HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
gw60
10.05.2025 kl 19:00
12465
Ser jo ut som de har solid stabil inntjening ut året, så jeg gjetter snitt 7,- de neste kvartal.
Redigert 10.05.2025 kl 19:01
Du må logge inn for å svare
gw60
16.05.2025 kl 13:22
11472
HALLOA skrev Fyller fort gapet etter utbyttet. Følg med.
Ja, gikk kjapt å tette det hullet: Nå er det lite motstand i kursen før ca 100,-. Men kommer nok en korreksjon nå før den tar ny sats videre opp. Vil tro shorterne snart må begynne å dekke inn, men de klarer nok å få en dupp i kursen før de må kjøpe tilbake til høy kurs. Spennende vi får se.
desirata
27.05.2025 kl 08:50
10071
Clearstream banking nå oppført med 16% av aksjene i Hauto. Vet noen hvem som skjuler seg bak disse. Kan det også være short andeler inni den ?
Det har også lenge vært stille vedr. Grimaldi aksje innehav.
Det har også lenge vært stille vedr. Grimaldi aksje innehav.
desirata
03.06.2025 kl 11:30
8767
Halloa,
Vil takke for dine inngående og dypt analyserede innlegg.
De er veldig hjelpsomme for investorer !
Vil takke for dine inngående og dypt analyserede innlegg.
De er veldig hjelpsomme for investorer !
HALLOA
03.06.2025 kl 14:15
8623
Dette var ikke ment som inngående analyse.
Minner bare på at flere ligger short her.
Shorten må dekkes inn.
Verre er det ikke.
Minner bare på at flere ligger short her.
Shorten må dekkes inn.
Verre er det ikke.
HellBound
03.06.2025 kl 15:58
8523
karve
03.06.2025 kl 16:16
8487
Han nevner og blir spurt om en milliard avtale i dag innledningsvis i intervjuet, har ikke sett noe børs melding på dette. Skulle være en samarbeidsavtale Hugging??? Noen som har skjønt mer her ?
HellBound
03.06.2025 kl 16:49
8436
De skal hugge 8 gamle skip i årene fremover. Avtalen er verdt 1,3 milliarder kroner.
Er nok de eldste skipene som skal skrotest på sikt når flere nye skip er på plass, Höegh Trident 1994, Höegh Trooper 1995, Höegh Trader 1998, Höegh Transporter 1999 f.eks
Er nok de eldste skipene som skal skrotest på sikt når flere nye skip er på plass, Höegh Trident 1994, Höegh Trooper 1995, Höegh Trader 1998, Höegh Transporter 1999 f.eks
HellBound
03.06.2025 kl 18:30
8276
For de som ikke har mulighet se video eller ikke orker, sammendrag av AI.
1. Fullbooket fremtid – solid etterspørsel
Höegh er allerede fullbooket for både 2025 og 2026, med over 80 % av kapasiteten bundet i lange kontrakter.
Selskapet har nylig signert flere store kontrakter (100+ mill. USD) med bilprodusenter – et klart tegn på tillit og forutsigbarhet i markedet.
2. RoRo-markedet går for fullt – fulle skip tross global uro.
Skipene seiler fulle, og det er mer last enn Höegh klarer å ta – noe som viser hvor sterk etterspørselen er.
Asia og USA har fortsatt overskudd på biler og komponenter, noe som driver volumene opp.
3. Ingen store negative effekter fra toll eller havneavgifter – foreløpig
De varslede havneavgiftene i USA trer først i kraft i oktober, og har ikke påvirket trafikken foreløpig.Höegh Autoliners betaler ikke disse avgiftene direkte – det er kundene (bilprodusentene) som eventuelt blir påvirket.
Kundene holder fortsatt på å sende biler i stor skala, og ingen tydelig reduksjon i eksportvolumer er observert.
4. Dekarbonisering fortsatt høyt på agendaen
Kundene er aktive i samtaler om grønne korridorer og utslippskutt.
