VoW - Når kommer neste emisjon?
Største eier ønsker å selge sin eierandel på ca 25% av selskapet og hvis ikke VoW får snudd skuta snart, må de ut i enda en emisjon.
Hva tror dere emisjonskursen blir på?
Hvor mye er det igjen av emisjonspengene på kr 250 mill?
1. Det ble leid inn mange meglerhus for å hjelpe til med denne emisjonen. Der føyk vel ca 20 mill rett ut.
2. Dnb ga VoW et kortsiktig lån på inntil kr 125 mill den 27.9.2024, som skulle nedbetales når emisjonspengene var på plass.
3. Pr 30.9.2024 hadde VoW kr 15,2 mill i cash og kr 94,4 ubenyttet cash fra det kortsiktige Dnb lån. Dvs VoW hadde allerede da brukt kr 30,6 mill av lånet.
4. Hvis VoW fortsetter å tape ca kr 20 mill pr kvartal, hadde de igjen ca kr 194 mill pr 31.12.2024.
5. Har VoW fortsatt krav om å ha ca kr 125 mill i cash for å ikke komme i brudd med lånebetingelsene? Hvis de har det, vil de nærme seg brudd i betingelsene ca rundt høsten 2025.
Hva tror dere emisjonskursen blir på?
Hvor mye er det igjen av emisjonspengene på kr 250 mill?
1. Det ble leid inn mange meglerhus for å hjelpe til med denne emisjonen. Der føyk vel ca 20 mill rett ut.
2. Dnb ga VoW et kortsiktig lån på inntil kr 125 mill den 27.9.2024, som skulle nedbetales når emisjonspengene var på plass.
3. Pr 30.9.2024 hadde VoW kr 15,2 mill i cash og kr 94,4 ubenyttet cash fra det kortsiktige Dnb lån. Dvs VoW hadde allerede da brukt kr 30,6 mill av lånet.
4. Hvis VoW fortsetter å tape ca kr 20 mill pr kvartal, hadde de igjen ca kr 194 mill pr 31.12.2024.
5. Har VoW fortsatt krav om å ha ca kr 125 mill i cash for å ikke komme i brudd med lånebetingelsene? Hvis de har det, vil de nærme seg brudd i betingelsene ca rundt høsten 2025.
Redigert 05.02.2025 kl 17:10
Du må logge inn for å svare
CapitaL
09.05.2025 kl 09:13
1608
Tipper styrelederen som kjøpte i mars pisser i buksa av sitt enorme urealiserte tap på 4 øre aksjen...
Var det ikke en viss skribent som skrev i feb/mars at aksjen faller hver dag? Burde stått i 50 øre nå da?
De fleste ville vel heller si at aksjen har beveget seg sideveis mellom 1,3 -1,5 kr de siste månedene;)
Om noen skal slå seg på brystet her, så er det ingen på forumet som har advart sterkere mot VGM enn undertegnede.. men min mening er at selvskryt lukter det møkk av, så dette må ikke tolkes som selvskryt.. møkk lukter det nok av på tråden her fra før av.
Var det ikke en viss skribent som skrev i feb/mars at aksjen faller hver dag? Burde stått i 50 øre nå da?
De fleste ville vel heller si at aksjen har beveget seg sideveis mellom 1,3 -1,5 kr de siste månedene;)
Om noen skal slå seg på brystet her, så er det ingen på forumet som har advart sterkere mot VGM enn undertegnede.. men min mening er at selvskryt lukter det møkk av, så dette må ikke tolkes som selvskryt.. møkk lukter det nok av på tråden her fra før av.
gxa40L
09.05.2025 kl 09:36
1561
Nå er det blitt slik som politikerne driver i forkant av et valg.. -Dere må høre på hva jeg har sagt og sier
Når det gjelder VOW og VGM så har de vel falt ganske likt siste tiden
På ett år er det en forskjell på 0,4% . Skål for den lille forskjellen!
Når det gjelder VOW og VGM så har de vel falt ganske likt siste tiden
På ett år er det en forskjell på 0,4% . Skål for den lille forskjellen!
Redigert 09.05.2025 kl 09:40
Frodon
09.05.2025 kl 12:26
1442
Idag kom børs meldingen i AKH som tvinger alle aksjonærene til å realisere de enorme tapene sine i aksjen, mens Aker grådig gribber til seg eventuelle verdier som er igjen.
