Norwegian - veien til 25 kr i 2025

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.06.2025 kl 08:17
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Gamernrx
NAS 29.01.2025 kl 09:11 318540

Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:

- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.

Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.

Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
bassebasse
12.05.2025 kl 12:34 4592

Dette er ikke negativt i de heletatt... Staten føler trygt at dem tjenner penger og lar ikke Nas skal selges.... Tror vi får utbytte nå før september
gmtrade
12.05.2025 kl 13:41 4451

Jaja, haussegjengen som har hevdet at staten ikke kommer inn, mener nå at dette er positivt - at staten vil ha kontroll i selskapet. Ser dere ikke nå at det hadde vært en fordel for alle akajonærer om kursen hadde vært 9.30 nå. Vi blir altså vannet ut 40% over dette. 6.5% burde fallet vært i dag. Jeg mener nå at det bør dras av ca 6% på kursmålet 15 kroner. Dvs, vi er på rett verdi pt. 14 kroner. Oljeprisen øker og krona mot dollar nærmer seg fjorårets snitt (10.70). Tror dollaren vil fortsette å styrke seg ettersom tollavtalene kommet til å rulle inn fremover. Med litt flaks, kan det bli noen runder opp mot 15, men 14.70 for et par uker siden, er trolig maks av det man kan håpe på i år.
NASLover
12.05.2025 kl 13:49 4450

Vet ikke hva slag programm du bruker å regne USD mot Krone men store banker sier helt annerledes og er sterkt uenig med dine falske spådommer uten substans. Ta en kopp kaffe og les gjennom noen av disse prognoser av ulike banker

"Det har kommet en rekke positive prognoser for den norske kronen i løpet av våren.
Herunder hevder Deutsche Bank at dollarkursen vil falle til 7,70 kroner innen 2028, Goldman Sachs ligger inne med dollarkurs på 9,42 kroner på 12 måneders sikt, Bank of America ser dollaren ned på 9-tallet i år, og Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen tror også på dollarkurs på 9-tallet – for å nevne noen."

https://e24.no/boers-og-finans/i/KMAqe5/venter-kraftig-kronestyrking-mot-dollar

https://www.finansavisen.no/valuta/2025/05/07/8262444/topper-prognosene?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget

https://www.finansavisen.no/valuta/2025/04/05/8255773/goldman-oppjusterer-kroneutsiktene-kraftig

Redigert 12.05.2025 kl 13:51 Du må logge inn for å svare
gmtrade
12.05.2025 kl 13:56 4434

Falsk påstand? Alle som "tror" og spår i fremtiden, gjetter. Det er ingen fasit. Folk her inne hyller trådstarter som forteller hvor dollarn skal og hvor renta skal og at NAS skal til 25 i år. Når jeg sier jeg tror dollarn kommer til å styrke seg - og argumenter for hvorfor - blir jeg møtt med fordummende hån?? Nettopp dette jeg skrev om tidliger. Vil dere presse ut alle som ser på situasjonen annerledes enn dere selv, så start et lukket hausseforum.
Redigert 12.05.2025 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.05.2025 kl 14:17 4368

Tips: ikke skriv det du føler når det ikke går din vei. Aksjen vil stå i 15-16 kroner innen fredag.
Tips 2, bytt batteriene i kalkulatoren
gmtrade
12.05.2025 kl 14:22 4360

Naslover! Er dette falske spådommer han kommer med her? Skal vi håne han?
HALLOA
12.05.2025 kl 14:25 4370

Det er store sprik blant "ekspertene" også, men hovedretningen er vel staket ut.
Vel mye positive elementer har etter vært kommet på plass til at NAS skal ned.
Lilleulv477
12.05.2025 kl 14:41 4308

Hvorfor kommer du med de falske spådommene gmtrade?
he he
gmtrade
12.05.2025 kl 14:49 4399

Ikke sikker på det. Problemet er at penger i aksjemarkedet er svært utålmodige. Dersom aktørene tror potensialet er tatt ut, flyttes pengene til andre investeringer. Da faller kursen tilbake under estimert verdi. Typisk mellom resultatfremleggelser og mot lavsesong, mm. Utbytte på 1 krone som det forsøkes hausses på er ikke et argument for å kjøpe aksjen. Når utbytte betales ut, kan aksjen kjøpes en krone billigere dagen etter. Alle som tror at dette er "ekstra penger" har dessverre litt å lære. Mange selskap har gått en Trump-knekk. Her tror jeg mange nå kommer til å kjøpe seg inn og gamble med at nye avtaler vil løfte aksjene. Nas har langt på vei vært forskånet mot Trump-effekten og har ikke særlig vinning av dette. Tror etter GF at aksjen faller tilbake og vil kunne handles godt under 14 kroner til høsten. Men, det er bare hva jeg tror, og ikke falske påstander.
HALLOA
12.05.2025 kl 14:59 4486

