Inntjeningen kommer

Shareholder1
STRO 15.04.2024 kl 10:04 16551

StrongPoint
Vi holder koken selv om noen har mistet trua og sutrer litt..
Vi skraper nok bunnen men vil nok både resultater og inntjening komme på plass..
Gode kjøpsmuligheter nå på disse nivåene
Redigert 15.04.2024 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Grantchester
26.04.2024 kl 20:47 2593

"Skal svare på innlegg der du evt har bedt om min kommentar. Bare å poste de her når du finner de."

Du har misforstått HrDuck, slutt å bruke tredjeperson når du kommenterer en av mine kritiske innlegg. Jeg ber ikke om mer.
Affat
26.04.2024 kl 20:50 2597

Artig at noen sliter med god norsk folkeskikk. God helg til resten :)
JosMag
26.04.2024 kl 22:59 2504

Jeg har verdt tredve år som leder i vårt borettslag og har alltid måtte slite med slike typer som alltid vet best og aldri gir seg på tørre møkka 😩😩 Chransester er dessverre en av denne typen som allllllllllllllltid veeeeeet best. Utrolig irriterende og som gammel Fredrikstad gutt så må jeg innrømme at jeg godt kunne møtt deg f.eks i fredagskveld😕
JosMag
26.04.2024 kl 23:03 2500

Vi definerer i Fredrikstad deg som rett og slett en drittsekk.
Pingheng
27.04.2024 kl 05:52 2389

Jeg har samme oppfatning av flere her på tråden. Hver gang noen har hatt kritiske synspunkter på driften av selskapet og satt CEO sine urealistiske mål under lys, så har "disiplene" trådt til og forsvart JT.

Grant er kanskje litt tough i kantene, men JT har nå i 5 år vist at han ikke har kompetanse til å drifte selskapet på en profesjonell måte, og fremstår som lite troverdig på bekostning av ansatte og aksjonærer.

Tenker at det også er grunn til å sette et spørsmålstegn ved styreleder sin kompetanse.

Personlig vil jeg vente med å gå ytterligere inn i selskapet. Ved lederskifte og styreskifte vil jeg øke eksponeringen. Tror Q2 også blir dårlig.
Redigert 27.04.2024 kl 05:56 Du må logge inn for å svare
Grantchester
27.04.2024 kl 06:27 2369

God morgen, på et meget tidlig tidspunkt (det kan ha vært før 2018) satte jeg også spørsmålstegn ved styrets kompetanse. Ved CEO - og styrelederskifte vil jeg vurdere et 7-siffret NOK beløp til innkjøp av STRONG aksjer. I mellomtiden fortsetter jeg å swingtrade. STRONG har i mine øyne siden sommeren 2016 fremstått som en upolert edelsten. Fortsatt fin dag - i Oslo knallblå himmel nå - det skal nytes.

PS: apropos polering og polerere, så har jeg installert samme marmorgulv innendørs og utendørs i huset mitt i Spania. Man skulle ha trodd at i Andalucía, hvor denne marmorvarianten har vært i bruk i mange hundrede år, at én av de tre tekniske arkitekter, to arkitekter, 2 marmorpolere o en marmorleverandør/skjærer som har vært involvert i byggeprosjektet, kunne ha advart meg at det ikke var egnet til utendørs bruk. Jeg stolte på de såkalte ekspertene men jeg tok grundig feil. Nå må marmoren behandles med jevnt mellomrom fordi det ikke tåler sol og nedbør. Jeg kommer sannsynligvis til å dekke over marmoren med et lignende keramisk gulv.
Redigert 27.04.2024 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Grantchester
27.04.2024 kl 07:10 2347

To ting til; a) den evige slitsomme hardware/software diskusjonen. Europas to største Tech selskaper er nederlandske ASML og tyske SAP. Ok, hva driver de med ?
ASML: hardware (med endel firmware og software). SAP: software. Ok, hvordan har aksjekursutviklingen vært de siste 20 årene? ASML ca. 100x og SAP 5x.
ASML er sannsynligvis verdens viktigste fabrikk
b) Er STRONG et prosjektbasert selskap ? Absolutt ikke. At de har in-house prosjekter, logisk. STRONG serieproduserer forskjellige typer hardware til små og store kunder, STRONG leverer software til små og store kunder og STRONG reselger forskjellige standard hardware og software løsninger til små og store kunder.
Redigert 27.04.2024 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
bernes
27.04.2024 kl 10:28 2244

Operahuset i Oslo har de samme marmor problemene...

