Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Fremover
03.04.2025 kl 14:54
5228
Kalleklovn547 skrev Panoro har nå underperformet BWE med 30% YTD...
Yes ,or the shareholders have underperformed ;)
Redigert 03.04.2025 kl 14:54
Fremover
03.04.2025 kl 16:32
5129
Stemmer det at ikke en eneste aksje ble omsatt i sluttauksjonen? Dnb viser av og til ikke alt korrekt.
Det tok et kvarter før dnb å oppdatere sluttauksjonen.
Jeg leser at norsk olje og gas sannsynlig blir unntatt amerikansk toll. Aksjen er norsk listet, men hvor hører oljeproduksjonen til?
Det tok et kvarter før dnb å oppdatere sluttauksjonen.
Jeg leser at norsk olje og gas sannsynlig blir unntatt amerikansk toll. Aksjen er norsk listet, men hvor hører oljeproduksjonen til?
Redigert 03.04.2025 kl 16:49
piff
03.04.2025 kl 16:46
5102
Legger en til en nedgang i usd på ca 15 -18% og det samme for oljeprisen kan usd havne på USD/Nok kr 10 mot og en oljepris ned mot usd 65. Så kan en muligens få Pen rundt kr 21-23. I tilegg et meget opprørt markede så begynner det og bli mangt selskaper som er kjøpbar,
Legger til jeg er ikke inne inne i pen. Har vært ute av selskapet i 5-6 mnd nå. Under overvåkning framover.
Legger til jeg er ikke inne inne i pen. Har vært ute av selskapet i 5-6 mnd nå. Under overvåkning framover.
Redigert 03.04.2025 kl 20:05
Ro
03.04.2025 kl 20:24
5004
Var endel i sluttauksjon mener jeg.
16.21 Var vel bud på 25,35 for å lokke først mulig... seg så ned til 24,80 16.25.
Nesten helt til slutt var det bare ett strek over antall ordre.. Regner med at dette er maskiner eller lignende siden ikke antall står?
16.21 Var vel bud på 25,35 for å lokke først mulig... seg så ned til 24,80 16.25.
Nesten helt til slutt var det bare ett strek over antall ordre.. Regner med at dette er maskiner eller lignende siden ikke antall står?
Fluefiskeren
03.04.2025 kl 23:05
4903
Jommen bra at det ikke kom en god melding fra Bourdon. Den hadde nok bare blitt borte i det kaoset og panikken vi ser nå. En gal man setter er hel verden på hodet. Økonomer river seg i håret og prøver å regne på tollen konsekvenser.
Og hva gjør Trump. Jo, drar til sin private golfklubb og spiser middag. At Nasse faller 6 % og S&P 500 indeksen faller 4,84 % gjør hvis ikke inntrykk på han i det hele tatt. Eneste kommentar var at han mener alt går bra.
Og hva gjør Trump. Jo, drar til sin private golfklubb og spiser middag. At Nasse faller 6 % og S&P 500 indeksen faller 4,84 % gjør hvis ikke inntrykk på han i det hele tatt. Eneste kommentar var at han mener alt går bra.
sologsommer22
04.04.2025 kl 09:12
4701
🛢️ Panoro Energy – Analyseoppdatering per 3. april 2025
Kilde: DNB Markets – Equity Research
📌 Sammendrag av oppdatert analyse
Anbefaling: BUY (uendret)
Kursmål: NOK 38 (opp ~43 % fra dagens kurs på NOK 26,6)
Q1-resultater ventes: 21. mai kl. 07:00 CET
Produksjon: Estimat 12,7kboed i Q1 2025
EBITDA: Estimat USD -2m (pga. underlift og lavt salg)
📈 Forventninger for 2025–2027
EPS (2025e): USD 0.60 (+16 % fra tidligere)
FCF yield: ~30 %
Utbytte: Forventet DPS USD 0.29 i 2025 → utbytteyield 12–14 % fremover
P/NAV: 0.60x (vs. DNBs fair 0.9x)
📉 Dagens oljepris: USD 68,8 vs. DNB-forutsetning på USD 77,25
Estimert negativ effekt på inntjening og kontantstrøm: ~11 %
Justerte nøkkeltall basert på dagens spotpris:
Nøkkeltall DNB Estimat Justert (68,8 USD/bbl)
EBITDA 2025 USD 184m USD 163,9m
EPS 2025 USD 0.60 USD 0.53
P/E (USD) 4.3 4.7
Utbytteyield 11.2 % 11.4 % (samme DPS)
🔍 Risiko og sensitivitet
Lavere oljepris og utsettelser i produksjon trekkes frem som vesentlige nedsiderisikoer i analysen.
