Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Latstaur
21.05.2025 kl 23:58
5447
De er nok sendt tilbake i tenkeboksen der. Det er en avveining om en slik liten utvidelse er lønnsom på kort sikt hvis de i virkeligheten trenger 15-20K bopd større kapasitet på mellomlang sikt for å håndtere det nye funnet. Har ingen tro på at de har klart å regne ut og kvalitetsikre en ny løsning før neste år.
dellamorte
22.05.2025 kl 00:45
5457
Panoro Energy Q1 2025: Key Takeaways
Still a cash machine in the making
https://norwaystocks.substack.com/p/panoro-energy-q1-2025-key-takeaways
Still a cash machine in the making
https://norwaystocks.substack.com/p/panoro-energy-q1-2025-key-takeaways
Trond.heim
22.05.2025 kl 06:39
5395
Kurs 24,80, utbytte kr, 0,684 ( 0,684x100/24,80)x 4Q= direkteavkastning= 11,03%
Det opereres med ulike tall ved vurdering av direkteavkastning, Jeg kommer til 11,03%, nesten dobbelt så mye som bankrente.
Hvordan skal dette regnes ut?
Det opereres med ulike tall ved vurdering av direkteavkastning, Jeg kommer til 11,03%, nesten dobbelt så mye som bankrente.
Hvordan skal dette regnes ut?
d12m
22.05.2025 kl 07:25
5357
Tipper de bommer litt i år også og at vi havner på ca 3,4-3,5 mill fat for 2025 i løftinger. Men de «manglende datene» kommer i 2026
Fluefiskeren
22.05.2025 kl 07:38
5330
Forstår vel ikke helt hva du mener her. Kritiserer ikke BWE for ikke å levere varene. Selv om det var mye tull med ESP-ene og store forsinkelser ble jo sluttresultatet bra. Men jeg mener at markedsføringen er dårlig. Det har kommet dårlig fram at de har en stor overkapasitet i forhold til hva de kan produsere. Det har stor betydning for verdisetting av selskapene og det er noe markedet burde bli opplyst om. Synes de har vært bakpå der. Bare noe lavmælt mumling istedenfor å få det glade buskap klart og tydelig ut til markedet. Betyr mye for verdisettingen av selskapene. Jeg liker generelt ikke at ledelsen hausser sine selskaper, men her er det nesten snakk om det motsatte.
Jajaja
22.05.2025 kl 08:41
5283
Transcript fra Q1 presentasjon og Q/A: https://seekingalpha.com/article/4788966-panoro-energy-asa-pesaf-q1-2025-earnings-call-transcript
Redigert 22.05.2025 kl 08:43
Anywhere
22.05.2025 kl 08:56
5245
Ikke akkurat festgrunnlag at oljeprisen tryner 1,5 dollar siste kvarteret for OSE starter opp med kredittbakgrunnen og rentebildet fra US...
Fluefiskeren
22.05.2025 kl 10:05
5227
Nei, det skal ikke være lett. Alle oljeselskapene utenom PNOR er vel i rødt, men det er langt fra en dramatisk nedgang. PEN er vel blant de bedre så langt.
Redigert 22.05.2025 kl 10:06
Fluefiskeren
22.05.2025 kl 11:46
5172
Utbyttestatistikken til PEN
Totalt 4,29 kr når neste utbetaling skjer rundt 10. juni.
Lett å glemme å justere dagens kurs for det når man sammenligner med tidligere kurser.
https://www.digrin.com/stocks/detail/PEN.OL/
Totalt 4,29 kr når neste utbetaling skjer rundt 10. juni.
