PetroNor: Veien mot utbytte
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
02.01.2025 kl 17:32
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Flodhest82
31.10.2024 kl 09:43
3621
Ja, vurderte å skrive det, men tenkte eg skulle la være :P Men han har tjent såpass mye på andre i denne aksjen at eg ikke syntes synd på han
Tm3P
31.10.2024 kl 09:52
3534
Bryr meg mer om meldingen enn selve oppturen idag ;) Denne skal gå mye mer!
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 09:53
3539
Det gikk fort nedover igjen. Prøvde å selge, men ikke mulig å få til. Nordea skifter plattform i morgen fra noe veldig bra til noe mye dårligere, men ingen av de virker som de skal i dag.
E Desperados
31.10.2024 kl 09:57
3515
Hvis vi antar at selskapet vil gjøre avsetninger for overlift tilsvarende det de gjorde i Q2 så kan vi forvente et resultat for 2024 på ca 0,3$ per aksje. Altså ytterligere 15MUSD i utbytte som vi kan forvente før sommeren neste år. Så i løpet av de neste 8 månedene kan vi forvente oss omtrent 0,3$ per aksje i utbytte. Dollaren står nå i 11 kr, så 3,3 kr/aksjen i utbytte. At noen selger denne ned fra 10 kr sier vel alt om hvor mye fremtidstro folk har i PNOR.
Og jokeren her: "In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends." 920 000 fat i desember vil bety at selskapet vil ha net cash på over 160 MUSD når pengene fra løftingen er på konto. At de kommer til å sitte å ruge på over 120 MUSD nå som utbytte har blitt klarert med Økokrim det tviler jeg på.
Og jokeren her: "In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends." 920 000 fat i desember vil bety at selskapet vil ha net cash på over 160 MUSD når pengene fra løftingen er på konto. At de kommer til å sitte å ruge på over 120 MUSD nå som utbytte har blitt klarert med Økokrim det tviler jeg på.
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 10:01
3512
Det er vel sånn at man har den erfaring at kursen faller tilbake etter en godmelding. Mange fikk den anledningen de ønsket for å selge. Du sier jo at det kan drøye med utbytte og mange har nok intensjoner om å kjøpe seg inn igjen i god tid til det.
E Desperados
31.10.2024 kl 10:13
3420
Ja. Men vi lukket på 8kr igår og det var ikke mange aksjene man fikk rasket med seg før den var i 9,5kr. Så om man venter på å kjøpe seg inn til ex.dato kommer så blir man fort sittende igjen på perrongen en gang til når den datoen dukker opp. Så det er jo rimelig god gambling. Hvertfall når man vet man får 34,7 % direkteavkastning på kursen nå (9,5) i løpet av de neste 8 månedene. Ser ingen grunn til å prøve å trade til seg en prosent eller to når man risikerer å gå glipp av nok en oppgang. Vi var tross alt på 11,8 etter opprinnelige melding om utbytte. Og med utbytte klarert av Økokrim så kan vi vel de-riske selskapets risiko i den saken ganske så betraktelig.
Bsingh
31.10.2024 kl 10:16
3407
Jeg tenker at med utbytte i sikte, så virker det som at kursen bør stå i minimum 11. Usikkerheten som har vært frem til nylig sendte denne ned igjen, men mellom 11 - 12 vil jeg si er fair pris med dagens melding. Nå er risikomomentet som E også nevner litt borte her, og vi trenger ikke å være i tvil om at utbytte kommer/holdes igjen/kanselleres på noe vis. Godt å få litt boost i kursen her, i tillegg til at utbytte er i kikkerten.
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 10:18
3399
Jeg hadde ordren på 10,00. Måtte ha tosiffret kurs. Slik kursen er nå er det uaktuelt å selge.
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 10:20
3390
Mange frykter nok fortsatt utviklingen i Økokrimsaken. Dette betyr jo ikke at mistanken er trukket tilbake.
Flodhest82
31.10.2024 kl 10:24
3384
Kan fort bli tosifret igjen i dag, tipper salgspresset roer seg utover dagen, mange som har kjøpt de siste dagene som sitter med fin gevinst, og så har man de som har solgt i det siste.
thief
31.10.2024 kl 10:27
3400
Vi som ikke har kjøpt oss helt inn enda,får satse på den vanlige aksjeutviklingen,og at den faller tilbake igjen.Håper på litt mer på rundt 9kr.Kan jo ha flaks🙂
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 10:27
3429
Ordren ligger inne og ser nå at de har fikset feilen. Så får vi se.
