Norwegian - veien til 25 kr i 2025
Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:
- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.
Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.
Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.
Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.
Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
Strategi
14.04.2025 kl 09:38
4591
Slik jeg ser det er det short som styrer aksjen akkurat nå.
De har kommet sterkt bakpå og må kjøpe seg opp.
De leter nå etter et intervall i kursen hvor de kan kjøre kursen opp og ned.
Dette kan typisk være et 20- 30 øres intervall hvor "elevator" taktikken kjører kursen opp og ned.
Eksempel vis mellom intervallene 12.60 og12.30 eller 12.50 og 12.30.
Eller 12: 20 -12 40.
Kan også gå lavere eller høyere.
De har kommet sterkt bakpå og må kjøpe seg opp.
De leter nå etter et intervall i kursen hvor de kan kjøre kursen opp og ned.
Dette kan typisk være et 20- 30 øres intervall hvor "elevator" taktikken kjører kursen opp og ned.
Eksempel vis mellom intervallene 12.60 og12.30 eller 12.50 og 12.30.
Eller 12: 20 -12 40.
Kan også gå lavere eller høyere.
Redigert 14.04.2025 kl 09:57
Du må logge inn for å svare
Ransen
14.04.2025 kl 10:26
5902
Selv profesjonelle shortere innser at et selskap med 7 ganger inntjening vil øke til 10 ganger til høysesongen.
TUI melder om 40% økning i pakkereiser til påske i år ift i fjor.
Undersøkelser viser at 6 av 10 nordmenn skal på utenlandstur i ferien=20% opp fra i fjor.
Undersøkelser viser at det knipes inn på annen hverdagsluksus for at den ferieturen ansees som hellig.
Adm dir Geir Karlsen holder kortene tett, men drister seg til å si at bookingen i sommer, høsten og vinter 24/26 ser bra ut.
Fortsatt synes investorene at selskapet er verdt kun de pengene som står på bok og gir 50 millioner i renteinntekter hvert år.
Jeg mener at vi kommer til å se P/E på 10-11 ila kort tid, tilsvarende kurs 18-22 kroner.
Altså når småsparerne går å handler i REC silicon, så er det for at de sitter på penger de ikke vet hva de skal gjøre med…
I NAS kunne de doblet disse pengene…
TUI melder om 40% økning i pakkereiser til påske i år ift i fjor.
Undersøkelser viser at 6 av 10 nordmenn skal på utenlandstur i ferien=20% opp fra i fjor.
Undersøkelser viser at det knipes inn på annen hverdagsluksus for at den ferieturen ansees som hellig.
Adm dir Geir Karlsen holder kortene tett, men drister seg til å si at bookingen i sommer, høsten og vinter 24/26 ser bra ut.
Fortsatt synes investorene at selskapet er verdt kun de pengene som står på bok og gir 50 millioner i renteinntekter hvert år.
Jeg mener at vi kommer til å se P/E på 10-11 ila kort tid, tilsvarende kurs 18-22 kroner.
Altså når småsparerne går å handler i REC silicon, så er det for at de sitter på penger de ikke vet hva de skal gjøre med…
I NAS kunne de doblet disse pengene…
Ransen
14.04.2025 kl 10:46
5868
Det er på høy tid. I april 2022 når selskapet akkurat var kommet igjennom restruktureringen, de hadde med seg 40 fly og skulle prøve å gjenopprette tilliten i konkurranse med SAS og da nyetablerte Flyr, da var aksjekursen over 13 kroner.
Fjellbris
14.04.2025 kl 11:03
6088
Ja, vi er jo en 3-4 stk som har jo skrevet dette lenge her inne, finnes ikke så mange aksjer på OB med bedre risk & reward enn NAS nå.
Med alt vi vet og på vei inn i høysesong (+ oljepris, USD, utbytte på gang og trafikk tall og forhåndssalg og prosjekt X) er nedsiden veldig begrenset, og oppsiden meget god. Som du nevner ikke minst også mtp P/E, så kurs 20-22 om 3-6 måneder inkl. da få med seg utbytte meget attraktivt spør du meg!
Med alt vi vet og på vei inn i høysesong (+ oljepris, USD, utbytte på gang og trafikk tall og forhåndssalg og prosjekt X) er nedsiden veldig begrenset, og oppsiden meget god. Som du nevner ikke minst også mtp P/E, så kurs 20-22 om 3-6 måneder inkl. da få med seg utbytte meget attraktivt spør du meg!
