PetroNor: Utbyttemaskinen
Ørkenvandringen er over. Nå er det tid for å høste inn utbytter. Første mulighet kommer allerede i januar. Deretter ventes et nytt utbytte før sommerferien for 2024-regnskapet og så fortsetter det. Selskapets utbyttepolicy:
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Januar-utbytte: 2kr/aksjen. Siste dag med utbytte er 24. januar og ex-date 27. januar. Utbetaling ca 31. januar
Om selskapet:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon ca 5 000 bopd - infill drilling april 2025)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023 - first oil 2026?)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av 2026 - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som bordet i slutten av 2024. Resultat ennå ikke kjent. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Januar-utbytte: 2kr/aksjen. Siste dag med utbytte er 24. januar og ex-date 27. januar. Utbetaling ca 31. januar
Om selskapet:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon ca 5 000 bopd - infill drilling april 2025)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023 - first oil 2026?)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av 2026 - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som bordet i slutten av 2024. Resultat ennå ikke kjent. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Redigert 02.01.2025 kl 20:26
Du må logge inn for å svare
E Desperados
27.05.2025 kl 15:09
8805
Selskapet kommer jo til å tjene ca 2 kr per aksje etter skatt for 2025. Det er jo 20 % med dagens kurs. Mesteparten vil bli betalt ut utbytte. Så gitt at det ikke skjer noe i Økokrim-saken så er vel kursen ca 10 kr på ex.dato om et år igjen. Det er jo rimelig greie prosenter mtp at det er vekstpotensiale her også med PNGF Bis og Aje. Kan godt hende jeg reduserer posisjonen litt når Økokrim har henlagt og aksjen prises på litt høyere P/E, men inntil da så sitter jeg fornøyd med aksjene mine.
E Desperados
28.05.2025 kl 10:11
8366
Jeg er fortsatt skuffet over at ting tar tid, men sånn er det jo i Afrika. Og var ikke kjempeimponert over Q1. Men man kommer allikevel ikke unna det faktum at selskapet tjener gode penger målt mot dagens aksjekurs. Er vel mere det at jeg hadde håpet at man kunne få litt mere inntekter fra PNGF Bis og Aje i nær fremtid. Jeg føler at det er utsatt med 3 måneder hver gang det er kvartalspresentasjon :p
Mdg1
28.05.2025 kl 10:15
8545
De skal vel i utgangspunktet bare betale ut 30% av overskudd i utbytte. Men, ble jo mere i år. Ellers er jeg litt enig i Zenith. De som snakker om 10-15 kroner kan neppe regne. Tross alt 600 mill aksjer med opsjoiner og man må alltid regne en rabatt på et beløp de evt vinner. Vil ta lang tid å drive inn og vil løpe kostnader i prosessen. Så er jeg usikker hva avtaler advokatene har. Uansett så vil en seier i første sak utgjøre ca 2 kr pr aksje om man trekker fra skatt. Så priser man inn litt av ICSID saken og ender på ca 3-5 kroner avhengig av hvor mye hausing det blir. Solgte 55% av det jeg hadde på 2 kr.
E Desperados
28.05.2025 kl 10:38
8624
Økokrim kom jo på banen rett etter at utbyttepolicyen ble kjent, og til Q2 i august ifjor så hadde de en slide hvor de sa at som følge av dette så ble det endring av strategien. Ref utbytte så var dette hovedpunktene:
-The board has adopted a strategy focused on the current portfolio in Congo, Nigeria, and The Gambia with a tactical suspension of new business development efforts.
-Strategy focused on maximising value of existing portfolio and returning cash to shareholders
Så utbytte skal maksimeres, hvilket betyr at de bare kommer til å sitte med nok cash til å kunne finansiere Aje. Resten skal ut. Så 30 % av resultatet gjelder nok ikke lengre.
-The board has adopted a strategy focused on the current portfolio in Congo, Nigeria, and The Gambia with a tactical suspension of new business development efforts.