Mdg1
31.10.2024 kl 10:42
3585
Den bør gå til i alle fall 11-12 i løpet av morgendagen. Om pengene fra løftet kommer inn på 2024 regnskapet blir det et solid utbytte i 2025 også med 30% av kontantstrøm. Med overløft blir det litt mindre i 2026, men noe av det skal kompenseres for med økt produksjon. Kan fort ende med 50% utbytte på under et år nå!
Redigert 31.10.2024 kl 10:53
Du må logge inn for å svare
Bsingh
31.10.2024 kl 10:51
3554
Det er sant, mistanken lever nok i beste velgående. Men tenker det er nok av folk som kan leve med denne mistanken, gitt at utbytte kommer. Om vi fjerner Økokrim helt fra regnestykket derimot, så tror jeg at enda flere vil inn i aksjen mtp. inntjeningen og potensielt gode utbytter fremover. Men jeg holder med deg, vi har kun fått beskjed om at vi "får" det vi har blitt lovet, og som du sier så er ikke mistanken trukket. Kan man kanskje lese ut av dette at mistanken muligens velter mot å trekkes tilbake en gang snart? De har jo ikke tatt ut tiltale engang i denne saken. ØK har nylig også fått "refs" ifbm. denne saken som jeg nevnte nylig (Artic investeringsrådgiver som krever erstatning). Det sies bl.a.
"Oslo tingrett mener han har rett på erstatning for uberettiget straffeforfølgning. "
"Økokrim fikk hard medfart og investeringsrådgiveren ga i første rettssak uttrykk for at Økokrim ikke forstår hvordan markedet fungerer."
Hvis vi ser helhetlig på dette, så kan det være at de rett og slett må bite i det sure eple. Det er krevd erstatning på 120 millioner i saken ovenfor. Du er rimelig på vidda når du har holdt på siden 2018, og du får 0 medhold fra retten, og retten i tillegg mener at de har krav på erstatning. At de har dratt denne saken så langt ut, tyder på enten et stort ego, eller at de ikke forstår selv at de ikke har en sak. I vår sak, så må de enten ta ut en tiltale, men virker ikke som at de har nok for dette. Om de henlegger, så risikerer de erstatningskrav mot seg. Ikke lett, tror de sitter litt i saksa. Spekulativt ja, men de er også mennesker, og det har vært en del blemmer fra ØK opp gjennom. Problemet med ØK er samme problem som Politiet har, de evner ikke å si at de har gjort feil. Drar opp Tom Hagen også, hvor Politiet har anklaget en mann i media gjennom flere år, men "intet straffbart forhold bevist" er konklusjonen. Det er rett og slett stygt gjort og viser en inkompetanse. De har hverken klart å nøste opp i saken, og de sitter ikke en gang med et hint om hvem som kan stå bak. Å finne en syndebukk å peke på hele veien har de derimot klart veldig fint.
"Oslo tingrett mener han har rett på erstatning for uberettiget straffeforfølgning. "
"Økokrim fikk hard medfart og investeringsrådgiveren ga i første rettssak uttrykk for at Økokrim ikke forstår hvordan markedet fungerer."
Hvis vi ser helhetlig på dette, så kan det være at de rett og slett må bite i det sure eple. Det er krevd erstatning på 120 millioner i saken ovenfor. Du er rimelig på vidda når du har holdt på siden 2018, og du får 0 medhold fra retten, og retten i tillegg mener at de har krav på erstatning. At de har dratt denne saken så langt ut, tyder på enten et stort ego, eller at de ikke forstår selv at de ikke har en sak. I vår sak, så må de enten ta ut en tiltale, men virker ikke som at de har nok for dette. Om de henlegger, så risikerer de erstatningskrav mot seg. Ikke lett, tror de sitter litt i saksa. Spekulativt ja, men de er også mennesker, og det har vært en del blemmer fra ØK opp gjennom. Problemet med ØK er samme problem som Politiet har, de evner ikke å si at de har gjort feil. Drar opp Tom Hagen også, hvor Politiet har anklaget en mann i media gjennom flere år, men "intet straffbart forhold bevist" er konklusjonen. Det er rett og slett stygt gjort og viser en inkompetanse. De har hverken klart å nøste opp i saken, og de sitter ikke en gang med et hint om hvem som kan stå bak. Å finne en syndebukk å peke på hele veien har de derimot klart veldig fint.
