Scana - utvikling 2025

Skalleknarp
SCANA 21.11.2024 kl 10:57 152694

Det har vært så mye frem og tilbake i Scana i det siste etter at bud ble signalisert av MIG og finansiering ble søkt i DB. Jeg synes denne tilbudsprosessen som nå har vært på ørkenvandring en tid aldri ser ut til å lande og derfor tar bort det gode stinget som var etablert i Scana før "tilbudet" kom. Det er nå på tide å se fremover uavhengig hva som skjer/kommer og lager derfor en ny tråd som ikke er knyttet opp mot annet enn fremtiden til Scana. Så - Kjør debatt :)
Redigert 20.01.2025 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
nopetter
16.04.2025 kl 20:14 451

Gemini AI til google er iallefall positiv

The sale process of PSW Power & Automation by Scana Industrier is currently underway, with the expectation of being concluded in the first half of 2025. Here's a breakdown of how it might go:

**Likely Outcome:**

* **Sale is the primary goal:** Scana has explicitly stated that the main strategic priority is completing the strategic review for PSW Power & Automation, and the outcome could be a complete or partial sale.
* **Dividend potential:** A significant portion of the proceeds from a potential sale is being considered for distribution as dividends to Scana's shareholders. This indicates a strong intent to finalize the sale.
* **Strong market position of PSW:** PSW Power & Automation is described as a market leader in the Nordics within its areas of operation (electrical power systems, infrastructure, energy storage, and control systems) and is experiencing profitable growth. This makes it an attractive acquisition target.
* **Financial Advisor Engaged:** Scana has engaged BTIG as a financial advisor to assist with the sale process, suggesting a structured and professional approach to finding a suitable buyer.

**Factors Influencing the Process:**

* **Market Conditions:** The overall health and attractiveness of the energy and offshore industries will play a role in the level of interest and valuation of PSW Power & Automation.
* **Buyer Interest:** The number and type of potential buyers (industrial players, private equity firms, etc.) and their strategic fit with PSW will be crucial.
* **Valuation:** Reaching an agreement on a price that satisfies Scana's objectives and is acceptable to the buyer is a key aspect of the negotiation process.
* **Due Diligence:** Potential buyers will conduct thorough due diligence on PSW's financials, operations, contracts, and market position, which could influence the timeline and final terms.
* **Strategic Fit:** The buyer's strategic goals and how PSW Power & Automation aligns with them will be a significant factor in their decision to acquire.

**Potential Challenges:**

* **Finding the right buyer:** Identifying a buyer with the right strategic fit, financial capacity, and valuation expectations can take time and effort.
* **Negotiations:** Reaching a mutually agreeable price and terms can be a complex and potentially lengthy process.
* **Regulatory approvals:** Depending on the buyer and the nature of the transaction, regulatory approvals might be required, which could add time to the process.
* **Integration risks:** For the buyer, assessing and planning for the successful integration of PSW Power & Automation into their existing business will be important.

**Overall:**

Given Scana's stated priority and the engagement of a financial advisor, the sale process for PSW Power & Automation appears to be moving forward. The strong market position and profitable growth of PSW suggest that there should be buyer interest. The timeline of concluding within the first half of 2025 seems realistic, but the final outcome and specific details will depend on the factors mentioned above.

It's important to monitor Scana's official announcements and financial reports for further updates on the progress of this sale process.
siddis
16.04.2025 kl 19:57 466

Haukøy drar vel i de fleste Scana tråder. Om det er positivt eller negativt får en svar på før 15 juni?

Hvor er Torvald R? Det er et spennende spørsmål og hvor er capping stack + pris?
nopetter
16.04.2025 kl 19:42 484

Kan være enig i at de ikke har informert noe som helst fra denne prosessen så vi vet null og nada
Skalleknarp
16.04.2025 kl 17:42 580

Det var jo en del punkter det. Skal ikke overprøve noen. Vet bare at det er ikke alle saker man alltid kan opplyse så mye når den/de pågår. Ellers får en håpe at noen i ledelsen i Scana leser ditt innlegg slik at de evt. kan bedre på noe.
Redigert 16.04.2025 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Winter
16.04.2025 kl 17:15 612

De bør for all del informere aksjonærene ved neste Q-tall om hvor landet ligger i forhold til PSW, nærmere bestemt om de har interessenter, og jobber konkret mot noe.

