HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Asko
15.04.2025 kl 13:05
2712
gw60:
Svaret på dine spørsmål får du ved ganske enkelt å ringe oslo børs!
Svaret på dine spørsmål får du ved ganske enkelt å ringe oslo børs!
Asko
15.04.2025 kl 15:57
2435
Etter hva jeg kan lese meg til skal resultatet for 1Q bli "slightly below" res fra forrige q, så jeg forventer ikke mer enn i overkant av 4kr. Håper jeg bommer .....
gw60
15.04.2025 kl 16:27
2381
HellBound skrev Ca.10kr inkl.salg av New York.
Jeg tror også på ca 10,-, men hva gjør de med kapitalnedsettelsen på 13,80?
FNC
17.04.2025 kl 15:13
1784
Lavt utbytte i Q4 2024 skyldtes avdrag på nye skip som ble levert i løpet av kvartalet.
Bruttoinntekten i Q1 2025 er på linje med (eller litt høyere enn) Q1 2024, og det har ikke vært noen nye skipsleveranser i dette kvartalet som krevde innbetaling.
Hvis man tar Q1 2024 som utgangspunkt, tilsvarer det et utbytte på omtrent 6 kr. Dette kan økes med ca. 3 kr dersom inntekten fra salget av New York blir bokført i dette kvartalet og utbetalt til aksjonærene.
Bruttoinntekten i Q1 2025 er på linje med (eller litt høyere enn) Q1 2024, og det har ikke vært noen nye skipsleveranser i dette kvartalet som krevde innbetaling.
Hvis man tar Q1 2024 som utgangspunkt, tilsvarer det et utbytte på omtrent 6 kr. Dette kan økes med ca. 3 kr dersom inntekten fra salget av New York blir bokført i dette kvartalet og utbetalt til aksjonærene.
gw60
18.04.2025 kl 10:28
1421
Utbytte: 6-7,-
Skipssalg: 3,40
Kapitalnedsettelse 13,80
Så potensialet her anser jeg for maks ca 24,-
Blir spennende å se hva som kommer den 25. De holder nok kanskje igjen litt pga usikre tider?
Skipssalg: 3,40
Kapitalnedsettelse 13,80
Så potensialet her anser jeg for maks ca 24,-
Blir spennende å se hva som kommer den 25. De holder nok kanskje igjen litt pga usikre tider?
FNC
18.04.2025 kl 11:20
1357
Kapitalnedsettelse handler i bunn og grunn om å frigjøre egenkapital som tidligere var «låst» som bundet aksjekapital. Den frigjorte kapitalen kan deretter brukes operasjonelt (f.e. til investeringer, oppkjøp eller nedbetaling av gjeld) eller tilbakeføres til aksjonærene i forskjellige måter.
Sett i lys av det lavere utbyttet i fjerde kvartal, som skyldtes investering i de nye skipene, fremstår det som mer realistisk for meg at kapitalen frigjøres nettopp for å finansiere nybygg. På den måten kan selskapet opprettholde sin policy om å utbetale nær 100 % av kontantstrømmen.
Jeg forventer derfor ikke at kapitalnedsettelsen på kort sikt vil bli tilbakebetalt til aksjonærene i form av utbytte, men vi får se hva som bestemmes om en ukes tid.
Sett i lys av det lavere utbyttet i fjerde kvartal, som skyldtes investering i de nye skipene, fremstår det som mer realistisk for meg at kapitalen frigjøres nettopp for å finansiere nybygg. På den måten kan selskapet opprettholde sin policy om å utbetale nær 100 % av kontantstrømmen.
Jeg forventer derfor ikke at kapitalnedsettelsen på kort sikt vil bli tilbakebetalt til aksjonærene i form av utbytte, men vi får se hva som bestemmes om en ukes tid.
spider
18.04.2025 kl 11:25
1349
Mulig det er et dumt spørsmål men ble ikke hele eller deler av kapitalnedsettelsen utbetalt 18. desember?
Winter is Here
18.04.2025 kl 11:32
1340
Det er Ikke sikkert at denne er så relevant her.
"Ifølge Bloomberg News skal alle kinesiske fartøy som legger til kai i USA få en avgift basert på mengden varer som fraktes per reise.
Forslaget kommer etter en flere måneder lang granskning som ble igangsatt av Biden-administrasjonen om hvorvidt kinesisk verftsindustri truer amerikansk sikkerhet. Skipsbyggere utenfor Kina rammes også, med avgifter på alle bilskip som ikke er bygget i USA i amerikanske havner."
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/04/18/8258631/trump-innforer-havneavgifter
"Ifølge Bloomberg News skal alle kinesiske fartøy som legger til kai i USA få en avgift basert på mengden varer som fraktes per reise.
Forslaget kommer etter en flere måneder lang granskning som ble igangsatt av Biden-administrasjonen om hvorvidt kinesisk verftsindustri truer amerikansk sikkerhet. Skipsbyggere utenfor Kina rammes også, med avgifter på alle bilskip som ikke er bygget i USA i amerikanske havner."
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/04/18/8258631/trump-innforer-havneavgifter
FNC
18.04.2025 kl 11:45
1322
Mulig du har rett, men da gjaldt det ikke hele kapitalnedsettelsen, ellers ville ikke kontantstrømmen for Q3 blitt utbetalt.