Bsingh
31.10.2024 kl 10:53
3549
Sia skrev SB Markets har kr 14
Ikke glemme at saken ikke er henlagt da. Så litt konservative får vi være. Kan bli med på kr 14,- når vi har nådd 12,-.
Tm3P
31.10.2024 kl 10:59
3529
For min del bryr jeg meg lite om Økokrim nå som de har gitt klarsignal til utbytte. Da kan det ikke bli altfor ille, ender i worst case bare opp med en liten bot. Samtidig vil utbyttene tikke og gå samtidig som de enten bygger opp kontantbeholdnigen/utvider driften/betaler ut ekstraordinære utbytter/tilbakekjøp.
Flodhest82
31.10.2024 kl 11:05
3503
Skal være forsiktig med å konkludere noe som helst nær det gjelder Pnor, men må si at mld i dag gjør meg mer positiv til ØK saken. De har tross alt samarbeidet og fått lov til å betale utbytte. Så vi kan se bort fra dommedags profetien her inne om at de mister lisensen, må betale alt tilbake pluss en stor bot
Tm3P
31.10.2024 kl 11:07
3560
Hehe, meningene hans burde kunne man tross alt se bort fra med en gang han åpnet "kjeften" ;)
Flodhest82
31.10.2024 kl 11:20
3518
Helt enig, men er rart med det, når noen kommer med sånne påstander så kommer nok div tanker hos de fleste. Så eg er redd for at han fikk flere til å selge aksjene sine med store tap. Det er ofte problemene med forum og amatør aksjonærer, at de som er flinke å snakke for seg ( Begge veier ) får aksjonærene med seg til å kjøpe eller selge, da spesielt i illikvide selskaper.
markie
31.10.2024 kl 11:32
3455
Synes ikke katastrofe påstander fra nye Nick var noe og bry seg om. Teorier her spriket hinsides all historiske korrupsjon saker.
Stort qudos til Solid som hele tiden var konsekvent og fast i troen.👍👍
Stort qudos til Solid som hele tiden var konsekvent og fast i troen.👍👍
Flodhest82
31.10.2024 kl 11:39
3483
Noen som har tanker om hvorfor de skal levere mye mer olje en de har denne gangen og ? Virker jo ikke som de har noe spes å bruke pengene på for øyeblikket
solb
31.10.2024 kl 11:44
3484
De konsentrerer seg vel om to gode formål, utbytte til aksjonærene og tilbakekjøp av egne aksjer.🎈
Tm3P
31.10.2024 kl 11:52
3444
Tja, kan det tenkes at de må ha noen penger på bok i forbindelse med Aje?
Nå hadde de en voldsomt overlift sist og som viste seg å være uten grunn og da. Så trenger vel sikkert ikke bety noe.
Nå hadde de en voldsomt overlift sist og som viste seg å være uten grunn og da. Så trenger vel sikkert ikke bety noe.
Redigert 31.10.2024 kl 11:54
Flodhest82
31.10.2024 kl 12:01
3408
Nei, vi spekulerte jo da i om de skulle gjøre et oppkjøp, men det har de sakt at ikke er på agendaen. De har vel uansett nok peng til Aje, for det går lang tid før de må ut med store summer der, og det skal i utgangspunktet lånefinansieres. Men kan de tenkes at det har noe med kost å gjøre ? Tenker da på shippingen av olja
Bsingh
31.10.2024 kl 12:01
3407
Slenger meg på denne markie, Solid1 står på sitt. Rolig, balansert og fast i troen. La oss heller ikke glemme våre Danske venner og polion også. Forøvrig har vi også de "faste" som FF og E Desperados som tilføyer gode bidrag gjennom tider og utider.
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 12:04
3412
Nytt nick, men samme person som var frempå da artikkelen i Investigate Europe kom i fjor.
E Desperados
31.10.2024 kl 12:07
3395
Jens sa på forrige presentasjon at en full tanker i Kongo var 920 000 fat. Så de måtte enten løfte 920 000 fat med lange mellomrom mellom hvert løft eller få samarbeidet med en av de andre eierne av feltet. At det blir overløft igjen betyr vel enkelt og greit at ingen av de andre har vært så gira på å løfte nå/samarbeide med PNOR og så har de måttet ta en full tanker selv.
