NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 94402

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
10.07.2024 kl 16:48 3087

Ble de lånt ut til shorting ?

Folketrygdfondet har i dag 10. juli 2024, lånt ut 5 000 000 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA. Etter utlånet har Folketrygdfondet netto 45 524 009 aksjer, tilsvarende 4,72% av aksjene i selskapet.
nad.oslo
10.07.2024 kl 16:51 3119

Klassisk da er shorten satt idag antagelig.
upsidedown
10.07.2024 kl 16:55 3113

De har gått tørr og måtte låne mer for å vedlikeholde shortaktiviteten.

Tatt ut av hodet har Folketrygdfondet lånt ut ca 18,5 millioner per nå.
upsidedown
10.07.2024 kl 16:58 3127

Prøvd å sette opp noen tall etter de nye estimatene fra NAS

Q1 2024 - (763)
Q2 2024 - 650
Q3 2024 - 2200
Q4 2024 - 350

Det vil havne sånn midt på treet

Noen bedre?
Ransen
10.07.2024 kl 17:04 3139

Dette skal inndekkes en gang, kanskje allerede etter fredag.
upsidedown
10.07.2024 kl 17:21 3105

Det de har fått tilgang på i dag er for å vedlikeholde posisjonene frem til fredag og så gambler de på litt svakere Q2.

Har sjelden sett «bedre» samspill mellom short og analytikere - minner litt om Aker Solutions tilbake i 2020. Da viste de til slakk i ordreboka som på det laveste var 22 milliarder og de klarte å presse aksjen ned til 5-tallet. Hadde ikke Aker Solutions hatt sterk ryggrad ville de tatt livet av et viktig selskap fordi de ikke likte Røkke!
Redigert 10.07.2024 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
clanz
10.07.2024 kl 17:23 3121

Ja, dette er ganske likt det jeg ser for meg... og som du skriver iht. guidingen.

Q1 2024 - (763)
Q2 2024 - 580
Q3 2024 - 2230
Q4 2024 - 290
upsidedown
10.07.2024 kl 17:31 3095

Håper du bommer på 580😅
nad.oslo
10.07.2024 kl 17:34 3090

Q2 2023 landet på 651.
Redigert 10.07.2024 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
10.07.2024 kl 17:37 3116

Ja ikkesant 😀😊
Ransen
10.07.2024 kl 17:48 3059

Q1 2024 - (763)
Q2 2024 - 420
Q3 2024 - 2450
Q4 2024 - 380 (høst og vinterferie)
upsidedown
10.07.2024 kl 18:05 2995

420 - nå var du rå Ransen!
Da håper jeg brorparten skyldes integrering av Widerøe og man kan vise til at bedre løsninger er raskt på vei.
Ransen
10.07.2024 kl 18:10 2980

Det er to ting:
1. Det var en svært fin forsommer i hele norden i år.
2. Media skremte folk med streiken.

Nå er reiseaktiviteten tilbake for fullt
Pilteri
10.07.2024 kl 18:16 2981

Det poppet opp en mld sånn litt før 18 som jeg ikke skjønte helt. Noen som har finstudert den?
upsidedown
10.07.2024 kl 18:30 2919

Folketrygdfondet måtte melde utlåning aksjer da de passerte 5.
5 millioner til fra dem..
bassebasse
10.07.2024 kl 18:58 2878

Disse aksjene kanskje har lånt for noen dager siden.... Siden shorts kom mye opp
verdensmester
10.07.2024 kl 19:10 2842

Jeg har ikke aksjer i Norwegian pr dags dato, men har vært eier mange ganger med varierende hell. Men hva driver analytikere med nå, det skjønner jeg virkelig ikke noe av
Ransen
10.07.2024 kl 19:21 2871

Tror det skal gå mye galt i Q2-rapporten før shorterne får noen uttelling. Virker som om at det meste er på stell. Lønnsoppgjøret kommer i neste rapport og valutaen har vært som før. Så lenge flyene fylles opp og går fra basene rundt om i europa så går dette fint.
Aksjen har fått såpass juling i det siste at det er ikke så mye mer å gå på.
Tenker at om noe var alvorlig galt så ville det måtte meldes...

