Norwegian - veien til 25 kr i 2025
Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:
- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.
Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.
Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.
Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.
Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
Ransen
13.02.2025 kl 09:38
3874
Nå fulgte hele analytikerkorpset på web og en var i salen. De stilte gode spørsmål og Geir Karlsen svarte godt. Nå kommer kursmålene basert på x-programmet som Karlsen var 100% sikker på.
Boeing leverer og 50 Airbuser blir parkert til 2026. Passasjerveksten er 5% og kapasiteten presset.
Kan det bli bedre?
Boeing leverer og 50 Airbuser blir parkert til 2026. Passasjerveksten er 5% og kapasiteten presset.
Kan det bli bedre?
NASLover
13.02.2025 kl 09:26
3816
Tony83 skrev do you anticipate a major and continuous rise?
I suppose it will touch even higher rate than last year given the guiding and info provided by Geir. 380000 more ticket sold so far until June compared to last year. One more aircraft received yesterday. Oil prices wouldn't be that high as last year and hopefully NOK will strengthen gradually this year. No fear for strike or pay settlement. Everything was priced in Stock last year now it's time to pay back. And not least dividends is now confirmed which was a conspiracy earlier.
Tony83
13.02.2025 kl 09:20
3767
do you anticipate a major and continuous rise?
Redigert 13.02.2025 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
Gamernrx
13.02.2025 kl 09:06
3712
Den skal opp idag. Men måtte bare riste av seg noen truseskvettere på starten her før take off!
Tony83
13.02.2025 kl 09:05
3663
Although the results were neutral I still think there will be a rise. I think the share costs more next Monday than today.
NASLover
13.02.2025 kl 08:59
3686
Norwegian fikk en ebitdar på 1.179 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, mot ventet 1.203 millioner kroner, ifølge analytiker-konsensus innhentet av selskapet. Styret i selskapet har til hensikt å utdele 0,60 kroner pr aksje, enten i form av utbytte eller ved tilbakekjøp av aksjer.
ABG Sundal Collier venter å holde estimatene for 2025 uendret etter rapporten, og tror aksjen åpner opp 2-3 prosent.
"Driftsresultat på linje med konsensus. Kapasitets- og kostnadsguiding for 2025 er i tråd med forventningene", oppsummerer meglerhuset.
ABG Sundal Collier venter å holde estimatene for 2025 uendret etter rapporten, og tror aksjen åpner opp 2-3 prosent.
"Driftsresultat på linje med konsensus. Kapasitets- og kostnadsguiding for 2025 er i tråd med forventningene", oppsummerer meglerhuset.
Strategi
13.02.2025 kl 08:50
3680
All in all, looks very promising.
2025 får en pangstart og blir sannsynligvis det beste året for Norwegian Group «ever»
2025 får en pangstart og blir sannsynligvis det beste året for Norwegian Group «ever»
Gamernrx
13.02.2025 kl 08:29
3739
Utbytte er noe eiere som Fredriksen elsker. Du skal se han bli i NAS i lang lang tid så lenge dette er policyen.
NASLover
13.02.2025 kl 08:27
3738
13.02.2025 07:46:31
NAS: FORESLÅR UTDELING PÅ 0,60/AKSJE
Oslo (Infront TDN Direkt): Styret i Norwegian Group har til hensikt å utdele 0,60 kroner pr aksje, enten i form av utbytte eller ved tilbakekjøp av aksjer.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.
Den foreslåtte utdelingen tilsvarer et samlet beløp på 580 millioner kroner og en utbetalingsgrad på 48 prosent.
Overskuddsdisponering for 2024 er underlagt visse vilkår i selskapets gjeldsinstrumenter, skriver selskapet.
Videre viser selskapet til at i fjerde kvartal dømte Oslo tingrett i Norwegians favør angående 2020 EU ETS-forpliktelser. Retten fant at Norwegian har rett til å oppfylle disse forpliktelsene ved å tilby utbytte og at forelegget på nesten 400 millioner kroner var ulovlig. Norwegian har rett til full refusjon av beløpet pluss renter dersom vedtaket blir rettskraftig. Klima- og miljødepartementet har anket kjennelsen
NAS: FORESLÅR UTDELING PÅ 0,60/AKSJE
Oslo (Infront TDN Direkt): Styret i Norwegian Group har til hensikt å utdele 0,60 kroner pr aksje, enten i form av utbytte eller ved tilbakekjøp av aksjer.
Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.
Den foreslåtte utdelingen tilsvarer et samlet beløp på 580 millioner kroner og en utbetalingsgrad på 48 prosent.
Overskuddsdisponering for 2024 er underlagt visse vilkår i selskapets gjeldsinstrumenter, skriver selskapet.