Redigert 14.04.2025 kl 11:04
Du må logge inn for å svare
Hardly
14.04.2025 kl 11:15
6093
Ja nå er det vel på tide å lempe ut alt og kjøpe igjen rett før børsen stenger i dag.
Alle vet jo hvordan dette ender.
Alle vet jo hvordan dette ender.
Ransen
14.04.2025 kl 11:33
6032
Alle vet IKKE.
Det kan være nå at NAS overrasker iht Robert Næss sin topp 3 analyse.
NAS tjener faktisk penger og forsvarer lett en høyere kurs. Det finnes selskap på OB som stiger i dag 15% uten å ha tjent en krone. De har heller ubehagelig mye lån som snart forfaller. Det synes investorene er gode greier…
Det kan være nå at NAS overrasker iht Robert Næss sin topp 3 analyse.
NAS tjener faktisk penger og forsvarer lett en høyere kurs. Det finnes selskap på OB som stiger i dag 15% uten å ha tjent en krone. De har heller ubehagelig mye lån som snart forfaller. Det synes investorene er gode greier…
Hardly
14.04.2025 kl 11:35
6018
Ikke noe galt med NAS, men eneste mulighet for å tjene noe kroner på denne er å trade slik denne blir manipulert.
Ransen
14.04.2025 kl 11:39
5995
Litt værre å manipulere når omsetningen er rundt 10 millioner aksjer. Var nok lettere når den lå mellom 1 og 2 millioner.
bassebasse
14.04.2025 kl 12:59
5821
Påske reiser på 2019 så dollaren kommer til å gi milarder i kassa... Jeg vil ha utbytte i nas
Null
14.04.2025 kl 15:09
5722
Får se hva som skjer med motstanden som ligger på 12,5
der er litt over 250 000 stykk på salg, ender vi over 12,5 i dag vli det være en styrke..
Så kommer nok 13 tallet før 1 mai vil jeg tro....
Null
der er litt over 250 000 stykk på salg, ender vi over 12,5 i dag vli det være en styrke..
Så kommer nok 13 tallet før 1 mai vil jeg tro....
Null
Blirnokrik???
14.04.2025 kl 15:36
5705
Kom meg ut på 12,50. bitteliten gevinst.
Våger ikke mer så lenge klovnen i Det hvite hus herjer.
Våger ikke mer så lenge klovnen i Det hvite hus herjer.
Fjellbris
14.04.2025 kl 17:28
5546
Nok en dag med høy omsetning, og kurs som er på vei oppover.
Her er det større aktører som posisjonerer seg, og man kan jo skjønne det med USD nå på 10,5 nivået igjen, lav oljepris, lav P/E, nærmer seg utbetaling utbytte og NAS rett inn i høysesong.
Her er det større aktører som posisjonerer seg, og man kan jo skjønne det med USD nå på 10,5 nivået igjen, lav oljepris, lav P/E, nærmer seg utbetaling utbytte og NAS rett inn i høysesong.
Ransen
15.04.2025 kl 07:33
5103
Dette kan være en påminnelse til dem som tror at vi skal fly mindre og kutte ut den turen og feriedrømmen som de fleste har tross dagens geopolitikk.
https://e24.no/naeringsliv/i/5E4d6X/luksuscomeback-champagne-mer-plass-og-dyrere-billetter?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
https://e24.no/naeringsliv/i/5E4d6X/luksuscomeback-champagne-mer-plass-og-dyrere-billetter?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Fjellbris
15.04.2025 kl 08:47
4976
Ja, kom mai du skjønne milde, med trafikk tall april NAS 7. mai og Q1 resultat 8. mai. Begge de rapportene kommer virkelig til å sette fart på NAS aksjen og ta oss videre opp mot kr 15 i første omgang, i andre omgang frem mot/igjennom Q3 kr 20+.
April trafikk tall med påske kommer til å være på ATH nivå, Q1 med trafikk tall og engangs efffekt 570 mill flykjøpet ATH Q1 resultat. Så vet vi jo også allerede at trafikk Q2 med påske april og USD/oljepris nok også kommer til å bli ATH, Q3 og Q4 tro jeg ikke blir noe dårligere….