Hadde trua på JT i begynnelsen, men nå er det over.
Opsjonsprogrammene er også et hår i suppa for min del.
Først bør dem vise til resultater før de kommer med opsjonsprogrammer.

Aksjemarkedet har heller ikke trua med to store kontrakter som JT karaktrieriserte som at SP nå er over i Premier Leage.
Med de siste fallene er første teknisk støtte nede på nok10.

For utlendinger er det "dobbel opputunity" for oppkjøp.
Lav kurs og lav krone.
Rart det ikke kommer en stor aktør inn nå. Kanskje de venter på enda lavere inngang?
Burde vært mange kandidater hvis produktene er så bra som JT hevder.
Pricer med de siste dagers oppgang og SP sin nedtur og pessimisme burde passe dem som hånd i hanske med et bud.
Redigert 27.04.2024 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
HitIT
27.04.2024 kl 13:28 2169

Vi som har vært med en stund (det vil si mer en 10år, nærmer meg vel 20 selv),
har vel ventet en del år på den store suksessen internasjonalt.

Scandinavia har i nyere tid så godt som alltid levert bra,
faktisk var tallene nå i q1-24 ganske så bra med omsetning på 219.8 og ebitda 19,5 (8,9%)

Internasjonalt er det bare å ramse opp hva vi har håpt på skal bli det store i nesten tilfeldig rekkefølge:
cashguard, sqs, c&c, picking m.m. (russland og asia for den del)

De siste 5-10åra har jeg vel sagt at jeg selger ikke før Strongpoint har slått gjennom og blitt store internasjonalt.
En har klart det i Norge og Sverige, så spørsmålet er hvorfor ikke i flere land?
Produktene er jo gode nok kan vi vel være enige om.

Nå som Strongpoint har fått napp hos Sainsbury's og Mercadona så er det så klart en kjempemulighet til å ta første steget til internasjonal suksess.
Mislykkes en på nytt her så gir til og med jeg opp (tror jeg tralala),
men med en mcap på ca.500mill og store fisker på kroken er det verdt å henge med til fisken er på land og pengene renner inn:p

Fortsatt god helg:)
Grantchester
27.04.2024 kl 15:18 2138

Du devaluerer JWs tidligere arbeid. Det har vært booket betydelige internasjonale suksesser før 2016 når jeg be aksjonær for
første gang. Derfor ble jeg aksjonær, selvfølgelig, men mulighetene var så mye større. NO/SE/BAL er ubetydelige markeder globalt sett. De eksportbedriftene jeg har jobbet i hadde en eksport prosent på 90+% allerede fra 70-tallet, faktisk, det Bergensbaserte selskapet eksporterte 100% av sin produksjon en kort periode i begynnelsesfasen fordi de første ordrene kom fra UK, SE, USA og NL. Mange innlegg har jeg skrevet om dette gitt. Det første man bør se på når man investerer i en aksje er ledelsen. Hvis man har den minste tvilen, ikke invester. Jeg hadde troen på JW og etter en hyggelig samtale med ham etter Pareto-presentasjonen denne sommeren i 2016, kjøpte jeg en del aksjer som jeg solgte 5 år senere. Samme dagen jeg snakket med JW snakket jeg også med CEOen i LINK Mobility. Ble også imponert og kjøpte aksjer som doblet seg etter kort tid. Disse ble selvfølgelig solgt for tidlig - men jeg fornøyd - man skal ikke være for grådig. Senere har jeg tabbet meg ut i en par anledninger og ikke vært streng nok når det gjelder å kvalifisere ledelsen dessverre. Ledelsen: alpha omega. En av de mest spektakulære eksemplene i moderne business historie hvor udugelig ledelse har ødelagt gode selskaper er vel nederlandske Philips, som har falt fra å ha vært ledende på verdensbasis på en rekke områder med 3-400000 ansatte på 70-tallet til ca 77000 i dag og en uendret aksjekurs de siste 20 årene. Trist men sant. Dagens ledelse i STRONG er ikke lett å skjønne seg på.
Redigert 27.04.2024 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Grantchester
27.04.2024 kl 15:49 2138