Lett å glemme å justere dagens kurs for det når man sammenligner med tidligere kurser.
https://www.digrin.com/stocks/detail/PEN.OL/
d12m
22.05.2025 kl 12:05
5273
Og den oversikten har ikke med Petronor-aksjene vi fikk i 2022 så summen er enda bedre for de av oss som har eid siste tre år
Fremover
22.05.2025 kl 16:33
5081
Vi ser at nasdaq fortsatt trekker til seg Tech og beholder noe av verdenkapitalen til tross for at det er USA. Det er ikke noe vanskelig å skjønne at når så mye av fonder trekker til seg investeringer for teknologi så blir det lite igjen for olje. Spørsmålet er hvis vi kan hente inn noe mot slutten av året når vi har mest liftinger. Det ville bli rart hvis brent fortsatt skal legge et tak på aksjekursen hvis panoro henter inn mestedelen av inntektene da. Jeg har tidligere sagt at jeg ikke r så fornøyd med at vi prises så bokstavelig i forhold til brent. Volum blir bortgjemt i markedet.
Fluefiskeren
22.05.2025 kl 18:59
5001
PANORO ENERGY: DNB Carnegie gjentar kjøp og kursmål NOK 32.
Der var det et litt mer edruelig kursmål endelig.
Der var det et litt mer edruelig kursmål endelig.
Redigert 22.05.2025 kl 19:00
Kalleklovn547
23.05.2025 kl 08:42
4765
Nytt tilbakekjøpsprogram approved på AGM. Når kommer de i gang med dette?
msmekk
23.05.2025 kl 09:22
4715
Det starter nok umiddelbart. På kurs 24 gir Panoro like over 18% utbytte for 2025, dette inkluderer tilbakekjøp som slettes.
d12m
23.05.2025 kl 10:04
4659
DnB har 12% som utbytteyield så du ligger endel høyere enn de med anslag på 18%
msmekk
23.05.2025 kl 10:52
4613
Iht. CEO ved Q1 rapport skal det utbetales 500 mill kroner i 2025. 500 mill delt på antall aksjer gir ca: 4,38kr på aksje for 2025. Dette er like over 18% på dagens kurs
(Inkluderer også 100 mill i tilbakekjøp)
(Inkluderer også 100 mill i tilbakekjøp)
Redigert 23.05.2025 kl 10:53
Fremover
23.05.2025 kl 11:19
4560
Siden de tilbakekjøpte aksjene ikke var slettet når beskjed om utbytte kom så ble det det samme som ved q4. Det burde bli noen øre mer ved q2.
Ellers tenker jeg at ved utbytte i Juni burde ikke aksjonærer spekulere i å sitte utenfor da den nominelle aksjekursen synker tilsvarende tilbakebetalt kapitalinnskudd. Fra nå av så vil jo pengene renne inn og burde prege kursutviklingen i større grad enn angst for oljeprisen.
Ellers tenker jeg at ved utbytte i Juni burde ikke aksjonærer spekulere i å sitte utenfor da den nominelle aksjekursen synker tilsvarende tilbakebetalt kapitalinnskudd. Fra nå av så vil jo pengene renne inn og burde prege kursutviklingen i større grad enn angst for oljeprisen.
Fluefiskeren
23.05.2025 kl 11:49
4536
Dollaren fortsetter å svekke seg. Tidligere var det en «regel» at det skulle bety høyere oljepris. Det som skjer med dollaren nå betyr vel at resultatet til PEN svekkes.
msmekk
23.05.2025 kl 11:57
4541
Oljeprisen vil stige når OPEC er ferdig å disiplinere sine disipler.
Fremover
23.05.2025 kl 14:05
4451
Jeg har ikke hatt øye på bevegelser i oljeprisen i perspektiv over 15-20 år, men har det vært så store intradag svingninger før også. Føler at det er nesten det eneste som markedet fokuserer på. Selskapet blir veldig sekundært. Det kan også ha med at det meste av både oljemarkedet og selskapene handles av store fond med programmerte maskiner etter bevegelser. Håper innerlig at volum for panoro får større betydning resten av året. Hva mer kan de gjøre?
Nesten komisk å se hvordan brenthandel pendler så drastisk mens panoro har 1 lifting i q1 som er regnskapsført. Så var det vel 1 i April tror jeg. Etter det 1 I Juli. Hva prisen blir da vet vi ikke nå, men allikevel priser man selskapet så opp og ned. Jeg kan forstå at de større oljeselskapene med større kontinuitet i sine salg i markedet bør følge brent, men Panoro???