Videre viser selskapet til at i fjerde kvartal dømte Oslo tingrett i Norwegians favør angående 2020 EU ETS-forpliktelser. Retten fant at Norwegian har rett til å oppfylle disse forpliktelsene ved å tilby utbytte og at forelegget på nesten 400 millioner kroner var ulovlig. Norwegian har rett til full refusjon av beløpet pluss renter dersom vedtaket blir rettskraftig. Klima- og miljødepartementet har anket kjennelsen
Strategi
13.02.2025 kl 08:22
3747
Viktig å få med seg at det ble lansert en rekke nye ruter tidlig på året i fjor, disse er nå innkjørt, nye baser er opprettet til en kost.
I år får vi en pangstart på året sett i forhold til tidligere år og Widerøe er med fra start ferdig trimmet.
Ingen lønnsoppgjør på flypersonell i 2025 og halve året 2026.
video link.
https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=287078&mediaId=4e4b3915-b11e-431a-815e-0e0c4f214805&configId=qbrick-player&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false&download=false&volume
I år får vi en pangstart på året sett i forhold til tidligere år og Widerøe er med fra start ferdig trimmet.
Ingen lønnsoppgjør på flypersonell i 2025 og halve året 2026.
video link.
https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=287078&mediaId=4e4b3915-b11e-431a-815e-0e0c4f214805&configId=qbrick-player&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false&download=false&volume
Redigert 13.02.2025 kl 08:24
Du må logge inn for å svare
Gamernrx
13.02.2025 kl 08:19
3757
In Geir Karlsen we trust! Flybransjen som er så mye tall og regnskap må selvfølgelig ledes av en siviløkonom for å lykkes! Go Geir!
Strategi
13.02.2025 kl 08:04
3830
Norge
Solid vekst for Norwegian i 2024 – tjente 1,9 milliarder kroner
NTB
13. feb. 2025 07:24 – Oppdatert 13. feb. 2025 07:39
I 2024 hadde Norwegian et driftsresultat (EBIT) på 1873 millioner kroner, det nest høyeste i selskapets historie, opplyser selskapet i en pressemelding.
Det formuleres ulikt , men ingen tvil om at dette var meget bra.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2025/02/13/196065767/solid-vekst-for-norwegian-i-2024-tjente-1-9-milliarder-kroner
bassebasse
13.02.2025 kl 08:00
3834
Veldig bra tall. Valuta tap... Utbytte... Kanskje får vi aksjer i form av utbytte
Kåre Grønn
13.02.2025 kl 07:55
3831
Gamernrx skrev Tipper 10% opp idag! Take off!!
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2025/02/13/196065767/solid-vekst-for-norwegian-i-2024-tjente-1-9-milliarder-kroner
Har bare såvidt startet! Hyggelig for Geir K og et strålende selskap! Geir Karlsen er et geni ferdig!
Har bare såvidt startet! Hyggelig for Geir K og et strålende selskap! Geir Karlsen er et geni ferdig!
Redigert 13.02.2025 kl 07:57
Du må logge inn for å svare
Ransen
13.02.2025 kl 07:16
3908
Dette er hva selskapet rapporterer ang PW i januar.
The company is now forecasting a group operating profit (EBIT) for the full-year of 2024 of approximately NOK 1,850 million. The deterioration is predominately the result of balance sheet adjustments relating the weakening of the NOK against the USD during the fourth quarter. Other losses/gains amounted to a net loss of approximately NOK 200 million in the fourth quarter and was driven by non-recurring effects related to the translation to NOK of future USD-denominated operating liabilities recorded on the balance sheet as of 31 December 2024. Other losses/gains for the full-year of 2024 amounted to a net loss of approximately NOK 290 million, compared to a net loss of NOK 35 million for 2023. In addition, the weakening of the NOK against the USD has resulted in increased costs for operating expenses, aircraft lease and depreciation in the fourth quarter of approximately NOK 75 million, compared to when the company announced its previous results outlook.
For å dekke inn dette så trenger NAS å legge på 25 kroner på hver flybillett, som utgjør under 1% pristigning. Ryanair melder at de hadde 1% prisøkning på billettene allerede i Q4 på sitt avvikende regnskapsår.
Per nå ser det ut til at billettprisene har steget langt over 1%...
NAS rapporterer 290 millioner i økte kostnader mot 35 millioner i fjor. Dette ansees som en engangseffekt og er ballansejustert.
Videre så er det 75 milioner i økte kostnader i kvartalet, som jo også konkurrerende flyselskaper har.
The company is now forecasting a group operating profit (EBIT) for the full-year of 2024 of approximately NOK 1,850 million. The deterioration is predominately the result of balance sheet adjustments relating the weakening of the NOK against the USD during the fourth quarter. Other losses/gains amounted to a net loss of approximately NOK 200 million in the fourth quarter and was driven by non-recurring effects related to the translation to NOK of future USD-denominated operating liabilities recorded on the balance sheet as of 31 December 2024. Other losses/gains for the full-year of 2024 amounted to a net loss of approximately NOK 290 million, compared to a net loss of NOK 35 million for 2023. In addition, the weakening of the NOK against the USD has resulted in increased costs for operating expenses, aircraft lease and depreciation in the fourth quarter of approximately NOK 75 million, compared to when the company announced its previous results outlook.
