Ikke omsøkte tiltak og prising og risiko...

sondresb
03.08.2024 kl 16:09 1034

Har vært på noen visninger i det siste, og for eneboliger føles det som om det mer er regelen enn unntaket med formuleringer som "Det må påregnes å omsøke tiltaket eller tilbakestille underetasje til opprinnelig godkjent planløsning. Det er ikke tatt stilling til eventuelle utfall av ny omsøking.", samtidig som prisene åpenbart tar høyde for fortsatt bruk som ombygd, f.eks. som ekstra soverom eller hybel til utleie av det som var bod eller garasje i kjeller.

Dette er jo i en klar gråsone etisk. Er det i det hele tatt lovlig og i tråd med god meglerskikk? Det står jo alltid at kjøper tar hele risikoen, men prisen reflekterer ofte ikke dette (men blir sikkert noe tyngre å selge ved at man utelukker noen kjøpere) - takstmannens rapport sammenligner m2-priser med boliger i samme området for areal som inkluderer det ulovlig omgjorte arealet.

Noen som har erfaring og tanker? Hva er risikoen for at PBE faktisk sjekker?
Redigert 03.08.2024 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Utleier
04.08.2024 kl 09:09 714

Jeg ville vært ekstremt forsiktig med slike objekter. Det er ikke bare naboer som kan melde inn til Plan- og bygg, det er også noen som har det som "hobby" og gå igjennom annonser som opplyser om slike ting og melde det inn.

Jeg tror nok det er lovlig å selge slike objekter så lenge man er veldig tydelig på hva "problemet" er og risikoen med det.

I en litt annen gate, men litt av det samme har jeg gjort meg noen tanker rundt de svært volumiøse tilstandsrapportene som presenteres i forbindelse med boligsalg nå. Går alle kjøpere igjennom dokumentet grundig / når det er på 40-60 sider ? Det er selvfølgelig noe som man MÅ gjøre, men litt i tvil. Er det mest blitt en form for bekjennelse av synder og etterfølgende tilgivelse for boligselger ? Og at boligselger skal gå 100% fri om noe er nevnt i rapporten. Jeg mener jo at tilstandsrapporter er bedre enn de gamle takstene, men føler kanskje at takstmennene nå også er ekstremt opptatt av risiko for egen "neglect" og tar med absolutt alt, om det egentlig bare er småting også. Derfor blir rapportene så voldsomme. Burde det vært noen begrensninger på hva som skal med og konsentrasjon rundt det vesentligste ? Ikke noe jeg brenner voldsomt for dette, men har tenkt litt på det blant annet i forbindelse med salg eget hus.
Redigert 04.08.2024 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
04.08.2024 kl 10:12 648

Synes det er helt sprøtt at det å ha lagt fliser på ett kjellergulv og panel på kjellervegger har blitt noe som regnes som ulovlig.
At slikt følges opp av myndigheter tyder bare på et alt for komplisert regelverk og for stort byråkrati.

Mange klager over at nye boliger er så dyre å bygge.
Jeg jobbet i en Mesterhus- bedrift med 25 tømrere en stund fra 2007. Når boliger skulle bygges søkte daglig leder til kommunen,, han gjorde alt papirarbeidet selv. Innen jeg sluttet i 2011 hadde søknadsprosessene blitt så vanskelige at egen konsulent måtte leies inn for å gjøre dette, og bare det fordyret fort en enebolig men noen hundre tusen
sondresb
05.08.2024 kl 09:23 264

Hva som det er rimelig at det offentlige legger seg opp i, blir en litt annen diskusjon - men gitt at man synes det er greit at de f.eks. skal kunne bestemme utnyttelsesgrad på tomter, er det rimelig klart at det ikke kan være lov å først bygge det man får lov til for så å endre det til å være utenfor grensene. Slik ting prises virker det vel nesten å være en økonomisk teoretisk mulighet å gjøre dette, og selge med klare opplysninger...

Ellers er det jo ganske mye mer enn å klinke opp litt panel som gjøres i mange tilfeller. I det konkrete der jeg skal på visning på søndag er det snakk om å gjøre om en dobbeltgarasje til P-ROM (der faktisk etter å ha fått nei fra PBE, dog da i en søknad som såvidt jeg forstår også hadde med en ny frittstående garasje): https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=363776424
sondresb
05.08.2024 kl 09:27 249

Ang. de nye tilstandsrapportene: Jeg vet ikke hva som er av krav til oppsummering, men det tror jeg i alle fall kunne vært lurt - lov-/forskriftskrav om at de viktigste punktene som kan påvirke verdien av objektet er nevnt der.