NTI - Klar for videre oppgang i 2025
Store samarbeidspartnere med kontrakter og behov for deler produsert av Norsk Titanium venter oss nå i 2025.
Veldig hyggelig å lese i dag at Investtech også tar NTI ut av sin hold-deg-unna-portefølje.
Kun fantasien som begrenser hva NTI kan produserere nå som de har vist hva de kan til Boeing, Airbus, ASML, Safran… You name it!
Kontraktene er allerede i ferd med å materialisere seg, så her er det bare å glede seg fremover. Et perspektiv på 2-5 år tenker jeg vil være lukurativt.
Selv tenker jeg 10 år.
Veldig hyggelig å lese i dag at Investtech også tar NTI ut av sin hold-deg-unna-portefølje.
Kun fantasien som begrenser hva NTI kan produserere nå som de har vist hva de kan til Boeing, Airbus, ASML, Safran… You name it!
Kontraktene er allerede i ferd med å materialisere seg, så her er det bare å glede seg fremover. Et perspektiv på 2-5 år tenker jeg vil være lukurativt.
Selv tenker jeg 10 år.
Redigert 06.12.2024 kl 14:36
Du må logge inn for å svare
Bullen
12.05.2025 kl 14:21
8110
Takk for info
Avtalen er fra april 2024.
Siste setning i meldingen:
¨Med forbehold om denne kvalifiseringen forventer Norsk Titanium å se de første inntektsgenererende leveransene under leveranseavtalen i løpet av andre kvartal 2024.¨
Kanskje fornuftig å spørr om denne kvalifisering er godkjent av Airbus??
Avtalen er fra april 2024.
Siste setning i meldingen:
¨Med forbehold om denne kvalifiseringen forventer Norsk Titanium å se de første inntektsgenererende leveransene under leveranseavtalen i løpet av andre kvartal 2024.¨
Kanskje fornuftig å spørr om denne kvalifisering er godkjent av Airbus??
Redigert 12.05.2025 kl 14:22
Du må logge inn for å svare
Eri_invest
12.05.2025 kl 15:26
8099
Ajjjjjj, gikk glipp av muligheten til å laste på mer under 1,2! NTI har veldig gode kontrakter og utsikter, jeg har tro på at den skal langt opp.
kentove
12.05.2025 kl 15:37
8251
Grunnen til fallet er forslyvelsen av neste wave med airbus, opprinnelig q1 var d vel, nå h2, men virker å bli større, godkjenning av flydeler tar tydeligvis tid, men har allerede Boeing airbus, northrop grumman (som mest sannsynlig er enda mer nøye enn flyselskap) DoD osv på listen, titaniumbruk, energi og hurtighet mtp produksjon er de lysår foran dagens leverandører
TheKurgan
12.05.2025 kl 19:17
8076
Ja dette fallet var jo kjedelig men faktisk ikke alvorlig, om man ikke var her kortsiktig da.
Klarer ikke se at noe er galt her ellers bortsett fra at det tar noe lenger tid å bli lønnsomme enn de først guidet.
Guiding er litt som et budsjett, hvor fasit kommer i etterkant og tar ikke høyde for ting man ikke visste på tidspunktet man satte guidingen.
Perfekt anledning for å snitte ned om man har cash nå. Så er det heller ikke gitt at vi er på bunnen enda før det snur igjen. «Ha is i magan» vil lønne seg her.
Klarer ikke se at noe er galt her ellers bortsett fra at det tar noe lenger tid å bli lønnsomme enn de først guidet.
Guiding er litt som et budsjett, hvor fasit kommer i etterkant og tar ikke høyde for ting man ikke visste på tidspunktet man satte guidingen.
Perfekt anledning for å snitte ned om man har cash nå. Så er det heller ikke gitt at vi er på bunnen enda før det snur igjen. «Ha is i magan» vil lønne seg her.
Winter
12.05.2025 kl 19:53
8244
Problemet er jo åpenbart økonomisk, spørsmålet er jo om de klarer seg med lånet, eller om det kommer en emisjon dersom det blir ytterligere utsettelser.
Går det så langt at man må ta en til emisjon innen airbus kontrakten, eller andre kontrakter kommer så er nok ikke emi kurs så hyggelig.
Nå har vel Wave 3 fra airbus blitt utsatt to ganger, denne ganger er det et vindu mot slutten av året altså hele tre kvartaler, det synes jeg er mye gitt at den er utsatt to ganger tidligere. Det er nok uansett greit at man har resten av året å forholde seg til, ville vært verre at de hadde guidet Q2 og misset igen tross alt tenker jeg.
Andre kontrakter kan selvfølgelig komme innen den tid å løfte kursen, men jeg liker ikke bastantheten og så standhaftige de har vært på guidingen for så å ikke klare den. Solgte heldigvis en grei del før Q1, men skulle bare ha solgt alt selvfølgelig, nå er det enten å sitte eller å snitte ned, ikke aktuelt for meg å ta tapet på resten.
Går det så langt at man må ta en til emisjon innen airbus kontrakten, eller andre kontrakter kommer så er nok ikke emi kurs så hyggelig.
