NAS - 7 analyst average says the stock should be 14,61 NOK!
It is the analyst's consensus or general agreement that the NAS share's value should be 14,61 NOK on average. This is based on seven analyses, which means the stock will need to rise more than 40% to realize this target
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Analysts' Consensus
Number of Analysts 7
Last Close Price 10.30NOK
Average target price 14.61NOK
Spread / Average Target +41.82%
https://www.marketscreener.com/quote/stock/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-ASA-1413204/news/Norwegian-Air-Shuttle-Notification-of-Major-Holdings-47669263/
Redigert 16.08.2024 kl 19:59
Du må logge inn for å svare
gmtrade
09.09.2024 kl 17:22
4837
Hei,
NAS tråden her på forumet er, om ikke annet, god underholdning.. Mange her burde nok vurdere om aksjer og børs er rett for dem. Uansett, tenkte bare å komme med et lite innspill rundt hedgning av drivstoff - og muligens belyse noen aspekter rundt dette. Temaet er tydeligvis er forvirrende og uklart, og heller ikke helt svart/hvitt.
Om vi benytter vår egen lånerente som eksempel. Mange her inne har vurdert å binde renten på huslån. Noen har trolig gjort det. La oss si du har 4 lån av 1 million pr stk. Flytende rente er 4% og du tror den skal gå opp. Du binder renten på 3 av lånene på 3,75% (bra deal, tenker du) og beholder ett lån med flytende rente på 4%. Renten (eller fuel prisen i NAS tilfellet) stiger så til 5%. I dette tilfellet sitter de aller fleste meget godt fornøyd hjemme og føler de føler de sparer penger. Dette selv om de hadde hatt mer penger i lomma dersom renten istedenfor hadde gått ned. Lånet med flytende rente hadde blitt billigere. Mer penger i lommeboken (kassa), alltså, men du sitter irritert og føler at du har gjort en dårlig deal. Nå sitter du fast med 3 mill i lån og rente på 3.75%. Det kunne vært 2,75..
Det er dette denne rischioso forsøker å argumentere for, når han hevder NAS taper millioner på hedget drivstoff, ved lav oljepris - samtidig som alle positive her inne hevder at NAS, tvert imot - sparer penger. Hvorfor blir det så forvirrende, og hvem har rett?
I nettopp dette tilfellet, heller jeg mot at denne karakteren rischioso, som har gjort det til sin livsoppgave og erte på seg NAS aksjonærer, har mest rett.
Jeg skal forsøke å forklare: Rent isolert, får NAS - kortsiktig - mer penger igjen i kassa da all fuel som ikke er hedget blir billigere. Dersom alle konkurrenter har tilsvarende posisjoner, blir det like for like, og det vil være positivt for alle. Dersom argumentet om at NAS har større andel hedget fuel enn konkurrentene er rett, vil det være negativt for NAS da en lavere oljepris vil gi press på billettprisene. Konkurrenter vil da ha større forutsetning for å redusere sine priser, noe som igjen gir press på NAS marginer. Dersom det omvendte hadde skjedd. NAS har hedget mye drivstoff og oljeprisen stiger. Dette ville ført til økning i billettpriser eller lavere lønnsomhet hos konkurrenter, og NAS med høy hedging ville kommet ut fordelaktig. Altså er ikke alltid kortsiktige penger i kassa positivt, dersom konsekvensen er at billettinntektene reduseres og forblir lavere, som konsekvens av at konkurrenter senker sine priser.
Ellers sitter jeg selv med mye aksjer nå og har tro på at vi kommer mye høyere en dagens kurs i løpet av det neste halve året. Ingen grunn til å selge om du er semi langsiktig.
Gmtrade
NAS tråden her på forumet er, om ikke annet, god underholdning.. Mange her burde nok vurdere om aksjer og børs er rett for dem. Uansett, tenkte bare å komme med et lite innspill rundt hedgning av drivstoff - og muligens belyse noen aspekter rundt dette. Temaet er tydeligvis er forvirrende og uklart, og heller ikke helt svart/hvitt.
