QEC - The road to 55 NOK
The other threads are pretty full
Now we will soon get some clarifications that will show the way forward for QEC
Is QEC among the 150 industrial projects on his table???
Lobbyists have been jostling at the gates of Hydro-Québec and Pierre Fitzgibbon's office for a year
Tuesday, 28 May 2024
Lobbyists knock on the door
Energy Minister Pierre Fitzgibbon is due to introduce a major bill on the province's energy framework by June 8. He also had to choose between more than 150 industrial projects on his table. A handful of them have already been chosen. The government will announce the lucky ones in a few weeks.
Pierre Fitzgibbon admitted last April that the government had been "taken aback" by the electricity shortage that Quebec is about to experience. <-------
https://www.journaldemontreal.com/2024/05/28/aeroports-de-montreal-craint-de-manquer-delectricite-pour-ses-projets
Now we will soon get some clarifications that will show the way forward for QEC
Is QEC among the 150 industrial projects on his table???
Lobbyists have been jostling at the gates of Hydro-Québec and Pierre Fitzgibbon's office for a year
Tuesday, 28 May 2024
Lobbyists knock on the door
Energy Minister Pierre Fitzgibbon is due to introduce a major bill on the province's energy framework by June 8. He also had to choose between more than 150 industrial projects on his table. A handful of them have already been chosen. The government will announce the lucky ones in a few weeks.
Pierre Fitzgibbon admitted last April that the government had been "taken aback" by the electricity shortage that Quebec is about to experience. <-------
https://www.journaldemontreal.com/2024/05/28/aeroports-de-montreal-craint-de-manquer-delectricite-pour-ses-projets
Redigert 28.05.2024 kl 11:39
Du må logge inn for å svare
nucleus
16.06.2025 kl 16:56
4347
Greit nok med påfyll disse ventetider.
Canada må jo gjøre noen handlinger/ tiltak som åpner for eksporten med gass og olje. Hjelper jo ikke stort med drøvelprat over tid.
Trump'en venter jo ikke, hva er alternativet? Stat nr51? - hehe..
Canada må jo gjøre noen handlinger/ tiltak som åpner for eksporten med gass og olje. Hjelper jo ikke stort med drøvelprat over tid.
Trump'en venter jo ikke, hva er alternativet? Stat nr51? - hehe..
Phantomas
16.06.2025 kl 17:26
8586
Et av alternativene har Carney lovet å igangsette. Han vil fjerne dagens handelsbarrierer mellom delstatene så det kan det kan blir fri flytt av varer og tjenester over grensene. Samme system som EU har.
uptrade
16.06.2025 kl 23:41
8231
Litt oppdatering fra chatgpt idag angående Bill c 5:
🏛️ Dagens oppdatering
.
Hva betyr dette? Det er ikke endelig satt en dato for second reading-avstemningen ennå – men debatten er nå forkortet, noe som sannsynligvis rasker opp prosessen. Et spesifikt avslag eller godkjennelse av endringsforslaget inviteres til senere i kveld, om alt går etter planen. Fortsatt forløp: Dersom debatten avsluttes og avstemningen skjer i kveld, kan det gå snart videre til komitébehandling. Hvis endringsforslaget vedtas, kan det påvirke lovens form eller omfang før komitéstadiet.
Jeg følger situasjonen videre og gir beskjed så snart avstemningen er registrert eller et resultat foreligger – sannsynligvis i løpet av kvelden.
🏛️ Dagens oppdatering
.
Hva betyr dette? Det er ikke endelig satt en dato for second reading-avstemningen ennå – men debatten er nå forkortet, noe som sannsynligvis rasker opp prosessen. Et spesifikt avslag eller godkjennelse av endringsforslaget inviteres til senere i kveld, om alt går etter planen. Fortsatt forløp: Dersom debatten avsluttes og avstemningen skjer i kveld, kan det gå snart videre til komitébehandling. Hvis endringsforslaget vedtas, kan det påvirke lovens form eller omfang før komitéstadiet.
