REC - Dagens kommetar 04.01.18

AntonBerg
REC 04.01.2018 kl 16:58 23997

https://www.pv-tech.org/editors-blog/second-major-capex-cycle-underway-as-pv-industry-enters-new-phase-of-100gw

I 2018-2020 blir det igjen investert store summer i PV-industrien. Ny teknologi tas i bruk. Modulene yter mer watt og koster mindre.

Dette er faktorer som tradere og roboter på OSE som trader basert på kursteknisk historie ikke klarer å analysere betydningen av.
Redigert 21.01.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 17:43 12133

Innlegget er slettet
Rec i fritt fall nå og noen dager fremover. Håper i hvertfall det. I neste uke, kanskje før (i morgen) skal jeg gjøre storhandel på 0,90. Nye short settes nå - småaksjonærene lures nok en gang. dessverre. De lærer vel aldri, tar nye tap på tap, dessverre!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AdrianR
04.01.2018 kl 17:47 12105

"Dagens kommetar". Anton da :(

Forøvrig artig å se at mange nye nick har begynt å delta i diskusjonen - se bare i forrige tråd! Er det migrasjon fra det gamle forumet?
Naturligvis er også de fleste positive til aksjen i kommentarene som blir skrevet. @Preben_ understreker at det er for mye haussing, men personlig gir det ikke mening å diskutere aksjer man ikke er involvert i. Enten er man short, trader, long, eller man venter på en billigere inngang. De fleste som er involvert i aksjemarkedet kjøper aksjer med et mål om at aksjeverdien skal stige de kommende månedene.

Jeg hadde selvsagt ikke brukt tid her i REC-tickeren om jeg ikke hadde vært involvert i REC aksjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
spanjolen
04.01.2018 kl 18:03 12064

Forøvrig. Snitt i går 1.5. Snitt idag 1.46. Ellers tredje dag med fallene volum...
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Ekornesen
04.01.2018 kl 18:06 12820

Enig. Men man velger å investere pengene i selskaper og sektorer man har tro på skal gå bra.

Det er ikke tvil om at REC er i en sektor med enorm oppsving. REC har verdensledende teknologi og fabrikker som produserer til markedsledene kostpris og kvalitet. REC har gjort store investeringer, og det er snart tid for å starte innhøsting for alvor.

For meg er dette matematikk. Jeg kjøper stadig mer i REC, og har sjelden vært tryggere på at dette er en god investering.

Nå ser det ut til at shortsiden innser at REC skal opp og de dekker inn så godt de kan. Synlig shortposisjon er redusert med 40% på ganske få børsdager...

Vi er i Q1 2018 og markedet er brennhett. 9. Februar får vi status fra Kina. Utrolig at kursen holder seg under 2 kroner.



Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:11 12743

Priserna på celler og paneler gå ner hver uke. då tycker jeg at priset på polysilicon burde begynne og gå ned straks også.

Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 18:21 12785

Morsomt å lese alle de som prøver å snakke rec ned.... igjen ingen får mine aksjer. Har allerede 30% avlastning men skal ha 300% i år
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 18:33 12682

Jeg brukte hele 2017 på å overbevise potensielle selgere om at de burde gå stadig lengre ned i pris. Pruting kalles det. Mesteparten av nedgangen skyldtes at vi brukte tradernes egne argumenter om og om og om og om og om igjen, og at disse argumentene hadde dobbel effekt hver gang.

Mesteparten av hva som blir kommunisert på Hegnar Forum har vært negativt og hatt som formål å undergrave folks tro på REC-aksjen. Følgelig var aksjekursen nede i 0,89. Å påstå at forumet bare består av haussere og at det ikke finnes nok kritiske røster er derfor motbevist i aksjekursen. Hadde aksjekursen vært 6-10 NOK kunne vi jo sagt at det var et haussemiljø som dominerte. Faktum er at det er svært få på forumet som på en seriøst og ordentlig måte kan si noe positivt om REC. Alle innlegg som usakelig sier noe positivt om REC... f.eks. at folk roper 5-10 NOK på luft og kjærlighet innen neste jul... det bidrar kun til motsatt effekt.

