Norwegian - veien til 25 kr i 2025
Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:
- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.
Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.
Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.
Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.
Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
Strategi
09.05.2025 kl 15:17
4623
Streik er avverget gjennom lønnsforhandlinger for 2 år i fjor som er ferdig forhandlet.
For Widerøe er lønnsforhandlinger ferdig gjennomført Februar/mars 2025.
Skal du komme med noe som helst så hold deg til fakta.
Venter nå bare på at det blir panikk inndekning av short posisjoner. 👏👏👏
💲💲💲🛫🛫🛫
Nå må vi som ønsker kursen opp stå sammen vi får da en fin åpnings kurs på 14.30 -14,40 på mandag eller mer hvis kursen starter å gå i dag.
For Widerøe er lønnsforhandlinger ferdig gjennomført Februar/mars 2025.
Skal du komme med noe som helst så hold deg til fakta.
Venter nå bare på at det blir panikk inndekning av short posisjoner. 👏👏👏
💲💲💲🛫🛫🛫
Nå må vi som ønsker kursen opp stå sammen vi får da en fin åpnings kurs på 14.30 -14,40 på mandag eller mer hvis kursen starter å gå i dag.
Redigert 09.05.2025 kl 15:24
Du må logge inn for å svare
sse
09.05.2025 kl 15:30
4678
Vi trenger nok begge deler ja, men det hadde vært litt greit hvis han hadde klart å oppføre seg litt bedre. Og gjerne hatt en normal dialog hvor han kunne begrunne påstandene sine.
bassebasse
09.05.2025 kl 15:58
4648
Har dere tenkt fly kjøp med dollar....
Hvor mye nas tjener på billig dollar..... Milarder....
Hvor mye nas tjener på billig dollar..... Milarder....
Fjellbris
09.05.2025 kl 16:01
4664
Spot on👍 Virker ikke som disse som prøver å snakke kurs ned vet hva de snakker om, slenger ut «dommedagspåstsnder» og løgner akkurat som det passer de, lavmål spør du meg!
MorganKane
09.05.2025 kl 16:02
4666
Enig i at man trenger kritiske røster, men hva baserer du spådommen om færre passasjerer. Siste fakta vi har er at det er 7% flere bookinger i år for sommweperioden sammenlignet med i fjor (og kun to prosent økt kapasitet).
Streik i ulike bransjer kan skje. Det kan skape plunder for de fleste. Men hvis flyplasser blir stengt så kommer myndighetene raskt på plass da nasjonale hensyn vektlegges tungt.
Streik i ulike bransjer kan skje. Det kan skape plunder for de fleste. Men hvis flyplasser blir stengt så kommer myndighetene raskt på plass da nasjonale hensyn vektlegges tungt.
Ransen
09.05.2025 kl 16:10
4652
Teknisk er trenden opp.
I neste uke ser vi mulig fortsettelse av posisjonering før evt. x-dato utbytte. Ser at Folketrygdfondet og flere andre på topp 20 har økt beholdningene i det siste.
Karlsen vil spare 1000 millioner i år utenom kronekurs og oljepris. Det er lite tvil om at dette blir meget bra.
Om folk vil selge på det som var, så er det bra andre. De aller fleste kjøper på det som kommer.
Den finansielle situasjonen er aldeles strålende i dette selskapet. De kjøper både fly og flyselskap kontant.
Påsken i år alene ga 400 millioner og regnes i avinorsammenheng til å være tidenes beste.
I neste uke ser vi mulig fortsettelse av posisjonering før evt. x-dato utbytte. Ser at Folketrygdfondet og flere andre på topp 20 har økt beholdningene i det siste.
Karlsen vil spare 1000 millioner i år utenom kronekurs og oljepris. Det er lite tvil om at dette blir meget bra.
Om folk vil selge på det som var, så er det bra andre. De aller fleste kjøper på det som kommer.
Den finansielle situasjonen er aldeles strålende i dette selskapet. De kjøper både fly og flyselskap kontant.
Påsken i år alene ga 400 millioner og regnes i avinorsammenheng til å være tidenes beste.
Lilleulv477
09.05.2025 kl 18:44
4460
Mye bra info om norwegian på forumet.
Jeg er bare her pga oljeprisen så det er greit å se at det er andre bra ting med selskapet som kan drive kursen oppover
Jeg er bare her pga oljeprisen så det er greit å se at det er andre bra ting med selskapet som kan drive kursen oppover
Ransen
09.05.2025 kl 20:02
4358
Dollarsvekkelsen mot krona gir absolutt størst gevinst på kostnadene som er utenfor selskapets kontroll.
Deretter kommer drivstoff/olje
Nå er vi heldige å ha en makroøkonom som styreleder. Tenker at de avventer å ser an situasjonen om dollaren dipper under 10 kroner. Så kan de evt hedge deler av valutaen for å jevne ut eventuelle topper som følge av kurshopp slik vi så i mars i år.
Øvrige besparelser i prosjekt X foruten videre utkjøp av fly er å sørge for bedre oppetid og bedre punklighet.
Større forsinkelser er dyrt, spesielt hvis reisen er koordinert med flybytte og må ut med hotell, buss, ombooking og matpenger.
Deretter kommer drivstoff/olje
Nå er vi heldige å ha en makroøkonom som styreleder. Tenker at de avventer å ser an situasjonen om dollaren dipper under 10 kroner. Så kan de evt hedge deler av valutaen for å jevne ut eventuelle topper som følge av kurshopp slik vi så i mars i år.
Øvrige besparelser i prosjekt X foruten videre utkjøp av fly er å sørge for bedre oppetid og bedre punklighet.
Større forsinkelser er dyrt, spesielt hvis reisen er koordinert med flybytte og må ut med hotell, buss, ombooking og matpenger.
Ransen
09.05.2025 kl 20:04
4378
Kjos måtte ut med 1 milliard ekstra den sommeren dreamlinerne sviktet på flere turer.
FNC
09.05.2025 kl 20:13
4404
Kåre Grønn skrev Gullgruve dette! Staten slås snart, endelig avgjørelse..
