Nå sabler husene ned kursene
Nå sabler husene ned kursene over hele sektoren og varsler at utbyttene er i fare
Almirante
28.04.2025 kl 16:20
4479
At denne faller og faller er tullete. De har en ny og god flåte, og fleste er på gode rater. Men så blir de fleste usikre og pisser i buksa siden den oransje klovnen ikke har tatt medisinene sine og snakker om toll-krig(noe han ikke har peiling på). MPCC har gode kontrakter og tjener gode penger, så bare tull med denne overreaksjonen,
velkjent
28.04.2025 kl 16:47
4411
Mærsk, som er utsatt for tollkrigen, er "flat" i dag, mens MPCC, som knapt er utsatt, faller. Det sier vel det meste. Mye hump og dump med denne aksjen.
Winter is Here
28.04.2025 kl 17:19
4350
Men hvordan blir feedere påvirket....
Jeg tror på at USA og Kina finner ut av det til slutt siden tar tid til å omstille seg uansett.
"Kaos for containerfrakt: – Usikkerheten regjerer
Eksperter ser tegn til betydelig mindre frakt av varer mellom USA og Kina"
https://e24.no/boers-og-finans/i/bmrrdg/kaos-for-containerfrakt-usikkerheten-regjerer
Jeg tror på at USA og Kina finner ut av det til slutt siden tar tid til å omstille seg uansett.
"Kaos for containerfrakt: – Usikkerheten regjerer
Eksperter ser tegn til betydelig mindre frakt av varer mellom USA og Kina"
https://e24.no/boers-og-finans/i/bmrrdg/kaos-for-containerfrakt-usikkerheten-regjerer
Redigert 28.04.2025 kl 17:26
Du må logge inn for å svare
velkjent
28.04.2025 kl 19:54
4198
MPCC er ikke engasjert i varetransport mellom USA og Kina. Blir det mindre mellom nevnte land, blir det desto mer mellom andre og der r MPCC engasjert.
Kaaresve
07.05.2025 kl 09:44
3513
Denne seilasen misunner jeg ikke MPCC aksjonærene, men på den annen side følger aksjen mine prognoser til punkt å prikke - les dere opp på tråden.
kvirrevi
07.05.2025 kl 13:37
3299
Der var du igjen, du valgte å svare ingenting når jeg utfordret deg med dette innlegget:
"Du må gå rett tilbake til tegnebrettet her Kåre, for dette er for dårlig.
For 2025 har MPCC kontraktsdekning på 92% av kapasiteten. Så for eventuell skremsel om fallende rater har du kun 8 prosent å gå på, og det gjelder for hele 2025, og fire kommende utbytter.
For 2026 har MPCC 64 % kontraktsdekning per ca. 20 mars, så her har du bare 36% å spille på, og ratene for MPCC sine segment har steget ifølge både Harpex og NewContex (noe du merkelig nok ikke nevner med et ord). Så det blir sannsynligvis 4 gode utbytter også i 2026 og der MPCC i tillegg øker verdiene i selskapet.
For 2027 og fremover har MPCC foreløpig mye ledig kapasitet (slik er det alltid langt frem i tid), og for tidshorisont så langt fremover gjelder at for segmentet 1-3000 TEU er det 84 skip i bestilling, noe som utgjør meget lave 3% av den totale flåten, og der hele 637 skip er over 20 år, slik at det er ss. med høy skraping i dette skipssegmentet. (MPCC har klart flest skip i dette segmentet). I segmentet 3-8000 TEU er det bare 49 skip i bestilling, noe som også utgjør 3% av den totale flåten i dette segmentet, og her finnes det 431 skip som er mer enn 20 år gamle, slik at det også er ss. med høy skraping i dette segmentet. Så balansen i markedet ser god ut, der det kan komme til å bli underskudd av tonnasje dersom etterspørselen utvikler seg positivt eller dersom skrapingen av gamle skip blir høy. Endelig er ratene for større skip mye høyere, slik at det er liten fare for at disse begynner å betjene MPCCs segmenter.
Oppsummert, for 2025 er det svært høy grad av visibilitet for inntekter og overskudd, og det blir 4 gode utbytter, for 2026 har MPCC også uvanlig høy kontraktsdekning, og det er overveiende sannsynlig at 2026 blir et nytt godt år. For 2027 og fremover tilsier lav flåtevekst (eller negativ vekst) at ratene blir bra eller gode, men dette er uansett 8 gode utbytter unna.