Blir jo toppen av skuffelse dersom det viser seg at den strategiske gjennomgangen ikke materialiserer seg i noe som helst, noe som sikkert vil føre til ytterligere press på kursen.
Norbo
16.04.2025 kl 12:44 760

Tror det kan være lurt å få kontroll på hva denne Haukøy med fler foretar seg om dagen, noen som vet om han fysisk har reist til Namibia?
nopetter
16.04.2025 kl 12:40 774

javel, det fikk ikke jeg med meg, spesielt det med MIG og namibia har blitt diskutert opp og i mente adskillige ganger. konklusjonen var ganske grei, ledelsen har ingen aning hva MIG driver på med annet enn at de ikke klarte å hoste opp finansiering hverken til kapping stacken eller oppkjøpet, denne er lånt ut og ikke børsmeldt da summen sikkert er under 25 mill, men hva haukøy driver på med der sammen med MIG ja det kan man lure på. for første gang hadde den sulliken hegnar rett i at dette var et tullebud
Redigert 16.04.2025 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
paali89
16.04.2025 kl 12:24 802

Sier ikke at vi skal diskutere de. Det var et svar til han som mente det var feil å dømme ledelsen kun basert på aksjekursen.
Norbo
16.04.2025 kl 12:04 698

Godt oppsummert! Har hatt en uggen følelse helt siden dette såkalte budet. Stoler ikke på en kjeft rundt scana lenger dessverre..
nopetter
16.04.2025 kl 12:02 699

Ja, dumperne eller BNP som jeg går utfra driver på har bortimot 1,5 mill aksjer å pælme med. HVIS det ikke var flere store selgere igår som valgte å forlate skuta

Pål

Flere av de emnene du oppsummerer har blitt diskutert flere ganger på disse trådene det tar for lang tid å nevne disse
Redigert 16.04.2025 kl 12:16 Du må logge inn for å svare
paali89
16.04.2025 kl 11:58 714

Scana-ledelsen står til stryk på flere viktige punkter de siste par årene. Her er noen eksempler som gir grunn til bekymring:

– for mange ulike måter å presentere kvartalsrapporter på – lite kontinuitet
– Børsmeldingen om LOI fra MiG Finance skapte mer forvirring enn avklaring
– Ingen oppfølging i markedet på hva advokater og rådgivere fant ut etter LOI-prosessen
– Ingen forsøk på å presse frem en avklaring fra MiG etter flere måneder med usikkerhet
– Valgte å betale ekstraordinært utbytte, fremfor å bruke pengene på tilbakekjøp når kursen var lav
– Har fortsatt ikke startet tilbakekjøp, til tross for svak kursutvikling
– Svak markedskommunikasjon rundt capping stacken – hvor er den, hvem har den? MiG finance som ikke har betalt 10% forskudd som de skulle?
– Endret terskelverdiene for børsmelding av kontrakter – noe som har ført til manglende innsyn
– Ingen forberedelse av markedet på CFO-avgangen, som kom helt plutselig
– Uvanlig vag børsmelding rundt CFO-fratreden – med mange ubesvarte spørsmål
– Fjernet Torvald fra innsidelisten umiddelbart – noe som, selv om det er lovlig, skaper usikkerhet når han selger aksjer kort tid etterpå
– Den spesielle overgangen til tidligere CEO Haukøy – som gikk direkte til MiG Finance – ble aldri kommunisert skikkelig

Har jeg glemt noe?