Det har vært mye diskusjon rundt når staten kan benytte opsjonen til å konvertere hybridlånet (obligasjonen) til aksjer, og flere her på forumet har antydet at en avgjørelse må tas innen utgangen av mai.
Jeg har sett nærmere på det underliggende dokumentet som beskriver obligasjonsvilkårene (kan finnes her: https://newsweb.oslobors.no/message/527351, første på lista), og slik jeg tolker det, har staten faktisk frem til mai 2026 på å kreve konvertering.
Konverteringsperioden starter to år etter utstedelsen og varer frem til tiende virkedag før enten Conversion Right Expiry Date (som er fem år etter godkjennelsen av obligasjonene) eller en eventuell tidligere dato for tilbakekjøp. Fra og med mai 2025 får Norwegian rett til å innløse obligasjonene til 103 % av opprinnelig verdi, men obligasjonseiere kan fortsatt velge å konvertere til aksjer frem til mai 2026 – med mindre Norwegian gjennomfører tilbakekjøp før dette.
Staten, som obligasjonseier, kan dermed kreve konvertering før tilbakekjøp skjer, men hvis Norwegian gjennomfører tilbakekjøp, kan staten fortsatt benytte konverteringsretten frem til Conversion Right Expiry Date, som er fem år etter godkjennelsen av obligasjonene.
Jeg setter pris på innspill fra andre som har tolket dokumentene, og om dere er enige i denne forståelsen.
Jeg har sett nærmere på det underliggende dokumentet som beskriver obligasjonsvilkårene (kan finnes her: https://newsweb.oslobors.no/message/527351, første på lista), og slik jeg tolker det, har staten faktisk frem til mai 2026 på å kreve konvertering.
Konverteringsperioden starter to år etter utstedelsen og varer frem til tiende virkedag før enten Conversion Right Expiry Date (som er fem år etter godkjennelsen av obligasjonene) eller en eventuell tidligere dato for tilbakekjøp. Fra og med mai 2025 får Norwegian rett til å innløse obligasjonene til 103 % av opprinnelig verdi, men obligasjonseiere kan fortsatt velge å konvertere til aksjer frem til mai 2026 – med mindre Norwegian gjennomfører tilbakekjøp før dette.
Staten, som obligasjonseier, kan dermed kreve konvertering før tilbakekjøp skjer, men hvis Norwegian gjennomfører tilbakekjøp, kan staten fortsatt benytte konverteringsretten frem til Conversion Right Expiry Date, som er fem år etter godkjennelsen av obligasjonene.
Jeg setter pris på innspill fra andre som har tolket dokumentene, og om dere er enige i denne forståelsen.
Strategi
10.05.2025 kl 09:20
3918
Dette bør få mer fokus fremover.
Norwegian-sjefen vil betale utbytte senest i september: – Det er også tegn på at vi forbereder oss
Norwegian har lagt en plan for å vri seg unna et utbytteforbud og milliardgjeld til staten i løpet av seks måneder. Og aller helst før det.
Norwegian-aksjen gjorde et hopp på tre-fire prosent da Oslo Børs åpnet torsdag.
Det til tross for at underskuddet mot slutten av fjoråret var like stort som ventet – men i samme slengen kom det også nye signaler om en varslet utdeling til aksjonærene.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/geir-karlsen/svein-harald-oygard/norwegian-sjefen-vil-betale-utbytte-senest-i-september-det-er-ogsa-tegn-pa-at-vi-forbereder-oss/2-1-1779281
Norwegian-sjefen vil betale utbytte senest i september: – Det er også tegn på at vi forbereder oss
Norwegian har lagt en plan for å vri seg unna et utbytteforbud og milliardgjeld til staten i løpet av seks måneder. Og aller helst før det.
Norwegian-aksjen gjorde et hopp på tre-fire prosent da Oslo Børs åpnet torsdag.
Det til tross for at underskuddet mot slutten av fjoråret var like stort som ventet – men i samme slengen kom det også nye signaler om en varslet utdeling til aksjonærene.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian/geir-karlsen/svein-harald-oygard/norwegian-sjefen-vil-betale-utbytte-senest-i-september-det-er-ogsa-tegn-pa-at-vi-forbereder-oss/2-1-1779281
Fjellbris
10.05.2025 kl 09:41
3953
MK - 100% enig, både kritiske og positive innlegg med substans, begrunnelse og helst link til info eller analyser mm er velkommen på tråden selvfølgelig👍👏👏
Problemet med Stepping som jeg og noen flere har påpekt, er at det er kun synsing og det er kun negativt, ofte bare noen setninger. Har dessverre som skrevet sett hans innlegg her inne de siste 6 måneder, gå tilbake og se hva han skriver, og hvor lite han svarer/begrunner, så skjønner du hva vi mener… Slike ødelegger bare tråd og forum, som en skrev om alt alltid og uansett bare er negativt, burde man kanskje holde seg unna børs og børsforum…🤔
Problemet med Stepping som jeg og noen flere har påpekt, er at det er kun synsing og det er kun negativt, ofte bare noen setninger. Har dessverre som skrevet sett hans innlegg her inne de siste 6 måneder, gå tilbake og se hva han skriver, og hvor lite han svarer/begrunner, så skjønner du hva vi mener… Slike ødelegger bare tråd og forum, som en skrev om alt alltid og uansett bare er negativt, burde man kanskje holde seg unna børs og børsforum…🤔
Stepping
10.05.2025 kl 11:52
3822
Ok, skal ikke skrive mer på denne. Det kan være denne går opp utover sommeren( hvem vet) men husk litt på dette med lav vann og glemt badebukse!
Kåre Grønn
10.05.2025 kl 11:53
3831
Norwegian – en gullgruve på sikt
Norwegian fremstår som en strategisk juvel i en bransje som tradisjonelt er preget av lave marginer og høy konkurranse. Selskapet har vist en imponerende evne til å manøvrere smart, kutte kostnader og tilpasse seg markedets skiftende behov. I tillegg til å være godt posisjonert i en voksende turistnæring, bygger Norwegian nå videre på et fundament som kan gi betydelig vekst over tid.