Bærekraft er en naturlig del av den strategiske dialogen – ikke noe som er blitt glemt i usikre tider.
5. BYD bygger egne skip – men ikke nok til å dekke egne behov
BYD planlegger/bygger 8 egne bilfraktskip, men trenger 50–60 skip for å frakte dagens produksjonsvolumer.
Dette bekrefter at det er mer enn nok å frakte for RoRo-aktører i årene fremover.
Selv bilprodusenter med egne skip (som VW) fortsetter å bruke eksterne operatører som Höegh – kombinasjon er normalen.
6. Muligheter i nye markeder
Usikkerhet i amerikansk politikk kan faktisk styrke kinesiske og andre eksportører som leter etter alternative markeder.
Dette åpner nye muligheter i Sør-Amerika, Australia, Midtøsten og Europa – alle viktige destinasjoner for Höegh.
Konklusjon: Alt peker oppover for RoRo-frakt
Selv i et geopolitisk kaotisk år, er markedet for bilfrakt i sterk vekst, med høy kundetillit, fullbookede skip og klare langsiktige muligheter. Både bilprodusenter og fraktselskaper posisjonerer seg for en grønnere og mer forutsigbar fremtid.
1. Fullbooket fremtid – solid etterspørsel
Höegh er allerede fullbooket for både 2025 og 2026, med over 80 % av kapasiteten bundet i lange kontrakter.
Selskapet har nylig signert flere store kontrakter (100+ mill. USD) med bilprodusenter – et klart tegn på tillit og forutsigbarhet i markedet.
2. RoRo-markedet går for fullt – fulle skip tross global uro.
Skipene seiler fulle, og det er mer last enn Höegh klarer å ta – noe som viser hvor sterk etterspørselen er.
Asia og USA har fortsatt overskudd på biler og komponenter, noe som driver volumene opp.
3. Ingen store negative effekter fra toll eller havneavgifter – foreløpig
De varslede havneavgiftene i USA trer først i kraft i oktober, og har ikke påvirket trafikken foreløpig.Höegh Autoliners betaler ikke disse avgiftene direkte – det er kundene (bilprodusentene) som eventuelt blir påvirket.
Kundene holder fortsatt på å sende biler i stor skala, og ingen tydelig reduksjon i eksportvolumer er observert.
4. Dekarbonisering fortsatt høyt på agendaen
Kundene er aktive i samtaler om grønne korridorer og utslippskutt.
Bærekraft er en naturlig del av den strategiske dialogen – ikke noe som er blitt glemt i usikre tider.
5. BYD bygger egne skip – men ikke nok til å dekke egne behov
BYD planlegger/bygger 8 egne bilfraktskip, men trenger 50–60 skip for å frakte dagens produksjonsvolumer.
Dette bekrefter at det er mer enn nok å frakte for RoRo-aktører i årene fremover.
Selv bilprodusenter med egne skip (som VW) fortsetter å bruke eksterne operatører som Höegh – kombinasjon er normalen.
6. Muligheter i nye markeder
Usikkerhet i amerikansk politikk kan faktisk styrke kinesiske og andre eksportører som leter etter alternative markeder.
Dette åpner nye muligheter i Sør-Amerika, Australia, Midtøsten og Europa – alle viktige destinasjoner for Höegh.
Konklusjon: Alt peker oppover for RoRo-frakt
Selv i et geopolitisk kaotisk år, er markedet for bilfrakt i sterk vekst, med høy kundetillit, fullbookede skip og klare langsiktige muligheter. Både bilprodusenter og fraktselskaper posisjonerer seg for en grønnere og mer forutsigbar fremtid.
HALLOA
04.06.2025 kl 11:59
7879
Kan ikke se noe negativt i denne oppsummering.
En av de sikreste aksjene på ose.
Kjøp
En av de sikreste aksjene på ose.
Kjøp
HALLOA
04.06.2025 kl 13:30
7742
Den burde være langt over 90,- på denne nyheten.