Edit:
-Burde guidet når de erfarte at det var problematisk for analytikere å ta hensyn til vekst i kursmålene sine
–Manglende oppdatering på store strategiske prosesser, for eksempel PSW Power-gjennomgangen: langvarig stillhet uten milepæler eller statusoppdatering til markedet.
– Lite info om hvem som får opsjoner, hvor store de er, eller hvilke målsetninger som ligger bak – dette gir liten synlighet rundt incentivordninger for ledelsen.
– Ingen synlig strategi for PSW Namibia. Enheten er gjentatt nevnt, men uten mål, strategi eller fremdrift – virker mer som en “posisjon” enn et forretningsområde.
– PSW Power-kontrakter har plutselig stoppet opp i meldinger. Etter hyppige meldinger om kontrakter (25–150 MNOK), har det vært helt stille i flere måneder, uten forklaring eller begrunnelse.
Redigert 16.04.2025 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
16.04.2025 kl 11:33 754

Blir feil å dømme lederen kun ut fra kun børskurs. Vi vet jo ikke alt han har prøvd - gjort - ikke gjort. Plutselig er kursen NOK 3,00 en vakker dag - hva er han da da? Geni osv....
Norbo
16.04.2025 kl 11:20 781

Dette vet vi lite om, lukter svidd av hele gjengen. Ene etter den andre forsvinner og jeg er redd små aksjonærene sitter igjen med regningen.
Mammon
16.04.2025 kl 11:06 810

tja han virker iallefall som en good guy og ikke en kjeltring som d finnes mange av i div børsnoterte selskaper
han kan heller ikke belastet for at Scana har blitt infisert av skadedyr som elsker vertsdyr med masse næring hehe

takker skadedyra for at jeg har fått lastet opp masse siste uker og sover godt om natta :)
paali89
16.04.2025 kl 10:57 827

Selvik burde være flau over hva han leverer, etter å uttalt at det viktigste og eneste fokus for Scana er å skape aksjonærverdier.
Når han tiltrådde 1. september 2023, stod kursen i 2,49kr. 1,5 år senere er fasit 1,97kr - over 20% nedgang.
peren
16.04.2025 kl 10:19 894

Forlatt skuta?? Nei det er nok en større plan bak dette:-) De står nok bare på "sidelinja" intill det formelle er på plass.Da ser vi nok andre kurser /utbytte?
Norbo
16.04.2025 kl 09:57 953

Vil tro disse som har forlatt skuta står høyt i kurs hos aksjonærene om noen mnd…
siddis
15.04.2025 kl 16:42 1191

Ikke lenge til 15 juni?

desember 15, 2024
ENDRING I LEDERGRUPPEN

Scana ASA («Scana» eller «Selskapet») annonserer at Oddbjørn Haukøy, Chief Business Officer i Scana, har besluttet å fratre sin stilling og rolle i ledergruppen i Scana etter gjensidig enighet med Selskapet.

Haukøy vil fortsette sin karriere som partner med MIG Finance Namibia (Pty) Ltd. Namibia er identifisert som et strategisk vekstområde for Scana.

Som en del av denne overgangen har Haukøy, på vegne av sitt heleide selskap No Surrender AS, inngått en seks måneders lock-up-periode for aksjer i Scana.
Skalleknarp
15.04.2025 kl 15:45 1260

Får håpe kursen jevner seg litt ut på slutten av dagen, ellers blir dette nok en dag med downtrade i Scana eller hva man skal kalle det.. Det vil seg nok ikke før det kommer noe skikkellig saftig news som ikke kan påvirkes så enkelt.. God påske:)
nopetter
15.04.2025 kl 10:21 1492

den 60k posten ble flyttet på flere ganger før de dumpet den ut på beste kjøper, selv ikke disse vet hva påsken bringer. volumet ble ganske høyt idag tror mange av postene ble rullert flere ganger selv om de flashet 240k i aftertraden på kr 2
Redigert 15.04.2025 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Mammon
15.04.2025 kl 10:20 1498

grattis :)
jeg fikk ikke noe idag foreløpig men fikk god fangst forrige uke og fryktet mafian skulle denne ned ytterligere
Mammon
15.04.2025 kl 09:57 1555

aner ikke bare at den steg etter at jeg hadde lagt inn kjøp hehe
kan ikke være mange reelle handler bare pirathusa som leker?