Vi får håpe Dnb ikke gjør noe lignende i VoW. Dnb er jo kjent som et firma som gir verdier til andre 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vi får håpe Dnb ikke gjør noe lignende i VoW. Dnb er jo kjent som et firma som gir verdier til andre 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Stepping
09.05.2025 kl 12:36
1428
Mann vet mann har å gjøre med en stor ressurs når mann ser slik smile/gråte fjes bruk.
Herman*
09.05.2025 kl 13:34
1363
Dere som har vært aksjonærer i VOW lenger enn meg: Er det slik at VGM er forpliktet til å motta og betale 100 mill NOK for en reaktor så fort sistnevnte har fått på plass den siste delen av finansieringen? (Det er vel strengt tatt VGM operatør som sikrer finansieringen).
Frodon
09.05.2025 kl 13:42
1339
Tenk hvor mye du hadde tjent i VoW hvis du shortet istedenfor å kjøpe aksjer når du vurderte det til å være gode innganger 🤔
Just saying
Just saying
gxa40L
09.05.2025 kl 14:26
1262
Jeg er enig med Frodon i at DnB nepper er fornøyd med 25% I VOW
De er i en gunstig posisjon til å rane til seg hele selskapet. Og da er VGM neste offer
De andre store aksjonærene e r mer elle rmindre handlingslammet siden de ikke har midler til å forsvare posisjonen sin
Vi får se. Ville være rart om DnB lar sjansen gå fra seg
Småaksjonærene vil bli så utvannet at en knapt vil merke saltsmak av deres aksjer ,)
De er i en gunstig posisjon til å rane til seg hele selskapet. Og da er VGM neste offer
De andre store aksjonærene e r mer elle rmindre handlingslammet siden de ikke har midler til å forsvare posisjonen sin
Vi får se. Ville være rart om DnB lar sjansen gå fra seg
Småaksjonærene vil bli så utvannet at en knapt vil merke saltsmak av deres aksjer ,)
Redigert 09.05.2025 kl 14:30
upsidedown
09.05.2025 kl 14:42
1231
Dette er ikke avklart. Først må VGM ut og reise nødvendig kapital. Hvis de mislykkes er det vel i praksis kroken på døra og alt er i spill slik jeg tolker situasjonen. Anlegget må snart være ferdig fra Evensens hånd hvis det har gått etter planen der.
Synes flere undervurderer hvilke komplikasjoner VGM har for VOW i nær fremtid.
Synes flere undervurderer hvilke komplikasjoner VGM har for VOW i nær fremtid.
Herman*
09.05.2025 kl 15:22
1195
Neppe fornøyd med 25%? DNB er en ufrivillig aksjonær i VOW, og vil garantert selge sin post når de finner det opportunt. Tipper de venter på høyere marginer og landbaserte kontrakter.
Herman*
09.05.2025 kl 15:25
1189
Tja. Det er klart at det ikke er gunstig for VOW å sitte på en reaktor de ikke får levert, men jeg tror finansieringen går i boks da de allerede har kommet langt på vei. Den er ikke gunstig for VGM og dets aksjonærer, men VGM kan skape aksjonærverdier på et senere tidspunkt.
Nsxnsx
09.05.2025 kl 15:25
1188
Tja når man ser et kursfall fra 50++ til dagens 1.35 så vil jeg nok si at det er tatt høyde for ganske mange kompikasjoner. Både tidligere og kommende.
Dagens kurs gjenspeiler at VGM er konkurs og aldri kommer til å få betalt Vow. Om vi skulle bli overasket og få en melding om at dem klarer seg og får gjort opp så vil vi få en massiv kursoppgang i Vow :)
NB: Bare min mening så ikke noen blir fristet til å legge mer i det enn som så....(her tolkes jo alt man sier i hytt og pine :) :) :) )
Dagens kurs gjenspeiler at VGM er konkurs og aldri kommer til å få betalt Vow. Om vi skulle bli overasket og få en melding om at dem klarer seg og får gjort opp så vil vi få en massiv kursoppgang i Vow :)
NB: Bare min mening så ikke noen blir fristet til å legge mer i det enn som så....(her tolkes jo alt man sier i hytt og pine :) :) :) )
Frodon
09.05.2025 kl 15:37
1169
Nomar skrev Frodon, kan du forklare dagens kurs bevegelser?
Vi har sett det en del ganger før, aggressive kjøp. Must AS gjorde det tidligere, men av det jeg har sett på aksjonærlisten, står de ikke bak denne måten å handle på den siste tiden. Før i tiden (shit, nå hørtes jeg gammel ut), var det slike kursbevegelser vi så når en aksjonær ga en kjøpsordre til en aksjemegler og aksjemegleren bare kjøpte aksjene på «best» 😜 Vi kan også se slik kursbevegelse når noen vet mer enn andre og har hastverk med å kjøpe seg inn og/eller de skal ha mengder med aksjer, ikke gidder å vente og synes aksjene er billige «nok» på kr 1,50 også.