Turismen er en langsiktig megatrend, både globalt og i Norge. På samme måte som boligprisene historisk sett har vist jevn vekst, forventes reiselyst og etterspørsel etter flyreiser å fortsette å øke. Norwegian er godt plassert for å kapitalisere på dette – ikke bare gjennom sin attraktive rutenett, men også gjennom solide samarbeid, som partnerskapet med Strawberry. Dette gir kundene merverdi og styrker lojaliteten i et marked hvor merkevare og kundeopplevelse er avgjørende.
Videre har Norwegian et av bransjens mest effektive og brukervennlige betalingssystemer, noe som bidrar til både økt konvertering og kundetilfredshet. Kombinasjonen av digital styrke, strategiske allianser og nøktern drift gjør selskapet til en undervurdert perle – og en potensiell gullgruve for langsiktige investorer.
Her er det bare å sitte long!
Norwegian fremstår som en strategisk juvel i en bransje som tradisjonelt er preget av lave marginer og høy konkurranse. Selskapet har vist en imponerende evne til å manøvrere smart, kutte kostnader og tilpasse seg markedets skiftende behov. I tillegg til å være godt posisjonert i en voksende turistnæring, bygger Norwegian nå videre på et fundament som kan gi betydelig vekst over tid.
Turismen er en langsiktig megatrend, både globalt og i Norge. På samme måte som boligprisene historisk sett har vist jevn vekst, forventes reiselyst og etterspørsel etter flyreiser å fortsette å øke. Norwegian er godt plassert for å kapitalisere på dette – ikke bare gjennom sin attraktive rutenett, men også gjennom solide samarbeid, som partnerskapet med Strawberry. Dette gir kundene merverdi og styrker lojaliteten i et marked hvor merkevare og kundeopplevelse er avgjørende.
Videre har Norwegian et av bransjens mest effektive og brukervennlige betalingssystemer, noe som bidrar til både økt konvertering og kundetilfredshet. Kombinasjonen av digital styrke, strategiske allianser og nøktern drift gjør selskapet til en undervurdert perle – og en potensiell gullgruve for langsiktige investorer.
Her er det bare å sitte long!
Redigert 10.05.2025 kl 11:55
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
10.05.2025 kl 12:24
3838
Helt enig, bare å sitte rolig videre å nyte reisen.
Enormt med info som vi vet taler for MYE høyere kurs YE samt 2026, veldig begrenset nedside om noe. Selvfølgelig om det blir omfattande krig og mer f skap i verden, men da går alt ned og ikke bare NAS, og tror man på dommedag må man selvsagt skalke alle luker.
Enormt med info som vi vet taler for MYE høyere kurs YE samt 2026, veldig begrenset nedside om noe. Selvfølgelig om det blir omfattande krig og mer f skap i verden, men da går alt ned og ikke bare NAS, og tror man på dommedag må man selvsagt skalke alle luker.
Flipper
10.05.2025 kl 13:53
3767
KÅRE GRØNN - Veldig bra og klart formulert for oss alle. Fint at noen har oversikt her, det er veldig verdifull, for meg i hvert fall. De fleste har vel flere selskaper og markeder å følge med på. Jeg har mye i FRO, som alltid. ( pensjonert skipsmegler, følger Warren Buffets teori; ikke invester i noe du ikke kan/forstår deg på hva selskapet driver med/bransje. Solgte ifjor litt mer enn halvparten med average Kr. 84, salgs kurs 283. Ble jo en sabla regning fra Staten så måtte benytte mye av den gevinsten til å betale skatten. Brukte salgs provenyet, for spare kontoen rører jeg ikke. Har et beløp dedikert til investeringer, men that's it.
Gjorde et lite lite unntak NAS, Kjøpte på Kr. 8.54. Liker å fly med dem og har tro på dem, spesielt pga. punktlighet og en veldig fornøyd kundemasse, MEN viktisgst, den moderne flåten de har, og veldrevet med god ledelse, og Staten MÅTTE støtte. De kan jo ikke forfordele, å bare støtte SAS som de har gjort i årevis. En liten bi-grunn. I mitt arbeidsliv var vi alltid avhengig av SAS innenriks og Norden, de melket oss forretningsreisende til de grader. En tur Oslo - Bergen, Oslo til hvor som helst I Norden kostet like mye eller MER enn å fly transatlantiske. Dessuten, skulle du ut i verden måtte vi norske forretningsfolk ALLTID fly via København hvor SAS hadde alle langdistanser. København hadde uhøffelige motbydelige bartendere. det var sikkert mye av grunnen til at Business Class ble opprettet med separat lounge, med alt gratis. SAS var de første med dette konseptet.
NAS, ikke minst, avtale Forsvaret, kjøp av Widerøe var snedig og passer jo som hånd i hansken for et nesten monopol i Norge, og sterkt i Norden.
Valgt riktige og store samarbeids partnere i utlandet.
Monopol er ulovlig de fleste steder, ikke minst USA. De har både anti kartell virksomhet og bryter opp Monopoler som de gjorde i 1920/1930 årene med Standard Oil som måtte splittes opp i forskjellige selskaper. Anti kartell fikk Norske rederier smake. Norske rederier fremdeles dominerende på Kjemikalie ( Product tankers ), som er raffinerte produkter. Å frakte raffinerte produkter krever inngående kunnskap. F.eks. man må vite hva slags last som kan fraktes i tankene ( de har mange små tanker ) Dvs. type kjemikalie; neste last kan vi laste X, når vi har hatt Y i den tanken sist, eller må det rengjøres. Rengjøring er ingen spøk. Det er ikke kun tanken, men alle slanger og pumper. Vi snakker kanskje noe slikt som 10 til 20 små tanker på en liten Product carrier på ca. 5 til 8.000 Tdw. Stolt-Nielsen slapp unna kartetl beskyldninger men en direktør i Odfjell Tankers fikk 1 et år, eller så; en dom i U.S. og måtte sone i fengsel. Vel, fengsel og fengsel. Hvitsnipp så, like en Country Club med golf og hele stasen, men det på rullebladet for alltid i USA.