Om vi benytter vår egen lånerente som eksempel. Mange her inne har vurdert å binde renten på huslån. Noen har trolig gjort det. La oss si du har 4 lån av 1 million pr stk. Flytende rente er 4% og du tror den skal gå opp. Du binder renten på 3 av lånene på 3,75% (bra deal, tenker du) og beholder ett lån med flytende rente på 4%. Renten (eller fuel prisen i NAS tilfellet) stiger så til 5%. I dette tilfellet sitter de aller fleste meget godt fornøyd hjemme og føler de føler de sparer penger. Dette selv om de hadde hatt mer penger i lomma dersom renten istedenfor hadde gått ned. Lånet med flytende rente hadde blitt billigere. Mer penger i lommeboken (kassa), alltså, men du sitter irritert og føler at du har gjort en dårlig deal. Nå sitter du fast med 3 mill i lån og rente på 3.75%. Det kunne vært 2,75..
Det er dette denne rischioso forsøker å argumentere for, når han hevder NAS taper millioner på hedget drivstoff, ved lav oljepris - samtidig som alle positive her inne hevder at NAS, tvert imot - sparer penger. Hvorfor blir det så forvirrende, og hvem har rett?
I nettopp dette tilfellet, heller jeg mot at denne karakteren rischioso, som har gjort det til sin livsoppgave og erte på seg NAS aksjonærer, har mest rett.
Jeg skal forsøke å forklare: Rent isolert, får NAS - kortsiktig - mer penger igjen i kassa da all fuel som ikke er hedget blir billigere. Dersom alle konkurrenter har tilsvarende posisjoner, blir det like for like, og det vil være positivt for alle. Dersom argumentet om at NAS har større andel hedget fuel enn konkurrentene er rett, vil det være negativt for NAS da en lavere oljepris vil gi press på billettprisene. Konkurrenter vil da ha større forutsetning for å redusere sine priser, noe som igjen gir press på NAS marginer. Dersom det omvendte hadde skjedd. NAS har hedget mye drivstoff og oljeprisen stiger. Dette ville ført til økning i billettpriser eller lavere lønnsomhet hos konkurrenter, og NAS med høy hedging ville kommet ut fordelaktig. Altså er ikke alltid kortsiktige penger i kassa positivt, dersom konsekvensen er at billettinntektene reduseres og forblir lavere, som konsekvens av at konkurrenter senker sine priser.
Ellers sitter jeg selv med mye aksjer nå og har tro på at vi kommer mye høyere en dagens kurs i løpet av det neste halve året. Ingen grunn til å selge om du er semi langsiktig.
Gmtrade
Redigert 09.09.2024 kl 17:27
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.09.2024 kl 19:14
4683
Takk for fin forklaring hedging oljepris gmtrade.
Tror de fleste her inne har skjønt dette, også Rischioso etter mange forklaringer, men han fremstiller det konsekvent som om NAS pga hedging kommer til å gå på en stor kostnads smell pga dette.
Det gjør NAS som du også fint illustrerer selvfølgelig ikke. Hedging blir som en forsikring, eller som en fastrente som du bruker. Man kan gjerne ergre seg over at overskuddet kunne blitt større når oljepris faller, men tror alle vi NAS aksjonærer og ikke minst GK/ledelsen gleder seg over fallet i oljepris. Selvfølgelig fordi ikke alt av fuel er heldget, samt nå kan de jo inngå nye og enda lavere kontrakter fremover. Som med fastrente når renta synker, jeg inngikk feks fastrente på 2,1 under pandemien ;-) Og det som ivertfall er sikkert, er at NAS pga fallende oljepris som richioso prøver å tegne et bilde av, kommer til å gå på en enorm kostnads smell som gjør at NAS ikke klarer guidet EBITDA i år 2,1 - 2,6 miliarder.
Tror de fleste her inne har skjønt dette, også Rischioso etter mange forklaringer, men han fremstiller det konsekvent som om NAS pga hedging kommer til å gå på en stor kostnads smell pga dette.
Det gjør NAS som du også fint illustrerer selvfølgelig ikke. Hedging blir som en forsikring, eller som en fastrente som du bruker. Man kan gjerne ergre seg over at overskuddet kunne blitt større når oljepris faller, men tror alle vi NAS aksjonærer og ikke minst GK/ledelsen gleder seg over fallet i oljepris. Selvfølgelig fordi ikke alt av fuel er heldget, samt nå kan de jo inngå nye og enda lavere kontrakter fremover. Som med fastrente når renta synker, jeg inngikk feks fastrente på 2,1 under pandemien ;-) Og det som ivertfall er sikkert, er at NAS pga fallende oljepris som richioso prøver å tegne et bilde av, kommer til å gå på en enorm kostnads smell som gjør at NAS ikke klarer guidet EBITDA i år 2,1 - 2,6 miliarder.