hadde blitt lurt til å selge selv om jeg ikke har gjort DD LOL
nopetter
15.04.2025 kl 09:51 1574

jeg tror at de kan ha fått en løsning på salget av PA, hvis disse algoene får snusen i dette så får vi en kursøkning slik det som skjedde lenge i forkant av da MIG kom med budet
Mammon
15.04.2025 kl 09:48 1589

jepp frusterende å se at Scana har blitt infisert av skadedyr som holder kursen nede idag hvor nesten alt r opp :(

ser div. søppel som f.eks Recsi manipulert opp rett før emisjon
Skalleknarp
15.04.2025 kl 09:42 1612

Bare å håpe at det kommer noen avklaringer og nyheter snart som snur litt opp ned på denne ørkenvandringen i Scana. Jeg er fortsatt optimist, men må innrømme at det er litt frustrerende at så mange andre selskaper som i følge min vurdering ikke er i nærheten av det Scana står for stiger jevnt og trutt uten noen nyheter eller andre triggere. Skal man skjønne Scana så må man liksom sette seg litt inn i caset og det er vel her at mange faller av eller ikke blir med for å si det på den måten. Bare å håpe at det blir endringer når PSW en gang får ferdigstilt sin strategiske vurdering og hva som kommer ut av dette.... Alt har sin ende, men hvor man ender - det er en annen sak :)
paali89
15.04.2025 kl 09:34 1639

Jeg klarer rett og slett ikke å forstå hvordan markedet kan verdsette Scana til bare 900 millioner. Selv om man trekker fra 500 millioner på grunn av svak ledelse, burde markedsverdien fortsatt vært betydelig høyere.
Mammon
15.04.2025 kl 09:23 1681

hehe priset lavere enn tynnfilm r bare sinnsykt!

ser algoen presser på idag LOL
Furuen
15.04.2025 kl 09:18 1702

Scana har akkurat nå en Market cap på 919.166.867 kr.

Hele selskapet er med andre ord billigere enn det mange tror vi skal selge deler for.
Redigert 15.04.2025 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
nopetter
15.04.2025 kl 08:36 1783

En ting er sikkert Mange som har sittet stille I aksjen har et papirtap fra hundrevis av tusen til mange millioner av denne konstante dumpingen, kursen har falt med ca 40% på 6 mnd. Du må gjerne fortelle det du vil det hat mange gjort før deg, men dette gjøres ikke av ordinære tradere dag ut og dsg inn så lenge børsen er åpen det er nok finans miljøer med vanvittige resurser i bakhånd.
Redigert 15.04.2025 kl 09:12 Du må logge inn for å svare
JEP
15.04.2025 kl 05:34 1907

Hei
Tusen takk for denne. Slik jeg forstår dette så sitter de i short posisjoner, som de plutselig må snu hvis markedet snur.
Sliter litt med å forstå hvordan denne metoden er innbringende i for eksempel Scana. Problemet deres er jo den dagen Scana annonserer salg av PSW for oppunder milliarden. Da flyr kursen fra dem. Gleder meg til det.
macland
15.04.2025 kl 00:04 1956

Kan kanskje annbefale denne daglige sendingen. Er og innom cta posisjonene (algoritmene),i denne sendingen litt om dem ca 20 min ut i sendingen. Her kan du og spørre om aksjer,og han tar det opp i en av de første sendingene. https://www.youtube.com/watch?v=MvYXOnnA4ng
JEP
14.04.2025 kl 23:39 1975

Jeg har kjøpt mye Scana de siste dagene, da jeg mener kurs 2 kroner er svært billig. Kan sikkert ligge her en stund, men større ting skjer nok snart. I dag på kurs 2,009 så lå det 7500 aksjer. Jeg kjøpte de og et nano sekund etterpå lå det nye 7500 aksjer samme kurs. Jeg tror jeg kjøpte 6 ganger og hver gang det samme……
Hvis de aksjene ikke er kjøpt for lenge siden er det et rent tap… håper flere hiver seg på og kjøper disse til 2,009…. Jeg fortsetter.

Lykke til alle sammen som har troa.