Gjorde et lite lite unntak NAS, Kjøpte på Kr. 8.54. Liker å fly med dem og har tro på dem, spesielt pga. punktlighet og en veldig fornøyd kundemasse, MEN viktisgst, den moderne flåten de har, og veldrevet med god ledelse, og Staten MÅTTE støtte. De kan jo ikke forfordele, å bare støtte SAS som de har gjort i årevis. En liten bi-grunn. I mitt arbeidsliv var vi alltid avhengig av SAS innenriks og Norden, de melket oss forretningsreisende til de grader. En tur Oslo - Bergen, Oslo til hvor som helst I Norden kostet like mye eller MER enn å fly transatlantiske. Dessuten, skulle du ut i verden måtte vi norske forretningsfolk ALLTID fly via København hvor SAS hadde alle langdistanser. København hadde uhøffelige motbydelige bartendere. det var sikkert mye av grunnen til at Business Class ble opprettet med separat lounge, med alt gratis. SAS var de første med dette konseptet.
NAS, ikke minst, avtale Forsvaret, kjøp av Widerøe var snedig og passer jo som hånd i hansken for et nesten monopol i Norge, og sterkt i Norden.
Valgt riktige og store samarbeids partnere i utlandet.
Monopol er ulovlig de fleste steder, ikke minst USA. De har både anti kartell virksomhet og bryter opp Monopoler som de gjorde i 1920/1930 årene med Standard Oil som måtte splittes opp i forskjellige selskaper. Anti kartell fikk Norske rederier smake. Norske rederier fremdeles dominerende på Kjemikalie ( Product tankers ), som er raffinerte produkter. Å frakte raffinerte produkter krever inngående kunnskap. F.eks. man må vite hva slags last som kan fraktes i tankene ( de har mange små tanker ) Dvs. type kjemikalie; neste last kan vi laste X, når vi har hatt Y i den tanken sist, eller må det rengjøres. Rengjøring er ingen spøk. Det er ikke kun tanken, men alle slanger og pumper. Vi snakker kanskje noe slikt som 10 til 20 små tanker på en liten Product carrier på ca. 5 til 8.000 Tdw. Stolt-Nielsen slapp unna kartetl beskyldninger men en direktør i Odfjell Tankers fikk 1 et år, eller så; en dom i U.S. og måtte sone i fengsel. Vel, fengsel og fengsel. Hvitsnipp så, like en Country Club med golf og hele stasen, men det på rullebladet for alltid i USA.
Redigert 10.05.2025 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
FNC
10.05.2025 kl 14:58
3703
Utbetaling av utbytte hindres hovedsakelig av to obligasjonsavtaler: en knyttet til ny kapital (hybridlån, NCPB), der staten er en av obligasjonseierne, og en knyttet til tilbakebetaling av gammel gjeld (RCB).
RCB-obligasjonene, som ikke bærer rente og derfor er svært gunstige, forfaller med 50 % i september 2025 og de resterende 50 % i september 2026. Norwegian har mulighet til å innløse disse obligasjonene når som helst ved å kjøpe dem tilbake. Ved innløsning oppheves også forbudet mot utbytte som følger av denne avtalen.
NCPB-obligasjonene kan innløses fra mai 2025, men frem til mai 2026 risikerer Norwegian at eierne (med staten som største aktør) benytter muligheten til å konvertere dem til aksjer. En visst andel av obligasjonene har allerede blitt konvertert (av andre enn staten).
Norwegian har altså nå full mulighet til å innløse obligasjonene og dermed åpne for utbyttebetaling. Spørsmålet handler mer om hva som er mest gunstig og strategisk for selskapet, for eksempel om det lønner seg å betale tilbake rentefrie obligasjoner, eller om det er verdt risikoen for at staten velger å konvertere lånene til aksjer.
Personlig legger jeg ikke så stor vekt på utbytte. Norwegian blir trolig aldri en typisk utbytteaksje, sammenlignet med selskaper i andre sektorer. Den gjennomsnittlige direkteavkastningen i flybransjen ligger på rundt 5–6 %, og det er vanskelig å se for seg at Norwegian vil skille seg særlig ut fra dette. Jeg er derfor mer opptatt av selskapets organiske vekst og evne til å skape langsiktig verdistigning.
RCB-obligasjonene, som ikke bærer rente og derfor er svært gunstige, forfaller med 50 % i september 2025 og de resterende 50 % i september 2026. Norwegian har mulighet til å innløse disse obligasjonene når som helst ved å kjøpe dem tilbake. Ved innløsning oppheves også forbudet mot utbytte som følger av denne avtalen.
NCPB-obligasjonene kan innløses fra mai 2025, men frem til mai 2026 risikerer Norwegian at eierne (med staten som største aktør) benytter muligheten til å konvertere dem til aksjer. En visst andel av obligasjonene har allerede blitt konvertert (av andre enn staten).
Norwegian har altså nå full mulighet til å innløse obligasjonene og dermed åpne for utbyttebetaling. Spørsmålet handler mer om hva som er mest gunstig og strategisk for selskapet, for eksempel om det lønner seg å betale tilbake rentefrie obligasjoner, eller om det er verdt risikoen for at staten velger å konvertere lånene til aksjer.
Personlig legger jeg ikke så stor vekt på utbytte. Norwegian blir trolig aldri en typisk utbytteaksje, sammenlignet med selskaper i andre sektorer. Den gjennomsnittlige direkteavkastningen i flybransjen ligger på rundt 5–6 %, og det er vanskelig å se for seg at Norwegian vil skille seg særlig ut fra dette. Jeg er derfor mer opptatt av selskapets organiske vekst og evne til å skape langsiktig verdistigning.
