Frontline Q3 kvartalsrapport, Trump og OPEQ+
Frontline Q3 kvartalsrapport kommer 27. November. Hva er deres estimater for Q3 resultatene?
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Frontline plc Q3 2024 Webcast
https://edge.media-server.com/mmc/p/5moc4rgq
Valg i USA er 5. November. 2 alternativ:
- Trump og republikansk valgseier. Trump har lovt "Peace in 24 hours", som vil avslutte krigen i Ukraina. Lavere skatter i USA og mer proteksjonisme.
- Kamala og Demokratisk valgseier. Grønn energi, og høyere avgifter for hydrokarboner.
- Saudi Arabia vil øke produksjonen fra desember.
- Moonshot-Scenario fra 2008 med VLCC fraktrater på ~200 USD, kan det gjenta seg? I wish and pray. Verden trenger olje.
Jeg har nå FRO for ca 4 MNOK.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/21/8194879/carnegie-spar-frontline-opp-30-prosent
Redigert 26.11.2024 kl 18:32
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
04.04.2025 kl 16:10
5597
Vil ikke en rekyl være avhengig av at noen gir seg?
Hvis tollmurene til T møtes med gjensidige tollsatser går dette lukt til helvette, vi er helt avhengig av at de andre landa ikke svarer med egen toll, men samtidig kan de da ikke gjøre noe annet? De kan ikke kutte egen toll mot amerika, for det er ikke sånn trump har regna på det, han ser kun på handelsunderskudd, og gir de etter ved dørene her har de åpna muligheten for nye trump-toller.
Muligheter for å tjene godt her hvis du har større baller enn meg, jeg satser ikke sparepenga mine på at T tar til fornuften..
Hvis tollmurene til T møtes med gjensidige tollsatser går dette lukt til helvette, vi er helt avhengig av at de andre landa ikke svarer med egen toll, men samtidig kan de da ikke gjøre noe annet? De kan ikke kutte egen toll mot amerika, for det er ikke sånn trump har regna på det, han ser kun på handelsunderskudd, og gir de etter ved dørene her har de åpna muligheten for nye trump-toller.
Muligheter for å tjene godt her hvis du har større baller enn meg, jeg satser ikke sparepenga mine på at T tar til fornuften..
Parsons
04.04.2025 kl 16:47
5519
Jeg tenker kortsiktig nu , kanskje er jeg ute igjen på Mandag .
Nu kommer Opec med mere olje og blir det resesjon så får vi vel Cantango , så det er ikke bare T å ta hensyn til her :)
Nu kommer Opec med mere olje og blir det resesjon så får vi vel Cantango , så det er ikke bare T å ta hensyn til her :)
Redigert 04.04.2025 kl 17:36
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
04.04.2025 kl 17:14
5450
Får vi resesjon har vel ikke opecs ekstra produksjon noe de skulle sagt, vi er helt avhengige av forbruket mer enn pris selv om de henger sammen.
Helt klart flere brikker på spillbrettet enn galningen, men jeg tror nok han teller mest.
Vi får nok flere svar nå i helga, spørs om ikke intraday-tariff charts må tilbake igjen og.
Helt klart flere brikker på spillbrettet enn galningen, men jeg tror nok han teller mest.
Vi får nok flere svar nå i helga, spørs om ikke intraday-tariff charts må tilbake igjen og.
Parsons
04.04.2025 kl 17:18
5435
Ved resesjon vil ekstra produksjon gå inn i Cantango. Men noen spåmann vil ikke jeg være i dette kaoset
Redigert 04.04.2025 kl 17:35
Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
04.04.2025 kl 17:21
5429
Hva legger du egentlig i det? ekstra produksjon gå inn i contango?
Parsons
04.04.2025 kl 17:33
5388
Ekstra produksjon blir lagret på skip.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/contango-looming-large-can-oil-price-usher-in-new-payday-for-tanker-owners-/2-1-1714358
https://www.tradewindsnews.com/tankers/contango-looming-large-can-oil-price-usher-in-new-payday-for-tanker-owners-/2-1-1714358
Blue Cow Group
04.04.2025 kl 17:45
5356
er ikke contango et ord for prisforskjell idag og futures? at ekstra produksjon nå vil øke contango, det du mener?
