Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 276984

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Spitzer
02.06.2025 kl 11:23 4614

Kursen er justert for utbytte. Sluttkurs fredag var 24,05. Kurs nå er lavere enn sluttkurs fredag.
Fluefiskeren
02.06.2025 kl 11:36 4641

Huff. Du har rett. Da er den ned 0,15 kr, men altså ikke så mye som utbyttet heldigvis.
Fremover
02.06.2025 kl 11:53 4603

På en måte har den jo falt, men dagen startet ikke med noen handler til kurs som burde vært ca 23,4 som blir hvis utbyttet regnes inn. Men den har jo falt så mye i det siste så skulle bare mangle hvor stort avviket skal være mellom selskapsverdier og aksjekurs.
Det som er litt kjipt er at vi ikke får utbyttespengene samtidig som kursen sannsynlig er som lavest. Da kunne man ha fått rimeligere aksjer enn det sannsynlig vil være 10-11 Juni.
Olja er jo opp til tross for Opec+ produserer mer.
Redigert 02.06.2025 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
msmekk
03.06.2025 kl 00:21 4318

Skifer produserer mindre og mindre så olja vil nok ligge rundt 70$ i 2025. Jeg betrakter videre at Panoro er den beste og billigste olje aksje å satse på.
Fremover
03.06.2025 kl 08:49 4163

Når det lages prognoser på 57 Usd fatet I siste kvartal og 55 Usd 1e q I 2026, tar man hensyn til at tilbud ikke blir så mye da flere land ikke kan opprettholde produksjon til den prisen?
https://www.dagensps.se/bors-finans/ravaror/sa-forvantas-oljepriset-utvecklas-i-ar-och-2026/
Fluefiskeren
03.06.2025 kl 19:50 3915

OLJE & OLJESERVICERAPPORT: SB1M er ute med en større rapport for sektorene med følgende anbefalinger etter at de kutter prisestimatet for Brent til USD 67 (70) for 2025 og USD 70 (75) for 2026:
Equinor kjøp NOK 290 (320). Aker BP kjøp NOK 270 (280). BlueNord NOK 700 (775), gjentar kjøp. BW Energy NOK 33 (35), nøytral. DNO NOK 15 (17), kjøp. IPC SEK 175 (200), kjøp. Okea SEK 22 (26), kjøp. Panoro NOK 33 (38), kjøp. Petronor NOk 11 (12), nøytral. Vår Energi NOK 37 (39), kjøp. Questerre NOK 2, nøytral.
De tror videre oljeselskapenes investeringer er flate i 2025 og vil falle 5% i 2026.

PEN er vel den som har lengst vei til kursmålet.
Fremover
03.06.2025 kl 19:54 3926

Ja det er lite aktivitet på forum. Er litt lei av at kursbevegelser kun tar utgangspunkt i brent. Når brent er positiv så ja da er det bra, men det blir ikke noe større kursutslag av det. Jepp, det blir noe volum etterhvert hver dag, men det er mest grunnet nedsalg. Ellers så fiskes det friskt når kursen blir holdt tilbake. Store poster på både opp og nedsiden. Med ettertanke så er det å gjøre den samme oppgaven. Sitte å avvente, siden det ikke er noe større tap eller gevinst å hente så lenge , hva jeg kan lese inn, er en større aktør som styrer hvis vi skal opp eller ned. Jeg har prøvd flere ganger å kjøpe eller selge , og det er store skjulte ordrer som stagger kursbevegelser. Kjøper man 3000 så skjer ingenting i ordrebilde ,og hvis noen kjøper mer så blir det kun en kort oppgang på 10 øre , etter det så selges kursen ned igjen. Jeg tenker : hvorfor kjøper ikke Panoro / arctic mer taktisk , altså større poster og mer ufrekvent, for å utfordre playmaker? Når selskapet selv er en av de største kjøperne. hvorfor ikke konkurrere med de som det ser ut styrer hele handelsmønstret? Det er flere i styret som også er eiere så strech the rules.
Redigert 03.06.2025 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Ro
04.06.2025 kl 09:13 3690

Fin start idag med rask oppgang opp til 24.10 .. men hissige selgere presser kursen ned igjen dessverre
I min liste med 8 oljeselskaper er d pr. nå kun Pen som er i rødt.
Grunnen jeg ser er som nevnt:. svært hissige selgere
Redigert 04.06.2025 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Tm3P
04.06.2025 kl 09:36 3682

Svært hissige? Er jo såvidt noe omsetning ;)
sologsommer22
04.06.2025 kl 09:44 3729

QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED har startet ny short i PEN, sannsynligvis via EUROCLEAR BANK på sist fredag da de solgte over 176k aksjer. Ser ut som de fortsetter denne uken !

QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED har startet en ny short-posisjon i Panoro Energy (PEN) via EUROCLEAR BANK. Dette kan ha betydning for kursutviklingen og sentimentet rundt aksjen fremover.

Du finner detaljene her:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010564701
Fremover
04.06.2025 kl 09:45 3751

Året fra pandemien var det hissige handler. Mye mer volum. Slik nå så ser investorene kun etter den beste inngangen. De som kjøper på ask og ikke bid blir ofte direkte belønnet med nedsalg av kurs. Ganske kjedelig børstider nå. Og det å være enig i at bare med tanke på utbytter 4 ganger i året som er bedre enn bankrente er en ganske monoton tilværelse. Olje og aksjemarkedet er ikke en forening som trekker til seg investorer for tiden. Det å produsere olje er mer spennende enn aksjemarkedet.
Fremover
04.06.2025 kl 09:50 3762

Jeg trodde shortere kun så til aksjer som er høyt priset. Pen er jo sjeldent lavt priset nå og burde medføre større risiko å shorte, men det funker så lenge vi ikke har flere investorer som vil inn.
Det er sikkert derfor kursen ble så pass gruset ved påsketid når det både er shortsalg og noen større investorer som skulle ut.

Og derfor det er så mye aksjer til salgs som bremser når det er så liten kjøpstilstrømning
Det hadde vært gøy hvis Qube ble utfordret, da kunne kursen gå en hel del.
Redigert 04.06.2025 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Ro
04.06.2025 kl 14:05 3651

Angående shorting. Ja. Det er utrolig hva de kan ta sjansen på..
Og det er utrolig hvor langt en aksje kan falle på tross av god inntjening osv..
Om oljeprisen nå hadde gått under 60 hadde de nok fått til mye stygt.
Om den holder seg nogenlunde så skulle rundt 23 være bunnen skulle en tro..
Fremover
04.06.2025 kl 17:36 3567

Det som forundre meg er at når olja beveger seg brått opp og ned så er det et tegn på at handlene også tar disse bråe kastene. Når oljeaksjer nesten bare gjesper over bevegelsene, hvorfor skjer det samme ikke i oljeauksjonen? Slik vi ser nå så går aksjekursen ikke noe nevneverdig på bevegelsene. Så hva skal olje aksjer prises til I fremtid når ikke produksjon betyr noe og til slutt ikke bevegelser i brent får noen troverdighet. Jeg skuer og ser at oljeindeks flytter oljeaksjer veldig lite, så hva blir triggere.?
Det beste hadde vert hvis oljeaksjene driter i brentbevegelser og sitter støtt ved hva selskapene presterer. Da får vi en prising som bedre harmonerer med faktiske verdier I de enkelte selskaper.
Redigert 04.06.2025 kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.06.2025 kl 17:59 3553

Nettavisen:

«Saudi-Arabia-rykter: Nå faller oljeprisen brått. Norsk olje stuper i pris«

https://www.nettavisen.no/nyheter/saudi-arabia-rykter-na-faller-oljeprisen-bratt/s/5-95-2467469

Tror ikke dette fortjener den dramatikken Nettavisen gir det.

Redigert 04.06.2025 kl 18:00 Du må logge inn for å svare
Fremover
04.06.2025 kl 18:14 3534

Nei, nettavisen bygger på klikk.
Uansett så må jo panoro basere seg på egen produksjon og økonomi. Hva markedet tar for avgjørelser må bli opp til de. Jeg har konstatert akkurat som deg at vi prises alt for ofte basert på brent. Det kan ikke vedvare. Vi produserer mer nå enn tidligere og det må komme oss aksjonærer til gode før eller seinere.
Det som er interessant er at prognosene for oljen er så vanskelig å forutsi. Allikevel så er siste trend at oljeprisen går motsatt vei av hva som er forutsagt. Jeg tror ikke at IEA eller EIA tar utgangspunkt i hva en lavere oljepris betyr for produsentene. Så ev overraskende kan bli at oljeprisen går opp.
Redigert 04.06.2025 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.06.2025 kl 18:51 3583

Orkansesongen i Karibien starter 1. juni og varer ut november. Det ventes over normal aktivitet.