Stepping
09.09.2024 kl 19:23
4697
å så, hvordan blir høy hedge pris bokført? Si du har hedge på 84 dollares og så er oljeprisen 65 dollares over lang tid?
Strategi
09.09.2024 kl 19:34
4696
Ikke uenig med ressonemanget.
Jeg skjønner også hva riskoker sier.
Hegding er en sikring mot tap spesielt når oljepris er volatil.
Billett prisene dettes i slike perioder relativt høyt.
Norwegian Group har tjent bra og bygget egenkapital gjennom hele året så langt «nettop på høy oljepris».
Akkurat nå om dagen er olja og Jetfuel kraftig ned
Og Norwegian group tjener mye på margin og selskapet har ikke justert ned prisene, siden oljepris nå kan gå begge veier.
Det er slik at hadde oljepris vært lav påhegdings tidspunktet hadde selvfølgelig utgangspunktet for billett pris og hevdet pris vært annerledes.
Konklusjonen er derfor at Norwegian Group tjener veldig mye på dagens Jet fuel priser .
Riskoker kan ikke villede med at selskapet tapet mye da dette ikke stemmer.
De tjener mye.
Jeg skjønner også hva riskoker sier.
Hegding er en sikring mot tap spesielt når oljepris er volatil.
Billett prisene dettes i slike perioder relativt høyt.
Norwegian Group har tjent bra og bygget egenkapital gjennom hele året så langt «nettop på høy oljepris».
Akkurat nå om dagen er olja og Jetfuel kraftig ned
Og Norwegian group tjener mye på margin og selskapet har ikke justert ned prisene, siden oljepris nå kan gå begge veier.
Det er slik at hadde oljepris vært lav påhegdings tidspunktet hadde selvfølgelig utgangspunktet for billett pris og hevdet pris vært annerledes.
Konklusjonen er derfor at Norwegian Group tjener veldig mye på dagens Jet fuel priser .
Riskoker kan ikke villede med at selskapet tapet mye da dette ikke stemmer.
De tjener mye.
NASLover
10.09.2024 kl 15:38
4167
Da ble det exit for Voleon på synlig short side
CFM sitter igjen med synlig short av 0.65%
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
CFM sitter igjen med synlig short av 0.65%
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Ransen
11.09.2024 kl 10:09
3813
Helt vanlig sving på høyt volum. Håper bare at kjøperne viser fatning til ustabiliteten som sept-okt viser og holder på aksjene. Den store stigningen starter etter Q3, hvis de svart på hvitt kan dokumentere at det er kontroll på kostnadene.
Har trendet oppover noen dager nå, etablerte et innhopp på 10,5 med halvparten av profitten fra forrige oppgang for å leke meg der men den tror jeg blir stående uoppfyllt.
Blir ikke forundret om vi bygger opp mot forrige motstand igjen, på 11,5-11,8, jeg syntes fallet ned på ti var overdrevent og at det ihvertfall nå virker tryggere å satse oppover enn å gamble på nedgang.
Imponert faktisk, utypisk Nas det siste halvåret å reise seg så umiddelbart etter et fall. Lukter jo nesten optimisme her 😂
Blir ikke forundret om vi bygger opp mot forrige motstand igjen, på 11,5-11,8, jeg syntes fallet ned på ti var overdrevent og at det ihvertfall nå virker tryggere å satse oppover enn å gamble på nedgang.
Imponert faktisk, utypisk Nas det siste halvåret å reise seg så umiddelbart etter et fall. Lukter jo nesten optimisme her 😂
Redigert 11.09.2024 kl 15:20
Du må logge inn for å svare
Stepping
11.09.2024 kl 15:13
3508
Kontroll på kostnadene? De har vell kontroll på den måten at de vet de spiser opp hele butikken.
Ransen
11.09.2024 kl 16:13
3431
Hva spiser opp hva?. Det er valutautfordringer, men lavere drivstoffkostnader. Det er høyere lønnskostnader men god billettpris. Det er samme som i fjor men med 13% høyere kapasitet i år. Gode utsikter utover høsten. Synergier og stordriftsfordeler vil komme til syne.
