ZENITH 2025
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.04.2025 kl 19:53
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
https://x.com/ladyofaim/status/1876573276128076137?s=46
The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd
Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd
Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
Redigert 07.01.2025 kl 11:43
Du må logge inn for å svare
Blientotre
02.04.2025 kl 00:28
4591
Første emisjon som ble kjørt i år var for å dekke kostnader i forbindelse med rettsakene resten av året.
Andre emisjon er hentet for å investere i nytt prosjekt for å skape inntekt.
__
Nå prøver du deg med en ny vri for å skremme ;)
Andre emisjon er hentet for å investere i nytt prosjekt for å skape inntekt.
__
Nå prøver du deg med en ny vri for å skremme ;)
Jeg prøver ikke på noe som helst utover det å belyse fakta, MEN om fakta skremmer deg så bør du kanskje vurdere å ta ned risken - før det er for sent - JustSayin...;)
Redigert 02.04.2025 kl 00:51
Blientotre
02.04.2025 kl 00:53
4747
Jeg er ikke enig i at du skriver fakta, det er bare et tull.
Så nei, jeg er ikke skremt.
Så nei, jeg er ikke skremt.
Redigert 02.04.2025 kl 01:07
Mdg1
02.04.2025 kl 06:48
4590
LOA will tell us if something happens. The result from the case is expected in about three months, so expect to hear something then. Much more interesting to get drips from ICC-2
Storms
02.04.2025 kl 09:05
4399
“Første emisjon som ble kjørt i år var for å dekke kostnader i forbindelse med rettsakene resten av året”
Rigtig. Og her sker misforståelse.
AC skriver at man herefter ikke behøver flere emi til dækning af retsager, noget andre har misforstået at der ikke kom flere emi, så seneste emi til Italien er ok og seneste besked siger AC at der ikke bliver flere emi.
AC lyver ikke angående udtalelser om emi.
Det er skribenter her som ikke læser pm korrekt…
Rigtig. Og her sker misforståelse.
AC skriver at man herefter ikke behøver flere emi til dækning af retsager, noget andre har misforstået at der ikke kom flere emi, så seneste emi til Italien er ok og seneste besked siger AC at der ikke bliver flere emi.
AC lyver ikke angående udtalelser om emi.
Det er skribenter her som ikke læser pm korrekt…
Redigert 02.04.2025 kl 09:08
Trucker-22
02.04.2025 kl 09:29
4293
ris...
AC er nok i villrede over at hans ord om 3000% økning i aksjekursen ikke er i nærheten engang. Han prøvde seg med et med et Mikke mus kjøp av aksjer forleden i håp om at markedet ville bite på agnet. Nå prøver han febrilsk å få med seg en mildt sagt lite troverdig skribent i Investornytt til å dra lasset for han. AC er for tett i pappen til å skjønne at zenith kanskje selv skulle kommet med noe positivt til sine aksjonærer. Men signalet AC sender til sine aksjonærer er emisjoner, og det tas lite godt i mot, så det var nok grunnen til at AC foretok et Mikke mus kjøp for å pynte på fasaden i etterkant av siste emisjon. Nok en gang sies det ingen emisjoner, men om saker skulle vinnes, og det ikke kommer penger, så vet vi alle hva som skjer. AC er rett og slett langt fra troverdig, men han er for tett i pappen til å skjønne det selv. Hva om AC, og zenith, for en gang skyld sender en positiv melding til markedet der fakta har skjedd, ja tenk det du, det hadde vært noe på alle disse 17 årene.
AC er nok i villrede over at hans ord om 3000% økning i aksjekursen ikke er i nærheten engang. Han prøvde seg med et med et Mikke mus kjøp av aksjer forleden i håp om at markedet ville bite på agnet. Nå prøver han febrilsk å få med seg en mildt sagt lite troverdig skribent i Investornytt til å dra lasset for han. AC er for tett i pappen til å skjønne at zenith kanskje selv skulle kommet med noe positivt til sine aksjonærer. Men signalet AC sender til sine aksjonærer er emisjoner, og det tas lite godt i mot, så det var nok grunnen til at AC foretok et Mikke mus kjøp for å pynte på fasaden i etterkant av siste emisjon. Nok en gang sies det ingen emisjoner, men om saker skulle vinnes, og det ikke kommer penger, så vet vi alle hva som skjer. AC er rett og slett langt fra troverdig, men han er for tett i pappen til å skjønne det selv. Hva om AC, og zenith, for en gang skyld sender en positiv melding til markedet der fakta har skjedd, ja tenk det du, det hadde vært noe på alle disse 17 årene.