April trafikk tall med påske kommer til å være på ATH nivå, Q1 med trafikk tall og engangs efffekt 570 mill flykjøpet ATH Q1 resultat. Så vet vi jo også allerede at trafikk Q2 med påske april og USD/oljepris nok også kommer til å bli ATH, Q3 og Q4 tro jeg ikke blir noe dårligere….
Redigert 15.04.2025 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.04.2025 kl 09:58
4819
Går sakte men sikkert nedover med Sundt sin beholdning:
NAS SUNDT AS -300.000 7.033.425 0,7
NAS SUNDT AS -300.000 7.033.425 0,7
Ransen
15.04.2025 kl 10:08
4799
25% opp til Robert Næss sitt kursmål. Der er vi før Q1-rapporten kommer på bordet. Deretter vil det gå opp for investorene hvilket trafikkgrunnlag og priser selskapet opererer med.
Fjellbris
15.04.2025 kl 12:01
4663
Scandic presenterte i dag sitt Q1 resultat, inkl. oppdatering booking april vs LY samt hvordan booking situasjonen ser ut i Q2/sommer, også der bedre vs LY.
Bekrefter bare det vi vet også mtp Q1 og trafikktall NAS, samt april og Q2 mtp booking også for NAS. Igjen, bare å glede seg til trafikk tall april 7. mai og Q1 rapporten 8. mai for NAS.
……..
15.04.2025 07:30:17
Scandic's Interim report for the first quarter 2025 - A solid quarter and good booking situation
Scandic Hotels Group AB First quarter in summary, January 1 – March 31, 2025 * Net sales rose by 2.9 percent to SEK 4,546 million (4,419). Organic growth increased by 3.8 percent, positively impacted by calendar effects. * Average occupancy rate increased to 55.1 percent (51.9). * Average revenue per available room (RevPAR) rose to SEK 655 (619). * Operating profit totaled SEK 194 million (126). * Adjusted EBITDA was SEK 101 million (33). Adjusted EBITDA, excluding non-recurring items, was SEK 59 million (27). * Excluding IFRS 16, earnings per share were SEK -0.58 (-1.10). * Free cash flow was SEK -680 million (-733). * Interest-bearing net debt/adjusted EBITDA amounted to 0.4x on a rolling 12-month basis.
Events during the period * Scandic’s share buyback program of approximately SEK 300 million was concluded, and as at the reporting date, the holding of treasury shares was 4,030,622. The total number of shares in Scandic, including treasury shares, was 219,157,922, and the number of outstanding shares, excluding treasury shares, was 215,127,300. * Scandic entered into an agreement regarding a new hotel in Berlin with 214 rooms. Events after the reporting date * There were no significant events after the reporting date. CEO STATEMENT
“Scandic delivers a solid start to the year, and based on the booking situation, we expect a good second quarter. Despite geopolitical uncertainty, the assessment here and now is that spring and summer will be characterized by good demand, driven by stable levels of travel, tourism and a good event calendar.”
Scandic delivers a quarter characterized by a solid performance and a good booking situation. As the first quarter is the smallest from a seasonal standpoint, it is particularly pleasing that April has started off stable and that bookings for the second quarter are good, even better than at the same time last year.
Bekrefter bare det vi vet også mtp Q1 og trafikktall NAS, samt april og Q2 mtp booking også for NAS. Igjen, bare å glede seg til trafikk tall april 7. mai og Q1 rapporten 8. mai for NAS.
……..
15.04.2025 07:30:17
Scandic's Interim report for the first quarter 2025 - A solid quarter and good booking situation
Scandic Hotels Group AB First quarter in summary, January 1 – March 31, 2025 * Net sales rose by 2.9 percent to SEK 4,546 million (4,419). Organic growth increased by 3.8 percent, positively impacted by calendar effects. * Average occupancy rate increased to 55.1 percent (51.9). * Average revenue per available room (RevPAR) rose to SEK 655 (619). * Operating profit totaled SEK 194 million (126). * Adjusted EBITDA was SEK 101 million (33). Adjusted EBITDA, excluding non-recurring items, was SEK 59 million (27). * Excluding IFRS 16, earnings per share were SEK -0.58 (-1.10). * Free cash flow was SEK -680 million (-733). * Interest-bearing net debt/adjusted EBITDA amounted to 0.4x on a rolling 12-month basis.