Handles til 14,- til høsten - mulig det.
I mellomtiden har den vært innom 25,- viss hauserne får rett.
Lykke til.
Flipper
12.05.2025 kl 15:31 4576

På Infront oppgis Share cap 964 Mill. Noen som vet om det er lagt til 40 Mill nå.
Ransen
12.05.2025 kl 15:53 4577

Tror ikke at potensialet er tatt ut ennå med P/E på 7. Selskapet har nå tailvind og aksjen kan bevege seg nokså raskt.
Ser man på f.eksTesla med P/E på 170 og rapporteringer om opp til 80% salgssvikt i europa så har ikke investorene gitt opp håpet der.
Norwegien bygger nå opp et grunnlag for å ta imot passasjerøkningen vinterstid. Dette kan bety mindre tap i lavsesongen som igjen bidrar til bedre årsresultat.
Ransen
12.05.2025 kl 16:21 4543

Det er jo fantastisk å kan kjøpe på tilbud etter slike meldinger:
TDN kommenterer i dag: «Ellers meldte Norwegian Air Shuttle før åpning mandag at selskapet skal kjøpe tilbake konvertible obligasjoner på inntil 1,5 milliarder kroner. Den norske staten, som ifølge ABG Sundal Collier eier om lag 80 prosent av obligasjonen, har gått med på å selge 50 prosent av sin eierandel i selskapet. Ifølge meglerhuset vil obligasjonstilbakekjøpet redusere antall aksjer med 7 prosent, og øke resultat pr aksje med 7,7 prosent.»
gmtrade
12.05.2025 kl 17:05 4477

Det er riktig det Ransen, men man må være hausser for å lese det positivt. Rart dere ikke kan inrømme at dere er litt skuffet for at ikke selskapet fikk innløse lånet til pålydende. Nå når "diluted" earnings pr share blir borte, blir riktignok eps 7% høyere enn tidligere beregnet diluted, men ved innløsning av hele lånet ville eps blitt ytterligere 15% høyere enn det nå vil bli - og det er vel det alle aksjonærene hadde håpet på, eller?
Redigert 12.05.2025 kl 17:07 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
12.05.2025 kl 17:21 4546

Norwegian med offensivt trekk – styrker aksjonærene og fremtiden

Norwegian Air Shuttle meldte før børsåpning mandag om et strategisk og aksjonærvennlig grep: Selskapet vil kjøpe tilbake konvertible obligasjoner for inntil 1,5 milliarder kroner. Dette markerer ikke bare en reduksjon i fremtidig utvanning, men sender også et sterkt signal om tillit til selskapets egen finansiell posisjon og fremtidsutsikter.

Den norske staten – som har vært en sentral og støttende eier gjennom turbulente tider – viser nå igjen sin viktige rolle. Ifølge ABG Sundal Collier eier staten omtrent 80 % av de aktuelle obligasjonene, og har sagt seg villig til å selge 50 % av sin eierandel. Dette er et tydelig tegn på at staten har tillit til Norwegians bærekraft og at selskapet nå står på tryggere grunn.

Ifølge ABG vil tiltaket redusere antall aksjer i markedet med 7 %, samtidig som resultat per aksje (EPS) øker med solide 7,7 %. Dette er svært positivt for aksjonærene, ettersom det styrker både verdijustert inntjening og investorenes andel i selskapet.

Sammen med en aktiv og støttende stat som aksjonær, sender dette tiltaket et klart signal: Norwegian er ikke lenger i overlevelsesmodus – selskapet tar nå grep for å skape vekst og verdi for sine eiere.
gmtrade
12.05.2025 kl 17:32 4520

Men gutter (for jeg regner med dere er gutter), dette er med utgangspunkt i forventning om at lånet skulle blitt omgjort til aksjer i sin helhet. Det er jo det dere har hevdet at ikke skulle skje. Det finnes utallige innlegg fra dere der dere hevder staten ikke kommer til å konvertere og at NAS vil få innfri lånet til staten uten at de skal tjene på det. Det som nå skjer er det jeg advarte om. NAS må betale over 13 kroner pr konverteringsrett som kjøpes, i tillegg til at det blit utstedt millioner av aksjer til staten. Skulle ikke skje, hilsen hausserne. Nå er det plutselig blitt positivt. Jøjemeg.
Redigert 12.05.2025 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.05.2025 kl 17:41 4529

