Norwegian - veien til 25 kr i 2025

Gamernrx
NAS 29.01.2025 kl 09:11 256552

Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:

- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.

Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.

Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
Strategi
08.02.2025 kl 10:03 5901

Kan jo bare legge til at Sverige og Findland nå er en del av NATO som ikke bare kommer Widerøe til gode men også Norwegian som sitter på avtalen.
Gamernrx
08.02.2025 kl 09:15 5969

Widerøe er faktisk kritisk for vår forsvarsevne med tanke på alle de soldatene de frakter fra by til by i nord- Norge. Her kommer staten til å støtte Widerøe i all den tid det ikke finnes jernbane. Staten har nå en egen interesse av at NAS aldri går konkurs.
Ransen
08.02.2025 kl 08:52 6001

Widerøe er et fatastisk og komplekst flyselskap. De gjør alt selv. Alt fra lakkering til oppgraderinger av gamle Dash 8 slik at de blir som nye.
Det er ikke mange i verden som utnytter flåten sin i samme grad som Widerøe. Flyene er eksagt tilpasset deres formål på kortbane med trykkabin. Ingen i verden har de samme forholdene. Derfor er staten og Norge svært stolt over den infrastrukturen som Widerøe bidrar med og ønsket derfor å bevilge 2 milliarder i støtte slik at billettprisene kunne reduseres noe.
Husk at Nordnorge nord for Bodø, selve Forsvarets hovedkommando og snart Nato hovedkvarter, er uten togforbindelser og nå er det faktisk nesten ikke tog fra Trondheim og nordover til Bodø heller på grunn av mangel på tog og ingen vil låne eller levere tog til denne jernbanestrekningen. Det som går av tog prioriteres til enorme mengder gods
Da kjenner Norwegian group sin besøkelsestid for å ta unna passasjertrafikken i regionen.
Redigert 08.02.2025 kl 08:54 Du må logge inn for å svare
Ransen
08.02.2025 kl 08:11 6038

Det vil aldri skje. Widerøe drives som en egen enhet med sine fly, bakketjenenester og totalt vedlikehold.
Så utnytter Norwegian-Widerøe synergier av hverandre.
F.eks Widerøe frakter folk fra mindre steder til større steder der Norwegian tar over. Norwegian benytter bakketjenesten til Widerøe i Norge.Fra 2025 er alle ruter samordnet i begge selskapene, til SAS sin store fortvilelse.
Der er flinke folk i alle ledd.
Widerøe har hatt en enorm oppgang på alle punkter det siste året, men også fått opp yield pga statens sponsing av FOT-rutene, som jo frakter enda mer folk inn til Norwegian.
Håper vi får høre mer om samarbeidet mellom Lufthansa og Widerøe. Hotellrapportene bekrefter en vanvittig økning av utenlandsturister gjennom året. Strawberry så vel opp mot 90% økning i bookinger noen steder som fortsetter langt utover første halvår i år.
Les Stordalen ser milliardresultat i 2025
Redigert 08.02.2025 kl 08:17 Du må logge inn for å svare
bassebasse
08.02.2025 kl 07:12 6066

Hvem vet når skal nas og viderøe skal skal fungere som ett seleskap
Strategi
08.02.2025 kl 06:22 6090

Tror spenn blir bra, det er 10 mill svenske , en avtale med eksempelvis Ikea elle Max Burger hadde vært fint.
Fjellbris
07.02.2025 kl 22:57 6247

Håper og tror vi får høre mer om Spenn og nye samarbeidspartnere under Q4 presentasjonen neste uke👍😀
Strategi
07.02.2025 kl 18:35 6463

Rema 1000 kvitter seg med Æ-appen den er som kommunisert under avvikling.
Vi kan være svært sikre på at Retan`S REMA 1000 havner under SPENN appen og basert på det skjønner jeg at Sundt er nervøs.
Vær sikre på at det kommer gode nyheter og opplevelses appen Spenn er noe helt annet en en tungvinn TRUMF og et kjedelig COOP medlemskap.
Rema 1000 er også veldig store i Danmark tror det er ca. 500 butikker på et areale på samme størrelse som Telemark, antall innbyggere 5,992,163 mao. betydelig flere enn i norge. Strawberry i Danmar er godt representert,
Så blir opplevelses APPEN spenn også lansert i Norden tar dette helt av.
Noe jeg tror dette kommer til å gjøre.
Opplevelser , sterke rabatter der du handler, rabatter på en rekke populære høykvalitets butikker, spa, dyreparker , opplevelses parker. osv osv osv.
Norwegian og Stordalen tenker stort.
Ransen
07.02.2025 kl 18:32 6469