Events during the period * Scandic’s share buyback program of approximately SEK 300 million was concluded, and as at the reporting date, the holding of treasury shares was 4,030,622. The total number of shares in Scandic, including treasury shares, was 219,157,922, and the number of outstanding shares, excluding treasury shares, was 215,127,300. * Scandic entered into an agreement regarding a new hotel in Berlin with 214 rooms. Events after the reporting date * There were no significant events after the reporting date. CEO STATEMENT
“Scandic delivers a solid start to the year, and based on the booking situation, we expect a good second quarter. Despite geopolitical uncertainty, the assessment here and now is that spring and summer will be characterized by good demand, driven by stable levels of travel, tourism and a good event calendar.”
Scandic delivers a quarter characterized by a solid performance and a good booking situation. As the first quarter is the smallest from a seasonal standpoint, it is particularly pleasing that April has started off stable and that bookings for the second quarter are good, even better than at the same time last year.
Redigert 15.04.2025 kl 12:04
Du må logge inn for å svare
Gamernrx
15.04.2025 kl 12:11
4662
Hvis det er noe negativt som kan sies om NAS er det dette Spenn greiene! Mest forvirrene oppleget. Hvor mye er 1 spenn??
Ransen
15.04.2025 kl 12:22
4655
Faktisk litt vanskelig å finne noe negativt og spenn også.
1 spenn = 10 øre og kan brukes bla til flybilletter eller hotellbooking. Du får 3 spenn for hver 10 krone du bruker.
Det er nå 10 millioner medlemmer, så det kan ikke være så halvgærnt…
Ser ut til at det settes mindre volum som bremseklosser på oppsiden. Dette vil føre til en solid + i avslutningen i dag.
1 spenn = 10 øre og kan brukes bla til flybilletter eller hotellbooking. Du får 3 spenn for hver 10 krone du bruker.
Det er nå 10 millioner medlemmer, så det kan ikke være så halvgærnt…
Ser ut til at det settes mindre volum som bremseklosser på oppsiden. Dette vil føre til en solid + i avslutningen i dag.
Redigert 15.04.2025 kl 12:26
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.04.2025 kl 16:28
4413
Ransen, her traff du spikeren på hode👏
……
«Ser ut til at det settes mindre volum som bremseklosser på oppsiden. Dette vil føre til en solid + i avslutningen i dag»
……
«Ser ut til at det settes mindre volum som bremseklosser på oppsiden. Dette vil føre til en solid + i avslutningen i dag»
NASLover
15.04.2025 kl 22:49
4110
Blir det noe smell for Norwegian eller?
Negativ fra Boeing side
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/dR2VKA/bjoern-kjos-om-kinesisk-boeing-boikott-en-smell
Positiv fra UA side
https://e24.no/bors/nyheter/a/300562?pinnedEntry=300562
Negativ fra Boeing side
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/dR2VKA/bjoern-kjos-om-kinesisk-boeing-boikott-en-smell
Positiv fra UA side
https://e24.no/bors/nyheter/a/300562?pinnedEntry=300562
Redigert 15.04.2025 kl 22:53
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.04.2025 kl 22:57
4121
Nei, dette har jo ikke noe å si for Norwegians leveranse fra Boeing i USA. Kommer uansett til å løse seg, er en del av forhandlingene dette, ref. løsning og: «Donald Trump har også omtalt at Kina har gått tilbake på «the big Boeing deal» i et innlegg på sitt sosiale medium Truth Social tirsdag, uten å utdype hvilken avtale han sikter til.»
Redigert 15.04.2025 kl 22:58
Du må logge inn for å svare
bassebasse
16.04.2025 kl 07:14
3922
Må vare veldig bra for nas... EU får mere flyer.... Når Kina tar ikke imot... Men dette er kun press fra Kina... Spilles hard får tiden med toll... Ingen vet hva som skjer med toll
Ransen
16.04.2025 kl 07:58
3887
Kina tar 20% av leveransene fra Boeing.
På kort sikt vil leveransene til blant andre Norwegian mulig bli framskyndet. Både Boeing og Airbus er utsolgt de nærmeste årene så noen krise er det ikke.