2025 blir meget bra, 2024 også, godt over øvre del av guiding
2025 blir meget bra, 2024 også, godt over øvre del av guiding
Winter is Here
11.09.2024 kl 16:47
3357
"NAS: 308 RUTER TIL 120 REISEMÅL I SOMMERSESONGEN 2025"
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle lanserer 308 ruter til 120 reisemål i sommersesongen 2025, ifølge en pressemelding onsdag.
Av årets nyheter fortsetter blant annet rutene fra Oslo til Basel, Montpellier, Istanbul, Lyon, samt fra Stavanger til Bergamo og fra Bergen til Edinburgh.
Rutene fordeler seg som følgende i de nordiske landene: Norge 153 ruter, Danmark 79 ruter, Sverige 63 ruter og Finland 21 ruter.
Årsaken til at summen over ikke er lik 308 skyldes at enkelte ruter som går mellom to land er telt med i begge landene.
-Ferier er ofte noe av det vi gleder oss mest til, og planleggingen er fylt med forventninger og spenning. Derfor er vi glade for å legge frem billettene for neste sommer. Da flyr Norwegian til 121 destinasjoner i 36 land, og vi flyr til reisemål med muligheter for alt fra solfylte strender, flotte naturopplevelser eller pulserende storbyopplevelser, sier Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/09/11/06395238/nas-308-ruter-til-120-reisemal-i-sommersesongen-2025
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle lanserer 308 ruter til 120 reisemål i sommersesongen 2025, ifølge en pressemelding onsdag.
Av årets nyheter fortsetter blant annet rutene fra Oslo til Basel, Montpellier, Istanbul, Lyon, samt fra Stavanger til Bergamo og fra Bergen til Edinburgh.
Rutene fordeler seg som følgende i de nordiske landene: Norge 153 ruter, Danmark 79 ruter, Sverige 63 ruter og Finland 21 ruter.
Årsaken til at summen over ikke er lik 308 skyldes at enkelte ruter som går mellom to land er telt med i begge landene.
-Ferier er ofte noe av det vi gleder oss mest til, og planleggingen er fylt med forventninger og spenning. Derfor er vi glade for å legge frem billettene for neste sommer. Da flyr Norwegian til 121 destinasjoner i 36 land, og vi flyr til reisemål med muligheter for alt fra solfylte strender, flotte naturopplevelser eller pulserende storbyopplevelser, sier Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian.
https://www.finansavisen.no/tdn/2024/09/11/06395238/nas-308-ruter-til-120-reisemal-i-sommersesongen-2025
Pilteri
11.09.2024 kl 17:04
3325
Fjellbris skrev Nå må du se og slutte med disse tulle innleggene dine!
Ikke for å fyre oppunder men det er fullt mulig å blokkere nick som bare driver med tull. Jeg blokkerer herved en, skal ikke nevne navn.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Gy0zrl/norwegian-vurderer-kostnadsgrep?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Tolker dette positivt jeg, at de er på ballen, kommer utfordringene i forkjøpet, men hvordan sånne nyheter slår ut med tanke på kurs er det kun aksjonærene selv som avgjør.
Denne aksjen er allerede så negativt priset, at det bør ikke ha noe å si,
Tolker dette positivt jeg, at de er på ballen, kommer utfordringene i forkjøpet, men hvordan sånne nyheter slår ut med tanke på kurs er det kun aksjonærene selv som avgjør.
Denne aksjen er allerede så negativt priset, at det bør ikke ha noe å si,
NASLover
12.09.2024 kl 14:34
2669
Spør du meg så er det positivt at dem er tidlig ute og varsler/informerer markedet at dem er på saken og ikke bare bare. Merkelig er jo på måte FA uttaler saken og refererer til idiotisk kjøpt analyse av mossigje og unngår alle andre kjøpsanbefaling fra andre meglerhusene. Samtidig står ikke noe plass i børsmelding at dem kutter antall ansatt men det er jo tittel i FA
Redigert 12.09.2024 kl 14:41
Du må logge inn for å svare
Kostnadene er det aspektet som bekymrer aksjonærene mest, når Nas går ut med denne oppdateringen så er det for å betrygge. Ser for meg et umiddelbart fall, men at dette vil styrke kursutviklingen på sikt og da spesielt om løsningene de lander på, er fornuftige.