Denne er treg, men den kommer.
Lykke til.
Denne er treg, men den kommer.
Lykke til.
Sukiyaki
04.06.2025 kl 20:41
7479
DNBs shippingsjef: Her treffer handelskrigen hardest
– Aller mest truffet av tariffer
Handelskrigen rammer likevel ulikt, fremhever Huseby.
I containermarkedet har allerede varestrømmen mellom USA og Kina blitt kraftig påvirket.
– Container er det segmentet som vil bli hardest truffet av tariffer. Der er man svært utsatt.
– De frakter varer som treffes direkte av tariffene, påpeker Huseby.
Han trekker frem flere utfordringer.
– Man har en utrolig stor ordrebok i container. I shipping, hvor markedet i stor grad er avhengig av tilbud og etterspørsel, er stor ordrebok kombinert med tariffer ikke positivt.
Blant bilfraktrederiene har handelskrigen blitt omtalt som et «et stort sjokk» for industrien.
Huseby påpeker at bilfrakt, på samme måte som andre segmenter, kan rammes også av økte havneavgifter, som USA vil innføre for å styrke amerikansk skipsbygging og begrense Kinas dominans.
– Til forskjell fra andre sektorer ser havneavgiftene ut til å treffe alle bilskip, uavhengig av i hvilket land de er bygget.
– Bilimporten treffes hardt både direkte og indirekte, av tariffene og havneavgiftene som ligger på bordet nå, sier Huseby.
Han peker i tillegg på bekymringer for mange bestillinger av nye skip.
– De to tingene i kombinasjon er naturlig nok negativt for industrien.
Huseby legger til:
– Man kommer fra et sterkt marked. Noen har store ordrereserver fremdeles. Ikke alle har direkte eksponering mot USA eller Kina, men annenhåndseffektene vil uansett treffe dem på et tidspunkt.
https://e24.no/boers-og-finans/i/rP7lLA/dnbs-shippingsjef-her-treffer-handelskrigen-hardest
HALLOA
05.06.2025 kl 08:04
7176
HAUTO har ikke bare bilfrakt.
De har også tørrlast.
De er også flinke til å tilpasse seg endringer i handelsmøstrene som dukker opp.
Utbytte aksje som ligger høyt på skalaen er de også.
De har også tørrlast.
De er også flinke til å tilpasse seg endringer i handelsmøstrene som dukker opp.
Utbytte aksje som ligger høyt på skalaen er de også.
HALLOA
05.06.2025 kl 11:15
6948
Denne har bunnet ut.
Opp til flere shortere begynner å svette.
Kjøp så får dere testet det.
Opp til flere shortere begynner å svette.
Kjøp så får dere testet det.
megabea
06.06.2025 kl 10:02
6516
Tørrlast?
Dette må du nesten forklare oss andre hvor du har det fra.
Hvilke skip er det du da sikter til?
Du kan også utdype, selv om vi andre ikke nødvendigvis er uenige, hvordan hauto har tilpasset seg de endrede handelsmønstrene.
At hauto er en god utbytte aksje er vel alle enige om - så der treffer du.
Dette må du nesten forklare oss andre hvor du har det fra.
Hvilke skip er det du da sikter til?
Du kan også utdype, selv om vi andre ikke nødvendigvis er uenige, hvordan hauto har tilpasset seg de endrede handelsmønstrene.
At hauto er en god utbytte aksje er vel alle enige om - så der treffer du.
HALLOA
06.06.2025 kl 10:32
6439
De transporterer Høy - Tunglast og Stykkgods.
Dette finner du under "skrytelisten" etter hver børsmelding.
Synes litt synd på shorterne.
Dette finner du under "skrytelisten" etter hver børsmelding.
Synes litt synd på shorterne.
megabea
06.06.2025 kl 11:04
6384
High & Heavy er en viktig del av befraktningen av gods (som dessverre er litt ned).
At du opererer med egne betegnelser/referanser for dette kan du på forhånd forklare.