Tenker at vi lar markedet avgjøre videre retning. Av bjellesauene er det noen kjøp, men stort sett Sundt som selger.
Jeg bryr meg lite om svingningene og avventer til avklaring om utbytte som neste post.
Både selskapene i Europa og Amerika stiger mye i dag. Større passasjertrafikk og svakere olje burde være god nok trigger for de fleste innen luftfart.
NASLover
12.05.2025 kl 18:42 4391

Største problem me deg er at du har alltid vært negativ mot NAS og hadde lite forventninger ......husket du hopet inn og ut hele tida rett fra 9-10 tallet opp mot 14 tallet men hadde ikke forventet at den skal opp. Men vi haussere som du kaller oss har alltid vært positiv at den skal høyt og skal enda mer. om du ikke ser fremgang i Norwegian anbefaler deg å finne andre aksjer. ta vare på dine penger. Lykke til med ditt short veddemål.
Redigert 12.05.2025 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
gmtrade
12.05.2025 kl 19:09 4393

Det tar litt tid før folk kommer til å forstå dette, men staten får nå full kontroll i Nas gjennom folketrygdfondet, DNB og statens egen post. Ergo vinner de alle diskusjoner i styret og de som drømmer våte drømmer om bud fra friere, kan glemme det. Som flere har vært inne på er NAS blitt en viktig aktør for transport og infrastruktur i Norge og staten vil ikke la Michael O'Leary eller andre tukle med dette. Ikke sikkert det er negativt for NAS over tid, men glem at selskapet går til 25 i år. Ikke en sjans. Mange større aktører kommer nå til å miste interessen. Nå skal tomme fly til finmark prioriteres. Ellers ser jeg idag at flere valutastrateger internasjonalt er ute å hevder at dollaren kommer til å stå seg bedre en tidliger antatt. Så lite skal til for å endre forutsetningene.
Redigert 12.05.2025 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
MorganKane
12.05.2025 kl 19:24 4452

Du har noen poenger. Jeg har også lest det ene og det andre og sjeldent(aldri) blir noe tolket negativt. Det kan være litt morsomt noen ganger.

Men, alle de som har vært i gamet en stund skjønner at det er dette som ville skje. Faktisk så er det da bedre enn hva jeg fryktet. Jeg trodde staten ville beholde alt. Nå har de solgt halvparten og alle spekulasjoner om påvirkning fra staten kan legges død.

Videre så er det kun halvparten så mange aksjer som kan legges ut for salg på ett eller annet senere tidspunkt.

Helt enig i at det første utbyttet nå, i seg selv, har null å si, men poenget er jo at det viser at de tjener svært gode penger. Og etter alt å dømme vil overskuddet øke videre fremover. Og derfor vil også utbyttene øke. Det er det som er poenget. Direkreavkastningen, i form av årlige utbytter, vil ligge mellom ti og tyve prosent fremover. Da sier det seg selv at kursen skal opp.

Når? Seinest etter trafikktallene for mai. Mange feriedager. Og noen ekstra langhelger. For eksempel kom første mai på en torsdag i år som er meget positivt. I tillegg vet vi at juni blir spesielt bra (ref q1 presentasjonen). April var ekstrem. Dette i kombinasjon med svak dollar og svak olje vil gi et ekstremt bra q2. Godt over 1 milliard på bunnlinja.
Redigert 12.05.2025 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.05.2025 kl 19:32 4460

Det er ingen kobling mellom FTF og Myrseth.
Staten ønsker ingen ting annet enn å berge folkets verdier. Om det blir salg av selskapet eller om de fortsetter å sitte som aksjonær å heve utbytte vites ikke. Men antar at de har SAS friskt i minne fra i fjor. Det var ingen protester da KLM gruppen overtok selskapet og delistet det fra børs. Staten tapte alt og ble bevisstgjort at Norwegian var alene igjen i landet.
Konkurransetilsynet(staten) hadde en del innvendinger om widerøeoppkjøpet, men en god forhandling førte frem til beste for alle parter.

