å stå på.
Spesielt tillittsvekkende er det at forsvarsdepartementet i USA er pådriver her, også med penger.. "received continued funding"
Så det blir litt "under statement" å ikke anta at dette også vil bety nye oppdrag og penger i kassen til NTI i fremtiden.
Aaleby
07.11.2024 kl 14:28
3679
Bein å stå på, ifølge chatGPT:
Markedet for avanserte nikkellegeringer og additiv produksjon innen sektorer som forsvar, luftfart, olje og gass, og andre industrielle anvendelser er betydelig og vokser raskt. Nøyaktig markedsstørrelse vil variere etter sektoren, men her er noen anslag for å gi en pekepinn:
1. **Totalmarked for nikkellegeringer**: Den globale markedsstørrelsen for nikkellegeringer var verdt omtrent 13 milliarder USD i 2023, med en forventet årlig vekst på rundt 4-6 % de kommende årene, grunnet behovet for korrosjonsbestandige og høytemperaturbestandige materialer i mange industrier. Dette representerer en stor mulighet for Norsk Titanium.
2. **Additiv produksjon (3D-printing) i metallmarkedet**: Det globale markedet for metall-3D-printing, inkludert nikkellegeringer, ble verdsatt til cirka 5 milliarder USD i 2023 og forventes å vokse til over 15 milliarder USD innen 2030, med en årlig vekst på over 20 %. Den høye veksttakten reflekterer økt interesse fra bransjer som ønsker mer kostnadseffektive og bærekraftige produksjonsløsninger.
3. **Forsvarsindustrien**: Forsvarsmarkedet for additiv produksjon og avanserte metaller, særlig i USA, har vokst i takt med behovet for komponenter med høy styrke og lav vekt. Dette segmentet er vanskelig å anslå nøyaktig i størrelse, men forventes å ha en sterk vekst som følge av økte investeringer fra aktører som DoD. Dette gir Norsk Titanium en strategisk posisjon med potensial for å vinne langsiktige kontrakter.
4. **Olje- og gassindustrien**: Olje- og gassmarkedet for nikkellegeringer alene er betydelig, med mange komponenter som trenger både høy slitestyrke og korrosjonsmotstand. Med markedet for subsea-utstyr og avanserte materialer anslått til over 10 milliarder USD globalt, kan Norsk Titanium også her utnytte sin RPD®-teknologi til å levere komponenter til et høykostmarked som prioriterer pålitelighet.
5. **Luftfartsindustrien**: Markedet for additiv produksjon i luftfartsindustrien har et enormt potensial og var verdsatt til rundt 1 milliard USD i 2023, med en forventet vekstrate på over 20 % årlig. Luftfart krever lette og sterke materialer, og additiv produksjon kan redusere produksjonskostnader og -tid betydelig. Norsk Titanium kan tilby et kostnadsbesparende alternativ til tradisjonelle metoder her.
Sammenlagt har Norsk Titanium potensial til å delta i markeder som totalt kan være verdt flere titalls milliarder dollar i løpet av de neste tiårene, spesielt hvis de kan utnytte fordelene med raskere, mer kostnadseffektiv og bærekraftig produksjon gjennom RPD®-teknologien. Dette potensialet gjør det til et spennende vekstområde, spesielt med økt fokus på avanserte materialer og additiv produksjon i flere bransjer.
Markedet for avanserte nikkellegeringer og additiv produksjon innen sektorer som forsvar, luftfart, olje og gass, og andre industrielle anvendelser er betydelig og vokser raskt. Nøyaktig markedsstørrelse vil variere etter sektoren, men her er noen anslag for å gi en pekepinn:
1. **Totalmarked for nikkellegeringer**: Den globale markedsstørrelsen for nikkellegeringer var verdt omtrent 13 milliarder USD i 2023, med en forventet årlig vekst på rundt 4-6 % de kommende årene, grunnet behovet for korrosjonsbestandige og høytemperaturbestandige materialer i mange industrier. Dette representerer en stor mulighet for Norsk Titanium.
2. **Additiv produksjon (3D-printing) i metallmarkedet**: Det globale markedet for metall-3D-printing, inkludert nikkellegeringer, ble verdsatt til cirka 5 milliarder USD i 2023 og forventes å vokse til over 15 milliarder USD innen 2030, med en årlig vekst på over 20 %. Den høye veksttakten reflekterer økt interesse fra bransjer som ønsker mer kostnadseffektive og bærekraftige produksjonsløsninger.
3. **Forsvarsindustrien**: Forsvarsmarkedet for additiv produksjon og avanserte metaller, særlig i USA, har vokst i takt med behovet for komponenter med høy styrke og lav vekt. Dette segmentet er vanskelig å anslå nøyaktig i størrelse, men forventes å ha en sterk vekst som følge av økte investeringer fra aktører som DoD. Dette gir Norsk Titanium en strategisk posisjon med potensial for å vinne langsiktige kontrakter.
4. **Olje- og gassindustrien**: Olje- og gassmarkedet for nikkellegeringer alene er betydelig, med mange komponenter som trenger både høy slitestyrke og korrosjonsmotstand. Med markedet for subsea-utstyr og avanserte materialer anslått til over 10 milliarder USD globalt, kan Norsk Titanium også her utnytte sin RPD®-teknologi til å levere komponenter til et høykostmarked som prioriterer pålitelighet.
5. **Luftfartsindustrien**: Markedet for additiv produksjon i luftfartsindustrien har et enormt potensial og var verdsatt til rundt 1 milliard USD i 2023, med en forventet vekstrate på over 20 % årlig. Luftfart krever lette og sterke materialer, og additiv produksjon kan redusere produksjonskostnader og -tid betydelig. Norsk Titanium kan tilby et kostnadsbesparende alternativ til tradisjonelle metoder her.