Det er også slik at så fort aksjekursen stiger bitte litt fra historisk bunn, så skal vi liksom være så kritiske over oppgangen. Mens når aksjekursen stuper fra 5 NOK til 0,89 NOK så finnes det knapt noen kritiske røster. Både oppgang og nedgang skal ha en god begrunnelse som kan verifiseres i etterkommende fakta. Problemet nå er at dere har vært ukritiske til det negative og ukritiske til langvarig kursnedgang som har dratt aksjekursen helt ut på et ytterpunkt som i lengden ikke kan forsvares når de ulike påstandene som undertiden fremmes ikke viser seg å representere fakta. Her må folk forstå forskjellen mellom å spille en aksje på teknisk grunnlag, og foreta en seriøse vurdering om prising på fundamentalt grunnlag. Kun 0,1 % av folk på OSE er i stand til å foreta en fundamental vurdering av REC.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Ebit
04.01.2018 kl 19:16 12552

Begriper ikke logikken til baisserne?
30.10 la REC fram gode Q3 tall. Dette ble kommentert av bl a analytiker Jonas Meyer i Sparebank 1.
Han mente at det underliggende så klart bedre ut nå.
Siden har silisiumprisene steget uke for uke, utfra forventet etterspørsels økning i tiden framover.
Investorene ser dette. Aksjekursen har siden 30.10 steget fra 1,07 til 1,45 i dag.
Baissingen har soleklart vært nytteløs, men de totalitært troende på TA, fortsetter i samme spor.
Ser vi en parallell til marxist-leninister ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 19:30 12525

Det er ingenting i teknisk eller kvantativ trading som tar høyde for annet enn historiske kursdata. Det innebærer at alle som bruker disse metodene nå ligger kraftig på etterskudd og at historisk data kommer i konflikt med newsfeeden som tikker inn.

Det er alltid slik at tradere og analytikere kommer 6-12 måneder etter noe har snudd og så blir positive. Om aksjekursen står i 2,20 i februar vil man kunne se analytikere som har helt andre kurser enn de hadde da aksjekursen var på 1,00. Populisme. Det er derfor hver enkelt bør gjøre en selvstendig vurdering og analysere den informasjonen man har om tendensen akkurat nå og hvordan det ser ut de neste 6-12 måneder. Svarene på dette finner man ikke hos verken TA-tradere eller shortere. Og før eller siden vil de også adoptere ny informasjon. Noe av dette ser vi allerede ved at shorterne dekker seg kraftig inn. Shorten er halvert på få uker. De mest aggressive er de som har dekket seg inn raskest. Dette er fordi risikoen for å være short har økt kraftig og at visibiliteten fremover ikke gir grunnlag for de investeringsmål som shorterne baserte seg på da de forsøke å tjene penger under krona. Det har vært omlag 50 % oppgang siden da, primært drevet av at shorterne har halvert shorten sin og vi nærmer oss 4Q17. Aksjekursen i 2018 vil vise en positiv trend. Spesielt vi aksjen ta av etter forfallet i September 2018 når REC har fått refinansieringen i orden. Før dette er det åpningen av JV som dominerer 1H18+ da dette er en "game changer". Øvrige faktorer har vi god kontroll på og har tatt høyde for.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 19:38 12343

@larson

Prisene per watt synker for sluttbruker. Derfor øker også demand kraftig i årene som kommer og behovet for subsidier og politisk tilrettelegging blir mindre viktig.

Før utgjorde polysilikon en stor andel av modulprisene. Undertiden gikk marginene over i motsatt ende til installatørene som har tjent godt noen år. Med strammere tariff og marked for installatørene vil marginene til disse synke. Samtidig er marginene fra wafer til moduler presset ned, men vil bli forbedret igjennom innovasjon og ny teknologi som både gir økte marginer og reduserte priser. Polysilikon har tatt støyten i mellomtiden og andelen av polysilikon og marginene deres falt. Nå ser vi imidlertid at marginene returnerer til polysilikon og at polysilikon utgjør en større andel av modulene igjen. Dette skyldes at PV-linjen må ha nok polysilikon for å dekke veksten sin. Vi ser nå at balansen mellom supply/demand er på bristepunktet og at prisene har steget når det er forstyrrelser i en ellers begrenset supplysituasjon.