Marmor er et meget vakkert men komplekst materiale. Også i ærverdige Bislet Bad fra 1920 ble det marmorrot - de marmorkledde veggene rundt innendørsbassenget er blitt gule - ikke pent. Thon-Gruppen som kjøpte og pusset opp bygget ca. 15 år siden skjønte ikke marmor heller.

STRONG er absolutt interessant for USD eller EUR-baserte oppkjøpere. Du får mye selskap for 40 millioner EUR. Snakk om en 'double opportunity' ! Ikke Pricer (for flere grunner som har vært belyst av tunktee). Hvor er du forresten, tunktee, på reisefot ?
Redigert 27.04.2024 kl 17:05 Du må logge inn for å svare
Grantchester
27.04.2024 kl 15:52 2136

Fredrikstad høres ut som et hyggelig og sympatisk sted !
Redigert 27.04.2024 kl 15:52 Du må logge inn for å svare
bernes
27.04.2024 kl 16:03 2121

Når jeg nevner Pricer er det sett fra Pricer ståsted.
Fra å ha et product i dag vil de ha et komplett sortiment for varehandelen ved et oppkjøp av SP for en billig inngang selv ved en premie på 50%.
Det koster enormt mye mer å utvikle alle SP produktene fra bunnen.
Grantchester
27.04.2024 kl 16:29 2097

Last but not least, Storebetong, vi har en del til felles. Jeg spilte bridge flere timer hver dag i flere år når jeg studerte i UK. Spiller ikke nå, men vi (4 faste stortsett) hadde det utrolig morsomt sammen, wow. Halve året bør jeg nå i utlandet, dette har jeg gjort i fem år, de fem årene før var jeg i Spania en uke i måned. 24.02.22. tok jeg samme beslutningen som deg, nemlig å ikke investere i KOG, selv om det var en no-brainer.

At TTT er selskapets skyld i høyeste grad. Dette har jeg skrevet mye om i perioden 2016-2021. Du investerte vel i '21 ? Jeg har skrevet mye om 'potensialet' til STRONG som teoretisk er hele kloden, så hvorfor man kun har valgt et fåtall geografiske regioner, som ikke akkurat er de hurtigst voksende i verden, er et mysterie.

Når det gjelder stilen på den skriftelige kommunikasjonen, så kan du vite at jeg har skrevet flere hundretusen brev, faxer, telexer og sms til forretningsforbindelser i over 40 land i en hektisk 20+-års periode i mitt liv. + all korrespondanse før og senere blir det en del. Stilen har alltid vært øverst i tankene mine når kommunikasjonen har foregått med kollegaer, kunder, samarbeidspartnere eller leverandører. Jeg kan ikke huske at jeg har havnet i noen form for trøbbel pga stilen. På forumet derimot (under et par tusen innlegg, så småtteri til sammenligning) har det hendt et par-tre gangen at det har vært en clash. Ok, jeg skal prøve mitt beste å perfeksjonere stilen, selv om jeg er gammel (ifølge Viking) eller en 'perro viejo' (for de som har god hukommelse). Det er heldigvis mange år til jeg går av med pensjon, så jeg kan fortsatt lære noe nytt. Fortsatt fin helg.
Redigert 27.04.2024 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Grantchester
27.04.2024 kl 16:44 2095

Skjønner, men må ikke da Pricer betale en relativ høy pris for å fortsette å distribuere sine produkter i sitt eget land og nabolandet Norge ? Samt kjøpe en del annet uinteressant ræl ? Har de pengene til oppkjøpet liggende i en safe ? Valutaaspektet ? Jeg har mest tro på en USD eller EUR-basert -entitet.