Nå har vel Wave 3 fra airbus blitt utsatt to ganger, denne ganger er det et vindu mot slutten av året altså hele tre kvartaler, det synes jeg er mye gitt at den er utsatt to ganger tidligere. Det er nok uansett greit at man har resten av året å forholde seg til, ville vært verre at de hadde guidet Q2 og misset igen tross alt tenker jeg.
Andre kontrakter kan selvfølgelig komme innen den tid å løfte kursen, men jeg liker ikke bastantheten og så standhaftige de har vært på guidingen for så å ikke klare den. Solgte heldigvis en grei del før Q1, men skulle bare ha solgt alt selvfølgelig, nå er det enten å sitte eller å snitte ned, ikke aktuelt for meg å ta tapet på resten.
Kontrære inv
12.05.2025 kl 20:41
8169
Nå er prisen gått under milliarden igjen, og selskapet var også en tid priset til godt over 2, Ser derfor på selskapet som attraktivt priset igjen, selv om det ligger en del usikkerhetsmomenter.
Men, selskapet sin teknologi er det ikke no å si på, og sånn som det ligger an nå, er det der verdien ligger, samt selskapet har allerede en del kontrakter samt godkjenninger som er gull vært.
Tenker at dette er en god investering på disse nivåene selv med usikkerhetsmomentene hengene over seg, men på nåværende tidspunkt virker det som selskapet har nokk kapital til å driftes videre.
Har et kursmål på 2 kroner, største frykt er at havner selskapet under 1 krone, vil det være flere oppkjøpsfond som vil sikle på selskapet og legge inn et bud for å sikre seg teknologien til selskapet.
Men, selskapet sin teknologi er det ikke no å si på, og sånn som det ligger an nå, er det der verdien ligger, samt selskapet har allerede en del kontrakter samt godkjenninger som er gull vært.
Tenker at dette er en god investering på disse nivåene selv med usikkerhetsmomentene hengene over seg, men på nåværende tidspunkt virker det som selskapet har nokk kapital til å driftes videre.
Har et kursmål på 2 kroner, største frykt er at havner selskapet under 1 krone, vil det være flere oppkjøpsfond som vil sikle på selskapet og legge inn et bud for å sikre seg teknologien til selskapet.
Stratego
13.05.2025 kl 12:55
7797
Da har NTI snudd.
Selskapet sa i forrige uka at de var fullfinansiert gjennom den nye lånerammen. Dette tar bort mye usikkerhet og legger rammene for videre drift.
Kontrakter er på gang og vil løfte aksjen betydelig når
de inngås.
Til slutt kan det nevnes at kortsiktige investorer har solgt seg ut og at stop loss/evt shortere har fått det de kunne ut av nedgangen.
Teknisk har aksjen også bunnet ut og signaliserer videre oppgang etter å ha testet nedre nivåer i noen dager.
Selskapet sa i forrige uka at de var fullfinansiert gjennom den nye lånerammen. Dette tar bort mye usikkerhet og legger rammene for videre drift.
Kontrakter er på gang og vil løfte aksjen betydelig når
de inngås.
Til slutt kan det nevnes at kortsiktige investorer har solgt seg ut og at stop loss/evt shortere har fått det de kunne ut av nedgangen.
Teknisk har aksjen også bunnet ut og signaliserer videre oppgang etter å ha testet nedre nivåer i noen dager.
Redigert 13.05.2025 kl 13:00
Du må logge inn for å svare
keane
13.05.2025 kl 13:07
7775
Kjøpt i denne nå -skal nok fort opp i 1,60 i første omgang. Kvalitetsselskap med enormt potensiale og oppside.
TheKurgan
13.05.2025 kl 21:54
7573
Veldig hyggelig dag. Opp over 7% på godt volum, det smaker godt.
Kan stå til troende det jeg leste om at en bunn kan være nådd nå for denne gang. Lov å håpe.
Kan stå til troende det jeg leste om at en bunn kan være nådd nå for denne gang. Lov å håpe.
keane
14.05.2025 kl 07:45
7388
Dagens lister viser store kjøp blant topp 50-aksjonærer. Kan tyde på at den har falt altfor mye.
Pk2k
14.05.2025 kl 11:33
7199
Stratego
14.05.2025 kl 13:56
7075
Citadel ønsker å holde kursen nede og at den evt går lenger ned.
Derfor shorter de aksjer mellom 9. og 12. mai i håp om at nedgangen fortsetter. Kurspleie er ikke uvanlig.
Vi får se hvor lenge de holder på shorten. NTI har etter alle solemerker snudd og de bør dekke seg inn så raskt som mulig
Derfor shorter de aksjer mellom 9. og 12. mai i håp om at nedgangen fortsetter. Kurspleie er ikke uvanlig.
Vi får se hvor lenge de holder på shorten. NTI har etter alle solemerker snudd og de bør dekke seg inn så raskt som mulig
bjay
14.05.2025 kl 15:23
6966
Du har ikke noe grunnlag for å si at de kun shortet aksjen mellom 9-12 mai. De kan ha startet shorten lenge før det. Det vi vet er at de var over 0,5% pr 9 mai ca 4,2M og har økt til ca 5,1M etter det, Så får vi se hva listen viser i dag. Utover det er vi enige :)
unikum
14.05.2025 kl 15:58
6912
Veldig enig med deg. Rimelig sikker på short forsterket nedgangen ved Q1 fremleggingen. Det var ingen normal handling, samt resulter var langt unna nedgang fra 1,9 til 1,2 det var helt sykt faktisk. Jeg har triplet meg opp og kan vente til short/shortere panisk må handle inn.
