TGS - SeriÞs diskusjonstrÄd

TonyB
TGS 09.09.2024 kl 22:35 550681

Selskapet TGS og FA-forumets brukere fortjener en seriÞs diskusjonstrÄd som er fri fra endelÞse og poenglÞse sider hvor et fÄtall med agenda Þdelegger for fruktbar diskusjon.

Denne trÄden er ment Ä romme meninger, dele (opplysende) informasjon, analyser m.m om TGS, sektor og makro etc. SelvfÞlgelig skal det vÊre rom for meninger som gÄr begge veier. Men i denne trÄden forsÞker vi gjÞre det med argumentasjon og respekt fremfor Ä sÞke latterligjÞre, bruke hersketeknikker og inneha en tone som dreper diskusjonen.

Vet mange ikke lenger gidder skrive i andre TGS-trĂ„der pĂ„ grunn av barnehagenivĂ„et og flere har bedt meg opprette en lĂ„st trĂ„d. GjĂžr herved et forsĂžk. Inviterer lĂžpende. Ellers er det bare Ă„ be om tilgang, men nei, ikke alle slipper gjennom 😊

Redigert 27.05.2025 kl 22:23 Du mÄ logge inn for Ä svare
HanJĂŠndor
21.03.2025 kl 19:37 13076

De har brukt en veldig liten del av det fremfÞrbare underskuddet i 2024 pÄ den utenlandske driften som gikk med overskudd. TGS gikk sÄ vidt i minus pÄ driften i Norge. Tipper PGS og TGS har "opptjent" mesteparten av det fremfÞrbare underskuddet i Norge og det mÄ benyttes her hjemme. Ta en titt pÄ Note 26 pÄ side 182 som forklarer en hel del. Anbefaler alle Ä lese igjennom Ärsrapporten, kanskje med unntak av den miljÞ/bÊrekraft-delen:) Det stÄr mye nyttig informasjon gjennom hele.
Redigert 21.03.2025 kl 19:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
Obxserver
25.03.2025 kl 08:39 11505

Ny 30 dager 4D kontrakt fra VÄr energi:

Startdato - planlagt
16.06.2025
Avslutningsdato - planlagt
16.07.2025

https://factpages.sodir.no/nb-no/survey/pageview/Pending/11002
eike
25.03.2025 kl 09:01 11437

Hvorfor ikke meldt pÄ newsweb! Er det en av de som var meldt fÞr?
Morraberget
25.03.2025 kl 09:03 11436

👍😃⛮ Det begynner Ă„ bli noen godt betalte jobber for TGS nĂ„ 👍 Takk for deling 👍
Obxserver
25.03.2025 kl 09:06 11512

Det fÄr du spÞrre IR, men ser ut som TGS har begynt Ä samle disse kontraktene og melder de samlet i en melding fortida.
Geiren
25.03.2025 kl 09:26 11521

Dette er ikke en ny kontrakt, kun en melding om nÄr jobben starter opp/ er planlagt. Melding fra sokkeldirektorstet.
Kontur
26.03.2025 kl 13:32 10748

Litt positiv bevegelse opp i dag, noe pÄ gang..
Morraberget
26.03.2025 kl 13:46 10803

En dag mÄ det jo skje positive bevegelser ogsÄ. Det er gledelig det. Kursutviklingen har vÊrt en historie for seg selv. Det er heldigvis en del som er positiv til TGS og at verdiene vil Þke i selskapet. Det har tatt tid og aksjen ,tror jeg har vÊrt en yndet trader/short favoritt. For eget vedkommende, kanskje som flere eiere av TGS sÄ er mitt «vÄpen» for Ä fÄ verdiÞkning, Øke i de dype daler og ha et hav av tÄlmodighet. Har fortsatt troa pÄ at aktivitetene innen seismikk nÄ tar seg godt opp. At TGS nÄ er trimmet og posisjonert for Ä ta del i og vinne gode kontrakter. Meglerhus spÄr Þkt verdi og TGS selv er mer positiv til utviklingen inn i 2025 og videre med Þkt aktivitet.
SĂ„ Kontur, og alle andre tĂ„lmodige sjeler, tror at vi fĂ„r bra betalt utover. Men det tar fortsatt tid 😅
PerUlv Den ene
26.03.2025 kl 14:01 10819

Vel...