Selskaper som REC har tilpasset seg og omstilt seg til nye markedsbetingelser. REC har som kjent halvert produksjonen for en periode og returnert til driftsoverskudd. REC har vært en av de store prispresserne innen polysilion. Når REC ikke lenger tilbyr mengder av polysilicon til markedets laveste priser, så stiger prisene. Markedet vet at REC nå har begrenset med produksjonskapasitet i drift og begrenset med polysilikon på lager, og at salget overstiger produksjonen. Slik kunnskap presser prisene oppover. REC kan velge kunder som er villig til å betale mer og velge vekk de som pruter.

I perioden 2018-2020 vil man se at polysilikon kommer i fokus igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 20:05 12264

Det er sikkert mye riktig i det du sier her Anton. Men vi får nog se prispress igen på polysilicon senare, alla må bidra till at få ner priset på sol.

Jeg er nog ändå osäker på hur stor påverkan REC har/har haft på priser.

Det var ganska lång tid, tror 2013 til 2015, då det var konsensus på forum om at det var REC som stod for de lave priserna, og at alla andra forutom REC slet.

Sen plötsligt så var det REC, og bara REC, som stängde produktion, man tappade pengar på det man tillverkade.

Jeg vet ikke om REC noensin har pressat priser med avsikt eller om de har fått hålla till godo med de låga priser de fått, fordi andra tillverkare av en eller annen grund foretrekkes.

Alltså, nån annan aktör, konkurrent, har pressat priserna, og REC har fått lida med underskudd og stängda fabriker.

Hvis det har varit en strategi av REC att pressa priser har det iallafall inte varit någon god strategi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
04.01.2018 kl 20:12 12264

"Øvrige faktorer har vi god kontroll på og har tatt høyde for."

Suniva 201 saken er en faktor som ingen vet utfallet av p.t., og vi vet ikke hvilken effekt utfallet i denne saken kan få på aksjekursen til REC.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 20:35 12095

Rec har stort sett levert ett beskjedent volum til noen få brukere i Taiwan-
Prisene de har fått der, har gjort at en har holdt hjulene i sving med 50% drift, og produsentene i Taiwan har
vert konkurransedyktig med resten av verden.
Det er REC og Tian -REC som kommer til å redde prisøkningen med sine kommende volum til Verdensmarkedet, og med verdensledende
kg pris i stort volum.
Dette har vert TT og Co sin strategi fra dag 1, fra den dagen REC ble utestengt i det Kinesiske markedet med 57 % toll !
"Vil dere ikke, så må dere :) "
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Arha
04.01.2018 kl 20:39 12017

REC stengte ikke ned halve produksjonen fordi tapte penger på salget, men fordi størstedelen av markedet forsvant med Kinatollen på 57%.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
questi
04.01.2018 kl 20:47 11976

REC måtte presse prisene fordi REC måtte få kundene til å skifte over fra å bruke granuler i stedet for siemens chunker. REC sponset med andre ord kunder slik at de kan få råd til å erstatte gamle chunkfeedere med nye granulfeedere.

Alle de andre slet mye mer enn REC.
2-3 polysilisium produsenter har ikke bare redusert men de har gått konkurs allerede i 2013-2016!
De som ikke slet hvilte på sine laurbær med langtidskontrakter som utløper snart og vil slite voldsomt med tilpasse seg dagens priser.