PS: Pricer kjøper da følgende 'nye produkter/markeder); gamle CUB + CG + SCO + Vensafe men de må også kjøpe dyre distributører (ES, UK, FIN). Deres eget distributørnettverk er 'superior' til STRONG sitt i sin totalitet. Spanske Azkoyen er muligens en bedre match ? De kvitter seg med erkekonkurrenten (CG) og blir number one med quasi-monopol. Mye lavere lønninger i ES. Minuset et håpløst politisk styre (som i NO, forresten).
PS2: eller et CH basert selskap, i CHF blir selskapet virkelig billig + man hadde fått fart på de germanske markedene; DE/AUT/LUX/LI/LU/CH + NL/DK + øst Europa.
CH/SE konstellasjoner har lange tradisjoner.
Redigert 27.04.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.04.2024 kl 19:11 2035

Bridge er en super hobby Granchester og dessverre spiller heller ikke jeg lenger utover helt sporadisk, men fra jeg var ca 15-35 år gjorde jeg omtrent ikke noe annet på fritida (og når jeg normalt sett burde vært på forelesninger).

Vi får håpe, selv om det virker lite sannsynlig, at verden kan bli et bedre sted slik at ikke KOG og tilsvarende aksjer blir godbitene å tjene penger på framover.

Jeg investerte primært i 2021 med lange briller som har blitt enda lengre. Min erfaring med virksomhet som Strong sin er liten, og jeg har også liten erfaring som aksjeplukker. Dog er mye av det Strong driver med lett å forstå og det virker for meg logisk at selskapet vil lykkes godt om noen år som du har sett. Selvsagt kan jeg ta feil. Det er også fint at det er delte meninger og argumenter her på forumet.

Strong er i ferd med å utvide geografisk og jeg ser gjerne at de på sikt dekker hele kloden, men jeg tror selskapet må ta litt av gangen.

Når jeg omtalte stil her i går var dette ikke bare myntet på deg, men mye av hva som er skrevet her på forumet de siste dagene. For de som er spesielt interessert kan de jo finlese de siste dagene på nytt, men jeg kommer ikke med noen liste over hva jeg mener har vært for dårlig stil. Frustrasjon er helt sikkert årsaken til mye av det som er skrevet.

Dog er et par av dine uttalelser om JT, som andre behørig har omtalt, noe som ikke hører hjemme her eller andre steder - det er også forumregler og norske lover å ha i bakhodet her. Stilen her på forumet behøver selvsagt ikke være "superhøflig" hele tiden, men det gleder meg at du ønsker å gjøre noe med hva du selv skriver. Selv har jeg nok skrevet ganske mange rufsete, og til tider altfor mange innlegg her (har fått tilbakemeldinger på det), og jeg ønsker også å forbedre meg selv.

Det ser definitivt ut som om DU har god hukommelse. Ha en fortsatt fin helg.
Grantchester
27.04.2024 kl 20:16 1995

Takk for svar, Storebetong, hyggelig. Man blir ganske god etter så mange år med bridge vil jeg tro. Vi nådde aldri et spesielt høyt nivå. Sjakk er også bra, forresten, egentlig foretrekker jeg det, et vakkert spill og man er ikke avhengig av andre for å kunne vinne, det er også vanskeligere å jukse. Sjakk har jeg spilt siden barndommen.

Vi kommer nok til å se en enorm oppskalering av det militær-industrielle komplekset og resulterende kriger, det er ingen topp i sikte og mange flere uskyldige mennesker kommer til å dø. Alt finansiert av sentralbankene og skattebetalerne - de fleste siste uten å ha stemt for dette. Du og jeg betaler også. Jeg er realist.