Det er etablert en OHS (Omvendt Hode Skulder) i dag chartet. Target belte NOK 108,26 - 115,42

Ellers stÄr vi ovenfor et snarlig "Breake Out" i OSX.
Kontur
26.03.2025 kl 16:32 10629

Bra manÞver, trykket ned aksjen over tid. Flere pÄ vei inn nÄ kan det se ut som, plutselig + 40 mill pÄ slutten i dag.
Vi tÄlmodige sitter..,
Bracon
26.03.2025 kl 17:37 10670

Husk hva jeg sier, Kontur!! Jeg ogsÄ vil at TGS skal skyte fart, men sÄ enkelt er det ikke i denne aksjen!! Som jeg har sagt tidligere, sÄ er det sterkere krefter Ä fÄ denne nedover enn oppover. Om TGS hadde fÄtt tidenes kontrakt med skyhÞy oljepris, og OB opp 2% sÄ i verste fall kan denne gÄ ned. Legg sammen det siste Äret. Hadde hatt bedre avkastning i bank. Er ikke noe du gÄr rundt Ä skryter av. Bare det Ä komme seg over 110,- blir en prÞve. KursmÄlet til DNB blir en vits dette Äret. For all del sÄ sitter jeg tungt inne i denne som jeg fÞler meg lÄst i. Setter pris pÄ oppgang jeg ogsÄ, men med denne kursen sÄ ligger TGS langt bakpÄ.
Kontur
26.03.2025 kl 19:00 10547

Ok, skal huske det
TonyB
26.03.2025 kl 21:26 10285

Det er flere mÄter Ä se dette pÄ og det er mange forskjellige perspektiv og ikke minst strategier en bÞr hensynta/vektlegge fÞr en kategorisk lander pÄ om investeringen har vÊrt svak. Ja, den har nok vÊrt meget svak om en sammenligner utvikling pÄ et Är med bankrente (hensyntatt kursutvikling + utbytte). Men den langsiktige med stor conviction i selskapet og markedet pÄ sikt, bryr seg lite om kursutvikling over kortere periode. Med hÞy conviction og lang horisont vil mange vÊre glad for Ä kunne akkumulere pÄ svÊrt billige nivÄer, fremfor dyre nivÄer. SvÊrt mange handler sine aksjer nÄr de er blitt dyre og selger billigt. Psykologien i dette er nok at det fÞles tryggere Ä kjÞpe nÄr kurs har Þkt mye (En fÄr troen pÄ selskap og marked) og mer skremmende nÄr den har falt mye (en tror selskapet er dÄrligere/svakere eller at markedet blir vedvarende dÄrlig). TGS er robust, har skyhÞyt potensiale og er bedre rigget en noen gang. Har en overbevisning om dette, samt tror pÄ at markedet kommer - sÄ er min strategi Ä akkumulere det jeg kan i disse nedtrendene. For like sikkert som at bÞlgene nÄ trekker ut/har trekt ut igjen, skal nye bÞlgeskyv flomme pÄ. Som nevnt fÞr, er det beste innganger pÄ sikt gjerne dem som er ukomfortable Ä ta.