Tiltak kan være midlertidig stengning av virksomheten i Mexicogulfen (nå kommer vel Trump og arresterer meg for ikke å si Amerikagulfen). Vi har sett eksempler på det med nedstenging av inntil 80 % av riggene og medfølgende høyere oljepriser.

Det tragiske er at varsling og tiltak mot dette har utfordringer nå etter at Trump/Musk har avsatt mange av de ansatte i NOAA. Vi vet jo at han er motstander av naturvitenskap.

https://eu.usatoday.com/story/news/weather/2025/05/22/hurricane-season-2025-noaa-forecast/83668265007/
Trond.heim
04.06.2025 kl 20:34 3517

Lurer på om det var i 2019 jeg deltok på en emisjon på kurs 22,75?

Dagens kurs på 24,05 er utenfor det vi så for oss, den gang. Men vi har opplevd kurser på både 30 og 35.
Jeg vil tro vi får oppleve det igjen
Redigert 04.06.2025 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.06.2025 kl 20:50 3496

Det går opp og ned ja. Vi opplevde 2- tallet i 2017 og 5-tallet i 2020 (korona). Alt i alt har det vært en pen oppgang siden da i det minste. Vi har jo begge to vært med på den.

Tror ikke så mange vet hvor mye selskapet slet i 2016 - 2017 etter at Harvest Natural Resources gikk konk. Også Panoro slet virkelig da. Vi kunne aldri ha utviklet Dussafu alene. Vi ble vel egentlig reddet av BW Energy som forsåvidt kom til dekket bord med Tortue som jo Panoro var med å finne.

Det var litt historie. Jeg og flere andre med har vært med siden Panoro så dagens lys i 2010.
JUICEitUP
04.06.2025 kl 21:17 3474

Har også vært med her siden tidenes morgen, først via utbytteaksjer fra NEC i sin tid. Solgte heldigvis alt der før det selskapet gikk nedenom og hjem. Deretter økte jeg porteføljen kraftig når kursene var lave og selskapet slet big time som FF sier. Var heldig og kvittet meg med alt bortsett fra en lyttepost første gang vi så 35 tallet. Fortjenestemessig i kroner har Panoro vært min desidert beste investering.

Samtidig doblet jeg lytteposten ved forrige letekampanje hvor det ble konkludert med ikke kommersiell brønn. Jeg presterte å kjøpe dagen før beskjeden på 33 kroner så det må vel være kandidat til tidenes dårligste kjøp. Da stupte naturlig nok kursen. Siden har den vel knapt nok vært så høy.

Synes både kursen og selskapet har presetert veldig dårlig de to siste årene. Så kan man selvfølgelig diskutere hvor mye man kan skylde på selskapet for dårlige prestasjoner og hvor mye man kan skylde på utenforstående forhold. 2024 var det første året hvor produksjonen skulle markant opp og vi skulle høste. Da ble det massive problemer på Dussafu med ESPer og drill utfordringer på EG. Samt at Tunisia produserte stadig mindre.

Så kom i år som skulle bli året vi virkelig skulle høste og møte en vegg av FCF. Da trynet oljeprisen og det er lite som tyder på at den skal kraftig opp, i alle fall på kort og mellomlang sikt gitt uttalelsene til OPEC. Forblir den på 60 skal vi være fornøyd, men det blir ikke en vegg av cash med den prisen. Nå er OPEX så lav at de klarer seg godt med lavere oljepris, sannsynligvis så lavt som høyt 40-tall, men da blir det ikke utbytte. Nå tror ikke jeg at vi kommer dit, men hvem vet.

Nei - det er et utrykk som heter at ingen ting vokser inn i himmelen. Jeg skulle helt klart kvittet meg med alt når jeg først solgte og skiftet beite, men så er det dette med sirkushester og sagmugg da.