Har ikke tradewindsabbo, men det står i første setning:
"The oil market is headed for contango, BRS Shipbrokers said, but probably not enough to kick off a floating storage boom for tankers."
Har ikke tradewindsabbo, men det står i første setning:
"The oil market is headed for contango, BRS Shipbrokers said, but probably not enough to kick off a floating storage boom for tankers."
Blue Cow Group
04.04.2025 kl 18:46
5248
Ja ok, men contango betyr vel ikke lagring av olje på skip, det betyr vel at futures er høyere priset enn dagens pris, og du derfor kan kjøpe i dag, lagre (på skip f.eks) og fortsatt tjene penger på det? Eller har jeg misforstått noe?
Parsons
04.04.2025 kl 19:31
5160
Hvis oljeprisen går ned så mye at oljetraderne begynner å lagre olje på skip i påvente av høyere oljepriser er vi der,
Men det trenger ikke å skje
Men det trenger ikke å skje
Anden
05.04.2025 kl 12:03
4730
Ser på hjemmesiden til Frontline at kun et fåtall skip er bygget i Kina. Mesteparten i Sør-Korea! Det betyr at skipene kan gå til USA,s havner uten å bli pålagt millioner i havneavgifter! Blir gøy med aksje oppgang neste uke😇😀
ibyx
06.04.2025 kl 12:35
4267
Det viser seg ofte at det salgsanalytikernes kursmål som har de sterkeste "magnetene" for tiden?
Og man kan trygt si det er et visst gap på oppsideprosenten nå og for et år siden...
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/forecast/
Forøvrig holder BDTI seg ganske godt
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Kan bli spennende også å se om shortprosenten har økt ved neste oppdatering. Har noen "forutsett" disse raske oransje makrokræsjene? En slags "inside information" eller "dyktighet" der?
Hvis ikke kan vi også ha sett litt shortcover?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Og man kan trygt si det er et visst gap på oppsideprosenten nå og for et år siden...
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/forecast/
Forøvrig holder BDTI seg ganske godt
https://en.stockq.org/index/BDTI.php
Kan bli spennende også å se om shortprosenten har økt ved neste oppdatering. Har noen "forutsett" disse raske oransje makrokræsjene? En slags "inside information" eller "dyktighet" der?
Hvis ikke kan vi også ha sett litt shortcover?
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
Redigert 06.04.2025 kl 12:40
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
06.04.2025 kl 20:07
3958
Bessent: – Ser ingen grunn til at vi må prise inn en resesjon
USAs finansminister Scott Bessent mener at Donald Trumps nye tollsatser mot en rekke land ikke gir noen risiko for resesjon i USA. Det sier han i et intervju med NBC News søndag ettermiddag.
– Jeg ser ingen grunn til at vi må prise inn en resesjon, sier Bessent.
Bessent sier at aksjemarkedet alltid har undervurdert Trump, slik at man av og til vil kunne se noen kortvarige negative reaksjoner. Ifølge finansministeren har over 50 land tatt kontakt med Trump-administrasjonen for å forhandle om toller.
Trump presenterte de nye tollsatsene etter at børsene i USA stengte onsdag, og både torsdag og fredag stupte aksjemarkedet. I løpet av de to dagene forsvant 10 prosent av verdiene på den brede S&P500-indeksen, etter et fall på 5,97 prosent fredag.
Handelsminister Howard Lutnick sa på sin side i et intervju med CBS søndag ettermiddag at tollene ikke kommer til å bli utsatt, men kommer til å gjelde i «dager og uker» fremover.
De nye tollene trer i kraft onsdag i neste uke, foruten «grunntollen» på ti prosent som alle land må betale. Den trådte i kraft i helgen.
USAs finansminister Scott Bessent mener at Donald Trumps nye tollsatser mot en rekke land ikke gir noen risiko for resesjon i USA. Det sier han i et intervju med NBC News søndag ettermiddag.
– Jeg ser ingen grunn til at vi må prise inn en resesjon, sier Bessent.
Bessent sier at aksjemarkedet alltid har undervurdert Trump, slik at man av og til vil kunne se noen kortvarige negative reaksjoner. Ifølge finansministeren har over 50 land tatt kontakt med Trump-administrasjonen for å forhandle om toller.