For å dekke inn dette så trenger NAS å legge på 25 kroner på hver flybillett, som utgjør under 1% pristigning. Ryanair melder at de hadde 1% prisøkning på billettene allerede i Q4 på sitt avvikende regnskapsår.
Per nå ser det ut til at billettprisene har steget langt over 1%...
NAS rapporterer 290 millioner i økte kostnader mot 35 millioner i fjor. Dette ansees som en engangseffekt og er ballansejustert.
Videre så er det 75 milioner i økte kostnader i kvartalet, som jo også konkurrerende flyselskaper har.
Redigert 13.02.2025 kl 07:20
Du må logge inn for å svare
gmtrade
12.02.2025 kl 23:28
4136
1% fall i oljepris utgjør ca 30 mill i året for NAS med dagens hedge nivå. 1% fall i USD mot NOK vil gi en positiv effekt rundt 130 mill med dagens aktivitetsnivå.
Viktig å huske på at økt kroneverdi gir mer pengeverdi å kjøpe drivstoff for, også for den sikrede delen.
Viktig å huske på at økt kroneverdi gir mer pengeverdi å kjøpe drivstoff for, også for den sikrede delen.
Redigert 12.02.2025 kl 23:30
Du må logge inn for å svare
Ransen
12.02.2025 kl 22:50
4181
Drivstoff er ned ca 200 dollar per tonn. Fjoråret kom litt dårligere ut da de hedget 70% nokså høyt i okt -nov 23.
I år er det annerledes men det får vi høre mer om i mårra.
Vi legger fjoråret bak oss nå. Valutakurs og drivstoffpris falt dårlig ut men ble ballansejustert i Q4. Det er helt udramatisk. Det går ut over resultatet, men ikke nødvendigvis bunnlinja.
I år er det annerledes men det får vi høre mer om i mårra.
Vi legger fjoråret bak oss nå. Valutakurs og drivstoffpris falt dårlig ut men ble ballansejustert i Q4. Det er helt udramatisk. Det går ut over resultatet, men ikke nødvendigvis bunnlinja.
Ransen
12.02.2025 kl 22:24
4237
Hybridlånet og obligasjonslånet må ikke forveksles.
Lånet fra staten kan og blir oppgjort innen mai i år, mulig før da det jobbes iherdig med få til utbytte.
Drivstoffpris har alt å si. Av selskapets 25 milliarder i kostnader går 10 milliarder av disse til drivstoff. Historien viser at inntjeningen til verdens flyselskaper var ”sky high” i perioden 2010-2015 da oljeprisen var 50 usd/b
Sikkert lurt å tro at aksjen skal under 10, men lite tyder på at andre flyselskap faller for tiden og NAS har ennå til gode å ta igjen kursen etter korreksjonen i sommer slik som de andre har gjort. Ryanair 80% opp og IAG 105% opp siste 7 mnd.
En ting er helt sikkert. John fredriksen hadde vært ute for lengst hvis det ikke var potensiale her.
Trump, tollmurer, priser fra flyleasing osv. Alle er i samme situasjon. Det er mindre seter og flere rumper å sette i dem.
Kapasiteten til Norwegian har økt med nesten 1/4 på årets dårligste måneder og fyllingsgraden er bare marginalt ned. Det er ingen ting som tyder på lavere etterspørsel selv om det er krig i europa.
Krigen kan forsåvidt være over før Karlsen starter presentasjonen i morgen.
Mitt Kursmål er15 ved utgangen av februar. 18 ved utgangen av mai.
Ja. det er en grunn til at short ligger litt foran og handler som de gjør. Det ser vi nå i NAS og det så vi i Ultimovaks.
Staten fyller 2,5 mrd til FOT rutene som begge selskaper nyter godt av.
Lånet fra staten kan og blir oppgjort innen mai i år, mulig før da det jobbes iherdig med få til utbytte.
Drivstoffpris har alt å si. Av selskapets 25 milliarder i kostnader går 10 milliarder av disse til drivstoff. Historien viser at inntjeningen til verdens flyselskaper var ”sky high” i perioden 2010-2015 da oljeprisen var 50 usd/b
Sikkert lurt å tro at aksjen skal under 10, men lite tyder på at andre flyselskap faller for tiden og NAS har ennå til gode å ta igjen kursen etter korreksjonen i sommer slik som de andre har gjort. Ryanair 80% opp og IAG 105% opp siste 7 mnd.
