HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 198113

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Asko
15.04.2025 kl 15:57 11250

Etter hva jeg kan lese meg til skal resultatet for 1Q bli "slightly below" res fra forrige q, så jeg forventer ikke mer enn i overkant av 4kr. Håper jeg bommer .....
gw60
15.04.2025 kl 16:27 11195

Jeg tror også på ca 10,-, men hva gjør de med kapitalnedsettelsen på 13,80?
FNC
17.04.2025 kl 15:13 10597

Lavt utbytte i Q4 2024 skyldtes avdrag på nye skip som ble levert i løpet av kvartalet.
Bruttoinntekten i Q1 2025 er på linje med (eller litt høyere enn) Q1 2024, og det har ikke vært noen nye skipsleveranser i dette kvartalet som krevde innbetaling.
Hvis man tar Q1 2024 som utgangspunkt, tilsvarer det et utbytte på omtrent 6 kr. Dette kan økes med ca. 3 kr dersom inntekten fra salget av New York blir bokført i dette kvartalet og utbetalt til aksjonærene.
gw60
18.04.2025 kl 10:28 10234

Utbytte: 6-7,-
Skipssalg: 3,40
Kapitalnedsettelse 13,80

Så potensialet her anser jeg for maks ca 24,-

Blir spennende å se hva som kommer den 25. De holder nok kanskje igjen litt pga usikre tider?
FNC
18.04.2025 kl 11:20 10169

Kapitalnedsettelse handler i bunn og grunn om å frigjøre egenkapital som tidligere var «låst» som bundet aksjekapital. Den frigjorte kapitalen kan deretter brukes operasjonelt (f.e. til investeringer, oppkjøp eller nedbetaling av gjeld) eller tilbakeføres til aksjonærene i forskjellige måter.
Sett i lys av det lavere utbyttet i fjerde kvartal, som skyldtes investering i de nye skipene, fremstår det som mer realistisk for meg at kapitalen frigjøres nettopp for å finansiere nybygg. På den måten kan selskapet opprettholde sin policy om å utbetale nær 100 % av kontantstrømmen.
Jeg forventer derfor ikke at kapitalnedsettelsen på kort sikt vil bli tilbakebetalt til aksjonærene i form av utbytte, men vi får se hva som bestemmes om en ukes tid.
spider
18.04.2025 kl 11:25 10161

Mulig det er et dumt spørsmål men ble ikke hele eller deler av kapitalnedsettelsen utbetalt 18. desember?
Winter is Here
18.04.2025 kl 11:32 10150

Det er Ikke sikkert at denne er så relevant her.


"Ifølge Bloomberg News skal alle kinesiske fartøy som legger til kai i USA få en avgift basert på mengden varer som fraktes per reise.

Forslaget kommer etter en flere måneder lang granskning som ble igangsatt av Biden-administrasjonen om hvorvidt kinesisk verftsindustri truer amerikansk sikkerhet. Skipsbyggere utenfor Kina rammes også, med avgifter på alle bilskip som ikke er bygget i USA i amerikanske havner."

https://www.finansavisen.no/shipping/2025/04/18/8258631/trump-innforer-havneavgifter
FNC
18.04.2025 kl 11:45 10134

Mulig du har rett, men da gjaldt det ikke hele kapitalnedsettelsen, ellers ville ikke kontantstrømmen for Q3 blitt utbetalt.
Utbyttet den gangen var på ca. 14 kroner, mens EPS i Q3 var på rundt 10 kroner.
Winter is Here
18.04.2025 kl 11:54 10115

Folk bør være forberedt på at det KAN bli ca. 6 kroner i utbytte neste uke uten noe ekstra.

FNC
18.04.2025 kl 12:05 10099

Men ja, i motsetning til det jeg tidligere har skrevet, ser det ut til at selskapet ikke så behov for mer fleksibilitet til betaling av nye skip, men at kapitalnedsettelsen var ment som tilbakebetaling til aksjonærene:
https://www.shippingherald.com/hoegh-autoliners-announces-solid-q3-results-245m-dividend-management-changes/

Hvis man holder fast ved policyen om utbetaling av nær 100 % av resultatet, utgjorde utbyttet i Q3 ca. 1/3 av kapitalnedsettelsen.