NASLover
10.05.2025 kl 15:23
3721
En kopp kaffe eller extra bagasje = 4.4 millarder WOW
https://flysmart24.no/2025/05/10/dro-inn-over-4-milliarder-pa-mat-og-bagasje/
https://flysmart24.no/2025/05/10/dro-inn-over-4-milliarder-pa-mat-og-bagasje/
Ransen
I går kl 08:16
3266
På denne tiden i fjor så var det overskrifter som at streik kan ødelegge sommerferien, leveranseproblemer fra Boeing fører til wetlease, trafikktallene skuffer, billettprisene stuper, dollaren når nye rekorder og billettprisene faller. Dette førte til at aksjekursen falt sakte og sikkert ned og selskapet ble til slutt verdsatt til halvannen milliard under kontantbeholdningen.
I år er mye annerledes. Det har bare vært positiv omtale om selskapet. Så får vi se om aksjonærene kjøper dette eller om det fortsatt blir en kamp om å selge nærmest bunnen.
De 20 som eier halve selskapet er ikke noe problem. De er utbyttesultne. Det er de andre 78000 aksjonærene som er jokeren her....
I år er mye annerledes. Det har bare vært positiv omtale om selskapet. Så får vi se om aksjonærene kjøper dette eller om det fortsatt blir en kamp om å selge nærmest bunnen.
De 20 som eier halve selskapet er ikke noe problem. De er utbyttesultne. Det er de andre 78000 aksjonærene som er jokeren her....
Kåre Grønn
I går kl 10:58
3112
Norwegian – trygt styrt mot ny vekst
Under Geir Karlsens ledelse har Norwegian gått fra å være et presset flyselskap til å bli et stødig og tillitvekkende vekstcase. Karlsen har levert på det viktigste: kostnadskontroll, lønnsomhet og strategisk retning. Dette er ikke lenger en turnaround – det er en godt drevet virksomhet med blikket festet på fremtiden.
Når et flyselskap begynner å ekspandere flåten, sender det et tydelig signal: Markedet vokser, og ledelsen tror på etterspørselen. Norwegian tar nå inn nye fly og bygger kapasitet, ikke for å vokse for enhver pris, men for å møte en reiselyst som er høyere enn noen gang. Det handler om kontrollert ekspansjon, ikke tidligere tiders stormannsgalskap.
Og så er det utbyttet. Etter år med omstrukturering og nøktern drift, er vi nå i ferd med å se fruktene. Norwegian har varslet utbyttebetaling – et sterkt signal til markedet om solid økonomi og trygg styring.
I tillegg har Norge som reisemål fått en ny renessanse. Vår natur, trygghet og renommé internasjonalt gjør at stadig flere utenlandske turister ønsker seg hit – og Norwegian er den naturlige inngangsporten til fjorder, fjell og midnattssol. Kombinert med attraktive ruter i Europa, står selskapet med én fot i hjemmemarkedet og én i en global megatrend.
Kort sagt: Norwegian er ikke bare på vingene igjen – det flyr stødig og med klar kurs. For den langsiktige investor er dette en historie det er verdt å bli med på.
Under Geir Karlsens ledelse har Norwegian gått fra å være et presset flyselskap til å bli et stødig og tillitvekkende vekstcase. Karlsen har levert på det viktigste: kostnadskontroll, lønnsomhet og strategisk retning. Dette er ikke lenger en turnaround – det er en godt drevet virksomhet med blikket festet på fremtiden.
Når et flyselskap begynner å ekspandere flåten, sender det et tydelig signal: Markedet vokser, og ledelsen tror på etterspørselen. Norwegian tar nå inn nye fly og bygger kapasitet, ikke for å vokse for enhver pris, men for å møte en reiselyst som er høyere enn noen gang. Det handler om kontrollert ekspansjon, ikke tidligere tiders stormannsgalskap.
Og så er det utbyttet. Etter år med omstrukturering og nøktern drift, er vi nå i ferd med å se fruktene. Norwegian har varslet utbyttebetaling – et sterkt signal til markedet om solid økonomi og trygg styring.
I tillegg har Norge som reisemål fått en ny renessanse. Vår natur, trygghet og renommé internasjonalt gjør at stadig flere utenlandske turister ønsker seg hit – og Norwegian er den naturlige inngangsporten til fjorder, fjell og midnattssol. Kombinert med attraktive ruter i Europa, står selskapet med én fot i hjemmemarkedet og én i en global megatrend.
Kort sagt: Norwegian er ikke bare på vingene igjen – det flyr stødig og med klar kurs. For den langsiktige investor er dette en historie det er verdt å bli med på.
Strategi
I går kl 12:20
3030
Helt enig Kåre.
NAS full oversikt (gjennomsnitt kurs da blir 15,86 og Buy)
Sparebank1: Hold (Sell) - Tp 14 (9)
Barclays: Buy (Hold) - TP 14 (12)
Nordea: Buy (Buy) TP 15 (14)
Arctic: Buy (Buy) - TP 15.5 (15.0)
Pareto: Buy (Hold) - TP 16.0 (13.5)
DNB: Buy (Buy) - TP 16 (17)
ABG: Buy (Buy) - TP 15.5 (15.5)
Kursmål kommer til å høynes utover vår sommer. vi er allerede inne i et sterkt kvartal som kommer til å levere meget sterke resultater basert på svært lave oljepriser og store valuta fordeler uten sidestykke sett i forhold til Norwegian sin historie.
Geir Karlsen lanserer prosjekt (X), og forventer inneværende år og 2026 å spare ytterligere 1 milliard, han fortalte ikke eksakt hva dette gikk ut på, men vi må anta at dette er under full kontroll. Det Karlsen videre sa under presentasjonen var at Norwegian Group var helt i toppen når det gjaldt effektiv drift og kostnadskontroll.
Fremtiden her blir mer enn spennende.
Stol på Karlsen.
Kursmål 20-25 bør være innenfor det forventede, inneværende år.
Aksjen slik jeg ser det basert på underliggende og fremtids utsikter burde nå stått over 15 med margin.