Pk2k
14.05.2025 kl 19:18
6767
Boeings største ordre gjennom tidene!! 787 som Norsk Titanium produserer deler til er i den store orderen! Ta plass!
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-14/boeing-wins-largest-ever-order-from-qatar-airways-trump-says?srnd=homepage-europe
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-05-14/boeing-wins-largest-ever-order-from-qatar-airways-trump-says?srnd=homepage-europe
Redigert 14.05.2025 kl 19:19
Du må logge inn for å svare
TheKurgan
14.05.2025 kl 19:51
6720
Leste akkurart selv, du kom før meg her😆
Men takk, gode nyheter er flott å få frem her.
Har en god plsss allerede ombord, nå venter jeg bare og enda lettere til sinns.
Men takk, gode nyheter er flott å få frem her.
Har en god plsss allerede ombord, nå venter jeg bare og enda lettere til sinns.
Redigert 14.05.2025 kl 22:33
Du må logge inn for å svare
Eri_invest
15.05.2025 kl 09:16
6415
Det var veldig gode nyheter som kommer til å trigge en raskt reprising til kurs over 2kr. I det ange løp må dette bety enda høyere kurs utover juni-juli, tør ikke spå noe her men langt opp blir det.
Stratego
15.05.2025 kl 10:03
6362
Oppgangen fremover vil forsterkes ved at shorten til en investor gjennom CITADEL SECURITIES må dekkes inn (dersom man vil tjene noe på den).
De/han/hun har (som tidligere nevnt) prøvd å forsvare den gjennom ytterligere shorting/kurspleie i perioden 9. - 12. mai. Det ser ut som om dette ikke har lyktes og spørsmålet nå er når de kryper til korset og dekker seg inn. Personlig tror jeg at det vil skje relativt raskt.
De/han/hun har (som tidligere nevnt) prøvd å forsvare den gjennom ytterligere shorting/kurspleie i perioden 9. - 12. mai. Det ser ut som om dette ikke har lyktes og spørsmålet nå er når de kryper til korset og dekker seg inn. Personlig tror jeg at det vil skje relativt raskt.
10PS
16.05.2025 kl 07:31
5988
Boeing stiger på Qatar Airways-bestilling
Torsdag ettermiddag stiger Boeing-aksjen 1,2 prosent i førhandelen på Wall Street. Det skjer etter at Qatar Airways har plassert en stor bestilling på 160 langdistansefly fra Boeing, med opsjon på ytterligere 50 fly. Avtalen er verdt 96 milliarder dollar, melder Reuters.
Bestillingen omfatter 130 fly av typen Boeing 787 og 30 av den nye 777X-modellen. Dette er den største avtalen for langdistansefly i Boeings historie.
Signeringsseremonien fant sted under president Donald Trumps besøk i Qatar onsdag, der både Trump og Qatars emir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani var til stede sammen med Boeings administrerende direktør Kelly Ortberg og Qatar Airways-sjef Badr Mohammed Al-Meer.
Torsdag ettermiddag stiger Boeing-aksjen 1,2 prosent i førhandelen på Wall Street. Det skjer etter at Qatar Airways har plassert en stor bestilling på 160 langdistansefly fra Boeing, med opsjon på ytterligere 50 fly. Avtalen er verdt 96 milliarder dollar, melder Reuters.
Bestillingen omfatter 130 fly av typen Boeing 787 og 30 av den nye 777X-modellen. Dette er den største avtalen for langdistansefly i Boeings historie.
Signeringsseremonien fant sted under president Donald Trumps besøk i Qatar onsdag, der både Trump og Qatars emir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani var til stede sammen med Boeings administrerende direktør Kelly Ortberg og Qatar Airways-sjef Badr Mohammed Al-Meer.
TheKurgan
16.05.2025 kl 12:02
5794
Veldig bra!
Skulle det ikke påvirke NTI direkte i første omgang så styrker det selve selskapet økonomisk og det er igjen positivt for alle de samhandler med.
Skulle det ikke påvirke NTI direkte i første omgang så styrker det selve selskapet økonomisk og det er igjen positivt for alle de samhandler med.
Stratego
16.05.2025 kl 18:19
5659
Investoren som har shortet gjennom CITADEL SECURITIES har begynt sitt tilbakekjøp. Dekket inn litt over 700k siden 12 mai.
Dette viser at de bedømmer at aksjen mest sannsynlig har bunnet ut og at de derfor må begynne å dekke inn shorten. Det blir nok flere tilbakekjøp neste uke.
Dette viser at de bedømmer at aksjen mest sannsynlig har bunnet ut og at de derfor må begynne å dekke inn shorten. Det blir nok flere tilbakekjøp neste uke.
Bullfight
20.05.2025 kl 11:07
5185
Ja, men vet du kursen de satte shorten på ? Jeg tror NTI er på startstreken til en kraftig oppgang nå.
Kontrære inv
20.05.2025 kl 11:17
5157
Salgspress,
Ser ut som flere store investorer og kjente daytradere og kortsiktige tradere har solgt mye sist periode, noe som har ført til salgspress og kanskje litt for høyt kursfall.