Sunnhetstegn at de tar dette seriøst, og kommuniserer dette.
Sunnhetstegn at de tar dette seriøst, og kommuniserer dette.
Ransen
12.09.2024 kl 14:51
2654
Dette var ikke en nyhet som trigger positivt. Det er bra de tar grep men både tidspunktet og alvoret i dette må tas seriøst.
Har en mistanke om at både euro og USD samt lønnsøkningen har vært ei utfordring siste kvartal. 40% / 20% av kostnadene er hhv Dollar og Euro.. Noe tas nok inn på lavere drivstoffpris (40% på åpent marked for 2024)
Umulig å vite hvilken retning dette tar nå før Q3,
Har en mistanke om at både euro og USD samt lønnsøkningen har vært ei utfordring siste kvartal. 40% / 20% av kostnadene er hhv Dollar og Euro.. Noe tas nok inn på lavere drivstoffpris (40% på åpent marked for 2024)
Umulig å vite hvilken retning dette tar nå før Q3,
Bullen
12.09.2024 kl 15:03
2639
Bra nyheter. Karlsen er alltid på jakt etter å kutte kostnader. Det er en del av pakka som har gjort Norwegian til en penge maskin.
Kostnadene var en bekymring frem i tid, q3 blir nok bra, sånn sett er denne nyheten positiv fordi den indikerer at ledelsen allerede nå forbereder seg på fremtiden.
Hvordan dette slår ut på kursen? Kanskje selger enkelte tradere som uansett har lite å tape seg ut av frykt for reaksjoner, men langsiktig så er dette en gladnyhet, at de vurderer ulike kostnadsgrep og dessuten har mange alternativer å velge fra.
Hvordan dette slår ut på kursen? Kanskje selger enkelte tradere som uansett har lite å tape seg ut av frykt for reaksjoner, men langsiktig så er dette en gladnyhet, at de vurderer ulike kostnadsgrep og dessuten har mange alternativer å velge fra.
Redigert 12.09.2024 kl 15:24
Du må logge inn for å svare
Ransen
12.09.2024 kl 15:35
2590
Tja, de ser vel nå at kostnadene stiger og vil ta grep tidlig.
Like viktig som at de guider resultatet riktig er guidingen av kostnader. De kapitalsterke storeierne er interessert i framtidig utbytte fra selskapet, så det hviler et visst press her.
September og Oktober er ikke de beste månedene for kursutviklingen uansett, men det kommer nye tider med ny guiding etter Q4.
Like viktig som at de guider resultatet riktig er guidingen av kostnader. De kapitalsterke storeierne er interessert i framtidig utbytte fra selskapet, så det hviler et visst press her.
September og Oktober er ikke de beste månedene for kursutviklingen uansett, men det kommer nye tider med ny guiding etter Q4.
Stepping
12.09.2024 kl 16:13
2580
Da gjelder det bare å ignorere inforen markedet har fått. Kjempe tro på 399 billetter tror det er skikkelig bærekraftig. Avinor går jo også som ei kule så ingen utgifts bomber fra den kanten. Alt skal leses i beste mening på denne tickeren så det at vanlige folk ikke har økonomi til å fly annet en på grisefest i Juli det kan jo bli kjempe positivt med tanke på kø i innsjekk .
HT2
12.09.2024 kl 16:22
2563
Sitter lastet til pipa skjønner jeg Stepping😊. Ingen som gidder engasjere seg såpass følelsesmessig i en aksje de ikke eier… Høyt snitt da sikkert. Følelsesutbruddet tatt i betraktning…
HT2
12.09.2024 kl 16:27
2578
Men jeg deler frustrasjonen din. Er enig med SPB1M på spesielt en ting. Aldri vær langsiktig i et flyselskap. Om vi greier å tippe 12 kr igjen er det bare å komme seg ut… Eneste som er sikkert er at det kommer nye kriser for luftfarten. Om det er terror, krig, oljepris, inflasjon, deflasjon. Luftfart er det eneste som påvirkes negativt uansett hva som skjer…
Stepping
12.09.2024 kl 16:31
2571
Følelsesmessig? Om dette ble følelsesladd så tenker jeg det er lenge siden du fikk en klem eller en klapp på skulderen! Har ingen aksjer i fly , Tenker short er mest innbringende i den sektoren men det driver jeg ikke med kanskje for 35 år siden når motet var større.