Jeg følger situasjonen videre og gir beskjed så snart avstemningen er registrert eller et resultat foreligger – sannsynligvis i løpet av kvelden.
sigj2
17.06.2025 kl 08:58
7875
Klanen kunne vel satt igang et aldri så lite forventningsrally i det minste 🤑
Rebar19
17.06.2025 kl 09:02
7869
Har vært heller laber omsetning i det siste, så det må nok noe konkret på bordet før det evt skjer noe med kursen,
enten den ene eller andre veien😬
enten den ene eller andre veien😬
nucleus
17.06.2025 kl 10:19
7731
Sjarmen med nyheter, er at vi ikke veit når de kommer , heller ikke med hva..
Potensialet for kursøkelse derimot, er opp til hvert enkelt og vurdere , hvis det øker eller minker. Generalforsamlingen 18/6 i QEC, går vel mest på vedta forskjellige folk i styret. Men hvem veit, kan dryppe informasjon?
Sånn ellers er bill5 eller tilpasninger av lovverket i Canada, som mest sannsynlig fremover. Stimulere produksjon og eksporten, har jo nasjonale interesser for Canada. Blir det vedtatt noe konkret vedtak, kan jo kursen klatre..
Potensialet for kursøkelse derimot, er opp til hvert enkelt og vurdere , hvis det øker eller minker. Generalforsamlingen 18/6 i QEC, går vel mest på vedta forskjellige folk i styret. Men hvem veit, kan dryppe informasjon?
Sånn ellers er bill5 eller tilpasninger av lovverket i Canada, som mest sannsynlig fremover. Stimulere produksjon og eksporten, har jo nasjonale interesser for Canada. Blir det vedtatt noe konkret vedtak, kan jo kursen klatre..
Pepsi
17.06.2025 kl 10:38
7702
Info fra generalforsamlingen har jeg mindre tro på, kun det som står på agendaen som behandles der. Etter mitt syn er det beste vi kan håpe på, gode nyheter fra den politiske behandlingen av lovforslaget.
Tony83
18.06.2025 kl 13:50
7047
when will be the next court decision or any procedural move in this matter? I plan to invest the money left from EAM here!
uptrade
18.06.2025 kl 18:57
6738
Super link 👍
Bemerket meg dette
"The Conservatives voted in favour while the Liberals’ typical dance partners from the last minority Parliament — the Bloc Quebecois, New Democrats and Greens — voted against."
De vil IKKE være med på olje og gass prosjektene , ihvertfall i Québec (lenger ned i artikkelen) 😅
Bemerket meg dette
"The Conservatives voted in favour while the Liberals’ typical dance partners from the last minority Parliament — the Bloc Quebecois, New Democrats and Greens — voted against."
De vil IKKE være med på olje og gass prosjektene , ihvertfall i Québec (lenger ned i artikkelen) 😅
SPXL
18.06.2025 kl 20:05
6642
Det legges ut artikkel på artikkel men betyr ingenting, det er handling som betyr noe og der har Quebec bestemt seg, det blir ingen utvinning der. Qec har ingenting over 2kr å gjøre når Quebec er utelukket .
nucleus
18.06.2025 kl 20:30
6577
Hvis de trekker vekk subsjonering med disse 13 miljarder dollar til Quebec, så må nok nevnte politikere tenke omstrukturering. Som jeg skjønner det, har de nabostater/ provinser utrykket sterk missnøye, Alberta og Ontario er to av dem..som stått frem offentlig flere ganger. Hvorfor ska kun Quebec behages? Kan en jo spørre seg. Særlig på de andres bekostning. Snyltere.., istedenfor bidra med produksjon de også. Som gir eksport kontra dagens import av gass og olje. Gir jo et annet regnestykke.
MC Axel
18.06.2025 kl 20:51
6550
Because they are French and annoying. Quebec has been sucking from the Canadian federation for decades
QEC should focus and spend more time on all the other projects they have. One of them should be increasing their production.
QEC should focus and spend more time on all the other projects they have. One of them should be increasing their production.
Redigert 19.06.2025 kl 00:44
Du må logge inn for å svare
OSEBX
19.06.2025 kl 02:26
6257
At one point in time Canada gets enough of the French-speaking, it´s all about the tariffs and the survival of the Canadian economy.