Det burde ikke ha noe å si hva kurs staten konverterer på. Vi har inne aksjonærer med inngangskurs på kr 6,25 i dag. Jeg unner alle som hjalp til å få selskapet på bena da stormen sto på under pandemien. Det som er skadelig er hvis alle disse aksjene til staten legges ut i markedet. Staten er ikke tjent med dette og kan like gjerne risikere å få bare 8 kroner for aksjen igjen.
Det ble vel forhandlet frem to muligheter da Norwegian under restruktureringen i 2020 ikke kunne forutse den situasjonen de er ved i dag,
Den gang var det ikke gitt at selskapet skulle tjene penger på disse 4 år og langt mindre forventet at det skulle være 12 milliarder i kontanter.
Nå kan staten få igjen pengene sine, med gode renter og politikerne slipper å gnage om stønader og statlige eierskap i private småbedrifter.
De har fått erfart litt fra eierskapet i SAS som fremdeles er et mareritt.
Men om staten ønsker å være langsiktig storeier sammen Fredriksen (som er utflagget) i NAS med det bråket i oposisjonen det fører med seg så gjerne for meg.
Ikke glem at Sundt begynte å selge en stor bolk på 18 kroner og har gradvis tynt seg nedover til kr 10,72 eller noe sånt.
Hver eneste Q-rapport, hver eneste lille positive tegn, alt fra tidenes trafikktall, tidenes omsetning, tidenes beste for NAS det siste året, så har Sundt benyttet sjansen til å selge og kursen har stupt. Alt på grunn av at det bare er toppen av isfjellet som er i bevegelse men gjør store utslag for hele grunnen.
Redigert 07.02.2025 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Ace771
07.02.2025 kl 17:47 6529

Er uenig i at den vil passere toppen fra i fjor før mai, jeg håper den ikke gjør det. Jeg vil avklare hybridlånet så billig som mulig den 25.mai, først da vet vi om staten vil konvertere til 150m aksjer. At man ikke vet om staten vil komme inn som største aksjonær ligger som en klam hånd over kursen. Etter at den usikkerheten er avklart så kan oppturen begynne for alvor. Og den oppturen tror jeg kommer uansett om staten kommer inn eller ei. At usikkerheten forsvinner er det viktigste.
Ransen
07.02.2025 kl 17:29 6535

Jeg synes at det er useriøst når Sundt legger så mye aksjer inn i markedet. Slike store salg gjøres ellers i blokker 1 mot 1 og skulle ikke berøre aksjekursen.
Det er åpenbart en misnøye ute og går og at dem ønsker selskapet lite vel.
Kan aldri tenke meg at Fredriksen og Røkke opererer slik i sine markeder..
Fjellbris
07.02.2025 kl 17:22 6547

Håper og tror du får rett mtp utbytte (skriver derfor også senest 2026)😀🤞Og at NAS har falt så mye og som du skriver langt under kontantbeholdningen er ganske så uforståelig. Skal ikke skylde alt på Sundt, men når hans nedsalg nå snart er slutt/slutter, så vil ivertfall salgspress også avta, samt shorterne som har utnyttet denne infoen får meget dårlige kort på hånden, også ikke minst når GK / NAS kommer til å levere som han/selskapet gjør fremover. Da seirer fornuften til slutt, ha en riktig god weekend😀
Redigert 07.02.2025 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
Ransen
07.02.2025 kl 17:08 6580

Tror du får utbytte lenge før 2026.
Husk at hybridlånet avklares om et par måneder og i obligasjonslånet foreligger det en oversett klausul som sier at det gis adgang til utbytte hvis Nordic thrustee er administrator av dette lånet.
Fredriksen er en utbyttejeger og han vil gjerne ha litt igjen for å stille med kapital i selskapet. Styret i Norwegian er også aksjonærer som oss andre, også de har måtte se store og helt uforståelig svingninger til aksjekurser langt under kontantbeholdningen. Det skal ikke være mulig.
Redigert 07.02.2025 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
07.02.2025 kl 16:58 6598