RECs prispressing har resultert i at de, etter å har blitt sperret ute av Kina i 2015, nå likevel har en ny kundemasse som konsumerer (litt mer enn) 50% av MosesLake produksjonen :) Får de flere kunder må de starte produsere 75/100% :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.01.2018 kl 20:47 11862

Da kjøpte jeg litt i sluttauksjonen, så da er det kjøpssignalet brukt opp AB, selv om jeg ikke er fullsstet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
questi
04.01.2018 kl 20:51 11920

Typisk.. 2 døgn før min lønning kommer skal Fattig få den til å stige igjen :(((((
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 21:03 11806

RECs produksjonskostnader før halvering av produksjonskapasitet var høye og preget av høye lønnskostnader. REC hadde i en periode med både høyde salgsvolum og deretter fallende salgsvolum likevel ikke de overskudd man skulle ønske seg fordi prisen var for lav og kostnadsnivået i forhold til pris for høyt.

Etterhvert fikk man unnskyldningen til å sparke folk. Det brakte faste lønnskostnader betraktelig ned og økte effektiviteten på eksisterende kapasitet. Man fikk bedre balanse mellom supply/demand til selskapet og bedre justering i forhold til gjeldende ASP.

I 4Q16 gikk REC fra å være i omstilling etter Kina-tariffen som slo for alvor til i 3Q15 over til å være tilpasset dagens markedssituasjon med positiv EBITDA på halvdrift. Sagt på en annen måte ble REC et vekstcase igjen i 4Q16. Nå vil man ved økt produksjon kunne kutte kostnader ytterligere, fremfor å øke dem slik det var tidligere. Selskapet driver nå mye mer effektivt.

At selskapet driver mer effektivt og har fem kvartaler med EBITDA-overskudd har i stor grad gått traderne hus forbi. Det vil dere merke stadig mer og mer i tiden som kommer. I 2018 vil driftstallene til REC fobedres ytterligere. Alt sammen har man kunne se siden 2013-2015 ville skje. Bl.a. sa jeg en rekke ganger til deres som trodde livet var over at omstillingen normalt ville ta inntil 7 kvartaler - en periode hvor man måtte regne med EBITDA-underskudd. REC klarte det fint innenfor den rammen i sitt sjette kvartal.

REC er ganske forutsigbare, mens dere er ganske hysteriske dramaqueens. Aksjekursen er påvirket av mennesker, og følger dermed i stor grad deres hysteriske og dramaqueen-tendenser.

.........................................................

@fattig

Om du kjøper og selger påvirker ikke meg. Jeg vet jo stort sett når du kommer til å kjøpe og selge.
Du solgte på 1,54 og jeg regner med du kjøpte omlag 1,44 på en helst vanlig ordinær traderstrategi på 0,10.
Siden du var først ut på 1,54 og først inn på 1,44 traff du godt. Du har flere ganger demonstrert god timing.
Men toget av tradere som kom etter deg og skulle kopiere deg nedover til 1,43/1,44 blir i økdende grad mindre heldige i sin timing.

Det blir som med Spetalen. Når han annonserer et kjøp i media, så er han allerede på vei ut av aksjen mens resten kjøper.
Det fornuftige ut i fra et grådighetsperspektiv var at når man ser fattig gevinstsikre på 1,54 så snur man opp slik at fattig blir stående utenfor sammen med shorterne som vil dekke seg inn. Ettersom fattig er spesialisert på trading i REC, så klarer ikke fattig å la være å eie REC-aksje i lang tid. Han vil alltid lete etter en attraktiv inngang han kan få avkastning på.

Samtidig fattig er du jo også sårbar på 1,44. Om kursen faller vil kortsiktige tradere bli stressa og søke å dekke sine tap.

Jeg som har en helt annen investeringsstrategi og all tid i verden, og innganger på et så lavt nivå at ingen her kan angripe meg uten å påføre seg selv tap.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
04.01.2018 kl 21:10 11851

Tror du overvurderer min innflytelse :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
tommy00
04.01.2018 kl 21:16 11686

Den største shortposten eies for tiden av MRCP som gikk inn stort sett på en kurs lavere enn 1 i perioden 10 til 18 oktober. Om de skal kjøpe tilbake nå taper de 40-50 øre per aksje, så de velger å sitte i ro og håper desperat på at kursen skal gå ned. Letteste vei nå er trolig oppover, så de vil brenne inne med posten sin om de ikke gjør noe. Interessant å se om/når de får panikk på et tidspunkt og kjøper tilbake 30 millioner aksjer og realiserer et tap på minst 15 millioner! :) Disse pengene deles da ut til oss som tror på aksjen!