Ser også at Kjetil skorstein har gått motstrøms fra andre kjente investorer og kjøpt 1 million aksjer 14.5-
Eg tenker derfor at det ser ut som det er potensiale for stigning til rundt 1,5 til 1,8 i nemmest fremtid. Samt kommer kjente investorer tilbake samt nye kontrakter ser vi fort 2 kroner igjen.
Ser ut som flere store investorer og kjente daytradere og kortsiktige tradere har solgt mye sist periode, noe som har ført til salgspress og kanskje litt for høyt kursfall.
Ser også at Kjetil skorstein har gått motstrøms fra andre kjente investorer og kjøpt 1 million aksjer 14.5-
Eg tenker derfor at det ser ut som det er potensiale for stigning til rundt 1,5 til 1,8 i nemmest fremtid. Samt kommer kjente investorer tilbake samt nye kontrakter ser vi fort 2 kroner igjen.
unikum
20.05.2025 kl 11:32
5129
Enorm overreaksjon i aksjen ved Q1 fremleggingen. Noe av problemet veit vi er short som har tatt innpass, skjult er sannsynlig høyere enn offentlige på o,53% og 4 334 067 aksjene. Tror det kan komme kraftige byks oppover om noen vil lette seg for aksjer mellom dette nivået og 1,7 ihvertfall.
Blir bare å vente litt utover våren. Vi selger ikke ennå de vi har kjøpt rundt på 1,2-1,3
Tror Citadel spydde ut mye aksjer når de satte shorten 9 mai. Mandag 12 mai ble det omsatt nesten 14 mill aksjer, mistenker at de herjet godt den dagen.
Blir bare å vente litt utover våren. Vi selger ikke ennå de vi har kjøpt rundt på 1,2-1,3
Tror Citadel spydde ut mye aksjer når de satte shorten 9 mai. Mandag 12 mai ble det omsatt nesten 14 mill aksjer, mistenker at de herjet godt den dagen.
TheKurgan
28.05.2025 kl 11:50
4486
Rolige dager på NTI for tiden, selv om vi vet at det jobbes stødig fremover.
Vanskelig å vite når melding om flere signerte kontrakter og deler kommer. Det vi vet er at det tok lenger tid enn de estimerte selv.
Så var det betryggende å lese spesielt denne sertningen sytes jeg, fra Norsk Titanium First Quarter Operational Update:
Continuing discussions with Airbus Aerostructures on a third production order under the Master Supply Agreement signed last year, but decision process delayed to H2 2025.
Signert Master Supply Agreement med Airbus! Det vet vi at ikke alle får🤩
Vanskelig å vite når melding om flere signerte kontrakter og deler kommer. Det vi vet er at det tok lenger tid enn de estimerte selv.
Så var det betryggende å lese spesielt denne sertningen sytes jeg, fra Norsk Titanium First Quarter Operational Update:
Continuing discussions with Airbus Aerostructures on a third production order under the Master Supply Agreement signed last year, but decision process delayed to H2 2025.
Signert Master Supply Agreement med Airbus! Det vet vi at ikke alle får🤩
mingus7777
02.06.2025 kl 21:43
4041
For en underdog NTI er nå. En disruptor av rang. Med dagens prising ser jeg 4x.
Octagon
02.06.2025 kl 22:01
4019
Ja, Caset er absolutt inntakt.
Det er langdryge rutiner hos AirBus som i prinsippet er bakteppet for hele kursfallet. Toll er et ikke tema, frigitt som titanium er i en slik setting.
De uttaler jo også at de er helt sikre* på Wave 3 kontrakten og mellom finansiering er sikret tidligere. (* Q&A delen av siste operational update fra ledelsen).
De er jo foretrukket partner (eneste i sitt felt) og leverer jo allerede komponenter som av AirBus selv er beskrevet som feil frie i de leveranser som har skjedd t.d.
Kommer kontrakten som meldt i H2 så er det duket for flerdobling i kursen i det minste og så kan den jo naturligvis gå en del på eventuelle positive meldinger i tiden frem til da. Mest sannsynlig pre-kontraktsmelding med AirBus er at den tar inn siste tidens kursfall i løpet av kort tid.
Så har vi et ikke usannsynlig oppkjøps scenario også, ikke sikkert at andre (USA baserte ?) aktører ønsker at Airbus omtrent skal "beslaglegge" all produksjon i en høyteknologisk sikkerhetspolitisk viktig bedrift som dette og som tross alt også ligger i USA. Tiden vil vise. De produserer jo for Boeing (787) også da..
Det er langdryge rutiner hos AirBus som i prinsippet er bakteppet for hele kursfallet. Toll er et ikke tema, frigitt som titanium er i en slik setting.
De uttaler jo også at de er helt sikre* på Wave 3 kontrakten og mellom finansiering er sikret tidligere. (* Q&A delen av siste operational update fra ledelsen).
De er jo foretrukket partner (eneste i sitt felt) og leverer jo allerede komponenter som av AirBus selv er beskrevet som feil frie i de leveranser som har skjedd t.d.
Kommer kontrakten som meldt i H2 så er det duket for flerdobling i kursen i det minste og så kan den jo naturligvis gå en del på eventuelle positive meldinger i tiden frem til da. Mest sannsynlig pre-kontraktsmelding med AirBus er at den tar inn siste tidens kursfall i løpet av kort tid.