Dennis10
02.04.2025 kl 10:02
4199
Trucker-22 og rischioso har fått panikk. Hva blir det neste de skal skremme aksjonærene med? Helt utrolig at de gidder. Bruk tiden deres til å investere i noe dere tror på, det vil lønne seg så aktive dere er. Eller gå dere en tur i finværet og ro ned.
Liverbirds
02.04.2025 kl 10:20
4107
Det kan da umulig være noen som selger på grunn av de 3 idiotene ( Trucker, Riskokeren og anywhere) 🤣🤣🤣
patek5146
02.04.2025 kl 10:21
4112
Konjagi skrev Er vel på tide å dra denne fram igjen
Nemlig
Indlægget skrevet af Agay passer perfekt på “the 3 stooges”
Rischidiot, Anywhore og Fucker-22
Indlægget skrevet af Agay passer perfekt på “the 3 stooges”
Rischidiot, Anywhore og Fucker-22
Storms
02.04.2025 kl 10:32
4063
(dette er ikke rettet mod dig, Konjagi :)
Lige nu har Zena bedre kort end Eam og dermed tætter på erstatning end Eam, tror jeg.
- Zena retsag afsluttes senest i august, muligvis før og med mulighed med forlig inden da.
- Eam retsag afsluttes ikke men fortsætter og uden forlig inden, hvorfor forlig når erstatningsummen ikke er fastlagt før Eam søger dette via civil retten.
-Om Zena vinder så er det med fastlagt erstatning og sagen er afsluttet.
-Om Eam vinder så skal hele erstatning forhandles igennem civil retsager over en længere periode, muligvis år.
Lige nu har Zena bedre kort end Eam og dermed tætter på erstatning end Eam, tror jeg.
- Zena retsag afsluttes senest i august, muligvis før og med mulighed med forlig inden da.
- Eam retsag afsluttes ikke men fortsætter og uden forlig inden, hvorfor forlig når erstatningsummen ikke er fastlagt før Eam søger dette via civil retten.
-Om Zena vinder så er det med fastlagt erstatning og sagen er afsluttet.
-Om Eam vinder så skal hele erstatning forhandles igennem civil retsager over en længere periode, muligvis år.
Redigert 02.04.2025 kl 10:54
MC Axel
02.04.2025 kl 10:35
4060
This is drowning in nonsense!
I think the bottom has been reached and that Zenith is a perfect stock to own in these tariff war days!
The compensation is independent of a tariff war and the same applies to Zenith's upcoming investment in Italy😁
If you're stupid enough, you can invest in Tesla 🤔
I think the bottom has been reached and that Zenith is a perfect stock to own in these tariff war days!
The compensation is independent of a tariff war and the same applies to Zenith's upcoming investment in Italy😁
If you're stupid enough, you can invest in Tesla 🤔
Dennis10
02.04.2025 kl 10:50
4034
Det var som jeg skulle ha sagt det selv. Godt skrevet. Slik holder rischioso og trucker-22 på.
TheLondonOiler
02.04.2025 kl 10:57
3998
Lol now trucker and rischioso having conversations with himself as they are the same user.
Bounced off 1kr as expected
NOK 1.07
Last traded price
02/04/2025 - 10:55 CET
CONTINUOUS TRADING
Since Open
+0.025 (+2.39%)
Since Previous Close
+0.07 (+7.00%)
Bounced off 1kr as expected
NOK 1.07
Last traded price
02/04/2025 - 10:55 CET
CONTINUOUS TRADING
Since Open
+0.025 (+2.39%)
Since Previous Close
+0.07 (+7.00%)
Tony83
02.04.2025 kl 11:16
3938
Hasn't EAM filed a civil claim (suit) in the criminal case in which decision will be made on 17th of June, one by the Supreme Court? Why are you talking about separate procedure for the civil claim?
Storms
02.04.2025 kl 11:28
3930
Fra Eam - Peter Sellers I dag kl 09:14.
“Jeg sendte en epost til EAM hvor jeg spurte om en eventuell Renteberegning på kravet . Jeg fikk følgende svar som jeg vil dele med dere:
Svaret på spørsmålet ditt vil innebære en del spekulasjoner og antagelser.
Straffedomstolene har myndighet til å fastslå erstatning. De har makt til å tildele «foreløpige skader» (som EUR 5 millioner fra 2019s avgjørelse).
Men skulle EAM lykkes i juni, vil ikke domstolen tildele et fast beløp for hele EAMs kompensasjon. Den kan bare tilkjenne en skjønnsmessig foreløpig skade.
Retten vil da slå fast at EAM har krav på å få full erstatning, men hele beløpet må beregnes i en sivil domstol.
Ethvert erstatningskrav vil bestå av ulike separate økonomiske elementer.
Enkelte av disse ulike elementene kan ha interesse, andre ikke.