MAPLE ROCK CAPITAL PARTNERS INC. 30 000 000 1,18% 18.10.2017
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 21:25 11790

@tommy

Er ikke kunnskap fantastisk! Her ser du at du kan drite i shorterne hvor mange andre hadde stor respekt og var redde for shorterne. Shorterne er ikke guder. Der er til for å utnyttes. Du ser denne aktøren sitte med 40-50 tap allerede og gambler på nedtur for å begrense sitt tap. Da er det jo litt opp til deg om du vil spille med eller mot Marple Rock.

Marple Rock er kvantitative tradere. De har ingen førtehåndskunnskap om verken REC eller norske tradere. De fjernanalyserer det norske tekniske markedet og tar posisjoner basert på hva de regner som sannsynligheter. Nå var signalet fra det norske markedet at alt gikk tilhelvete så da maksimerte shorterne sine posisjoner i takt med at traderne på OSE var hysteriske. Selv var jeg overbevist om at selgerne skulle ned til 0,80! :p
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 21:25 11594

tommy, hvor mye tap er det på JUM Rulleringen nå, har du regnet på den?
Dem er det vel Rask,Rusk og co som Shorter ,i følge panikk utblåsningene i Media til en hver tid...
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
spanjolen
04.01.2018 kl 21:27 11714

Enig Anton. 2018 blir ett godt år for Rec. Men i det korte bildet må vi tjene penger på de duppene som kommer. Kursen indikerer at ting er på gang. I morgen burde det bli blå dag men som sagt. Blir det lire volum så trenger ikke robotene å bruke mye cash for å kjøre kursen videre nedover. Så imorgen kan kursen lett gå opp mot 1.54 men også lett falle under 1.4... short siden prøver å kjøre kursen ned og så dekke seg inn bit for biit. Det som var svakt idag var at snittkirsen falt ned til 1.46. Men for alle som skal sitte passivt og har en god inngang så er det helt greit, kursen skal videre opp på sikt. I mitt senario vil de store som har hele verdi kjeden inhouse til slutt bite i det sure eplet og legge ned silisium produksjonen og handle av Rec og partnere.. da er sky the limit;-)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
tommy00
04.01.2018 kl 21:32 11523

Odi.1: Nei, har ikke sett på det, tror det er bedre AB svarer på det spørsmålet...:)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
questi
04.01.2018 kl 21:32 11658

jeg kan håpe at den fortsatt er lav eller er lavere når du er all-in :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
04.01.2018 kl 21:35 11647

Gitt dagens kurs har han ikke noe tap på rulleringen, han har solid gevinst dersom han tar levering (og kursen er på samme nivå som i dag). You do the math:

Umoe AS har i dag videreført en tidligere inngått terminavtale om kjøp av 53.861.032 aksjer i REC Silicon ASA (REC) til kurs NOK 1,0741 per aksje. Leveringstidspunkt for aksjene er 27. april 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 21:37 11441

ops.. more to do:)

"En #STEAM CLOUD signaliserte en hendelse på #Wacker #Polysilicon North America-anlegget nær #Charleston, og ble 2018s nr. 1 Newsmaker. En #STEAM CLOUD signaliserte en hendelse på #Wacker Polysilicon North America-anlegget nær #Charleston clevelandbanner.com/stories/wacker -explosion-no-1-newsmaker, 71988 ..."
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
tommy00
04.01.2018 kl 21:40 11401