Uansett positivt med litt action i aksjen, så får aksjonærene håpe at det er en langsiktig aksjonær som kjøper
Jeg kan kanskje også legge til at jeg også gjør slikt noen ganger etter jeg har fylt på nok aksjer, så kjører jeg aksjen opp og håper noen tar den videre oppover 😉
Uansett positivt med litt action i aksjen, så får aksjonærene håpe at det er en langsiktig aksjonær som kjøper
Jeg kan kanskje også legge til at jeg også gjør slikt noen ganger etter jeg har fylt på nok aksjer, så kjører jeg aksjen opp og håper noen tar den videre oppover 😉
Frodon
09.05.2025 kl 15:45
1153
Dnb er pr dags dato avhengig av de 2 største aksjonærene for å få flertall og bestemme alt selv. Siden Dnb er lånegiveren til VoW blir alt et regnestykke om hva som lønner seg vs ta tap på lån / kjøpe seg videre opp i neste emisjon.
Salgspresset vil uansett ligge der til Dnb sin salgspost er avklart. De får mye mer info om tilstanden i selskapet nå enn vanlige små aksjonærer, som er uheldig når Dnb sitter på alle sider av bordet….slik Røkke gjorde i AKH
Salgspresset vil uansett ligge der til Dnb sin salgspost er avklart. De får mye mer info om tilstanden i selskapet nå enn vanlige små aksjonærer, som er uheldig når Dnb sitter på alle sider av bordet….slik Røkke gjorde i AKH
Frodon
09.05.2025 kl 15:47
1148
Bare å shorte VGM hvis det er mulig å få tak i short aksjer. Nød emisjoner er sjelden bra for eksisterende aksjonærer 🤣
unikum
09.05.2025 kl 15:58
1129
Hvor hardt du vil/kan slå deg på brøstet får du selv avgjøre. Samlet omsetning på nedturen til Vgm er kanskje på mellom 5- 7 mill fra 1,4 så fa veit vi hvem som har solgt i en periode.
Skjønner du er bundet med hender og føtter i Wov, ikke sikker på om det er noe særlig bedre ?
Skjønner du er bundet med hender og føtter i Wov, ikke sikker på om det er noe særlig bedre ?
Herman*
09.05.2025 kl 16:03
1114
Frodon skrev Skulle ikke du skrive om VGM på annen tråd enn VOW?
Hvis du leser mitt innlegg en gang til, så ser du at mitt spørsmål er mer relevant for Vow enn VGM.
upsidedown
09.05.2025 kl 16:25
1087
Det kan man si, men VOW må lykkes med kommersialisering på land for å vokse seg ut av tvangstrøya. Det er liten vits å være på børs hvis fremtiden handler om cruise og aftersales.
Frodon
09.05.2025 kl 16:35
1073
Men, du ville ikke ha VGM diskusjon på VoW tråd….også gjør du det selv. Ser du ikke dobbelt moralen?
Herman*
09.05.2025 kl 16:42
1058
Du la ut en link som ikke var veldig relevant for VOW, i det aksjeposten i VGM er av liten betydning. Få VOW aksjonærer bryr seg om et meglerhus avslutter dekning på VGM. Kanskje du skal la Vow aksjonærene få litt fred? Det virker som du først og fremst liker å plage folk og i mindre grad er interessert i de ulike selskapene du følger.
Redigert 09.05.2025 kl 17:23
upsidedown
09.05.2025 kl 17:37
1006
Litt teknisk..i dag kom en Shooting Star i chartet. Betyr vel at en aktør dro opp kursen for å selge seg ned. Relativt høyt volum, må tilbake til 7. april for å finne tilsvarende.
Redigert 09.05.2025 kl 17:49
Frodon
09.05.2025 kl 18:55
940
Selvfølgelig er det relevant for VoW, når de er største aksjonær i VGM. For meg er det helt ufattelig at du ikke skjønner så enkle ting, men det forklarer jo hvorfor du ikke lykkes på børs. Noen har 20 års erfaring på børs, andre har 1 års erfaring 20 ganger 🤣
Frodon
09.05.2025 kl 18:57
937
Vi har sett en del av dem før i VoW. Har du sjekket aksjonærlisten for å se om det er noe av interesse der? Tidligere var det Musk AS som kjøpte aggressivt, men kursen falt alltid tilbake etterpå
upsidedown
09.05.2025 kl 20:07
897
Siste oppdatering solgte MP Pensjon en million. Nummer seks på lista.