-Strategy focused on maximising value of existing portfolio and returning cash to shareholders
Så utbytte skal maksimeres, hvilket betyr at de bare kommer til å sitte med nok cash til å kunne finansiere Aje. Resten skal ut. Så 30 % av resultatet gjelder nok ikke lengre.
ks1977
28.05.2025 kl 16:30
8424
Det ville vært rart om selskapet gikk bort fra sin nye (mai 2024) utbyttepolitikk uten å være mer eksplisitt om det, skjønt de har kanskje ikke gjentatt strategien sin i det siste?
Uansett greit å påpeke at dine to kulepunkter er fra to forskjellige slides.
1) Det første kulepunktet er fra sliden "Company response to change in investigation status" og da kan det jo virke som at utbyttepolitikken er en respons på økokrim, men ordlyden her er "has" - rart om selskapet har en ny utbyttepolitikk som de da ikke deler med markedet.
2) Det andre kulepunktet er fra sliden "Summary", hvilket vel må tas som en oppsummering av Q2-rapporten og/eller "hvorfor investere i PNor"
https://petronorep.com/media/ls2dxsk1/pnor_24q2-pnor-presentation.pdf
Utbyttepolitikken om 30% kommer for øvrig frem på side 165 her:
https://petronorep.com/media/hv5npxi1/petronor-ep-asa-notice-of-agm-2024.pdf
Og statusen om "change in investigation status" er vel denne:
https://newsweb.oslobors.no/message/618493
Når det er sagt så er det rart at de økte til 2,2kr ved første anledning og ikke nevnte et pip om utbyttepolitikken på 30%... (hvilket vel ville gitt ca halvparten hvis jeg så rett i farten) Hvis 30% fortsatt er i effekt, så har de jo i policyen at de kan gi spesielle utbytter, men da kunne de lett påpekt at årets utbytte var av denne kategorien. I utbyttepolitikken fra 2024 skriver de også at de ønsker "The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term" - så kan man jo spekulere i om dette er det nye nivået de har tenkt å legge seg på
Noen som har lyst til å sende inn et spørsmål til selskapet og spørre hva/om selskapets utbyttepolitikk er p.t? (eller er det noen som har noe å utfylle/klargjøre i så måte?)
Uansett greit å påpeke at dine to kulepunkter er fra to forskjellige slides.
1) Det første kulepunktet er fra sliden "Company response to change in investigation status" og da kan det jo virke som at utbyttepolitikken er en respons på økokrim, men ordlyden her er "has" - rart om selskapet har en ny utbyttepolitikk som de da ikke deler med markedet.
2) Det andre kulepunktet er fra sliden "Summary", hvilket vel må tas som en oppsummering av Q2-rapporten og/eller "hvorfor investere i PNor"
https://petronorep.com/media/ls2dxsk1/pnor_24q2-pnor-presentation.pdf
Utbyttepolitikken om 30% kommer for øvrig frem på side 165 her:
https://petronorep.com/media/hv5npxi1/petronor-ep-asa-notice-of-agm-2024.pdf
Og statusen om "change in investigation status" er vel denne:
https://newsweb.oslobors.no/message/618493
Når det er sagt så er det rart at de økte til 2,2kr ved første anledning og ikke nevnte et pip om utbyttepolitikken på 30%... (hvilket vel ville gitt ca halvparten hvis jeg så rett i farten) Hvis 30% fortsatt er i effekt, så har de jo i policyen at de kan gi spesielle utbytter, men da kunne de lett påpekt at årets utbytte var av denne kategorien. I utbyttepolitikken fra 2024 skriver de også at de ønsker "The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term" - så kan man jo spekulere i om dette er det nye nivået de har tenkt å legge seg på
Noen som har lyst til å sende inn et spørsmål til selskapet og spørre hva/om selskapets utbyttepolitikk er p.t? (eller er det noen som har noe å utfylle/klargjøre i så måte?)