TGS klarer uansett ikke gÄ totalt motstrÞms av oljeservice-komplekset. De trekkes med i suget i alt nedsalg som har vÊrt i oljeservice. PÄ samme mÄte vil de fÄ medvind nÄr storkapital skal rotere tilbake i grisebanket energi. Og min overbevisning er at det vil komme sooner, rather than later. Men oljeservice er svÊrt sensitivt i usikkert miljÞ og har opplevd en kraftig nedtrend. Det er/har vÊrt turbulente tider med bl a ustabil makro, hÞye renter, tollpolitikk, geopolitikk og svake vekstprognoser her og der. Men det roer seg over tid. Etterhvert vil verdens vekst ta seg opp, Da vil ogsÄ nye bedrede prognoser erstatte de som nÄ har blitt kraftig nedjustert - som igjen vil booste kursene. NÄr disse utsiktene blir fakta og allemannsoppfatning, blir gjerne boosten drÞyere i de mest herjede sektorene. Da vil det vÊre fornÞyelig Ä ha fulgt strategien Ä akkumulere pÄ bunn-nivÄer og ha lang sikt. Dette er min strategi i TGS fordi jeg tror pÄ selskapet og tror pÄ at markedet tar seg kraftig opp. Jeg bÄde ser og tror pÄ at Ärevis med underinvesteringer i leting nÄ begynner bekymre flere (og ogsÄ etterhvert regjeringer). En ser flere land backtracke pÄ «overwoket» anti-oil og grÞnn satsing. De ser noe av galskapen i dette, samt farene ift egen energisikkerhet. Det kan meget vel hende det er godt med olje inn i 2025, men mange modne omrÄder svekkes kjapt og shale flater ut. NÄr en tenker pÄ at det fra leting kan ta opp mot 10 Är fÞr det ender med oljeproduksjon, sÄ bÞr varskolampene lyse. Det vakumet som kan/vil oppstÄ pÄ tilbudssiden nÄr dette blir fakta/konsensusoppfatning, kan bli enormt og dertil presse ratene til himmels nÄr alle skal sikre seg. Politiske fÞringer og rammeverk (som vil mykes opp) vil ogsÄ gi oljeselskapene helt annet insentiv til investeringer i leting enn dagens fokus pÄ nÊr-leting og utbytter.

Men det er mange mĂ„ter Ă„ tjene/tape penger pĂ„ bĂžrs. Mange foretrekker kortere sittetid, swingtrades eller en kombo av mye. Kan hende pengene mine hadde hatt det bedre i bank, men man vet det egentlig ikke fĂžr man mĂ„ler det mot sittetiden i investeringene (og gitt strategien en har). Svak utvikling i Ă„r 1 og Ă„r 2 tar jeg pĂ„ strak arm dersom Ă„r 3 «makser» potensiale nĂ„r markedet snur. Og da blir bankrentene over samme periode gjerne peanuts 😊. Ingen har fasit, men jeg er superkomfortabel med eget bet. Kan ta feil, kan bli dĂ„rlig - men da er det ene og alene meg selv Ă„ klandre.

Sover godt
MÄnemannen2
26.03.2025 kl 23:28 10240

Dette ser jo overhode ikke bra ut. Lavere oljepris og fallende dollarpris skaper vel trolig sÄ stor usikkerhet at ogsÄ TGS blir dratt ned i elendigheten. Eller hva tror dere?
HanJĂŠndor
27.03.2025 kl 02:14 10330

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Chevron-Expresses-Interest-in-More-Exploration-Blocks-Offshore-Greece.html

Exploration Phase 2 er forventet Ä ta 3Är! Det innebÊrer nok litt mer enn bare seismikkinnhentingen, men interessant Ä se hvem som fÄr den jobben.

PGS utfĂžrte phase 1. Litt rar link, men den er trygg.

https://herema.gr/%CE%B5%CF%80%CE%AF%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%B7-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%81%CE%BE%CE%B7-%CE%B2-%CF%86%CE%AC%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CF%8E%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CE%BF/
Redigert 27.03.2025 kl 02:20 Du mÄ logge inn for Ä svare
Spikkeklubben
27.03.2025 kl 10:47 10154

Pareto, Today’s highlights: TGS Repsol/Neo merger to create seismic transfer fees,