Nesten komisk å se hvordan brenthandel pendler så drastisk mens panoro har 1 lifting i q1 som er regnskapsført. Så var det vel 1 i April tror jeg. Etter det 1 I Juli. Hva prisen blir da vet vi ikke nå, men allikevel priser man selskapet så opp og ned. Jeg kan forstå at de større oljeselskapene med større kontinuitet i sine salg i markedet bør følge brent, men Panoro???
Redigert 23.05.2025 kl 14:23
Fluefiskeren
23.05.2025 kl 15:05
4449
Sånn er det bare. Har vent meg til det.
Men så var det denne oransje presidenten i USA. Nå truer han EU med 50 % toll. Han skaper en enorm usikkerhet i markedet. Ingen vet om han mener det eller om det kan forhandles. Der er tydelig at han nærmest hater Europa og føler at landene der har utnyttet USA. Det han ikke forstår er at det i så fall vil ramme amerikanere hardt. Som Harald Magnus Andreassen sier det:
« Dette er fullstendig galskap, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets til Dagbladet Børsen.
Han peker på at Trumps tollangrep vil ramme amerikanerne selv.
- Det er selvskading på høyt nivå. Disse tollsatsene vil ramme både amerikanske bedrifter og forbrukere og europeiske bedrifter, og som bidrar til å øke den generelle usikkerheten om hvilket tollregime vi vil lande. Dette hadde ingen forutsett, sier Andreassen»
Dette var utvilsomt årsaken til at Brent plutselig falt over en dollar.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/truer-eu-med-50-prosent-toll/83130212
Men så var det denne oransje presidenten i USA. Nå truer han EU med 50 % toll. Han skaper en enorm usikkerhet i markedet. Ingen vet om han mener det eller om det kan forhandles. Der er tydelig at han nærmest hater Europa og føler at landene der har utnyttet USA. Det han ikke forstår er at det i så fall vil ramme amerikanere hardt. Som Harald Magnus Andreassen sier det:
« Dette er fullstendig galskap, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets til Dagbladet Børsen.
Han peker på at Trumps tollangrep vil ramme amerikanerne selv.
- Det er selvskading på høyt nivå. Disse tollsatsene vil ramme både amerikanske bedrifter og forbrukere og europeiske bedrifter, og som bidrar til å øke den generelle usikkerheten om hvilket tollregime vi vil lande. Dette hadde ingen forutsett, sier Andreassen»
Dette var utvilsomt årsaken til at Brent plutselig falt over en dollar.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/truer-eu-med-50-prosent-toll/83130212
Redigert 23.05.2025 kl 15:05
Fluefiskeren
23.05.2025 kl 16:10
4387
Jommen gikk Brent raskt opp dit den var før fallet. Tydelig markedet ikke stoler på at Trump gjør alvor av dette. Kan han ikke la være med å tenke høyt. Han har jo tidligere sagt at tollpausen skal vare fram til 1. juli. Kan ikke holde på sånn!
Fluefiskeren
25.05.2025 kl 17:18
3945
Ser at Trident Energy har pusset opp hjemmesiden sin. Tar med to ting:
Infill drilling
«We conduct drilling programs, both shallow and deepwater, in Equatorial Guinea to boost production from existing assets and discover new reserves. In 2021, we implemented a shallow water drilling program, successfully drilling three wells which yielded excellent results. In 2024, we completed a deepwater drilling program at depths of up to 900 meters. The newly drilled well, C-45, is our highest performing well to date, achieving a peak production rate of above 7,000 barrels of oil per day (bopd).»
Near-field exploration
«Two exploration prospects were identified and drilled in Block S on behalf of our partners. The Asam well (S-5) reached a total depth of 4,400 meters in 2019 with favorable results. The Akeng deep well (S-6) reached a total depth of 4,030 meters in 2024, resulting in sub-commercial quantities of oil and was subsequently plugged and abandoned.»