EDIT: At ingen av de andre vil løfte nå sammen med PNOR trenger ikke ha noe med PNOR å gjøre. Bare for å ha sagt det. Kan være så enkelt som at de ikke er fornøyd med å løfte med en oljepris på 70$
EDIT: At ingen av de andre vil løfte nå sammen med PNOR trenger ikke ha noe med PNOR å gjøre. Bare for å ha sagt det. Kan være så enkelt som at de ikke er fornøyd med å løfte med en oljepris på 70$
Redigert 31.10.2024 kl 12:09
Helg11
31.10.2024 kl 12:30
3268
I siste presentasjon var "Cash generation for shareholder distribution as soon as possible" en prioritet, så det virker som om det er viktig å generere cash i år. (Selv med "lav" oljepris). Kan jo håpe den er noe høyere i desember, men hvem vet. PetroNor tjener jo penger uansett.
Siden vi har med noen dyktige revisorer/regnskapskyndige her i gruppa, er det mulig å lage et estimat på net income for 2024? Målet ut fra policy fra mai er at 30% av 2024 skal deles ut, så net income er et meget interessant tall. Og så kan det jo være at de har noe excess cash som også skal deles ut... Om det blir 5 kroner/aksje i løpet av 2025 vil jeg tro det er intessant for mange.
Ellers ser jeg at Apus har meldt seg på "Adipec: the world’s largest and most influential gathering for energy industry professionals in Abu Dhabi from 4-7 November 2024" hvor vertskapet er Adnoc. Kan det være at de vil si noe om Atum 1X her? Jeg tror fortsatt på at de har funnet noe, og analyserer detaljerte data fra brønnen.
Siden vi har med noen dyktige revisorer/regnskapskyndige her i gruppa, er det mulig å lage et estimat på net income for 2024? Målet ut fra policy fra mai er at 30% av 2024 skal deles ut, så net income er et meget interessant tall. Og så kan det jo være at de har noe excess cash som også skal deles ut... Om det blir 5 kroner/aksje i løpet av 2025 vil jeg tro det er intessant for mange.
Ellers ser jeg at Apus har meldt seg på "Adipec: the world’s largest and most influential gathering for energy industry professionals in Abu Dhabi from 4-7 November 2024" hvor vertskapet er Adnoc. Kan det være at de vil si noe om Atum 1X her? Jeg tror fortsatt på at de har funnet noe, og analyserer detaljerte data fra brønnen.
Redigert 31.10.2024 kl 12:33
E Desperados
31.10.2024 kl 12:47
3198
+12 MUSD i avsetninger for overlift per Q2
+30 MUSD for løft i Q4 (avsettes for overløft)
-7 MUSD admin cost
-15 MUSD driftskost
= 20 MUSD /0,14$ per aksje i overskudd i H2
+0,17$ per aksje i overskudd i H3 gir 0,31$ per aksje i overskudd for hele året. Er det 30 % av nettoresultatet så tilsvarer det 0,1$ per aksje i utbytte i 2025. Om det er 30 % av FCF så blir det en del mer. Og noe må de jo gjøre med pengene de har til overs. Sist AJE var oppe på Q&A så sa Jens at når den siste eierandelen var godkjent av nigerianske myndigheter så ville PNOR trenge ca 60 MUSD til egenkapital og resten skulle lånes. Så det er jo begrenset hvor mye penger man trenger å ha på konto.
+30 MUSD for løft i Q4 (avsettes for overløft)
-7 MUSD admin cost
-15 MUSD driftskost
= 20 MUSD /0,14$ per aksje i overskudd i H2
+0,17$ per aksje i overskudd i H3 gir 0,31$ per aksje i overskudd for hele året. Er det 30 % av nettoresultatet så tilsvarer det 0,1$ per aksje i utbytte i 2025. Om det er 30 % av FCF så blir det en del mer. Og noe må de jo gjøre med pengene de har til overs. Sist AJE var oppe på Q&A så sa Jens at når den siste eierandelen var godkjent av nigerianske myndigheter så ville PNOR trenge ca 60 MUSD til egenkapital og resten skulle lånes. Så det er jo begrenset hvor mye penger man trenger å ha på konto.
Helg11
31.10.2024 kl 13:23
3093
Takker! Ja, det ble jo helt annerledes enn det jeg hadde tenkt.
Har du da tatt med trade receivables for H1 som skulle komme i juli? (48.4 mUSD).