Peter Sellers
19.06.2025 kl 10:51
5900
JH Investor skrevInnlegget er slettet
@JH Investor, det er ingen grunn til å håne eller latterliggjøre ge11 for hans valg!! Han valgte å gå ut av Qec fordi han hadde mistet troa og det er det vel flere som har gjort meg selv også!! Dessuten så er det ingen av oss som vet om han hadde solgt før dommen i EAM eller deler av sin pott, uansett så er det ikke greit å kose seg over at andre eventuelt taper penger vi er jo alle på børs for å prøve å tjene penger!! Det gjenstår å se hvor Qec havner for det er jo fortsatt ikke kommet et pip fra myndighetene i Quebec om hverken pilot eller CC men for all del jeg ønsker dere alle lykke til med Qec!! :))
1013
19.06.2025 kl 10:58
5942
enig man skal ikke håne andre for tab, fair at i er ude, personligt tror jeg vi får et permanet løft alene på produktionen til august når regnskab kommer og de starter 3 nye brønde igen, tror ledelsen har fået forståelsen af at produktion er vejen frem til salg af selskabet, som jeg forventer kommer. men også spændende med C5 hvad det bringer af muligheder hvis det bliver stemt igennem.
The Observer
19.06.2025 kl 11:43
5844
Rebar19
19.06.2025 kl 15:41
5574
Folk får jo mene og tro hva de vil om Qec sine sjanser for utvinning, men mye tyder på at Bill c-5 vil gå igjennom.
https://globalnews.ca/news/11249257/liberals-major-projects-bill-next-steps/
https://globalnews.ca/news/11249257/liberals-major-projects-bill-next-steps/
tuja
19.06.2025 kl 16:23
5551
Blir dette vedtatt i morgen, er sannsynligheten for at QEC kan få utvinne det store gassfeltet i Lowlands plutselig mye større.
Rebar19
19.06.2025 kl 16:30
5528
Enig, tror det vil bli et stort press på Quebec om å bidra med sin andel. Spennende tider er det iallfall.
uptrade
19.06.2025 kl 22:32
5060
https://globalnews.ca/video/11248947/bill-c-5-why-is-carneys-nation-building-legislation-controversial/
Tatt fra linken din.
Denne forklarer det meste hvorfor vi i QEC heier på C5 .
Da er det bare en siste dørstokken igjen og det blir godkjent.
Tatt fra linken din.
Denne forklarer det meste hvorfor vi i QEC heier på C5 .
Da er det bare en siste dørstokken igjen og det blir godkjent.
OPC1000
19.06.2025 kl 23:16
5042
Hvordan skal vi tolke at også Fjellbris, den aller mest aktive hauseren, også har forduftet ?
1013
20.06.2025 kl 08:05
4837
Du kan jo spørge ham personligt er jeg ligeglad med ham og alle andre. Jeg ved hvad der venter med sikkerhed, øget produktion lig med mere værdi i selskabet. Og til sidst et salg af selskabet som kommer før I tror.
Rebar19
20.06.2025 kl 09:00
4832
https://www.cbc.ca/news/politics/bill-c5-moves-ahead-amendments-1.7565843
Det kan se ut som at First Nations er det eneste som kan stoppe Bill C-5. En politisk kommentator fra en Canadisk storavis antydet at Carney kanskje legger inn en klausul der First Nations skal være med å vurdere aktuelle prosjekter før en godkjenning.
Det kan se ut som at First Nations er det eneste som kan stoppe Bill C-5. En politisk kommentator fra en Canadisk storavis antydet at Carney kanskje legger inn en klausul der First Nations skal være med å vurdere aktuelle prosjekter før en godkjenning.
fervex
20.06.2025 kl 09:22
4761
(via AI) Artikkelen fra Global News gir en viktig nyhet:
🔗 https://globalnews.ca/news/11250559/major-projects-bill-indian-act-amendment-carney-indigenous/
🧾 Hva har skjedd?
Statsminister Mark Carney har kunngjort en ny endring i Bill C-5, også kjent som The One Canadian Economy Act, for å ta hensyn til urfolks rettigheter. Han annonserte dette samtidig med et forslag om en endring av Indian Act – og begge deler kom etter økende kritikk fra urfolksledere og miljøforkjempere.
⚖️ Hva innebærer endringen i Bill C-5?
✔️ Endringer:
Den oppdaterte versjonen av Bill C-5 skal formelt kreve konsultasjon med urfolk før et prosjekt kan defineres som et “major national project”.