Og datoene som eventuelle renter begynner fra kan være forskjellige mellom elementene i erstatningskravet.
Så dessverre er det ikke så enkelt som '10 eller 11 års rente'.
Vennlig hilsen,
Erik Brandon Reisenfeld
administrerende direktør
EAM Solar AS
Karenslyst Alle 10, 0278 Oslo, Norge
www.eam.no
Mobil: +47 905 53 658
Epost: erik@eam.no”
“Jeg sendte en epost til EAM hvor jeg spurte om en eventuell Renteberegning på kravet . Jeg fikk følgende svar som jeg vil dele med dere:
Svaret på spørsmålet ditt vil innebære en del spekulasjoner og antagelser.
Straffedomstolene har myndighet til å fastslå erstatning. De har makt til å tildele «foreløpige skader» (som EUR 5 millioner fra 2019s avgjørelse).
Men skulle EAM lykkes i juni, vil ikke domstolen tildele et fast beløp for hele EAMs kompensasjon. Den kan bare tilkjenne en skjønnsmessig foreløpig skade.
Retten vil da slå fast at EAM har krav på å få full erstatning, men hele beløpet må beregnes i en sivil domstol.
Ethvert erstatningskrav vil bestå av ulike separate økonomiske elementer.
Enkelte av disse ulike elementene kan ha interesse, andre ikke.
Og datoene som eventuelle renter begynner fra kan være forskjellige mellom elementene i erstatningskravet.
Så dessverre er det ikke så enkelt som '10 eller 11 års rente'.
Vennlig hilsen,
Erik Brandon Reisenfeld
administrerende direktør
EAM Solar AS
Karenslyst Alle 10, 0278 Oslo, Norge
www.eam.no
Mobil: +47 905 53 658
Epost: erik@eam.no”
TheLondonOiler
02.04.2025 kl 12:19
3802
NOK 1.09
Last traded price
02/04/2025 - 12:14 CET
CONTINUOUS TRADING
Since Open
+0.045 (+4.31%)
Since Previous Close
+0.09 (+9.00%)
Last traded price
02/04/2025 - 12:14 CET
CONTINUOUS TRADING
Since Open
+0.045 (+4.31%)
Since Previous Close
+0.09 (+9.00%)
Mdg1
02.04.2025 kl 12:19
3807
Investornytt:
Zenith Energy kan for alvor starte forventningsrally!
Tradere på Oslo Børs elsker arbitrasjesaker og med EAM Solar frisk i minne – kan man kanskje forvente lignende med Zenith. Det er første april og det er ikke lenge før en domsavsigelse på om Zenith blir tildelt over 7 milliarder Norske kroner! Det bør føre til at noen vil posisjonere seg i caset fremover.
På telefon med Investornytt sier Andrea Cattaneo at siste emisjon er satt i selskapet. Det kommer altså ikke flere utvanninger. Fellesferien nærmer seg med stormskritt, emisjonsaksjene er kvernet siste to uker og investorene løfter blikket mot frem mot domsavsigelse.
Jeg har derfor laget en grundig sak som gjennomgår alle summer og aspekter. Selskapets markedsverdi nå er omlag 466 millioner norske kroner. Det totale beløpet selskapet forventer å bli tilkjent er på 7 milliarder kroner.
Oppside på 1400%?
Skulle selskapet vinne frem slik ledelsen i selskapet tror vil det samlede beløpet være omlag 7 milliarder kroner. Det gir en oppside på over 1400%. Eller omlag 15,20 pr aksje.
Tror jeg at aksjen kan gå der? Neppe. Men at vi få et forventningsrally som closer noe av vinduet opp mot 5 kroner, det tror jeg absolutt kan skje.
Når et selskap har sannsynlighetsovervekt for å motta en erstatning på 7 milliarder kroner, må vi vurdere hvordan denne potensielle inntekten påvirker verdsettelsen av aksjen. Her er en strukturert tilnærming til hvordan man kan prise aksjen:
Nåværende markedsverdi og aksjekurs – teoretisk modell.
Markedsverdi i dag: 460 millioner kroner
Aksjekurs i dag: 1 krone
Fordi det er en sannsynlighetsovervekt (mer enn 50 % sjanse) for at erstatningen innfris, men ikke 100 %, må vi justere for sannsynligheten.
La oss anta en konservativ sannsynlighet på 70 % for at hele beløpet utbetales. Da kan vi beregne forventet verdi:
Ny forventet aksjekurs:
Hvis sannsynligheten for erstatning er 70 %, burde aksjen prises til ca. 11,65 kroner.
Om sannsynligheten er høyere eller lavere, må kursen justeres deretter.