Bear-case basert på 70 % rabatt til NAV.
Panoro har tidligere ikke møtt produksjonsguiding – men med Dussafu på platå, er det nå bedre visibilitet fremover.
Fremover
04.04.2025 kl 09:19
4748
Spør vel hvilken oljepris som ligger til grunn. Nå braker det til ordentlig. Hva som blir etterspørsel om denne tollkrigen blir virkelighet blir umulig å estimere.
Fluefiskeren
04.04.2025 kl 10:56
4539
Brent på 67-tallet. PEN på 23-tallet. Er dette bare starten eller vil det snu nå. Jeg ser an i hvert fall før jeg kjøper.
Fremover
04.04.2025 kl 12:02
4485
sologsommer22 skrev Tror du må lese siste del av innegget en gang til...
Takk for beskjed.
bmw5
04.04.2025 kl 12:05
4477
Dersom EU samt andre land skal ta mer ansvar for sin egen sikkerhet må de snart begynne å produsere mer våpen og andre varer og av den grunn trenger de å oppgradere sin industri, da trenger de olje og gass samt kull til stålproduksjon kan dette bli bra for Panoro og andre olje+ gass selskaper.
Fremover
04.04.2025 kl 12:34
4466
Tidligere tilfeller der opec+ har tenkt å innføre høyere produksjon og der oljeprisen har falt for mye så reverserer de økningen. Nå når olja faller så mye er jeg forbauset at ikke den samme reversering kommer. Konsekvensene av toll har jo vært kjent en stund. Droppet har kommet ganske kjapt så mulig de ikke har rukket å kalle sammen til møte.
Fluefiskeren
04.04.2025 kl 12:53
4512
Jommen meg gikk Brent helt ned på 65-tallet et øyeblikk. Laveste nå siden midten av 2021. Bye-bye til utbytte?
upsidedown
04.04.2025 kl 13:13
4495
OPEC+ vil gjøre det særdeles vanskelig for USA å få opp leteaktiviteten. Russland var også en av arkitektene sist de flommet markedet for å knekke produsentene i USA.
Med et «supperåd» i det hvite hus har de lett match. Trump tvinges nå til å hylle tiltaket for å holde basen inntakt, mens godt betalte oljejobber og selvforsyning skylles ut med badevannet. For et sirkus!
Hva annet kan man vente fra en gjeng som ikke kan regne prosent. Per innbygger importerer Norge ca 93 prosent mer fra USA enn amerikanere kjøper fra Norge. Tallene ligger der så alle som kan basis prosentregning kan finne svaret. For Tyskland er forholdet at hver innbygger handler ca 50 prosent mer fra USA enn den jevne amerikaner handler fra Tyskland.
Trump har vært gjennom en rekke konkurser og det skjønner man når han belyser sine regneevner i fri dressur…
Med et «supperåd» i det hvite hus har de lett match. Trump tvinges nå til å hylle tiltaket for å holde basen inntakt, mens godt betalte oljejobber og selvforsyning skylles ut med badevannet. For et sirkus!
Hva annet kan man vente fra en gjeng som ikke kan regne prosent. Per innbygger importerer Norge ca 93 prosent mer fra USA enn amerikanere kjøper fra Norge. Tallene ligger der så alle som kan basis prosentregning kan finne svaret. For Tyskland er forholdet at hver innbygger handler ca 50 prosent mer fra USA enn den jevne amerikaner handler fra Tyskland.
Trump har vært gjennom en rekke konkurser og det skjønner man når han belyser sine regneevner i fri dressur…
Fluefiskeren
04.04.2025 kl 13:22
4477
Snakker om verdensomfattende toll:
« Trump-administrasjonen innfører også toll på de ubebodde Heard- og McDonald-øyene. Dette er vulkanøyer befolket av pingviner.