Jeg har sammenlignet med 2023. Da løftet PetroNor 1,5 mill fat til 78,3 $/fat og endte opp med net profit 79,1 mUSD.
Hvis vi bare bruker forholdsmessige tall (Jeg vet: sikkert altfor enkelt, må beregne mindre capex og kanskje lavere oljepris) vil PetroNor totalt løfte 1,84 mill fat i 2024 som da gir 96,7 mUSD. 30% av det er 29 mUSD = 2,24 kroner/aksje.
Har du da tatt med trade receivables for H1 som skulle komme i juli? (48.4 mUSD).
Jeg har sammenlignet med 2023. Da løftet PetroNor 1,5 mill fat til 78,3 $/fat og endte opp med net profit 79,1 mUSD.
Hvis vi bare bruker forholdsmessige tall (Jeg vet: sikkert altfor enkelt, må beregne mindre capex og kanskje lavere oljepris) vil PetroNor totalt løfte 1,84 mill fat i 2024 som da gir 96,7 mUSD. 30% av det er 29 mUSD = 2,24 kroner/aksje.
Tm3P
31.10.2024 kl 13:33
3041
De får ikke noe overskudd fra overliften bokført i 2024. All denne ekstra inntekten blir bokført som en liability (overlift). Så kommer overskuddet etterhvert som denne overliften faktisk blir produsert.
Redigert 31.10.2024 kl 13:36
Teknikkpenger
31.10.2024 kl 13:56
2919
Med en milliard ($114.2 million) i kontsntposisjon og nær 5000 produserende fat pr dag, eser pengesekken ut.
En joker for oppkjøp ifølge Theodor Sveen Nilsen i SpareBanken 1 Markets.
En joker for oppkjøp ifølge Theodor Sveen Nilsen i SpareBanken 1 Markets.
Redigert 31.10.2024 kl 14:00
E Desperados
31.10.2024 kl 13:58
2926
Om selskapet betaler ut 30 % av overskuddet i utbytte så vil de jo akkumulere cash i et vanvittig tempo. 3 kr/aksjen i overskudd og "bare" 1 kr/aksjen i utbytte gjør jo at cash-beholdningen øker med 2 kr. Så det blir nok fort en del mer enn 30 %.
"-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends."
"-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends."
Helg11
31.10.2024 kl 15:23
2618
Jeg tror hovedeier nå er interessert i å bruke PetroNor som en cash cow. Var kanskje et annet mål for noen år siden, mens nå virker prioritetene å være å maksimere profitt og levere ut til aksjonærer. Og så kan de bruke den profitten på å bygge ut nye prosjekter i Afrika uten for mye innblanding fra norske/amerikanske myndigheter....noe som jo er helt supert for oss småaksjonærer!
Hvis jeg bruker tallene til ED så får PetroNor 20 mUSD til på konto i 2. halvår, pluss de 114 som lå der fra før = 134 mUSD. Hvis de vil holde tilbake 60 mUSD til Aje, er da "frie midler" 74 mUSD = 5,42kr/aksje. Hvis styret velger å distribuere dette i 2025, vil PetroNor være i toppen blant utbytteaksjer på Oslo Børs.
Hvis jeg bruker tallene til ED så får PetroNor 20 mUSD til på konto i 2. halvår, pluss de 114 som lå der fra før = 134 mUSD. Hvis de vil holde tilbake 60 mUSD til Aje, er da "frie midler" 74 mUSD = 5,42kr/aksje. Hvis styret velger å distribuere dette i 2025, vil PetroNor være i toppen blant utbytteaksjer på Oslo Børs.
E Desperados
31.10.2024 kl 15:35
4218
114 MUSD var per 3. juli. Det kommer jo ingen flere penger inn før nyttår da det er ca 30 dagers forfall på løftingen. 920 000 fat med dagens oljepris vil gi ca 67 MUSD til. Så per januar vil selskapet ha 181 MUSD minus utgifter i annet halvår. Så rett i underkant av 160 MUSD i net cash. Jeg tipper ca 2 kr/aksjen i utbytte så fort som mulig og så 2 kr/aksjen i utbytte til sommeren og deretter så kommer det ann på om selskapet fortsatt tenker at det er greit å melke de assetsene de har og så kaste inn årene eller om de skal begynne å lete etter nye igjen.