Den første av de to brønnene som ble boret var som vi vel visste en kjempebra brønn. Over 7000 bopd for en infill brønn er jo veldig mye. Synd det bare ble to brønner grunnet historien med Island Innovator som vel de fleste her kjenner til. Vi hadde også en infill-kampanje her for noen år siden. Dette behersker de tydeligvis. Ikke uten grunn at de har skutt 4D seismikk.
Jeg maste en del om denne Asam brønnen Kosmos boret på blokk S i 2019 som viste betydelige mengder olje av høy kvalitet. Det var meningen at den skulle følges opp med en avgrensningsbrønn. Det ble ikke noe av. Antakelig skyldes det pandemien. Stusset på at de ikke gikk etter den, og stusser ikke mindre nå. Første gang jeg har sett Trident nevne den.
Vi fikk en pen økning på produksjonen grunnet de to infillbrønnene på hhv Ceiba og Okume. Oppgang på 800 bopd fra Q3 til Q4. Så ble det en god del ned igjen i Q1, men vi vet jo nå at det skyldes tekniske problemer på Ceiba. I tillegg til den evinnelige naturlige decline selvsagt.
Infill drilling
«We conduct drilling programs, both shallow and deepwater, in Equatorial Guinea to boost production from existing assets and discover new reserves. In 2021, we implemented a shallow water drilling program, successfully drilling three wells which yielded excellent results. In 2024, we completed a deepwater drilling program at depths of up to 900 meters. The newly drilled well, C-45, is our highest performing well to date, achieving a peak production rate of above 7,000 barrels of oil per day (bopd).»
Near-field exploration
«Two exploration prospects were identified and drilled in Block S on behalf of our partners. The Asam well (S-5) reached a total depth of 4,400 meters in 2019 with favorable results. The Akeng deep well (S-6) reached a total depth of 4,030 meters in 2024, resulting in sub-commercial quantities of oil and was subsequently plugged and abandoned.»
Den første av de to brønnene som ble boret var som vi vel visste en kjempebra brønn. Over 7000 bopd for en infill brønn er jo veldig mye. Synd det bare ble to brønner grunnet historien med Island Innovator som vel de fleste her kjenner til. Vi hadde også en infill-kampanje her for noen år siden. Dette behersker de tydeligvis. Ikke uten grunn at de har skutt 4D seismikk.
Jeg maste en del om denne Asam brønnen Kosmos boret på blokk S i 2019 som viste betydelige mengder olje av høy kvalitet. Det var meningen at den skulle følges opp med en avgrensningsbrønn. Det ble ikke noe av. Antakelig skyldes det pandemien. Stusset på at de ikke gikk etter den, og stusser ikke mindre nå. Første gang jeg har sett Trident nevne den.
Vi fikk en pen økning på produksjonen grunnet de to infillbrønnene på hhv Ceiba og Okume. Oppgang på 800 bopd fra Q3 til Q4. Så ble det en god del ned igjen i Q1, men vi vet jo nå at det skyldes tekniske problemer på Ceiba. I tillegg til den evinnelige naturlige decline selvsagt.
Trond.heim
25.05.2025 kl 22:36
3816
Jeg synes å satse på enkeltaksjer er mer spennende enn å forsøke å finne det beste aksjefondet. Enda kjedeligere er det å finne banken,med høyest rente på høyrentekonto.
Jeg synes spenningen er redusert i Pen, oljeprisutvikling er selvsagt utfordrene.
Jeg håper at selskapet kommer med noe som skaper positive overskrifter i finansavisene.
Men, inntil det skjer, så er utbyttene et fint plaster på såret.
Plutselig skjer noe uventer, med oljepris eller selskapet, så blir Pen påny et spennende case.
Jeg synes spenningen er redusert i Pen, oljeprisutvikling er selvsagt utfordrene.
Jeg håper at selskapet kommer med noe som skaper positive overskrifter i finansavisene.
Men, inntil det skjer, så er utbyttene et fint plaster på såret.
