NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 99436

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
10.07.2024 kl 10:41 2420

Med så mye volum på dag fem må shorterne fortsatt ha brukbart med aksjer på lager. Vi får håpe at noe av det plukkes opp og ender i banken «netto short».

Funderer fortsatt hvilke kriterier som ble lagt til grunn for kursmål 12 med henvisning til at NAS ikke handles med premie i forhold til andre lavkost flyselskap:

Her er dagens tall fra TradingView

Price/Earnings
EasyJet: 9,55
Ryanair: 13,07
Wizz Air: 8,43
Norwegian: 7,20

Driver betalt service fra TradingView med svindel når påståtte eksperter får 10 både for Ryanair, Easyjet og Norwegian?


Redigert 10.07.2024 kl 11:49 Du må logge inn for å svare
Ransen
10.07.2024 kl 11:12 2269

Nå vektlegger ikke aksjonærene disse kursmålene så nøye, Det er bare ta av skylappene så ser du at 90% er psykologi. Hva tenkte de samme analytikerne om kursmål på 24 kroner da?. Her har analytikerne bare slengt ut et kursmål, for på fredag avspaserer de siste dag før ferien. Pipa vil få en annen lyd når Gir Karlsen har vært på podiet. Det blir en vanvittig setemangel fremover, og det blir ikke mindre reisende. Folk tror at alle sliter økonomisk. Halve norges befolkning har fått det mye bedre i dyrtiden. De eldre i vår familie er tar to ekstra turer i år mot normalt 2-3 og opp mot 5 turer i året. Og de er ikke alene om det.
Granly
10.07.2024 kl 11:21 2221

Når kursen raser konkurerer analytikerene om lavest kursmål kunne vi lese og nå ser vi at en kløyver kurmålet i 2, med anbefaling på litt over 10 kroner aksjen.
men... ser vi noen måneder tilbake var det å sette høyest mulig kurs. føler av og til at de setter kursmålene sine litt for sendt? når kursen stiger så stiger kursmål, når den synker da synker kursmåla.

men poenget er at mens analytikerene senker kursmålene velger største aksjoner i selskapet å øke beholdningen sin, Fredriksen driver med bunnfisk og har kjøpt et stort antall aksjer kunne vi lese her om dagen.

I tillegg har

silvercoin as lastet opp med 400 000 aksjer
six-seven as lastet opp med 485 000 aksjer
espen t.t har lastet opp med 100 000 aksjer

sundt familen har startet å kjøpe igjen etter å ha solgt mye.

så... skal vi følge aksjonærene som tjener gode penger på aksjene eller følge analytikerene?

eg sitter med store tap nå etter høy inngang men velger å følge fredriksen og de andre.
hva tenker dere?

Granly.
upsidedown
10.07.2024 kl 11:40 2137

Hvis du ikke har en åpenbar kandidat som skal opp i det korte bildet, vil jeg anbefale deg å sitte gjennom stormen. Det er noe som ikke stemmer her. Det bør komme betydelige nedgraderinger på hele sektoren i nær fremtid hvis Norwegian er i stortrøbbel.

Det er garantert usikkerhet hvordan Widerøe-kjøpet spiller inn og analyser som følger kursen er elendig håndverk. Disse burde ha kommet sammen med DNBs som denne gangen gjorde et stykke kvalitetsarbeide ved å regne seg frem til at guidingen måtte tas ned.

Teknisk er aksjen sterkt oversolgt og netto short har krøpet opp hver dag i det siste. Det skal normalt bety at den skal noe opp også på kort sikt.
NASLover
10.07.2024 kl 11:41 2166

Stor ulven sitter rolig og bunnfisker aksjer og har ytterligere kjøp

NAS GEVERAN TRADING COMPANY 70.000 133.217.881 13,8
Elverhøi16
10.07.2024 kl 11:44 2153

Dette blir nok svært vanskelig. Konsumpisindeksen gikk jo ned i dag på grunn av billigere feriereiser. Det indikerer at Norwegian har vært nødt til å redusere prisene kraftig.
Ransen
10.07.2024 kl 11:45 2153

Dette er analysen til Rafdal:
Finansavisen skrev tirsdag kveld om SpareBank 1 Markets sin nedsabling av Norwegian. Nå har også Carnegie-analytiker Eirik Rafdal tatt frem motorsagen og kursmålet settes til 10,20 kroner, ned fra tidligere 20 kroner. Følgelig settes også anbefalingen ned til hold.
Ransen
10.07.2024 kl 11:50 2132

Ikke nødvendigvis. Travle ruter er ikke noe lavpris. Det har vært tilfeller av restplasser rett før avganger, men ikke allverdens mye.
Men hvis ikke Norwegian får dette til så er IAG flinke og sikkert ennå interessert i NAS.