Ransen
12.05.2025 kl 19:35 4460

Riktig det. Myrseth hadde ingen intensjoner om å sitte i Norwegianstyret å ta beslutninger
nima
12.05.2025 kl 19:50 4446

Heldigvis , det trenges folk som skjønner hvordan det er å drive et firma
gmtrade
12.05.2025 kl 20:27 4375

En talemåte som uttrykk for at staten kommer til å kontrollere fler aksjer en Fredriksen. Alle som tror det er tilfeldig må tenke seg nøye om. Statens strategiske trekk her er nøye gjenomtenkt og gir inntrykk av at staten vil sitte litt som snill støtte for NAS. Ransen her hevder det ikke er noen link mellom FTF og Statens øvrige interesser. Det er en veldig naiv tankegang som han nok selv ikke engang tror på.
Redigert 12.05.2025 kl 20:31 Du må logge inn for å svare
gmtrade
12.05.2025 kl 21:07 4294

Jeg skal ikke fyre opp med negativitet, ut over det jeg har skrevet
Er selv ofte ut og inn i selskaper med staten som eier. Ikke noe problem det. Saken med hybridlånet er nå i prinsipp avklart. Dette var mitt hovedargument for at jeg tidligere mente kursen ville bli holdt nede. Da dette ikke skjedde, ser jeg nå ingen stor fare for kollaps i kursen. Det er ikke utenkelig at jeg selv kjøper meg opp igjen, dersom aksjen kommer ned mot 12 tallet. Det kommer fortsatt til å svinge her og aksjen er absolutt interessant som tradingaksje. For å være tydelig. Tror ikke på noe krakk. Tror heller ikke på noen langsiktig opptur eller reprising.
Redigert 12.05.2025 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.05.2025 kl 21:21 4268

Nja, markedet priser ofte en aksje etter multipler. Når det er sagt så har NAS aldri hatt større resultat enn i 2023 og 2024.
Ser man på storhetstiden til SAS, så var heller ikke resultatet på 2 mrd her heller noen gang.
Med dagens 7 ganger inntjening så mener jeg at det er mye å hente fra dagens kurs.
Bransjesegmentet er opp, og det pleier å dra Norwegian med seg.
Teknisk peker pilene opp, men noe gevinstsikring må påregnes etter bratt oppgang.
nordnes
12.05.2025 kl 21:35 4230

Fra Finansavisen i morgen gjengis to setninger. Så Norwegian får nok videre vekst, med det konverterte lånet ;)

«Avtalen vi har gjort med Norwegian gir staten en betydelig gevinst. Det ivaretar målet om å maksimere statens verdier, og dermed også fellesskapets verdier, sier næringsminister Cecilie Myrseth (Ap).»
«Etter konverteringen vil Nærings- og fiskeridepartementet bli Norwegians tredje største aksjonær etter John Fredriksen og Folketrygdfondet. I en pressemelding skriver departementet at Norwegian-aksjene vil komme til salgs etter hvert.»
MarvelUni
12.05.2025 kl 23:11 4045

Torsdagens handel:
35 SUNDT AS
4 837k
0,50%
66,269m
-496,3k
Kåre Grønn
12.05.2025 kl 23:53 3952

Det er lett å trekke konklusjoner om at staten nå “tar kontroll” over Norwegian, men virkeligheten er mer sammensatt. Staten har riktignok gått inn som storaksjonær via Folketrygdfondet, men dette er en finansiell plassering – ikke en politisk maktovertakelse. Verken Folketrygdfondet eller DNB opptrer som et politisk instrument; de forvalter verdier på vegne av det norske folk med krav om avkastning og risikostyring.

Å hevde at dette automatisk stenger for utenlandske bud eller at NAS “aldri” når 25 kroner i år er spekulativt. Aksjekursen påvirkes av mange faktorer – inntjening, oljepris, konkurransesituasjon, geopolitikk – ikke bare eiersammensetningen.

At staten har en interesse i å sikre infrastruktur og et velfungerende flytilbud i distriktene, burde ikke være et skremselsbilde. Det kan faktisk gi NAS en mer stabil plattform og bidra til at selskapet får en bærekraftig rolle i norsk luftfart. Det handler ikke om å sende “tomme fly til Finnmark”, men om å balansere kommersielle mål med samfunnsbehov.