Regjeringen legger også frem en oppdatert prosess for hvordan urfolk skal involveres i beslutninger og økonomisk gevinst fra slike prosjekter.
🎯 Hensikt:
Dette er et politisk kompromiss, for å hindre at loven strander i Senatet eller på grunn av konstitusjonelle utfordringer.
Det styrker den juridiske robustheten til Bill C-5 og gir urfolk mer formell innflytelse uten å gi dem vetorett.
🧠 Betydning for Questerre
Punkt Effekt
✅ Styrket lovgivning Den oppdaterte Bill C-5 er nå mer gjennomførbar og juridisk motstandsdyktig, noe som øker sjansen for vedtak før 20. juni.
✅ Questerre allerede i forkant Selskapet har urfolk i styret og samarbeid med First Nations – og oppfyller dermed allerede de nye kravene i praksis.
⚠️ Flere krav for fremtidige prosjekter For nye søkere eller selskaper uten urfolkssamarbeid kan loven bli mer krevende. QEC kan dra nytte av "first-mover advantage".
🤝 Mulig finansiering og allianse Urfolksorganisasjoner som blir involvert i Bill C-5-mekanismen kan bli nyttige partnere eller allierte for Questerre i Québec.
🔚 Konklusjon
Dette er en viktig og positiv nyansering:
Motstanden fra urfolk ble tatt på alvor – men ikke på en måte som bremser Questerre.
Den endrede lovteksten forsterker sannsynligheten for bred støtte og rask behandling.
Questerre fremstår nå enda sterkere posisjonert: sosialt akseptert, politisk kompatibel og strategisk i rute.
🔗 https://globalnews.ca/news/11250559/major-projects-bill-indian-act-amendment-carney-indigenous/
🧾 Hva har skjedd?
Statsminister Mark Carney har kunngjort en ny endring i Bill C-5, også kjent som The One Canadian Economy Act, for å ta hensyn til urfolks rettigheter. Han annonserte dette samtidig med et forslag om en endring av Indian Act – og begge deler kom etter økende kritikk fra urfolksledere og miljøforkjempere.
⚖️ Hva innebærer endringen i Bill C-5?
✔️ Endringer:
Den oppdaterte versjonen av Bill C-5 skal formelt kreve konsultasjon med urfolk før et prosjekt kan defineres som et “major national project”.
Regjeringen legger også frem en oppdatert prosess for hvordan urfolk skal involveres i beslutninger og økonomisk gevinst fra slike prosjekter.
🎯 Hensikt:
Dette er et politisk kompromiss, for å hindre at loven strander i Senatet eller på grunn av konstitusjonelle utfordringer.
Det styrker den juridiske robustheten til Bill C-5 og gir urfolk mer formell innflytelse uten å gi dem vetorett.
🧠 Betydning for Questerre
Punkt Effekt
✅ Styrket lovgivning Den oppdaterte Bill C-5 er nå mer gjennomførbar og juridisk motstandsdyktig, noe som øker sjansen for vedtak før 20. juni.
✅ Questerre allerede i forkant Selskapet har urfolk i styret og samarbeid med First Nations – og oppfyller dermed allerede de nye kravene i praksis.
⚠️ Flere krav for fremtidige prosjekter For nye søkere eller selskaper uten urfolkssamarbeid kan loven bli mer krevende. QEC kan dra nytte av "first-mover advantage".
🤝 Mulig finansiering og allianse Urfolksorganisasjoner som blir involvert i Bill C-5-mekanismen kan bli nyttige partnere eller allierte for Questerre i Québec.
🔚 Konklusjon
Dette er en viktig og positiv nyansering:
Motstanden fra urfolk ble tatt på alvor – men ikke på en måte som bremser Questerre.
Den endrede lovteksten forsterker sannsynligheten for bred støtte og rask behandling.