Vanligvis i shipping så oppfatter vi tørrlast som:
"Tørrlast omfatter alt fra malm, kull og korn til annen bulkvarer som fraktes løst i store lasterom på tørrlastskip."
Jeg skjønner at du er en hausser som vil snakke opp aksjen, men som det er antydet over/tidligere, så har vi et håp i denne tråden at nivået på innlegg kanskje er litt mer informativt enn dine en setnings "utrop".
At du opererer med egne betegnelser/referanser for dette kan du på forhånd forklare.
Vanligvis i shipping så oppfatter vi tørrlast som:
"Tørrlast omfatter alt fra malm, kull og korn til annen bulkvarer som fraktes løst i store lasterom på tørrlastskip."
Jeg skjønner at du er en hausser som vil snakke opp aksjen, men som det er antydet over/tidligere, så har vi et håp i denne tråden at nivået på innlegg kanskje er litt mer informativt enn dine en setnings "utrop".
HALLOA
06.06.2025 kl 11:15
6357
Ser du har lest deg opp.
Detter ikke hausing, men reelle fakta.
Er du short ?
Detter ikke hausing, men reelle fakta.
Er du short ?
Button
06.06.2025 kl 12:34
6252
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – May 2025 Trading Update
In May 2025, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1.3 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (March – May) was 3.9 million cbm.
Average prorated gross freight rate in May 2025 was USD 96.2 per cbm (+1.3% compared to average gross rate in Q1 2025). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 94.5 per cbm.
Average prorated net freight rate in May 2025 was USD 82.3 per cbm (+2.4% compared to average net rate in Q1 2025). Average prorated net freight rate last three months was USD 80.6 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in May was 20%. Last three months the prorated HH/BB share was 20%.
Andreas Enger, CEO Höegh Autoliners, comments: "Our May performance is as expected, we are gradually increasing volume while our cargo mix and rates have stabilised.”
In May 2025, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1.3 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (March – May) was 3.9 million cbm.
Average prorated gross freight rate in May 2025 was USD 96.2 per cbm (+1.3% compared to average gross rate in Q1 2025). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 94.5 per cbm.
Average prorated net freight rate in May 2025 was USD 82.3 per cbm (+2.4% compared to average net rate in Q1 2025). Average prorated net freight rate last three months was USD 80.6 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in May was 20%. Last three months the prorated HH/BB share was 20%.
Andreas Enger, CEO Höegh Autoliners, comments: "Our May performance is as expected, we are gradually increasing volume while our cargo mix and rates have stabilised.”
spider
06.06.2025 kl 12:56
6171
Etter denne update ser det ikke ut til at urolighetene i verdenshandelen har hatt noen spesiell impact på HAUTO.
Ser ut som det fortsatt ligger an til ok utbytter fremover tross enkeltes dommedagsprofetier.
Med kursutviklingen i dag etter meldingen kan det se ut som en del ble overrasket.
Stabile gode utbytter er helt i min strategi for en stor del av porteføljen.
God Pinse.
Ser ut som det fortsatt ligger an til ok utbytter fremover tross enkeltes dommedagsprofetier.
Med kursutviklingen i dag etter meldingen kan det se ut som en del ble overrasket.
Stabile gode utbytter er helt i min strategi for en stor del av porteføljen.
God Pinse.
HellBound
07.06.2025 kl 19:41
5581
Ikke en eneste artikkel om bilfrakt i går hos finansavisene, litt merkelig.. Höegh var den fjerde mest omsatte aksjen med +8%
Redigert 07.06.2025 kl 19:43
Du må logge inn for å svare
HellBound
08.06.2025 kl 20:14
4951
Kommer gode nyheter hver dag nå. Havne avgiftene vil ikke se dagens lys i Oktober.
Trump’s trade chief proposes exemptions to controversial car carrier fees.