En ting er helt sikkert. John fredriksen hadde vært ute for lengst hvis det ikke var potensiale her.
Trump, tollmurer, priser fra flyleasing osv. Alle er i samme situasjon. Det er mindre seter og flere rumper å sette i dem.
Kapasiteten til Norwegian har økt med nesten 1/4 på årets dårligste måneder og fyllingsgraden er bare marginalt ned. Det er ingen ting som tyder på lavere etterspørsel selv om det er krig i europa.
Krigen kan forsåvidt være over før Karlsen starter presentasjonen i morgen.
Mitt Kursmål er15 ved utgangen av februar. 18 ved utgangen av mai.
Ja. det er en grunn til at short ligger litt foran og handler som de gjør. Det ser vi nå i NAS og det så vi i Ultimovaks.
Staten fyller 2,5 mrd til FOT rutene som begge selskaper nyter godt av.
NASLover
12.02.2025 kl 22:10
3821
Helt feil.......oljeprisen var under 80 dollar i hele Q4 2024 men det ble varslet valutasmell....som blir presentert i morgen. Sterkere NOK er langt viktigere enn et par dollar falli i oljeprisen
Frykter stor fall I morra. Håper at jeg tar feil
Frykter stor fall I morra. Håper at jeg tar feil
Redigert 12.02.2025 kl 22:29
Du må logge inn for å svare
Strategi
12.02.2025 kl 22:05
2743
Fallet i oljepris er betydelig mer viktig for inntjeningen i Norwegian enn svekkelsen av NOK mot USD
Det bygges sterkere egenkapital hver dag i selskapet.
Det bygges sterkere egenkapital hver dag i selskapet.
gmtrade
12.02.2025 kl 21:35
2800
Tony83 skrev And for how long? Three (3) days?
Dersom det ikke kommer overraskende nyheter i morgen, er det ingenting som tyder på at det blir særlig oppgang før avklaring på statens rolle fremover. Det kan bli i mai, alternativt enda lengre. Dersom ikke NAS tvinger frem konvertering av lånet, vil det løpe videre til 2026. Selv har jeg solgt meg litt ned og tror det blir en ny runde ned, kanskje under 10 blank i mars/april. Tollkrigen Trump har satt i gang, er det vanskelig å vurdere effekten av. Flyene som er bestilt vil trolig bli dyrere enn antatt. Dette er mye penger. Ser noen her inne jubler når oljeprisen faller litt, men det NAS virkelig trenger er sterkere krone.
Strategi
12.02.2025 kl 19:53
2972
Brent Spot
Aktiver sanntidskurser
Siste
75,16 USD
-1,62 USD
↓
2,11% 👍
Aktiver sanntidskurser
Siste
75,16 USD
-1,62 USD
↓
2,11% 👍
Strategi
12.02.2025 kl 16:20
3160
golf`ern skrev Sitter Ransen ved siden av deg?
Nei, på raden bak.
🙏🙏🙏
🙏🙏🙏
Singa
12.02.2025 kl 16:18
3162
golf`ern skrev Sitter Ransen ved siden av deg?
He he, mulig det bli trangt i mittgangen for å komme seg ut, verste fall får en ta veien gjennom sakrestiet. Lat oss alle håpe på att "hengemyra" stiger.
Strategi
12.02.2025 kl 16:02
3214
Stille i kirka.
Sitter på første benk, selvfølgelig fullt lastet.
Amen.
💲💲💲
Sitter på første benk, selvfølgelig fullt lastet.
Amen.
💲💲💲
Redigert 12.02.2025 kl 16:06
Du må logge inn for å svare
Singa
12.02.2025 kl 11:55
3508
Om det i morgen kommer en god oppgang så kan den gå langt. Teknisk er den i ferd med å danne ett "golden cross" så med oppgang kan alt hende, det viser alle tidligere lignende hendelser, golden cross er i seg selv ett kjöpssignal men det er avhengig av at kursen og RSI 21 stiger.