E Desperados
28.05.2025 kl 16:54
8673
Ble sagt under Q&A nå at han, med forbehold om oljeprisen når de løfter i Q4, forventer at neste års utbytte er på omtrent samme nivå. Så blir nok tett på 90% av overskuddet akkurat som for 2024.
ks1977
28.05.2025 kl 23:26
8461
Det fikk jeg ikke med meg (evt har glemt og ikke notert), men de sendte jo et visst signal når de ikke bare holdt de 2kr (som da var for 2023-produksjonen), men økte til 2,2kr (for 2024-produksjonen). Kanskje jeg må høre på Q&A-delen igjen :)
(jeg har notert at de ser for seg et utbytte basert på forrige års performance og cash-balance, men det sier ikke så mye ifht utbyttepolicyen fra 2024)
(jeg har notert at de ser for seg et utbytte basert på forrige års performance og cash-balance, men det sier ikke så mye ifht utbyttepolicyen fra 2024)
siddis
29.05.2025 kl 08:47
8271
Herlig aksje, tikker inn ca. 50 000,- hver sommer😊 Med dagens inflasjon og lånerente kan en gjerne vurdere å doble
solid1
30.05.2025 kl 08:50
7868
Gratulerer med dagen. Da er pengene på konto.
😊 kr 4,20 i år (2,2 i dag) er bra uttelling.
Lykke til. 🍻
😊 kr 4,20 i år (2,2 i dag) er bra uttelling.
Lykke til. 🍻
The Observer
30.05.2025 kl 09:35
7989
Noen kontoførere holder overføringen skjult så lenge som rimelig mulig for å oppnå egen fortjeneste med disponible midler. Bl.a. Nordnet.
markie
30.05.2025 kl 14:42
7857
Pngene er på min Nordnet knt..Hyggelig pengesum la oss alle håpe oljeprisen holder seg noenlunde. For mange flere utbytter..
Domen
02.06.2025 kl 09:34
7369
God uke alle sammen :) Da er utbyttet reinvestert ( Igjen ), og en gratis sydentur for familien.
Får håpe på noen positive Ø.K nyheter fremover nå så smeller den !
Får håpe på noen positive Ø.K nyheter fremover nå så smeller den !
Fluefiskeren
02.06.2025 kl 10:25
7362
Apropos Økokrim. Er det noen som har fått med seg hva denne påståtte markedsmanipulasjon egentlig er? Hvor stammer det fra og hvem har det isåfall gått ut over? Eller er det bare det at selskapet har holdt tilbake opplysninger til markedet i saken.
E Desperados
02.06.2025 kl 11:20
7299
Det var i forbindelse med reverse takeover av APCL. Utover det så er det vel ikke så mye markedet har blitt informert om. Kan være alt fra at Økokrim ga selskapet en status i saken så de kunne få tilgang til dokumenter til at de mener selskapet ga ut feilaktig informasjon og at Økokrim-kameratene og Petromal fikk for stor eierandel og de eksisterende APCL-aksjonærene fikk for liten eierandel i selskapet. Er vel bare Økokrim som vet her.
E Desperados
02.06.2025 kl 11:21
7311
Fikk utbytte raskt på konto sist. Ennå ikke sett noe til pengene denne gangen. Må ha vært for mange nuller for DNB å håndtere :p Hadde vært fint å kunne reinvestert på 10,1 og ikke 10,6...
Fluefiskeren
02.06.2025 kl 11:30
7450
Takk for svar. Jeg kom fra APCL og har altså muligens blitt svindlet. Liker det ikke, men gjort er gjort og spist er spist. Jeg sitter dessuten på utsiden nå.
Ellers kan det meldes at AXIMA fortsatt ligger i Port Gentile. Petronor skrev i Q1-presentsjonen at infill-programmet skulle starte "shortly". Da bør det vel være rett før den beveger seg sydover. Uansett ligger dette hos Perenco.
Ellers kan det meldes at AXIMA fortsatt ligger i Port Gentile. Petronor skrev i Q1-presentsjonen at infill-programmet skulle starte "shortly". Da bør det vel være rett før den beveger seg sydover. Uansett ligger dette hos Perenco.
hofa
02.06.2025 kl 11:30
7459
Jeg tror det var den PM Pnor sendte ud, hvor ØK umiddelbart efter anklagede dem for markedsmanipulation, hvorefter jeg sendte anmeldelse ind til ØK, om at de var de eneste der havde manipuleret markedet. Vi har efterfølgende skrevet sammen og min mening er at sagen er død og ØK, som for øvrigt også læser med her, skulle holde sig for gode til at respondere på en PM. Min mening er, at sagen er død og det burde ØK og Marianne også snart erkende.
