HRGI/E-ON

Taycon
HRGI 04.05.2024 kl 07:44 85128

Horisont Energi As, Horisont Karbon As, Horisont Infra As og Horisont Ammoniakk As
https://horisontenergi.no/en/projects/


Redigert 26.04.2025 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Taycon
10.04.2025 kl 19:35 2458

Ett fett for meg Osvaldsen. Flytende ammoniakk er en enklere og sikrere måte å lagre og transportere hydrogen på, enn rent hydrogen. Ammoniakk kan enten omdannes tilbake til hydrogen eller forbrennes direkte. Forbrenning av ammoniakk produsere heller ingen klimagasser.
Osvaldsen
10.04.2025 kl 19:40 2445

Siden hydrogen er ingrediens i ammoniakk vil det være intet annet enn fullstendig idioti å spalte det ut igjen. Hydrogen er utrolig lite energi effektivt og ammoniakk enda mindre og i tillegg vil du skille ut igjen hydrogen av ammoniakk? Jeg begynner å forstå hvorfor du er investert i Hrgi....

Osvaldsen
Taycon
10.04.2025 kl 19:47 2438

❤️
Taycon
10.04.2025 kl 21:24 2389

Air Liquide wins €110 million EU grant for large-scale ammonia-to-hydrogen project French industrial gas supplier Air Liquide has been awarded a grant of €110 million from the European Innovation Fund for its ENHANCE project in the Port of Antwerp-Bruges, Belgium, that aims to produce and distribute low-carbon and renewable hydrogen derived from ammonia. As part of the project, Air Liquide intends to build, own and operate a large-scale renewable ammonia cracking plant and an “innovative” hydrogen liquefier. The company plans to retrofit one of its hydrogen production units in the Port of Antwerp-Bruges, using renewable ammonia as a feedstock instead of natural gas. https://www.airliquide.com/group/press-releases-news/2024-12-10/air-liquide-receives-eu-support-develop-first-large-scale-project-production-liquefaction-and
Redigert 10.04.2025 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Taycon
12.04.2025 kl 09:02 2234

– Det har vært en spesiell uke i London, sier Andreas Enger, toppsjef i det norske rederiet Höegh Autoliners til E24.
Den siste uken de 175 medlemslandene i FNs internasjonale maritime organisasjon (IMO) sittet i forhandlinger i London. IMO er ansvarlig for å regulere internajsonal skipsfart.
Medlemslandene har forsøkt å komme til enighet i hvordan de skal klare å kutte klimagassutslipp i skipsfarten med 70 prosent innen 2040.
Fredag ettermiddag landet et flertall på at bransjen skal innføre nye klimakrav. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/rPJ9K3/trosser-trump-banker-gjennom-klimaavtale-i-skipsfarten
Redigert 12.04.2025 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
Taycon
12.04.2025 kl 09:10 2231

Høegh Autoliners og Amon Gas får støtte fra Enova

Den største tildelingen Enova noensinne har gjort innenfor maritim transport i én og samme søknadsrunde går til hydrogen og ammoniakk. Til sammen støttes ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy i denne søknadsrunden, til et samlet beløp på over 1,2 milliarder kroner. https://www.rederi.no/nyhetsoppdateringer/?focusurl=hoegh-autliners-og-amon-gas-far-stotte-fra-enova
Redigert 12.04.2025 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Taycon
12.04.2025 kl 10:55 2149

Liten tvil om at etterspørselen etter ren energi/hydrogen/ammoniakk vil øke i tiden fremover. Kan jo passe fint for HRGI’s planlagte produksjon av 1 mill tonn ren nh3 årlig. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/historisk-klimaavtale-for-internasjonal-skipsfart/id3097516/
Redigert 12.04.2025 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Taycon
12.04.2025 kl 11:03 2137

Mye av den rene energien forutsetter karbonfangst og lagring. Passer fint at Hrgi også har prosjekter som vil kunne ta unna økt etterspørsel på tjenester for mellomlagring/lagring.
Redigert 12.04.2025 kl 11:04 Du må logge inn for å svare
Taycon
13.04.2025 kl 10:12 1977