Så har vi et ikke usannsynlig oppkjøps scenario også, ikke sikkert at andre (USA baserte ?) aktører ønsker at Airbus omtrent skal "beslaglegge" all produksjon i en høyteknologisk sikkerhetspolitisk viktig bedrift som dette og som tross alt også ligger i USA. Tiden vil vise. De produserer jo for Boeing (787) også da..
TheKurgan
04.06.2025 kl 11:57
3647
Ja dette er veldig bra!
Blir det noe av er det sannsynkig at NTI er med i planene for effektivisering osv.
Fritt klippet:
Én person hevder ifølge Bloomberg at bestillingen kan være på mellom 200 og 500 fly. Forhandlingene skal imidlertid fortsatt være i en tidlig fase.
Skulle bestillingen nå det øvre siktet av estimatet, 500 fly, vil det bli en av de største flybestillingene noensinne.
Blir det noe av er det sannsynkig at NTI er med i planene for effektivisering osv.
Fritt klippet:
Én person hevder ifølge Bloomberg at bestillingen kan være på mellom 200 og 500 fly. Forhandlingene skal imidlertid fortsatt være i en tidlig fase.
Skulle bestillingen nå det øvre siktet av estimatet, 500 fly, vil det bli en av de største flybestillingene noensinne.
Furyaner
04.06.2025 kl 12:10
3619
Dette selskapet er spennende !! ARR på 70-90 musd fortsatt mulig … Denne ordren vil nok hjelpe på når flere ordre kommer i serie produksjon! Lavt priset i forhold til den potensielle inntjening her
Octagon
04.06.2025 kl 16:56
3453
Selvfølgelig er ARR 70-90 MUSD fortsatt mulig.
Langsomme beslutningsprosesser hos Airbus får ta skylden for at det er litt forsinket bare.
Denne forsinkelsen og markedsuroen siste tiden skylden for at kursen er der den ligger akkurat nå.
Kursen var over 4 kr i fjor og der skal vi nok snart igjen, steg for steg.
Kommer Airbus kontrakten som de er helt sikre på eller andre positive nyheter så vil kursen øke markant og meget fort så jeg har ikke solgt en aksje i år. Gjelder å være posisjonert i forhold her.
Eneste negative nyhet siste måneder har vært forsinkelsen hos Airbus vedrørende ny tredje kontrakt i deres allerede etablerte "Master Supply" kontrakt innen 3d printing av titanium. Og "utvanningen" i og med at de måtte oppta lån på arbeidskapital som følge av dette. Utgjør imidlertid maks 3% av aksjekapitalen dette i følge børsmeldinger. Er jo også eneste gjeld selskapet har.
Og veien mot disse store inntekter (fullt produkjsonskapasitet) er fortsatt kortere unna enn da aksjen stod i 4 kr i fjor sommer.
Maskinene står bare og venter, nåværende kapasistet er 300 deler og ARR som kommunisert her. Wave3 (tredje Airbus kontrakt som hoved samarbeidspartner) vil når den kommer i Q2 fylle dette gapet vil jeg anta. De leier hele produksjonskapasiteten sin i Plattsburg NY for 1 dollar i året av New York State som så verdien av å ha såpass "hi- tech" på hjemmebane. De ligger flere år foran konkurrentene og innehar alle patenter. Toll er ett ikke tema da titanium var unntatt nå igjen som i 2016 (sist Trumf "runde").
De har jo også tidligere uttalt at Airbus wave3 kontrakt var betydelig mer omfattende (volum) enn de hadde forutsatt i Q&A delen av "market update" i februar 25.
Få aksjer som kan få en raskere dobling av kursen enn denne på børsen nå ved positive nyheter slik jeg ser det.
De produserer allerede for Boeing, har som nevnt "Master supply" avtale med airbus på 3-d printing av Titanium deler og de produserer allerede for dem i tidligere kontrakter, produserer for Northtop Grumman (forsvar), og har flere store solide navn på kundelisten.
3-D printet titanium sparer selskapene for store summer i forhold til nåværende tradisjonell smiing, omtrent 40%. Raskere produksjon, helt identiske deler for hver gang, grunnet også langt bedre utnyttelse av Titanium råvaren (mindre "waste").
Airbus ledelsen stod selv og fortalte at de ikke hadde funnet feil på en eneste del benyttet i deres fly levert fra Norsk Titanium siden starten av samarbeidet nylig under konferanse i Berlin (10 april Rapid-TCT). LikkedIn profilen til AirBus leder på dette feltet er når denne står og holder en Norsk Titanium del i deres egne lokaler. Og et så sterkt og lettvektig materiale som Titanuim blir det natuligvis bare mer og mer av på en flykropp, i millitære komponenter, og overalt hvor en behøver lett vekt og samtidig stor styrke.
Eneste risiko som er (begrenset) negativ som jeg ser om AirBus kontrakten skulle hale ut til Q4 er en mindre emisjon. Derav utrykket "begrenset" her i og med at selskapet har en børsverdi på over 1 MRD og at selskapet neppe har behov for eventuelt påfyll av mer enn maks 15 MUSD (151 MNOK med dagens kurs). Dette tilsvarer full utnyttelse av nylig ordnet arbeidskapital og denne alene er som de selv beskriver som tilstrekkelig frem mot "Break Even", men av forsiktighets hensyn og ved en sen kontraktstildeling så er det en mulighet for en ny emisjon i dette svært begrensede og sannsynligvis lite kurspåvirkende størrelsen.