IAG opp 6,25 pund i dag. Det er ikke noe om ,men når budene kommer
nima
10.07.2024 kl 11:55 2110

For håpe at idiot meglerne nå har fått lastet opp med billige aksjer nå, slik at de kan begynne å hause opp aksjen
Ransen
10.07.2024 kl 11:58 2107

Handelen er og har vært merkelig siste ukene. Som om at det er kamp om laveste kurs. Det er kun topp 10 som kan ha lavere inngang enn dette så at det er en kombo med computere, short og andre så rister de nok ut de siste småaksjonærene.
IAG opp 4% og 7GBX i dag også...
upsidedown
10.07.2024 kl 12:01 2133

Blir interresant å se om SBM gjennom Odin-fondene kjøper fremover. Har ikke sett dem på kjøp, salg eller topp 50 siden jeg begynte å følge med.
Santa01
10.07.2024 kl 12:15 2062

Noen som laster opp i bulker her......vil vel anta at flere går inn på ett veddemål før fredagens Q2 presentasjon
clanz
10.07.2024 kl 12:23 2025

Les analysen til SB1 (eller FA artikkelen) - NAS har P/E på 10 med kurs 11 kroner OG justert for full skattesats (som NAS får i 2026).

Mange her inne avfeier analysene uten å ha satt seg inn i de....
minsin
10.07.2024 kl 12:24 2059

05.07.2024 08:30:32
NAS: BARCLAYS NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 15 FRA 18
Oslo (Infront TDN Direkt): Barclays nedjusterer kursmålet på Norwegian Air Shuttle til 15 kroner pr aksje, fra 18 kroner, ifølge Reuters fredag.

fortsatt ca 50 pst opp til det kursmålet :-)
upsidedown
10.07.2024 kl 12:44 1996

Jeg har lest den og forholdet var det samme da SB1 hadde kursmål 20.
Det kan skje mye frem til 2026. Blant annet kan skattesatsen bli endret. Folk kan reise mer - eller mindre. Det er derfor jeg reagerer på at man plutselig endrer spillereglene for å få svaret man ønsker. Per nå er P/E i NAS 7,20 uansett hva analytikeren tror om 2026.

Konklusjonen burde også være selg, hvis man regner inn renter og øvrig prisstigning frem til 2026…
Redigert 10.07.2024 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Ransen
10.07.2024 kl 12:56 1960

Det ingen tvil om at det er noen som laster mye i forkant av Q2. Vi vet at estimatene er justert og vi vet årsaken. Hadde det vært mer alvorlige ting så er det meldepliktig uten om rapporteringene. Alt i alt blir det nok et hyggelig time på fredag og det kan også komme overraskelser av positiv art.

Som nevnt, hvis ikke Karlsen & co får dette til med de premissene som er lagt, så er det bare å la IAG føre dette i riktig retning.
Hvis NAS kursen har vært bare økningen til IAG-aksjen i dag så ville selskapet vært verdt 80 milliarder kroner.

Øvrige europeisk luftfart stiger også
Redigert 10.07.2024 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
Ransen
10.07.2024 kl 13:17 2095

Tallene fra Avinor viser totalt økning på 8% i juni i forhold til i fjor.
Innenlands er -1%
Utenlands er +9%
Det er bra med tanke på at noen flyselskaper er tvunget til å ta ned kapasiteten av nå kjente årsaker, mens NAS har økt.
clanz
10.07.2024 kl 13:18 2110

Dette handler ikke om 2026... men skal man sammenligne p/e er det jo greit å vite at NAS sin P/E midlertidig virker noe lav bl.a. fordi de ikke betaler full skatt (noe de normalt vil gjøre framover)
upsidedown
10.07.2024 kl 13:47 2001

Tror vi «snakker» forbi hverandre.

Mitt spørsmål til analytikeren er hvorfor det ble brakt inn i analysen i juli 2024 og ikke da kursmålet på 20 ble satt.

Det er ikke et nytt element som har dukket opp.

Og hvor henter han P/E 10 på Ryanair fra, da de har over 13 etter et betydelig fall siden april.
MisterLupus
10.07.2024 kl 13:55 1968

De to målendringene i dag virker helt hinsides, og heldigvis ser det hittil ut som om svært få tok det seriøst. Det er ikke som om andre meklerhus er ubevisste de forholdene Mossige ved Sparebank1 Markets nevner, de er med i beregningen også hos andre som ligger mellom 15-22, så å kutte kursmålet med nesten åtti prosent fra 20 til 12 kun fordi guidingen senkes med 20%...