Lars Brenne
Chief Technology Officer

Lars holds a PhD in Mechanical Engineering from NTNU in Trondheim, Norway. He has 20 years of work experience within technology from the oil and gas industry.Before joining Horisont Energi, Lars had success with development of the Åsgard subsea compressor technology through 20-years of innovation. Creating value through knowledge, inventions and new digital solutions have also been key deliveries when Lars worked as specialist engineer in Equinor and leading engineer in Aker BP. Lars has a passion for innovative new solutions and is focused on work contributions that make a difference, for people, industry and the social community.
Taycon
13.04.2025 kl 10:14 1974

Rune Halseid
Chief Operating Officer

Rune is an experienced chemists and engineer and holds a PhD in Electrochemistry from NTNU in Trondheim, Norway. He has a wide range of technical- and project experience, as well as process- and system engineering experience. Before joining Horisont Energi, Rune worked in Norsk Hydro and Equinor for 25 years mainly with oil and gas projects, but also with magnesium production and renewable energy. For six years he contributed to corporate quality assurance processes for investment project decisions and as Equinor’s chief technical authority for upstream process technology. With Rune’s knowledge and experience, Horisont Energi is at the forefront of developing a clean ammonia and a CO2 infrastructure industry in Norway.
Taycon
13.04.2025 kl 10:15 1971

Brita Holstad
Chief Commercial Officer

Coming from a long career in the upstream energy business, Brita has a strong technical and management background from major oil companies as well as oil & gas start-ups. She started her career in Elf Aquitaine and worked in technical roles within different oil companies for 20 years before she took on leadership roles and became Managing Director for the American oil company Hess in Norway. She later joined the UK listed Cairn Energy as Regional Director for UK / Norway and member of their senior leadership team.Brita has served as non-executive director within oil & gas, renewable energy and gas infrastructure companies. She holds a Master of Science degree in Petroleum Geology and Reservoir Engineering from NTNU in Trondheim, Norway.
Taycon
13.04.2025 kl 10:18 1962

Leiv Kallestad
CEO & CFO

Leiv is an experienced business executive who has previously worked on commercialisation and scale-up of energy related start-ups. Having a long-range experience from the petroleum business, Leiv joined the Horisont Energi team to be a part of the energy transition and to use his extensive business development competencies to further strengthen the company. With solid experience from financing and M&A’s, Leiv will mainly focus on positioning Horisont Energi for further growth with robust operations internally.
velkjent
13.04.2025 kl 10:27 1951

Når det gjelder "klimapolitikken" er den jo overordnet økonomiske hensyn, så en får håpe skattebetalere og brukere av transportmidlene holder ut når klimaet skal "reddes" Det spørs om ikke "trumpismen" blir vinneren i det lange løp, for i motsetning til tollbarriærer, vil en revitalisering av kullindustri og kjernekraft løse USAs handelsbalanse og hydrogen være "et piss i havet"
Pensjon
13.04.2025 kl 10:39 1937

Hei velkjent.
Her tar du fullstendig feil.
Hydrogen er en del av framtidens grønne teknologi. Dette innen skipsfart, tungtransport og kanskje
flyindustri osv.
Mvh gammel pensjonist.
velkjent
13.04.2025 kl 11:02 1903

Grønt får en med mer CO2, ikke mindre. Synd pensjonister lar seg forføre av propaganda. Skulle nesten tro den også kom fra Russland i likhet med støtten til Trump.
Taycon
13.04.2025 kl 16:00 1826

I dag er ammoniakk kanskje mest kjent som et illeluktende kjemikalie som brukes i rengjøringsprodukter. I fremtiden kan det også bli mye brukt som maritimt drivstoff! https://blogg.sintef.no/energi/ammoniakk-fra-rengjoringsmiddel-til-maritimt-drivstoff/
Redigert 13.04.2025 kl 16:03 Du må logge inn for å svare
velkjent
13.04.2025 kl 17:02 1801