Et børsnotert selskap bør kunne takle mange nye markeder samtidig. Ellers har selskapet ingenting å gjøre på børsen. De 2 eksportbedrifter jeg har nevnt 'since time immemorial' var mye mindre men hadde en mye større geografisk rekkevide (faktor 5 minst). Et av disse, det nå London men tidligere Oslo baserte selskapet har gått fra 0 NOK i omsetning på midten av 90-tallet til en omsetning på over NOK 500m nå, produserer hardware i all hovedsak og har hatt årlige netto resultater de siste årene langt over NOK 100m. Selskapet har planer om å bli børsnotert i Oslo innen et par år. Det skal bli svært spennende. Det bergensbaserte selskapet har lagget etter, takket middelmådig/dårlig ledelse og amerikansk eierskap siden 1996, dessverre. Selskapet hadde en av Bergens mest avanserte mekaniske verksted, som ble outsourcet. Gründeren i selskapet var i perioder personen som betalte mest skatt i Bergen. Gjennom 8 år og flere timer i døgnet ved samme møtebordet ble han den største mentoren jeg har hatt.

De aller fleste er ikke helt klar over det mørke 'underbelly' som eksisterer i næringslivet, markedene og hele det finansielle systemet. Jeg vil inkludere 'financial engineering' som en underavdeling i dette og visse type ledere og deres ekstreme, ikke menneskelige grådighet. Det provoserer meg uendelig mye, derfor mulig bruk av ord noen ikke vil synes noe om mens andre aksepterer det. Jeg er sjokkert over engelske middelaldrende damers bruk av visse ord for eksempel.

Vi lever i interessante tider med fortsatt mange muligheter, men det er åpenbart at en del risk-on aktiva beveger seg i en hyperboble. Jeg sier ikke at disse boblene kommer til å sprekke på kort sikt men man skal være på vakt; nemlig eiendom, aksjer og gjeldsmarkedet. Jeg er en åpen type og kan fortelle at, spesielt siden lockdowns har jeg forberedt meg på det meste både finansielt (veldig diversifisert), spirituelt, mentalt og fysisk ikke minst. Fortsatt fin lørdag kveld.

Redigert 27.04.2024 kl 20:27 Du må logge inn for å svare
tunktee
27.04.2024 kl 20:26 1986

Nå har jeg skrevet på et forum for hest.
Ikke fordi jeg har hest, eller har noen planer om å kjøpe en, men for å fortelle de hvor utrolig kjipt det er med hest, og hvor teit de e som driver med det.
I morgen skal jeg ta for meg ku, katt og griseforum.

I neste uke blir det sport der jeg blant annet skal trolle forumer for hockey,, badminton og ikke minst synkronsvømming der jeg ser frem til å spolere all form for entusiasme.
Grantchester
27.04.2024 kl 20:28 1978

ok, du har ihvertfall ikke endret stilen din hehe, bra tunktee
Redigert 27.04.2024 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.04.2024 kl 20:41 1972

Vi får la bridge, sjakk og KOG hvile - slik at ikke tunktee sliter seg ut på ku, katt og griseforum... Ha en fortsatt fin kveld.
Grantchester
27.04.2024 kl 20:55 1967

Før jeg glemmer, mitt første møte med Norge, Bergen, aften 16 mai 1986, foran inngangen til Hotel Norge, en veldig full bergenser (den verste sorten) med en knust ølflaske i hånden som truer meg, og de som jeg var sammen med, vi hadde talt engelsk sammen noen øyeblikk før. Han mente at jeg måtte forlate landet, fordi jeg var en jævla utlending. Jeg tok kontakt med en politimann i nærheten som gjorde ingenting. Skal ikke glemmes.
Redigert 27.04.2024 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
tunktee
27.04.2024 kl 20:58 1976

Ditt største problem er åpenbart ikke å være utlending.
Grantchester
27.04.2024 kl 21:06 1976

Tusen takk, tunktee. Hotelleieren i Almuñécar snakker fortsatt varmt om deg og ditt opphold der. Husker du ?
Redigert 27.04.2024 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
tunktee
27.04.2024 kl 21:36 1947

Virkelig? Hvis du ønsker å fortelle om det kloakkinfiserte hotellet og at jeg måtte flytte grunnet lukt må du gjerne det.
Ta med navnet på hotellet da, så får du markedsført det!