Dette sier Karlsen i fjor Q1.
Selskapet vil realisere kjøp av flytypen Boeing 737 Max 10-fly, opplyste konsernsjef Geir Karlsen da han torsdag presenterte resultatet for årets første kvartal.
– Vi tror at Max 10-flyene er den riktige flytypen å gå for, sa Karlsen.
Vil kjøpe 30 fly
Selskapet har sikret seg retten til å kjøpe – opsjon – på kjøp av 30 fly av denne typen hos flyfabrikken
– Vi tror at Max 10-flyene er den riktige flytypen å gå for, sa Karlsen.
Ifølge konsernsjefen er det mest sannsynlig at selskapet vil legge inn bestilling på hele «kvoten».
Flytypen er det største av Max-flyene, og vesentlig større enn dagens Boeing 737 800 og Max 8-fly som tar 189 passasjerer.
Ifølge Karlsen vil det ta noen år før flyene vil kunne bli levert til Norwegian. Boeing har store problemer med sine leveranser av nye fly.
Lånt fra annet forum:
”Norwegian fortsetter å være en ledende aktør innen lavprisreiser i Norden, og de har en solid plan for fremtiden. De har bestilt 50 Boeing 737 MAX 8, med opsjon på 30 flere, og vi kan forvente en avgjørelse om disse i løpet av tredje kvartal 2025.
I tillegg har de forlenget samarbeidet med Lufthansa Technik for vedlikehold av over 80 fly, som skal foregå i Budapest fra 1. august 2025. Dette gir trygghet for både pålitelig drift og forutsigbare vedlikeholdskostnader fremover. Alt i alt ser det ut som de fortsetter å bygge en sterk og bærekraftig fremtid med fokus på både vekst og effektivitet.”
Forstår godt at det er 10 ganger større kjøpsvolum enn salg.
Det ligger solide vekstplaner og optimale tilpasninger til grunn sammen med stadig voksende passasjertrafikk både på fritid og forretningssegmentet.
På kort sikt vil leveransene til blant andre Norwegian mulig bli framskyndet. Både Boeing og Airbus er utsolgt de nærmeste årene så noen krise er det ikke.
Dette sier Karlsen i fjor Q1.
Selskapet vil realisere kjøp av flytypen Boeing 737 Max 10-fly, opplyste konsernsjef Geir Karlsen da han torsdag presenterte resultatet for årets første kvartal.
– Vi tror at Max 10-flyene er den riktige flytypen å gå for, sa Karlsen.
Vil kjøpe 30 fly
Selskapet har sikret seg retten til å kjøpe – opsjon – på kjøp av 30 fly av denne typen hos flyfabrikken
– Vi tror at Max 10-flyene er den riktige flytypen å gå for, sa Karlsen.
Ifølge konsernsjefen er det mest sannsynlig at selskapet vil legge inn bestilling på hele «kvoten».
Flytypen er det største av Max-flyene, og vesentlig større enn dagens Boeing 737 800 og Max 8-fly som tar 189 passasjerer.
Ifølge Karlsen vil det ta noen år før flyene vil kunne bli levert til Norwegian. Boeing har store problemer med sine leveranser av nye fly.
Lånt fra annet forum:
”Norwegian fortsetter å være en ledende aktør innen lavprisreiser i Norden, og de har en solid plan for fremtiden. De har bestilt 50 Boeing 737 MAX 8, med opsjon på 30 flere, og vi kan forvente en avgjørelse om disse i løpet av tredje kvartal 2025.
I tillegg har de forlenget samarbeidet med Lufthansa Technik for vedlikehold av over 80 fly, som skal foregå i Budapest fra 1. august 2025. Dette gir trygghet for både pålitelig drift og forutsigbare vedlikeholdskostnader fremover. Alt i alt ser det ut som de fortsetter å bygge en sterk og bærekraftig fremtid med fokus på både vekst og effektivitet.”
Forstår godt at det er 10 ganger større kjøpsvolum enn salg.
Det ligger solide vekstplaner og optimale tilpasninger til grunn sammen med stadig voksende passasjertrafikk både på fritid og forretningssegmentet.