Trond.heim
04.06.2025 kl 21:37 3453

Enig at ingen tre vokser til himmelen, men må minne om at kursen 3. juli 2024 var 35,40
Jeg var heldig og solgte litt pga huskjøp i Spania omtrent da.
Det underlige er jo at vi tydeligvis ikke vet vårt eget beste. Vi burde solgt mer fordi de fleste av oss hadde betydelig kursgevinst da.
Mye vil ha mer.

Det samme har skjedd da renten var lav, vi kunne bundet renten til omkring 2%. Vi visste at nedsiden var begrenset , men oppsiden på renten er nesten ubegrenset.
Det er vanskelig å forså at så mange av oss er så lite rasjonelle.
Vi kunne bundet renten på 2% og solgt Pen på 35.
Etterpåklokskap.

Men, nye muligheter vil dukke opp . Da dreier det seg muligens om å være fornøyd, på tross av å risikere et salg og oppleve at kursen fortsetter å stige.
Fremover
04.06.2025 kl 22:11 3421

Var også inne i NEC og tok et massivt tap. Gikk inn i Panoro rett etter kræsj -pandemien og har vel fått noe igjen for det. Men det meste kan man tilskrive markedssvingninger. Når vi nå ser at Panoro faktisk drar inn mye mer pæng så møter de markedsuro og fosssilmotstand. Da ser man på hvilke premisser aksjemarkedet byggerseg, på nemlig likviditet. Ikke så mye selskapenes fortjeneste , men hvor mye kapital som strømmer inn i diverse sektorer. Spørsmålet nå er om bunnen er til å stole på. Hvis slik så kan man være komfortabel med at utbytte bøter på manglende kursoppgang. Pussig nok så vil disse tidspunktene for utdeling av tilbakebetaling av innskutt egenkapital medføre kortsiktig nedgang av aksjekurs, og hvis man bruker utbyttene til å kjøpe mer aksjer så vil det bli vinn/vinn i lengden, forutsatt at ikke gulvet i aksjekursen faller mye mer.. men det er klart at det foretrukne hadde vært å selv bestemme hvor mye og ofte man er inne i en enkeltaksje.
Ellers har jeg aldri likt muligheten for shortere å få låne aksjer for spekulasjon. Mange sier at det er sunt å prøve hold i om en aksje er vert det man tror. Jeg syns at den samme spekulasjonen ikke hensyntar selskapet men heller spiller på psykologien om hver enkelt aksjonær sin mening og redsel for å tape penger utenom det momentet om det risikable å være i aksjemarkedet.
Redigert 04.06.2025 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
04.06.2025 kl 23:27 3378

Mere mimring

Var også med i NEC, men solgte før konkursen da jeg forstod omsider at de aldri ville få tillatelse til å frakke i New York. Guvernøren hadde vanskelig med å bestemme seg, men så kom han med en uttalelse som viste at nå hadde han bestemt seg. Det kom en liten midlertidig oppgang og jeg benyttet anledningen til å selge meg ut. Det begrenset tapet mitt litt i hvert fall.
SinnaNecer'n
04.06.2025 kl 23:50 3468

Jeg ble dessverre med nec skuta til bunns. Da ble jeg sinna. Sinna på en guvernør som egentlig var positiv til fracking men som lot seg presse av fiffen i NY en viss miljøforkjemper ved navn Kennedy samt et hylekor av kjendiser fra Hollywood....hans politiske karriere sto jo på spill må vite......
Kom heldigvis inn i pen for fullt i tide....og resten er en god historie.
Ro
04.06.2025 kl 23:53 3476

Kjenner meg igjen her.
Pen har absolutt kunne gitt meg mye mer, men med problemer å selge på grønt så blir resultatet deretter😁
Men litt ble d ifjor da heldigvis. Ser gode muligheter iår også om olja kunne ta av litt..
bmw5
05.06.2025 kl 11:00 3266

Rykter om OPEC+ merproduksjonen var antagelig bare rykter. Oljeprisen vil antagelig ligge på 65 +- usd inntil nye meldinger kommer fra OPEC+.
Med hensyn til PEN er det to ting som kan sende kursen opp: 1 oljeprisen på over 70 usd. 2 Positiv melding om EG-23. EG- 23 kan bli et meget bra produserende felt for PEN dersom de får det til å fungere.