Forresten, jeg har vært ute av Höegh en stund. Parallelt med nybyggprogrammet for skip 1–8 (senere utvidet til 9–12), hadde selskapet dokkreservasjoner for skip 13–16 og reservasjonsrettigheter for skip 17–20. Har det blitt kommunisert noe mer om dette i det siste?
Jeg har ikke klart å finne oppdatert informasjon.
FNC
18.04.2025 kl 12:13 10088

Enig, 6 kr. ser ut som realistisk for meg.
Selskapet har ikke en etablert praksis for å betale utbytte direkte relatert til inntekter fra salg av skip, jeg ville blitt overrasket hvis det eksplisitt utbetales utbytte knyttet til salg av skip denne gangen.
spider
18.04.2025 kl 12:24 10066

Jeg tenker også at man må være litt realistisk i forhold til hva som kommer i utbytte. Med de urolige og uoversiktlige tider får vi håpe at selskapet ikke bare ser kvartal bakover men også mer enn et kvartal fremover og ikke går på en smell.
På kursen nå så er kr 6 ca 30%. Om det så kommer kr 5 så vil jeg si meg passe fornøyd.
megabea
21.04.2025 kl 09:35 9289

Enig. Dette mener jeg er et realistisk resonnement.
Gjelden øker brutalt og ikke bunden/avdragsplanfri "annen finansiering" i forbindelse med overlevering av nye skip betales over drift (som i q4).
megabea
21.04.2025 kl 09:45 9275

Beklager, men her bommer du totalt.
Ved alle salg ligger det inne en "gain of sales" i regnskapet, som har blitt utbetalt til aksjonærene.
Bokført verdi investert i nye skip. Dette er en etablert praksis som Enger også kommuniserte på Arendalsuka sist.
Dette har også blitt kommunisert tidligere i tråden.

Høegh har så langt ikke benyttet seg av opsjonene til flere nybygg.
FNC
21.04.2025 kl 11:26 9133

Takk for forklaringen.
Det var en dårlig formulering fra min side: det jeg mente, var at det ikke er praksis å betale et «eget» utbytte som følge av skipsalg (slik noen andre selskaper gjør).
Men det stemmer jo at slike salg blir en del av kvartalsresultatet, og dermed påvirker hvor mye som deles ut i utbytte for det kvartalet.
Takk også for oppdateringen om (manglende) bruk av reservasjoner til nybygg etter de 12 nye skipene.
Asko
22.04.2025 kl 13:23 8581

Ser ut som mange henger seg på et godt utbytte på Fredag.

Best å kjøpe seg noen pils til da...uansett!
Winter is Here
24.04.2025 kl 09:19 7922

"Trump vurderer tollfritak for bilindustrien
Bilbransjen får delvis gjennomslag i tollsaken etter intens lobbyvirksomhet mot Trump-administrasjonen."

https://www.finansavisen.no/motor/2025/04/24/8259463/trump-vurderer-tollfritak-for-bilindustrien
HALLOA
24.04.2025 kl 15:15 7636

Blir spennende og se hva utbytte blir i morgen.
Utbytte aksjene er vel de sikreste å satse på i disse tider.
På tide å gå inn.
Lykke til.
Winter is Here
24.04.2025 kl 16:14 7542

Takk I like måte.

Jeg håper at de klarer 10-11 minst pga ekstra inntekter, men jeg tror det blir 6-8 istedenfor. Veldig viktig å ha fornuftige forventninger blant annet pga dagens situasjon i verden. Altså det er mulig at de vil avvike fra utbyttepolitikken sin for å ha litt ekstra cash som kan brukes nedbetaling på lån. Mange har store forventninger til ekstraordinær utbytte
Redigert 24.04.2025 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Button
24.04.2025 kl 16:19 7520

Her er et utklipp fra en artikkel i dagens E24:

"Ifølge data fra Bloomberg er
konsenus følgende fra Höegh
Autoliners:
• Inntekter pả 329,7 millioner
dollar, opp fra kvartal. I første
kvartal 2024 hadde selskapet
inntekter på 328 millioner
dollar.
• Et resultat før skatt på 127,3
millioner dollar - opp fra 113
millioner dollar året før
• Utbytte på 0,861 dollar per
aksje.
Button
24.04.2025 kl 16:21 7515

Om dette stemmer, skulle det utgjøre ca bortimot 9 kr.
Winter is Here
24.04.2025 kl 16:27 7497

Bra utbytte det, men en god del under enn hva folk her forventer.
Redigert 24.04.2025 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
spider
24.04.2025 kl 16:46 7458

Hvordan kan man vente mer enn 10% av aksjekursen i utbytte på et kvartal når man ser usikkerheten som råder generelt og i bilfraktverdenen spesielt.
Dette blir litt som å ha en ku!
Da har man to muligheter:
1. Få melk hver dag og en fløte skvett nå og da, eller
2. Slakte kua og få deg en god indrefilet, EN GANG.
Jeg foretrekker det første!
FNC
24.04.2025 kl 22:01 7123

Ref. ditt spørsmål: jeg har nå tatt en titt på balance sheet og nei, kapitalnedsettelsen ble verken registrert i Q4/24 eller utbetalt.
Aksjekapitalen var på ca. 444 M$ den 31/12, som i forrige kvartal. Den ble registrert 28. mars 2025 (se børsmelding om dette), og vi vil kunne se det på den oppdaterte balansen fra i morgen. Vi må forvente trolig en tilsvarende økning i oppsparte midler eller en reduksjon i forpliktelser/gjeld.
spider
24.04.2025 kl 23:10 6980