Min subjektive vurdering – er at selskapet selv er svært optimistisk for å vinne frem og få fullt medhold. Så kan jo selskapet selv ha en agenda. Et annet aspekt er om man klarer å drive inn kravet.
Hvis man nedjusterer til 25% kjanse for å være nøktern at selskapet vinner, vil en korrekt aksjekurs være 4,85 kroner.
Forventningsrally
Vi har jo sett en en rekke arbitrasjesaker (ofte børsnoterte selskaper som hviler store deler av sin prising på et fremtidig krav og tildeling) at investorne liker å ta stor risiko frem mot en domsavsigelse. Vi har EAM Solar frisk i minne som flere ganger har hatt omsetning over 50 millioner kroner, og steget flere hundre prosent.
Jeg tror dette rallyet vil komme i Zenith. Når er vanskelig å spå, men sannsynligvis et par måneder før avsigelse der det nok tiltar i ukene før. Jeg tror aksjen kan bli handlet opp mot 4-5 kroner og at det med full tildeling kan sende kursen mot 7-8 kroner. Så vil 7-8 kroner på oppsiden (altså mot 15,20 kr som er kravet) være knyttet til usikkerhet om inndrivelse.
Mitt poeng her er tydelig. Man kan tjene penger ved å kjøpe aksjen nå, før alle andre skal posisjonere seg om noen uker. Jeg tror vi nå vil ligge mellom 1 kroner og 1,40 kroner neste 3-4 ukene. Videre tror jeg vi får et hopp opp mot 2 kroner i mai, før vi ser 3 tallet i juni. Dette er bare min subjektive magefølelse og skal ikke brukes som noen rettesnor for investeringsbeslutning.
Sakskomplekset
Jeg har brukt en del tid på å sette meg grundig inn i sakskomplekset. Og følgende er offentlig (vanskelig) tilgjengelig informasjon som er utstedt av selskapet.
Zenith Energy kan for alvor starte forventningsrally!
Tradere på Oslo Børs elsker arbitrasjesaker og med EAM Solar frisk i minne – kan man kanskje forvente lignende med Zenith. Det er første april og det er ikke lenge før en domsavsigelse på om Zenith blir tildelt over 7 milliarder Norske kroner! Det bør føre til at noen vil posisjonere seg i caset fremover.
På telefon med Investornytt sier Andrea Cattaneo at siste emisjon er satt i selskapet. Det kommer altså ikke flere utvanninger. Fellesferien nærmer seg med stormskritt, emisjonsaksjene er kvernet siste to uker og investorene løfter blikket mot frem mot domsavsigelse.
Jeg har derfor laget en grundig sak som gjennomgår alle summer og aspekter. Selskapets markedsverdi nå er omlag 466 millioner norske kroner. Det totale beløpet selskapet forventer å bli tilkjent er på 7 milliarder kroner.
Oppside på 1400%?
Skulle selskapet vinne frem slik ledelsen i selskapet tror vil det samlede beløpet være omlag 7 milliarder kroner. Det gir en oppside på over 1400%. Eller omlag 15,20 pr aksje.
Tror jeg at aksjen kan gå der? Neppe. Men at vi få et forventningsrally som closer noe av vinduet opp mot 5 kroner, det tror jeg absolutt kan skje.
Når et selskap har sannsynlighetsovervekt for å motta en erstatning på 7 milliarder kroner, må vi vurdere hvordan denne potensielle inntekten påvirker verdsettelsen av aksjen. Her er en strukturert tilnærming til hvordan man kan prise aksjen:
Nåværende markedsverdi og aksjekurs – teoretisk modell.
Markedsverdi i dag: 460 millioner kroner
Aksjekurs i dag: 1 krone
Fordi det er en sannsynlighetsovervekt (mer enn 50 % sjanse) for at erstatningen innfris, men ikke 100 %, må vi justere for sannsynligheten.
La oss anta en konservativ sannsynlighet på 70 % for at hele beløpet utbetales. Da kan vi beregne forventet verdi:
Ny forventet aksjekurs:
Hvis sannsynligheten for erstatning er 70 %, burde aksjen prises til ca. 11,65 kroner.
Om sannsynligheten er høyere eller lavere, må kursen justeres deretter.
Min subjektive vurdering – er at selskapet selv er svært optimistisk for å vinne frem og få fullt medhold. Så kan jo selskapet selv ha en agenda. Et annet aspekt er om man klarer å drive inn kravet.
Hvis man nedjusterer til 25% kjanse for å være nøktern at selskapet vinner, vil en korrekt aksjekurs være 4,85 kroner.
Forventningsrally
Vi har jo sett en en rekke arbitrasjesaker (ofte børsnoterte selskaper som hviler store deler av sin prising på et fremtidig krav og tildeling) at investorne liker å ta stor risiko frem mot en domsavsigelse. Vi har EAM Solar frisk i minne som flere ganger har hatt omsetning over 50 millioner kroner, og steget flere hundre prosent.