Ingen som ignorerer noe som helst, det handler om tolkning, og kontekst.
Kostnadene har vært en bekymring for mange, ofte belyst både her og andre steder, så derfor ville det jo vært verre om ledelsen ikke foretok seg noe som helst, om de ga seg blanke i kostnadene, eventuelt tok grep men lot være å kommunisere med markedet?
For min del spiller det ingen rolle, Nas er et handelsobjekt jeg ga opp å tenke langsiktig det øyeblikket den dumpet ned fra tolvtallet, men hadde jeg ruget på denne da ville jeg følt meg litt tryggere nå enn i går.
"Vi er klare over problemet og jobber med saken, ser på flere løsninger må bare finne den beste". Hvorfor er det negativt, mener du?
Kostnadene har vært en bekymring for mange, ofte belyst både her og andre steder, så derfor ville det jo vært verre om ledelsen ikke foretok seg noe som helst, om de ga seg blanke i kostnadene, eventuelt tok grep men lot være å kommunisere med markedet?
For min del spiller det ingen rolle, Nas er et handelsobjekt jeg ga opp å tenke langsiktig det øyeblikket den dumpet ned fra tolvtallet, men hadde jeg ruget på denne da ville jeg følt meg litt tryggere nå enn i går.
"Vi er klare over problemet og jobber med saken, ser på flere løsninger må bare finne den beste". Hvorfor er det negativt, mener du?
Ransen
12.09.2024 kl 16:42
2554
Det positive er at de faktisk KAN kutte i noe. Det er mye bedre enn å legge på billettprisen som igjen kan gå ut over fyllingsgraden.
Nå var det litt kostnadsreduksjon allerede i Q2, som havnet greit
Nå var det litt kostnadsreduksjon allerede i Q2, som havnet greit
HT2
12.09.2024 kl 16:44
2568
Så ditt engasjement i NAS er kun folkeopplysning😁. Hvor snill er ikke du som tar deg tid i din eller så innbringende hverdag og opplyse andre om hva de ikke bør gjøre i aksjer du ikke bryr deg om😂
Pilteri
12.09.2024 kl 17:06
2534
En massiv blokkering ved å bruke de tre prikkene oppe til høyre på verdiløse skribenter gir arbeidsro for de noenlunde seriøse. Skal selvfølgelig ikke være så frekk at jeg peker på noen...
Strategi
12.09.2024 kl 17:10
2557
Veldig bra at Norwegian Group har et konstant fokus på kostnadskutt også fint at dette i særlig grad ikke går utover de ansatte.
Jeg vil anta at ansatte i større grad må bidra med en arbeidsoppgaver som kan være leid inn og som på en god måte kan implementeres med en besparelse.
Det er slik det ofte gjøres, det kan også være et skiftene i noen grad berøres dersom dette er mulig og det skal i år som i 2024 skaleres ned mot vinter sesong og det er nok her noe av skoen trykker.
Uansett står Norwegian Group nå i en særstilling pga. den lave oljeprisen, de kan selvfølgelig ikke røre denne fordelen da prisen på Jet Fuel er volatil begge veier så dette er et element som ikke røres.
Samtidig er dette elementet viktig for inntjeningen og basert på dette tror jeg på et godt kvartal 3 og mulig også kvartal 4 slik det ser ut akkurat nå.
Det er ingen dramatikk i dette slik jeg ser det, kun positivt faktisk.
Jeg vil anta at ansatte i større grad må bidra med en arbeidsoppgaver som kan være leid inn og som på en god måte kan implementeres med en besparelse.
Det er slik det ofte gjøres, det kan også være et skiftene i noen grad berøres dersom dette er mulig og det skal i år som i 2024 skaleres ned mot vinter sesong og det er nok her noe av skoen trykker.
Uansett står Norwegian Group nå i en særstilling pga. den lave oljeprisen, de kan selvfølgelig ikke røre denne fordelen da prisen på Jet Fuel er volatil begge veier så dette er et element som ikke røres.
Samtidig er dette elementet viktig for inntjeningen og basert på dette tror jeg på et godt kvartal 3 og mulig også kvartal 4 slik det ser ut akkurat nå.
Det er ingen dramatikk i dette slik jeg ser det, kun positivt faktisk.