Plutselig skjer noe uventer, med oljepris eller selskapet, så blir Pen påny et spennende case.
Falketind
25.05.2025 kl 22:55
3799
Hva med Sør-Afrika TCP 218,.hva tenker man om denne investeringen og tidshorisont?
msmekk
26.05.2025 kl 08:14
3598
Det er nå en bør kjøpe olje selskaper for oljeprisen blir ikke liggende lenge i dette området. Skifer produksjonen i statene stoppe allerede opp noe jeg heller ikke tror Trump er fornøyd med.
alsman
26.05.2025 kl 10:02
3496
Finansavisen i dag:
Oljesjefer slår alarm: Skiferboomen nærmer seg slutten
https://www.finansavisen.no/energi/2025/05/26/8266688/oljesjefer-slar-alarm-skiferboomen-naermer-seg-slutten
Oljesjefer slår alarm: Skiferboomen nærmer seg slutten
https://www.finansavisen.no/energi/2025/05/26/8266688/oljesjefer-slar-alarm-skiferboomen-naermer-seg-slutten
Ro
26.05.2025 kl 11:04
3417
Fin start idag med selgere som holdt igjen.. Nå ble motsatt 😛 Håper d snur Ila dagen..
Fluefiskeren
26.05.2025 kl 11:06
3417
Jeg skrev litt om det for en tid siden. Selskapet ønsket å gå videre med dette basert på de første undersøkelsene og hadde søkt om tillatelse til det. Vi snakker vel om nesten ett år siden. De hadde levert inn diverse papirer mhp på konsekvenser for miljø etc.
Fluefiskeren
26.05.2025 kl 12:28
3331
Olja litt ned og PEN litt ned. Altså normalen der, men de fleste andre oljeselskaper stiger. Ikke minst de tre store.
Lite action. Da var det bra jeg kjøpte ZENA i februar. Gått 104 % opp etter det. Skulle kjøpt mer enn det jeg gjorde.
Lite action. Da var det bra jeg kjøpte ZENA i februar. Gått 104 % opp etter det. Skulle kjøpt mer enn det jeg gjorde.
Fremover
27.05.2025 kl 09:23
2946
Jeg ser også optimisme i olje. Men slik børs er nå for tiden så er det lite action og den usikkerheten som Zenith sitter i nå hvirker som det trekker til seg mer spekulasjon. Hvis noe er trygt så får vi færre investorer.
To m pnor har større volum enn Pen for tiden ,riktig nok med en del gevinstsikring. Det ble ikke helt som jeg trodde at når de som skulle ut var borte så ville nye komme inn. For tiden så er det vakum.
To m pnor har større volum enn Pen for tiden ,riktig nok med en del gevinstsikring. Det ble ikke helt som jeg trodde at når de som skulle ut var borte så ville nye komme inn. For tiden så er det vakum.
Redigert 27.05.2025 kl 09:25
Fluefiskeren
27.05.2025 kl 11:11
2919
Litt uvant at det ikke er noe å følge med på nå. Dette året blir nok et hvileskjær. Eneste av betydning er en mulig boring av en produksjonsbrønn i Rhemoura i Tunisia, men forventer ingenting her. Det har blitt boret en brønn i Tunsia etter at PEN kjøpte seg inn for atskillige år siden. De skriver nå i Q1 rapporten
« Detailed planning for future development drilling»
Samme formulering som i q4-rapporten.
Det som kan skje er oppkjøp av produksjon. Tror de har nok fremtidig leting nå.
« Detailed planning for future development drilling»
Samme formulering som i q4-rapporten.
Det som kan skje er oppkjøp av produksjon. Tror de har nok fremtidig leting nå.
gunnarius
27.05.2025 kl 12:51
2852
Har fått med meg aksjonærenes posisjon og at PEN satser på gjenkjøp av aksjer og dividende. Men er det noen som kan si meg:
Hva er egentlig den langsiktige strategien til PEN relatert videre vekst, utover guide produksjon av olje?