Jeg tror dette rallyet vil komme i Zenith. Når er vanskelig å spå, men sannsynligvis et par måneder før avsigelse der det nok tiltar i ukene før. Jeg tror aksjen kan bli handlet opp mot 4-5 kroner og at det med full tildeling kan sende kursen mot 7-8 kroner. Så vil 7-8 kroner på oppsiden (altså mot 15,20 kr som er kravet) være knyttet til usikkerhet om inndrivelse.
Mitt poeng her er tydelig. Man kan tjene penger ved å kjøpe aksjen nå, før alle andre skal posisjonere seg om noen uker. Jeg tror vi nå vil ligge mellom 1 kroner og 1,40 kroner neste 3-4 ukene. Videre tror jeg vi får et hopp opp mot 2 kroner i mai, før vi ser 3 tallet i juni. Dette er bare min subjektive magefølelse og skal ikke brukes som noen rettesnor for investeringsbeslutning.
Sakskomplekset
Jeg har brukt en del tid på å sette meg grundig inn i sakskomplekset. Og følgende er offentlig (vanskelig) tilgjengelig informasjon som er utstedt av selskapet.
MarketGunsling
02.04.2025 kl 12:25
3772
Risky, thank you for sharing your thoughts. I understand your scepticism and your concern about making assumptions in a situation that involves legal complexities and international enforcement. That said, I believe some key aspects of the situation have been misunderstood or misrepresented, so I’d like to clarify a few important points for the benefit of the discussion.
Clarifying the Legal Standing
1. The central argument of Tunisia's defence is that Zenith acquired the oil licenses without the formal state approval required for a license transfer. However, this misses a critical detail: Zenith didn’t acquire the licenses directly—they acquired the shareholding of the companies that already owned the licenses.
2. Those licenses (e.g. 45% of Sidi El Kilani and Ezzaouia) were held by companies such as Canadian North African Oil and Gas and Ecumed Petroleum, which were registered outside Tunisia. These entities remained unchanged—only their beneficial ownership changed.
3. Since the legal entities holding the licenses did not change, Tunisian law did not require additional approval. This position was confirmed not only by how the transactions were structured but also by Tunisian authorities themselves, as acknowledged in the Alqatiba article.
4. The sale and payment for 62,000 barrels of oil by Tunisia to Zenith in July 2021 ($4.5 million) further demonstrates that Zenith’s ownership of the licenses was recognised by the Tunisian authorities and provides a provable payment link acknowledging this.
5. In April 2022, Zenith announced further agreed sales from its fields—but was never paid for a second shipment. Tunisia halted payments and subsequently initiated asset seizures.
6. This sequence of events—Tunisia recognizing Zenith’s license ownership through operational cooperation and payment, followed up by non-payment and confiscation—strongly supports Zenith’s position that its rights were acknowledged, then violated.
7. Even more importantly, the first ICC arbitration ruling awarded Zenith $9.7 million for oil that was taken unlawfully, affirming Zenith’s ownership to the licenses and the oil produced by them. This is not speculation—it is a concluded, legally enforceable international arbitration ruling that makes it clear the licenses and oil produced belonged to Zenith,
8. The upcoming two arbitrations do not revisit whether the confiscation was legal—it has already been ruled as unlawful. What remains is the calculation of damages for the seizure of the Sidi El Kilani asset in arbitration two and the damages for all the assets in arbitration three. As I mentioned in my previous post, we are discussing the value of the damages, not whether any damages should be paid as that ruling has already been established.
Enforcement of the rulings
9. You raised a valid point that Tunisia may not voluntarily pay the award. However, international arbitration rulings are enforceable globally, not just in Tunisia.
10. As per Article 35.6 of the ICC Rules (quoted in Zenith’s 19 December 2023 RNS), the award is final, non-appealable, and can be executed in any competent court—particularly in jurisdictions that honour international arbitration, including France, Italy, Germany, Spain, and others where Tunisia exports the majority of its crude oil.
11. This gives Zenith the ability to pursue asset seizures abroad—whether crude shipments, proceeds from oil sales, or seizure of Tunisian assets —if Tunisia declines to pay.
12. Once the ruling is in place, step two is about recovery—and multiple legal, commercial, and financial mechanisms exist to support that. Recovering funds won’t be instant, and no one is suggesting a $100 million lump sum will arrive overnight. However, there are structured pathways to enforcement:
• Legal asset seizures abroad
• Monetisation via arbitration finance firms
• Negotiated settlements as pressure mounts
I believe that staying grounded in facts, rulings, and legal precedent is important. Hope is not a strategy and nor is despair. However, confidence based on verified legal wins and knowledge of enforceable rights is part of the fundamental research that we need to carry out as investors. As I believe I have shown here is great detail the next arbitration is not about proving Zenith’s case (that has already been legally proved in ICC1) it is simply about establishing the level of damages payable. Thanks again for raising concerns. I’m happy to keep discussing this further—especially if we can focus on specific legal or procedural points.