Trump presenterte de nye tollsatsene etter at børsene i USA stengte onsdag, og både torsdag og fredag stupte aksjemarkedet. I løpet av de to dagene forsvant 10 prosent av verdiene på den brede S&P500-indeksen, etter et fall på 5,97 prosent fredag.
Handelsminister Howard Lutnick sa på sin side i et intervju med CBS søndag ettermiddag at tollene ikke kommer til å bli utsatt, men kommer til å gjelde i «dager og uker» fremover.
De nye tollene trer i kraft onsdag i neste uke, foruten «grunntollen» på ti prosent som alle land må betale. Den trådte i kraft i helgen.
mellomulv
06.04.2025 kl 20:20
3917
«grunntollen» på ti prosent som alle land må betale.
Som alle amerikanere må betale.....
Som alle amerikanere må betale.....
ibyx
07.04.2025 kl 09:34
3488
Slutninger Midtøsten - Kina på fredag WS57. Liten endring der altså.
Spørsmålet er hvor billig du kan få fx FRO nå uten særlig endring i inntjening?
Er det virkelig slik at frykten får "institusjonelle" til å lempe ut alt mulig?
Hvor tar så pengene heller veien?
Spørsmålet er hvor billig du kan få fx FRO nå uten særlig endring i inntjening?
Er det virkelig slik at frykten får "institusjonelle" til å lempe ut alt mulig?
Hvor tar så pengene heller veien?
ibyx
08.04.2025 kl 16:15
2973
Inne i en traderkanal 120-150 omtrent som våren og sommeren 2023 igjen?
Gull i pungen
08.04.2025 kl 17:02
2881
Oslo (Infront TDN Direkt): Oljeprisene stiger tirsdag ettermiddag.
SEB noterer at gitt denne fiendtlige tonen mellom landene fortsetter risikoen for en resesjon å øke, som igjen gir dystre utsikter for den globale oljeetterspørselen.
Videre påpekes det at Kina allerede har stanset all amerikansk LNG-import, og at det har gått 60 dager siden forrige forsendelse. Det er ifølge meglerhuset nå stor sannsynlighet for at kinesiske råoljekjøpere også vil stoppe importen av amerikansk olje, og vil sannsynligvis i stedet henvende seg til Russland og Midtøsten.
SEB noterer at gitt denne fiendtlige tonen mellom landene fortsetter risikoen for en resesjon å øke, som igjen gir dystre utsikter for den globale oljeetterspørselen.
Videre påpekes det at Kina allerede har stanset all amerikansk LNG-import, og at det har gått 60 dager siden forrige forsendelse. Det er ifølge meglerhuset nå stor sannsynlighet for at kinesiske råoljekjøpere også vil stoppe importen av amerikansk olje, og vil sannsynligvis i stedet henvende seg til Russland og Midtøsten.
Fjellbris
08.04.2025 kl 17:14
2851
Etter over 11% opp i går er det naturlig med litt gevinst sikring i dag.
ibyx
08.04.2025 kl 18:52
2711
Men er det nok til å sette "en liten short"? 😅
-6,5% der borte nå
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
-6,5% der borte nå
https://www.marketwatch.com/investing/stock/fro
Redigert 08.04.2025 kl 18:54
Du må logge inn for å svare
Vampyren
08.04.2025 kl 19:54
2614
White House slaps 104% tariffs on China 😱
https://www.investing.com/news/economy-news/us-to-move-forward-with-sweeping-104-tariff-on-china-official-confirms-3974681
https://www.investing.com/news/economy-news/us-to-move-forward-with-sweeping-104-tariff-on-china-official-confirms-3974681
Blue Cow Group
11.04.2025 kl 16:39
1984
Aframax 60k
LR2 30k
Hvorfor ser vi ikke mer kannibalisme ?
Og når FRO har like mange afra som vlcc, spiller det egentlig rolle om det er afra eller vlccrater som er på 60k?
Fine rater kombinert med lave kurser burde være automatisk kjøp, jeg bare får meg ikke til å kjøpe shipping midt i en handelskrig.
LR2 30k
Hvorfor ser vi ikke mer kannibalisme ?