TGS – Repsol/Neo Energy merger to create seismic transfer fees, Shell
sees more US GoA lease sales
‱ As previously rumored, Repsol has merged its UK North Sea business with
private equity backed NEO Energy, creating a 55(Neo)/45(Repsol UK) JV, with
a combined 130kbd production
‱ We expect limited impact for the service industry as the companies had low
demand already. Exposed service segments includes OSVs, drillers and
seismic, noting low rig demand in the UK, with Repsol only having done P&A
work with the Well-Safe rigs (well intervention) recently
‱ We expect this to trigger a (relatively small) transfer fee for TGS (likely Q2’25).
This follows Tullow’s announcement yesterday to sell its Gabon asset for USD
300m which also is likely to trigger fees in H1’25
‱ In other news, Shell underlined in its CMD earlier this week that the new US
administration is returning to much more predictable lease sales, following a
meeting with Trump in the White House last week
‱ Biden reduced US licensing activity to fewest in history (only 3 rounds from
2024-2029), compared to 2-3 annually historically
‱ US licensing rounds has historically been very important for the seismic market
(together with Norway), particularly for the multi-client model
Obxserver
28.03.2025 kl 08:06 9551

Det renner jo inn med arbeid, 60 dager Nodes for ConocoP.

Startdato - planlagt
30.05.2025

Avslutningsdato - planlagt
30.07.2025

Det planlegges Ä samle inn 4D OBN data over Eldfisk. FartÞyet Skandi Nova vil vÊre kilde bÄt og Skandi Hugen vil vÊre node bÄt.
Magseis Operations (TGS) vil levere og operere kilde og noder. 5624 noder vil bli midlertidig lagt ned pÄ havbunnen.
Kontur
28.03.2025 kl 09:20 9463

Er denne meldt?
Geiren
28.03.2025 kl 10:48 9421

Her er det oppdragsgiver som stiller med bÄtene. Vet ikke hvor mye en slik jobb koster, noen som har peiling?
MÄnemannen2
28.03.2025 kl 11:49 9376

Fryktelig !!! Mer er det ikke Ă„ si.
MÄnemannen2
28.03.2025 kl 13:40 9175

Det kjipeste er at det jo er kul umulig Ä komme seg ut av dette pÄ anstendelig mÄte ogsÄ.
Redigert 28.03.2025 kl 13:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
PerUlv Den ene
28.03.2025 kl 13:46 9182

Tja...

Stikkordet er "Gap". BÄde i TGS og SHLF. NÄr de er lukket skal vi opp. Og da kan du selge deg ut. Og da kommer du til Ä gjÞre den mest vanlige feilen veldig mange gjÞr. Uansett...

Lykke til...
TWLawson
28.03.2025 kl 14:04 9170

Har vĂŠrt sagt siden fusjonen.
MÄnemannen2
28.03.2025 kl 14:06 9166

Ja, nÄ er det nok. Jeg vil ut. Fort som fxxn.
PerUlv Den ene
28.03.2025 kl 15:20 9015

Tja...

NÄ har det hvert mange "Gaps" og mange" innfridde targets" siden den gangen. Noen forstÄr dynamikken i markedet. Dessverre er det veldig mange som ikke gjÞr det.
MÄnemannen2
28.03.2025 kl 15:31 8998

Jeg skjÞnner det. Er man god pÄ trading sÄ er det muligheter. For alle oss andre er dette rene sorgen. Dette er vel noe av det vÊrste man kunne rote seg bort i pÄ bÞrsen hva kursutvikling angÄr.
Bracon
28.03.2025 kl 15:46 8977

Skal ikke forundre meg om denne blir presset ned under 100 - idag. Helt vannvittig aksje!! Har knapt sett noe lignende kursutvikling i noen aksjer. Forferdelig Ä sitte lÄst I dritten!!
PerUlv Den ene
28.03.2025 kl 17:24 8807

Vell...

Som sakt flere ganger tidligere er det "mange mÄter Ä ribbe ei hÞne pÄ"...

For Ä memorere noe tilbake i tid nÄr PGS gikk under kallenavnet "Peggy" er i alle fall hÞna hennes nÄ nÊrmest "ferdig ribba" etter ekteskapet med TGS. Men fra spÞk til alvor...

