Aksjer i "Farma" - Stay away!!!

Hammers
ULTIMO 08.03.2024 kl 02:09 1975

Ikke for å være etterpå-klok, men opp gjennom årene har jeg lært meg at Farma IKKE er et sted å være.
9 (eller 9,5) av 10 selskapene mislykkes med det medisinske de driver på med.

Det betyr at odds'en for å treffe blink er helt minimale.
Kjøpte en gang aksjer i et slikt selskap på 90-tallet (husker ikke hva det het, og selskapet er det i dag ingen som har hørt om).
I følge meglerne i Nordea var dette "penger på gata".

"Tjente" ca 100.000 ila ca 1 uke (med ca 1/3 innsats) og var veldig glad for det.
Plutselig smalt det bare noe så jævlig og hele fortjenesten var radert bort ila rundt en times tid.
Mener å huske at jeg den gang kom meg ut rundt min inngang, men da var jeg temmelig sjokkskadd av opplevelsen!

Siden har jeg ALDRI handlet aksjer i denne type selskaper.
9 av 10 lykkes ALDRI i annet enn å hente ny kapital fra allerede utpinte aksjonærer.

Når jeg i kveld ser selskapets ledelse uttale seg i FA studio for ikke så lenge siden kan man skjønne at noen har satset stort på eventyret.
Satset de da på fakta - eller på usannheter fra ledelsen?
Redigert 08.03.2024 kl 02:49 Du må logge inn for å svare
4580
08.03.2024 kl 06:35 1814

Medicult ??? Senere Oro, tipper jeg. En i Nordea markeds mente denne kunne gå i 500 da den stod i 3 . Gikk på noen dager til 85 for så å falle tilbake til 3. Mange som fikk brent sine fingre, blandt annet jeg. Helt enig med deg når det gjelder medisin/helseaksjer.
Slettet bruker
09.03.2024 kl 08:54 1285

Ikke Vow heller. Ned 85% fra min salgsanbefaling 55,- mens H ropte kjøp hele veien ned til 6 kroner.
Octagon
09.03.2024 kl 12:14 1178

Gode penger å tjene i pharma, men søker alltid følgende:

Kun pharma selskap i tidlige utviklingsfaser og som nettopp har gjennomført emisjon eller har cash for en lengre periode enn min horisont og som er i en opptrend kursmessig.

Tidlige faser fordi kursen da går på "hype" og det faktum at 80% feiler før eller senere, og da oftest "senere" i faser hvor studier er kommet så langt at de faktisk må bevise noe..

Ofte like etter emisjon fordi aksjen som oftest tenderer ned mot emisjonskurs som ofte er en god inngang.
Ingen ønsker å sitte i en aksje og oppleve en emisjon som gruser kursen. En emisjon i et slikt selskap betyr som regel alltid at det kommer en til senere, det er mellom disse en kan tjene godt på kursøkninger og produktet som "skal redde verden". Romsligere stopp loss desto mer volatil aksje, alltid is i magen i volatile aksjer.

Og generelt aldri bli for glad i et selskap og en aksje, her for å tjene penger ikke for å bli en del av "menigheten" på ett eller annet forum.
Balanser porteføljen mellom gode selskap i litt ulike sektorer med fokus på 4-5 aksjer slik at det blir enklere å følge om en ikke har dette som fulltids prosjekt da.

Selvsagt som de fleste ofte bommet selv også gjennom tidene, men håper å ha lært noe etter hvert. P.t. inne i NTI, NORSE, DOF,ENSURE. Solgte Ultimovacs før forventet melding i mars etter eiertid på et par måneder. Ellers er beste pharma investering 4 gangeren i Targovax for flere år siden.

Redigert 09.03.2024 kl 12:14 Du må logge inn for å svare