Tror fortsatt at IAG snuser på NAS, men drømmescenarioet er at også Lufthansa er interessert pga alliansen.
NAS er lavt og attraktivt priset og har lite lån og mye cash.
Det viktigste er bestillingen og opsjonen på de nye maskinene (max8) som har over 14% lavere forbruk og derved også lavere miljøavgifter.
NAS er blant de første som faser inn disse og blir vinnerne i Europa. Eierskapet i Norsk E-fuel er heller ikke noen ulempe
Redigert 10.07.2024 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
upsidedown
10.07.2024 kl 19:21 2905

Nei, kravet er at Folketrygdfondet skal melde umiddelbart når de passerer flaggegrensen
De har nå tett på 30 prosent av porteføljen på utlån.

19 261 864 aksjer på tre dager lånt ut.

32 891 818 shortaksjer var kjøpt opp av markedet på siste oppdatering.

Ca 16 millioner kommer fra andre kilder. DNB vet vi om. De kan ha lånt ut halvparten av de 16.

Så alt i alt er det 40 - 42 millioner ute nå tipper jeg

Så de sitter med et sted mellom 8 og 10 millioner etter dagens påfyll.
upsidedown
10.07.2024 kl 22:26 2408

På en ellers stille kveld kan jeg fortelle at Geveran kjøpte for andre gang mandag..

1. GEVERAN TRADING COMPANY LTD
+692 631
↑ 0,0719%
133 910 512
13,89%

Bjørn Kise økte med 500.000 i
Sneisungen AS. Så forhenværende styreleder har kjøpt 1,5 mill over to dager

41. SNEISUNGEN AS
+500 000
↑ 0,0519%
2 983 651
0,31%
Redigert 10.07.2024 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Ransen
10.07.2024 kl 22:32 2390

Meget positivt. Hvis rapporten overrasker positivt har vi vel sett denne tripple bunnen for siste gang.
I såfall er det bare å følge veikartet til trondyman. Han kjører skjeldent feil.
upsidedown
10.07.2024 kl 22:54 2339

Goldman flagger og har 5,53 på to kontoer.

Så ingen tvil shortergjengen møter motstand.

Betyr vel at flere kommer sigende så snart Q2 er passert.
Redigert 10.07.2024 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
NASLover
10.07.2024 kl 22:56 2339

Meget positivt

Dette betyr at JF kjøpte så langt nå etter juni tall slik

1. 4.1 millioner allerede børsmeldt
2. 70k. allerede børsmeldt
3. 692k melding kommer i morgen sikkert

Totalt . Nesten 4.9 millioner aksjer og sannsynligvis COUNTING

Tror det er noka som koker inne i Norwegian som bare få har peiling på. Er det bud på vei? 🙈
Redigert 10.07.2024 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
NASLover
10.07.2024 kl 22:59 2320

Med slike nyheter sent på kvelden gjør søvn meget behagelig 🤣

Klart at flere har motsatte veddemål
Redigert 10.07.2024 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
10.07.2024 kl 23:06 2302

Dette kan gå alle veier... Bare å sitte!

https://e24.no/bors/nyheter/a/297345?pinnedEntry=297345
upsidedown
10.07.2024 kl 23:22 2257

Oppdaget senere at meldingen du spurte om var relatert til Goldman
De passerte flaggegrensen i går og sitter med 5,53.
Beklager hastverket!

clanz
10.07.2024 kl 23:26 2252

Ganske sikker på at 580 er nærmere fasit enn 650, hvis man legger til grunn svakere yield og kabinfaktor for Norwegian ift. 2023.
Ransen
10.07.2024 kl 23:31 2276

Det er vel nå et år siden det var storbesøk på Fornebu, så helt usannsynlig er det ikke. Norwegian vil være Norwegian selv under IAG eller annet. Her er det proffer som fører linjene…
upsidedown
10.07.2024 kl 23:39 2271

Er fersk i fly, tenkte betydelig økning i kapasitet og flere reisende jevnet ut noe av svakere yield og kabinfaktor.