I hovedsak forteller en OHS formasjon at vi skal opp i motsetning til en HS som viser oss veien sydover. I dette tilfellet har vi en "prematur" OHS som i Þyeblikket ferdig stiller hÞyre skulder. Ideelt sett bÞr denne dannes ved "close av gap" NOK 100,30 dag og 99,325 Open/Close. Om dette skjer eller ikke blir avklart kommende uke. En forutsetning er imidlertid at "Neck line" brytes. I den pÄviste "Auto-genererte" OHS leser denne ca. NOK 104,00 mandag men er stigende. Target belte for formasjonen leser NOK 108,04 - 115,61. Men...

Om vi benytter manuell Neck Line i manuell formasjon leser denne ca. NOK 104,31 onsdag/torsdag men er fallende. Men..

I hele dette spillet har vi OSX i USA som har en finger med i spillet. Her har vi et sannsynlig "Breake Out" kommende uke. Dagens fall i TGS, SHLF mf. kan sannsynlig sees i denne sammenheng da "Wash Out" i enkeltaksjer generelt inntreffer i forkant av et "Breake out" SĂ„...

Take your bet...
Redigert 28.03.2025 kl 17:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
Bracon
28.03.2025 kl 17:47 8843

TAR FAEN IKKE ETT BET TIL I DENNE! Se pÄ utviklingen i kursen det siste Äret!! Synd det er langt opp til 125,- som er rett ut!! 125,- tviler jeg kommer dette Äret, og da vil det si at jeg er lÄst! NÄr jeg ser bokstavene TGS vil jeg nesten kaste opp!! GOD HELG!!
mellomulv
28.03.2025 kl 21:55 8611

OSX og olja holder bra vs. SPY som er ned nesten 2%. TGS fikk riktignok smake pisken idag, men det er vi vandt med.

Med tanke pÄ at Donald gjÞr alt han kan for Ä smadre bÞrsene sÄ vil jeg si TGS klarer seg greit. Kunne lett vÊrt ned 10% idag.

200 fĂžr jul!
MÄnemannen2
28.03.2025 kl 23:15 8727

Jeg ogsÄ vil ut sÄ fort som mulig, men til en anstendig pris. Dette her er bare for jÊvlig.
Redigert 28.03.2025 kl 23:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
28.03.2025 kl 23:30 9180

Disse evinnelige kjÞpsanbefalingene dine begynner Ä bli problematiske. Hvorfor er det sÄ viktig for deg Ä i overbevise andre om Ä kjÞpe aksjen?
Bracon
29.03.2025 kl 21:12 8661

SÄn har han holdt pÄ nÄr kursen lÄ pÄ rundt 130,- Forteller hele tiden at han har kjÞpt, og hva andre bÞr kjÞpe! MÄ ha ett betydelig tap fyren! Blir ikke pÄvirket i det hele tatt hva han skriver her inne.
MÄnemannen2
30.03.2025 kl 01:33 8499

Her inne er det meste useriĂžst.
TonyB
30.03.2025 kl 13:44 8074

Og hvilket av dine 6-7 siste innlegg har hevet nivÄet noe som helst?

Hensikten med en lÄst trÄd var Ä kunne diskutere meninger om selskapet, positive og negative, gi/dele analyser, gi/dele info og kunnskapsdeling, hvordan makro pÄvirker selskapet og sektor etc. Det var aldri intensjon Ä bli en trÄd med grinebiting over daglige kurssvinginger. Hvem i all verden har interesse av Ä lese stadige gjentagende eder og galle om at en skal ut av denne jÊkla aksjen fordi kursen er sÄnn og sÄnn
.

Det kan man gÄ i andre trÄder Ä gjÞre. Om slike innlegg fÞrer til at seriÞse ikke gidder skrive her, lÄser jeg denne trÄden og oppretter andre trÄder med mer selektiv tilnÊrming

Skimmy
31.03.2025 kl 10:32 7476

Har tenkt litt... Oljeprisen ligger Ä dupper +-70$, justert for inflasjon tilsvarer det 50$ i 2016. Hva skjer nÄr etterspÞrselen tar igjen tilbudet om 2-4 Är? Og produksjonen siger nedover pga nedtÞmte reservoarer, vil det da bli en eksplosjon i etterspÞrselen? Eller fÄr vi en situasjon der ALT som har motor skal bygges for Ä taue streamere?
PerUlv Den ene
01.04.2025 kl 07:39 6758

Neppe noen AprilspĂžk dette, he he..