Stepping
09.05.2025 kl 21:09
841
Det er riktig det, ofte vil ny sjef tømme skapet for gamle lik meeeeen her kan det like godt være at ny sjef skal få flying start med noen skikkelige ordrer! Hvorfor skjer skifte før de går i ferie liksom? Hvorfor skulle gammel sjef sole seg i milliard ordrer på vei ut døra?
Herman*
09.05.2025 kl 21:41
805
Har du vurdert muligheten for at jeg og mange andre Vow aksjonærer er bedre utdannet, mer intelligent og mer vellykket i aksjemarkedet enn deg? Er nok en tanke som aldri har streifet deg...:-)
Redigert 09.05.2025 kl 21:49
skadi
10.05.2025 kl 00:24
713
Tja, de som har investert i VOW som langsiktig for 2/3 år siden, kan vel vanskelig kalles for vellykket?
Samme gjelder vel for den mislykkede grønne avlegger VGM.
Samme gjelder vel for den mislykkede grønne avlegger VGM.
Redigert 10.05.2025 kl 00:26
gxa40L
10.05.2025 kl 09:57
538
Vel, hvor ufrivillig situasjonen er tror jeg kan diskuteres. Når en låner ut hundrevis av mill så er det ikke helt ufrivillig. Og som du skriver: Når VOW kommer til hektene kan de selge aksjene. Er det da noe minus å ha en større post enn nå, sågar hele selskapet? Jeg tror ikke DnB har så mange skrupler . Men de må selvsagt gjøre det på en måte som ikke vekker for stor avsky i kapitalmarkedet
Og i verste fall for DnB vil de sikre seg at de får dekket inn mest mulig av lånet de har gitt
Og i verste fall for DnB vil de sikre seg at de får dekket inn mest mulig av lånet de har gitt
Herman*
10.05.2025 kl 10:34
503
Jeg mente at de er ufrivillig blitt aksjonærer, ikke at de var tvunget til å gi selskapet lån. Hvis jeg forstår deg rett, mener du at hvis DNB frykter mislighold av lånet, vil de bruke sin innflytelse som aksjonær til å selge selskapet til en solid aktør for å redusere egen risiko-gjerne etter å ha tatt over hele selskapet. Til det vil jeg si at vi er langt unna en så dramatisk situasjon. Det er etter min oppfatning mer sannsynlig at de selger sin eierandel når Vow har levert høyere marginer og demonstrert potensialet i landbasert.
gxa40L
10.05.2025 kl 10:44
478
Normalt så vil det gå som du mener. Men siden situasjonen e r noe anstrengt for VOW tror jeg at min vurdering er diskutert i DnB. Alle er seg selv nærmest. Og banken ser nok at faren for en slik situasjon er til stede(At ikke VOW klarer å innfri sine låneforpliktelser)
Det vil gå relativt lett for DnB å skaffe seg større eierandel siden de største aksjonærene er illikvide
Det vil gå relativt lett for DnB å skaffe seg større eierandel siden de største aksjonærene er illikvide
Herman*
10.05.2025 kl 10:52
468
Men situasjonen er ikke anstrengt for VOW. I årsrapporten skriver styret at selskapet har tilfredsstillende finansiering det neste året.
Redigert 10.05.2025 kl 13:14
gxa40L
10.05.2025 kl 12:53
392
Ja,det stemmer vel det. På den annen side forhindrer ikke det at DnB kan ha lyst på en større andel og enda mer formell kontroll
Frodon
I går kl 22:12
167
Jeg vet jo at du er langt dårligere på dette enn meg…det vet jo du også 😉 Det var en del dyktige investorer på HO før, men svært få av dem som gidder å skrive her noe mer. Du ser jo selv hvor totalt meningsløst det er å prøve å forklare deg enkle ting 👊
Frodon
I går kl 22:13
165
Og Kistefos holder på å selge seg ut. Neste trade blir short ved fornyelse av termin kontrakten
Frodon
I går kl 22:15
160
Pga oppsigelsestid i kontrakt?
Tror du kundene til selskapet timer kontrakter etter oppsigelsestider eller når de trenger produkter? 🙄
Tror du kundene til selskapet timer kontrakter etter oppsigelsestider eller når de trenger produkter? 🙄
Frodon
I går kl 22:17
148
Selvfølgelig vil Dnb gjøre det som er best for dem. Det vi må ta høyde for, er hva Dnb gjør med sin 25% eierandel hvis de ser at enda en emisjon kommer før overskudd?