Og når FRO har like mange afra som vlcc, spiller det egentlig rolle om det er afra eller vlccrater som er på 60k?
Fine rater kombinert med lave kurser burde være automatisk kjøp, jeg bare får meg ikke til å kjøpe shipping midt i en handelskrig.
Flipper
11.04.2025 kl 16:56
1955
"In a stunning twist to US president Donald Trump’s escalating trade war with China, the Wolf of Washington’s latest round of oil tariffs may end up dealing a heavier blow to American producers than to their Chinese targets, and in the process, analysts say, open the door for Canada to reclaim lost ground in the global energy market.
With Trump on Wednesday slapping a 125% tariff on Chinese imports — and Beijing retaliating with an 84% duty on American crude — Chinese refiners are now in the almost unprecedented situation of turning their backs on US barrels.
Already, US crude exports to China have dwindled to almost nothing from just under 1 million barrels per day (bpd) in January and are expected to fall further through the entire slate of energy products China uses — oil, gas, and even coal.
Thanks to the recent completion of the Trans Mountain pipeline expansion, Canadian crude exports to Asia are now reaching as high as 250,000 bpd — a historic milestone that’s only expected to climb as fast as tankers can be loaded.
Unlike American barrels that must travel through the congested and costly Panama Canal from Texas and Louisiana, Canadian oil flows directly from Alberta to tidewater at Burnaby, BC, offering faster and cheaper shipping to China and other Asian buyers.
**********
"The result? A growing glut of light crude at the critical Cushing, Okla. pipeline crossroads, pressuring WTI prices and threatening the economics of US shale drilling that was already pressured after WTI fell below USD$60 under the weight of Trump’s tariff travails.
“The Trump tariffs may have the unintended consequence of boosting Canadian exports while stranding American barrels,” said one Calgary-based analyst. “It’s a classic case of policy blowback.”
Beyond oil, the trade war is also reshaping global LNG flows."
The rest is here:
https://www.westernstandard.news/business/trumps-china-oil-tariffs-could-backfire-with-canada-poised-to-seize-market-share/63943
With Trump on Wednesday slapping a 125% tariff on Chinese imports — and Beijing retaliating with an 84% duty on American crude — Chinese refiners are now in the almost unprecedented situation of turning their backs on US barrels.
Already, US crude exports to China have dwindled to almost nothing from just under 1 million barrels per day (bpd) in January and are expected to fall further through the entire slate of energy products China uses — oil, gas, and even coal.
Thanks to the recent completion of the Trans Mountain pipeline expansion, Canadian crude exports to Asia are now reaching as high as 250,000 bpd — a historic milestone that’s only expected to climb as fast as tankers can be loaded.
Unlike American barrels that must travel through the congested and costly Panama Canal from Texas and Louisiana, Canadian oil flows directly from Alberta to tidewater at Burnaby, BC, offering faster and cheaper shipping to China and other Asian buyers.
**********
"The result? A growing glut of light crude at the critical Cushing, Okla. pipeline crossroads, pressuring WTI prices and threatening the economics of US shale drilling that was already pressured after WTI fell below USD$60 under the weight of Trump’s tariff travails.
“The Trump tariffs may have the unintended consequence of boosting Canadian exports while stranding American barrels,” said one Calgary-based analyst. “It’s a classic case of policy blowback.”
Beyond oil, the trade war is also reshaping global LNG flows."
The rest is here:
https://www.westernstandard.news/business/trumps-china-oil-tariffs-could-backfire-with-canada-poised-to-seize-market-share/63943
Redigert 11.04.2025 kl 16:57
Du må logge inn for å svare
Vampyren
14.04.2025 kl 12:46
1342
Oslo (Infront TDN Direkt): Clarksons Securities nedjusterer sine VLCC-spotrateestimater for 2025 og 2026 til 50.000 dollar pr dag, fra tidligere 70.000 dollar pr dag, for å reflektere lavere global vekst og svakere oljepriser knyttet til handelskonflikten mellom USA og Kina.
Det fremgår av en sektorrapport mandag.
Meglerhuset noterer at lavere oljepriser kan dempe produksjonsveksten og begrense fremtidig amerikansk skiferoljeproduksjon mens tariffer vil bremse den økonomiske veksten.