Det er mulig du har rett i forhold til dette. Mulig jeg har blitt litt forvirret av de to børsmeldinger som kom 24/10-24.
Det står det slik jeg har lest det at det skal utbetales ekstraordinært utbytte etter en ekstraordinær generalforsamling som både skal vedta utbytte og godkjenne nedskriving av aksjekapitalen.
Winter is Here
25.04.2025 kl 07:33 6752

Utbytte er på ca. 8,65 NOK, noe jeg anser som bra utbytte, litt mer en det jeg forventet.

Ex-dato: 5 mai.
Paymnet: 14 mai.

Mange her setter litt urealsitiske forventinger og blir lett skuffet når de ikke går i oppfyllelse. Ut fra meldingen så forventer man Q2-resulteter som i Q1

- De har cash på ca. 233 mill USD og rentebærende gjeld på ca. 528 mill USD


https://newsweb.oslobors.no/message/644388

Outlook
Geopolitical uncertainties have dramatically increased since the start of 2025, accelerated by the announcement of US tariffs and port fees. If fully materialized, a combination of tariffs and port fees will reduce volumes transported and increase operational costs for vessels calling US.
We monitor the Rea Sea situation continuously and maintain regular communication with relevant stakeholders. We do not expect to return to trading through the Red Sea in the near future. We expect Q2 EBITDA to be in line with Q1 2025.
Redigert 25.04.2025 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Button
25.04.2025 kl 07:53 6616

Det ble nøyaktig kr 8,6117.
Dividend amount: USD 0. 8282 per share
Announced currency: USD.

Payment to shares registered with Euronext VPS will be distributed in NOK. The NOK dividend amount is based on the daily exchange rate published by Norges Bank 24 April 2025 approximately at 1600 hrs CEST. The NOK amount is 8.6117 per share.
Last day including right: 2 May 2025
Ex-date: 5 May 2025
Record date: 6 May 2025
Payment date: 14 May 2025 (on or about)
FNC
25.04.2025 kl 08:02 6534

Se på Note 7 på dagens rapport: kapitalnedsettelsen har blitt nå flyttet til «other paid-in equity». Styret eller evt. GA skal bestemme hvordan potten skal brukes i fremtiden.
Winter is Here
25.04.2025 kl 08:08 6484

Bra observasjon, det er snakk om ca. 414, mill USD. Virker interessant.

De har et møte 27 Mai. Vi får se om de tar det opp.
Redigert 25.04.2025 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
FNC
25.04.2025 kl 08:19 6405

Bare så vi er på samme side – denne posten betyr ikke at det er tilgjengelige kontanter.
Cash and cash equivalent er på 223 M, det er sannsynligvis egenkapital i skip.
Redigert 25.04.2025 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
kodenavn
25.04.2025 kl 08:23 6367

Flott resultat og fantastisk utbytte.

Responding to EU’s import tariffs on electric cars,
China’s Q1 BEV exports to Western and Central Europe decreased
by 8% y-o-y. However, this decline was more than offset by
Chinese OEMs’ rapidly growing exports of hybrid vehicles, up by
295% in Q1 y-o-y.
megabea
25.04.2025 kl 11:41 5918

Hauto leverer igjen.
En veldig aksjonærvennlig utbytte politikk.
De utbetaler mer enn de tjener (EPS 0,81 utbetaler 0,83)
De har redusert rentebærende gjeld med mer enn USD 50, men Aurora gjelden ved overtagelse er der fortsatt USD 168 (redusert med 2), som omtalt tidligere.
Og kontant beholdningen har økt USD 24.

Alt dette til tross for redusert ebitda og operating profit fra q4-24 men lik q1-24.
Det har vært spekulert i hva kapital nedsettelsen ville brukes til og her er svaret.
Det har bedret hautos finansielle stilling og ikke minst de har også delt av dette til aksjonærene.

Alle langsiktige investorer i hauto har hatt en (økonomisk) fantastisk reise.
spider
25.04.2025 kl 12:34 5811

Takk for det. Var litt vanskelig å lese utfra meldingene i fjor høst.
Utbytte prosenten er jo bare helt utrolig og i overkant av det jeg har som mine målsettinger. Kanskje det er aksjekursen som har overreagert litt på nedsiden.
megabea
25.04.2025 kl 12:49 5777

Du må se i regnskapet på endring av egenkapital.
Der er det kommet en ny post - aksjekapitalnedsettelse.

Som jeg skrev over disse pengene er allerede i omløp.
Winter is Here
28.04.2025 kl 09:27 4822

Tja, noen er ikke imponert over rapporten:

Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier reduserer sitt kursmål på Höegh Autoliners til 100 kroner, fra tidligere 104 kroner etter fredagens kvartalsrapport. Kjøpsanbefalingen fastholdes, ifølge en oppdatering søndag.