Foreslått unntak: Det amerikanske handelskontoret under Greer har foreslått unntak fra den omstridte bilskipavgiften på 150 USD per bilkapasitet, som skulle gjelde for skip som anløper amerikanske havner og ikke er amerikanskbygde. Dette er første tegn på at avgiftene kan justeres
https://www.tradewindsnews.com/regulation/trump-s-trade-chief-proposes-exemptions-to-controversial-car-carrier-fees/2-1-1830296
Trump’s trade chief proposes exemptions to controversial car carrier fees.
Foreslått unntak: Det amerikanske handelskontoret under Greer har foreslått unntak fra den omstridte bilskipavgiften på 150 USD per bilkapasitet, som skulle gjelde for skip som anløper amerikanske havner og ikke er amerikanskbygde. Dette er første tegn på at avgiftene kan justeres
https://www.tradewindsnews.com/regulation/trump-s-trade-chief-proposes-exemptions-to-controversial-car-carrier-fees/2-1-1830296
Redigert 08.06.2025 kl 20:20
Du må logge inn for å svare
DividendYield
08.06.2025 kl 23:43
4756
Og vi stoler på at Donald har kommet til en endelig konklusjon?
desirata
10.06.2025 kl 11:43
4086
Ny avgift foreslått $14 per tonn. Dersom vi bruker 1,6tonn per bil, blir det $22 per bil mot $150 tidligere. Do the math.
Forstår ikke at Høegh og WW stiger idag på den nyheten, men muleg den lekket fredag og derved steg 7% da.
Forstår ikke at Høegh og WW stiger idag på den nyheten, men muleg den lekket fredag og derved steg 7% da.
Tekanalyse
10.06.2025 kl 20:14
3675
Aktivt kjøpssignal i aksjen med target på 97kr på kort sikt.
Se fra 54:30 (Hauto og Wawi)
https://m.youtube.com/watch?v=7cm57q505KU
Se fra 54:30 (Hauto og Wawi)
https://m.youtube.com/watch?v=7cm57q505KU
kodenavn
11.06.2025 kl 14:07
2981
Ja, det legges stadig inn sperrer i form av store salgsordre på 100.000 aksjer +. Men de blir tatt en etter en, derav det store volumet. men plutselig løsner det.
kodenavn
11.06.2025 kl 15:28
2867
Dnb:
COMPANY NEWS
Höegh Autoliners (BUY, TP NOK90): May trading update shows rates stabilising
The company achieved a net rate of USD82.3/CBM in May, up 2% from USD80.8/CBM in April, with a H&H share of 20% (down 1%-points MOM) and volumes of 1.3m CBM (up 8% MOM). In addition, the gross rate (including surcharges) rose to USD96.2/CBM for May, which is 1% above the USD95.4/CBM in April. Hence, the net rate QTD stands at USD81.6/CBM, which is 1.5% above the Q1 figures and 8% above our estimated Q2 net rate. Meanwhile, volumes (adjusted for days) are up 10% QOQ and in line with our estimates, while H&H share is sitting 1%-points below our estimate. The CEO comments: "Our May performance is as expected, we are gradually increasing volume while our cargo mix and rates have stabilised.” In sum, we view the trading update as a supportive data point (also with a positive read-x for peer Wallenius Wilhelmsen), and find the performance so far in Q2 implies some upside to consensus estimates (13% on Q2 EBITDA for ~3% on FY 2025e).
COMPANY NEWS
Höegh Autoliners (BUY, TP NOK90): May trading update shows rates stabilising
The company achieved a net rate of USD82.3/CBM in May, up 2% from USD80.8/CBM in April, with a H&H share of 20% (down 1%-points MOM) and volumes of 1.3m CBM (up 8% MOM). In addition, the gross rate (including surcharges) rose to USD96.2/CBM for May, which is 1% above the USD95.4/CBM in April. Hence, the net rate QTD stands at USD81.6/CBM, which is 1.5% above the Q1 figures and 8% above our estimated Q2 net rate. Meanwhile, volumes (adjusted for days) are up 10% QOQ and in line with our estimates, while H&H share is sitting 1%-points below our estimate. The CEO comments: "Our May performance is as expected, we are gradually increasing volume while our cargo mix and rates have stabilised.” In sum, we view the trading update as a supportive data point (also with a positive read-x for peer Wallenius Wilhelmsen), and find the performance so far in Q2 implies some upside to consensus estimates (13% on Q2 EBITDA for ~3% on FY 2025e).