Ransen
16.04.2025 kl 08:30
3909
Lite som tyder på lavere reiseaktivitet:
”United Airlines stiger etter kvartalstall
i går 22:13
Kjetil Malkenes Hovland
United Airlines legger frem sitt beste første kvartal på fem år, tross utfordrende makroøkonomiske forhold, skriver selskapet i en melding tirsdag.
Aksjen stiger om lag seks prosent i etterhandelen. Også Delta Air Lines og American Airlines stiger i etterhandelen tirsdag.
Omsetningen ble rekordhøy på 13,2 milliarder dollar, skriver selskapet. United Airlines fraktet over 450.000 reisende per dag.
Resultatet før skatt var på 478 millioner dollar.”
”United Airlines stiger etter kvartalstall
i går 22:13
Kjetil Malkenes Hovland
United Airlines legger frem sitt beste første kvartal på fem år, tross utfordrende makroøkonomiske forhold, skriver selskapet i en melding tirsdag.
Aksjen stiger om lag seks prosent i etterhandelen. Også Delta Air Lines og American Airlines stiger i etterhandelen tirsdag.
Omsetningen ble rekordhøy på 13,2 milliarder dollar, skriver selskapet. United Airlines fraktet over 450.000 reisende per dag.
Resultatet før skatt var på 478 millioner dollar.”
NASLover
16.04.2025 kl 13:34
3612
FINN REISE sier noe annerledes enn GK
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/04/16/8258535/brabrems-for-flybillettsalget
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/04/16/8258535/brabrems-for-flybillettsalget
bassebasse
16.04.2025 kl 13:50
3583
Finn reise selger ikke billetter... EU nas flyr og ikke USA., 12000kr onsdag til lørdag koster bilett... Så her blir problem å få billigere fly
Ransen
16.04.2025 kl 17:25
3404
Merkelig at dette tullet får publisitet i FA. TUI, appollo og Wing meldte om fullbookede fly rett før påske, så at det akkurat nå er litt rolig i salget på finn tyder på at folket benytter seg av billetene.
UAL har hatt det beste Q1 på 5 år, selv med president Trump..
UAL har hatt det beste Q1 på 5 år, selv med president Trump..
KanonBra5
17.04.2025 kl 10:00
3079
Helt idiotisk å sammenligne dette med fjorårets salg på samme tid. Det første folk tenker på når de skal reise på påskeferie er nok ikke neste tur som skal bestilles. Dette har ingenting med reiselyst å gjøre. Men mer med agurknytt!!!!😀
bassebasse
17.04.2025 kl 10:52
3012
Amerikansk er mot trump også nå.. Alt kommer til å gå opp og vanlig folk må betale prisen til toll... Kan ikke vare lenge toll krig og i dag tror jeg dem blir enige med Japan som besøker trump om toll... Nas er solid med cash og sommer sesong.... Jeg vil ha utbytte men når den kommer vet vi i 8 mai....
Fjellbris
17.04.2025 kl 13:08
3030
Godt NAS for lengst har bestilt og står fremst i køen. For Boeing kommer alltid til å ha et stort marked.
…..
Vil kjøpe fly fra USA
Russland ønsker å kjøpe Boeing-fly så snart en våpenhvile i Ukraina er på plass.
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/04/17/8258569/russland-vil-kjope-fly-fra-usa
…..
Vil kjøpe fly fra USA
Russland ønsker å kjøpe Boeing-fly så snart en våpenhvile i Ukraina er på plass.
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/04/17/8258569/russland-vil-kjope-fly-fra-usa
Redigert 17.04.2025 kl 13:09
Du må logge inn for å svare
NASLover
17.04.2025 kl 22:49
2770
Alltid noka, hvis ikke i Norge er det utenlandsk, hvis ikke direkte er det udirekte....målet er jo å ramme Norwegian
https://flysmart24.no/2025/04/17/flere-flystreiker-truer-en-vil-ramme-norwegian/
https://flysmart24.no/2025/04/17/flere-flystreiker-truer-en-vil-ramme-norwegian/
bassebasse
17.04.2025 kl 23:32
2732
Alt tid skjer ting men jeg tror dollaren går under 10kr… folk kan streike ingen kan stoppe dem sånt er livet i dag… press for mere penger
Redigert 17.04.2025 kl 23:33
Du må logge inn for å svare
Flipper
18.04.2025 kl 03:19
2705
OT ( Off topic ) Håper en her kan hjelpe meg med en liten ting og skattemelding. Burde vært enkelt, men 74 nå, og
de forandrer jo setup; nytt vært år.