Nå har du fått reaksjoner fra diverse deltagere, og du klarte ikke la være å svare på mitt uskyldige ironiske innlegg etter to minutter,
Hvis du konstant sitter å leser, og fortsetter å bruke så mye tid og resurser på å trolle et forum for en aksje der du har null eierinteresser, vil mange anta at du er physisk syk.

Jeg bruker ikke mer tid på dette.


Takk til de av skribentene som har bidradd med noe konstruktivt.
Deler kanskje mine synspunkt om 1. kvartal hvis det blir noen form for ro på forumet.
(må bare stålsette meg for å høre to timer strategioppdatering først)
Grantchester
27.04.2024 kl 21:59 1921

Ja, virkelig. Det var Casablanca hotellet, utmerket familie-drevet overnattingssted - anbefales etter minst 300 overnattinger der. Rom 403 sjøutsikt, terrasse. Veldig bra restaurant. Aldri kjent kloakklukt eller sett en eneste kakkerlakk, eller blitt syk etter inntak av mat. Jeg har bodd ekstremt mye på hotell og servicen jeg får der er enestående.

Det er surt og kalt i Oslo i dag og jeg er forkjølet, så har holdt meg innendørs, og brukt en del timer ved PC på kontoret mitt. Ikke vær bekymret, innen noen uker er jeg tilbake i Spania og da vil jeg ikke ha tid til dette. Jeg har mulige fremtidige eierinteresser i STRONG, som sagt. Det er alvorlige insinuasjoner du stiller med, tunktee, jeg lurer på hva de andre disiplene mener om dette.

Kos deg med 2 timer med JT-buzz(words)talk.
Redigert 27.04.2024 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Pingheng
28.04.2024 kl 04:54 1781

Tunktee, som en av JTs fremste disipler, har vel mistet all sin injurierende kraft. Gang på gang har hans spådommer slått feil. Og hans retorikk....... 🤮. Fremstår ikke som særlig intelligent.
Storebetong
28.04.2024 kl 08:44 1674

Vel Pingheng. Som du sikkert har fått med deg er jeg nybegynner her med kun ca 3 års fartstid i aksjen og som aktiv på forumet.

Fra min synsvinkel fremstår tunktee som en av de som forstår aksjen og regnskap best her på forumet.
Det å forstå virker kanskje ikke så viktige i disse tider med svake kvartaler bak oss/logisk nedjusterte 2025-mål som i hovedsak har kjørt aksjekursen ned.
Mange virker bare fokusert på å kaste kortene eller ei. Mitt fokus er oppvekting billigst mulig som selvsagt har vært gang på gang feil med å ikke være tålmodig nok.

Verdien av kompetanse på aksjen/regnskap her på forumet kan bli meget interessant i oppgangstider på sikt som blant annet jeg tror vil komme.

Dog har tunktee sikkert et lite horn i siden til både en del andre og meg, litt uklart av hvilken grunn men dette bryr jeg meg lite om.
JosMag
28.04.2024 kl 10:27 1592

God tur til Spania. Nyt solen og bli der gjerne i mange måneder😁
JohnSmiths
28.04.2024 kl 14:26 1476

Dårlig stemning nå. Og med god grunn. Å være langsiktig i Strong har blitt veldig dårlig butikk.

Hva tenker dere om at Pricer har levert rekordresultat og steget ~70% siste kvartal?
Pricer er i det samme markedet som Strong og har altså ikke noe problem med inflasjon, renter, krig og svak valuta som JT skylder på. (SEK er ca. like svak som NOK).

Pricer trekker også frem UK som sterkeste bidragsyter - her går salget strykende - uten Strong sin hjelp.
Pricer har også fått fotfeste i Nord Amerika. Hva skjedde med strong sin satsing "over there"??

Når jeg hører JT så hører jeg en person som egentlig ikke har kontroll og som leter etter unnskyldninger.
Noe kursen også langt på vei reflekterer.

Og sende kontanter rundt omkring i vakum rør? I 2024. Virkelig?
Ingen som tror teknologien "plutselig" kan innhente Spania også?
Kontanter i vakuum rør høres bare veldig merkelig ut, men etter og sett hun Spania dama demonstrere så bare "take my money".