NAS full oversikt (gjennomsnitt kurs da blir 15,86 og Buy)
Sparebank1: Hold (Sell) - Tp 14 (9)
Barclays: Buy (Hold) - TP 14 (12)
Nordea: Buy (Buy) TP 15 (14)
Arctic: Buy (Buy) - TP 15.5 (15.0)
Pareto: Buy (Hold) - TP 16.0 (13.5)
DNB: Buy (Buy) - TP 16 (17)
ABG: Buy (Buy) - TP 15.5 (15.5)
Kursmål kommer til å høynes utover vår sommer. vi er allerede inne i et sterkt kvartal som kommer til å levere meget sterke resultater basert på svært lave oljepriser og store valuta fordeler uten sidestykke sett i forhold til Norwegian sin historie.
Geir Karlsen lanserer prosjekt (X), og forventer inneværende år og 2026 å spare ytterligere 1 milliard, han fortalte ikke eksakt hva dette gikk ut på, men vi må anta at dette er under full kontroll. Det Karlsen videre sa under presentasjonen var at Norwegian Group var helt i toppen når det gjaldt effektiv drift og kostnadskontroll.
Fremtiden her blir mer enn spennende.
Stol på Karlsen.
Kursmål 20-25 bør være innenfor det forventede, inneværende år.
Aksjen slik jeg ser det basert på underliggende og fremtids utsikter burde nå stått over 15 med margin.
Redigert i går kl 13:20
Du må logge inn for å svare
nordnes
I går kl 18:51
2800
Om en ser på kommentaren som har stått i E24 så er april en del av 2. kvartal ;)
E24 sin Roar Valderhaug skriver «Valgte seg april
Norwegian-sjefen må ha visst at resultatet for 1. kvartal ville skuffe aksjemarkedet stort, for han snakket mest om april.»
https://e24.no/boers-og-finans/i/KMmqLy/valgte-seg-april
E24 sin Roar Valderhaug skriver «Valgte seg april
Norwegian-sjefen må ha visst at resultatet for 1. kvartal ville skuffe aksjemarkedet stort, for han snakket mest om april.»
https://e24.no/boers-og-finans/i/KMmqLy/valgte-seg-april
Ransen
I går kl 19:18
2770
Det er ikke mer komplisert enn at vinteren er flyselakepenes lavsesong. Tilfeldigvis kom dollarstigningen i disse månedene og varte mellom september og Mars.
I slutten av mars styrket krona seg og de fikk en valutagevinst på 277 millioner bare de siste dagene av kvartalet.
Klart han snakker varmt om april: se her…
1: voldsom trafikk
2: valutagevinster
3: lovnader fra Boeing
4: effekt fra flykjøpet på 17 mill/mnd
5: Spenn effekt, nå med Reitangruppen på laget
6: påsken ga godt resultat
7: bedre bookingtall enn i fjor
8: billig drivstoff
9: ingen intern streiketrussel i år
10: ikke behov for Wetlease i sommer
11: alle fly og personell er nå i drift.
12: skal spare 1 milliard i år
I slutten av mars styrket krona seg og de fikk en valutagevinst på 277 millioner bare de siste dagene av kvartalet.
Klart han snakker varmt om april: se her…
1: voldsom trafikk
2: valutagevinster
3: lovnader fra Boeing
4: effekt fra flykjøpet på 17 mill/mnd
5: Spenn effekt, nå med Reitangruppen på laget
6: påsken ga godt resultat
7: bedre bookingtall enn i fjor
8: billig drivstoff
9: ingen intern streiketrussel i år
10: ikke behov for Wetlease i sommer
11: alle fly og personell er nå i drift.
12: skal spare 1 milliard i år
Strategi
I går kl 19:46
2776
Viktig og også få med at dårlig vær var en utfordring utenom det vanlige (normalen) gjennom store deler av 1 kvartal.
Som de fleste husker var landet preget av ekstrem vind og store snømengder, fra januar til mars i flere runder.
Dette til en stor kost.
Med vær lik normalen hadde 1 kvartal vært vesentlig bedre.
Som de fleste husker var landet preget av ekstrem vind og store snømengder, fra januar til mars i flere runder.
Dette til en stor kost.
Med vær lik normalen hadde 1 kvartal vært vesentlig bedre.
Strategi
I dag kl 08:20
2241
Da får vi håpe på gode dager fremover i Norwegian mens short er sterkt bakpå etter min mening.
De som fulgte presentasjonen fredag er klar over at selskapet gjør det meget sterk om dagen, fremtidsutsiktene er strålende gode.
De som fulgte presentasjonen fredag er klar over at selskapet gjør det meget sterk om dagen, fremtidsutsiktene er strålende gode.
FNC
I dag kl 08:24
2212
Svært unøyaktig, «click-bait» artikkel. Håper at oppdateringene blir bedre.
Se børsmelding her:
https://www.finansavisen.no/borsmeldinger/2025/05/12/533ef03f-03a9-5727-b636-8cd45abf61dc/norwegian-air-shuttle-asa-notice-of-exercise-of-call-option
Staten kan kreve koversjon, og har nå frist 26. mai. Men det er ikke sagt at de skal gjøre det.
Se børsmelding her:
https://www.finansavisen.no/borsmeldinger/2025/05/12/533ef03f-03a9-5727-b636-8cd45abf61dc/norwegian-air-shuttle-asa-notice-of-exercise-of-call-option
Staten kan kreve koversjon, og har nå frist 26. mai. Men det er ikke sagt at de skal gjøre det.
Redigert i dag kl 08:25
Du må logge inn for å svare
Ace771
I dag kl 08:25
2299
Staten kommer inn! Hold pusten - 20%ned eller 20%opp? Her kan alt skje...
Redigert i dag kl 08:29
Du må logge inn for å svare
FNC
I dag kl 08:35
2178
Bedre artikkel her:
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/05/12/8263411/staten-blir-storeier-i-norwegian
Ser ut som de har vært en avtale med staten.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/05/12/8263411/staten-blir-storeier-i-norwegian
Ser ut som de har vært en avtale med staten.