Redigert 12.09.2024 kl 17:22
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
12.09.2024 kl 17:15
2608
Hvorfor vedvarer du da på Nas tråden med dine tullete innlegg dersom du hverken eier aksjer eller er short? Mye rart her inne ja….
rischioso
12.09.2024 kl 21:45
2340
Hvorfor er det negativt? Seriøst - ser du virkelig ikke det?
Det at ledelsen inngår en 2-årig tariffavtale med de ansatte for bare kort tid siden hvor de hyller de ansattes innsats og hever lønnen som fortjent etter å ha ligget etter over flere år, gir forutsigbarhet når det kommer til arbeidstid da det er viktig for familielivet noe som igjen vil være positivt for selskapet å ha fornøyde ansatte og bare kort tid etter ønsker selskapet å pulverisere avtalen med de ansatte - tja, hva kan være negativt med det tro?
For det første forteller det at selskapet er desperate, at de allerede har sett på andre muligheter, men har falt ned på at det er de ansatte som skal bære byrden for at regnskapet skal gå opp - mao, noen sterkere indikasjon på desperasjon skal man lete lenge etter og dette vil få konsekvenser og etterspill så det holder så her er det bare å sette seg godt til rette i godstolen med popcornet på fanget for dette blir underholdning på første klasse mens aksjekursen etablerer seg på 1-sifret...
Det at ledelsen inngår en 2-årig tariffavtale med de ansatte for bare kort tid siden hvor de hyller de ansattes innsats og hever lønnen som fortjent etter å ha ligget etter over flere år, gir forutsigbarhet når det kommer til arbeidstid da det er viktig for familielivet noe som igjen vil være positivt for selskapet å ha fornøyde ansatte og bare kort tid etter ønsker selskapet å pulverisere avtalen med de ansatte - tja, hva kan være negativt med det tro?
For det første forteller det at selskapet er desperate, at de allerede har sett på andre muligheter, men har falt ned på at det er de ansatte som skal bære byrden for at regnskapet skal gå opp - mao, noen sterkere indikasjon på desperasjon skal man lete lenge etter og dette vil få konsekvenser og etterspill så det holder så her er det bare å sette seg godt til rette i godstolen med popcornet på fanget for dette blir underholdning på første klasse mens aksjekursen etablerer seg på 1-sifret...
Pilteri
12.09.2024 kl 21:57
2335
Tilbyr et stort beger malurt til popkornet + blokkeeing av skribent. En straff værre enn døden😉
Strategi
12.09.2024 kl 22:03
2613
Du er deg selv lik.
De fleste selskaper som driver sunt og forsvarlig har alltid kostnads kontroll og rasjonalisering/ effektivisering på agendaen løpende.
Dette er uavhengig av lønnsoppgjør, for selskaper med mange ansatte er dette en del av virkeligheten for å skape et Sundt selskap med målsetning å redusere kost samt levere avkastning.
Heldigvis for aksjonærene og de ansatte er også Norwegian Group påtatt av dette.
De fleste selskaper som driver sunt og forsvarlig har alltid kostnads kontroll og rasjonalisering/ effektivisering på agendaen løpende.
Dette er uavhengig av lønnsoppgjør, for selskaper med mange ansatte er dette en del av virkeligheten for å skape et Sundt selskap med målsetning å redusere kost samt levere avkastning.
Heldigvis for aksjonærene og de ansatte er også Norwegian Group påtatt av dette.
rischioso
12.09.2024 kl 22:15
2624
Det finnes ikke noe sunt og forsvarlig over hodet ved å hedre de ansatte i det ene øyeblikket og kort tid etter trekke belønningen - slikt kalles svik og når man er desperat nok til å svikte motoren i selskapet - ja, da står det ille til hvor tilliten til arbeidsgiver blir borte og hva sitter man igjen med da...?...
Slik selvdestruktiv adferd vil naturligvis få konsekvenser - og det på toppen av at man nå er på vei inn i en utfordrende lavsesong så dette feilskjæret blir dyrt - veldig dyrt...
Slik selvdestruktiv adferd vil naturligvis få konsekvenser - og det på toppen av at man nå er på vei inn i en utfordrende lavsesong så dette feilskjæret blir dyrt - veldig dyrt...
Redigert 12.09.2024 kl 22:22
Du må logge inn for å svare
Strategi
12.09.2024 kl 22:51
2569
Hva er det egentlig du snakker om:???