Flodhest82
12.02.2025 kl 10:47
3630
1. UBS AG
-1 197 796
↓ -0,1243%
584 116
0,06%
2. BARCLAYS CAPITAL SEC. LTD FIRM
-1 089 690
↓ -0,1131%
50 591
0,005%
3. BOFA SECURITIES EUROPE SA
-1 021 398
↓ -0,1060%
261 230
0,03%
4. GOLDMAN SACHS BANK EUROPE SE
-921 032
↓ -0,0956%
463 000
0,05%
5. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-816 678
↓ -0,0847%
1 839 922
0,19%
6. J.P. MORGAN SE
-487 863
↓ -0,0506%
2 826 780
0,29%
7. SUNDT AS
-321 953
↓ -0,0334%
12 455 914
1,29%
Men ser de kjøper med London kontoen sin, så er kanskje en overføring via børs. Eller bare trading
-1 197 796
↓ -0,1243%
584 116
0,06%
2. BARCLAYS CAPITAL SEC. LTD FIRM
-1 089 690
↓ -0,1131%
50 591
0,005%
3. BOFA SECURITIES EUROPE SA
-1 021 398
↓ -0,1060%
261 230
0,03%
4. GOLDMAN SACHS BANK EUROPE SE
-921 032
↓ -0,0956%
463 000
0,05%
5. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-816 678
↓ -0,0847%
1 839 922
0,19%
6. J.P. MORGAN SE
-487 863
↓ -0,0506%
2 826 780
0,29%
7. SUNDT AS
-321 953
↓ -0,0334%
12 455 914
1,29%
Men ser de kjøper med London kontoen sin, så er kanskje en overføring via børs. Eller bare trading
Redigert 12.02.2025 kl 10:50
Du må logge inn for å svare
Ransen
12.02.2025 kl 10:08
3707
I mine opplysningen finner jeg at UBS bare har solgt ca 300k aksjer og sitter med 6,2 millioner.
Forøvrig finner jeg lite eller intet salg fra øvrige banker, så seg finner at siste tids bevegelser kommer fra Sundt og aksjonærer langt ned på listen.
Forøvrig finner jeg lite eller intet salg fra øvrige banker, så seg finner at siste tids bevegelser kommer fra Sundt og aksjonærer langt ned på listen.
Flodhest82
12.02.2025 kl 09:51
3732
Det kan du si, men de siste ukene/mnd har han solgt lite, så blir for dumt å skylde på deres salg for at kursen går ned. Alle vet at han selger av personlige grunner, og ikke for at han tror Norwegian skal gå konk.
Fjellbris
12.02.2025 kl 09:47
3747
Sundt sine salg av 40-50 mill aksjer som har pågått nå i snart et år gir nok en viss signaleffekt dessverre.
Flodhest82
12.02.2025 kl 09:25
3809
No må dere slutte å syte om Sundt, UBS har solgt nesten 5 mill aksjer siste 8 dagene, så at Sundt selger noen få aksjer har da ingenting å si for kursen. Det er bankene som selger de store postene
Ransen
12.02.2025 kl 09:17
3795
Algoritmene prøver febrilsk å klemme ned kursen, men det er visst for mange kjøpere som vil inn før Q4-rapporten i mårra.
Kanskje de ser historisk på hva som har skjedd etter Q4-rapportering.
P/E 5,5 på foreløpige tall fra PW
Kanskje de ser historisk på hva som har skjedd etter Q4-rapportering.
P/E 5,5 på foreløpige tall fra PW
Fjellbris
12.02.2025 kl 08:59
3795
Nei, er vel nesten priset inn pt. at NAS taper penger i 2024, da hadde aksjen fortsatt vært priset over kontant beholdningen😉
Og Sundt fortsetter å selge seg ned, håper på løft kurs og omsetning fremover så han snart får solgt seg helt ut, fortsatt har han nesten 12,5 mill aksjer igjen.
NAS SUNDT AS -321.953 12.455.914 1,3
Og Sundt fortsetter å selge seg ned, håper på løft kurs og omsetning fremover så han snart får solgt seg helt ut, fortsatt har han nesten 12,5 mill aksjer igjen.
NAS SUNDT AS -321.953 12.455.914 1,3
Ransen
12.02.2025 kl 07:53
3931
Det kan jo ikke bli værre enn det aksjekursen viser.
Resultatet er kjent på 1.885 millioner i resultat.
Det beror på en ballansejustering på grunn av valutadifferanser for hele 2024. Det er ikke noe skummelt i det.
Det kan bli en liten minus i Q4, men den suksessfulle vinterkapasitetsøkningen kan ha bidratt til at det likevel blir pluss.
Da profitwarning kom inn i starten av januar så er det fremdeles en god sum utestående fra kredittkortselskapene fra hele desember der bruker har 45dagers betalingsfrist. Tror ikke de kan regne inn denne summen før den faktisk er frigjort fra krediddselskapene.
Ref. problemene til Norse fra i sommer da de hadde utestående 2 milliarder..
Resultatet er kjent på 1.885 millioner i resultat.
Det beror på en ballansejustering på grunn av valutadifferanser for hele 2024. Det er ikke noe skummelt i det.
Det kan bli en liten minus i Q4, men den suksessfulle vinterkapasitetsøkningen kan ha bidratt til at det likevel blir pluss.
Da profitwarning kom inn i starten av januar så er det fremdeles en god sum utestående fra kredittkortselskapene fra hele desember der bruker har 45dagers betalingsfrist. Tror ikke de kan regne inn denne summen før den faktisk er frigjort fra krediddselskapene.
Ref. problemene til Norse fra i sommer da de hadde utestående 2 milliarder..