Forøvrig mener jeg den analysen rusk og rask gjorde var så overfladisk og lite fremtidsrettet at han burde ha mistet noen lønnstrinn. Man kan ikke se vekk fra at han har en agenda for dette innlegget, og kanskje det har med shortposisjoner å gjøre for ham personlig eller for dem han er finansiell rådgiver for. Håper han har tapt noen millioner sammen med de som hørte på ham...
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
questi
04.01.2018 kl 21:40 11571

Jeg tror Wacker har hatt flere ulykker nå.. det er noe galt med rutinene deres og panikkgrep for å bøte på problemene innfører ny usikkerhet ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 21:42 11611


Ulltveit-Moe selger i REC
05.11.2014 · Jostein Nissen Meyer
Umoe AS, som er kontrolleret av Jens Ulltveit-Moe, har i dag solt 13.698.397 aksjer i REC Silicon til en kurs på 2,714 kroner per askje, samtidig har en inngått en tilbakekjøpsavtale for det samme antall aksjer til en kurs på 2,77,16 kroner.
Samtidig har Umoe videreført en tidligere inngått terminavtale om kjøp av 21.631.144 aksjer til kurs 2,7716 kroner per aksje. De nye leveringstidspunktene for aksjene er i begge tilfellene 7. mai 2015.
Etter salget eier Umoe dette 496.872.361 aksjer og indirekte 35.329.541 aksjer gjennom terminkontrakter - tilsvarende 23 prosent av selskapet.

...............................................
Mai 2017

Umoe AS har i dag videreført en tidligere inngått terminavtale om kjøp av 53.861.032 aksjer i REC Silicon ASA (REC) til kurs 1,1153 kroner per aksje. Leveringstidspunkt for aksjene er 31. oktober 2017.

Umoe AS og nærstående parter eier etter dette fortsatt 573.840.870 aksjer i REC direkte og kontrollerer 53.861.032 aksjer gjennom terminkontrakter, totalt tilsvarende 24,68 prosent av aksjekapitalen i selskapet.

Umoe AS kontrolleres av Jens Ulltveit-Moe, som også er styreleder i REC Silicon ASA.

Torsdag går aksjen for 1,08 kroner.

..................................

31. OKTOBER 2017

Umoe AS har i dag videreført en tidligere inngått
terminavtale om kjøp av 53.861.032 aksjer i REC Silicon ASA
(REC) til kurs NOK 1,0741 per aksje. Leveringstidspunkt for
aksjene er 27. april 2018.

Umoe AS og nærstående parter eier etter dette fortsatt
573.840.870 aksjer i REC direkte og kontrollerer 53.861.032
aksjer gjennom terminkontrakter, totalt tilsvarende 24,68 %
av aksjekapitalen i selskapet.

Umoe AS kontrolleres av Jens Ulltveit-Moe, som også er
styreleder i REC Silicon ASA.


Nå er det vel SEB som taper på kursoppgangen. SEB ser også ut til å ha en god beholdning av aksjene på hånd fremfor å ha dem plassert videre ut i markedet. Dette har delvis bakgrunn i at SEBs fremste kunder er shortere som vil låne disse aksjene. Undertiden ser vi at JUM i det stille og på fallende kurser at økt sitt eierskap i REC.

JUM vil selvfølgelig stille opp dersom REC har behov for kapital og henvender seg til han i en eventuell emisjon. Følgelig er det ingen fare for at REC blir refinansiert den ene eller andre veien. Enten ler JUM kraftig nå fordi han uansett er den som vil le sist og best i dette, eller så er han kortsiktig sur fordi aksjen har begynt å ta av før september 2018... hvilket innebærer at JUMs ønske om 33 % eierskap vil bli stadig dyrere jo mer kursen stiger.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 21:48 11522

De " vant " overskriftene i 2017.... :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 21:50 11362

Aksjonærene i Wacker er mer hardbarkedet enn aksjonærene i REC. Anlegget til Wacker i Tennessee har ikke akkurat vært en dans på rose verken med byggingen, kostnadene og ulykke.