Så hva er selve historien din for å være negativ? Den fremstår som syltynn og løgnaktig, du får eventuelt si hva som er feil i min vurdering, som baserer seg på offentlig informasjon. Tipper du kommer med ingenting, eller eventuelt noe syltynne greier:) Hvis du ikke kommer med noe skikkelig nå så er dette nytteløst, og det er bare å avslutte diskusjonen."
Jeg utfordrer deg igjen, du som skriver at du har prognoser og at folk må lese seg opp på tråden. Mistenker som sist at det bare blir stille fra deg, du har eventuelt en god del å bevise:)
MPCC ga vel ca. 36 prosent utbytte i 2024, så de som kjøpte på 15-17 kroner i fjor vår har vel hatt en helt fin reise, og i tillegg kommer rentesrente effekten for de som reinvesterer utbyttene. Nye utbytter vil komme hvert kvartal i 2025 og gitt EBITDA guiding og utbyttepolitikk er det lite usikkerhet knyttet til størrelsen på disse.
"Du må gå rett tilbake til tegnebrettet her Kåre, for dette er for dårlig.
For 2025 har MPCC kontraktsdekning på 92% av kapasiteten. Så for eventuell skremsel om fallende rater har du kun 8 prosent å gå på, og det gjelder for hele 2025, og fire kommende utbytter.
For 2026 har MPCC 64 % kontraktsdekning per ca. 20 mars, så her har du bare 36% å spille på, og ratene for MPCC sine segment har steget ifølge både Harpex og NewContex (noe du merkelig nok ikke nevner med et ord). Så det blir sannsynligvis 4 gode utbytter også i 2026 og der MPCC i tillegg øker verdiene i selskapet.
For 2027 og fremover har MPCC foreløpig mye ledig kapasitet (slik er det alltid langt frem i tid), og for tidshorisont så langt fremover gjelder at for segmentet 1-3000 TEU er det 84 skip i bestilling, noe som utgjør meget lave 3% av den totale flåten, og der hele 637 skip er over 20 år, slik at det er ss. med høy skraping i dette skipssegmentet. (MPCC har klart flest skip i dette segmentet). I segmentet 3-8000 TEU er det bare 49 skip i bestilling, noe som også utgjør 3% av den totale flåten i dette segmentet, og her finnes det 431 skip som er mer enn 20 år gamle, slik at det også er ss. med høy skraping i dette segmentet. Så balansen i markedet ser god ut, der det kan komme til å bli underskudd av tonnasje dersom etterspørselen utvikler seg positivt eller dersom skrapingen av gamle skip blir høy. Endelig er ratene for større skip mye høyere, slik at det er liten fare for at disse begynner å betjene MPCCs segmenter.
Oppsummert, for 2025 er det svært høy grad av visibilitet for inntekter og overskudd, og det blir 4 gode utbytter, for 2026 har MPCC også uvanlig høy kontraktsdekning, og det er overveiende sannsynlig at 2026 blir et nytt godt år. For 2027 og fremover tilsier lav flåtevekst (eller negativ vekst) at ratene blir bra eller gode, men dette er uansett 8 gode utbytter unna.
Så hva er selve historien din for å være negativ? Den fremstår som syltynn og løgnaktig, du får eventuelt si hva som er feil i min vurdering, som baserer seg på offentlig informasjon. Tipper du kommer med ingenting, eller eventuelt noe syltynne greier:) Hvis du ikke kommer med noe skikkelig nå så er dette nytteløst, og det er bare å avslutte diskusjonen."
Jeg utfordrer deg igjen, du som skriver at du har prognoser og at folk må lese seg opp på tråden. Mistenker som sist at det bare blir stille fra deg, du har eventuelt en god del å bevise:)
MPCC ga vel ca. 36 prosent utbytte i 2024, så de som kjøpte på 15-17 kroner i fjor vår har vel hatt en helt fin reise, og i tillegg kommer rentesrente effekten for de som reinvesterer utbyttene. Nye utbytter vil komme hvert kvartal i 2025 og gitt EBITDA guiding og utbyttepolitikk er det lite usikkerhet knyttet til størrelsen på disse.
