NTI - Klar for videre oppgang i 2025

TheKurgan
NTI 06.12.2024 kl 14:36 26209

Store samarbeidspartnere med kontrakter og behov for deler produsert av Norsk Titanium venter oss nå i 2025.
Veldig hyggelig å lese i dag at Investtech også tar NTI ut av sin hold-deg-unna-portefølje.
Kun fantasien som begrenser hva NTI kan produserere nå som de har vist hva de kan til Boeing, Airbus, ASML, Safran… You name it!
Kontraktene er allerede i ferd med å materialisere seg, så her er det bare å glede seg fremover. Et perspektiv på 2-5 år tenker jeg vil være lukurativt.
Selv tenker jeg 10 år.
Redigert 06.12.2024 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Octagon
04.02.2025 kl 09:03 3659

En dag hvor enkelte kortsiktige selger og dem med noe lengre horisont bør akkumulere...

Vet i det minste hvor jeg hører hjemme her, denne aksjen er i den langsiktige delen av porteføljen med klart fler-doblings potensiale slik jeg har vurdert det.
zxcvbnm
04.02.2025 kl 09:07 3630

Tar plass i denne i dag under 2.35kr
Slettet bruker
04.02.2025 kl 09:54 3476

Eg valgte å selge meg ut før Q4 presentasjonen pga bekymringer, men den var bedre en hva eg hadde tenkt. Var veldig bekymret for forsinkelsene som var kommunisert ut tidligere og hvordan det ville påvirke utsiktene for 2025 og 2026, men som eg kan lese meg opp, ser dette bedre ut en hva eg hadde tolket tidligere meldinger som.

Troen er derfor tilbake, og eg valgte derfor å begynne å kjøpe meg inn igjen. (allerede fått aksept for de første kjøpene)
(for dere som ønsker å regne på dette, husk å regn på det som det er et vekstselskap, en kan ikke bruke samme formel som foreksempel om en skal regne seg frem til pris på Austevoll seafood eller frontline

Eg kommer ikke til å dele hva eg har kommet frem til foreløpig, siden eg anbefaler alle som ønsker å investere i NTI å sette seg godt inn i selskapet, hva de gjør, tilbyr og produserer, samt kontrakter og fremtidige utsikter. men det eg kan si er at eg har fått troen tilbake :D

Granly.
Redigert 04.02.2025 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Octagon
04.02.2025 kl 15:53 3200

NTI er svært enkel å regne på i forhold til andre selskap i og med modellen med skaleringen av produksjonskapasiteten (som allerede er på plass).

Alltid en over reaksjon på nedsiden i en resultat presentasjon om en er noe forsinket eller det f.eks. finnes en linje i en presentasjon det er mulig å tolke negativt.

Blir det gode gamle "Buy on rumor, sell on news" på resultat dagen som i mange aksjer. De "kortsiktigste" selger i dag...
TheKurgan
04.02.2025 kl 21:36 2990

Dagens nyheter er vel ganske på stell. De har cash, kunder og maskiner som står og produserer.
At fartsdumper finnes på veien frem til suksess er normalt. De har naturligvis ikke full kontroll på andre parter som skal godkjenne nye deler så der ligger det jo en risiko ift tillit og dagens aksjekurs ved å spå antall nye godkjente deler. Men en guiding er akkurat det, ingen fasit men mer et mål. Et mål alt akkurat nå ser ut som de skal nå bare noe senere enn de selv håpet. Det er ingen av de store aktørene de nå samarbeider med som vil noe annet enn å hjelpe de å med nå disse målene. Men det skal gå riktig og trygt for seg, vi snakker om fly og forsvar, som ikke hvem som helst får avtaler med. Føler meg veldig komfortabel her fortsatt.
Octagon
07.02.2025 kl 10:14 2517

"Fasiten" for den høye omsetningen på resultat dagen (5.2) er her..

Brorparten av selgerne var Nordnet aksjonærer og erfaringsmessig da, småsparere. (- 1.866.000)
Selskapets 50 største eiere kjøpte mer for 1.941.000.

Forteller det meste, største eiere har stor tro på selskapet og ser ingen grunn til uro selv om inntekter forskyves litt av forhold NTI vanskelig kan påvirke.

Selskapet har etablert hoved avtaler (master avtaler) med de store og de søker alle å øke produksjonen hurtig (Boeing, ASML, Airbus).
Dette gjør at NTI naturligvis kan opprettholde guiding.
Planlagt økning i produksjonskapasitet hvor alt allerede er på plass (bortsett fra en del nye ansatte og overgang til 2 skift i døgnet i USA som på Hønefoss).
Kapasitet i eksisterende maskin park på 300 MUSD årlig og 700 tonn hvor de kun produserer for halv maskin p.t. i og med langsomme ordre håndterings-prossesser i de store fly selskapene og problemer med en av leverandørene som forklart i Q&A delen av presentasjonen 5.2.

Og naturligvis må en kunne regne med positive nyheter fremover gitt setting nå, selv om NTI er konservative rundt hva de melder og ikke melder (sannsynligvis i samråd med sine store kunder). Sitter rolig i denne og venter minimum kursdobling innen neste året er mitt syn på saken etter studier av potensialet her.

