AZT moden for å ta en etasje opp

JosefK
AZT 13.04.2024 kl 20:42 7030


Vi har kommet til et punkt, der jeg tror man nesten med sikkerhet kan si at det må snu oppover en dag. Det er selvfølgelig mye som kan gå galt i markedet, men også der ser det ut til å snu med økte innsprøytninger av venture kapital og en del store m&a’s.

Når man dukker ned i mikrokosmoset internt, er jeg derimot superoptimist. Og det er mange grunner:

• Omsetningen har stabilisert seg på 30 millioner per kvartal for 7nde kvartal på rad og jeg begynner å se på det som en baseline.

• SAN HQ GMP har hatt to måneder i Q1 med omsetning. Vi vet at en av kundene har gjort en audit og at en CMO har besluttet å bruke produktet. Det kan være samme kunde bør man ta høyde for.

• Internt peker de på 2. halvår som et vendepunkt og mener det vi har sett av destocking er over og at det må snu til lagerbygning.

• Tools segmentet vokste nesten 20% i fjor. I 4. kvartal var økningen faktisk 80%, noe som forteller litt om volatiliteten. Men over tid er tilveksten bra.

• Biomanufacturing er det man forventer mest av og det er hevet over enhver tvil at det må løftes et par hakk. Det tror jeg også kommer til å skje. Kanskje det allerede har gjort det. To SAN nucleaser får for tiden DMF og kommer vel som GMP om noen måneder. Men det er flere andre produkter på vei også.

• To nye produkter i RNA segmentet er forventet i år. T7 RNA polymerasen får god Feedback.

• Kostnadskontroll med nedleggelse av Oslo filialen.

• Valuta markedet er fremdeles bra for eksport bedriftene.

Summa summarum er jeg nesten der at jeg sier banna bein, dette må gå opp. Og med litt horisont så tror jeg det er uunngåelig. Men jeg er spent på hva Q1 sier. Når jeg tar et blikk på hva som skjer i sosiale media, et jeg ikke i tvil om at det er stor aktivitet mot sluttkundene.

Mitt serviett-regnestykke sier omsetningen skal opp i ~180 mill for å nå ebitda margin på ~50% som har historisk forankring. Noe som jeg ser på som en selvfølge og en målsetning også ledelsen støtter.

Jeg ser fram til 8. mai og Q1. Jeg har til og med satt av penger for sommer fiske av nye aksjer. For om ikke tiden har kommet for å tenke motsyklisk, så kommer den nærmere.

JosefK
14.04.2024 kl 21:49 6123


For hva det er verdt, denen tyskeren har AZT til observasjon:

https://m.youtube.com/watch?v=ditD3D8_K8w&t=640s
Fünke
16.04.2024 kl 14:50 5893

Flott oppsummert. Som alltid spennende om man får en forløsning i regnskapene. ASGCT-rapporten er bullish. Det som er negativt er nedgang i pre clinical trails som følge av stramt marked for finansiering av tidligfase-prosjekter. Spesielt positivt med flere prosjekter som går fra pre clinical til phase 1.

"Introduction

Following a landmark close to 2023, the cell and gene therapy field has continued its impressive momentum in the first quarter of 2024 with several notable approvals and strong growth in all stages of clinical development.

The field earned the approval of three new therapies—a CAR-T therapy for myeloma in China, an AAV gene therapy for hemophilia B in Canada, and an autologous cell therapy for melanoma in the United States.

Excitingly, there are now more than 4,000 gene, cell, and RNA therapies in development. We also recorded significant increases in the number of therapies across all three phases of development in the clinical pipeline, with notable growth (11 percent) in Phase I programs.

While overall dealmaking rebounded with a 34 percent increase in transactions, the start-up financing landscape continued to face challenges. Both the number and total value of seed and Series A rounds declined in Q1. Nevertheless, the breadth of progress across approvals, clinical development, and the broader ecosystem underscores the progress, promise, and vitality of cell and gene therapy.