Kaaresve
07.05.2025 kl 14:01
3241
Gjør det enkelt kvirrevi. Hvem har hatt rett så langt og hvem har tatt feil. - Du mangler markedsforståelse. Kontrakter vil bli kanselert og reforhandlet. Likeledes vil utbyttene reduseres. Markedet tar aldri feil - ri bølgene og ikke forsøk å seile motvinds. Snur vinden snur jeg. Pr nå griper jeg ikke etter fallende kniv
Redigert 07.05.2025 kl 14:01
Du må logge inn for å svare
velkjent
07.05.2025 kl 21:27
2862
Har sett på aksjeinnehavet til de 20 største den siste tiden. Det kan se ut som om prosenten er redusert fra 53 til 52, det meste grunnet nedsalg fra to konti hos NY Mellon og noe fra to konti hos State Street bank. Utvikklingen ellers er at andre blant de største har øket og et par nye har "rykket opp", men altså ikke nok til å ha svelget unna ca. 4 mill. aksjer. Elers har shorterne (blant de to som er minst 0,5%) redusert innehavet gradvis, noe jeg tolker som at de ser lite nedside.
Ellers ser det ut til at Mærsk ,med de store skipene holder seg bedre oppe enn MPCC, selv om skipningene mellom kontinentene burde være mest utsatt, f.eks.benytter ikke MPCC Suezkanalen i motsetning til Mærsk (når den er åpen)MPCCs børsfall synes derfor noe overdrevet. (kanskje mange hos Nordnet har lånt og blir tvangsinnløst)
Reforhandling av avtaler kan selvsagt finne sted, men hittil har ratenivået vært ganske stabilt og om det skulle skje, vil en reduksjon medføre kompensasjon for resterende kontraktsperiode.
Ellers ser det ut til at Mærsk ,med de store skipene holder seg bedre oppe enn MPCC, selv om skipningene mellom kontinentene burde være mest utsatt, f.eks.benytter ikke MPCC Suezkanalen i motsetning til Mærsk (når den er åpen)MPCCs børsfall synes derfor noe overdrevet. (kanskje mange hos Nordnet har lånt og blir tvangsinnløst)
Reforhandling av avtaler kan selvsagt finne sted, men hittil har ratenivået vært ganske stabilt og om det skulle skje, vil en reduksjon medføre kompensasjon for resterende kontraktsperiode.
Redigert 07.05.2025 kl 21:32
Du må logge inn for å svare
Rule
08.05.2025 kl 00:10
2666
kvirrevi har ret. MPC tjener mye pengar. Ikke en eneste kontrakt er genforhandlet og næste Q regnskab kommer til at vise det samme. Fuld inddækning i 2025.
Om kursen går op eller ned må markeds forventnings-magi finde ud af, men er intet argument for om MPC gjør det godt og tjener pengar...
En ting er sikkert - markedet tager altid fejl fordi kursen indpriser hvad der forventes i fremtiden - ingen kan ramme det korrekt....
Om kursen går op eller ned må markeds forventnings-magi finde ud af, men er intet argument for om MPC gjør det godt og tjener pengar...
En ting er sikkert - markedet tager altid fejl fordi kursen indpriser hvad der forventes i fremtiden - ingen kan ramme det korrekt....
Rule
08.05.2025 kl 00:31
2655
Den store usikkerhed giver efter min mening en kurs der næsten er for god til at være sand. Udbytte det næste 1år er sikret, så hvilket scenarier har vi så om 1 år:
*kurs neutral = grotesk stort udbytte håvet ind og man kan sælge sig ud
*kurs dropper til 10nok = udbyttet dækker tabet plus at man har udbytte frigjort til at kan købe flere aktier
( netto flere aktier på lavere GAK )
*kurs stiger = grotesk stort udbytte håvet ind og man kan sælge sig ud med kurs gevinst "on top"
Ovenstående udløses af at MPC tjener mye pengar...
*kurs neutral = grotesk stort udbytte håvet ind og man kan sælge sig ud
*kurs dropper til 10nok = udbyttet dækker tabet plus at man har udbytte frigjort til at kan købe flere aktier
( netto flere aktier på lavere GAK )
*kurs stiger = grotesk stort udbytte håvet ind og man kan sælge sig ud med kurs gevinst "on top"
Ovenstående udløses af at MPC tjener mye pengar...