Bullfight
07.02.2025 kl 11:06 2448

En av de mest potente aksjene på OB, det er bare å henge på (:
mingus7777
07.02.2025 kl 11:27 2410

Startet med en sakte og fin bevegelse opp i går som ser ut til å fortsette i dag. Dette blir bra.
Rocket hunter
07.02.2025 kl 14:40 2299

Blir bra om den holder kursen nå, 10 øre dagen er bra det. ikke noen rakett over natten , but slow and steady can win the race.
Bullfight
07.02.2025 kl 14:51 2279

Norsk Titaniums Odd Terje Lium presenterte på Machining Innovations Conference i Hannover i går, se https://www.mic-conference.com/program/. På samme konferansen presenterer forøvrig selskaper som Airbus Aerostructures og Siemens i dag.
Tradinator
10.02.2025 kl 08:10 1922

Denne begynner å bli moden for ny test av 2,70 nivået. Tror aldri i verden denne ligger lenge under tre kroner, når det er så mye triggere i pipeline. Bare spørsmål om tid for nye deler legges til og nye bånd knyttes på tvers av industrier. Dette blir stort.
mingus7777
11.02.2025 kl 07:57 1579

Da ble det toll på konkurenten aluminium da. Grattis NTI!

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/JbXk2b/trump-innfoerer-toll-paa-staal-og-aluminium
Redigert 11.02.2025 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Tradinator
11.02.2025 kl 08:48 1480

Vil toll på aluminium sette enda større fart i titanium, eller er det litt optimistisk at det vil påvirke i særlig grad? Skjønner jo at det er et fortrinn, men Titanium kan vel ikke erstatte dette på så mange områder enda? Håper jo jeg tar feil her...
mingus7777
11.02.2025 kl 10:11 1386

Har forstått det sånn at NTi erstatter mange dyrere deler som også lages i aluminium, så mener at dette er nok et fortrinn for NTI.
TheKurgan
11.02.2025 kl 15:08 1236

Delene/materialene som erstattes er nok ikke dyrere enn titan, det er selve prosessen frem til ferdig produkt som er den store besparelsen.
Så har titan også andre egenskaper som egner seg bedre enn eks. stål og aluminium i mange industrier som fly og forsvar blandt annet.
Det må være et fortrinn NTI har ift ny toll da flere raskere vil ønske å omstille seg til å benytte titan i stedet for andre materialer de benytter i dag.
Min lille bekymring går mer på tilgangen til titan i verden. Husker jeg ikke feil er det Kina og Russland som har aller mest av dette, og i disse sanksjonstidene vet man ikke helt hva som skjer nå som en handelskrig er under oppseiling.
Slettet bruker
11.02.2025 kl 15:37 1194

Lykke til videre :D

Granly selger seg seg ut av børs. (egne prosjekter trenger kapitalen)

Granly
The Observer
11.02.2025 kl 16:54 1118

Titan forekommer ikke i ren form naturlig, men finnes blant annet i mineralet ilmenitt (FeTiO3), som er råstoff for titanproduksjon i Norge, som foregår ved Titania A/S i Sokndal kommune. Andre mineraler som inneholder titan er titanitt (CaTi[SiO4]O) og rutil (titandioksid TiO2).

Titan er også funnet i meteoritter og i månesteiner. Steinprøver brakt tilbake av Apollo 17 – ferden inneholdt opptil 12,1 % titandioksid.

De største kjente forekomstene finnes i Australia, Skandinavia, Nord-Amerika, Uralfjellene, Sør-Afrika og Malaysia. I 2007 ble det produsert 138 000 tonn titan på verdensbasis.
4580
11.02.2025 kl 19:03 1007

👍
Octagon
I går kl 09:35 363

Rent teknisk ser det ut som om aksjen nå kan begynne å leve opp til tråd tittelen "Klar for videre oppgang i 2025" nå i det minste i det korte bildet, tiden vil vise...

- Motstand ved 2.50 kr (ny kortsiktig motstand etablert teknisk siste tiden) kan være i ferd med å brytes og omsetningsvolumet øker.

- Større skifte/trend siste tiden hvor selskap som kan produsere forsvars komponenter øker i aksjekurs nå. NTI med sin teknikk vil kunne produsere slike deler både
hurtigere og til lavere kostnad. I det større bildet og i og med hoved delen av produksjonen i USA øker det sannsynligheten for et oppkjøp med tiden. Tror neppe
USA ville godta at slik teknologi eventuelt havnet på andre (og utenlandske) hender om et bud en dag kommer.

Mitt perspektiv er uansett langsiktig (+ 1 år) i denne aksjen og det går rette veien selv om de har meldt forsinkelser primært som følge av langsomme beslutningsprosesser hos sine største kunder. Store selskap som Boeing og Airbus er vel som "super tankere å snu" (oppskalere produksjon), men når de først kommer i gang så tror jeg det vil gå unna her. Er vel det også NTI ser i og med at de har opprettholdt all guiding for videre år.

Aksjen er i dag ikke priset som om så vil skje, så klar oppside her og kursdobling om de viser de er godt på vei utover året slik jeg ser det.

Redigert i går kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Tradinator
I går kl 09:51 329

Bryter den gjennom 2,75 da er det duket mot 4 kroner igjen. Litt småsnacks på meldingsfronten nå så.
Octagon
I går kl 10:05 301

Godt mulig, ingenting overrasker....

Min fartstid i aksjemarkedet har lært meg at selskap som regel overgår tidligere topper i aksjekursen, eller i det minste når dem igjen med tiden.

Vel og merke da forutsatt det er selskap som er i en positiv trend (forventede resultater, forventet omsetning, stabile kunder/leverandører, og arbeider innen et segment hvor det forventes kraftig vekst).
TheKurgan
I går kl 15:09 194

Takk for gode innspill fra dere begge her nå.
Har ingen ferdigheter i det tekniske med forstår det godt.
Tenker veldig som dere her, det er noe frem i tid at dette tar virkelig av selv om det også kan gå raskt tilbake mot IPO-kursen.
Legger også merke til at volum ser ut til å øke sakte men sikkert nå den siste tiden.