kodenavn
12.06.2025 kl 09:53
2452
Og der kom salgsposten på 100.000 aksjer igjen på 90.-
Det er opplagt en shorter som prøver å holde kursen nede for å få dekket seg inn eller holde kursen nede.
I går lå det en salgsordre på ca. 160.000 aksjer som ble kjøpt i en jafs.
Håper noen har vett på å forsyne seg i dag også.
Det har vært stort omsetningsvolum de siste dager. Spørsmålet er om noen klarer å dekke shorten, eller om de må øke den for å holde kursen nede.
Selskapet går i hvert fall så det griner. Enger sier at de ikke klarer dekke etterspørselen, og er fullbooket i 2025 og 2026.
Utbyttene vil strømme på.
Det er opplagt en shorter som prøver å holde kursen nede for å få dekket seg inn eller holde kursen nede.
I går lå det en salgsordre på ca. 160.000 aksjer som ble kjøpt i en jafs.
Håper noen har vett på å forsyne seg i dag også.
Det har vært stort omsetningsvolum de siste dager. Spørsmålet er om noen klarer å dekke shorten, eller om de må øke den for å holde kursen nede.
Selskapet går i hvert fall så det griner. Enger sier at de ikke klarer dekke etterspørselen, og er fullbooket i 2025 og 2026.
Utbyttene vil strømme på.
Winter is Here
13.06.2025 kl 07:01
2051
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/06/13/06470159/usa-trump-vurderer-a-oke-biltoll-ytterligere-bn
USAs president Donald Trump sa torsdag at han vurderer å heve importtollsatser på biler i et forsøk på å styrke USAs bilindustri.
Det melder Bloomberg News.
Presidenten sa at en økning av biltollsatsene fra dagens nivå på 25 prosent kan gi ekstra beskyttelse for innenlandske bilprodusenter. Som et eksempel nevnte han General Motors' planlagte investering på 4 milliarder dollar i amerikanske fabrikker de neste to årene, et trekk som Trump sa har som mål å unngå å betale tollsatser.
-Jeg kan heve den tollsatsen i en ikke altfor fjern fremtid. Jo høyere tollsatsen er, desto mer sannsynlig er det at de vil bygge en fabrikk her i USA, sa han.
USAs president Donald Trump sa torsdag at han vurderer å heve importtollsatser på biler i et forsøk på å styrke USAs bilindustri.
Det melder Bloomberg News.
Presidenten sa at en økning av biltollsatsene fra dagens nivå på 25 prosent kan gi ekstra beskyttelse for innenlandske bilprodusenter. Som et eksempel nevnte han General Motors' planlagte investering på 4 milliarder dollar i amerikanske fabrikker de neste to årene, et trekk som Trump sa har som mål å unngå å betale tollsatser.
-Jeg kan heve den tollsatsen i en ikke altfor fjern fremtid. Jo høyere tollsatsen er, desto mer sannsynlig er det at de vil bygge en fabrikk her i USA, sa han.
Redigert 13.06.2025 kl 07:03
Du må logge inn for å svare
Rule
I går kl 20:15
535
Hvis en sejlrute lukkes er det typisk godt for fragt rater. En FA artikel beskrev olie, finans, shipping påvirkes positivt …
https://www.finansavisen.no/finans/2025/06/20/8272903/norske-investorer-venter-borsoppgang-her-er-favorittaksjene
https://www.finansavisen.no/finans/2025/06/20/8272903/norske-investorer-venter-borsoppgang-her-er-favorittaksjene
Redigert i går kl 20:19
Du må logge inn for å svare