Enten gjorde de det helt i blinde når de satte sitt opprinnelige kursmål på 20, ellers justeres det helt i blinde nå, eventuelt så har de oprerert i blinde hele veien. Uansett, de kan jo ikke tas seriøst, når de er nødt å justere sine egne analyser så til de grader. Da er de ikke tillitsverdige så mye bommer en kyndig analytiker sjeldent, og når man gjør det, da må det ha vært fordi man regnet med herpa kuleramme og bingoballer, ikke kalkulator og faktiske regnskapstall.

Uansett, de har et enormt forklaringsproblem i Sparebank1 Markets akkurat nå, selv om denne nokså fantastiske nedjusteringen er korrekt, på hvordan de kan bomme så grovt i utgangspunktet. Og dersom aksjen nå stiger i henhold til ny guiding, ender der øvrige analytikere har antatt et sted mellom 15 og 22 i løpet av høst og vinter, da mister de jo siste rest av troverdighet.

DNBs nedjustering og de vi så forut trafikktallene, de stolte jeg (heldigvis) på de virket seriøse, dette derimot fremstår vanvittig.

Jeg hadde trodde faktisk vi skulle runde opp på 11 i dag. Den utviklingen vi har sett de siste timene, var den jeg håpte på allerede mandag og da fra et høyere nivå. Men det lover uansett godt dersom utviklingen fortsetter ut morgendagen, det vitner kanskje litt om hvilke forhåpninger folk har med tanke på fredag.

Ønsker oss alle lykke til.
clanz
10.07.2024 kl 14:01 1935

ja, vi er nok helt enig at det er betimelig spørsmål hvorfor dette bringes opp nå.
NAS kommer tilbake.... men spørsmålet er om vi skal noe mer ned først... slik meglerhusene holder på nå vil fort dårligere lønnsomhet i q2 på fredag vs q2 2023 kunne slå negativt ut (selv om noe her vil skyldes at påsken var i q2 ifjor)
upsidedown
10.07.2024 kl 14:19 1872

Min tanke er at den største nedgangen i guidingen er knyttet til Q3.
Det er den eneste fornuftige forklaringen på at Karlsen halte ut tiden før han kom på banen og reduserte estimatene.

Så her må det telles soltimer i Norge resten av sommeren….

rischioso
10.07.2024 kl 14:43 1817

RE - Per nå, noen uker inn i ferien- Smekk fulle fly

* Vel, det burde være kjent for de fleste at nuet allerede er priset inn og det for lengst og duppen vi har fått sammen med nedjusteringer over hele linja er basert på at markedet begynner å prise inn en svakere periode altså vinteren for aksjemarkedet ligger alltid i forkant.
Sven-Erik
10.07.2024 kl 14:45 1816

Jag har anmält dessa mäklare till Oslobörsen och Finanstillsynet för något som kan liknas som svindleri,Mäklarba kan inte kasta pil som schimpanser gör på Zoo, det här är mycket allvarligt!!!
Sven-Erik
10.07.2024 kl 14:47 1818

Jag har anmält dessa mäklare till Oslobörsen och Finanstillsynet för något som kan liknas som svindleri,Mäklarba kan inte kasta pil som schimpanser gör på Zoo, det här är mycket allvarligt!!!
Ransen
10.07.2024 kl 14:48 1823

Vi vet jo ikke hvordan Q2 slår ut, men skal de treffe i øvre del av guidingen så må Q3 være svært godt og dels Q4 også. I fjor visste vi ingen ting før Q4 kom i februar i år som en overraskelse med 2,23 mrd i årsresultat.
Jeg synes det er interessant hvordan kontantbeholdningen jevnt øker selv om det handles flyselskaper og er minustall i regnskapet
rischioso
10.07.2024 kl 14:49 1838

Det er veldig vanskelig til umulig å få medhold da analytikerne om de har brukt de reelle talla presentert av selskapet (noe de har gjort så langt jeg kan se) så er det helt opp til den enkelte analytiker selv hvordan han/hun velger å vektlegge disse noe som ikke er ulovlig - derav også sprikene mellom de forskjellige analysene.