Sammenlagt har Norsk Titanium potensial til å delta i markeder som totalt kan være verdt flere titalls milliarder dollar i løpet av de neste tiårene, spesielt hvis de kan utnytte fordelene med raskere, mer kostnadseffektiv og bærekraftig produksjon gjennom RPD®-teknologien. Dette potensialet gjør det til et spennende vekstområde, spesielt med økt fokus på avanserte materialer og additiv produksjon i flere bransjer.
unikum
07.11.2024 kl 15:33
3553
Er det såkalte motstanden på 2,25 som skal testes ? Den har vi nå testet i 3 mnd snart nå må vi få slippe fri NTi å få en litt bedre prising av Coming Star
WETrader
07.11.2024 kl 19:49
3325
Nikkel (Ni atom nr 28) og Titanium (Ti atom nr 22) er ikke det samme....til nå har vel fokus vært på Titan...men det ser ut som at de nå også kan lage deler med Nikkel...
"In support of this effort, Norsk Titanium has completed a critical development milestone, with rigorous statistical material analysis, confirming that its RPD® process produces nickel superalloy components suitable for broader customer applications beyond defense in full accordance with established material specifications and industry standards."
https://newsweb.oslobors.no/message/631497
Så Norsk Titanium er nå også blitt Norsk Nickel...
https://nickelinstitute.org/en/nickel-applications/nickel-alloys-in-energy-and-power/
https://www.amardeepsteel.com/blog/SpecificBlog/titanium-alloys/titanium-alloys-for-oil-and-gas-industries.html
"In support of this effort, Norsk Titanium has completed a critical development milestone, with rigorous statistical material analysis, confirming that its RPD® process produces nickel superalloy components suitable for broader customer applications beyond defense in full accordance with established material specifications and industry standards."
https://newsweb.oslobors.no/message/631497
Så Norsk Titanium er nå også blitt Norsk Nickel...
https://nickelinstitute.org/en/nickel-applications/nickel-alloys-in-energy-and-power/
https://www.amardeepsteel.com/blog/SpecificBlog/titanium-alloys/titanium-alloys-for-oil-and-gas-industries.html
Redigert 07.11.2024 kl 20:13
Du må logge inn for å svare
unikum
08.11.2024 kl 09:17
2848
Bare husk 1 ting opp på 15 mill ned med 1 mill det er agendaen i Nti kurs traiding. Kanskje litt dårlig betalt for å få godkjent vare som kan stort sett selges til hele industrien!
Tradinator
08.11.2024 kl 13:04
2733
Da er vi snart der hvor vi starta i dag, under fire kroner er nydelig inngang for den langsiktige.
Fangal
12.11.2024 kl 07:38
2182
12.11.2024 07:30:01
Norsk Titanium and Safran Landing Systems Explore Applications for Rapid Plasma Deposition®
Plattsburgh New York, November 12, 2024 - Norsk Titanium (Euronext: NTI, OTCQX: NORSF), a global leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural titanium components using its patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®) technology, announces a collaborative effort with Safran Landing Systems, a world leader in landing and braking systems, to apply RPD® to landing gear applications.
Teams from both companies have evaluated the business case for producing Safran Landing System products with Norsk Titanium's patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®) additive process.
"We are very pleased with the progress towards manufacturing Safran products with our process," said Nicholas Mayer Norsk Titanium Vice President of Commercial. "Penetrating new markets such as large landing gear structure is a key part of our long-term plans. Working with a world leader like Safran Landing Systems shows the maturity of our process, and its applicability to critical applications," added Mayer.
Norsk Titanium and Safran Landing Systems Explore Applications for Rapid Plasma Deposition®
Plattsburgh New York, November 12, 2024 - Norsk Titanium (Euronext: NTI, OTCQX: NORSF), a global leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural titanium components using its patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®) technology, announces a collaborative effort with Safran Landing Systems, a world leader in landing and braking systems, to apply RPD® to landing gear applications.
Teams from both companies have evaluated the business case for producing Safran Landing System products with Norsk Titanium's patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®) additive process.
"We are very pleased with the progress towards manufacturing Safran products with our process," said Nicholas Mayer Norsk Titanium Vice President of Commercial. "Penetrating new markets such as large landing gear structure is a key part of our long-term plans. Working with a world leader like Safran Landing Systems shows the maturity of our process, and its applicability to critical applications," added Mayer.
Tradinator
12.11.2024 kl 07:58
2175
Det koster 2,19 å bli med på eventyret dette kommer til å bli. DET er en sjanse du ikke bør la gå fra deg. NTI blir norges nye industrieventyr.
https://www.finansavisen.no/borsmeldinger/2024/11/12/d441b126-7f6a-5151-903d-dc0b7e21669e/nti-norsk-titanium-and-safran-landing-systems-explore-applications-for-rapid-plasma-deposition-r
https://www.finansavisen.no/borsmeldinger/2024/11/12/d441b126-7f6a-5151-903d-dc0b7e21669e/nti-norsk-titanium-and-safran-landing-systems-explore-applications-for-rapid-plasma-deposition-r
gandhi-21
12.11.2024 kl 08:23
2123
Safran er det 10. største industriselskap inne flyproduksjon, Market Cap 2024: €94.21 billion ($102.4 billion)
unikum
12.11.2024 kl 09:59
1987
Noen som er livredde for å slippe kontroll på kursen rundt dette nivået her. Hva skal til for neste steg mon tro ?