Skal fundamentet i fortettelsen kun være som erfart hittil, så blir det ensidig og lite ekspansiv virksomhet, hvor etter min mening gass burde hatt en naturlig plass.
PEN gjør det godt med høy oljepris, men mister alt for mye krutt ved oljepris ala i dag eller lavere. En tilstand og nivå på oljepris som er antatt vedvare ut i 2026. Blir det lagerbygging i 2025, må dette tæres på først, før oljeprisen kan vende tilbake til "normalt" leie. Markedet ser hen til Kina vedr. økende oljepris, men her tror jeg markedet feilvurderer en smule. For Kina posisjonerer seg for fremtiden ved å ta i bruk max av fornybar energi, egne ressurser av O&G, men ikke minst kull. Derfor må kull ses i relasjon nasjonens egne interesser. Kan godt være at Kina må importere mer olje, men landet tar sikte på å ekspandere (Taiwan) og gjør alt for å kutte fossil import fra USA. Dvs. max å fristille seg fra Trump og hans politikk.
Mitt ståsted i OKEA har utviklet seg rent kursmessig til elendige greier. Imidlertid har dette selskapet potensial til å revansjere seg. OKEA har gass og kommer til å øke andelen. Gass - hvorfor ikke også for PEN? Som det heter, man kan ikke få i pose og sekk. Ettersom aksjonærene skal ha sitt, må veksten stå i forhold til øvrig funding. Tror VAR med relativt sett høy andel gass vil gjøre det bra i fortsettelsen.
Hva er egentlig den langsiktige strategien til PEN relatert videre vekst, utover guide produksjon av olje?
Skal fundamentet i fortettelsen kun være som erfart hittil, så blir det ensidig og lite ekspansiv virksomhet, hvor etter min mening gass burde hatt en naturlig plass.
PEN gjør det godt med høy oljepris, men mister alt for mye krutt ved oljepris ala i dag eller lavere. En tilstand og nivå på oljepris som er antatt vedvare ut i 2026. Blir det lagerbygging i 2025, må dette tæres på først, før oljeprisen kan vende tilbake til "normalt" leie. Markedet ser hen til Kina vedr. økende oljepris, men her tror jeg markedet feilvurderer en smule. For Kina posisjonerer seg for fremtiden ved å ta i bruk max av fornybar energi, egne ressurser av O&G, men ikke minst kull. Derfor må kull ses i relasjon nasjonens egne interesser. Kan godt være at Kina må importere mer olje, men landet tar sikte på å ekspandere (Taiwan) og gjør alt for å kutte fossil import fra USA. Dvs. max å fristille seg fra Trump og hans politikk.
Mitt ståsted i OKEA har utviklet seg rent kursmessig til elendige greier. Imidlertid har dette selskapet potensial til å revansjere seg. OKEA har gass og kommer til å øke andelen. Gass - hvorfor ikke også for PEN? Som det heter, man kan ikke få i pose og sekk. Ettersom aksjonærene skal ha sitt, må veksten stå i forhold til øvrig funding. Tror VAR med relativt sett høy andel gass vil gjøre det bra i fortsettelsen.
Redigert 27.05.2025 kl 12:56
Fremover
27.05.2025 kl 12:51
2854
FF: Når ble du interessert i Zenith? Vil huske at du har uttrykt noe negativitet en god stund tidligere. Ved siden av det så bemerker jeg en veldig stor omsetning over tid. Kan ikke huske at Panoro har klart dette mer enn noen dager av gangen, men du har jo vært inne i panoro lengre. Det var en tid da folk på xtrainvestor fulgte aksjen før de ble desillusjonert og startet å disse den.
Fluefiskeren
27.05.2025 kl 13:12
2832
Det er riktig det. Har vært kritisk til at de skal klare å vokse noe særlig som oljeselskap. De har satset i en rekke land hvor det nesten er å be om trøbbel. Nevner Jemen og Sør-Sudan. De har også mislykkes i Kongo Brazzaville og Benin. Mulig de produserer olje fra noen brønner i USA, men det er helt marginalt. Deres inntekter kommer fra gass og strømproduksjon i Italia.