Tony83/Ransen,
Nok en gang helt enig med Ransen. Alle må sette seg inn i det de investerer i og gjøre egne valg. Jeg tror overskudd +/- 1,9 milliarder er godt kjent for markedet, og det som gjelder nå er å se fremover/guidingen inn mot høysesong igjen, samt hva GK sier om kostnadsfokus. NAS har levert langt over forventning hele 2024 vil jeg si mtp. trafikk tall, og fortsetter den trenden som alt tyder på igjennom 2025/26, kombinert da med 2-5 nye fly, nye ruter, og fokus på kostnader / stordriftsfordeler (fullt år m Widerøe mm.) som blir pri 1, vil markedet før eller senere se at P/E 5,6 er altfor lavt. Igjen enig med Ransen og bankene mtp at den burde vært på 7,5-10 eller på nivå med sammenlignbare fly konkurrenter i Europa.
Husk NAS har også allerede satt av 800 millioner til utbytte, altså FØR det eventuelt kommer ytterligere avsetninger Q4 regnskap. Cash beholdning og utbytte avsetning akkumulert Q4 vil trolig ligge mellom 13 og 14 milliarder! Kurs +/- kr 11 er altfor lavt, og jeg tror vi fort ivertfall i første omgang / i vår skal opp igjen i området 13-15. Håper også å se kurs igjen på 20 tallet før utbyttene starter f.o.m. senest 2026.
Vi gjør alle våre valgt, jeg har mer en nok NAS aksjer i min portefølje, har skrevet det lenge at jeg akkumulerer frem mot utbyttene (som også JF har gjort lenge), og i går kjøpte jeg 2500 før vi bikket kr 11, og i dag fikk jeg nye 5000 i slutt auksjon til 11,25 - så da er jeg fornøyd med akkumuleringen, og gleder meg til å få utbytte på alle senest en gang i 2026 :-)
Redigert 07.02.2025 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Ransen
07.02.2025 kl 16:38 6617

Hvis du er nervøs i flyaksjer så selger du.
Hvis du som aksjonær ser at verdien virker noe lav, P/E 5,6 der bankene mener at P/E 7,5-10 burde være realistisk så beholder du aksjen.
Se på fjoråret 2024 da aksjen 1/1 gikk fra kr 10,68 til kr 17,27 19/2.
Har tro på at aksjen passerer toppen i fjor før mai måned i år. Det er noen signaler vi burde ta med oss fra andre flyselskaper som har steget 50-100% siste halvår.
Det beste signalet er at det kommer mindre kapasitet i markedet og det andre er at Norwegian er godt posisjonert til å ta hånd om dette med et allerede godt etablert og innarbeidet rutenett
Redigert 07.02.2025 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Tony83
07.02.2025 kl 16:16 6656

well, the results of Q4 are relatively known -- around 1.9 billion! I am more worried about how the market will react. Previously the course has always plunged after Q-s :( , irrespective of whether the results were good or bad. This is probably die to the fact that there are many small investors in NAS and they run selling after Q-s. that's my theory.
Fjellbris
07.02.2025 kl 15:22 4507

Kanskje ikke i selve Q4 rapporten, men GK kommer garantert til å si noe om hvordan han og NAS ser på 2025 under presentasjonen.
Hvilke forventninger har du da til Q4 resultatet samt 2025?
Redigert 07.02.2025 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Tony83
07.02.2025 kl 15:13 4861

when will the guidance for 2025 be published? already in annual report for 2024?
Ransen
07.02.2025 kl 15:01 4887

Fuelprisen er nå 747 dollar per tonn, ned 3% fra forrige uke. Mye tyder på at den fortsetter ytterligere ned.
Strategi
07.02.2025 kl 14:34 4941

Gjennom 2024 var vi alle glade dersom olje falt ned mot hegdet olje på 84 USD eller litt under, nærmest euforisk stemning var det og det var også akkurat da svært gunstig for for Norwegian.
Nå er det andre forhold og olja er i skrivende stund USD 74.66.
Det er bare å laste med begge hender.
Redigert 07.02.2025 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Gamernrx
07.02.2025 kl 13:50 5024

Punktlighet er ekstremt viktig. Tid er penger og selskaper reiser med fly som går og kommer på tiden. SAS har tapt seg og Norwegian lander stadig flere statlig kontrakter.
Ransen
07.02.2025 kl 13:21 5089

Norwegian var tidlig ute med bestillingen(rett etter restruktureringen) og betalte i tillegg 3.200 millioner i forskudd. Derfor er rødneseflyene prioritert selv om andre kunder har større ordrer...
Hvis noen tror at dette blir bra, så er svaret JA!
Hvis noen tror at Norwegian vil falle på rygg, så er svaret NEI!

Per nå så gjør selskapet alt riktig og det meste går riktig vei.
Markedsandelen i Norge er udiskutabel, delvis også i Norden nå med storsatsning i Danmark. I europa er Norwegian også et betydelig navn, spesielt etter at de vant siste kundetilfredshetsundersøkelse og er topp 5 på punklighet.
Redigert 07.02.2025 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
NASLover
07.02.2025 kl 13:09 5082

07.02.2025 05:59:15

KOMMENTAR: NORWEGIAN OG TELENOR STEG PÅ OSLO BØRS, DNO FALT

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle og Telenor var blant aksjene som steg på Oslo Børs torsdag, mens DNO falt.