– Det er null innbyggere og ti prosent toll, sier USA-ekspert og Civita-rådgiver Eirik Løkke til Nettavisen.
Den ubebodde øygruppen er australsk territorium som ligger i nærheten av Antarktis.
https://www.nettavisen.no/okonomi/trump-innforer-toll-mot-ubebodde-oyer/s/5-95-2368624
« Trump-administrasjonen innfører også toll på de ubebodde Heard- og McDonald-øyene. Dette er vulkanøyer befolket av pingviner.
– Det er null innbyggere og ti prosent toll, sier USA-ekspert og Civita-rådgiver Eirik Løkke til Nettavisen.
Den ubebodde øygruppen er australsk territorium som ligger i nærheten av Antarktis.
https://www.nettavisen.no/okonomi/trump-innforer-toll-mot-ubebodde-oyer/s/5-95-2368624
minsin
04.04.2025 kl 14:07
4427
hmm var faktisk på "Heard Island" i 2003 , en tur - Lite som skjer der nede utover en vulkan og noen pingviner , ikke engang ei kai men mener at det var slått opp ei spinkel hytta i forsknings øyemed
Uansett det her er ett eksempel på hva verden har i vente, Trumpen på sin side nekter å føye seg.
Nå er oljeprisen nede på ett nivå - som jeg tror mye olje eksporten fra USA kan stoppe opp.Noe som vil bidra å sette bunn i oljeprisen.
Olje shale - er bare å skrinlegge inntil videre , "Drill baby Drill" vil stoppe opp .
Det spørs hvor lenge det amerikanske markedet , aksepterer trump nå...
Norge fikk 15 pst fra USA , problemet er vel at alle land i verden stiller seg i kø for gi USA skatt på varer...
Amerikansk eksport industri vil stoppe helt opp.
Samtidig vil Amerikanske pensjonsfond tape enorme milliardbeløp , på denne krigen... Protestene i USA vil øke dramatisk fremover , når forbrukerne oppdager hva som skjer.
Uansett det her er ett eksempel på hva verden har i vente, Trumpen på sin side nekter å føye seg.
Nå er oljeprisen nede på ett nivå - som jeg tror mye olje eksporten fra USA kan stoppe opp.Noe som vil bidra å sette bunn i oljeprisen.
Olje shale - er bare å skrinlegge inntil videre , "Drill baby Drill" vil stoppe opp .
Det spørs hvor lenge det amerikanske markedet , aksepterer trump nå...
Norge fikk 15 pst fra USA , problemet er vel at alle land i verden stiller seg i kø for gi USA skatt på varer...
Amerikansk eksport industri vil stoppe helt opp.
Samtidig vil Amerikanske pensjonsfond tape enorme milliardbeløp , på denne krigen... Protestene i USA vil øke dramatisk fremover , når forbrukerne oppdager hva som skjer.
Redigert 04.04.2025 kl 14:11
Fluefiskeren
04.04.2025 kl 15:12
4332
OPEC+ unexpectedly speeds up oil output hikes, oil drops
Summary
Eight OPEC+ members to hike output by 411,000 bpd in May
Oil market had expected May hike of 135,000 bpd
Decision may force compliance laggards to step up, analyst says
Trump has called on OPEC to lower oil prices
https://www.reuters.com/markets/commodities/opec-advance-oil-output-hike-plan-with-bigger-may-boost-2025-04-03/
Summary
Eight OPEC+ members to hike output by 411,000 bpd in May
Oil market had expected May hike of 135,000 bpd
Decision may force compliance laggards to step up, analyst says
Trump has called on OPEC to lower oil prices
https://www.reuters.com/markets/commodities/opec-advance-oil-output-hike-plan-with-bigger-may-boost-2025-04-03/
Fluefiskeren
04.04.2025 kl 16:54
4231
Herre min hatt. Nye 7,26 % ned. Nr. 3 på taperlista for oljeselskaper. Til sammenligning falt Brent 7,9 % og hovedindeksen 5.01 %. Altså blodrødt over hele fjela.
For noen dager. Surt, men vi var jo advart. Fikk solgt meg ut av PNOR med gevinst for to dager siden og hadde kjempeflaks der. Kom godmelding og solgte på den.