Utgifter til inntekts ervervelse - Forbanna Pareto Securities melder ikke inn beløp til Skatteetaten, som f.eks. Nordnet gjør.
Det har tidligere vært lett å finne hvor man fører opp dette i ligningen Fradrag for dette. Men nå har de gjemt godt hvor man fører det:
Sanntids kostnader, megler kommisjon, kostnad for Internet. Dette er fradragsberettiget på skatten for de de som er litt aktive i handler.
Ville sette pris på noen kan fortelle meg hvor jeg finner rett plass å føre opp. På forhånd takk.
de forandrer jo setup; nytt vært år.
Utgifter til inntekts ervervelse - Forbanna Pareto Securities melder ikke inn beløp til Skatteetaten, som f.eks. Nordnet gjør.
Det har tidligere vært lett å finne hvor man fører opp dette i ligningen Fradrag for dette. Men nå har de gjemt godt hvor man fører det:
Sanntids kostnader, megler kommisjon, kostnad for Internet. Dette er fradragsberettiget på skatten for de de som er litt aktive i handler.
Ville sette pris på noen kan fortelle meg hvor jeg finner rett plass å føre opp. På forhånd takk.
Redigert 18.04.2025 kl 03:22
Du må logge inn for å svare
Gamernrx
18.04.2025 kl 10:28
2724
Veldig viktig skille amerikanske flyselskaper og nordiske. Dette er to forskjellige markeder og har ingenting med
hverandre å gjøre. Norwegian flyr ikke en gang til USA.
hverandre å gjøre. Norwegian flyr ikke en gang til USA.
Ransen
18.04.2025 kl 10:53
2702
Jeg vet, men om noe marked skulle bli berørt av mindre reiselyst så er det de amerikanske som blir påvirket først. Det er allerede 10% mindre inn til USA, men 15% økning i europa. Eu setter ned rentene, som i seg selv trigger reiseaktivitet, og Trump gremmer seg over børsras i USA og Powells standhaftige rentesetting.
De store reiseselskapene har en helt annen virkelighetsoppfatning enn 3-partsaktøren Finn reiser.
Om noen fortsatt mener at NAS ikke bør verdsettes mer enn kontantbeholdningen så er det greit for meg. Det er utbytte som gjelder. Senere kommer verdisettingen av seg selv når de store gruppene begynner å rasle med konsolideringsplanene.
Styret består heldigvis av forretningsfolk med politisk erfaring.
De store reiseselskapene har en helt annen virkelighetsoppfatning enn 3-partsaktøren Finn reiser.
Om noen fortsatt mener at NAS ikke bør verdsettes mer enn kontantbeholdningen så er det greit for meg. Det er utbytte som gjelder. Senere kommer verdisettingen av seg selv når de store gruppene begynner å rasle med konsolideringsplanene.
Styret består heldigvis av forretningsfolk med politisk erfaring.
Ransen
18.04.2025 kl 11:15
2681
Situasjonen nå er at det stadig blir flere mennesker på jorda som vil reise, og turene blir stadig lengre om mer komplekse.
Det er ikke per nå mulig å bygge nok fly eller utdanne piloter til å dekke denne etterspørselen. Gamle fly blir skrotet da utslipp og forbruk gjør at de blir avgiftsbelagt som ulønnsomme. SAS velger å legge om til luksussegment på sine ruter ved å ikke fylle midtsetet og tilby varmrett og lounge på alle sine flygninger.
Det er åpenbart en etterspørsel og et grunnlag for dette selv om det er stikk i strid med alt av sunn fornuft og miljøperspektiv.
Det er ikke per nå mulig å bygge nok fly eller utdanne piloter til å dekke denne etterspørselen. Gamle fly blir skrotet da utslipp og forbruk gjør at de blir avgiftsbelagt som ulønnsomme. SAS velger å legge om til luksussegment på sine ruter ved å ikke fylle midtsetet og tilby varmrett og lounge på alle sine flygninger.
Det er åpenbart en etterspørsel og et grunnlag for dette selv om det er stikk i strid med alt av sunn fornuft og miljøperspektiv.