RE:
Hedre de ansatte - trekke belønningen.
Svikte motoren i selskapet - Selv destruktiv adferd.
Skjønner du ikke har greie på god sunn drift, stol på Geir Karlsen han har greie på god drift og tar samtidig godt vare på alle ansatte.
Geir Karlsen (født 1965) har vært finansdirektør i selskapet siden april 2018. Han ble utnevnt til fungerende konsernsjef i Norwegian i juli 2019, en rolle han hadde frem til desember 2019. Han har gjennom de 12 siste årene hatt ulike CFO-stillinger i internasjonale selskaper som Golden Ocean Group og Songa Offshore. Før Norwegian kom han fra stillingen som Group CFO i det London-baserte shippingselskapet Navig8 Group som har virksomhet over hele verden og er verdens største uavhengige skipspool-operatør. Han har bred erfaring fra børsnoterte selskaper innen shipping og offshore. Geir Karlsen er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.
RE:
Hedre de ansatte - trekke belønningen.
Svikte motoren i selskapet - Selv destruktiv adferd.
Skjønner du ikke har greie på god sunn drift, stol på Geir Karlsen han har greie på god drift og tar samtidig godt vare på alle ansatte.
Geir Karlsen (født 1965) har vært finansdirektør i selskapet siden april 2018. Han ble utnevnt til fungerende konsernsjef i Norwegian i juli 2019, en rolle han hadde frem til desember 2019. Han har gjennom de 12 siste årene hatt ulike CFO-stillinger i internasjonale selskaper som Golden Ocean Group og Songa Offshore. Før Norwegian kom han fra stillingen som Group CFO i det London-baserte shippingselskapet Navig8 Group som har virksomhet over hele verden og er verdens største uavhengige skipspool-operatør. Han har bred erfaring fra børsnoterte selskaper innen shipping og offshore. Geir Karlsen er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.
rischioso
12.09.2024 kl 23:17
2549
Du har vel skjønt meldingen?
Torpederer lønnsavtalen de nettopp inngikk med de ansatte....
Avtalen med kabinansatte:
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-og-kabinforeningen-enige-om-ny-tariffavtale-3192799
Avtalen med pilotene:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/06/20/norwegian-pilotene-sier-ja-til-fremforhandlet-avtale-unngar-streik/
* Og knappe 3mdr senere så foreslår selskapet å plukke avtalene fra hverandre - slikt blir det bråk av....
https://www.nettavisen.no/okonomi/norwegian-ga-26-prosent-lonnsokning-til-piloter-na-ma-de-kutte/s/5-95-2014088
Torpederer lønnsavtalen de nettopp inngikk med de ansatte....
Avtalen med kabinansatte:
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-og-kabinforeningen-enige-om-ny-tariffavtale-3192799
Avtalen med pilotene:
https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/06/20/norwegian-pilotene-sier-ja-til-fremforhandlet-avtale-unngar-streik/
* Og knappe 3mdr senere så foreslår selskapet å plukke avtalene fra hverandre - slikt blir det bråk av....
https://www.nettavisen.no/okonomi/norwegian-ga-26-prosent-lonnsokning-til-piloter-na-ma-de-kutte/s/5-95-2014088
Zaih
13.09.2024 kl 00:36
2532
Nas er gått i dialog med de ansatte hvor står det at de har trukket tilbake inngåtte avtaler???
Der er ofte mye man kan spare inn ved å ta dialog med de ansatte noe som kan gi gevinst til både selskap og arbeider.
Men å tro at å bryte lønnsavtaler gir besparelse tenker jeg at ikke engang du tror.
Der er ofte mye man kan spare inn ved å ta dialog med de ansatte noe som kan gi gevinst til både selskap og arbeider.
Men å tro at å bryte lønnsavtaler gir besparelse tenker jeg at ikke engang du tror.
HT2
13.09.2024 kl 04:33
2517
Jeg tror Risicho er kabinansatt og således er redd for at han må begynne å gjøre noe.
NASLover
13.09.2024 kl 08:30
2405
https://www.dn.no/bors/wall-street/usa/ny-opptur-for-teknologiaksjer/2-1-1708850
investorene og fond ser stor potensiale i flyaksjer. All i USA var opp
investorene og fond ser stor potensiale i flyaksjer. All i USA var opp