Helg11
31.10.2024 kl 15:47
4176
OK. 4 kr/aksjen i 2025 vil tilsvare 42,5% utbytte (med dagens kurs) hvis de går for det. Så kan det sammenlignes med denne listen for 2024 fra Pareto:
https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
De som i følge den listen betaler ut mest utbytte av rene oljeaksjer er BlueNord, på 15,34% i 2024.
https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
De som i følge den listen betaler ut mest utbytte av rene oljeaksjer er BlueNord, på 15,34% i 2024.
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 15:55
4147
Snakker vi ikke om 25 mill dollar? Det tilsvarer 275 000 mill NOK. Det er 142 356 855 aksjer i selskapet. Det vil si 1,93 kr pr. aksje. Eller en direkteavkastning på 20,4 % som er veldig bra.
E Desperados
31.10.2024 kl 15:57
4137
25 MUSD nå er for 2023/lisenssalg. Så kommer utbytte for 2024 i 2025 etter GF.
Tm3P
31.10.2024 kl 16:09
4114
Ser på utbytteplanen som et minimum, så tenker jeg det blir en del ekstraordinære utbytter og/eller tilbakekjøp i tillegg.
Trymte
31.10.2024 kl 16:09
4127
Hyggelig å logge seg på aksjehandelen når man sitter med 60% av porteføljen i Pnor. Grattis til alle som ikke har latt seg skremme ut.
Tror det blir biff til middag i dag.
Tror det blir biff til middag i dag.
E Desperados
31.10.2024 kl 16:21
4082
Hvis vekstplanene utover det de allerede eier er skrota blir det saftig med utbytte fremover ja. Tipper Petromal bare vil melke denne kua til den slaktes.
Sydney
31.10.2024 kl 16:22
4087
Så da får man 1,93+ 30% av net profit? Ca 4 kr til neste år. Det er halve investeringen nesten på 1 år. Det er vel ikke så mye å lure på ? All inn?
polion
31.10.2024 kl 16:27
4077
Etter som jeg i farten kan se, så har PNOR i dag gått ørlite bedre enn andre oljerelaterte.
Selvsagt måtte utbytte komme, og jeg ser slett ikke bort fra at det var frafallet av de to norske styreskreppene (ikke umulig rent «listefyll») som gjorde utslaget. Jeg anser også utbytteavgjørelsen som en form for friskmelding i forhold til ØK.
Men overnervøse fanden på veggen-skribenter har det vært flere av her på forumet. Gjør faktisk litt vondt i sjæla når jeg tenker på de som har kastet korta i PNOR pga. disse deliriumskriveriene. Og da er det vanskelig å komme utenom «toppjuristen» Cartr som har vært en mester i å servere unyansert, historieløst og urealistisk vås. Han er visstnok nokså fraværende på forumet i dag, eller?
Ser følgelig absolutt ingen grunn til at PNOR ikke skal bli den gullhøna som jeg hele tiden har ment den skal bli. Fremtidige utbytter i bøtter og spann, p.t. mer cash enn mcap, fortsatt meget solid produksjon, ØK ute av verden, osv, osv. Aksjen er så underprisa at jeg nesten får brekninger.
Selvsagt måtte utbytte komme, og jeg ser slett ikke bort fra at det var frafallet av de to norske styreskreppene (ikke umulig rent «listefyll») som gjorde utslaget. Jeg anser også utbytteavgjørelsen som en form for friskmelding i forhold til ØK.
Men overnervøse fanden på veggen-skribenter har det vært flere av her på forumet. Gjør faktisk litt vondt i sjæla når jeg tenker på de som har kastet korta i PNOR pga. disse deliriumskriveriene. Og da er det vanskelig å komme utenom «toppjuristen» Cartr som har vært en mester i å servere unyansert, historieløst og urealistisk vås. Han er visstnok nokså fraværende på forumet i dag, eller?
Ser følgelig absolutt ingen grunn til at PNOR ikke skal bli den gullhøna som jeg hele tiden har ment den skal bli. Fremtidige utbytter i bøtter og spann, p.t. mer cash enn mcap, fortsatt meget solid produksjon, ØK ute av verden, osv, osv. Aksjen er så underprisa at jeg nesten får brekninger.
Redigert 31.10.2024 kl 16:28
Fluefiskeren
31.10.2024 kl 16:28
4091
Ikke at jeg har noe med det, men du må være forsiktig med all in. Mange har brent seg på å ta en slik unødvendig høy risiko.