Som aksjonær i MPCC er jeg kjent med at de to nye skipene "Vestland" og "Nordland" (1300TEU) kan drives med ammoniakk. Vet ikke hva bruken vil koste/sjømil sammenlignet med konvensjonelt drivstoff, men uansett er det befrakter som betaler dette, ikke skipseieren og noe av tanken bak skal vel være å unngå avgifter i havnene, noe IMO nylig kan bli aktuelt. Får håpe det kan skaffes nok ammoniakk og energi til konverteringen, ellers blir det som så mye innen det "grønne" skiftet-mageplask.
Osvaldsen
13.04.2025 kl 17:31 1775

Som det meste annet innen "det grønne skiftet" Så ender det nok med mageplask. Med en energitetthet på 1/3 av diesel olje så er det lite effektivt og en del dyrere å fremstille vil jeg anta. Så det blir som alt annet "grønt", du får mye mindre effekt til en mye høyere kostnad.

Osvaldsen
Taycon
14.04.2025 kl 12:12 1673

Hrgi`s antatte samarbeidspartner på CCS prosjekt utenfor Norge (i Europa), er også aktive over dammen:

https://www.prnewswire.com/news-releases/co280-signs-landmark-3-69-million-tonne-agreement-with-microsoft-to-scale-up-carbon-dioxide-removal-in-the-us-pulp-and-paper-industry-302426170.html

Sandnes, Norway 21 October 2024: Horisont Energi (EURONEXT: HRGI) has agreed with a leading global technology company to cooperate on the development of carbon capture and storage (CCS) projects in Europe (outside Norway).
https://newsweb.oslobors.no/message/629933
Redigert 14.04.2025 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Taycon
14.04.2025 kl 12:19 1660

Microsoft er vel også den utløsende faktor for dette:
Equinor, Shell and TotalEnergies have made a final investment decision (FID) to progress phase two of the Northern Lights development. The decision was made after signing a commercial agreement with Stockholm Exergi to transport and store up to 900.000 tonnes of biogenic CO2 annually for 15 years.
https://www.equinor.com/news/20250327-northern-lights-phase-2
Taycon
16.04.2025 kl 07:42 1503

Barents Blue-prosjektet møter kravene i EU-taksonomien til produksjon av hydrogen og ammoniakk. I tillegg er prosjektet en del av IPCEI Hydrogen-prosjektet Hy2Use, og vil dermed kunne være en del av hydrogenverdikjeden i EU. Prosjektet er gjennom dette tildelt 482 millioner kroner i støtte fra Enova.
Taycon
19.04.2025 kl 14:00 1351

The planned CO2 hub at Gismarvik can be one of Europe’s largest injection hubs with an annual capacity for intermediate storage of 24 million tonnes before transported to CO2 storages in the North Sea. With an accessible location and deep-water quay, Horisont Energi can be an enabler to reduce Norwegian and European emissions at scale. The Gismarvik CO2 hub is a technical mature project with robust operations and economics of scale. With its location on the Norwegian coast, the CO2 hub will be close to European ports and available to connect to several CO2 storages.

A recent study done by SINTEF and CCS Haugalandet – a local CCS cluster, shows that an onshore terminal for intermediate CO2 storage enables cost efficient CCS value chains for local customers and industry. In the Haugalandet CCS-cluster there is potential to reduce emissions by 1,5 million tonnes annually in Rogaland.