Questerre fremstår nå enda sterkere posisjonert: sosialt akseptert, politisk kompatibel og strategisk i rute.
tuja
20.06.2025 kl 09:25
4888
Meget bra og oppklarende resyme, fervex. Blir dette vedtatt, kan vi faktisk begynne å se lyset i tunnelen for utvinning i Lowlands. Helt klart viktig at QEC har FN på sin side, inkludert i styret.
sigj2
20.06.2025 kl 10:08
4759
Binna røyker jo fredspipe og skåler i frackevann med disse indianerane så dette er det minste problemet 😁
OSEBX
20.06.2025 kl 16:49
4335
NorCan
20.06.2025 kl 18:14
4403
Questerre Energy's Legal Triumph and Quebec's Energy Crossroads: A Strategic Investment Opportunity
Samuel Reed
Monday, May 26, 2025 12:18 am ET
3min read
The Quebec Superior Court's January 2024 ruling suspending key provisions of Bill 21—the legislation aimed at ending petroleum exploration in Quebec—has positioned Questerre Energy (QEC.TO) at the center of a pivotal energy governance debate. This decision, coupled with ongoing regulatory shifts in Quebec, presents a compelling investment thesis for those willing to navigate governance risks and capitalize on evolving energy policies.
The Legal Victory: A Shield Against Regulatory Overreach
The court's ruling emphasized that Quebec's legislative actions must respect constitutional safeguards for property rights. By granting a stay with provisional execution, the court ensured Questerre's exploration licenses remain valid even as the legal battle continues. This is a critical defensive win, as the company's expert report filed in October 2024 quantifies potential losses of $700 million to $4.8 billion if licenses are revoked.
Ask Aime: Should I invest in Questerre Energy (QEC) given the Quebec court's suspension of key provisions in Bill 21 and the potential impact on its licenses?
Investors should note that QEC.TO's stock surged 15% on the January ruling, reflecting market optimism about its legal resilience. While risks remain—including an appeal by Quebec's Attorney General—the stay's enforceability buys Questerre time to solidify its case and advocate for a political compromise.
Regulatory Crossroads: Quebec's Energy Dilemma
Quebec's energy policy faces a paradox: it imports nearly 50% of its energy demand, yet its government has sought to ban domestic oil and gas exploration. This contradiction is now coming to a head.
Energy Shortages: Quebec's reliance on hydroelectricity is strained, with winter gas consumption reaching 150 MMcf/day for peak power needs. Questerre's Utica shale project, located just 10 km from a critical gas-fired power plant, offers a low-cost, domestic solution.
Policy Shifts: Recent statements by Quebec's Ministry of Energy acknowledge natural gas's role in decarbonization, signaling a potential softening of opposition to exploration. Bill 69, introduced in 2024, further emphasizes integrated resource planning—a framework Questerre's carbon storage pilot project aligns with.
Strategic Implications for Investors
Governance Risk Mitigation:
The court's emphasis on balancing legislative authority with property rights sets a precedent. Quebec's government now faces scrutiny if it seeks to override this ruling, making expropriation without compensation legally precarious.
Carbon Storage as a Bridge:
Questerre's proposed carbon storage pilot—submitted under Bill 21—could position its assets as climate-aligned infrastructure. This aligns with Quebec's emissions targets and may create leverage for a negotiated settlement.
Ask Aime: Can the Quebec Superior Court's ruling support Questerre Energy's exploration rights?
Upside Potential:
If Questerre's licenses are upheld, its Utica shale gas reserves (estimated at 1.3 Tcf) could generate $1.5 billion in net present value under conservative pricing scenarios. Even partial compensation for past losses (per its expert report) would significantly boost valuation.
Why Act Now?
Valuation Discount: QEC.TO trades at a 30% discount to its asset value, reflecting uncertainty around the appeal process. A favorable outcome could unlock this premium.
Political Momentum: Quebec's energy shortages and federal push for North American energy corridors create tailwinds for domestic gas development.
Low-Carbon Credibility: Questerre's focus on carbon storage and proximity to energy infrastructure positions it as a “responsible” energy player, appealing to ESG-conscious investors.
Risks to Monitor
Appeal Outcome: The Quebec Court of Appeal's decision, expected by late 2024, could reintroduce volatility.
Regulatory Volatility: Quebec's government may introduce new policies to circumvent court rulings, though this would face legal challenges.
Conclusion: A High-Reward, Timely Opportunity
Questerre Energy's legal victory and Quebec's energy crossroads present a rare confluence of risk and reward. The company's assets are strategically positioned to address Quebec's energy needs, while its legal standing has already demonstrated resilience against regulatory overreach. For investors with a 3–5 year horizon, QEC.TO offers asymmetric upside—especially if Quebec's government pivots toward pragmatic energy solutions.