NASLover
I dag kl 08:36
2177
Staten blir eier i Norwegian men samtidig selger seg ned 50% i konvertibelt lån til Norwegian
Fakta
- Norwegian har sendt ut frivillig tilbud om tilbakekjøp av 50 prosent av utestående i evigvarende konvertibelt obligasjonslån med totalt utestående pålydende verdi på 1,501 millioner kroner.
- Tilbakekjøpet gjøres til en kurs på 140,0426 prosent av pålydende og tilsvarende en pris per aksje på 13,15 kroner.
- Statens forhåndsaksept gjelder for andeler med pålydende nominell verdi på 615,8 millioner kroner, og gir staten et brutto salgsproveny på 862,4 millioner kroner.
- Staten kan vurdere å selge aksjene sine etter hvert.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/staten-selger-seg-ned-i-konvertibelt-lan-til-norwegian/id3100015/
Fakta
- Norwegian har sendt ut frivillig tilbud om tilbakekjøp av 50 prosent av utestående i evigvarende konvertibelt obligasjonslån med totalt utestående pålydende verdi på 1,501 millioner kroner.
- Tilbakekjøpet gjøres til en kurs på 140,0426 prosent av pålydende og tilsvarende en pris per aksje på 13,15 kroner.
- Statens forhåndsaksept gjelder for andeler med pålydende nominell verdi på 615,8 millioner kroner, og gir staten et brutto salgsproveny på 862,4 millioner kroner.
- Staten kan vurdere å selge aksjene sine etter hvert.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/staten-selger-seg-ned-i-konvertibelt-lan-til-norwegian/id3100015/
Redigert i dag kl 08:43
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
I dag kl 08:43
2112
Staten forventes å eie ~6.4 % av Norwegian i løpet av mai/juni, som følge av konvertering av den gjenværende konvertible obligasjonen. Totalt vil dette gi en økning på ca. 80 millioner aksjer, men antallet er halvert ettersom Norwegian kjøper tilbake 50 % av aksjene fra staten til en kurs på NOK 13,15 per aksje – tilsvarende en rabatt på omtrent 5 %. Det er ingen lock-up på statens aksjer. Utbyttebegrensningen forblir gjeldende grunnet den nullkupongobligasjonen (zero-coupon bond) som fortsatt er utestående. Denne må innfris eller refinansieres før selskapet kan utbetale utbytte.
FNC
I dag kl 08:46
2092
Takk for bra kilde.
I tillegg sier de at «Nordea Bank Abp, filial i Norge og Pareto Securities har vært finansielle rådgivere til Nærings- og fiskeridepartementet.»
Pareto har endret anbefaling rett før meldingen kom ut:
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/05/09/8263008/pareto-securities-oppgraderer-norwegian-til-kjop?internal_source=mest_lest
Håper det viser at de mener det er en bra deal.
I tillegg sier de at «Nordea Bank Abp, filial i Norge og Pareto Securities har vært finansielle rådgivere til Nærings- og fiskeridepartementet.»
Pareto har endret anbefaling rett før meldingen kom ut:
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/05/09/8263008/pareto-securities-oppgraderer-norwegian-til-kjop?internal_source=mest_lest
Håper det viser at de mener det er en bra deal.
bassebasse
I dag kl 08:51
2041
Nas flyr og ikke faller.... Trodde aldri staten selger ut... Viktig infrastruktur.... Om staten går ut nas selges 100/... Mange vil ha nas
Redigert i dag kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Lilleulv477
I dag kl 08:53
2030
Alt innhold på utbyttekontoen til norwegian (836 millioner kroner) er tilgjengelig for tilbakekjøp
Redigert i dag kl 08:56
Du må logge inn for å svare
NASLover
I dag kl 08:55
1998
Norwegian vil utstede nye aksjer som skal tildeles staten. Det vil bli utstedt om lag 65,6 millioner nye aksjer, ifølge en melding mandag morgen.
Kåre Grønn
I dag kl 09:22
1812
Staten som deleier i Norwegian – ikke negativt, men nødvendig
Det er lett å møte statlig eierskap med skepsis, men i tilfellet Norwegian bør vi se realiteten i øynene: Dette handler ikke om ideologi, men om å sikre en bærekraftig og konkurransedyktig luftfartssektor i Norge.
Luftfart er en kritisk del av vår infrastruktur – særlig i et land med lange avstander, spredt bosetning og begrenset togtilbud. Når en aktør som Norwegian, som har vært med på å presse prisene og gjøre det mulig for folk flest å fly, møter økonomiske utfordringer, er det ikke urimelig at staten vurderer å gå inn som deleier.
Dette er ikke det samme som en permanent statlig overtakelse eller en retur til gamle tiders monopoler. Det handler om midlertidig støtte for å sikre konkurranse, arbeidsplasser og tilgjengelighet i markedet. Staten har tidligere gått inn i selskaper som DNB og Kongsberg Gruppen – og gått ut igjen med gevinst, etter å ha stabilisert og styrket viktige samfunnsaktører.
Et statlig eierskap i Norwegian kan være et verktøy for å sikre norsk kontroll, unngå oppkjøp fra utenlandske fond uten interesse for langsiktig drift, og beskytte viktige arbeidsplasser i luftfartsnæringen.
La oss ikke gjøre dette til et spørsmål om svart/hvitt. Statlig eierskap kan – brukt klokt – være et viktig virkemiddel for å skape trygghet, stabilitet og verdiskaping. Det er ikke negativt – det kan tvert imot være helt nødvendig.
Det er lett å møte statlig eierskap med skepsis, men i tilfellet Norwegian bør vi se realiteten i øynene: Dette handler ikke om ideologi, men om å sikre en bærekraftig og konkurransedyktig luftfartssektor i Norge.
Luftfart er en kritisk del av vår infrastruktur – særlig i et land med lange avstander, spredt bosetning og begrenset togtilbud. Når en aktør som Norwegian, som har vært med på å presse prisene og gjøre det mulig for folk flest å fly, møter økonomiske utfordringer, er det ikke urimelig at staten vurderer å gå inn som deleier.