Denne kommer til å stige vesentlig selv i sommersesongen nå er min spådom, sett dere litt inn i caset og bedømm selv, Airbus vil snart selv skynde på er hva jeg tror og ordrebøkene har gått fra "stappfulle" til nærmest "overmettede" på kort tid her hos Airbus som oppskalerer mye om dagen. De har også avtale nå med Airbus om å se på øvrige flytyper i flåten enn eksisterende A350 som de p.t. leverer til.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/norsk-titanium-nti-merk
(her ligger grei link til alle selskapets egne oppdateringer og også til lydfiler av de viktige markedsoppdateringer som selskapet har kommet med)
https://tekinvestor.no/t/norsk-titanium-as-smaprat/28516/1064
(diskusjon med mange som har god kunnskap rettet mot segmentet)
https://www.carnegie.se/en/commissioned-research/norsk-titanium/
(analyser med ferske oppdateringer. Har ikke link til Artic som også følger selskapet.)
https://norsktitanium.com/
(selskapets egen hjemmeside som osgå gir mye informasjon om teknologien og kundene)
Kursen har blitt straffet kraftig grunnet forsinkelser NTI selv ikke har skyld i (langsomme prosesser hos AirBus). I sin tidligere optimisme rundt forventet AirBus kontrakt har de bommet på tidligere guidinger.
Ingenting av så langt kommuniseskulle tilsi at kontrakten ikke kommer da de allerede er foretrukket hoved samarbeidspartner (og leverer på tidligere kontrakter), og egentlig kan ny kontrakt komme når som helst og da smeller det opp*....
* hint - studer tidligere aksjebevegelser i denne..
Langsomme beslutningsprosesser hos Airbus får ta skylden for at det er litt forsinket bare.
Denne forsinkelsen og markedsuroen siste tiden skylden for at kursen er der den ligger akkurat nå.
Kursen var over 4 kr i fjor og der skal vi nok snart igjen, steg for steg.
Kommer Airbus kontrakten som de er helt sikre på eller andre positive nyheter så vil kursen øke markant og meget fort så jeg har ikke solgt en aksje i år. Gjelder å være posisjonert i forhold her.
Eneste negative nyhet siste måneder har vært forsinkelsen hos Airbus vedrørende ny tredje kontrakt i deres allerede etablerte "Master Supply" kontrakt innen 3d printing av titanium. Og "utvanningen" i og med at de måtte oppta lån på arbeidskapital som følge av dette. Utgjør imidlertid maks 3% av aksjekapitalen dette i følge børsmeldinger. Er jo også eneste gjeld selskapet har.
Og veien mot disse store inntekter (fullt produkjsonskapasitet) er fortsatt kortere unna enn da aksjen stod i 4 kr i fjor sommer.
Maskinene står bare og venter, nåværende kapasistet er 300 deler og ARR som kommunisert her. Wave3 (tredje Airbus kontrakt som hoved samarbeidspartner) vil når den kommer i Q2 fylle dette gapet vil jeg anta. De leier hele produksjonskapasiteten sin i Plattsburg NY for 1 dollar i året av New York State som så verdien av å ha såpass "hi- tech" på hjemmebane. De ligger flere år foran konkurrentene og innehar alle patenter. Toll er ett ikke tema da titanium var unntatt nå igjen som i 2016 (sist Trumf "runde").
De har jo også tidligere uttalt at Airbus wave3 kontrakt var betydelig mer omfattende (volum) enn de hadde forutsatt i Q&A delen av "market update" i februar 25.
Få aksjer som kan få en raskere dobling av kursen enn denne på børsen nå ved positive nyheter slik jeg ser det.
De produserer allerede for Boeing, har som nevnt "Master supply" avtale med airbus på 3-d printing av Titanium deler og de produserer allerede for dem i tidligere kontrakter, produserer for Northtop Grumman (forsvar), og har flere store solide navn på kundelisten.
3-D printet titanium sparer selskapene for store summer i forhold til nåværende tradisjonell smiing, omtrent 40%. Raskere produksjon, helt identiske deler for hver gang, grunnet også langt bedre utnyttelse av Titanium råvaren (mindre "waste").
Airbus ledelsen stod selv og fortalte at de ikke hadde funnet feil på en eneste del benyttet i deres fly levert fra Norsk Titanium siden starten av samarbeidet nylig under konferanse i Berlin (10 april Rapid-TCT). LikkedIn profilen til AirBus leder på dette feltet er når denne står og holder en Norsk Titanium del i deres egne lokaler. Og et så sterkt og lettvektig materiale som Titanuim blir det natuligvis bare mer og mer av på en flykropp, i millitære komponenter, og overalt hvor en behøver lett vekt og samtidig stor styrke.