Key points about Gismarvik CO2 hub:

Gismarvik CO2 injection hub has been developed since 2021, supported by completed concept studies.
The facility is built on mature technology and use of renewable power, secured for the first operational phase of the project
Funded studies performed for connecting offshore licences and import of local CO2 from emitters in Rogaland
Scalable solution with flexibility to connect several licences with subsea pipelines and adjustable to the development in the CCS market
Conceptual design in place to support tie-in of a future European CO2 pipeline. https://horisontenergi.no/projects/gismarvik-co2-terminal/
Redigert 19.04.2025 kl 14:04 Du må logge inn for å svare
Taycon
20.04.2025 kl 09:46 1196

Haugaland Næringspark er Norges største ferdigregulerte næringsområde, midt i indrefileten av norsk industrieventyr. Her finnes 5000 dekar regulert næringsareal med tilhørende havneanlegg og dypvannskai med dybde på 16,5 meter. https://haugaland-park.no/parken/
Redigert 20.04.2025 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Taycon
20.04.2025 kl 11:01 1171

«Torsdag 10. april arrangerte CCS Haugalandet et kveldsseminar i Nordsjø Kontorpark i Haugesund, for å gi en oppdatering med siste nytt fra samarbeidet og partnerne.» «Alle partnerne i prosjektet – Equinor, Eramet, Gassco, Hydro, Carbonor, Horisont Energi, Forus Energigjenvinning, Gassnova og Haugaland Næringspark – holdt hver sine presentasjoner hvor de delte relevante nyheter og perspektiver fra sine bedrifter.» Hrgi: del 1, 55 min. https://vimeo.com/1075958223?share=copy#t=0
Redigert 20.04.2025 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Taycon
26.04.2025 kl 09:35 861

Største eier: E.ON is an international investor-owned energy company, which focuses on energy networks and customer solutions. As one of Europe's largest energy companies, E.ON plays a leading role in shaping a clean, digital, decentralized world of energy. To this end, around 78,000 employees develop and sell products and solutions for private, commercial and industrial customers. More than 50 million customers purchase electricity, gas, digital products or solutions for electric mobility, energy efficiency and climate protection from E.ON. E.ON is headquartered in Essen, Germany. For more information, please visit www.eon.com.
Taycon
26.04.2025 kl 09:42 852

1. E.ON ENERGY PROJECTS GMBH
Aksjebeholdning
5 706 495
Eierandel
25,56%
Taycon
27.04.2025 kl 08:38 722

Ca. kr 500.000.000 har E-On, Spetalen, Saga Pure og KLP m.fl. brukt på å drive prosjektene fram til status quo. De 3 sistnevnte selskapene er historie og den halve milliarden som er investert tilsvarer mer eller mindre det samme som er innvilget i støtte til Barents Blue prosjektet. Forbruk/investering + støtte tilsvarer ca. 1000.000.000. Hrgi prises pt. til under 30.000.000 som forøvrig er under selskapets kontantbeholdning.
Redigert 27.04.2025 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Osvaldsen
30.04.2025 kl 10:20 544

Begynner å bli langt mellom innleggene dine nå Taycon, er du i ferd med å gi opp?

Osvaldsen
Taycon
01.05.2025 kl 14:23 493

Nope. It ain't over till the fat lady sings.
Taycon
10.05.2025 kl 18:27 288

About the Barents Blue project: The Barents Blue project, being developed by Horisont Energi, is a clean ammonia plant located at Markoppnes in Northern Norway. The annual production for the first phase of the project will be 1 million tonnes. With a best-in-class carbon capture rate above 99% this will be the most energy-efficient clean ammonia plant in the world, well-aligned with the EU taxonomy. Barents Blue has already secured sufficient power supply for the first phase of the project. The Barents Blue project is supported by a grant of NOK 482 million as part of the EU IPCEI hydrogen program, Hy2Use. The project targets final investment decision 2026 and estimated production start in 2029/2030.
Taycon
11.05.2025 kl 09:36 199

About Horisont Energi
Horisont Energi (EURONEXT: HRGI) is a Norwegian clean energy company that provides clean energy and carbon transport and storage services. The company will transform gas, water and renewable energy into cost-leading clean ammonia and hydrogen and offer CO2 transportation and storage services using proprietary technology, paving the way for a low carbon economy. The Horisont Energi group includes three subsidiaries, Horisont Ammoniakk for the clean ammonia business, Horisont Karbon for the carbon storage business and Horisont Infra for the mid-stream CCS infrastructure. The company was founded in 2019 and is headquartered in Sandnes, Norway.