David Barrett, JD CEO, ASGCT"
Redigert 16.04.2024 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
OlJaOs
17.04.2024 kl 13:38 5591

Positivt at Frank Thelen har tatt AZT inn i sitt 10XDNA fond. Ser dei starta å kjøpe seg inn i slutten av Mars 2023
og som dei skriv i meldinga om "Neue Position im Portfolio"
"Som et ledd i forberedelsen av investeringen har vi i tillegg til diskusjoner med selskapets toppledelse også snakket med konkurrenter, andre investorer og selskapets kunder."
rufus01
18.04.2024 kl 16:37 5312

Det er bekymringsverdig hvor liten interesse det er rundt selskapet for tiden. Flere positive meldinger den siste tiden har ikke klart å snu den lange negative trenden. Blir svært spennende med fremleggelsen av Q1 8.mai. Er det under forventning er jeg redd det blir ett realt dypdykk. De leverer på alt bortsett fra det økonomiske, dessverre er det det eneste markedet bryr seg om.
Fünke
23.04.2024 kl 20:31 5058

Nok et lite hint om at markedet er på bedringen vei: https://investors.danaher.com/2024-04-23-Danaher-Reports-First-Quarter-2024-Results

Rainer M. Blair, President and Chief Executive Officer, stated, "We had a good start to 2024, with our team delivering better-than-expected revenue, earnings and cash flow. We were especially pleased to see improving order trends in our bioprocessing business and believe we continued to gain market share in our molecular diagnostics business at Cepheid."
elnomi
23.04.2024 kl 20:57 5052

Blir svært spennende med fremleggelsen av Q1 8.mai

Blir det virkelig spennende?
Kursen har jo hatt en tendens til å endre med et stupdykk ned ved presentasjoner. Salget må opp, betydelig opp!
oppturen
23.04.2024 kl 22:24 4997

Med så mye spennende enzymer AZT har under utvikling burde det istedenfor å spare penger blitt hentet minst 100 mill ekstra i en emisjon for å akselerere veksten.
Ja jeg vet utmerket at AZT har penger på bok og at de klarer seg fint, men inntektene er «puslete» i forhold til dagens kurs.
Det er noe med å utnytte momentum, faller kursen under 20 og en tar emisjon så blir det stor utvanning. Dagens kurs ligger vel rundt inngangsprisen til «svenskene»
JosefK
23.04.2024 kl 23:41 4970


MPOX hysteriet piskes opp med en angivelig mer smittsom variant.

https://www.nature.com/articles/d41586-024-01167-5
rufus01
24.04.2024 kl 10:52 4800

Jeg syns jo det er spennende og se om de klarer og øke salget, for alle er vel enige om at salget må opp. Vi har hatt mange kvartaler på rad nå med realtivt lik omsetning. Men like viktig er om vi får en guiding fremover, eller om de opprettholder det de tidligere har sagt. At de ser en betydelig bedring i markedet i H2.
rufus01
26.04.2024 kl 11:52 4407

Store summer ute å går her gitt. Greit da og vite at Thermo Fisher er en av de største om ikke den største kunden til Arcticzymes. Økte bestillinger fra dette selskapet vil fort vises på inntektssiden. Man kan jo bare drømme om at de en dag har ett sluttprodukt som benytter enzymer fra AZT. :)
JosefK
26.04.2024 kl 12:23 4370


Drømme? Det er en haug produkter med Azt ensymer. Også fra Thermo. De bare sier det ikke så høyt.
rufus01
26.04.2024 kl 14:13 4290

Joda jeg vet at de har produkter med azt enzymer, godt mulig det er mange også. Men vet du om de har ferdig utviklede produkter med AZT ensymer. Isåfall hadde jeg forventet større salg enn det vi har sett de siste par årene?
JosefK
26.04.2024 kl 15:04 4232


Hvorfor? Når man sitter med fasiten i hånd så er det bra å holde et jevnt, historisk høyt nivå bra. Det er bare kommune pamper som vedtar vekst.

Bare for å minne om hva historisk betyr, så er det bare å trekke 4 år fra på kalenderen så ser man at veksten er langt over 100%.



rufus01
26.04.2024 kl 16:38 4172

Jeg er jo fornøyd med hva selskapet leverer på alt annet enn inntekssiden. Men der bør de begynne og vise til vekst, de ligger milevis back guidingen de kom med for jeg mener det var 4-5 år siden, og denne har senere blitt revidert til at de ikke ønsker å komme med guiding overhodet. Jeg er klar over at markedssituasjonen har vært krevende, men denne ser nå ut til og være i bedring. Forhåpentligvis vil vi se bedring også i AZT sine kvartalsresultat fremover. Vet at du ikke bryr deg om aksjekurs JosefK, men utviklingen taler sitt tydelige språk. Selskapet har levert langt under forventning.
JosefK
26.04.2024 kl 20:05 4072