Tross estimatnedjusteringene forblir tankaksjer meglerhusets foretrukne eksponering innen shipping. Nåværende aksjekurser priser inn VLCC-rater på under 40.000 dollar pr dag, noe som gir betydelig oppsidepotensial, ifølge meglerhuset.
Til tross for at tankaksjer hentet seg inn i forrige uke er verdsettelsene fortsatt lave, mener Clarksons Securities, og viser til at råoljetankaksjer handles til en P/NAV på 0,73 mens produkttankaksjer handles til en P/NAV på 0,58 ganger.
"Siden 2009 har tankrederier historisk handlet rundt 1x verdijustert egenkapital (NAV) i snitt. Peergruppen varierer vanligvis fra 0,7-0,8x i den lave enden til 1,2-1,4x i den høye enden. For øyeblikket handles den bredere peergruppen til kun 0,7x NAV, nær det laveste månedssnittet siden slutten av 2011, da flere tankrederier sto på randen av konkurs. Nå er imidlertid balansene i sektoren betydelig sterkere. (..) Selv om det fortsatt er kortsiktig usikkerhet rundt etterspørselen - noe våre nedjusterte fraktrater gjenspeiler -reflekterer nåværende aksjeprising allerede betydelig dempede utsikter. Så snart som markedssvingningene roer seg, fremstår risk/reward-profilen som attraktivt", skriver meglerhuset.
Det fremgår av en sektorrapport mandag.
Meglerhuset noterer at lavere oljepriser kan dempe produksjonsveksten og begrense fremtidig amerikansk skiferoljeproduksjon mens tariffer vil bremse den økonomiske veksten.
Tross estimatnedjusteringene forblir tankaksjer meglerhusets foretrukne eksponering innen shipping. Nåværende aksjekurser priser inn VLCC-rater på under 40.000 dollar pr dag, noe som gir betydelig oppsidepotensial, ifølge meglerhuset.
Til tross for at tankaksjer hentet seg inn i forrige uke er verdsettelsene fortsatt lave, mener Clarksons Securities, og viser til at råoljetankaksjer handles til en P/NAV på 0,73 mens produkttankaksjer handles til en P/NAV på 0,58 ganger.
"Siden 2009 har tankrederier historisk handlet rundt 1x verdijustert egenkapital (NAV) i snitt. Peergruppen varierer vanligvis fra 0,7-0,8x i den lave enden til 1,2-1,4x i den høye enden. For øyeblikket handles den bredere peergruppen til kun 0,7x NAV, nær det laveste månedssnittet siden slutten av 2011, da flere tankrederier sto på randen av konkurs. Nå er imidlertid balansene i sektoren betydelig sterkere. (..) Selv om det fortsatt er kortsiktig usikkerhet rundt etterspørselen - noe våre nedjusterte fraktrater gjenspeiler -reflekterer nåværende aksjeprising allerede betydelig dempede utsikter. Så snart som markedssvingningene roer seg, fremstår risk/reward-profilen som attraktivt", skriver meglerhuset.
desirata
14.04.2025 kl 17:41
1104
Siden 2020 har hauserne snakket om fantasirater på 100k, men det skjer aldri. Det topper seg på 50-60 noen uker for så å falle tilbake til 40k. Med nå mindre olje etter spørsmål er det slutt på tomorrow drømmene.
Hører alltid at det er liten ordrebok, men hjelper lite når det ikke er skraping. Skal det bli skraping må ratene under Opex nivå og det er heller ingen bra ting. Desuten er Suezmax ordreboken stor. Det er ingen vits i å kjøpe mere FRO aksjer, bedre med pure Vlcc bet som Oet og Dht.
Hører alltid at det er liten ordrebok, men hjelper lite når det ikke er skraping. Skal det bli skraping må ratene under Opex nivå og det er heller ingen bra ting. Desuten er Suezmax ordreboken stor. Det er ingen vits i å kjøpe mere FRO aksjer, bedre med pure Vlcc bet som Oet og Dht.
ibyx
15.04.2025 kl 15:13
669
Liten "impact" av Clarksons nedgraderingsestimater igår?
But make no mistake! (...)
But make no mistake! (...)
Redigert 15.04.2025 kl 15:14
Du må logge inn for å svare