Så her er jo positivitet også. Strong har mye teknologi og gode visjoner for en fremtidsrettet dagligvare.
Her er - eller burde være - gode muligheter for Strong. Om JT og hans team er de rette til å realisere dette er jeg usikker på.
Hun Spania dama kan selvsagt bli :-)

Men hva tror dere trofaste om at Strong sine problemer ikke er et problem for Pricer som har samme marked?

tiger
28.04.2024 kl 16:21 1388

Er dette samme JohnSmiths som var på banen for noen år siden? Du virker mye mer positiv til Strongpoint enn du var til PSI Group den gangen. Og mer saklig enn jeg husker deg som. For å svare på spørsmålet ditt, så er det tydelig at JT og hele selskapet har underprestert, så vi har nok et ledelsesproblem.
Redigert 28.04.2024 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
Storebetong
28.04.2024 kl 17:46 1344

Hei JohnSmiths,

Jeg har ikke sett deg her ofte, men jeg har bare vært på Strongforumet i ca 3 år.

Pricer som selskap og aksjekurs er på vei oppover igjen og det er hyggelig, men du kan kikke litt på fallet de siste årene også.

Strong i USA er sånn jeg ser det en fugl på taket, aner ikke om det blir dreisen på noe der.

Enig i at JT kanskje leter etter unnskyldninger på litt klønete vis i blant, men det bryr jeg meg ikke om. Tror planen hans blir bra på noen års sikt.

Opplegget med cash i Spania tror jeg du ikke bør forsøke å latterliggjøre. Å fokusere på at sjefen i Spania er pen er hyggelig nok men i prinsippet unødvendig, og jeg liker bedre når jeg leser at folk har oppfatning om at hun er smart:)

Det neste halve året ser litt trist ut for aksjekursen om det ikke dukker opp noen positive overraskelser, normalt i form av større ordre.
For oss som har litt lenger briller kjøper vi gjerne aksjer på lavere nivåer enn i dag.



Storebetong
28.04.2024 kl 22:16 1225

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe mer før over sommeren, men planer endres fort med negativ (positiv) kursutvikling:)

Som jeg har sagt mange ganger kan jeg ta feil i å kun akkumulere på lang sikt og vi får bare se.
tiger
28.04.2024 kl 22:45 1263

Hei Storebetong, har du andre investeringer?
Grantchester
28.04.2024 kl 23:05 1245

I tur og orden;

Storebetong: ikke sikker hva du mener med "å forstå aksjen". Regnskap skjønner jeg og den er viktig. Selv outsourcer jeg all regnskap. Når det gjelder STRONG, så har jeg konsentrert meg mest på i) ledelsen, ii) markedsegmentforståelse iii) produktkvaliteten iv) evnen til å utvikle nye produkter, v) salg og markedsføring (distributørnetverk, tilstedeværelse på internett, lansering av nye produkter +++). I tillegg macro-bildet og psykologien i markedet og hva som er driverne (10Y yield, DXY). Kursstigningene under lockdowns hadde veldig lite med regnskap å gjøre men mest med pengetrykkingen og psykologi.

Det er mange mennesker som har en "chip on their shoulder".

JosMag: Takk, men dream on, er tilbake i Norge til sommeren for å samle meg med flotte mennesker i det vakre norske fjordlandskapet.

JohnSmiths: JT har skuffet stort på flere av frontene som jeg lister opp ovenfor. Hans største handicap har vel vært, en meget begrenset eller ikke eksisterende (tidligere) erfaring fra produksjon/utvikling av høyverdi produkter i en B2B sammenheng og internasjonal salg og markedsføringen av disse. Ansvaret for å ha ansatt feil mann ligger ved styret.

Når det gjelder luftrørene installert mellom kassene og saferommet i Mercadona-butikkene, så er det et system som har fungert veldig bra og jeg forstår godt at de vil beholde det. Man bør se det i virkeligheten. Jeg tror Hr. Roig, grunderen og hovedaksjonæren vet hva de gjør. Det er sikkert, elegant og rimelig i drift og som kunde legger du nesten ikke merke til det. Mercadona har lite cashsvinn. Det nye CG Connect konseptet er ikke primært installert for å øke sikkerheten.