JP NO LIMIT 👍
Skalleknarp
14.04.2025 kl 15:50 2165

Kan så si - Hva skal være drivkraften den dagen kursen skulle rykke litt kraftig nordover... Kan nesten lure. Ikke noe som påvirker..
nopetter
14.04.2025 kl 15:40 2181

Trader på marginer på 0,005 kr skulle gjerne visst hva de tjener på dette per dag
Mammon
14.04.2025 kl 15:25 2206

jaja faller på melding om kontrakt og faller når de mister kontrakt :))
mens konkursboet Recsi opp over 30% på luft LOL
typisk mafiabørs
nopetter
14.04.2025 kl 15:17 2227

Ja så det etterpå. Utover det så er det nesten ikke kjøpere 90% er Arbritage trading
Redigert 14.04.2025 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Anywhere
14.04.2025 kl 12:05 2384

Stor forskjell på redusert ordrereserve på 34 mill og tap på 34 mill...
Skalleknarp
14.04.2025 kl 12:03 2392

De får nok et kansellerings gebyr som dekker utgiftene. Mao ingen dramatikk slik jeg ser det. Faktisk kanskje gevinst for andre prosjekter.
PipedPiper
14.04.2025 kl 11:57 2400

Kan du ikke heller svare han ut o store orakel istedenfor å sjikanere og opptre som klovn? Jeg lurer også på hvordan de kan ha tapt 34 millioner?
nopetter
14.04.2025 kl 10:07 2512

Du verden er du ennå her
nopetter
14.04.2025 kl 09:48 2579

Det ble uansett et lite tap på 34 mill på den kanselleringen da spørs det om dette tapet inkluderer det innkjøpte materiellet som de skal bruke på andre prosjekter
Anywhere
14.04.2025 kl 09:21 2641

Jeg vil anta at det i Scanas kontrakter uansett er oppgjør til medgått kost pluss kanselleringskost i tilfeller der man kunden må avslutte i kontraktsforløpet.
Det vil kunne bety at Scana kan levere utstyret til ny kunde ved nysalg og derigjennom delta i å minimere tapet for kunden. Men det kan fort være mye engineering/procurement-timer etc allerede vil være inntekt for Scana, og at de derigjennom får ha høyere inntekt om utstyr selges til nytt prosjekt/ny kunde. Scana trenger selvsagt ikke gi noe rabatt til neste kunde som evnt kan anvende alt påløpt og innkjøpt.
Redigert 14.04.2025 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
paali89
14.04.2025 kl 09:06 2688

Han oppdaterte stillingen sin på Linkedin til: I’m happy to share that I’m starting a new position as Former CFO Scana ASA at Scana ASA!

Og svarte dette på et spørsmål om hva slags type stilling dette var:
"It means supporting a smooth and successful transition to Morten Riiser before my employment in Scana ASA formally ends in June. Could not come up with a better title🤷🏼"

Han er nå ute av alle styreverv til selskaper som har kun med Scana å gjøre. Han satt i Scana holding (holding for PSW-enhetene og West Asset Management), PSW Tech, PSW Power, PSW Solutions, Skarpenord og Seasystems. Han sitter fortsatt i Subseatec, men dette er skilt ut som eget NUF, og Scana eier bare 50%
Redigert 14.04.2025 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
siddis
14.04.2025 kl 08:57 2722

Noen som vet mer om Torvald som gikk på dagen? Sitter i solen eller i kulissene hos kjøper, eksempelvis IKM, Aker, Simens?
JeanPaul
14.04.2025 kl 08:38 2775

Produktet overføres til en annen kunde, som nok blir strålende fornøyd over å få leveransen tidligere
Winter is Here
14.04.2025 kl 07:55 2861

Ikke hvis kontrakten tar hødye for dette. Kontrakten ble kansellert av pga en avgjørelse fra noen andre.
Redigert 14.04.2025 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Werner
14.04.2025 kl 07:52 2873

Merkelig at de går ut og tengner kontrakter før de får byggetillatelse?? Her burde vel Scana kreve en form for erstatning ?