Men plutselig hadde de fire voldgifter gående. Tre av dem mot Tunisia hvorav den første er vunnet, og neste avgjøres muligens allerede i juni. Den er ganske lik den første og sjansen for å vinne der er også stor. Så det er nok et forventningsrally vi ser.
Tunisia med sitt statelige selskap, ETAP, har opptrådd helt hinsides. Jeg har som kjent vært skeptisk til Panoro sin satsning i Tunisia fra dag en. Dette med disse voldgiftene kan faktisk være positivt for oss da de neppe tør å gjøre det samme en gang til.
Men plutselig hadde de fire voldgifter gående. Tre av dem mot Tunisia hvorav den første er vunnet, og neste avgjøres muligens allerede i juni. Den er ganske lik den første og sjansen for å vinne der er også stor. Så det er nok et forventningsrally vi ser.
Tunisia med sitt statelige selskap, ETAP, har opptrådd helt hinsides. Jeg har som kjent vært skeptisk til Panoro sin satsning i Tunisia fra dag en. Dette med disse voldgiftene kan faktisk være positivt for oss da de neppe tør å gjøre det samme en gang til.
d12m
27.05.2025 kl 14:41
2901
En ting er mulig oppkjøp av produksjon, men hva med omvendte? At noen med mye prospekter/funn kjøper Panoro for å nettopp kjøpe produksjonen vår? Hva ønsker vi mest? Jeg hadde glatt takket ja til et bud på medio 30-tall
Fluefiskeren
27.05.2025 kl 15:10
2871
Det er en mulighet, men jeg har ikke så mye tro på det. Tror de færreste vil ha Tunisia, men den prises nok veldig lavt også.
Skal aldri si aldri.
Skal aldri si aldri.
Spitzer
27.05.2025 kl 15:28
2872
For noen år tilbake overtok Panoro DNO sin Tunisia-virksomhet hvor PEN fikk cash med på dealen som skulle dekke store deler av kostnad med tilbakelevering av lisenser. Hammamet ble levert tilbake ganske kjapt og nå SFAX-offshorelisensen.
Ser vi bort fra Tunisia så tenker jeg PEN kunne vært interessant for DNO fordi DNO kunne tenke seg å styrke vest-afrika-delen av selskapet. De har produserende eiendel utenfor Elfenbenskysten. PEN er et "pure-play" vestafrika-selskap. DNO kunne enkelt kjøpt PEN, solgt ut/gitt vekk Tunisia-delen og hatt et tredje robust ben å stå på.
Ser vi bort fra Tunisia så tenker jeg PEN kunne vært interessant for DNO fordi DNO kunne tenke seg å styrke vest-afrika-delen av selskapet. De har produserende eiendel utenfor Elfenbenskysten. PEN er et "pure-play" vestafrika-selskap. DNO kunne enkelt kjøpt PEN, solgt ut/gitt vekk Tunisia-delen og hatt et tredje robust ben å stå på.
Fluefiskeren
27.05.2025 kl 16:00
2874
Ikke dårlig tenkt det. De er så avgjort en kandidat. En annen er Vaalco som jo opererer både i Gabon og Ekvatorial-Guinea. På de to store lisensene rundt EEA- området ville de hatt størst eierandel og mulig operatørskap på bekostning av BWE. Imidlertid har de ekspandert en del i senere tid allerede og har neppe kapital til så mye mer.
Fint driv i kursen nå på tross av fall for Brent
EDIT Skulle jeg nok ikke sagt. Pang ned en krone.
Fint driv i kursen nå på tross av fall for Brent
EDIT Skulle jeg nok ikke sagt. Pang ned en krone.
Redigert 27.05.2025 kl 16:06
Trond.heim
27.05.2025 kl 20:12
2793
Slik jeg vurderer « faren for å bli kjøpt opp» er selvsagt økt når kursen er lav, pt. er børsverdien rel. Lav.