En liten edit ref. Mercadona; i) hovedproblemet i Mercadona-butikkene er de lange køene ved kassene. Det nye system vil hjelpe stort å forbedre flyten i køene ii) cash kommer til å bli king i lang, lang tid i Spania. De som støtter avskaffelse av kontanter bør sette seg inn i hvordan pengene beveger seg i økonomien i Spania. Spanjoler setter også stor pris på sin frihet og skjønner at avskaffelsen av kontanter vil bety bye bye frihet.
Redigert 28.04.2024 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Storebetong
28.04.2024 kl 23:30 1215

Hei Tiger,

Jeg har ca 20% i Bawat og 80% i Strong. Begge deler dårlige greier foreløpig men jeg ser gode muligheter her på en del års sikt og jeg har god tid.
I hele mitt liv, inkludert i bridge, har jeg likt å "spille litt mot salen" og det å ta i mot en fallende kniv i aksjemarkedet om jeg ser logisk oppside er noe jeg liker.
Mine investeringer er ren overskuddslikviditet og i og med at jeg kun er 53 år og ikke trenger pengene ser jeg mange år framover på evt. salg.
Storebetong
28.04.2024 kl 23:37 1206

Granchester: At tunktee forstår aksjen var upresist. Etter min oppfatning forstår han både godt hvordan aksjen utvikler seg basert på hva som kommer av informasjon til markedet og hva selskapet faktisk driver med. Altså litt todelt det hele. Trenger du mer info om hva han vet om hva selskapet faktisk driver med må du nesten lese tilbake på innleggene hans for jeg husker ikke mye av dette på sparket.
Storebetong
29.04.2024 kl 09:26 1086

Solid omsetning ved salg på skjult kjøper på 11,80 nå.
Elektrikeren
29.04.2024 kl 09:48 1036

Det gikk et par greie poster i dag. Kan fort være «arvingen» som tømmer seg. Hun kvittet seg med 80 000 aksjer rett før helga, og 80 000 ei ukes tid før der igjen også.
Redigert 29.04.2024 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Otto40
29.04.2024 kl 10:57 973

Aksjen er i dag priset på nivå fra 2015 og jeg må ærlig innrømme at jeg trodde den skulle være noen % opp på nesten 10 år.
Jeg føler meg lurt etter tidenes skivebom hva gjelder uttalt målsetting uttalt og hvordan dette er underkommunisert til oss. Flere her inne som har vært svært skeptisk til målsettingen som ble satt i -20, men ledelsen har tviholdt på denne og ikke kommunisert noe om dette før nå(q42023). I mine 10 år som aksjonær i SP har jeg følt at vi alltid har hatt noe framtidsrettet å komme med, men den følelsen er nå borte. Hvilke produkter innehar vi i dag som er fremtidsrettet og som vil selge godt de neste 5-10 årene? Dette ble styrket ved presentasjonen og den ekstreme nedjusteringen av målsetting som ble lagt frem der. Organisk vekst er helt borte. Dette er i mine øyne en liten krise for oss investorer. Jeg er veldig spent på når SP igjen begynner å tjene penger og om dette vil skje.
Det er mange aktører i markedet som opererer innenfor retail som i dag tjener gode penger, så markedet er der.
Ledelsen har tidligere uttalt at utbytte med økning hvert år har vært en målsetting. Det ble også snakket om utbytte ved oppdateringen. For at utbytte igjen skal vurderes, mener jeg vi må se helt andre tall enn det som leveres i dag. Dersom SP ikke klarer å vise til langt bedre tall enn den nærmest latterlige nedjusterte målsettingen ledelsen har satt, er utbytte helt uaktuelt de neste årene.
Dette var veldig skuffende. Jeg er imponert over dere som stadig finner lyspunkter og snakker om fremtiden i SP og hva den skal bringe. Jeg har forsøkt dette selv ette beste evne, men jeg ser ikke at vi er der.