Redigert 12.02.2025 kl 08:13
Du må logge inn for å svare
Strategi
12.02.2025 kl 07:29
3916
I morgen kommer tall slipp og guiding.
Spennende blir det.
13 February
Fourth Quarter Results (Q4)
Spennende blir det.
13 February
Fourth Quarter Results (Q4)
Ransen
11.02.2025 kl 16:51
4391
Bjørn Kjos dumper Norwegianaksjer står det i media. Bjørn Kjos trader sier jeg.
Fra E24
– Jeg kjøpte aksjene for en tid tilbake og den gikk plutselig mye så tok en gevinst, skriver Norwegian-gründer Bjørn Kjos i en SMS til E24.
Ferske aksjonærlister viser at Kjos nylig har dumpet 500.000 aksjer i Norwegian.
Aksjene er med dagens kurs verdt rundt 5,4 millioner kroner.
På Oslo Børs er Norwegian ned 1,5 prosent tirsdag ettermiddag. Siden en topp i april i fjor har aksjen falt 40 prosent.
Kjos var tilbake i 1993 med på å grunnlegge Norwegian og var lenge synonym med selskapet. I 2019 gikk han av som toppsjef etter 17 år.
– Kjøper helikoptre
Nå holder han seg opptatt med en helikoptersatsing. Dette er en del av bakteppet for aksjesalget, opplyser han.
– Siden vi kjøper helikoptre for tiden ble det til en investering der, skriver han.
Kjos er storeier og styreleder i selskapet Lufttransport, som gjennom årene har driftet ambulansefly, overvåkningsfly, ambulansehelikoptre, søk- og redningshelikoptre, samt rutehelikoptre.
Kjos sier at han for øvrig har stor tro på Norwegian.
Fra E24
– Jeg kjøpte aksjene for en tid tilbake og den gikk plutselig mye så tok en gevinst, skriver Norwegian-gründer Bjørn Kjos i en SMS til E24.
Ferske aksjonærlister viser at Kjos nylig har dumpet 500.000 aksjer i Norwegian.
Aksjene er med dagens kurs verdt rundt 5,4 millioner kroner.
På Oslo Børs er Norwegian ned 1,5 prosent tirsdag ettermiddag. Siden en topp i april i fjor har aksjen falt 40 prosent.
Kjos var tilbake i 1993 med på å grunnlegge Norwegian og var lenge synonym med selskapet. I 2019 gikk han av som toppsjef etter 17 år.
– Kjøper helikoptre
Nå holder han seg opptatt med en helikoptersatsing. Dette er en del av bakteppet for aksjesalget, opplyser han.
– Siden vi kjøper helikoptre for tiden ble det til en investering der, skriver han.
Kjos er storeier og styreleder i selskapet Lufttransport, som gjennom årene har driftet ambulansefly, overvåkningsfly, ambulansehelikoptre, søk- og redningshelikoptre, samt rutehelikoptre.
Kjos sier at han for øvrig har stor tro på Norwegian.
Ransen
11.02.2025 kl 14:14
4589
Dette selskapet med lav P/E og ekstremt god ballanse er et eldorado for utenlandske fond og institusjoner.
Bare å vente til GK er ferdig med presentasjonen på torsdag så begynner kursmålene å hagle inn.
I fjor var vel høyeste på 34 kroner innen utgangen av februar.
Men slik som dette forstår ikke den menige mann blant de 70000 småkasjonærene:
”Norwegian og Widerøe hadde vekst på over 1,7 millioner passasjerer i Avinors tall for 2024, som representerer over 70 prosent av nettoveksten i luftfarts-Norge, i tillegg til en markedsandel på 50 prosent totalt, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian”
Bare å vente til GK er ferdig med presentasjonen på torsdag så begynner kursmålene å hagle inn.
I fjor var vel høyeste på 34 kroner innen utgangen av februar.
Men slik som dette forstår ikke den menige mann blant de 70000 småkasjonærene:
”Norwegian og Widerøe hadde vekst på over 1,7 millioner passasjerer i Avinors tall for 2024, som representerer over 70 prosent av nettoveksten i luftfarts-Norge, i tillegg til en markedsandel på 50 prosent totalt, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian”
Fjellbris
11.02.2025 kl 13:49
4656
Uforståelig! Tror vi trenger noen virkelig store aktører / fond på banen her, før det tar av igjen. Med P/E rundt 5,5 får vi håpe de kommer på banen etter Q4 pres og guiding 2025/26. Avklaringer statens eierskap i mai kommer også til å hjelpe på.
Ransen
11.02.2025 kl 13:40
4647
I januar hadde Norwegian 1 273 809 passasjerer, mens Widerøe hadde 294 066 passasjerer, totalt 1 567 875 for konsernet. Antall passasjerer i årets første måned økte med tolv prosent for Norwegian og 19 prosent for Widerøe i forhold til januar 2024. Norwegian hadde en kapasitetsøkning på hele 23 prosent sammenlignet med fjoråret.
