Renta skal opp, ikke ned...?

Cartr
08.05.2024 kl 15:55 231

Folk venter en rentenedsettelse i løpet av året, men prisene stiger og kronekursen synker, og slik de legger det opp, tipper jeg folk vil få en overraskelse. Sverige har langt i fra samme prisøkning og satte nettopp ned renta. Og nå varslar sentralbanken at det kan kome ytterlegere to kutt i år.

Forskjellen er mye i at svenskene avstod fra lønnsøkning, fordi da ville man fortsette å øke prisene for å betale for lønnsøkningen, transport, etc.

– Den store skilnaden er at lønnsveksten i Noreg er høgare enn i Sverige, seier professor emeritus Nils Gottfries ved Uppsala universitet. https://www.nrk.no/norge/prisvekst-i-skandinavia_-_-skilnaden-er-at-lonnsveksten-i-noreg-er-hogare-1.16760311

Norge går motsatt vei, så her vil prisene fortsette å øke, fordi pengene må hentes fra et sted. I tillegg har vi en kronekurs som ikke ligner noen ting. Her har Ida Wolden Backe skuffet stort, etter min mening, og jeg som heiet på henne.

For det første synes jeg ikke hun gjør en god jobb generelt. Hun, på tross av sin erfaring, virker ikke helt å ha oversikt. Hun sa selv i et intervju for en tid tilbake om ett eller annet hun ikke forstod hvorfor, og nevnte at hun kunne ha fått feil modeller...

Problemet hennes tror jeg er at hun har fått ansatt to visesentralbanksjefer som ikke hun selv velger. Den første ble vraket fordi han hadde for nære forbindelser til Finansdepartementet og det er ikke lov. Likevel får hun en visesentralbanksjef ved navn Pål Longva som skal ha et særskilt ansvar for sentralbankvirksomheten. Han var avdelingsdirektør i Finansdepartementet i 2006 og ekspedisjonssjef i Finansdepartementet i 2011...

I statsråd (Støre/Vedum, m.fl) ble Øystein Børsum Utnemnd som visesentralbanksjef frå 2. august 2021 til 2027. Børsum har særskilt ansvar for Noregs Bank si oppgåve med å forvalte Statens pensjonsfond utland og er andre nestleiar av hovudstyret og komiteen for pengepolitikk og finansiell stabilitet. Børsum har tidligere jobbet i Finansdepartementets økonomiavdeling og avdeling for formuesforvaltning,

Så begge visesentralbanksjefene har hatt tilknytning til Finansdepartementet, men her var ikke forbindelsene nære nok???

Jeg tror ikke Ida Wolden Bache har kontroll, men hun er egentlig dyktig, men har kanskje dårlige medarbeidere rundt seg og en politikk som synes å ønske dyrere tider?

Et annet problem er at Norges Bank er de eneste som har verktøyene til å gjøre noe med kronekursen, men Ida sier at det ikke er Norges banks oppgave å være optatt av eller gjøre noe med kronekursen... merkelig utsagn. I Norges lover står det jo at Formålet for sentralbankvirksomheten er, i henhold til sentralbankloven § 1-2, Å OPPRETTHOLDE EN STABIL PENGEVERDI OG FREMME STABILITET I DET FINANSIELLE SYSTEMET OG ET EFFEKTIVT OG SIKKERT BETALINGSSYSTEM. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20222023/id2972294/?ch=6

men det kan være en politisk beslutning. Dyrtid kan bli normalen. Spesielt viktig er det å få opp strømprisene slik at hodeløs grønn energi skal bli lønnsomt, og det er vel der det virkelige problemet på den kraftige prisstigningen og renteøkningen ligger. Alt blir dyrere og det er som om vi er i en vond sirkel.

Og for den som har ventet på et boligkrakk, så kommer det ikke. Prisene øker og det skyldes at kommunene søvsuges etter boliger til flyktninger og immigranter. I løpet av 2024 har vi bosatt 100.000 Ukrainere som skal ha boliger. I samme periode har det kommet minst 50.000 til fra Afrika, Asia etc.

Regjeringen vil i 2024 bruke 409,8 milliarder kroner fra Oljefondet for å få neste års statsbudsjett til å gå opp. Mye av dette brukes til å betale for innvandrere som trenger bolig, livsopphold, helsetjenester, mm.