Tunisia har som Norge signert en avtale med EU \ FN om å redusere CO2 fra produksjonen og av den grunn blir det antagelig ingen nye brønner foreløpig. Kjøp av produserende felt kan komme, men lite sannsynlig dette året. Vell vi for være for nøyd med utbytte og og vente på bedre oljetider fremover.
Fremover
05.06.2025 kl 16:41 3080

Tenker at utfallet i sluttauksjonen I går og idag får tilskrives qube sin short. Håper det koster de dyrt å tisse I motvind.
Ro
05.06.2025 kl 23:39 2908

Håper da det. Var det antall aksjer omsatt i sluttauksjon du tenkte på da?
Fremover
06.06.2025 kl 05:29 2842

Nei, men at det dagsintra går ned til den laveste prisen fast olja ikke har samme utvikling
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 11:28 2647

Du har rett i at det har skjedd noen ganger i det siste. Senest de to siste dagene. Hvorfor det skjer er vanskelig å vite. Det er neppe shorting. Det ser ikke ut til at QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED har shortet noe i juni.
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 11:38 2631

«Petrobras CEO: ‘There is no future for an oil company without exploration’
In an exclusive interview, Petrobras chief executive Magda Chambriard warns that Brazil is offering fewer exploration opportunities»

Til de her som mener PEN skal innstille letevirksomhet og i stedet bare betale ut utbytter.

https://www.upstreamonline.com/exclusive/petrobras-ceo-there-is-no-future-for-an-oil-company-without-exploration-/2-1-1829327

Fremover
06.06.2025 kl 14:14 2512

Er det ikke moment 22 da?
Når oljeprisen er lav og investorer ikke flokes til Panoro og andre så vil enda mer investeringer tappe selskapet for penger. Aksjonærer selger seg ut for å høste i andre sektorer underveis. Letevirksomhet er bra for selskapet , men hva er poenget å betale gildet med enda lavere aksjekurs uten garanti for funn.
Jeg tror heller ikke det er bra for selskapene, men dette har blitt en tvungen strategi for å holde på kapital og aksjonærmasse.
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 14:59 2462

Overraskende positiv dag for flere oljeaksjer. Det er først nå at oljeprisen kom opp på der den var ved børslutt i går. Alle oljeaksjer utenom QEC og PEN er i grønt. PEN gikk i det minste i balanse nå.
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 15:03 2464

Og der gikk også PEN i grønt. Fortsatt like avhengig av Brent på godt og vondt. Mest vondt i år dessverre.
Fremover
06.06.2025 kl 15:36 2422

Ja. Vi ser at det kun er kjøpt noen tusen aksjer på 23,95.
Det må være lov å la vær å sette ned prisen hvis kjøperne nøler. Det beste er hvis fikk oppgangen I brent å vare lengre.
Det er utrolig. Brent går over 66 og allikevel selges kursen ned. Vi hadde brent med oss men nå er den like]gyldig for handlene. Sannsynlig (uansett om du FF ikke mener det er tilfelle så er det en eller annen shorterne I Panoro) og de er vel de eneste som interesse i å selge ned kursen. Det om dette, det er lov det. Men mer trøblete er mangel på kjøpere. Hvis det nå som noen sier at man ikke trenger å sitte i Panoro på lang tid så vil det bli en kjedelig sommer.
Redigert 06.06.2025 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Haussegutten
06.06.2025 kl 15:57 2389

Etter at jeg har sett responsen og utfallet av forrige tilbakekjøpsprogram så har jeg begynt å helle mer mot at jeg gjerne skulle hatt over 0.9 per aksje i ekstraordinært utbytte fremfor nytt tilbakekjøp over 1 år. Da kunne jeg heller benyttet utbyttet til å kjøpe flere aksjer eller kjøpt champagne.
Fremover
06.06.2025 kl 16:05 2386