Men det er notert og så håper jeg Ransen bommer med sine 480.

Tror uansett det er fornuftig å ha godt med cash for hånden på fredag.
Singa
10.07.2024 kl 23:54 2232

Eller godt med antidepresiva. Makan til angrep på en finansielt oppegående aktie skal en lete lenge etter.
Fredag får vi svaret fra markedet. Hell og lykke til de som önsker oppgang.
Ransen
10.07.2024 kl 23:58 2258

Ja hadde man bare visst. Så ut som et shorterangrep ved børsstart i dag, men ble slått kraftig tilbake. Gikk vel rundt 5 millioner aksjer de første timene. Hvis det samme skjer i morgen så må det være mye galt med Q2 for at shortingen blir suksess.
clanz
11.07.2024 kl 00:33 2185

Er mange variabler så blir interessant å se tallene, jeg forventer noe shortinndekning imorgen... men så kan det selges videre ned om tallene kommer på den svake siden
Fjellbris
11.07.2024 kl 04:10 2051

Herlig👍 Jeg kjøpte også mer i går, men i mye mindre skala men herlig å være i godt kjøpsselskap😀
Redigert 11.07.2024 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.07.2024 kl 07:05 1948

Smell og smell, vi vet at resultatet er nedjustert og aksjen har korrigert allerede for dette.
Jeg henger på Nordea-analytikeren:
"Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen er på sin side mer optimistisk til Norwegian-aksjen. Han mener ifølge en oppdatering at Norwegian er et attraktivt veddemål på konsolideringen av europeisk luftfart, gitt det siste kursfallet i aksjen."


https://e24.no/boers-og-finans/i/rPlqw3/venter-resultatsmell-den-perfekte-stormen
clanz
11.07.2024 kl 07:34 1864

Analytikerne forventer 386 mill i ebit på fredag... må innrømme at jeg var alt for optimistisk med 580... bidrag fra Widerøe og eventuelle synergier som måtte være tatt ut er også en ukjent variabel for meg
Ransen
11.07.2024 kl 07:56 1804

Fakta kommer på bordet i morgen kl 0700. Karlsen sa tidlig i år at årets resultat kom til å bli minst like bra som i fjor. Det er vel der guidingen nå ligger. Tror streiketrusselen og varmerekordene har via media bidratt til lavere etterspørsel, samt at sommeren i Norge var i mai. Ser ut for at nå fra juli og utover er det full fart.
Bare for juli i fjor var resultatanslaget på mellom 1,2 og 1,5 milliarder, så dette er en viktig måned. Karlsen vil si noen ord om starten på dette kvartalet under presentasjonen...
NASLover
11.07.2024 kl 08:10 1730

Tørr du å sitere lit her fra artikkel, mener hva er analytiker konsensus for Q2 nå etter nedjustering av guiding?
Strategi
11.07.2024 kl 08:32 1585

Er enig i det, sjekket en haug av ruter i går og det vi ser er at det er mye lave priser nå ned mot 490- 590 kr på mange ruter rett før avgang, noe som indikerer overkapasitet og mangel på reisende.
Når det er sagt er det også en del ruter som går bra men de er i mindretall slik jeg ser det.
Så volumet må opp fremover.
Det er vel historikken her fra juli i fjor som skremmer.
Redigert 11.07.2024 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
11.07.2024 kl 08:51 1468

De tjener mindre pr. passasjer men har flere passasjerer. Det er jo slik Ryanair og Easyjet også driver. Slik skaper man mer verdier på salg av andre ting (feks baggasje, mat ombord. osv, osv)