Fra 2010 til i dag har vi hatt en nettoinnvandring på nær 500.000 mennesker hvor de fleste er flyktninger. https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring

Dette koster flesk og bare 1 av 5 ukrainere er i jobb. Norge har så lukrative ordninger at de fleste ukrainere vil til Norge. Tall fra UDI viser at Noreg har teke imot 50 prosent fleire ukrainarar dei siste 13 vekene enn det Danmark, Sverige og Finland har teke imot til saman. https://www.nrk.no/vestland/noreg-har-dobbelt-sa-rause-ordningar-som-sverige-og-danmark-1.16654789

• Danmark: 3265
• Finland: 3226
• Sverige: 2310
• Noreg: 13.217

Så sorry folkens, jeg tror renta skal opp, og kanskje mye de neste årene, men håper jeg tar feil og har missforstått viktige poenger. Noen tanker eller fakta om dette?
Redigert 08.05.2024 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Cartr
08.05.2024 kl 16:16 211

Løsninger:

• Oljefondet bør få lov til å investere en liten sum i norske kroner. Dette vil sende positive signaler
• Oljeskatten bør betales i Norske kroner så Norges Bank skipper å selge unna ufattelige milliardbeløp som i seg selv får krona til å stupe.
• Norges bank kan kjøpe kroner, så vil kursen øke.
• Viktigst er en rimelig og forutsigbar strøm og energipris, og umulig er det ikke. (da hadde ikke renteoppgangen ha kommet)

HER BETALER DE ALDRI MER ENN 32 ØRE KWH.
(NRK 16.02.24) Lærdal kommune klarer det stortinge ikke klarer. Nemlig en fast og forutsigbar strømpris til innbyggerne. https://www.nrk.no/vestland/billig-straum_-i-denne-kommunen-betaler-innbyggjarane-aldri-meir-enn-32-ore-kwh-1.16761857

Men det finnes et annet viktig verktøy. Den såkalte «Dirty Float»!

Vi har verdens største valutareserver og verdens største handelsoverskud, så vidt jeg har forstått, noe som gjør det lett for Norges bank å velge den valutakursen de vil. Dette kalles Dirty Float.

Med en Dirty Float får valutakursene svinge på det åpne markedet, men sentralbanken kan gripe inn for å holde den innenfor et visst område, eller hindre at den trender i en ugunstig retning.

Dirty Float
https://www.investopedia.com/terms/d/dirtyfloat.asp
Redigert 08.05.2024 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Cartr
10.05.2024 kl 13:57 130

Nylig ble det meldt på NRK at selv om dagligvarebutikkene har økt prisen på matvarer formidabelt de siste tre årene, mye er doblet i pris, hevdes det at dagligvarebutikkene ikke tjener mer enn før.

Jeg ser to grunner til det. Den ene er kraftig økning i utgifter som strøm, transport, prisene på råvarer har gått opp, økte lønninger etc. Noe som er hovedårsaken til kraftige pris og renteøkninger over hele linja.

Det er klart at når f.eks strømutgifter, lønninger, transport, råvarer etc øker, så må pengene hentes fra et sted, og da er prisøkninger viktigste verktøy. En naturlig konsekvens av lønnsøkning, er at økt lønn fører til økt inflasjon. – Sånn sett kan man tenke at den mest effektive måten å få ned inflasjonen på, er å dempe lønnsveksten. Det hadde stor effekt i Sverige, men i Norge går vi motsatt vei.

Og jeg er ganske sikker på at om noen måneder snakker man ikke lenger om rentenedsettelse, men hvor mye den kan økes... Det er ikke utenkelig at renta dobler seg de neste årene. Renta har vært mye høyere før

Men nå ser jeg også at nordmenn handler mye mindre på grunn av de høye prisene. I tillegg er flere blitt mere prisbevisst. Prisen på brød har steget 23 prosent de siste to årene, og 27 prosent siden januar 2020.

Prisene på brød og bensin har utviklet seg likt. Nær 30 prosent. – Det er viktig å huske at energi er en universalvare som brukes i nesten alt, både for å produsere andre varer og for å yte tjenester.

HALVPARTEN HANDLER FÆRRE DAGLIGVARER GRUNNET HØYE PRISER
47% kjøper færre dagligvarer, mens 83% er mer prisbevisste enn for et år siden.
https://www.opinion.no/innlegg/halvparten-handler-faerre-dagligvarer-grunnet-hoye-priser