– Vi er fornøyde med at passasjerveksten fra slutten av fjoråret fortsatte inn i det nye året. Ikke uventet ser vi at fyllingsgraden er noe påvirket av den kraftige kapasitetsveksten. Mens 2024 var et år med gjennomgående solid kapasitetsøkning, spesielt i vintermånedene, skal vi bruke 2025 på kostnadseffektivitet og bedre utnyttelse av kapasiteten. Videre er jeg godt fornøyd med å se at vi øker forspranget som Norges ledende luftfartskonsern. Norwegian og Widerøe hadde vekst på over 1,7 millioner passasjerer i Avinors tall for 2024, som representerer over 70 prosent av nettoveksten i luftfarts-Norge, i tillegg til en markedsandel på 50 prosent totalt, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian
Kapasiteten (ASK) i Norwegian var 2 247 millioner setekilometer, opp 23 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var på 1 844 millioner setekilometer, opp 22 prosent, mens fyllingsgraden var 82,1 prosent, ned ett prosentpoeng fra januar i fjor. I januar ble 98,6 prosent av oppsatte flyvninger gjennomført, ned 0,2 prosentpoeng fra fjoråret. Punktligheten, målt i andel avganger innen 15 minutter av ordinær tid, var på 71,3 prosent, ned 2,6 prosentpoeng. Dette skyldes i stor grad værutfordringer tidlig i januar. I andre halvdel av januar hadde Norwegian en betydelig bedre punktlighet på 85,5 prosent. Norwegian hadde i gjennomsnitt 72 fly i drift i januar.
Widerøe hadde en kapasitet (ASK) på 158 millioner setekilometer i januar, opp fire prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 108 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var på 68,4 prosent, opp 6,1 prosentpoeng fra januar i fjor.
Ser frem mot vår og sommer
Norwegian fikk to nye fly levert i januar, som kommer godt med i det travle sommerprogrammet. Det nye programmet starter i slutten av mars og inneholder 344 ruter til over 120 destinasjoner.
– Det er svært oppløftende å se at Boeing er i ferd med å få opp tempoet på produksjonen, i januar har vi fått to splitter nye MAX 8-fly i København. For påsken ser vi sterk etterspørsel og vi anbefaler å være tidlig ute med bestillingen for de som ønsker å fly i den perioden. Norwegian er allerede godt i gang med å forberede oss på sommerprogrammet og ser at kundene er ivrige etter å bestille reiser tidlig. I sommerprogrammet har vi 17 nye og spennende ruter. Noen av høydepunktene er Tanger fra København, Toulouse fra Oslo, Bilbao fra Stockholm og Malta fra Helsinki, sier Geir Karlsen.
– Vi er fornøyde med at passasjerveksten fra slutten av fjoråret fortsatte inn i det nye året. Ikke uventet ser vi at fyllingsgraden er noe påvirket av den kraftige kapasitetsveksten. Mens 2024 var et år med gjennomgående solid kapasitetsøkning, spesielt i vintermånedene, skal vi bruke 2025 på kostnadseffektivitet og bedre utnyttelse av kapasiteten. Videre er jeg godt fornøyd med å se at vi øker forspranget som Norges ledende luftfartskonsern. Norwegian og Widerøe hadde vekst på over 1,7 millioner passasjerer i Avinors tall for 2024, som representerer over 70 prosent av nettoveksten i luftfarts-Norge, i tillegg til en markedsandel på 50 prosent totalt, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian
Kapasiteten (ASK) i Norwegian var 2 247 millioner setekilometer, opp 23 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var på 1 844 millioner setekilometer, opp 22 prosent, mens fyllingsgraden var 82,1 prosent, ned ett prosentpoeng fra januar i fjor. I januar ble 98,6 prosent av oppsatte flyvninger gjennomført, ned 0,2 prosentpoeng fra fjoråret. Punktligheten, målt i andel avganger innen 15 minutter av ordinær tid, var på 71,3 prosent, ned 2,6 prosentpoeng. Dette skyldes i stor grad værutfordringer tidlig i januar. I andre halvdel av januar hadde Norwegian en betydelig bedre punktlighet på 85,5 prosent. Norwegian hadde i gjennomsnitt 72 fly i drift i januar.
Widerøe hadde en kapasitet (ASK) på 158 millioner setekilometer i januar, opp fire prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var 108 millioner setekilometer, mens fyllingsgraden var på 68,4 prosent, opp 6,1 prosentpoeng fra januar i fjor.
Ser frem mot vår og sommer
Norwegian fikk to nye fly levert i januar, som kommer godt med i det travle sommerprogrammet. Det nye programmet starter i slutten av mars og inneholder 344 ruter til over 120 destinasjoner.