E Desperados
02.06.2025 kl 12:32
7396
Vil bli (positivt) overrasket over Økokrim om saken henlegges fra deres side. Ser for meg at den vil være "aktiv" frem til foreldelsesfristen inntreffer.
E Desperados
02.06.2025 kl 15:19
7241
Foreldelsesfristen for grov korrupsjon (hvilket gjelder beløp over 100 000 kr) er 10 år. Selskapet fikk jo lisensen til PNGF Sud sent i 2016, så det skulle bety at foreldelsesfristen her vil være i løpet av Q3/Q4 neste år. Så det er maks av hvor lenge Økokrim kan holde på uten å enten henlegge eller ta ut tiltale.
EspedalH
02.06.2025 kl 15:44
7220
Taco Trump’n sørger nok for det. Blir nok opp og ned framover også. 😆 Oljeprisen vil kanskje også spille inn. Ser ut som det skal overproduseres fremover.
zaq1
02.06.2025 kl 16:13
7441
Foreldelsesfristen for grov korrupsjon i Norge regnes normalt fra den dagen det straffbare forholdet opphørte (straffeloven § 86 første ledd).
Detaljer:
• Grov korrupsjon reguleres av straffeloven § 387, og strafferammen er opptil 10 år fengsel.
• Etter straffeloven § 86, er hovedregelen at foreldelsesfristen følger maksimumsstraffen:
• Ved strafferamme på 10 år, er foreldelsesfristen normalt 10 år.
• Foreldelsen begynner å løpe fra:
“den dag den straffbare handling er opphørt”
Hva betyr «handling er opphørt»?
Dette tolkes konkret for hvert tilfelle. Ved korrupsjon er det gjerne:
• Datoen for siste bestikkelse (ytelse/mottak)
• Datoen for siste gjenytelse, dersom bestikkelsen var en prosess over tid.
• Hvis korrupsjonen skjer som et ledd i en pågående relasjon, kan det argumenteres for at handlingen ikke er “oppbrutt” før hele denne relasjonen opphører.
Unntak:
• Avbrudd i foreldelse skjer hvis for eksempel noen siktes eller tiltales (straffeprosessloven § 64).
• Ingen foreldelse for visse alvorlige forbrytelser, men grov korrupsjon har fortsatt foreldelse.
Eksempel:
Hvis en offentlig ansatt mottok bestikkelser i 2015, og siste ytelse ble gitt i desember 2015, starter foreldelsesfristen fra desember 2015, og saken vil i utgangspunktet være foreldet i desember 2025, med mindre etterforskning, siktelse eller tiltale har avbrutt fristen.
Gi beskjed om du ønsker å se rettspraksis eller nærmere vurdering av et konkret scenario.
Detaljer:
• Grov korrupsjon reguleres av straffeloven § 387, og strafferammen er opptil 10 år fengsel.
• Etter straffeloven § 86, er hovedregelen at foreldelsesfristen følger maksimumsstraffen:
• Ved strafferamme på 10 år, er foreldelsesfristen normalt 10 år.
• Foreldelsen begynner å løpe fra:
“den dag den straffbare handling er opphørt”
Hva betyr «handling er opphørt»?
Dette tolkes konkret for hvert tilfelle. Ved korrupsjon er det gjerne:
• Datoen for siste bestikkelse (ytelse/mottak)
• Datoen for siste gjenytelse, dersom bestikkelsen var en prosess over tid.
• Hvis korrupsjonen skjer som et ledd i en pågående relasjon, kan det argumenteres for at handlingen ikke er “oppbrutt” før hele denne relasjonen opphører.
Unntak:
• Avbrudd i foreldelse skjer hvis for eksempel noen siktes eller tiltales (straffeprosessloven § 64).
• Ingen foreldelse for visse alvorlige forbrytelser, men grov korrupsjon har fortsatt foreldelse.
Eksempel:
Hvis en offentlig ansatt mottok bestikkelser i 2015, og siste ytelse ble gitt i desember 2015, starter foreldelsesfristen fra desember 2015, og saken vil i utgangspunktet være foreldet i desember 2025, med mindre etterforskning, siktelse eller tiltale har avbrutt fristen.