For oss som aksjonærer vil et oppkjøp være, « end of story» med bra kurspåslag i det korte bildet-.
Dersom denne kursen er 35, vil de fleste være fornøyd.
Paradokset er selvsagt at de som evt kjøper selskapet med verdi kr. 35x antall aksjer, mener at dette er en verdi som de vil være istand til å øke/ videreutvikle.
Det er ikke veldig lenge siden flere av oss tenkte at kurs 40,- var innen rekkevidde ved oljepris 85 usd, produksjon 13 000 fat og positivt funn på Bourdon.
Det er egentlig kun oljeprisen som har knust drømmen.
For oss som aksjonærer vil et oppkjøp være, « end of story» med bra kurspåslag i det korte bildet-.
Dersom denne kursen er 35, vil de fleste være fornøyd.
Paradokset er selvsagt at de som evt kjøper selskapet med verdi kr. 35x antall aksjer, mener at dette er en verdi som de vil være istand til å øke/ videreutvikle.
Det er ikke veldig lenge siden flere av oss tenkte at kurs 40,- var innen rekkevidde ved oljepris 85 usd, produksjon 13 000 fat og positivt funn på Bourdon.
Det er egentlig kun oljeprisen som har knust drømmen.
Redigert 27.05.2025 kl 20:20
Fluefiskeren
28.05.2025 kl 12:29
2457
Panoro Energy CEO to Outline Infrastructure-Led Exploration at AEW 2025
Kommer til høsten
https://aecweek.com/panoro-energy-ceo-to-outline-infrastructure-led-exploration-at-aew-2025/
Kommer til høsten
https://aecweek.com/panoro-energy-ceo-to-outline-infrastructure-led-exploration-at-aew-2025/
Fluefiskeren
28.05.2025 kl 13:52
2442
Overraskende dårlig kursutvikling for oljeselskapene på en dag med økende oljepris. Alle de tre store i rødt. PEN troner faktisk på topp selv om den bare stiger 0,82%.
Synes den imidlertid har en tendens til å synke når det begynner å nærme seg stengetid. Håper den trenden er slutt.
Rettelse. Aker Bp er opp.
Synes den imidlertid har en tendens til å synke når det begynner å nærme seg stengetid. Håper den trenden er slutt.
Rettelse. Aker Bp er opp.
Redigert 28.05.2025 kl 14:10
Fluefiskeren
28.05.2025 kl 14:47
2413
Minner om:
Siste sjanse for å kjøpe dersom man ønsker utbytte på aksjene er på fredag.
Utbetaling 10. juni
Utbytte: 0,684 kr pr. aksje.
Tilskudd til feriepenger.
Siste sjanse for å kjøpe dersom man ønsker utbytte på aksjene er på fredag.
Utbetaling 10. juni
Utbytte: 0,684 kr pr. aksje.
Tilskudd til feriepenger.
Redigert 28.05.2025 kl 14:48
Fremover
28.05.2025 kl 14:57
2413
Jeg syns bare det er så merkelig at det er så lite handler for tiden i Panoro. Det blir bare småjokking der ingen hverken tjener eller taper penger.
Vi kan jo ikke bare handles fra oljepris i evig tid uansett om det ikke kommer triggere. Vi får jo mye salg i de neste kvartalene så det er jo nå logisk sett det burde komme investorer løpende. Og straks kommer sommermånedene som regel pleier å bringe lavt volum. Nei, jeg vet ikke hva som må til.
Vi kan jo ikke bare handles fra oljepris i evig tid uansett om det ikke kommer triggere. Vi får jo mye salg i de neste kvartalene så det er jo nå logisk sett det burde komme investorer løpende. Og straks kommer sommermånedene som regel pleier å bringe lavt volum. Nei, jeg vet ikke hva som må til.
Foreigner
28.05.2025 kl 16:12
2356
Just get used to the fact that oil companies are only seens as dividend companies. PEN gives about 11% direct return. So unless the dividend goes up the price will stay where it is. And please don't talk to me about the share buyback program. That is just smoke and mirrors with no effect on the share price.