Norwegian steg 7,7 prosent, blant annet etter å ha lagt frem trafikktall for januar før åpning. Både ABG Sundal Collier og DNB Markets mener at tallene var på linje med forventingene, og anser tallene som nøytral for både estimater og aksjen, mens utsiktskommentarene trekkes frem som positive.

Norwegian aksjen er ned rundt 40 prosent siden april i fjor og tilbyr nå en attraktiv kjøpsmulighet, skriver Arctic Securities i en analyse torsdag med tittelen "From turbulence to takeoff", der de tar opp dekning på aksjen med kjøpsanbefaling og et kursmål på 13 kroner.

"Selv om valutamotvind og inflasjonspress har tynget lønnsomheten og bidratt til kursfallet, mener vi at disse utfordringene allerede er priset inn", skriver meglerhuset.

Inflasjon vil forbli en utfordring i 2025, men lavere drivstoffkostnader, reduserte driftsutgifter og mindre avhengighet av innleide fly bør gi marginlettelser fremover, ifølge meglerhuset. De ser ser en tydelig vei mot yieldvekst i 2025, drevet av et stramt marked, høyere billettpriser og sterk inntjeningsvekst
bassebasse
07.02.2025 kl 13:00 5066

Ransen
Ser ut som. Blir flere enn 4 helt ny fly.. 2 er levert i Danmark
Karlsen sa innponert over boieng.... Så blir fler fly garantert
Fjellbris
07.02.2025 kl 11:42 4955

Takk for nok en god oppsummering👍
I tillegg slipper vi i år et forstyrrende lønnsoppgjør for ansatte i NAS, som det var mye støy og usikkerhet rundt (= negativ kursutvikling) i fjor mtp. streike fare mm. I år er fokus økt lønnsomhet via utnytte økte stordriftsfordeler man ervervet i fjor (inkl. Widerøe), Gei Karlsen var i går tydelig på det og kommer til å utdype under Q4 pres. Oljepris i år der Trump i spissen jobber for lavere oljepris, vil også bidra til bedre marginer og derigjennom re prisingen av NAS.
Ransen
07.02.2025 kl 11:03 5021

Helt riktig. Mye av investeringene for kapasitetsutvidelse er gjort i 2024 inkl kjøp av Widerøe. Karlsen sier i FA at de ser en 70% effektsøkning inn mot Norwegian allerede før billettsystemene er samordnet og koordinert. Det er her jeg er spent på videre guiding.
Nå skal NAS driftes effektivt og generere penger i hele 2025. 2-4 eller 5 nye fly. Alt nytt er bonus og ingen wetlease er ikke planlagt for dette året.
25% kapasitetsøkning gjennom vinteren med magrinal nedgang i fyllingsgraden er bra, ikke minst for enhetskostnadene da disse flyene ellers ville stått parkert. Bransjen sier at det allerede merkes press i kapasiteten grunnet Airbus motorprobleme og leveringsutfordringer fra Boeing og Airbus. Samtidig er det solid passasjervekst. Folk får bedre og bedre råd, men folket omprioriterer annen luksus til reiser og opplevelser.
Redigert 07.02.2025 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
07.02.2025 kl 10:09 5087

Resultatet er relativt kjent etter siste guiding på rundt 1,9 milliarder, så tror ikke det vil påvirke så mye. Det som blir spennende og som nå vil dra kursen videre er guidingen for 2025, og der fikk vi en forsmak i går når det gjelder trafikk tall januar og stor økning vs januar LY + 2 nye Boeing fly på plass allerede. Jeg tror derfor NAS kommer til å stige både før og etter Q4 pres. Hva tror du?
bassebasse
07.02.2025 kl 10:07 5030

Lover godt fremover for nas..kanskje utbytte på torsdag hvem vet
Tony83
07.02.2025 kl 10:04 5031

what do you think, what effect will Q4 results (presumably quite good) will have on the course?
Ransen
06.02.2025 kl 20:56 5615

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 6. feb 2025
Norwegian Air Shuttle har brutt den fallende trendkanalen på mellomlang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere falltakt. Aksjen har brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen nærmer seg motstanden ved cirka 11.70 kroner, noe som kan gi en reaksjon ned. Et brudd opp gjennom 11.70 kroner vil imidlertid være et kjøpssignal.
Ransen
06.02.2025 kl 18:33 5744

Nå er det å nyte markedsandelene og fylle opp flyene, optimalisere eksisterende rutenett og ingen streiketrusler fra egne ansatte på de neste to år.
Storgruppene er også godt opp i dag.