Nå sitter jeg igjen med PEN og BNOR av oljeaksjer. Sistnevnte kom med en lenge etterlengtet godmelding og da bare akselererte fallet…. Antakelig vil annonsering av kjempefunn på Bourdon ha null betydning for grusingen av aksjene PEN og BWE.
Alt grunnet Den orange. Mannen som unge norske gutter trykker til sitt bryst. Han er jo alfahann forstått og har derfor wildcard til det meste.
For noen dager. Surt, men vi var jo advart. Fikk solgt meg ut av PNOR med gevinst for to dager siden og hadde kjempeflaks der. Kom godmelding og solgte på den.
Nå sitter jeg igjen med PEN og BNOR av oljeaksjer. Sistnevnte kom med en lenge etterlengtet godmelding og da bare akselererte fallet…. Antakelig vil annonsering av kjempefunn på Bourdon ha null betydning for grusingen av aksjene PEN og BWE.
Alt grunnet Den orange. Mannen som unge norske gutter trykker til sitt bryst. Han er jo alfahann forstått og har derfor wildcard til det meste.
Fluefiskeren
04.04.2025 kl 22:38
4043
PET?
Temmelig avgjørende nå kan bli hedging. Hvor mye er hedget og til hvilken pris? Lett litt uten å finne det.
Temmelig avgjørende nå kan bli hedging. Hvor mye er hedget og til hvilken pris? Lett litt uten å finne det.
Fluefiskeren
05.04.2025 kl 10:08
3862
Tilbakekjøpet fortsetter. Kjøpt 17 5000 aksjer fire dager denne uka. Altså en dag uten kjøp. Snittkursen må vel nå ha sunket betydelig.
Det er nå tilbakekjøpt aksjer for kr 84 876 405. Som kjent sier programmet at det skal tilbakekjøpes opp til 100 mill kr så vi nærmer oss nå.
Det er nå tilbakekjøpt aksjer for kr 84 876 405. Som kjent sier programmet at det skal tilbakekjøpes opp til 100 mill kr så vi nærmer oss nå.
Fluefiskeren
05.04.2025 kl 13:05
3752
Det siste jeg finner om hedging er dette fra Q3:
« The Company has hedges in place covering 490,000 barrels of remaining Q4
liftings at an average floor price of USD 70.9 per barrel through a mix of
collars and swaps»
Ikke noe tilsvarende så vidt jeg kan fra Q4.
Det ville være ille om vi ikke har hedget noen ting nå. Selskaper som BlueNord og BWE har hedget en betydelig del av produksjonen. Er redd Brent kommer til å ligge lenge på 60-tallet nå.
Håper bare at de har opplyst om det uten at jeg har funnet det.
EDIT: ser at BNOR har hedget 48 % av oljeproduksjonen sin i 2025 til omtrent 72 USD pr. fat og 51 % av gassproduksjonen sin til omtrent 42 €/ MWh
Dette er veldig betryggende for min del. Begge deler er godt over dagens priser.
« The Company has hedges in place covering 490,000 barrels of remaining Q4
liftings at an average floor price of USD 70.9 per barrel through a mix of
collars and swaps»
Ikke noe tilsvarende så vidt jeg kan fra Q4.
Det ville være ille om vi ikke har hedget noen ting nå. Selskaper som BlueNord og BWE har hedget en betydelig del av produksjonen. Er redd Brent kommer til å ligge lenge på 60-tallet nå.
Håper bare at de har opplyst om det uten at jeg har funnet det.
EDIT: ser at BNOR har hedget 48 % av oljeproduksjonen sin i 2025 til omtrent 72 USD pr. fat og 51 % av gassproduksjonen sin til omtrent 42 €/ MWh
Dette er veldig betryggende for min del. Begge deler er godt over dagens priser.
Redigert 05.04.2025 kl 13:15
upsidedown
05.04.2025 kl 17:55
3599
Vil være rart og særdeles uproft om PEN ikke har hedging på deler av sin produksjon. Det har ligget i kortene at OPEC+ ville øke. Det kommer også en reaksjon ned hvis det oppnås våpenhvile mellom Russland og Ukraina.
dellamorte
05.04.2025 kl 19:52
3522
Snakker vi 17% direkteavkastning nå?
https://norwaystocks.substack.com/p/panoro-energy-16-yield-50-upside
ks1977
06.04.2025 kl 11:16
3297
PEN er langt mindre sårbar for lav ("lav") oljepris nå enn i fjor, for 2025 så guider de en produksjonskostnad på 21$ pr fat (+ 3$ non-recurring operating cost), så naturlig å tenke at de hedger mindre enn før?