The data underscores the urgency of domestic supply. Now is the time to act before the political and regulatory landscape crystallizes.
Investment Call: Buy Questerre Energy with a 12–18 month horizon, targeting a 50% upside if licenses are upheld or a negotiated settlement emerges. Monitor the appeal outcome closely, but do not let uncertainty deter—Questerre's strategic hand is strong.
This analysis does not constitute financial advice. Investors should conduct their own due diligence.
Samuel Reed
Monday, May 26, 2025 12:18 am ET
3min read
The Quebec Superior Court's January 2024 ruling suspending key provisions of Bill 21—the legislation aimed at ending petroleum exploration in Quebec—has positioned Questerre Energy (QEC.TO) at the center of a pivotal energy governance debate. This decision, coupled with ongoing regulatory shifts in Quebec, presents a compelling investment thesis for those willing to navigate governance risks and capitalize on evolving energy policies.
The Legal Victory: A Shield Against Regulatory Overreach
The court's ruling emphasized that Quebec's legislative actions must respect constitutional safeguards for property rights. By granting a stay with provisional execution, the court ensured Questerre's exploration licenses remain valid even as the legal battle continues. This is a critical defensive win, as the company's expert report filed in October 2024 quantifies potential losses of $700 million to $4.8 billion if licenses are revoked.
Ask Aime: Should I invest in Questerre Energy (QEC) given the Quebec court's suspension of key provisions in Bill 21 and the potential impact on its licenses?
Investors should note that QEC.TO's stock surged 15% on the January ruling, reflecting market optimism about its legal resilience. While risks remain—including an appeal by Quebec's Attorney General—the stay's enforceability buys Questerre time to solidify its case and advocate for a political compromise.
Regulatory Crossroads: Quebec's Energy Dilemma
Quebec's energy policy faces a paradox: it imports nearly 50% of its energy demand, yet its government has sought to ban domestic oil and gas exploration. This contradiction is now coming to a head.
Energy Shortages: Quebec's reliance on hydroelectricity is strained, with winter gas consumption reaching 150 MMcf/day for peak power needs. Questerre's Utica shale project, located just 10 km from a critical gas-fired power plant, offers a low-cost, domestic solution.
Policy Shifts: Recent statements by Quebec's Ministry of Energy acknowledge natural gas's role in decarbonization, signaling a potential softening of opposition to exploration. Bill 69, introduced in 2024, further emphasizes integrated resource planning—a framework Questerre's carbon storage pilot project aligns with.
Strategic Implications for Investors
Governance Risk Mitigation:
The court's emphasis on balancing legislative authority with property rights sets a precedent. Quebec's government now faces scrutiny if it seeks to override this ruling, making expropriation without compensation legally precarious.
Carbon Storage as a Bridge:
Questerre's proposed carbon storage pilot—submitted under Bill 21—could position its assets as climate-aligned infrastructure. This aligns with Quebec's emissions targets and may create leverage for a negotiated settlement.
Ask Aime: Can the Quebec Superior Court's ruling support Questerre Energy's exploration rights?
Upside Potential:
If Questerre's licenses are upheld, its Utica shale gas reserves (estimated at 1.3 Tcf) could generate $1.5 billion in net present value under conservative pricing scenarios. Even partial compensation for past losses (per its expert report) would significantly boost valuation.
Why Act Now?
Valuation Discount: QEC.TO trades at a 30% discount to its asset value, reflecting uncertainty around the appeal process. A favorable outcome could unlock this premium.
Political Momentum: Quebec's energy shortages and federal push for North American energy corridors create tailwinds for domestic gas development.
Low-Carbon Credibility: Questerre's focus on carbon storage and proximity to energy infrastructure positions it as a “responsible” energy player, appealing to ESG-conscious investors.
Risks to Monitor
Appeal Outcome: The Quebec Court of Appeal's decision, expected by late 2024, could reintroduce volatility.
Regulatory Volatility: Quebec's government may introduce new policies to circumvent court rulings, though this would face legal challenges.
Conclusion: A High-Reward, Timely Opportunity
Questerre Energy's legal victory and Quebec's energy crossroads present a rare confluence of risk and reward. The company's assets are strategically positioned to address Quebec's energy needs, while its legal standing has already demonstrated resilience against regulatory overreach. For investors with a 3–5 year horizon, QEC.TO offers asymmetric upside—especially if Quebec's government pivots toward pragmatic energy solutions.