Clarifying the Legal Standing
1. The central argument of Tunisia's defence is that Zenith acquired the oil licenses without the formal state approval required for a license transfer. However, this misses a critical detail: Zenith didn’t acquire the licenses directly—they acquired the shareholding of the companies that already owned the licenses.
2. Those licenses (e.g. 45% of Sidi El Kilani and Ezzaouia) were held by companies such as Canadian North African Oil and Gas and Ecumed Petroleum, which were registered outside Tunisia. These entities remained unchanged—only their beneficial ownership changed.
3. Since the legal entities holding the licenses did not change, Tunisian law did not require additional approval. This position was confirmed not only by how the transactions were structured but also by Tunisian authorities themselves, as acknowledged in the Alqatiba article.
4. The sale and payment for 62,000 barrels of oil by Tunisia to Zenith in July 2021 ($4.5 million) further demonstrates that Zenith’s ownership of the licenses was recognised by the Tunisian authorities and provides a provable payment link acknowledging this.
5. In April 2022, Zenith announced further agreed sales from its fields—but was never paid for a second shipment. Tunisia halted payments and subsequently initiated asset seizures.
6. This sequence of events—Tunisia recognizing Zenith’s license ownership through operational cooperation and payment, followed up by non-payment and confiscation—strongly supports Zenith’s position that its rights were acknowledged, then violated.
7. Even more importantly, the first ICC arbitration ruling awarded Zenith $9.7 million for oil that was taken unlawfully, affirming Zenith’s ownership to the licenses and the oil produced by them. This is not speculation—it is a concluded, legally enforceable international arbitration ruling that makes it clear the licenses and oil produced belonged to Zenith,
8. The upcoming two arbitrations do not revisit whether the confiscation was legal—it has already been ruled as unlawful. What remains is the calculation of damages for the seizure of the Sidi El Kilani asset in arbitration two and the damages for all the assets in arbitration three. As I mentioned in my previous post, we are discussing the value of the damages, not whether any damages should be paid as that ruling has already been established.
Enforcement of the rulings
9. You raised a valid point that Tunisia may not voluntarily pay the award. However, international arbitration rulings are enforceable globally, not just in Tunisia.
10. As per Article 35.6 of the ICC Rules (quoted in Zenith’s 19 December 2023 RNS), the award is final, non-appealable, and can be executed in any competent court—particularly in jurisdictions that honour international arbitration, including France, Italy, Germany, Spain, and others where Tunisia exports the majority of its crude oil.
11. This gives Zenith the ability to pursue asset seizures abroad—whether crude shipments, proceeds from oil sales, or seizure of Tunisian assets —if Tunisia declines to pay.
12. Once the ruling is in place, step two is about recovery—and multiple legal, commercial, and financial mechanisms exist to support that. Recovering funds won’t be instant, and no one is suggesting a $100 million lump sum will arrive overnight. However, there are structured pathways to enforcement:
• Legal asset seizures abroad
• Monetisation via arbitration finance firms
• Negotiated settlements as pressure mounts
I believe that staying grounded in facts, rulings, and legal precedent is important. Hope is not a strategy and nor is despair. However, confidence based on verified legal wins and knowledge of enforceable rights is part of the fundamental research that we need to carry out as investors. As I believe I have shown here is great detail the next arbitration is not about proving Zenith’s case (that has already been legally proved in ICC1) it is simply about establishing the level of damages payable. Thanks again for raising concerns. I’m happy to keep discussing this further—especially if we can focus on specific legal or procedural points.
Billyjojimbob
02.04.2025 kl 12:36
3723
Pang 16,5%👍
Redigert 02.04.2025 kl 13:28
Peter Sellers
02.04.2025 kl 13:29
3536
@Mdg1, ja jeg har akkumulerte 25k til i dag på morgenen så dette blir bra skal du se!! :))
Peter Sellers
02.04.2025 kl 13:41
3600
Billyjojimbob skrev Pang 16,5%👍
@Billy, here we go!! :)) nå opp 20% :)))
olje
02.04.2025 kl 13:41
3644
Billyjojimbob skrev Pang 16,5%👍
Morsomt dette men for oss som ikke har sovet i timen så er det jo ekstra Morsomt. For dette kunne jo selv en blind høne se. Mange av oss har derfor benyttet muligheten ned mot kronen i det siste. Når det sagt så er dette knapt nok små krusninger ift hva som kommer fremmover. Som sagt, det meste ligger tilgjengelig for oss alle, det gjenstår bare å ta det innover seg før alle andre gjør det, lykke til.