Redigert 08.05.2025 kl 00:32
Du må logge inn for å svare
kvirrevi
08.05.2025 kl 12:50
2176
Var dette det du hadde å komme med som svar på mitt innlegg? Seriøst?
Du skriver: "Hvem har hatt rett så langt og hvem har tatt feil." Som omtalt ørten ganger her inne har MPCC vært en gullkantet investering for mange mindre investorer, ikke bare i fjor, men gjennom flere år, ikke minst når en får innganger som på dagens nivå, der inngang ligger langt under bokførte og reelle verdier. I tillegg er innspillet lite relevant, en diskuterer ut fra kursen i går eller for noen dager siden, som er ca. 15 kroner, og ikke hva den var for et halvt år siden.
Du skriver: " Du mangler markedsforståelse." Ærlig talt, hva vet du om det?
Du skriver: "Kontrakter vil bli kanselert og reforhandlet.". Ærlig talt, det vet du absolutt ingenting om, og slenger det bare ut som en påstand uten belegg.
Du skriver: "Likeledes vil utbyttene reduseres." Samme som over, dette vet du heller ingenting om. Du, som oss andre må forholde deg til hva som er kjent, og her har MPCC guidet en EBITDA, og ut fra det kan en danne seg en forventning.
Du skriver: "Markedet tar aldri feil - ri bølgene og ikke forsøk å seile motvinds. Snur vinden snur jeg. Pr nå griper jeg ikke etter fallende kniv" - Dette er bare gnål, og atter gnål.
Det var akkurat som jeg trodde, du tørr ikke gå inn i noen reelle vurderinger og analyser, men må forutsette at noe skal gå galt for at du skal få rett, synd da at selskapet kan vise til så god forutberegnelighet de to kommende årene, for selskapets egen del og for selskapets investorer.
Du skriver: "Hvem har hatt rett så langt og hvem har tatt feil." Som omtalt ørten ganger her inne har MPCC vært en gullkantet investering for mange mindre investorer, ikke bare i fjor, men gjennom flere år, ikke minst når en får innganger som på dagens nivå, der inngang ligger langt under bokførte og reelle verdier. I tillegg er innspillet lite relevant, en diskuterer ut fra kursen i går eller for noen dager siden, som er ca. 15 kroner, og ikke hva den var for et halvt år siden.
Du skriver: " Du mangler markedsforståelse." Ærlig talt, hva vet du om det?
Du skriver: "Kontrakter vil bli kanselert og reforhandlet.". Ærlig talt, det vet du absolutt ingenting om, og slenger det bare ut som en påstand uten belegg.
Du skriver: "Likeledes vil utbyttene reduseres." Samme som over, dette vet du heller ingenting om. Du, som oss andre må forholde deg til hva som er kjent, og her har MPCC guidet en EBITDA, og ut fra det kan en danne seg en forventning.
Du skriver: "Markedet tar aldri feil - ri bølgene og ikke forsøk å seile motvinds. Snur vinden snur jeg. Pr nå griper jeg ikke etter fallende kniv" - Dette er bare gnål, og atter gnål.
Det var akkurat som jeg trodde, du tørr ikke gå inn i noen reelle vurderinger og analyser, men må forutsette at noe skal gå galt for at du skal få rett, synd da at selskapet kan vise til så god forutberegnelighet de to kommende årene, for selskapets egen del og for selskapets investorer.
LV-Invest
10.05.2025 kl 09:28
1486
The oil prof. skrev Skuta synker
Meget innholdsrikt og informativt innlegg!!!!! Hvordan kom du fram til at du måtte informere folket om denne viktige informasjonen???
Winter is Here
10.05.2025 kl 09:44
1451
Kinesisk eksport overrasker til tross for handelskrig – investorer venter spent på møte mellom USA og Kina
https://www.dn.no/dn-ekspress/kina/bitcoin/japan/kinesisk-eksport-overrasker-til-tross-for-handelskrig-investorer-venter-spent-pa-mote-mellom-usa-og-kina/2-1-1817323
China’s exports surge as shipments to Southeast Asian countries offset plunge in U.S. trade
Exports jumped 8.1% last month in U.S. dollar terms from a year earlier, according to data released by China’s customs authority on Friday, sharply beating Reuters’ poll estimates of a 1.9% rise.