Kåre Grønn
18.04.2025 kl 11:26
2710
Man skriver verden ned på alle måter pga Trump. Det er en realitet. Ganske sykt hvordan norsk presse holder på også. det er en del fornuftige folk fortsatt med i den amerikanske politikken. Negative journalister som fråtser i ting som snart gjør folk deprimerte, herjer fritt. Det er kvalmt. Står i stil med alle "shamene" opp gjennom tiden (Tesla og flyshame...)
Redigert 18.04.2025 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
18.04.2025 kl 16:42
2593
Som skrevet mange ganger så sliter jeg med å finne en aksje nå i disse urolige børstider, men bedre risk and reward enn NAS. På vei inn i absolutt høysesong, med dårligste Q bak oss, prises NAS fortsatt rundt cash beholdningen og med P/E rundt 6. USD har siden OB stengte til påske fortsatt ned og er pt på 10,50, altså på god vei ned til 9 tallet.
Kom gjerne med tips sikrere investering enn NAS nå med veldig begrenset nedside, og slik jeg ser det nesten 100% oppside neste 6-9 måneder (kurs 20-22) + utbytte.
Kom gjerne med tips sikrere investering enn NAS nå med veldig begrenset nedside, og slik jeg ser det nesten 100% oppside neste 6-9 måneder (kurs 20-22) + utbytte.
Redigert 18.04.2025 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.04.2025 kl 17:58
2570
Kan jo foreslå HEX men ser du allerede er inne der, den er på høyde med NAS på kort og lang sikt med betydelig større støtte fra meglerhus og analytikere på kursmål.
Kan være en fin motpost for noen, men ta valget på egen beslutning.
Kan være en fin motpost for noen, men ta valget på egen beslutning.
Fjellbris
18.04.2025 kl 18:06
2553
Takk for tipset Strategi🙏 Men ja, som du skriver er jeg allerede inne der, og mtp tilbakekjøpsprogrammet HEX startet 14. april som går ut mai kombinert med short inndekning, tror jeg den også kommer til å bli meget bra de neste 6-9 månedene, inkl. varslet økt salg i HEX f.o.m. Q2. Må dog innrømme jeg har enda mer tro på og ikke minst trygg på NAS😀
Redigert 18.04.2025 kl 18:07
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.04.2025 kl 21:21
2445
Det er ingen grunn til å tro at NAS er mindre attraktivt blant storgruppene nå enn tidligere. Selskapet er veldrevet, har en stategisk markedsandel og har mye cash.
Folk reiser som aldri før, men kapasiteten er redusert pga forsinkede flyleveranser. NAS er i praksis det eneste flyselskapet i norge og SAS vil legge om til en business strategi med færre solgte seter til høyere pris da dette er etterspurt.
NAS fanger opp flere storkontrakter, nå sist med den svenske stat. Dette er avtaler som går over hele året og i 2024 så vi en kapasitetsøkning på 39% gjennom vinterhalvåret. 5-6% av dette er generell passasjervekst, men det er også et resultat av avtalene med forsvaret, staten og fylkeskommunene som ble gjort tidlig i 2024. Om selskapet hadde kjørt på med samme kapasitet som i 2023 så hadde det vært underkapasitet og andre flyselskap ville økt sitt nærvær i norge.
Kursmål kr 22, p/e = 10 ganger inntjening(ansees fortsatt som billig)
Folk reiser som aldri før, men kapasiteten er redusert pga forsinkede flyleveranser. NAS er i praksis det eneste flyselskapet i norge og SAS vil legge om til en business strategi med færre solgte seter til høyere pris da dette er etterspurt.
NAS fanger opp flere storkontrakter, nå sist med den svenske stat. Dette er avtaler som går over hele året og i 2024 så vi en kapasitetsøkning på 39% gjennom vinterhalvåret. 5-6% av dette er generell passasjervekst, men det er også et resultat av avtalene med forsvaret, staten og fylkeskommunene som ble gjort tidlig i 2024. Om selskapet hadde kjørt på med samme kapasitet som i 2023 så hadde det vært underkapasitet og andre flyselskap ville økt sitt nærvær i norge.
Kursmål kr 22, p/e = 10 ganger inntjening(ansees fortsatt som billig)
Redigert 18.04.2025 kl 21:23
Du må logge inn for å svare