Eneste risiko som er (begrenset) negativ som jeg ser om AirBus kontrakten skulle hale ut til Q4 er en mindre emisjon. Derav utrykket "begrenset" her i og med at selskapet har en børsverdi på over 1 MRD og at selskapet neppe har behov for eventuelt påfyll av mer enn maks 15 MUSD (151 MNOK med dagens kurs). Dette tilsvarer full utnyttelse av nylig ordnet arbeidskapital og denne alene er som de selv beskriver som tilstrekkelig frem mot "Break Even", men av forsiktighets hensyn og ved en sen kontraktstildeling så er det en mulighet for en ny emisjon i dette svært begrensede og sannsynligvis lite kurspåvirkende størrelsen.
Denne kommer til å stige vesentlig selv i sommersesongen nå er min spådom, sett dere litt inn i caset og bedømm selv, Airbus vil snart selv skynde på er hva jeg tror og ordrebøkene har gått fra "stappfulle" til nærmest "overmettede" på kort tid her hos Airbus som oppskalerer mye om dagen. De har også avtale nå med Airbus om å se på øvrige flytyper i flåten enn eksisterende A350 som de p.t. leverer til.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/norsk-titanium-nti-merk
(her ligger grei link til alle selskapets egne oppdateringer og også til lydfiler av de viktige markedsoppdateringer som selskapet har kommet med)
https://tekinvestor.no/t/norsk-titanium-as-smaprat/28516/1064
(diskusjon med mange som har god kunnskap rettet mot segmentet)
https://www.carnegie.se/en/commissioned-research/norsk-titanium/
(analyser med ferske oppdateringer. Har ikke link til Artic som også følger selskapet.)
https://norsktitanium.com/
(selskapets egen hjemmeside som osgå gir mye informasjon om teknologien og kundene)
Kursen har blitt straffet kraftig grunnet forsinkelser NTI selv ikke har skyld i (langsomme prosesser hos AirBus). I sin tidligere optimisme rundt forventet AirBus kontrakt har de bommet på tidligere guidinger.
Ingenting av så langt kommuniseskulle tilsi at kontrakten ikke kommer da de allerede er foretrukket hoved samarbeidspartner (og leverer på tidligere kontrakter), og egentlig kan ny kontrakt komme når som helst og da smeller det opp*....
* hint - studer tidligere aksjebevegelser i denne..
Redigert 04.06.2025 kl 17:03
Du må logge inn for å svare
Furyaner
04.06.2025 kl 17:38
3398
ser svært lovende ut uten tvil!! Blir nok å øke mer her neste tiden
TheKurgan
04.06.2025 kl 20:18
3299
Stas å høre på podcasten der det blir sagt at det blir stadig større deler også (ikke guidet) og de gir større inntekt også.
10PS
05.06.2025 kl 10:29
3067
Magefølelsen min sier vi står rett foran en flott oppgang. Har virkelig trua.
Furyaner
05.06.2025 kl 10:47
3026
Den må gjerne vente litt… for har ikke økt beholdningen i nærheten av det jeg ønsker :/
Stratego
05.06.2025 kl 13:01
2914
Da har Citadel Securities dekket inn shorten.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010969108
Videre oppgang er dermed signalisert.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010969108
Videre oppgang er dermed signalisert.
Bullen
05.06.2025 kl 14:11
2826
..... er ihvertfall under 0,5%
Kjenner ikke selskapet så bra.
Må de ha tilførsel av kapital om ikke så lenge?
Kjenner ikke selskapet så bra.
Må de ha tilførsel av kapital om ikke så lenge?
Winter
05.06.2025 kl 19:10
2639
Langt opp til 2-tallet, er vel ikke der med det første med mindre det kommer positive nyheter.
Selv om fallet etter Q-rapporten er fortjent så skal det vel dog sies at aksjen har blitt straffet litt hardt.
Selv om fallet etter Q-rapporten er fortjent så skal det vel dog sies at aksjen har blitt straffet litt hardt.
TheKurgan
05.06.2025 kl 20:54
2533
Ja veldig hyggelig her nå.
De siste ukene har snittvolum økt også og det kan bety at flere nå tenker at det snur og husker guidingen.
De siste ukene har snittvolum økt også og det kan bety at flere nå tenker at det snur og husker guidingen.
Octagon
10.06.2025 kl 11:29
1903
Teknisk: Brudd på 1.30 på økende volumer. Ikke nevneverdig motstand før 2.01 kr.
Fundamentalt: Selskapet uttaler at de er skråsikre på ny Airbus (nr.3) kontrakt i.l.a. H2. (8 mai Q&A delen av presentasjonen)
Denne ble uttalt som "betydelig større enn hva som var forventet" under Q&A delen av den tidligere presentasjonen (04.02.25)
De er jo allerede eneste 3D partner på Titanium ("Master Supply") = Hoved samarbeidspartner.
Ikke usannsynlig at kontrakt er på trappene i og med de to forgående og Aurbus sitt eget innlegg under Rapid konferansen i Berlin nylig (april)
hvor de opplyste om at de ikke hadde funnet feil på en eneste del levert fra Norsk Titanium siden samarbeidet startet.
Norsk Titanium har (klok av skade ?) ikke tidfestet denne Wave3 kontrakten mer nøyaktig nå sist enn "H2".
Finansielt: Kapital ut året i det minste i og med nylig ordnet likviditetsfasilitet inntil 15 MUSD (maks 3% utvanning av AK).
Ingen emisjonsfare i 2025 slik jeg ser det. De har også uttalt at arbeidskapitalen her vil være nok frem mot Break Even.