The data underscores the urgency of domestic supply. Now is the time to act before the political and regulatory landscape crystallizes.
Investment Call: Buy Questerre Energy with a 12–18 month horizon, targeting a 50% upside if licenses are upheld or a negotiated settlement emerges. Monitor the appeal outcome closely, but do not let uncertainty deter—Questerre's strategic hand is strong.
This analysis does not constitute financial advice. Investors should conduct their own due diligence.
Viti
20.06.2025 kl 18:28
4383
Viti
20.06.2025 kl 18:40
4463
Viti
20.06.2025 kl 21:46
4056
Kopi og lim fra XI:
nders Kamsvåg
21:05
Jeg sendte en epost til energimyndighetene i Québec, med spørsmål om Questerres CCS-prosjekt og mulighetene for produksjon innenfor dagens lovverk (Bill 21).
I e-posten argumenterte jeg for at prosjektet fortjener støtte, da det er i tråd med klimamålene, inkluderer karbonfangst. Skrev at prosjektet allerede er sendt inn, og spurte om myndighetene kunne støtte det – eventuelt i dialog med Ottawa via Bill C-5.
Jeg fikk nå svar. De understreket at Bill 21 fortsatt forbyr olje- og gassproduksjon, men bekreftet samtidig at loven åpner for pilotprosjekter som bidrar til omstilling i energisektoren og karbonnøytralitet – spesielt innen geovitenskap og karbonfangst.
Dette er etter mitt syn en viktig bekreftelse: Québec sier eksplisitt at CCS-pilotprosjekter er mulig under dagens lov. Det gjør veien videre mer realistisk enn mange kanskje har trodd
nders Kamsvåg
21:05
Jeg sendte en epost til energimyndighetene i Québec, med spørsmål om Questerres CCS-prosjekt og mulighetene for produksjon innenfor dagens lovverk (Bill 21).
I e-posten argumenterte jeg for at prosjektet fortjener støtte, da det er i tråd med klimamålene, inkluderer karbonfangst. Skrev at prosjektet allerede er sendt inn, og spurte om myndighetene kunne støtte det – eventuelt i dialog med Ottawa via Bill C-5.
Jeg fikk nå svar. De understreket at Bill 21 fortsatt forbyr olje- og gassproduksjon, men bekreftet samtidig at loven åpner for pilotprosjekter som bidrar til omstilling i energisektoren og karbonnøytralitet – spesielt innen geovitenskap og karbonfangst.
Dette er etter mitt syn en viktig bekreftelse: Québec sier eksplisitt at CCS-pilotprosjekter er mulig under dagens lov. Det gjør veien videre mer realistisk enn mange kanskje har trodd
nucleus
20.06.2025 kl 21:54
4020
Veldig spennende tider for QEC og aksjenærer. Når produksjon i Alberta attpåtil er dobblet, så er vel heller risikoen laber..som investering, oppfatter da jeg det til.
uptrade
20.06.2025 kl 22:34
3880
Block Québec lederen som snakker nå. Ho er nesten på gråten mot denne C5 loven.
"Det er en grunn til at vi stoppet all gass og oljeboring i Québec med vår Bill 21, så jeg ber dere innstendig, stem nei til dette altfor raske mye loven som vil overkjøre vår natur og våre regler i Québec"
Edit:
Skal stemmes innen de neste 30 minuttene. (Ca 23:40)
Edit 2:
Del 1 = 332 yea vs 1 no
Edit 3:
Del 2 = 301 yea vs 32 no
Med andre ord, Bill C 5 er vedtatt
"Det er en grunn til at vi stoppet all gass og oljeboring i Québec med vår Bill 21, så jeg ber dere innstendig, stem nei til dette altfor raske mye loven som vil overkjøre vår natur og våre regler i Québec"
Edit:
Skal stemmes innen de neste 30 minuttene. (Ca 23:40)
Edit 2:
Del 1 = 332 yea vs 1 no
Edit 3:
Del 2 = 301 yea vs 32 no
Med andre ord, Bill C 5 er vedtatt
Redigert 20.06.2025 kl 23:53
Du må logge inn for å svare