– Det er svært oppløftende å se at Boeing er i ferd med å få opp tempoet på produksjonen, i januar har vi fått to splitter nye MAX 8-fly i København. For påsken ser vi sterk etterspørsel og vi anbefaler å være tidlig ute med bestillingen for de som ønsker å fly i den perioden. Norwegian er allerede godt i gang med å forberede oss på sommerprogrammet og ser at kundene er ivrige etter å bestille reiser tidlig. I sommerprogrammet har vi 17 nye og spennende ruter. Noen av høydepunktene er Tanger fra København, Toulouse fra Oslo, Bilbao fra Stockholm og Malta fra Helsinki, sier Geir Karlsen.
Strategi
11.02.2025 kl 13:35
4655
Publisert 6. feb.
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian vil ha totalt 159 ruter til 82 destinasjoner fra de nordiske landene for den kommende vintersesongen 2025-2026, ifølge en pressemelding torsdag.
– Denne vinteren er våre nye vintervarme ruter til Dubai og Hurghada svært populære, og vi fortsetter å fly disse rutene neste vinter. I tillegg åpner vi for booking av billetter til Kanariøyene, samt til Europas mange storbyer, sier Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian.
Fra Tromsø viderefører Norwegian direkteflyvninger mellom Tromsø og Manchester, London/Gatwick, Genève, Milano/Bergamo, Berlin, Paris, København og Oslo.
Rutene fordeler seg som følgende i de nordiske landene:
Norge: 94
Danmark: 32
Sverige: 28
Finland: 14
Årsaken til at summen over ikke er lik 159 skyldes at enkelte ruter som går mellom to land er telt med i begge landene.
Nye destinasjoner slippes på et senere tidspunkt, opplyses det.
----------------------
Tar opp dekning med kjøp: – Motvinden er forbi
Bedre marked, høyere billettpriser og bedre råd blant konsumentene er alle faktorer som vil sende Norwegian-aksjen høyere, mener analytiker Jeppe Baardseth.
Logo
NAS
·
10,81
-2,35%
Publisert 6. feb.
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian vil ha totalt 159 ruter til 82 destinasjoner fra de nordiske landene for den kommende vintersesongen 2025-2026, ifølge en pressemelding torsdag.
– Denne vinteren er våre nye vintervarme ruter til Dubai og Hurghada svært populære, og vi fortsetter å fly disse rutene neste vinter. I tillegg åpner vi for booking av billetter til Kanariøyene, samt til Europas mange storbyer, sier Magnus Thome Maursund, kommersiell direktør i Norwegian.
Fra Tromsø viderefører Norwegian direkteflyvninger mellom Tromsø og Manchester, London/Gatwick, Genève, Milano/Bergamo, Berlin, Paris, København og Oslo.
Rutene fordeler seg som følgende i de nordiske landene:
Norge: 94
Danmark: 32
Sverige: 28
Finland: 14
Årsaken til at summen over ikke er lik 159 skyldes at enkelte ruter som går mellom to land er telt med i begge landene.
Nye destinasjoner slippes på et senere tidspunkt, opplyses det.
----------------------
Tar opp dekning med kjøp: – Motvinden er forbi
Bedre marked, høyere billettpriser og bedre råd blant konsumentene er alle faktorer som vil sende Norwegian-aksjen høyere, mener analytiker Jeppe Baardseth.
Logo
NAS
·
10,81
-2,35%
Publisert 6. feb.
Redigert 11.02.2025 kl 13:38
Du må logge inn for å svare
Ransen
11.02.2025 kl 12:51
4732
70% av dette tok Norwegian, ref siste trafikktall. Men det betyr nok ingen ting
NASLover
11.02.2025 kl 12:49
4696
11.02.2025 12:05:35
LUFTFART: PASSASJERTRAFIKKEN +9% ÅR/ÅR PÅ AVINORS LUFTHAVNER I JAN
Oslo (Infront TDN Direkt): Antall passasjerer som reiste til og fra Avinors lufthavner var opp 9 prosent i januar 2025, sammenlignet med samme måned året før, opplyser Avinor i en melding tirsdag.
I januar økte tallet på utenlandsreisende med 13 prosent og blant innenlandsreisende var veksten på 6 prosent.
LUFTFART: PASSASJERTRAFIKKEN +9% ÅR/ÅR PÅ AVINORS LUFTHAVNER I JAN
Oslo (Infront TDN Direkt): Antall passasjerer som reiste til og fra Avinors lufthavner var opp 9 prosent i januar 2025, sammenlignet med samme måned året før, opplyser Avinor i en melding tirsdag.
I januar økte tallet på utenlandsreisende med 13 prosent og blant innenlandsreisende var veksten på 6 prosent.