Forestill dere aksjekursen til REC om noe lignende hadde skjedd oss? Kursen hadde gått til -2,00 NOK på et blunk :p



Company Last 1 week 3 months 6 months 1 year
REC Silicon ASA 1.45 +7.75 +50.20 +27.64 +16.99
Wacker Chemi 169.20 +3.29 +42.78 +75.76 +62.17

Wacker knuser kursoppgangen til REC. REC har på 1 år steget 16,99 % mens Wacker har steget 62,17 %. Da tar vi ikke hensyn til om aksjen i utgangspunktet var høyt eller lav priset i forhold til assets.

REC Silicon ASA has a PB Ratio: 0.41
Wacker Chemie AG has a PB Ratio: 2.15
(GuruFocus)
Et vanlig selskap har normalt en PB mellom 1,2-2,2. Dersom PB er lavere enn 1,0 faller verdien under bok og indikerer at noe som regel er alvorlig galt eller at traderne underpriser selskapet ganske kraftig.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 21:52 11495

vi skal ta igjen de prosentene der, med renter,,, om litt :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 22:07 11188

Bra sammenligning AB!! Rec er som å plukke penger på gaten nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 22:47 11056

Dårlig avslutning som nevnt. Men noe av problemet er urealistiske forhåpninger blant aksjonærene fra dag til dag. Utsagn som «REC er som å plukke penger på gaten nå», er det jeg kaller flåsete utsagn, som er med på å skape en kollektiv forventning om høyere kurser, som realitetene i markedet ikke klarer å innfri.

DA blir det i stedet nedgang.

For REC er IKKE å plukke penger på gaten. Det er beinhard trading hver eneste dag, det er folk som lever av å kun trade REC. Longerne bryr seg selvfølgelig ikke, men sitter de i ro så påvirker de heller ikke kursen, så de er irrelevante i denne sammenhengen.

Problemet nå er at det er LENGE til Q4 den 9. februar, det vil si potensiell ørkenvandring uten nyheter fremover.
Vi har sett det før. Og som vi så i dag så bryr ikke REC seg nødvendigvis om hovedindeksen på OSE heller. Så dessverre, jeg er ikke optimist på kort sikt, dvs. frem mot Q4.

Misforstå meg rett, jeg er fundamentalt positiv til REC på lang sikt, MEN jeg er også realist, og vet hvordan tradere kommer til å utnytte lavt volum og den lange ørken-perioden frem til Q4…
Det vi trenger er positive nyheter på Q4 for å virkelig sette skapet på plass og fyre opp raketten!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
04.01.2018 kl 22:56 11056

Jeg forventer at aksjekursen vil stige frem mot 4Q17. At det er turbulent underveis med mange som er sikre og vant til gamle tradingtendenser er noe jeg medregner.

Dersom kursen fortsatt er på 1,50 uka før presentasjonen bør det hamstres.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 23:00 11212

ca 23 Million i Tap om der er ute i short til den prisen:) pr dd.
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 23:07 11145

Ok Anton. Men husk det du sier impliserer at folk bygger opp forventninger om Q4. Vil disse bli innfridd? Vil REC levere varene og guide slik at selv Preben blir fornøyd? For det MÅ de for å forsvare kursoppgangen som da har vært i forkant.
Jeg håper som sagt du har rett, men jeg er langt ifra sikker.

Derfor er mitt eget scenario mye lettere å forsvare, at det vil foregå en ørkenvandring frem mot Q4, hvor kursen blir presset ned, kanskje til 1,20, kanskje lavere. Men hvor oppturen til gjengjeld blir desto høyere hvis de innfrir på Q4!

Mens i ditt scenario AB, har forventningene blitt skrudd så høyt at de kanskje ikke blir innfridd..

Hvem vet? spennende er det uansett!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
Odi.1
04.01.2018 kl 23:20 10916

Det vil Hjelpe stort med 5 Kvartal på rad med Resultat, og en innkom 2017 på 115-140 Mill Nok , ett sted der, tipper jeg.
Første H1-17 var det også meget lavere priser, de begynte ikke ordentlig før Medio17
Redigert 21.01.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare