OKEA - Ny giv i Statfjord, Brage og Gjøa - spennende letebrønner

gunnarius
OKEA 09.01.2025 kl 16:17 37880

Den gamle tråden krøllet seg. Starter ny fordi OKEA mest sannsynlig vil gjenvinne tidligere tiders stolthet. Og med aksjekurs i sikte dobbelt av dagens kurs.

OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.

På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:

Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.

In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).

Mistral brønnen bores i disse dager.

Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.

Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.

Redigert 09.01.2025 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Eklogitt
04.02.2025 kl 14:17 6906

Er det noen som har en formening på hva man kan forvente hva et funn vil utgjøre i verdi per aksje? Som funksjon av mmboe.
Tm3P
04.02.2025 kl 14:36 7082

Tror det er rundt 2-6 dollar pr fat man regner med vanligvis. Store funn nær eksisterende infrastruktur i den høye enden.
bluesky2023
04.02.2025 kl 14:48 7089

Cirka priser med John Olaisen prising fra FA: https://www.finansavisen.no/energi/2024/09/25/8183849/har-tommelfingerregel-for-aksjekjop-na-klaffer-alt
Arkenstone (200 mmboe funn) -> 10-15 kr per aksje
Mistral (50 mmboe funn) -> 5 kr per aksje

Så kan man selv sette tall for de andre.

Arkenstone (20% WI)
Operator: Equinor
Pre-drill est.: 23-312 mmboe

Mistral (20% WI)
Operator: Equinor
Pre-drill est.: 17-78 mmboe

Fagn (20% WI)
Operator: Aker BP
Pre-drill est.: 10-57 mmboe

K2 (20% WI)
Operator: Vår
Pre-drill est.: 9-49 mmboe

Horatio (10% WI)
Operator: OMV
Pre-drill est.: 12-232 mmboe

Prince (35.2% WI)
Operator: OKEA
Pre-drill est.: 8-52 mmboe
Goldenflex
05.02.2025 kl 10:32 6686

Ok tack för svar om skatt. Q1 23 sålde okea 37900 fat till 77,7 usd brent och 116 pence på gas. Sitt bästa kvartal hittils och byggde kassa med 633 mnok, efter skatt om man lägger tillbaka utdelningen. Skatten då verkar varit 894 mnok. Så kanske q1 kan ge liknande ( lite lägre olje, högre gas). Capex är nu ca 150 mnok mer perkvartal Skatt q1?
Redigert 05.02.2025 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
05.02.2025 kl 10:43 6739

Okea har nå 1.63 Milliarder som skal betales i skatt. Dette skal betales ila. neste kvartal. Det blir en del skatt som betales Q2 2025 på grunn av underlift i Q4 2024.
Kan du förtydliga eklogitt?
Tm3P
05.02.2025 kl 13:35 6797

Skatten på 1,63mrd har ikke noe med underlift å gjøre. Det er resten av skatten for hele 2024. Det skal betales i 3 like avdrag der et av de er i Q1 og to i Q2. Det er slik det fungerer for alle oljeselskap i Norge. Meningen er man skal betale halvparten av skatten for året i andre halvår samme år og resten første halvår neste år.

Cash flow i Q1 bør bli veldig bra. Godt mulig den slår rekorden fra Q1-2023, kommer litt an på hvordan bevegelser i arbeidskapital slår in.
Fluefiskeren
05.02.2025 kl 15:31 6696

Ang. utbytte eller ei. Ser at Pareto venter at det vil utbetales hele 13,09 % direkteavkastning for 2025.

https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte

Eklogitt
05.02.2025 kl 15:33 6695

Det blir ekstra inntekter på grunn av ekstra olje som selges i Q1 2025 på grunn av underlift, som det skal skattes av. Som det påpekes blir dette ila andre del av 2025.
Aircondition
05.02.2025 kl 16:18 6664

La oss gjøre en summering av medianverdi på funn i alle disse. Da havner vi rundt 350 mboe. Sier vi for enkelhets skyld at det er 20% funnsannsynlighet på hvert prospekt får vi en risikovektet verdi på 70 mboe. Dette skulle iht Olaisen-tommelfinger regel gi en aksjekurs tilleggsverdi på ca 7 kroner pr aksje. Dagens aksjekurs er dermed bare ca 12 kroner basert på felt i drift.
speck
05.02.2025 kl 16:43 6660

Jeg tror ikke du kan bare legge sammen alle funnene og regne ut en verdi. Selv med funn enkeltvis, hvis den er for liten og ikke økonomisk forsvarlig å utvikle: da blir det ikke noe.
Redigert 05.02.2025 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
redbulltore
05.02.2025 kl 16:46 6656

Eller en potensiell kurs rundt 27, avhengig av funn. Uansett, dager som i dag gir muligheten for oss vanlige dødelige å ta noen lodd som kan vise seg gode over tid. Selskapet driver godt, men mangler utbytte som kan drive kursen videre.

Synes forøvrig det er rart at ikke flere innsiderne kjøper aksjer, om det må børs meldes eller ei.
bluesky2023
05.02.2025 kl 22:24 6330

Så må man ikke glemme synergiene et funn gir, uavhengig av komersialitet. Et funn på Arkenstone, vil for eksempel være en playopener for området
gunnarius
06.02.2025 kl 00:04 6243

Kim-funnet på Brage foreligger som klar til utbygging - gitt godkjent PUD. Man går nå og venter på at OKEA skal melde Prince - est pre-drill 8-52 mmboe.

Se kart:

https://factpages.sodir.no/nb-no/wellbore/pageview/exploration/all/1026

Den nye lisensen (PL 055 FS) ligger øst for F og G. For meg virker det som om OKEA drar boringen østover mot/inn i PL 055 FS, som vises på kartet med skravert felt.

Når det gjelder F og G, håper jeg på at det blir som bluesky2023 har nevnt, at F neppe er tørr, samt at OKEA avventer med å melde Prince (F og G) - til brønnbane G er ferdig boret. Ble pågynt 10/1.

Se artikkel:

Okea må vente på planfritak – utbygging overlapper med CO2-lisens

Brage-partnere trenger ny utvinningstillatelse for å realisere prosjekt i Nordsjøen.

Oljeselskapet, som er operatør for partnerskapet Brage Unit søkte tidligere i år om fritak for plan for utbygging og drift (PUD) for en påvist forekomst og en ikke påvist forekomst i Nordsjøen. Disse heter henholdsvis Kim og Prince.

https://energiwatch.no/nyheter/olje_gass/article17766031.ece

Skulle det bli kommersielt funn på Prince (F/G), vil de samlede reservene for Kim og Prince medføre vesentlig økning i produksjonen på Brage - og mest trolig i løpet av 2025.

PS:

Har god tro på Prince (wildcat) på Brage.

Hva som i tillegg blir meget interessant å følge, er den påbegynte wildcat boringen med Transocean Norge på Horatio.

Har i tillegg til Prince, god tro på Agat reservoaret til Horatio.

Horatio (OKEA 10%I) - pre-drill est.: 12-232 mmboe. Det er lov å fabulere litt. Hva med recoverable 100 mmboe og 10% til OKEA?. Sitter med en følelse av swap som OKEA gjorde, kan være et klokt trekk. Uansett, ikke alt i en hatt (Mistral).

Ingen kan vite med denne wildcat boringen til OKEA. Men spennende er det - og markedet synes gi beng.
Redigert 06.02.2025 kl 00:29 Du må logge inn for å svare
Eklogitt
06.02.2025 kl 10:35 5960

Hvor kommer Horatio pre-drill est.: 12-232 mmboe fra? Alt jeg finner er pre-drill est. 20 - 70 mmboe fra akerbp presentasjon.

Kilde : https://akerbp.com/wp-content/uploads/2024/10/aker-bp-investor-presentation-october-2024.pdf

20-70 er fortsatt veldig bra da.

Ser at det meldes inn tørr brønn (35/6-5 S) i dag, ikke relatert Okea. Borstart på denne var 10.01, og den ble asvluttet og plugget 01.02. Meldt inn 5 dager etterpå. Det tar ikke spesielt lang tid før man konkluderer med at brønnen er tørr. Optimismen for Price og Mistral stiger!
gunnarius
06.02.2025 kl 10:52 5988

Hvor Horatio....?

Se OKEA presentasjonen s.9/21:

Horatio (10% WI)
Operator: OMV
Pre-drill est.: 12-232 mmboe

https://www.okea.no/wp-content/uploads/2025/01/quarterly-results-presentation-3.pdf

Spud of the Horatio Exploration Well

OMV Norge AS, as the operator of PL 1109, has commenced the drilling of the Horatio prospect in the North Sea.

https://www.omv.no/no-no/news/spud-of-the-horatio-exploration-well
Eklogitt
06.02.2025 kl 11:06 6063

Der ja, merkelig at Okea og AkerBP opererer med forskjellige tall.
gunnarius
06.02.2025 kl 13:43 5995

Med et snitt på ~$90 for TTF og UK Gas, blir det rimeligvis viktig for OKEA å balansere egne assets for max - og tidsriktig gassproduksjon.

Q4 viser gass med ca. 9.400 boe per dag. Imidlertid er det interessant å registrere at det er Draugen som i alt vesentlig drar opp gassproduksjonen fra Q3 2024 (22% av total prod.) til Q4 2024 (28%).

En viktig brikke for Stattford- deal, var nettopp, som OKEA opplyste i 2023, å øke OKEAs totalproduksjon av gass fra 18% til 25%. Sånn sett har OKEA lykkes med å øke gassproduksjonen fra 18% i 2023 til 28% i Q4 2024. Men det er dessverre ikke Statfjord, som initielt tiltenkt, som trekker opp, men særlig Draugen.

Nå må vi gi OKEA en sjanse på Statfjord. Selskapet har fått mulighet til inngripen og har påvirket boreprogrammet og strategi. Statfjord JV har lagt om boreprogrammet og fokuserer på enklere brønner som skal produsere væske for å frigjøre gass. Dette vil gi tryggere brønnleveranse og gi den gassproduksjonen som Statfjord JV tilstreber.

Dette bør bety, som et direkte resultat av nye gassbrønner, forventes høyere gassproduksjon på Statfjord. OKEA bør i det minste kunne hente ut gass fra Statfjord med 3-4.000 boe per dag i nær fremtid.

2P reserve splitt fra 2023 indikerer gjenstående gass på Statfjord Unit (A, B og C) med 46%. Gitt OKEA i 2023 guidet at gassproduksjonen for OKEA var forventet å øke fra 18% til 25%, må forventes at gass fra Statfjord økes rimelig raskt fra 28% i Q4 2024 til 30-35%.Særlig fordi Statfjord JV går spesifikt etter gass. Positivt er også flere brønner på Brage, som bør sikre nevnte målsetting.

Dvs. gasspotensialet på Statfjord, er hvor OKEA virkelig kan få opp dampen rimelig raskt - og øke gassproduksjonen til gode gasspriser.
Redigert 06.02.2025 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Aircondition
06.02.2025 kl 14:10 5961

Det er positivt dersom man kan realisere høyre gassproduksjon på Statfjord. Men dette dreier seg vel om vannproduksjonsbrønner. Med tanke på hvor stort Statfjordreservoaret egentlig er, vil vel noen ekstra vannbrønner til eller fra ha en begrenset umiddelbar effekt. Effekten må vel heller måles i et 2-5 års perspektiv, siden det tar enorme volumer å få en trykkreduksjon som monner ift å koke ut mer gass.
gunnarius
06.02.2025 kl 14:36 5958

Begrunnelsen jeg gir er egentlig et direkte tilsvar fra en partner i Statfjord, på mitt spørsmål om hvordan øke produksjonen i 2025.

OKEA sier selv om Statfjord i Q4 rapporten:

Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance continues. The drilling plan
has been delayed as redrills are required.

Dette kan bety, som muligens du er inne på, at det foreligger et noe lengre tidpserspektiv - iallefall gitt "redrills are required".

Vil nå tro at Stafjord JV sikter seg inn på raskest mulig økning i produkjonen på Statfjord, uansett strategi og valg av gass kontra olje.
Redigert 06.02.2025 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Tm3P
06.02.2025 kl 14:46 5979

Gassprisen begynner å nærme seg call opsjonene til Okea med stormskritt :D Må nok sette av noe tap på de i Q1 selv om det selvfølgelig bare er positivt for Okea.
Eklogitt
06.02.2025 kl 15:55 5882

Gasslagrene i EU er nå rundt 50.6%. Faller brattere enn gjennomsnittet de siste dagene. Blir gode inntekter for Okea dette ;)
Goldenflex
06.02.2025 kl 15:57 5967

Dom kan hedga sommaren 2025 på 132 pence, blir ingen billig el i sommar….
Monkeymonkey
06.02.2025 kl 17:19 5866

Blir som å plante trær dette, gevinsten kommer i neste generasjon.
Aircondition
06.02.2025 kl 19:38 5838

En kald og nydelig vindstille værprognose for sentraleuropa den kommende uken. Lite vindkraft. Bør sende gassprisen videre opp og fyllingsgraden i gasslager videre ned. Tenker Okea binder en del av gassleveransene for 2025 når fastprisene trolig topper ut en gang neste uke.
gunnarius
06.02.2025 kl 20:12 5942

Å plante trær - generelt sett er det fullt mulig å ikke se skogen for bare trær.

Mitt poeng er at det er ikke vanskelig å se av rapporteringen til OKEA at Statfjord JV sliter med boost i produksjonen. At produksjonen gikk ned noe fra Q3 til Q4, gir et klart varsel. Så få vi se om nedgangen fortsetter i Q1, stabiliseres eller går opp igjen. Det ble boret ca. 12 brønner på Statfjord i fjor. Jeg velger fremdeles å tro at med antatt ca. 10 brønner per år, som tidligere indikert, vil dette medføre at produksjonen gradvis blir per def. ramp-up på Statfjord. Dvs. både gass og olje. Har imidlertid ikke problemer med å se at en viss "treplanting" er til stede på Statfjord, men trolig så består "skogen".

Det som kjennetegner OKEA nå, er at det ikke er så god visibilitet i aksjen. En del usikkerhet med nivå på produksjon og gjeninnføring av utbytte. Ad det sistnevnte. Det kan ikke forholde seg slik at utbytte - isolert sett - skal kunne gruse en aksje rent kursmessig - gang på gang. Markedet hadde priset inn i aksjen - ikke garantert utbytte i aksjen. Verken markedet eller analytikerne kunne automatisk legge inn at det ble utbytte ifm. Q4. Det er analytikerne og aksjonærene som nå tolker dette til 1-2 års utsettelse. Det er ikke dette OKEA har sagt. OKEA gjorde ikke annet enn å gjenta på Q4 det samme som ble sagt ifm. Q3. Likefullt gruses aksjen, fordi analytikerne tok feil av hva OKEA tidligere har forsøkt å få kommunisert ut i markedet? Er ikke at aksjen senkes med ca. 40% basert på manglende utbytte nok? Også for min del er utbytte særdeles viktig, men det skjer så mye annet i selskapet som delvis oppveier for manglende utbytte - det utbygges, det bores, det foregår en vekst og materialisering som skaper nye verdier - og aksjen skal gruses. Nok - er nok.

M&A er blitt en bonus, selv om John Olaisen kjørte CEO Liknes hardt ifm. Q4 - Q&A delen. Og fikk presset ut av CEO at det er håp om noe innen M&A, men ingenting konkret.

Basert på all leteboring, kan et kommersielt funn eller to gi en reserveøkning, som kan få vesentlig impact på verdisettelsen av aksjen. Detter er en ongoing prosess.

For min del - la det bli positivt ifm. Prince på Brage, slik at både Kim-funnet og Prince kan realiseres fortest mulig. Det er i grunnen her jeg ser noe kan skje ifm. produksjonen i løpet av 2025, men da må Prince levere.

På den annen side, Draugen, Gjøa - med mer fra Nova og Brage rent generelt, vil sannsynligvis holde stand. Det er Statfjord som bekymrer.

Ingenting er statisk og jeg har sluttet med å feste lit til at en eller to pågående prosesser må klaffe, som tiltenkt. Det kommer alltid rekende noe inn fra sidelinjen, som man ikke hadde forventet eller visste om.

Det mest spennende med OKEA er egentlig at det finnes så mange prosesser som løper samtidig, at noe bare må skje - i den ene eller andre retningen.

Det kan snu raskt i OKEA aksjen, selv om markedet ikke er særlig på hugget etter aksjen i øyeblikket.

Nå kommer det sikkert replikker - han gunnarius skjønner ikke at innen O&G er det kun utbytte-aksjer som gjelder. Jo, jeg tar poenget, men heller ikke glem alt det andre. OKEA vokser fortere enn bambus - og det tror jeg det er en del der ute som ikke får med seg.

Hang in there!
Redigert 06.02.2025 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Patron72
07.02.2025 kl 07:49 5613

Arcticpodden ligger det nå en ny episode med Okea.
«Undervurdert aksje»

Beklager men alderen gjør at jeg ikke vet hvordan man lager link fra Spotify 🫣😉
gunnarius
07.02.2025 kl 11:47 5706

Takk for interessant link.

En behagelig podcast - tilbakelent og betryggende.

Om ikke revolusjonerende nytt, så kom det noe matnyttig for min del, hvor kan nevnes.

Ble en del prat om Brage. helt tydelig at den brønnen som kom online i november virkelig leverer godt. Produksjon på Brage i dag, som er noe høyere enn hva som ble rapport i Q4 rapporten. Kanskje det mest interessante - Liknes bekreftet at Kim-funnet ville bli satt i produksjon i 2025. Nevnte også pågående boring. Vedrørende Prince og suksess her, Brage kan virkelig bli bra fremover. Skulle det bli økte reserver ifm. Prince, tas nok dette med i samme slengen som å bringe Kim online senere i år. Kim & Prince(?), vil sannsynligvis kunne opprettholde høy produksjon på Brage over noe lengre tid. Dette er meget viktig, ettersom OKEA ser for seg lavere produksjon for 2026. I 2027 kommer Bestla med ca. 10.000 boepd. netto OKEA.

Jeg fortsetter med å opprettholde mitt statement - OKEA ligger an til vesentlig høyere produksjon i 2025 enn selskapet har guidet.

CEO Liknes bekreftet en gassproduksjon p.t på 30%. I Q4 rapporten lå den på 28%. Dette betyr trolig ~10.000 boepd kan oppnås for Q1.

Det aller mest interessante som Liknes snakket om, angår aksjekursen og hva som driver den. Helt tydelig at OKEA har capex som holder selskapet i en slags limbo posisjon. Liknes snakket om forventninger til aksjen. I den forbindelse kom han inn på M&A og bekreftet igjen at selskapet jobber kontinuerlig med dette. Egentlig sa CEO at - gitt selskapet kunne inngå en ny deal, ala den med Wintershall eller tilsvarende, ville aksjekursen øke som et direkte resultat av bedre inntjening. Som igjen ville kunne gi grunnlag for utbytte. Dvs. høyere produksjon via M&A skaper visibiliteten og grunnlaget som en faktor for å kunne gjeninnføre utbytte. Liknes bekreftet at funding til en transaksjon ikke var et problem - og sa at lav aksjekurs var ingen hindring for å foreta mer innen M&A.

Objektivt sett blir det feil å avskrive helt noe mer innen M&A.
Redigert 07.02.2025 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
07.02.2025 kl 15:37 5533

Intressant pod tack. Efter att lyssnat så borde OKEA ge åtminstone 0,5 nok i div från Q1. 200 mnok per år måste nu vara långsiktigt hållbart. Det möjliggör allt som liknes säger apropå fortsatt tillväxt men framförallt, SIGNALVÄRDE, början till återskapande av förtroende..
gunnarius
07.02.2025 kl 22:22 5307

bluesky2023 og /eller andre, som går dypt inn i materien:

Ref. ArcticPodden, 31. januar:

https://open.spotify.com/episode/1s0QMsT2XK1cCqEFLWgNzz?si=AC8Y9_g5QyORXjkmZG2BWw&nd=1&dlsi=14d799c7cd5e4d07

Lytt fra ca 42 min. Må ta forbehold om at jeg har fått med meg eksakt ordlyd fra Liknes. Men jeg mener han sa at selve begrunnelsen for å søke om forlengelse av Brage - i stor grad - skyldes:

Bestla, de produksjonbrønnene han nettopp nevnte (min komm. - Fensfjord North som kom i prod. nov. 2024 og KIM-funnet), samt det som OKEA holder på med å bore nå (min komm.- Prince) og er tenkt å komme på strøm i løpet av året.

OKEA avsluttet brønnbane F på Prince 8/1 og G ble påbegynt 10/1. Dvs. Liknes visste 31/1 boreresultatet på brønnbane F på Prince. Ettersom Liknes på ArticPodden nevnte spesifikt - det selskapet holder på å bore nå skal danne grunnlaget ifm. forlengelsesgrunnlaget på Brage, må sannsynligvis antas at Prince er kommersiell. Dvs. appraisal G, er virkelig en avgrensningsbrønn.

I så fall er det mulig at OKEA kan tillegge reserver som OKEA opplyste i Q4 presentasjonen:

Prince (35.2% WI)
Operator: OKEA Pre-drill est.: 8-52 mmboe.

bluesky2023 og/eller andre, har jeg forstått dette riktig?
Redigert 07.02.2025 kl 22:35 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
08.02.2025 kl 06:00 5161

Etter 16:50, sier han «en vi borer som også kommer på strøm i løpet av året». Podkast ble spilt inn 31 januar og den eneste aktive boringen på Brage på det tidspunktet er Prince G. Ergo, så kom det frem meget oppløftende nyheter i den podkasten, bra spottet Gunnar.
Patron72
08.02.2025 kl 08:02 5170

Det er strax 1 år siden Liknes kjøpte aksjer. At det ikke kom noe som helst av innsidekjøp etter rapporten får meg til å tro at her er det noen som «veit nåkka som vi itj veit»

gunnarius
08.02.2025 kl 12:51 4954

bluesky2023, det er iallefall en ting vi kan enes om 100% - og det er at 31/1, så var Prince brønnbane G under boring.

Noen min. før din henvisning 16:50 så snakker Liknes om Fensfjord North og Kim. 16:50 viser han til de to brønnene han har omtalt tidligere, slik jeg forstår ham. I så fall, hva med Prince?

Basert på Arcticpodden klarer jeg ikke få et klokkeklart svar ifm. Prince.. For 16:50 nevner han først en brønn og xxxxxfjord, - og jeg klarer ikke forstå navnet på fjorden, dvs. hvilken brønn er det han tenker på.

Derfor blir det nok best å bare avvente melding fra selskapet. men jeg håper vi begge har rett i vår innledningsvise tolkning.

For blir det suksess med Prince - recoverable sånn ca. 1/4 av max estimatet på 52 mmboe - sammen med producer Fensfjord North og Kim-funnet, så kan Brage dobles fra Q4.

Hensikten med å si det på denne måten, er at på Brage vil både Kim og Prince bli veldig viktig for å øke produksjonen.
Redigert 08.02.2025 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Aircondition
08.02.2025 kl 14:25 4855

Er Prince under pågående boring fra Brage (som virker klart) og blir det kommersielt funn, så må man anta at letebrønnen ferdigstilles som produsent der og da. I dette ønskelige tilfelle, bør produksjonsbidraget fra Prince komme allerede i Q2. Muligens allerede i slutten av Q1.
Aircondition
08.02.2025 kl 14:26 4857

Er Prince under pågående boring fra Brage (som virker klart) og blir det kommersielt funn, så må man anta at letebrønnen ferdigstilles som produsent der og da. I dette ønskelige tilfelle, bør produksjonsbidraget fra Prince komme allerede i Q2. Muligens allerede i slutten av Q1.
Eklogitt
08.02.2025 kl 20:01 4630

Jeg forstod det slik at det ikke er liftet noe som helst fra Draugen dette kvartalet. Gjelder dette også gassen som blir produsert?

I så fall vil Okea dra særdeles nytte av ekstra inntekter på gassalg inneværende kvartal.
Redigert 08.02.2025 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
tapogvinn
09.02.2025 kl 00:13 4395

Jeg ser Andreas Helsem er ansatt som ny Chief Explorationist. Spennende. Her hentes det åpenbart erfaring og kompetanse.

https://www.linkedin.com/posts/okea-as_actions-speak-louder-than-words-at-activity-7293901418623594498-SXPy?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAB3st-QBd9njKPCMy0WhwVwJCCfEp2UlyF8

Redigert 09.02.2025 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
gunnarius
09.02.2025 kl 02:23 4336

Er virkelig Statfjord så krevende eller skal OKEA knuse koden i en større setting?
Redigert 09.02.2025 kl 02:24 Du må logge inn for å svare
Tm3P
10.02.2025 kl 11:26 3505

Der runda vi $100 boe på gassen med stil ;) Helt sykt at Okea ikke har reagert bedre på denne stigningen. Garantert mest sensitive aksjen for den kortsiktige gassprisen
Tm3P
10.02.2025 kl 11:41 3462

Noen som har oversikt over hvor lenge de har holdt på med Mistral brønnen og hvor lenge det var planlagt at de holdt på hvis de ikke skulle ha et sidesteg?
Goldenflex
10.02.2025 kl 11:47 3445

Gasen började dra när ryssarna stängde sista gasen till europa i november. Verkar vara ett strukturellt skifte. Om kina lägger tariffer på amerikansk gas och kol, kanske kineserna börja konkurrera med europeerna om befintliga gas konrakt. Om nu också baltikum kopplar in sig på europeiska elnätet.

https://www.bbc.co.uk/news/articles/crlkwyljl8lo
Eklogitt
10.02.2025 kl 11:56 3417

Ja, gasslagrene er nå på rundt 48% og neste uke begynner en kuldeperiode i Tyskland med minusgrader og lite vind.

I tillegg importerer også Ukraina gass fra EU nå.

Gassprisen kan fort stige enda mer. Fantastisk for Okea som vil få kontroll på investeringskostnadene tidligere.
gunnarius
10.02.2025 kl 12:07 3380

Tm3P

Der er boret ca. 50 dager på Mistral. Innmeldt estimert varighet, 60 dager ved funn. Antar borestart like etter at brønnen ble spuddet. Hentet fra update DNO, 16. januar: The Mistral well was spudded on 22 December and drilling was ongoing as of end of Q4 2024.

Det er boret 30 dager på Brage, brønnbane 31/4-A-23 G. Påbegynt 10. januar.

Redigert 10.02.2025 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Eklogitt
10.02.2025 kl 14:04 3223

En økning fra 80 dollar til 100 dollar/boe tilsvarer 201 millioner før skatt for hele kvartalet. 44.3 Millioner etter skatt. For referanse.
Tm3P
10.02.2025 kl 14:37 3160

Selv 80 dollar er jo en jævlig god pris på gassen. Tenkte mer på stigningen siden fjoråret der prisen har mer enn doblet seg og Okea er samtidig ned 15%. I tillegg har de i mellomtiden bygget opp egenkapitalen ved å holde igjen utbytte. Situasjonen angående utbytte er jo heller ikke noe annerledes nå enn den var da.
Så prisingen nå er et mysterium, slutter aldri la meg overraske over hvor lite intelligent aksjemarkedet faktisk er.
Goldenflex
10.02.2025 kl 14:48 3130

Det här snacket om att ökning av CAPEX omöjligör utdelning kommande år stämmer inte matematiskt med så högt gaspris. Capex ökning är 150 mnok per kvartal (snitt i interval)
Tm3P
10.02.2025 kl 14:54 3116

Ja kan ikke se for meg at det skulle vært noe problem med dagens priser. Nå sa heller aldri Okea det selv at det var umulig, men at de ville være sikre på at de kunne ha utbytteprogrammet gående langsiktig og stabilt når de først startet opp. Men da måtte de ha litt bedre oversikt over utviklingen rundt utbyggingene. Så sa også CFO at de høye gassprisene vi ser nå også spiller inn. Får de låst inn en stor del av gassalget i år på disse prisene så ser jeg ikke bort fra at utbytte blir startet opp fortere enn folk forventer.
gunnarius
10.02.2025 kl 15:57 3018

Ad M&A - ikke kun en gang, men to ganger (John Olaisen Q&A - Q4 og Arcticpodden), ville ikke Liknes si hva OKEA så på av mulige assets på sokkelen, men de var der.

Om det blir i løpet av 2025 det kan bli en transaksjon - vites ikke, men jeg tror at etter at transaksjonen er gjennomført og dette medfører økt produksjon, deretter en gang følger gjeninnføring av utbytte. Slik tror jeg utbytte må vurderes.