China’s outbound shipments to the U.S. plunged over 21% in April year on year, while imports dropped nearly 14%, official data showed.
https://www.cnbc.com/2025/05/09/chinas-exports-jump-us-tariffs-imports-tumble.html
https://www.dn.no/dn-ekspress/kina/bitcoin/japan/kinesisk-eksport-overrasker-til-tross-for-handelskrig-investorer-venter-spent-pa-mote-mellom-usa-og-kina/2-1-1817323
China’s exports surge as shipments to Southeast Asian countries offset plunge in U.S. trade
Exports jumped 8.1% last month in U.S. dollar terms from a year earlier, according to data released by China’s customs authority on Friday, sharply beating Reuters’ poll estimates of a 1.9% rise.
China’s outbound shipments to the U.S. plunged over 21% in April year on year, while imports dropped nearly 14%, official data showed.
https://www.cnbc.com/2025/05/09/chinas-exports-jump-us-tariffs-imports-tumble.html
Redigert 10.05.2025 kl 09:46
Du må logge inn for å svare
velkjent
10.05.2025 kl 10:05
1410
Ja, det er de store containerskipene som primært vil rammes av mindre volum mellom Kina og USA, ikke feederne, som seiler interkontinentalt og vil profitere på økte volumer. Mærsk uttalt for øvrig denne uken at de ikke ventet åpning i Rødehavet i år.
breiflabb
10.05.2025 kl 13:23
1242
Trump har också slutat bomba i Jemen och Huthimilisen ska inte längre attackera skepp i Röda havet.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPRnmK/israel-anfaller-jemens-huvudstad-efter-varning
Blir kanske öppning genom Röda havet snart!!
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rPRnmK/israel-anfaller-jemens-huvudstad-efter-varning
Blir kanske öppning genom Röda havet snart!!
Redigert 10.05.2025 kl 13:24
Du må logge inn for å svare
velkjent
10.05.2025 kl 13:26
1233
Verken Trump eller muslimer er noe å stole på, notoriske løgnhalser alle sammen.
LV-Invest
10.05.2025 kl 15:41
1144
Har vært åpent hele veien, men en del har vegret seg og gått rundt.
breiflabb
10.05.2025 kl 20:50
958
Kanske går bedre nå när skjutninga o raketer blir kvar i förråden!
Även om läget är labilt så är nog tendensen att allt blir mer stabilt.
Även om läget är labilt så är nog tendensen att allt blir mer stabilt.
velkjent
10.05.2025 kl 21:30
912
Houthiene har vel gått tomme for raketter etter US-bombingen og må ha nye forsyninger fra Iran. Trafikkhindringene i Rødehavet er en støtte til Hamas/Gaza i konflikten med Israel, og den er ikke over.
breiflabb
I dag kl 08:18
396
”Fartygskaptener har varnat för GPS-störningar i Röda havet, enligt rapporter som mottogs den 9 maj av United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), som driver ett frivilligt rapporteringssystem (VRS) för Indiska oceanen, särskilt Röda havet, Adenbukten och Arabiska havet.
UKMTO fick bekräftande rapporter från fartyg som upplevde GPS-störningar i Röda havet.
Störningarna varade i flera timmar, påverkade navigationssystem och tvingade fartyg att förlita sig på backupmetoder.”
Trafikstörningar via GPS orsakar förseningar ökade kostnader och risken för grundstötning.
https://shippingtelegraph.us13.list-manage.com/track/click?u=10c5749313d6c25d7525b629a&id=bb7a35d3ca&e=ea398b561a
UKMTO fick bekräftande rapporter från fartyg som upplevde GPS-störningar i Röda havet.
Störningarna varade i flera timmar, påverkade navigationssystem och tvingade fartyg att förlita sig på backupmetoder.”
Trafikstörningar via GPS orsakar förseningar ökade kostnader och risken för grundstötning.
https://shippingtelegraph.us13.list-manage.com/track/click?u=10c5749313d6c25d7525b629a&id=bb7a35d3ca&e=ea398b561a