ABG øker sine forventeringer for andre kvartal 2025 etter at selskapet fredag guidet at ebitda i kvartalet forventes å være på linje med første kvartal 2025, mens meglerhuset gjør mindre estimatendringer på lengre sikt.

"Vi kommer frem til vårt kursmål på 100 kroner pr aksje (ned fra 104 kroner) basert på restverdien dersom skipsverdiene faller til 20-årsbunnen på rundt 30 kroner pr aksje, samt våre utbytteestimater for 2025–2027 på rundt 70 kroner pr aksje. Vi estimerer en nåværende netto eiendelsverdi (NAV) på 111 kroner pr aksje, noe som tilsvarer en P/NAV på 0,72x. På dagens aksjekurs estimerer vi utbytteavkastninger på 37 prosent og 32 prosent for henholdsvis 2025 og 2026, og aksjen handles til P/E-multipler på henholdsvis 3,2x for disse årene", skriver ABG.

Både DNB Markets og Pareto Securities fastholder kjøpsanbefaling på aksjen med kursmål 90 kroner, ifølge oppdateringer fra de to meglerhusene mandag.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/04/28/06456805/hauto-abg-nedjusterer-kursmal-dnb-og-pareto-gjentar?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget
Redigert 28.04.2025 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
sis
28.04.2025 kl 12:18 4589

... Hvem da? Ser ingen sammenheng mellom kommentaren din og det du limte inn under.
Winter is Here
29.04.2025 kl 07:16 4232

Bilaksjer stiger etter at Trump-administrasjonen signaliserer lettelser på biltoll.

Lettelsene innebærer at bilselskaper som betaler toll, ikke vil bli belastet for andre avgifter, som toll på stål og aluminium. De vil også få refundert slike avgifter som allerede er betalt

https://e24.no/boers-og-finans/i/gwelyL/oppgang-paa-asia-boerser-etter-tollsignaler
Redigert 29.04.2025 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
Rui
29.04.2025 kl 12:56 3910

Lettelser i bil toll vil være med på å legge press på shortere i HAUTO.
I kveld skal Trump legge frem endringene, og hvis det i tillegg kommer signaler om ytterligere lettelser nå, eller i nærmeste fremtid, er det å håpe at short posisjonene i HAUTO må starte inndekning.
Det er jo lov å håpe at det skjer, og at short posisjonene dekker seg inn til en stadig høyere aksje kurs.
I dag er totalt 6 950 159 aksjer short i Hauto, og det er kun de vi kan se i finanstilsynets short sale register over 0,5%.
Det kan godt være en god del under 0,5% også.
Totalt representerer den synlige short andelen 3,62% av aksjene i HAUTO.
desirata
29.04.2025 kl 13:05 3887

Toll er en ting, men også US port fees tynger, selv om det blir et halvår innen de starter. $1m per anløp US, markedet forventer at også disse blir tatt ned noe.
Rui
29.04.2025 kl 13:29 3846

Helt enig, tror også at de blir tatt noe ned etter hvert, men US port fee utgjør kun 140,-USD pr bil om skips kapasiteten er 7000 biler og alle leveres USA. Dette er ikke tyngende i stor grad slik som 25% import toll er. Da snakker vi om flere tusen USD dollar pr bil.
desirata
29.04.2025 kl 15:22 3665

Stemmer beløpsmessigt det du sier.

Problemet for oss / rederi er at tollen blir betalt av importør, mens port fees blir betalt av rederi / operator. I dette tilfellet Høegh, med $1m per anløp ! Som antydet i presentasjon $60m per år, worst case.
HALLOA
05.05.2025 kl 15:01 2439

Fyller fort gapet etter utbyttet.
Følg med.
H-auto
06.05.2025 kl 22:56 1735

Hva tror vi utbytte blir de neste to kvartalene da? 5, 7, 9,?? kr
Winter is Here
09.05.2025 kl 07:15 1078

In April 2025, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1.2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (February – April) was 3.6 million cbm.

Average prorated gross freight rate in April 2025 was USD 95.4 per cbm (+0.5% compared to average gross rate in Q1 2025). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 93.7 per cbm.

Average prorated net freight rate in April 2025 was USD 80.8 per cbm (+0.5% compared to average net rate in Q1 2025). Average prorated net freight rate last three months was USD 80.0 per cbm.

HH/BB share of prorated volumes carried in April was 21%. Last three months the prorated HH/BB share was 19%.
spider
09.05.2025 kl 08:03 968

Kan se som forholdene har stabilisert seg noe. Definitivt ikke noe stort fall fra et ok nivå. Så får vi se hvor det bringer oss.