Lufthansa over 5% og IAG over 3%

Det lover svært godt for europeisk og nordisk luftfart i 2025
Redigert 06.02.2025 kl 18:38 Du må logge inn for å svare
kokkohill
06.02.2025 kl 18:24 5661

Kanskje mulig for NAS å gjøre en deal med Stoltenberg, nå når Klovnen er borte😜
bassebasse
06.02.2025 kl 17:46 5736

Passer veldig bra nå olje på vei mot 70$ og $ faller også.. Trump hjelper mye nå… i Norge er slutte med korrupsjon batteri og havvind…mot 15 og 20kr
Fjellbris
06.02.2025 kl 17:20 5759

Og heller ikke et krevende lønnsoppgjør i år med fare for streik.
Tony83
06.02.2025 kl 17:16 5695

You think the rise will continue? Even right after Q4 results?
NASLover
06.02.2025 kl 17:02 5726

Ikke sant, såpass dagens oppgangen er vel etter 9-10 måneder. Sist en slik oppgangen var ca. 10 % rett etter Streik i fjor. Klarte aldri opp etterpå. Håper at det fortsetter slik.
Ransen
06.02.2025 kl 16:36 5684

Blir spennende å høre fra Q4 presentasjonen om en uke. Resultatet er allerede kjent og i Q4 er det gjort ballansejusteringer på bakgunn av valutadifferanse.
Ellers håper vi at de kommer med guiding da 2025 blir fokusert på drift og kostnader. Ingen større investeringer slik som i 2024 med både Widerøe og 750 nye medarbeidere, opprettelser av nye destinasjoner og nye baser.
Gamernrx
06.02.2025 kl 16:25 5658

Knalldag folkens! Dagen i dag er bare starten på ferden mot 25 kr og utbytteaksje. Ble trangt inn i aksjen på slutten idag! Råsterke 8% opp!
Ransen
06.02.2025 kl 16:00 5541

Winair mente at de kunne få inntil 5 nye fly før sesongstart 2025. Jeg mener at de nå er på god vei...
Fjellbris
06.02.2025 kl 15:41 5378

En herlig NAS dag :-)
Jeg er mest happy med at jeg akkumulerte 2500 aksjer (har fra før mer en nok…) i dag snitt 10,82 etter slipp trafikk tall og 2 nye Boeing fly på plass i januar, skal ikke selge en aksje før utbetaling utbytte starter i 2026, event før som Ransen mener det jobbes med.
2 nye Boeing fly på plass allerede i januar var den største triggeren i dag, ikke lenge siden mange spekulerte vilt under Boeing streiken at NAS ikke kom til å få fly, ikke nye fly ivertfall i år, pengene var tapt osv.
Nå er de altså på plass allerede og i GOD tid før høysesong starter, viser også at Boeing prioriterer NAS og at de får sin andel.
Redigert 06.02.2025 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.02.2025 kl 14:16 5464

Har ikke vært mange slike meldinger ang. selskapet siste halvår. Nå ser det virkelig lyst ut og det gledes til presentasjonen av Q4 og veien videre.

Fra FA:
Dagens bevegelser

Norwegian meldte i morges at konsernet fraktet 1,6 millioner passasjerer i januar, fordelt på på 1,3 millioner Norwegian-passasjerer og 294.000 Widerøe-passasjerer. Det tilsvarer en oppgang på henholdsvis 12 og 19 prosent. Ved lunsj ligger aksjen opp 6,1 prosent til 11,00 kroner, og er så langt dagens 9. mest omsatte aksje.

Tror Sundt bremser oppgangen litt nå da de er fast bestemt på utgang, mulig før Q4 rapport.
Synd at dem ikke selger mer i blokk.
Redigert 06.02.2025 kl 14:19 Du må logge inn for å svare
Bullen
06.02.2025 kl 13:48 5479

Det er vel fra nå og fremover mot mai/juni aksjen når toppen for inneværende år
stoplosss
06.02.2025 kl 13:46 5482

Hele industrien driver "hedger" i ulike grader, billettene er forhåndsolgt og da må man kjenne kostnadene. Drivstoff er den "store" kosten så det gir store utslag, ser mer den sterke dollaren som bekymring, langvarig oljefall vil slå gradvis positivt ut i industrien som helhet og er positivt uansett.