Utbyttet den gangen var på ca. 14 kroner, mens EPS i Q3 var på rundt 10 kroner.
Utbyttet den gangen var på ca. 14 kroner, mens EPS i Q3 var på rundt 10 kroner.
Winter is Here
18.04.2025 kl 11:54
1306
Folk bør være forberedt på at det KAN bli ca. 6 kroner i utbytte neste uke uten noe ekstra.
FNC
18.04.2025 kl 12:05
1290
Men ja, i motsetning til det jeg tidligere har skrevet, ser det ut til at selskapet ikke så behov for mer fleksibilitet til betaling av nye skip, men at kapitalnedsettelsen var ment som tilbakebetaling til aksjonærene:
https://www.shippingherald.com/hoegh-autoliners-announces-solid-q3-results-245m-dividend-management-changes/
Hvis man holder fast ved policyen om utbetaling av nær 100 % av resultatet, utgjorde utbyttet i Q3 ca. 1/3 av kapitalnedsettelsen.
Forresten, jeg har vært ute av Höegh en stund. Parallelt med nybyggprogrammet for skip 1–8 (senere utvidet til 9–12), hadde selskapet dokkreservasjoner for skip 13–16 og reservasjonsrettigheter for skip 17–20. Har det blitt kommunisert noe mer om dette i det siste?
Jeg har ikke klart å finne oppdatert informasjon.
https://www.shippingherald.com/hoegh-autoliners-announces-solid-q3-results-245m-dividend-management-changes/
Hvis man holder fast ved policyen om utbetaling av nær 100 % av resultatet, utgjorde utbyttet i Q3 ca. 1/3 av kapitalnedsettelsen.
Forresten, jeg har vært ute av Höegh en stund. Parallelt med nybyggprogrammet for skip 1–8 (senere utvidet til 9–12), hadde selskapet dokkreservasjoner for skip 13–16 og reservasjonsrettigheter for skip 17–20. Har det blitt kommunisert noe mer om dette i det siste?
Jeg har ikke klart å finne oppdatert informasjon.
FNC
18.04.2025 kl 12:13
1280
Enig, 6 kr. ser ut som realistisk for meg.
Selskapet har ikke en etablert praksis for å betale utbytte direkte relatert til inntekter fra salg av skip, jeg ville blitt overrasket hvis det eksplisitt utbetales utbytte knyttet til salg av skip denne gangen.
Selskapet har ikke en etablert praksis for å betale utbytte direkte relatert til inntekter fra salg av skip, jeg ville blitt overrasket hvis det eksplisitt utbetales utbytte knyttet til salg av skip denne gangen.
spider
18.04.2025 kl 12:24
1261
Jeg tenker også at man må være litt realistisk i forhold til hva som kommer i utbytte. Med de urolige og uoversiktlige tider får vi håpe at selskapet ikke bare ser kvartal bakover men også mer enn et kvartal fremover og ikke går på en smell.
På kursen nå så er kr 6 ca 30%. Om det så kommer kr 5 så vil jeg si meg passe fornøyd.
På kursen nå så er kr 6 ca 30%. Om det så kommer kr 5 så vil jeg si meg passe fornøyd.
megabea
I dag kl 09:35
483
Enig. Dette mener jeg er et realistisk resonnement.
Gjelden øker brutalt og ikke bunden/avdragsplanfri "annen finansiering" i forbindelse med overlevering av nye skip betales over drift (som i q4).
Gjelden øker brutalt og ikke bunden/avdragsplanfri "annen finansiering" i forbindelse med overlevering av nye skip betales over drift (som i q4).
megabea
I dag kl 09:45
468
Beklager, men her bommer du totalt.
Ved alle salg ligger det inne en "gain of sales" i regnskapet, som har blitt utbetalt til aksjonærene.
Bokført verdi investert i nye skip. Dette er en etablert praksis som Enger også kommuniserte på Arendalsuka sist.
Dette har også blitt kommunisert tidligere i tråden.
Høegh har så langt ikke benyttet seg av opsjonene til flere nybygg.
Ved alle salg ligger det inne en "gain of sales" i regnskapet, som har blitt utbetalt til aksjonærene.
Bokført verdi investert i nye skip. Dette er en etablert praksis som Enger også kommuniserte på Arendalsuka sist.
Dette har også blitt kommunisert tidligere i tråden.
Høegh har så langt ikke benyttet seg av opsjonene til flere nybygg.
FNC
I dag kl 11:26
325
Takk for forklaringen.
Det var en dårlig formulering fra min side: det jeg mente, var at det ikke er praksis å betale et «eget» utbytte som følge av skipsalg (slik noen andre selskaper gjør).
Men det stemmer jo at slike salg blir en del av kvartalsresultatet, og dermed påvirker hvor mye som deles ut i utbytte for det kvartalet.
Takk også for oppdateringen om (manglende) bruk av reservasjoner til nybygg etter de 12 nye skipene.
Det var en dårlig formulering fra min side: det jeg mente, var at det ikke er praksis å betale et «eget» utbytte som følge av skipsalg (slik noen andre selskaper gjør).
Men det stemmer jo at slike salg blir en del av kvartalsresultatet, og dermed påvirker hvor mye som deles ut i utbytte for det kvartalet.
Takk også for oppdateringen om (manglende) bruk av reservasjoner til nybygg etter de 12 nye skipene.