Ja, litt enig. Når selskapet kjøper aksjer så har de mulighet til å dedikere de til insentiveprogrammer for seg selv.. Er ikke veldig happy over at ledelsen belønner seg I større utstrekning enn hva de kunne vært fornøyd med som aksjonærer kjøpt fra egen lomme.
Vi sliter med å tiltrekke oss flere inn i aksjen og de som møter de få som gidder er nedsalg. Så jeg er litt negativ over aksjemarkedet,så ja takk mer utbytte og mindre tilbakekjøp da vi ikke kan være helt sikker på hva som skjer med de aksjene.
Fremover
06.06.2025 kl 16:10 2381

Der kom en slump med kjøp bare så veldig frekvent at man tror at markedet har sovnet
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 16:25 2354

Du må huske på at dette tilbakekjøpet øker verdien av utbytte fordi det blir færre aksjer å dele på.
Foreigner
06.06.2025 kl 16:27 2362

Agree. Share buyback is smoke and mirrors. And if it would increase the share price the only way to benefit from it iis by selling yourself out of the company. Then what? You would not be getting any dividends anymore either.
Ro
06.06.2025 kl 16:34 2350

Passende oppgang på slutten der. God helg 😊
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 16:34 2359

Da ble det motsatt i dag med oppgang på slutten i motsetning til de to foregående dagene. Pen oppgang på slutten av dagen og endte 1,68 % opp til 24,20 kr. En liten oppgang uken sett under ett.
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 16:42 2349

Denne er norsk dessverre, men…

«Så bør du foretrekke vanlig utbytte eller tilbakekjøp av aksjer?

Som du har lært i denne artikkelen er det forskjell på utbytte og tilbakekjøp av aksjer.

Tilbakekjøp er mer fordelaktig fordi:

det ikke utløser skatt
og du kan velge timing av en eventuell utbetaling selv
Men det er helt avgjørende at ledelsen ikke kjøper tilbake overprisede aksjer, siden det er verdiødeleggende.

Hvis du har stor tro på selskapet og at ledelsen er flinke kapitalforvaltere, og du synes aksjene er billig eller rettferdig priset, da er tilbakekjøp av aksjer den beste løsningen.

Hvis aksjene derimot er overpriset vil utbytte være bedre. Da unngår du at ledelsen ødelegger dine verdier.

Mer om forskjellen mellom utbytte og tilbakekjøp i artikkelen.

https://investorkurs.no/tilbakekjop-av-aksjer-eller-utbytte-hva-er-best-for-deg-som-investor/

Redigert 06.06.2025 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
99999
06.06.2025 kl 17:28 2317

Tilbakekjøp er det beste akkurat nå med lav oljepris.
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 17:44 2329

Og så var runde to med tilbakekjøp i gang.

https://mb.cision.com/Main/399/4160304/3491274.pdf
Patron72
06.06.2025 kl 17:56 2391

Tilbakekjøp er fint, men det er jo litt avhengig av hva de gjør med aksjene.
Jeg er helt for sletting.
Men så har du også tilbakekjøp til ansatteprogram(det er vel ikke så aksjonærvennlig).
Eventuelt at selskapet beholder aksjene og bruker dem i fremtidige transaksjoner.
99999
06.06.2025 kl 18:12 2424

Olje prisen opp mer enn 3% denne uken.

ICE Brent futures are set to close this week above $66 per barrel, a more than 3% weekly gain after markets were buoyed by the prospect of US-China trade talks, all the while derailed US-Iran and Russia-Ukraine negotiations have kept geopolitical risk premia intact. Supply risks from Canada’s wildfires seem to be subsiding after Alberta saw some rain earlier in the week, however, they might reappear again on forecasts of upcoming June heatwaves.
Fremover
06.06.2025 kl 19:32 2326

Ja, de fra 2024./25 men hva skjer med neste år, er det uttalt hva som skjer med de?
Fluefiskeren
06.06.2025 kl 20:33 2400

Ja, de har det. Det blir som forrige gang:

«In order to comply with the European Market Abuse Regulation, the Company has provided the following required information: (i) under the repurchase program, as may be effected under the Arctic agreement, the Company may repurchase up to NOK 100 million of its common shares during the period from June 2025 until June 30, 2026 (subject also to a maximum limit of 11.7 million shares as approved at the 2025 AGM), and (ii) the purpose of the buy-back program is to reduce the number of common shares of the Company outstanding and to provide a return to Company shareholders. »

Puhh. Det var en lang setning.