Artige
02.04.2025 kl 13:47
3705
Kan man tro på oppgangen før risen bekrefter dette:) Skulle gjerne hatt en analyse fra han nå.
HMPInvest
02.04.2025 kl 13:56
3727
Nice move in Z now, fib 50-62% was support at 1 ish kr, gap closed (1,22-1.23kr), resistance tested at 1.22kr as well. good volume. Maybe pullback from here, if so likely a good new entry.
Legal process continues . . . settlement in the making? Who knows . . . to be continued.
Albeit Trump tariff doesn't effect Z it may cause turmoil in the market. Let's see what happens tonight.
Legal process continues . . . settlement in the making? Who knows . . . to be continued.
Albeit Trump tariff doesn't effect Z it may cause turmoil in the market. Let's see what happens tonight.
Redigert 02.04.2025 kl 14:09
MC Axel
02.04.2025 kl 14:25
3633
It's unbelievable that people give away their shares cheaply
This is a golden ticket!
This is a golden ticket!
MC Axel
02.04.2025 kl 16:11
3322
One good thing about today is that we probably got rid of most of the shares issued
And the road to 2 NOK is paved ahead!
And the road to 2 NOK is paved ahead!
Tony83
02.04.2025 kl 16:25
3279
Do you mean the last private placement? why should they sell? I hope they were all friends / acquaintances of the management!
Redigert 02.04.2025 kl 16:42
unikum
02.04.2025 kl 16:36
3238
Virka ut som om i dag at ingen har forstått noe av faktaene dine ? Kanskje du er litt for utydelig?...
Blir perrongen igjen som alltid, har vært stille fra den kanten, mon tro hvorfor..?
Blir perrongen igjen som alltid, har vært stille fra den kanten, mon tro hvorfor..?
Jeg har kun belyst fakta og risken - at det kom nok et lite desperasjons rally slik at det blir flere aksjer på kortsiktige håpefulle småaksjonærer rett i forkant av at øre-tradingen på undersiden av krona starter henger naturligvis sammen og vil trigge nedgangen ytterligere når den først starter noe de fleste som har vært på børs en stund har sett før, men det endrer jo ikke fakta om caset - det bør heller ansees for hva det er - en ny og kanskje siste sjanse til å komme seg ut på oversiden av krona før det blir verre - og verre vil det med største sannsynlighet bli uten triggende nytt av betydning - noe som mest sannsynlig vil glimre med sitt fravær og heller erstattes med en ny emisjon som kommer nærmere for hver dag som går - JustSayin....;)
Peter Sellers
02.04.2025 kl 17:34
3062
@Unikum jo det skal jeg fortelle deg for at den aksjen som ris sitter fast i ( Exact )tro det eller ei men det var 0 altså ZERO omsetning, så han ligger og slikker såra sine :)))) JustSayin...;)
Peter Sellers
02.04.2025 kl 17:36
3095
@ris, aksjen som du sitter i har i dag ZERO omsetning hvorfor ikke heller bekymre deg for det enn å bruke tiden din her inne hvor vi er på vei til 1,30 osv...JustSayin...;)
unikum
02.04.2025 kl 17:49
3051
Stemmer godt det, sjekket den i går, Aktiviteten starter noe over 4 kr så sliter litt der også. Trodde at denne karen sjekker ut godt før han går inn men tydeligvis ikke. Så det blir bom på bom,bom og atter bom. Men hvorfor den iveren med å snakke ned Zena er ikke godt å si. Og hva er så viktig under denne krona? Er jo ingen av oss som tørr å sitte utenfor om disse dager. Solgte ikke en eneste aksje idag.
jantt
02.04.2025 kl 17:53
3029
Undskyld men forstår ikke at i gider svare rischioso. I får ikke noget ud af det og han sidder og er glad for opmærksomheden.
Peter Sellers
02.04.2025 kl 17:53
3027
@unikum jeg kjøpte 50k til i dag så sitter godt lastet nå!! Ja hva skal en si jeg tror fyren rett og slett sitter fast i Exact og er i ferd med å tape mer penger og er mer enn bitter for at han ikke har penger til inngang i Zenith!!