Jeg tror ikke du helt forstår hvor hard bråstoppen var. Det blir litt som å tro på julenissen å forlange vekst når segmentet veksten skulle komme i ble omtrent utslettet. Jeg overdriver nå, men når jeg evaluerer i etterkant, kunne jeg i 2020-21 på en god dag finne flere vitenskapelige artikler med SAN i løpet av en dag. I dag går det gjerne en uke eller mer før jeg finner en. Selvsagt ingen nøyaktig øvelse, men det er i grunnforskning man har noen grad av visibilitet. Likevel er det ikke total kollaps i segmentet, selv om det har fått en skikkelig trøkk. Trøkken vet man har med eksterne faktorer å gjøre og har til en viss grad blitt absorbert av Tools segmentet. I mitt hode sterkt. Og jeg er villig å satse mer på at det er en omsetningsbunn man ser. Nøyaktig når og hvordan det utfolder seg er det jeg ikke helt har oversikt over og grunnen til at jeg leser mye

Risikoen er ekstern i AZT. Internt er de full av cash og har all time high human kapital med nok leads til i værste fall skape veksten med ny innovasjon.

Men hør nå mer på markedet enn meg. For det hender jeg tar feil. Men det nærmer seg nå et punkt der jeg vil vedde med egne penger på at forholdene bedrer seg. Og i motsetning til 2020, er det i dag en organisasjon på plass som skal kunne mestre omsetningsvekst som er substansiell.

Videre er faren for oppkjøp større og større for hver krone kursen synker.

JosefK
30.04.2024 kl 18:44 3690


Årsrapporten var fin og er anbefalt lesning. Må innrømme jeg fikk litt heebeejeebies av å lese om CRISPR. Det blir vel litt lenger fram i tid, men som det går fram, ser de for seg en acquisition for å få riktig kompetanse. Jeg minnes da jethro hadde sin første cmd, da var det nettopp CRISPR jeg spurte om 🤗 kanskje får jeg oppleve det en dag… men for all del, det er plenty andre ting som skjer innen den tid…

Les, bli klok.

https://newsweb.oslobors.no/message/617400
Fünke
07.05.2024 kl 12:28 3246

Ok, da er det snart dags for en tilstandsrapport for selskapet. I kvartalsrapportene for 2023 ble det poengtert at markedsklimaet var utfordrende og at bransjen var i en periode preget av "destocking" etter boomen under corona. I siste kvartalsrapport skrev de følgende: "This destocking effect is expected to have come to an end now.".
Som nevnt i første post her så opplevde tools-segmentet en vekst på rundt 20% om man tar ut corona-effekten fra 2022. Kvartalene i fjor leverte rundt 30 mill flatt pr kvartal. Dette i en periode hvor veldig mye var negativt i bransjen.

Det kan nå se ut som om pilene i bransjen begynner å peke litt opp igjen. Det stramme beltet har så vidt begynt å slakkes litt opp. AZT lanserte flere nye produkter i 2023 og ikke minst en DMF for SAN HQ. I tillegg lansertes en GMP versjon av produktet midt i Q1. Jeg kan ikke tenke meg at verken Biomanufakturing eller Molecular Tools-segmentene skal levere dårligere enn tidligere kvartaler. Jeg tror ikke at de leverer Q1 med full fyr i rakettmotorene, men jeg tror og håper at vi ser en drening med noe høyere omsetningstall, samt positive utsikter for fremtiden.

rufus01
07.05.2024 kl 13:24 3186

Ja enig i det du skriver. Vil bli skuffet dersom de ikke viser til en omsetning på over 30mill. Forventer også en bedre guiding nå som DMF for SAN HQ er på plass. De burde ha mottatt signaler fra markedet som de kan bringe videre håper jeg. Håper de også kan si noe om de konkurrerende produktene til SAN som har kommet på markedet. Uansett det er ett stort marked og det burde være plass til 3 produkter på dette markedet. Håper vi etterhvert kan se en stigning i kursen etter ha sett maling tørke nå i 1,5 år, iallefall kursmessig.
Redigert 07.05.2024 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
bj111
07.05.2024 kl 15:48 3067

Enig i det dere begge skriver men kjenner at jeg nok er som markedet, ingen forventninger annet enn likt de mange foregående kvartaler. Har gått inn i sove modus når det gjelder AZT. Er kanskje mest opptatt av at de holder kostnadene i sjakk og bekrefter at de har avsluttet den etter mitt syn så langt ikke lønnsomme ekspansjonen. Det vil komme mye bra der fremme men når ja det tør jeg ikke spå. En sov i ro aksje.
JosefK
07.05.2024 kl 22:56 2897


Jeg har merket meg en ting jeg ikke har sett før:

De har i dag forhåndsannonsert q1 på LinkedIn. Jeg har sett de annonsere resultat der tidligere, men ikke på forhånd. Jeg tolker det positivt.