Kommer Airbus kontrakt så vil kursen uansett være minst det dobbelte av i dag. Referanse: aksjekurs var over 4 kr i fjor sommer (også basert på samme Airbus kontrakt). Det er ikke Norsk Titanium sin feil at et så stort konsern som Airbus har langsomme beslutningsprosesser. Dette har igjen ledet NTI til å være store optimister i sin guiding som jo aksjekursen har blitt straffet hardt for. Sikkert som nevnt derav de ikke tidfestet kontrakten mer enn "H2" i denne siste runden..
Og så er jo ikke NTI bare Airbus, de produserer også for Boeing (787 flyene) og mange andre, slik at det kan komme andre positive nyheter også, men Airbus Wave2 er den store triggeren enn så lenge. Andre nyheter vil også kunne trigge kursen m.a.o.
Det som er mest sikkert akkurat nå slik jeg ser det er :
1) at kontrakt kommer i og med historikk etc.
2) at kontrakten rykker nærmere for hver dag i og med at tiden hele tiden beveger seg :-).
Ut fra dette alene skulle aksjekursen reagere på oppsiden i og med antakelsen om posisjonering forut for forventet gode nyheter, noe vil begynner å se konturene av nå. Kontrakt kan komme når som helst egentlig. Airbus har store "luksusproblemer" (som også Boeing), med store ordre reserver og produksjonsøkninger om dagen og fremover..
Fundamentalt: Selskapet uttaler at de er skråsikre på ny Airbus (nr.3) kontrakt i.l.a. H2. (8 mai Q&A delen av presentasjonen)
Denne ble uttalt som "betydelig større enn hva som var forventet" under Q&A delen av den tidligere presentasjonen (04.02.25)
De er jo allerede eneste 3D partner på Titanium ("Master Supply") = Hoved samarbeidspartner.
Ikke usannsynlig at kontrakt er på trappene i og med de to forgående og Aurbus sitt eget innlegg under Rapid konferansen i Berlin nylig (april)
hvor de opplyste om at de ikke hadde funnet feil på en eneste del levert fra Norsk Titanium siden samarbeidet startet.
Norsk Titanium har (klok av skade ?) ikke tidfestet denne Wave3 kontrakten mer nøyaktig nå sist enn "H2".
Finansielt: Kapital ut året i det minste i og med nylig ordnet likviditetsfasilitet inntil 15 MUSD (maks 3% utvanning av AK).
Ingen emisjonsfare i 2025 slik jeg ser det. De har også uttalt at arbeidskapitalen her vil være nok frem mot Break Even.
Kommer Airbus kontrakt så vil kursen uansett være minst det dobbelte av i dag. Referanse: aksjekurs var over 4 kr i fjor sommer (også basert på samme Airbus kontrakt). Det er ikke Norsk Titanium sin feil at et så stort konsern som Airbus har langsomme beslutningsprosesser. Dette har igjen ledet NTI til å være store optimister i sin guiding som jo aksjekursen har blitt straffet hardt for. Sikkert som nevnt derav de ikke tidfestet kontrakten mer enn "H2" i denne siste runden..
Og så er jo ikke NTI bare Airbus, de produserer også for Boeing (787 flyene) og mange andre, slik at det kan komme andre positive nyheter også, men Airbus Wave2 er den store triggeren enn så lenge. Andre nyheter vil også kunne trigge kursen m.a.o.
Det som er mest sikkert akkurat nå slik jeg ser det er :
1) at kontrakt kommer i og med historikk etc.
2) at kontrakten rykker nærmere for hver dag i og med at tiden hele tiden beveger seg :-).
Ut fra dette alene skulle aksjekursen reagere på oppsiden i og med antakelsen om posisjonering forut for forventet gode nyheter, noe vil begynner å se konturene av nå. Kontrakt kan komme når som helst egentlig. Airbus har store "luksusproblemer" (som også Boeing), med store ordre reserver og produksjonsøkninger om dagen og fremover..
Redigert 10.06.2025 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
TheKurgan
10.06.2025 kl 17:19
1699
Veldig gode betraktnigner og veldig enig.
Stas å kjenne litt på oppgang igjen etter den dalen vi var nede i.
Stas å kjenne litt på oppgang igjen etter den dalen vi var nede i.
Octagon
11.06.2025 kl 15:12
1329
Fra Investtech nå:
"Etablert brudd på motstanden ved 1.37 kroner vil signalisere oppgang til 1.55 kroner eller høyere.
Aksjen har støtte ved cirka 0.75 kroner og motstand ved cirka 2.30 kroner."
"Etablert brudd på motstanden ved 1.37 kroner vil signalisere oppgang til 1.55 kroner eller høyere.
Aksjen har støtte ved cirka 0.75 kroner og motstand ved cirka 2.30 kroner."
TheKurgan
12.06.2025 kl 22:07
1023
Nok en dag med fint volum, tyder på økt interesse.
Har tross alt godt 20% siste måned så er nok en del som henter ut gevinst da.
Jeg tør ikke trade her da det når som helst kan komme veldig positive meldinger.
Har tross alt godt 20% siste måned så er nok en del som henter ut gevinst da.
Jeg tør ikke trade her da det når som helst kan komme veldig positive meldinger.