OSLO, Norway (1 April 2025) – TGS, a leading global provider of energy data and intelligence, announces the commencement of a new Multi-Client Ultra Long Offset Ocean Bottom Node (OBN) data acquisition campaign in the Gulf of America. The Amendment 4 project will expand node coverage in TGS' Multi-Client library, adding over 1,100 square kilometers in the Mississippi Canyon, Ewing Banks, and Grand Isle South areas.

Amendment 4 will feature TGS' Gemini enhanced frequency source, offering lower frequency and improved signal-to-noise for ultra-long offset OBN seismic compared to conventional seismic sources. This advanced frequency source will enhance input data for TGS' elastic full waveform inversion (eFWI) algorithm, resulting in more accurate subsurface imaging of the complex subsalt geology in the region. The acquisition phase of this program is scheduled for completion in Q2 2025, with final deliverables available in Q2 2026.

Kristian Johansen, CEO of TGS, commented: "This ongoing acquisition campaign underscores the critical role of OBN acquisition in providing our clients with superior seismic data. We are pleased to continue our efforts in the Gulf of America and look forward to supporting our clients' needs with our advanced data acquisition and imaging solutions."

The project, supported by industry funding, is anticipated to deliver industry-leading subsurface imaging, enabling oil and gas operators to make more informed decisions and mitigate drilling risks.
PerUlv Den ene
01.04.2025 kl 12:16 6396

Tja...

Som noen her inne vet er det "lansert" en Video som omtaler et potensielt kommende "Breakout" i OSX i USA. Om dette kommer i dag eller i morgen gjenstÄr Ä se. Uansett... Vill man vÊre med pÄ morroa er det bare Ä henge seg pÄ... Tikk, tikk, tikk...
MÄnemannen2
01.04.2025 kl 16:15 6093

Er det mulig :-(
Morraberget
02.04.2025 kl 14:27 5382

Huff 😅 Gjorde nu som Kontur
. KjĂžpte litt mer pĂ„ 97,05 i morrest. Har ikke sĂ„ mange millioner Ă„ handle for men en liten pott ble det og litt lavere GAV 👍 E den bombardert sĂ„ e den bombardert 
.. Ă„ da er det beste alternativet Ă„ Ăžke. Den kommer nok opp igjen. FĂžlger magefĂžlelsen min her sĂ„ fĂ„r Per Ulv den Ene fĂžlge sine tekniske signal. Det ser ikke sĂ„ bra ut med TGS kursen nĂ„ og i det siste. Men kontrakter og arbeid fremover tilsier at resultatene kan bli fin fremover. SĂ„ fĂ„r vi tro at det snur i positiv retning om ikke lengeâ˜ș
PerUlv Den ene
02.04.2025 kl 14:44 5357

He he...

TGS kommer. Aksjen sammen med SHLF sliter begge med to smÄ gaps som fortsatt stÄr Äpne.

I TGS sitt tilfelle 96,2750 fra 11 - 12 Mars. Algoritmene jobber voldsomt for at dette skal lukkes. Om de lykkes eller ikke gjenstÄr Ä se. Personlig ser jeg helst at dette gapet lukkes. OSX i USA viser tendens til BO. Vi fÄr se..

PS. Borr endte opp 4.57% mens Transocean steg 4.75% i USA tirsdag. Begge er imidlertid noe ned i US-Pre marked i dag sÄ sjansen for at TGS gap lukkes er fortsatt mulig.
Redigert 02.04.2025 kl 14:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
Morraberget
02.04.2025 kl 15:00 5346

Satser pĂ„ at vi ikke detter gjennom gapet men at det lukkes trygt og godt 👍😉 Takk for info ogsĂ„ 👍