Gi beskjed om du ønsker å se rettspraksis eller nærmere vurdering av et konkret scenario.
henrik9
03.06.2025 kl 16:02
7029
Pnor 11nok, nøytral
OLJE & OLJESERVICERAPPORT: SB1M er ute med en større rapport for sektorene med følgende anbefalinger etter at de kutter prisestimatet for Brent til USD 67 (70) for 2025 og USD 70 (75) for 2026:
Equinor kjøp NOK 290 (320). Aker BP kjøp NOK 270 (280). BlueNord NOK 700 (775), gjentar kjøp. BW Energy NOK 33 (35), nøytral. DNO NOK 15 (17), kjøp. IPC SEK 175 (200), kjøp. Okea SEK 22 (26), kjøp. Panoro NOK 33 (38), kjøp. Petronor NOk 11 (12), nøytral. Vår Energi NOK 37 (39), kjøp. Questerre NOK 2, nøytral.
OLJE & OLJESERVICERAPPORT: SB1M er ute med en større rapport for sektorene med følgende anbefalinger etter at de kutter prisestimatet for Brent til USD 67 (70) for 2025 og USD 70 (75) for 2026:
Equinor kjøp NOK 290 (320). Aker BP kjøp NOK 270 (280). BlueNord NOK 700 (775), gjentar kjøp. BW Energy NOK 33 (35), nøytral. DNO NOK 15 (17), kjøp. IPC SEK 175 (200), kjøp. Okea SEK 22 (26), kjøp. Panoro NOK 33 (38), kjøp. Petronor NOk 11 (12), nøytral. Vår Energi NOK 37 (39), kjøp. Questerre NOK 2, nøytral.
henrik9
03.06.2025 kl 16:06
7029
PEN derimot, har ganske langt opp til kursmål
Redigert 03.06.2025 kl 16:06
Fluefiskeren
03.06.2025 kl 16:35
6994
!0 av 10 hus har PEN på kjøp.
Litt synd det ikke finnes tilsvarende liste på E24 for PNOR
Litt synd det ikke finnes tilsvarende liste på E24 for PNOR
Redigert 03.06.2025 kl 16:36
nkamok
03.06.2025 kl 16:50
7062
Men PEN er den af mine olieaktier, der i særklasse, har performet dårligst det seneste år 🤬 Minus 33 % hvor både Pnor og DNO ligger på plus 8% .
Hvad fejler den aktie FF ? Jeg har endda købt mere op i den, men den rokker sig jo ikke ud af stedet 🫣
Hvad fejler den aktie FF ? Jeg har endda købt mere op i den, men den rokker sig jo ikke ud af stedet 🫣
Redigert 03.06.2025 kl 16:51
Fluefiskeren
03.06.2025 kl 17:11
7075
Nå spør du vanskelig. Når ingen analytikere vet det er det ikke lett. De fikk ikke noe løft fra produksjonsøkningen fra Dussafu i motsetning til BWE som har steget mye på de samme nyhetene.
Beklager. Jeg aner ikke. Børs er mye psykologi og mindre logikk. De gjør det dårlig i Tunisia, men de har ikke så mye produksjon der. Boret tørt i Ekvatorial-Guinea i fjor høst, men der hadde de bare 12 % eierandel og COS var 25 %. Det er i hvert fall ikke årsaken da den faktisk steg litt på dette.
Må noen år tilbake nå for å finne en bra periode. Over en del år er den vel en av de beste. 116 % opp over siste fem år og 372 % over de siste 10 år. Har vært aksjonær i hele denne perioden.
Aksjen følger oljeprisen mer slavisk enn andre oljeselskaper og det er jo ikke positivt mht. prisutviklingen til Brent siste år. Kan ligge noe der også.
EDIT Kan ta med at en del store aksjonærer har solgt seg ut siste år.
Beklager. Jeg aner ikke. Børs er mye psykologi og mindre logikk. De gjør det dårlig i Tunisia, men de har ikke så mye produksjon der. Boret tørt i Ekvatorial-Guinea i fjor høst, men der hadde de bare 12 % eierandel og COS var 25 %. Det er i hvert fall ikke årsaken da den faktisk steg litt på dette.