Ellers så har jeg latt merke til at når oljeprisen går opp så deler aksjonærbasen til de ulike oljeselskapene ut rikelig med kjeft for hedging, og både vi og de har vel forventet høyere oljepris fremover, så vet ikke hvor mye vi kan forvente at de har hedget (da er det i så fall hedging mot diverse svaner, og ikke for å sikre en grei pris)
Ellers greit å huske at målet på 500MNOK i distributions er for oljepris på 70$, men jeg har ikke noen tall lett tilgjengelig på hvor mye en oljepris på 65$ utgjør (guidingen for 2025 er en økning fra 3,5M til 3,7M fat, men det er vel working interest og da entitlement på ca 3,35M? Med USDNOK 10 og 5$ mindre oljepris så ryker det da 167MNOK, men det er vel ikke gitt at dette går av distributions?)
Ellers så har jeg latt merke til at når oljeprisen går opp så deler aksjonærbasen til de ulike oljeselskapene ut rikelig med kjeft for hedging, og både vi og de har vel forventet høyere oljepris fremover, så vet ikke hvor mye vi kan forvente at de har hedget (da er det i så fall hedging mot diverse svaner, og ikke for å sikre en grei pris)
Ellers greit å huske at målet på 500MNOK i distributions er for oljepris på 70$, men jeg har ikke noen tall lett tilgjengelig på hvor mye en oljepris på 65$ utgjør (guidingen for 2025 er en økning fra 3,5M til 3,7M fat, men det er vel working interest og da entitlement på ca 3,35M? Med USDNOK 10 og 5$ mindre oljepris så ryker det da 167MNOK, men det er vel ikke gitt at dette går av distributions?)
Trond.heim
06.04.2025 kl 12:29
3239
Vi har vært gjennom kraftige fall i kursen, ved ulike kriser tidligere. Ingen vet hver langt ned kursen skal, før den snur.
Det er kanskje fornuftig å selge seg ut, for å slippe å bli med på nedturen, og kjøpe seg inn igjen når det snur, eller i alle fall på lavere nivå.
For de av oss som sitter stille i båten, har tidligere erfaring vært at det oftest ikke varer så veldig lenge før tilstanden «normaliseres»
Det er kanskje fornuftig å selge seg ut, for å slippe å bli med på nedturen, og kjøpe seg inn igjen når det snur, eller i alle fall på lavere nivå.
For de av oss som sitter stille i båten, har tidligere erfaring vært at det oftest ikke varer så veldig lenge før tilstanden «normaliseres»
Fluefiskeren
06.04.2025 kl 13:07
3203
Å selge seg ut før vi ser resultatet på Bourdon er i hvert fall uaktuelt. Tre måneder siden spud nå. De må ha bommet litt på hovedbrønnen før de tok sidesteg så sidesteget som bores nå er nummer to. Det går da mot litt høyere CAPEX enn guidet i 2025. (35 mill USD). 2024 var et år med veldig høy CAPEX grunnet boreprogrammer både i Gabon og EG. Det ble da brukt 101 mill USD.
Virker som en håpløs tid å komme med gode nyheter akkurat nå, men uansett mottakelse kommer dette inn som reserver og produksjon etterhvert. De rene tall sier sitt før eller senere får vi tro.
Riggrater skal man tro vil synke nå. Riggaksjer har fått enda mye mer juling enn oljeaksjer på slutten av foregående uke.
Virker som en håpløs tid å komme med gode nyheter akkurat nå, men uansett mottakelse kommer dette inn som reserver og produksjon etterhvert. De rene tall sier sitt før eller senere får vi tro.
Riggrater skal man tro vil synke nå. Riggaksjer har fått enda mye mer juling enn oljeaksjer på slutten av foregående uke.