Dette er ikke det samme som en permanent statlig overtakelse eller en retur til gamle tiders monopoler. Det handler om midlertidig støtte for å sikre konkurranse, arbeidsplasser og tilgjengelighet i markedet. Staten har tidligere gått inn i selskaper som DNB og Kongsberg Gruppen – og gått ut igjen med gevinst, etter å ha stabilisert og styrket viktige samfunnsaktører.
Et statlig eierskap i Norwegian kan være et verktøy for å sikre norsk kontroll, unngå oppkjøp fra utenlandske fond uten interesse for langsiktig drift, og beskytte viktige arbeidsplasser i luftfartsnæringen.
La oss ikke gjøre dette til et spørsmål om svart/hvitt. Statlig eierskap kan – brukt klokt – være et viktig virkemiddel for å skape trygghet, stabilitet og verdiskaping. Det er ikke negativt – det kan tvert imot være helt nødvendig.
Ransen
I dag kl 09:33
1741
Tror vi kan være trygge på at dette er den beste løsningen for alle, også aksjonærene. Styret sitter også på betydelig mengde aksjer. Det var mange scenarier i denne avtalen, og alle har vært belyst i diverse artikler tidligere. Uansett er dette et steg nærmere utbytte.
Arne Blystad kjøpte på 1,5 mill aksjer på resultatdippen. Det at noen selger der andre ser verdistigning er bra. Når det gjelder teft og rikdom er nok vurderingene nokså delt mellom amatører og proffer.
Arne Blystad kjøpte på 1,5 mill aksjer på resultatdippen. Det at noen selger der andre ser verdistigning er bra. Når det gjelder teft og rikdom er nok vurderingene nokså delt mellom amatører og proffer.
NASLover
I dag kl 10:14
1592
12.05.2025 10:06:04
BUZZ-Barclays cuts Norwegian Air to 'equal weight' on rising costs
** Barclays downgrades Norwegian Air Shuttle to "equal weight" from "overweight" citing rising costs following the airline's Q1 statement last week
** The broker says Norwegian Air's better-than-expected Q1 results were mainly due to one-time items, while its costs are rising fast
** "This means that Norwegian's mid-term profitability will be held back, with inflation eating up the benefits from falling fuel and the NOK strengthening relative to the USD," it says
** However, Scandinavian rival SAS focusing on Denmark, Ryanair leaving Billund and Finnair's labour issues are somewhat beneficial for Norwegian Air, Barclays says
** "Demand is healthy and strategic position also supportive," it adds, also noting upcoming benefits from the airline's profit improvement plan
** Seven analysts covering the stock all rate it "strong buy" or "buy", based on LSEG data
BUZZ-Barclays cuts Norwegian Air to 'equal weight' on rising costs
** Barclays downgrades Norwegian Air Shuttle to "equal weight" from "overweight" citing rising costs following the airline's Q1 statement last week
** The broker says Norwegian Air's better-than-expected Q1 results were mainly due to one-time items, while its costs are rising fast
** "This means that Norwegian's mid-term profitability will be held back, with inflation eating up the benefits from falling fuel and the NOK strengthening relative to the USD," it says
** However, Scandinavian rival SAS focusing on Denmark, Ryanair leaving Billund and Finnair's labour issues are somewhat beneficial for Norwegian Air, Barclays says
** "Demand is healthy and strategic position also supportive," it adds, also noting upcoming benefits from the airline's profit improvement plan
** Seven analysts covering the stock all rate it "strong buy" or "buy", based on LSEG data
Fjellbris
I dag kl 11:42
1342
Helt enig, dette er en trygg og meget god løsning for alle parter, ikke minst alle Nordmenn som er helt avhengig av et sterkt og forutsigbart flyselskap som NAS, som også dekker Distrikts-Norge og Nord Norge via Widerøe. Nå er dette også endelig avklart og man slipper flere spekulasjoner om dette, og utbytte bør nå også være et skritt nærmere.
Lilleulv477
I dag kl 11:55
1284
Dette er kanskje et dumt spørsmål men hva er det som stopper utbytte når lånet er betalt?
Fjellbris
I dag kl 11:59
1262
Mtp utbytte har NAS i vinter satt av ytterligere 580 mill til utbytte, så nå er det totalt satt av 1,4 milliarder til utbytte:
……….
Gjør opp gjeld for utbytte
Innløsingen av obligasjonslånene kommer på et betimelig tidspunkt for Norwegian. Flyselskapet satte tidligere i vinter av ytterligere 580 millioner kroner til utbytte, men har vært bundet av et utbytteforbud så lenge staten satt som betydelig långiver etter rekonstruksjonen under pandemien.
Konsernsjef Karlsen sa i februar at flyselskapet ville ha en avklaring senest i september. Etter fjoråret hadde det blitt satt av til sammen 1,4 milliarder kroner i utbetalinger til eierne, som er betinget av godkjennelse av generalforsamlingen som finner sted denne uken.
……….
Gjør opp gjeld for utbytte
Innløsingen av obligasjonslånene kommer på et betimelig tidspunkt for Norwegian. Flyselskapet satte tidligere i vinter av ytterligere 580 millioner kroner til utbytte, men har vært bundet av et utbytteforbud så lenge staten satt som betydelig långiver etter rekonstruksjonen under pandemien.
Konsernsjef Karlsen sa i februar at flyselskapet ville ha en avklaring senest i september. Etter fjoråret hadde det blitt satt av til sammen 1,4 milliarder kroner i utbetalinger til eierne, som er betinget av godkjennelse av generalforsamlingen som finner sted denne uken.
HALLOA
I dag kl 12:01
1261
Vanskelig for å se noe negativt i at staten deltar i verdiøkning av NAS.
NAS har vel egen "pott" til å takle det meste.
Stor usikkerhet råder i neglebiter gjengen.
Denne transaksjonen er nøye planlagt til aksjonærens best.
Lykke til.
NAS har vel egen "pott" til å takle det meste.
Stor usikkerhet råder i neglebiter gjengen.
Denne transaksjonen er nøye planlagt til aksjonærens best.
Lykke til.