Dette er jo en ZENA tråd, men siden DU dro EXACT inn så kan jeg jo opplyse om at det stort sett sitter større profilerte investorer i den hvor ingen sitter fast for caset er fullfinansiert frem til ute i 2027 (noe de færreste case er) og av samme grunn komfortabelt kan sitte musestille og dermed er det svært lite aksjer å få kjøpt i påvente av nettopp triggende nytt - derav liten omsetning - MEN når først triggende nytt treffer markedet, ja da blir museskritt byttet ut med 7-mils støvler og akkurat det vil bli lagt merke til - for å si det mildt - og vi må nok ikke vente lenge - JustSayin...;)
Redigert 02.04.2025 kl 18:10
Peter Sellers
02.04.2025 kl 18:29
2879
@ris, de er finansiert ut 2025 og 2026 så må de penger igjen eller så er de konkurs, i dag var det selgere men ingen vil kjøpe er vel mer rett når rett skal være rett!! Ja du har helt rett at dette er en Zena tråd og da kan en jo spørre seg hvorfor du i all verden er her så lenge du ikke har aksjer??- JustSayin....;)
Igjen så drar du inn andre case på denne tråden, men når du først er inne på det så skal jeg svare også på denne så får videre diskusjon om andre case tas på deres respektive tråder.
EXACT er fullfinansiert til ute i 2027, mens ZENA er finansiert noen uker frem i tid - en betydelig forskjell og ikke minst noe og tenke på - JustSayin...;)
EXACT er fullfinansiert til ute i 2027, mens ZENA er finansiert noen uker frem i tid - en betydelig forskjell og ikke minst noe og tenke på - JustSayin...;)
Redigert 02.04.2025 kl 19:32
HP17
02.04.2025 kl 19:39
2650
«mens ZENA er finansiert noen uker frem i tid -»
Dette er vel ikke helt i tråd med hva AC/Zenith selv har kommunisert?
Dette er vel ikke helt i tråd med hva AC/Zenith selv har kommunisert?
Fordi du tok en kortsiktig inngang her i dag så endrer jo ikke det noen fakta - JustSayin...;)
Blientotre
02.04.2025 kl 19:59
2576
Nå virker du bare bitter og sur - som egentlig ellers også.
Ditt babbel om at firmaet er finansiert i noen uker viser bare hvor useriøs du er. Du som oss har ingen mer info å gå etter - og nå er det en dag siden markedet er informert om at det kommer ikke flere emisjoner i år. Da må vi forholdet oss til det.
Du sitter å jatter om fakta - men så overser du fullstendig hva markedet opplyser. Det et faktisk det vi har og forholdet oss til - og DET er gitt FAKTA!
Du er en vriompeis og konspirasjonsteoretiker etter eget ønske.
Ditt babbel om at firmaet er finansiert i noen uker viser bare hvor useriøs du er. Du som oss har ingen mer info å gå etter - og nå er det en dag siden markedet er informert om at det kommer ikke flere emisjoner i år. Da må vi forholdet oss til det.
Du sitter å jatter om fakta - men så overser du fullstendig hva markedet opplyser. Det et faktisk det vi har og forholdet oss til - og DET er gitt FAKTA!
Du er en vriompeis og konspirasjonsteoretiker etter eget ønske.
Redigert 02.04.2025 kl 20:00
Jeg er jo ikke sur, ei heller bitter. Jeg er faktisk glad for at det ble et lite suckers rally i dag slik at flere får en mulighet til å komme seg ut over krona.
Når det kommer til kapitalbehov så er det en kjent sak at null-0 cash er blitt betalt selv om første sak gikk i favør av selskapet noe jeg for øvrig har advart om at en seier hos ICC gir null-0 garanti for at det kommer penger inn, MEN det som er garantert er at det går penger ut til løpende utgifter + betydelige advokat kostnader og det i høyt tempo. Derfor ble det satt 2 emisjoner rett etter hverandre med 1 knapp måneds mellomrom hvor det kan være greit å merke seg at provenyet var tynt slik at det er å forvente at det veldig snart må hentes cash og da mest sannsynlig på undersiden av krona - faktisk ikke mer komplisert enn som så - veldig snart vet vi mer - JustSayin...;)
Når det kommer til kapitalbehov så er det en kjent sak at null-0 cash er blitt betalt selv om første sak gikk i favør av selskapet noe jeg for øvrig har advart om at en seier hos ICC gir null-0 garanti for at det kommer penger inn, MEN det som er garantert er at det går penger ut til løpende utgifter + betydelige advokat kostnader og det i høyt tempo. Derfor ble det satt 2 emisjoner rett etter hverandre med 1 knapp måneds mellomrom hvor det kan være greit å merke seg at provenyet var tynt slik at det er å forvente at det veldig snart må hentes cash og da mest sannsynlig på undersiden av krona - faktisk ikke mer komplisert enn som så - veldig snart vet vi mer - JustSayin...;)
Northill
02.04.2025 kl 20:38
2455
At du orker… feil informasjon og bedømminger i hvert enkelt selskap du predikerer.