Redigert 06.04.2025 kl 13:11
alsman
06.04.2025 kl 14:49
3131
Ser ut til at mange ble "skremt no" av økningen OPEC har lovet i mai, men det er jo ikke stort mer enn produksjonen i USA falt med i januar (305 000 bpd). Regner med at US fortsetter å falle i februar og mars. WTI prisen er nå mer enn 3$ lavere enn Break Even i nye brønner i US Shales. Tenker vi er tilbake på +70 i løpet av noen uker. Tror ikke Trump får holde på å leke seg stort lengre.......
Redigert 06.04.2025 kl 14:52
Fluefiskeren
06.04.2025 kl 15:16
3095
Men hvem skal stoppe han? Han har jo møysommelig sørget for at han har bare ja-mennesker og milliardærer rundt seg. I forrige presidentperiode hadde han tross alt noen voksne som til en viss grad kunne holde han i ørene. Kongressen er overkjørt og demokratene er helt tafatte bortsett fra Bernie Sanders. Rettssystemet er også på vikende front. Det må vel være folket som må til. Det er mye demonstrasjoner med bra oppmøte rundt i USA nå.
Paypal
06.04.2025 kl 16:44
3026
Fortsetter han som nå får han ikke flertall i kongressvalget neste høst.
Fremover
06.04.2025 kl 17:07
3000
Det er kun hans egne velgere som kan forandre på tilstanden, hvis de ser at valgløftene ikke virker og amerikanene får dårligere kår.
upsidedown
06.04.2025 kl 17:47
2974
Blir George Clooney Demokratenes neste presidentkandidat?
https://www.vg.no/i/zA17j1?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Fant dette sitatet fra Clooney i slutten av mars:
Appearing on Stephen Colbert’s talkshow last week to promote his play, Clooney was asked about his feelings about the defeat of Harris last year.
“Well I don’t know, what am I supposed to do? Storm the fucking Capitol?” he said in reference to the 6 January insurrection, to applause from the audience. Without saying Trump’s name, Clooney also had a message for the new president, saying: “Good for you. I hope you do well because our country needs it, and we will meet you in 3.5 years and see where we go next.”
https://www.vg.no/i/zA17j1?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Fant dette sitatet fra Clooney i slutten av mars:
Appearing on Stephen Colbert’s talkshow last week to promote his play, Clooney was asked about his feelings about the defeat of Harris last year.
“Well I don’t know, what am I supposed to do? Storm the fucking Capitol?” he said in reference to the 6 January insurrection, to applause from the audience. Without saying Trump’s name, Clooney also had a message for the new president, saying: “Good for you. I hope you do well because our country needs it, and we will meet you in 3.5 years and see where we go next.”
Redigert 06.04.2025 kl 18:01
Fluefiskeren
06.04.2025 kl 21:01
2820
Spennende dag i morgen. Stopper fallet i oljeprisen og PEN? Kommer det melding ang. Bourdon?
msmekk
06.04.2025 kl 21:36
2813
Tenker vi ser litt rødt i starten, men vil gå seg til utover dagen. Panoro vil nok få en ganske spenstig opptur når melding om Bourdon kommer Ila uken, muligens allerede i morgen!
msmekk
07.04.2025 kl 08:52
2553
Jaggu ble det en skikkelig kjøpsmulighet, men tror fremdeles vi ser grønt på eftan. Hyle koret er samstemt som er et godt tegn!
Fluefiskeren
07.04.2025 kl 09:02
2525
Det er full panikk
Børsane er i fritt fall i Asia. Hongkong-børsen fall med over 12 prosent. Det er det største fallet på børsen på 16 år.
Børsane er i fritt fall i Asia. Hongkong-børsen fall med over 12 prosent. Det er det største fallet på børsen på 16 år.
Fluefiskeren
07.04.2025 kl 09:09
2505
7,39 % ned…
Og det er de som er enda mer.
Alt grunnet en mann som vil ha hevn for noe han mener resten av verden har gjort mot USA. Viser hvor skjør verdensøkonomien er.
Og det er de som er enda mer.
Alt grunnet en mann som vil ha hevn for noe han mener resten av verden har gjort mot USA. Viser hvor skjør verdensøkonomien er.
sologsommer22
07.04.2025 kl 09:09
2513
Det har vært mye aktivitet rundt Norve de i det siste. Kan det være at de samler inn ny seismikk lengre sør også ?