Så får den enkelte selv velge hvilken analyse man har tro på - analysene samlet legger jo grunnlaget for akkurat det da de ikke er noen fasit, men heller en guiding for hvordan den enkelte analytiker spår utviklingen - ikke ulikt de forskjellige meninger her på forumet og i markedet ellers, men slik kursen har utviklet seg så virker markedet å se for seg en svakere utvikling fremover noe som også kan være riktig siden senhøsten og vinteren nærmer seg som historisk har vært en svakere periode enn våren og sommeren.
Redigert 10.07.2024 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
10.07.2024 kl 15:01 1784

Det er helt motsatt. Det er mer og mer reising utover en grå, kald og trist høst der man ser de varmere strøkene holder snitt 25 grader helt frem til midten av november. Flere og flere pensjonister reiser også. Krona vil som vanlig styrkes når feriene er over uten at man vet årsaken til det. Det er fullt trykk nå i reiselivet, men det er mer og mer spredt på valg av reisetidspunkt nå enn tidligere. Hau hau, lukke skuffen nå folkens, forstår at noen utsetter innhopp og skal kjøpe på bunn, men en dag mistes denne sjansen..Alle kjenner Norwegian
Redigert 10.07.2024 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
rischioso
10.07.2024 kl 15:07 1784

Beklager, men det er dessverre slik - det er bare å se tilbake på hvilke kvartaler som har vært sterke og hvilke som har vært svake de siste årene - ingen grunn til å sitte her og tippe når man sitter på den historiske fasiten. Fly er en syklisk bransje som i hovedsak har 2 noe sterkere og 2 noe svakere kvartaler så om man velger å sitte gjennom også de svake så må man også innfinne seg med å bli med ned når markedet priser inn disse, noe markedet gjør konsekvent hvert eneste år - ikke mer komplisert enn som så...;)
Redigert 10.07.2024 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
upsidedown
10.07.2024 kl 15:44 1714

Ja det er fra Q2 og utover man skal kjøpe flyaksjer det viser historien! Tror du kompliserer budskapet ditt ved å bringe inn trist høst og kald vinter i denne fasen…

Ransen
10.07.2024 kl 15:45 1773

Nå guider NAS et resultat som SAS aldri har oppnådd noen gang. Det snakkes om 2,1-2,6 milliarder. Det er bra! Selskapet er ferdig restrukturert, de flommer over av penger og viktigst av alt, selv om de er forsinket så har de nye flyene mer enn 14% lavere utslipp enn de eldste dagens. I tillegg en rekke andre vedlikeholdsbesparelser. Dette har NAS allerede forskuttert 3,4 milliarder for, altså mer en 1/3 av børsverdien.
Alt i alt så slaktes selskapet akkurat som i 2021 da pandemien satte en stopper for alt.
IAG er i vinden som aldri før, stiger friskt på børsen. De gjør ting riktig. Er ganske sikker på at den skjulte handelen har noe med et snarlig bud å gjøre
Mollen
10.07.2024 kl 15:45 1799

Norwegian har store ikke-betalbare kostnader i form av avskrivinger på fly. Disse kostnadene går inn i resultatregnskapet på vanlig måte, men de gir ingen likviditetseffekt sånn som feks. lønn - og drivstoffkostnader. Selv selskap som går med underskudd kan gå greit likviditetsmessig og sågar bygge kasse pga. denne effekten…Det er også en av grunnene til at man ikke må se seg blind bare på bunnlinja i et sånt selskap. Det som er alfa og omega for et sånt selskap er at likviditeten i selskapet er god og at selskapet har en solid kontantstrøm. For Norwegian er begge disse innfridd pr. i dag. Den siste tids kursdropp er bare krusninger tror jeg. Det er åpenbart at det har skjedd noe med prisen for å fly etter corona og sånn sett så ligger forholdene godt til rette for at Norwegian skal kunne tjene penger også på sikt.
NASLover
10.07.2024 kl 15:47 1828

Bra ta en aktør Qubae er ute eller gått under 0.5% short. Det forklarer dagens oppsving og frykt mot Q2

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
upsidedown
10.07.2024 kl 16:33 1701

De vegeterer på hverandre og det er et bra tegn, men regn med at de vil prøve et siste støt på Q2 hvis ikke Karlsen bringer frem tryllestaven.
Ransen
10.07.2024 kl 16:41 1724

Da ble det grønt på 4 dagen etter trafikktallene. Resten ordner seg selv.

https://aksjefrue.no/forum/?wtp=post%2Fnorwegian-med-rekyl-fra-bunn-13454176
NASLover
10.07.2024 kl 16:48 1733

Qube har lært seg fra siste short og har vært flinke å gå ut/være usynlig før viktige tall