Fünke
08.05.2024 kl 00:32 2824

Jeg observerte det samme, men tenkte samtidig det var litt "far out". Jeg tror på positiv rapport.
JosefK
08.05.2024 kl 12:39 2459


Hva? At de forsøker nye måter å kommunisere på?

Ja.

rufus01
10.05.2024 kl 13:54 2136

Lite aktivitet på forumet rundt arcticzymes i forbindelse med fremleggelsen av siste kvartalsrapport syns jeg. Og det er lov å være skuffet etter den utviklingen vi har sett det siste halvannet året. Utviklingen har vært intet annet enn tragisk. På den positive siden fastholder de at de ser en bedring i markedet andre halvdel av dette året, og videre fremover. Noe som jeg tolker til at vi er nære bunnen nå. Positivt og se en økning i salget av Molecular tools, som virker og være vedvarende. Og skuffende at salget av SAN enda ikke virker å ta av som ønsket. Men kundegrunnlaget øker hele tiden, og jeg håper å tror denne delen også vil endre seg i positiv retning fra høsten av. Kom ellers over en artikel i Kapital som er skjult bak en betalingsmur, men av det man kan lese så virker CRISPR og bli det nye store i årene fremover. Og der vil AZT helt klart være med etter hva de har kommunisert tidligere. Så selskapet er hvis det skulle være noen tvil godt posisjonert for det som kommer fremover. Så kan man bare krysse fingeren og håpe at vi får en eksponensiell vekst når oppturen først kommer. Jeg tror på det, og derfor sitter jeg last å brast gjennom denne brutale nedturen.

https://www.finansavisen.no/helse/2024/05/07/8125323/gensaksen-crispr-bruker-kroppens-enzymer-til-a-reparere-gener-og-dna
Redigert 10.05.2024 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
rufus01
10.05.2024 kl 14:05 2119

For de som ikke er på twitter, så legger jeg ut en link for de som ønsker å lese hva største eier skriver etter siste kvartalsrapport.

https://twitter.com/LaBulll/status/1788125541637210479
Grunnpilar
10.05.2024 kl 15:12 2060

AZT er nå moden for en etasje ned, Aksjen har brutt støtten på rundt 25, og man er villig til å selge for stadig lavere kurs,for å komme seg ut av denne etter Q1. Det er nå ingen støtte, så kan visst gå ned en 20-40 % mer ifra et teknisk persperktiv i de neste 3 mnd.
rufus01
10.05.2024 kl 18:01 1939

Ja det er jo opp til hver enkelt hvilket fokus man ønske og ha. Som aksjonær så er jeg mer opptatt av at de har unike produkter, som det er ett enormt marked for. Og der utfordringen først og fremst er å få produktene ut på markedet. De siste par årene har kundegrunnlaget økt med 100 pluss kunder i året. Og teller nå over 400. Når flere av disse etterhvert vil få ferdige produkter som innehar ensymer fra AZT så tror jeg veksten vil bli betydelig. Så gjenstår det å se hvor lang tid det vil ta før det skjer. Vi har allerede ett produkt under molecular tools som er i fase 2. Derfor den betydelige økningen i salg der såvidt jeg forstod. Så kan man jo bare tenke på ett tall når man har flere produkter. Så får teknisk analyse være være teknisk analyse for min del. Går den ned 40% fra dagens nivå, så går jeg inn med alt av sparepenger i tillegg til lånte midler det er iallefall sikkert.
Yzf R1
10.05.2024 kl 18:43 1912

Kunne ikke vært mer enig rusfus ,så mye de har i piplinen er det merklig den nå er kjørt så langt ned blrs er ikke som den var , nå er deet penga som rår ikke va fremtiden bringer .
Men det vil til slutt bli penger av å da vil vi nok se kurs over gammle høyder igjen
Grunnpilar
10.05.2024 kl 19:11 1875

De har knallbra produkter, men jeg er alvorlig bekymret at det stoppet opp etter Jethro gikk av. Hva skjedde egentlig bak kulissene ? Hvorfor stagnerte omsetningen ? Hva var den egentlige grunnen til at de valgte å stoppe oppkjøps målet ? Har Styret visdom nok til å kvitte seg med de som står i veien for fremgang ?
rufus01
10.05.2024 kl 20:50 1816

Nå snakker jeg om noe jeg ikke vet noe om. Men tror selskapet ble litt revet med i forbindelse med medvinden som kom med Covid epidemien. Det er lett og få litt stormannsgalskap på hjernen kanskje. Det så man også på den vanvittige økningen i ansatte, uten at dette har gitt utslag i økt omsetning. Greit og være forberedt på for økt salg. Men ettertiden har vist at de har gått litt for fort frem når det gjelder å ekspandere. Uansett bra de droppet oppkjøp, og satte på bremsene syns nå jeg. Selv var jeg ingen tilhenger av oppkjøpsplanene, og glad de ble skrinlagt. Håper det fortsetter slik i flere år fremover. Fokuset bør være og få en økning i salget, og fortsette den fantastiske produktutviklingen de er så flinke til i Tromsø.
Redigert 11.05.2024 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
12.05.2024 kl 17:36 1482

Akkurat som menigheten, så ikke selskapets ledelse at COVID relaterte inntekter ville forsvinne igjen og de estimerte slike inntekter inn i videre vekst som ordinære inntekter . Det var en feil. Men det rokker ikke ved det grunnleggende faktum at produktene er unike og har gode vekstforutsetninger over tid.

Hovedutfordringen til selskapet er dog ikke sviktende vekst, men selskapsstyringen. Det er en strukturell og vedvarende problemstilling. Hovedeierne har satt inn en styreformann som ikke evner å utvikle selskapet på en forsvarlig måte. Som jeg har påpekt tidligere har styrets formann aldri hatt en styreposisjon over tid, ei heller en lederposisjon, før Arcticzymes vervet. Samtlige av styremedlemmene hun startet med har avgått fra styret - to til og med på dagen. Styremedlemmet hun selv introduserte i 2019 (Wederhoven) måtte gå. CEO Jørgensen ble sparket i 2019 en svært uryddig prosess, og Holter orket ikke mer i 2023.
Basert på historien kan man anslå at sannsynligheten for at den nye lederen vil være ut av selskapet innen utløpet av 2026 til i alle fall 70%.
Dette er den reelle problemstillingen til selskapet og med hovedaksjonæren twitterkongen LaTull fra Lehman er det lite utsikt til at denne problemstillingen blir adressert.
riskypick
12.05.2024 kl 20:52 1378

Jasså. Husker du hva du har skrevet før Goldsmith? Så du mener selskapet har unike produkt med gode vekstforutsetninger over tid nå? Dette er det mange av oss som har ment ganske lenge. Du har økt forståelsen tror jeg(ingen har fasit).

Mye tull du serverer nedover i innlegget ditt. Igrunn som før.
Goldsmith
13.05.2024 kl 12:58 1192

Det er synd du ikke verdsetter den informasjonen jeg skaffer til veie.

Jeg setter derimot stor pris på de innsiktsfulle og gode analysene dine. Her et eksempel fra 5. januar 2023, da kursen var 53 ved close:

"riskypick
05.01.2023 kl 13:08
6219
Dette er ikke dramatisk. Det er et q resultat og en guiding miss. De burde ikke guidet. Det er greit med såpass fall idag,men det er ikke lenge før dette snur opp igjen. De fleste vet at det går i rykk og napp med omsetning for Azt. Jeg syns kurs har vært i overkant høy når den lå over 70,men nå er den helt fin for å kjøpe.

De som syns Azt har hatt crazy multipler får litt blod på tann idag. De som er tungt lastet og hadde forventninger,de er skuffet idag. Men folkens,det går ikke an å stoppe Azt toget. De er snart back on track. Mit bet der altså-ikke noe mer.

De store nye investorene fra bla Sverige kjenner verdien av Azt alt for godt til å selge på dette."

Jeg oppfordrer deg til å ta ballen og ikke mannen fremover.
Redigert 13.05.2024 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
JosefK
13.05.2024 kl 13:57 1136


Sanofi investerer nå en milliard euro i biologics.

https://www.rttnews.com/3447167/sanofi-to-invest-over-eur-1-bln-further-for-biomanufacturing-in-france.aspx

Man må være temmelig sveiseblind for å ikke se skriften på veggen.

JosefK
13.05.2024 kl 14:19 1094


Det er ikke covid nivå. Men jeg har en anelse om at fugle influensaen har dratt tools omsetningen. Om panikken media legger opp til så er vi der om et år.

Grunnpilar
13.05.2024 kl 16:20 986

OG der går styret i AZT, rormannen og et medlem. Ser ut til at de tar til fornuft, som jeg håpet/skrev for litt siden. Nå får vi snart se om de valgte seg de riktige folkene.

kilde:

https://live.euronext.com/en/node/12429387
Redigert 13.05.2024 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
oppturen
13.05.2024 kl 16:27 963

Flott, men litt synd at rekkefølgen er først ny daglig leder og så nytt styre. Men trenger ikke å problematisere det.

Styret har fått alt for liten varig ekspansjon ut av de årene som var med god inntjening og høy kurs.

Burde satt en emisjon på 80 -100 for å sikre midler til ekspansjon.