Fluefiskeren
07.04.2025 kl 09:23
2503
Tviler sterkt på det. Da er det mer sannsynlig de borer enda et sidesteg, men tror ikke det heller.
Utrolig det som skjer nå. Det hadde i følge Harald Magnus Andreassen i Sparebank1 Markets aldri skjedd dersom beslutningene ble tatt i Kongressen slik det skal gjøres.
«Myndighetene dreper oss. Vi har hatt krakk tidligere, men vi har ikke sett at verden har snudd slik på grunn av politiske beslutninger. Problemet nå er at vi ikke vet når noen med vett kan ta over styringen i USA, det vil si ta fra Donald Trump makten eller beslutningsmyndigheten. Noe slikt som dette ville jo aldri gått igjennom kongressen, sier Andreassen. »
Noen voksne i USA må på banen.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/krakk/82932906
Utrolig det som skjer nå. Det hadde i følge Harald Magnus Andreassen i Sparebank1 Markets aldri skjedd dersom beslutningene ble tatt i Kongressen slik det skal gjøres.
«Myndighetene dreper oss. Vi har hatt krakk tidligere, men vi har ikke sett at verden har snudd slik på grunn av politiske beslutninger. Problemet nå er at vi ikke vet når noen med vett kan ta over styringen i USA, det vil si ta fra Donald Trump makten eller beslutningsmyndigheten. Noe slikt som dette ville jo aldri gått igjennom kongressen, sier Andreassen. »
Noen voksne i USA må på banen.
Fremover
07.04.2025 kl 09:25
2503
Ja, eller hvor feil USA sitt maktapparat er skrudd sammen. Hva er vitsen med så mange folk i på viktige posisjoner når det eneste de gjør er å følge 1 menneske i steden for i ordenlige demokratier der partier diskuterer sammen. En statsminister har ikke så mye autokrati så det kan gå så feil som dette.
Redigert 07.04.2025 kl 10:13
bmw5
07.04.2025 kl 10:46
2371
Dette gir jo fantastiske kjøpsmuligheter for verken Saudi eller USA kan leve med en oljepris på 63 usd. Snar kommer resultatet fra Bourdon som kan være bedre enn estimert. Vell om noen uker vil alt se bedre ut for verdenshandelen og aksjene stiger igjen forhåpentlig vis.
Fluefiskeren
07.04.2025 kl 11:19
2301
Mulig den er lagt ut tidligere, men uansett:
sologsommer22
07.04.2025 kl 11:36
2360
Dagens:
📉 Nedjustert estimat ved oljepris USD 63/bbl:
Nøkkeltall DNB Estimat Justert (USD 63)
EBITDA 2025 USD 184m USD ~150,1m
EPS 2025 USD 0.60 USD ~0.49
P/E (USD) 4.3 5.18
Utbytteyield 11.2 % ~11.4 % (uendret DPS)
📉 Nedjustert estimat ved oljepris USD 63/bbl:
Nøkkeltall DNB Estimat Justert (USD 63)
EBITDA 2025 USD 184m USD ~150,1m
EPS 2025 USD 0.60 USD ~0.49
P/E (USD) 4.3 5.18
Utbytteyield 11.2 % ~11.4 % (uendret DPS)
The Observer
07.04.2025 kl 11:57
2331
Det er tvangssalg av belånte porteføljer som i stor grad styrer børsene nå. Oljeprisen er under press, men Pen har fortsatt fortjenestemarginer. Felt under tidlig og kostnadstyngende utvikling og kan komme i skvis og gi en oppkjøpsanledning.
msmekk
07.04.2025 kl 16:33
2106
Nja, liten respons i Panoro men ellers gikk det rimelig greit. Kommer nok senere i uken når Bourdon meldes.
Fluefiskeren
07.04.2025 kl 17:04
2059
Endte da i hvert fall i grønt. Så stygt ut en periode.Hovedindeksen i rødt.
Trond.heim
07.04.2025 kl 17:05
2065
Kursen i dag var lavere emisjonskursen på 23,90 , det var i 2019.
All tidligere erfaring har vist at kjøp på dette nivå har vært god investering. ( men så er det denne oljeprisen da…)
All tidligere erfaring har vist at kjøp på dette nivå har vært god investering. ( men så er det denne oljeprisen da…)
Redigert 07.04.2025 kl 17:08