Må noen år tilbake nå for å finne en bra periode. Over en del år er den vel en av de beste. 116 % opp over siste fem år og 372 % over de siste 10 år. Har vært aksjonær i hele denne perioden.
Aksjen følger oljeprisen mer slavisk enn andre oljeselskaper og det er jo ikke positivt mht. prisutviklingen til Brent siste år. Kan ligge noe der også.
EDIT Kan ta med at en del store aksjonærer har solgt seg ut siste år.
Redigert 03.06.2025 kl 17:16
Fluefiskeren
03.06.2025 kl 17:38
7135
Når det gjelder kursutviklingen til PNOR er den mye lettere å forutsi. Utviklingen før og etter de to utbyttene ligner veldig på hverandre. Den toppet litt lavere på den andre enn den første og nedgangen var ganske lik. Nedgangen sist fortsatte ganske lenge og var godt ned på 9-tallet. Det kan fort skje denne gangen også i fravær av nyheter.
EspedalH
03.06.2025 kl 19:38
7114
Og Trump limbo. Tipper det blir en del børs uro når han setter igang med toll styret igjen.
E Desperados
03.06.2025 kl 19:55
7467
Jeg tenker at utbytte er for lavt i PEN til at det blir noen kursfest. Har man tro på at olja koster 70-80$ om ti år så er BWE et mye bedre kjøp til dagens kurs. Om man tror oljen begynner å fases ut om 5 år så har PEN for mye gjeld og man bør heller kjøpe PNOR som er net cash. Så jeg tror de faller litt mellom to stoler med den litt stusslige utbyttepolitikken de kjører for tiden.
Fluefiskeren
03.06.2025 kl 20:39
7397
Jeg vil langtfra kalle den stusselig. De to siste kvartalene har utbyttet vært 0,684 kr. Det blir 2,736 kr i året. Altså omtrent 11 % i direkteavkastning. Det kan også øke med litt høyere oljepris. Videre har de vært gjennom tilbakekjøp av egne aksjer med sletting som nylig var ferdig. Nye tilbakekjøp i et år starter nå.
BWE har hverken utbytte eller tilbakekjøp. Dessuten er det langt frem på fremtidige utbygginger og utbytte. Begge felt er betraktet som kompliserte. Husk også at PEN har mange mulige ILX brønner som i tilfelle funn kan bygges raskt ut.
Og husene har høyere kursmål på PEN enn hva de har på BWE.
BWE har hverken utbytte eller tilbakekjøp. Dessuten er det langt frem på fremtidige utbygginger og utbytte. Begge felt er betraktet som kompliserte. Husk også at PEN har mange mulige ILX brønner som i tilfelle funn kan bygges raskt ut.
Og husene har høyere kursmål på PEN enn hva de har på BWE.
E Desperados
03.06.2025 kl 20:57
7415
Utbytteprosenten er "høy" nå som kursen er lav. Men du får fortsatt mere andre steder. Så om man er skeptisk til olja på litt lengre sikt (som jo en del er) så får du mere av pengene igjen raskere i andre aksjer. Har man tro på olja i mer enn ti år vil man få vesentlig igjen i BWE over en periode på ti år. Derfor jeg mener PEN faller litt mellom to stoler. Får dårlig utbytte til å trekke til seg oljeinvestorer med kort horisont og flere med bedre vekstplaner om man har lang tidshorisont.
Fluefiskeren
03.06.2025 kl 21:07
7471
Husk at tungoljen fra Maromba vil handles med en betydelig rabatt i forhold til Brent. 7,5 dollar pr. fat i følge selskapet.
Nå er jo dette en Petronor tråd så foreslår at vi gir oss der.
Nå er jo dette en Petronor tråd så foreslår at vi gir oss der.
nkamok
03.06.2025 kl 21:32
7877
Men tak til jer begge for denne lille “battle” på facts om de omtalte olieselskaber 🙏🏻
Edit: tror flere her har lidt i de andre selskaber, så det gør nok ikke noget med lidt info😉
Edit: tror flere her har lidt i de andre selskaber, så det gør nok ikke noget med lidt info😉
Redigert 03.06.2025 kl 21:34
E Desperados
03.06.2025 kl 21:37
8351
Dette er jo en PNOR-tråd ja. Og med ca 5kr/aksjen i net cash, ca 2kr/aksjen i overskudd etter skatt i år samt vekstpotensiale på mellomlangsikt med PNGF Bis og AJE så må jo PNOR være den beste oljeaksjen av alle å kjøpe 😉
nkamok
03.06.2025 kl 21:55
8353
Ja jeg har også kun købt lidt ekstra i PEN for at få mit gak ned, så jeg forhåbentlig snart kan sælge det hele 🙏🏻
Vikestad
08.06.2025 kl 16:06
7231
Når tar Økokrim ferie? Man kan vel anta at henleggelse ikke vil skje før tidligst sent august? Jeg tenker å selge nå og kjøpe meg inn senere.
Fluefiskeren
08.06.2025 kl 16:27
7550
Axima ligger fortsatt i Port Gentile, men det kan se ut til at det nærmer seg avgang. Slepebåten Lulu Belle ligger bare 50 m unna og Axima har status Towing Astern.
solb
08.06.2025 kl 17:07
7591
Chat GPT svar:
PetroNor E&P ASA har et pågående infill-drillingsprogram knyttet til PNGF Sud-feltkomplekset i Kongo. Programmet ble midlertidig stoppet ved slutten av 2022 etter å ha fullført seks brønner på Litanzi og Tchibeli NE-feltene, men ble gjenopptatt i mai 2023 på Tchibeli-feltet.
Planen er å bore fire brønner, med forventet første oljeproduksjon i august fra de to første brønnene. Programmet skal fortsette til oktober, og produksjonen har holdt seg stabilt over 30 000 fat per dag brutto.
I 2025 fokuserer PetroNor på Tchibouela East-feltet, med fem planlagte brønner som forventes å gi et betydelig bidrag til produksjonen i andre halvdel av året.
Har dette sin riktighet?
PetroNor E&P ASA har et pågående infill-drillingsprogram knyttet til PNGF Sud-feltkomplekset i Kongo. Programmet ble midlertidig stoppet ved slutten av 2022 etter å ha fullført seks brønner på Litanzi og Tchibeli NE-feltene, men ble gjenopptatt i mai 2023 på Tchibeli-feltet.
Planen er å bore fire brønner, med forventet første oljeproduksjon i august fra de to første brønnene. Programmet skal fortsette til oktober, og produksjonen har holdt seg stabilt over 30 000 fat per dag brutto.
I 2025 fokuserer PetroNor på Tchibouela East-feltet, med fem planlagte brønner som forventes å gi et betydelig bidrag til produksjonen i andre halvdel av året.
Har dette sin riktighet?
Fluefiskeren
08.06.2025 kl 17:29
7632
De bommer på totalpriduksjonen. Den var bare 25 670 bopd i Q1. Ikke over 30 000 bopd.
Ser heller ikke ut til å være helt enig med seg selv. Skriver både at infillproprammet er fire og fem brønner. Selskapet sier fem.
Ser heller ikke ut til å være helt enig med seg selv. Skriver både at infillproprammet er fire og fem brønner. Selskapet sier fem.
EspedalH
10.06.2025 kl 09:17
7282
Personlig tror jeg ikke det kommer noe fra ØK, da de nok ikke klarer å fremskaffe noen fellende bevis som vil stå seg i en retten. Tipper vi venter til q4 2026, da saken renner ut i sanden etter at foreldesesfristen slår inn.
klaesp
11.06.2025 kl 10:36
6921
Det er smartere å kjøpe i forkant av eventuelt henleggelse! Vurderer en lytte post.
nkamok
13.06.2025 kl 06:34
6422
På en tragisk bekostning😔får vi nok en rigtig god fest i olieaktierne i dag - olien pt oppe med næsten 10% 🤩
E Desperados
13.06.2025 kl 09:08
6204
Petronor løfter ikke før tidligst Q4. Så dette har nok roet seg i god tid før det 🤷♂️
Fluefiskeren
13.06.2025 kl 12:47
6017
Axima på vei sydover for å bore infill-brønner på PNGF Sud
Ser ut til å slepes av SPARFELL
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:7188969/zoom:10
Ser ut til å slepes av SPARFELL
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:7188969/zoom:10
Redigert 13.06.2025 kl 12:50