Staten som aksjonær kan gi trygghet og langsiktighet – og det er faktisk noe markedet ofte verdsetter.
bassebasse
13.05.2025 kl 07:04 3748

Også staten har interesse som alle i nas …(tjene) penger ellers dem skulle ut…i nas tror jeg dem blir lenge siden nas kan kjøpes … infrastruktur viktig for staten… håper i morgen nas sier at utbytte betales juni…
KanonBra5
13.05.2025 kl 07:24 3706

Til informasjon eier staten over 55% av Kongsberg Gruppen. De har hatt en verdistigning på over 1300% de siste 5 årene. Staten ser selvfølgelig muligheten til å tjene ende mer penger i Norwegian fremover. Dette er selvfølgelig også en av grunnene til at de ønsker fortsatt å være aksjonær.
Flodhest82
13.05.2025 kl 07:52 3617

Du glemte å skrive at JP Morgan lempet ut over 10 mill aksjer og NY Bank over 7 mill. Så der er grunnen til at aksjen stupte
Største kjøpene varUBS- Folketrygdfondet og Caceis bank
Redigert 13.05.2025 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
MorganKane
13.05.2025 kl 08:17 3572

Alt om staten er bare tull fra a til å. Alle skjønner det. Statens plikt var å sikre så mye penger som mulig for fellesskapet. Det gjorde de vet å konvertere halvparten av lånene til aksjer. Dette selges ned når Norwegian virkelig går på skinner og kursen er betydelig høyere enn nå. Og da selges det sannsynligvis i en bolk. Gjerne til en utenlandsk aktør. Akkurat når det gjelder Norwegian så er staten en kapitalist som alle andre aksjespekulanter.
Redigert 13.05.2025 kl 08:19 Du må logge inn for å svare
Ransen
13.05.2025 kl 09:34 3362

Det er vel ikke annet å si enn at kursen utvikler seg som forventet. Det meste av usikkerhet er nå avklart til det beste for alle parter. Utbytte er vel 99% sikkert. I morgen får vi høre omfanget av dette.
Kostnadsutviklingen lot Geir Karlsen oss smake på under Q1-presentasjonen.
De siste dagene i mars etter at krona styrket seg ga en positiv effekt på hele 277 millioner.
Påsken 2025 gav 400 millioner
gmtrade
13.05.2025 kl 14:15 2891

Morro med deg Ransen..
Fakta:
*Snitt USD NOK 2024 = 10,748
*Snitt USD NOK 2025 = 10,950 (Jan - April) Vektet årseffekt pr DD. Ca minus 50-60 millioner
*Tap på overpris for utbetalt hybridlån 330 millioner + utvanning 170 mill = minus 500 millioner
*Påsken i 2025 ca samme som påsken 2024
*Ranseneffekt for krona siste dagene i mars = tulletall i samme kategori som Joker Nord.
HALLOA
13.05.2025 kl 14:36 2839

Jeg vet ikke hva dere krangler om.
Dette er småpenger som ikke har noe interesse for kursutviklingen.
Vi snakker om et selskap som har milliarder på bok og kan styre skuten til
alle aksjonærers beste - til og med statens beste.
Fjellbris
13.05.2025 kl 14:58 2795

Gmtrade /shortie er en trader som poster negative innlegg når han er ute og positive når han er inne. For oss som har lange briller på oss/er langsiktige, er det bare å overse «støyen». Han holdt jo på også sånn når kursen var 11 og 12 også😉
Redigert 13.05.2025 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
NASLover
13.05.2025 kl 15:07 2790

Sammenlignet med samme periode
i April i fjor, kronekursen var rundt 11 snitt og Olje var 90 dollar/fat mot i år 10,45 og 65 i henholdsvis, 5% styrkning i krone og 38% i olje
I Mai i fjor, kronekursen var rundt 10,85 snitt og Olje var 90 dollar/fat mot i år 10,40 og 65 i henholdsvis, 4% styrkning i krone og 27,69% i olje
la deg å regne ut hvor mye besparelse blir så lang i Q2 bare i bunnlinje.
på toppen kommer lit høyere yield og 300k flere utsolgt billetter med høy pris enn i fjor.
400 millioner trolig kommer fra klima saken ila året
Ransen
13.05.2025 kl 15:10 2837

Gm har ikke hørt på: https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=287078&mediaId=35064a00-4cff-4bae-ab41-d525a74a8898&configId=qbrick-player&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false&download=false&volume

Det er åpenbart ikke interessant å høre de faktiske tall, men heller komme med egne antakelser stikk i strid med hva alle analytikere har skrevet om aksjen den siste måneden.

Det var en slik karakter tidligere på tråden som også hadde solgt altfor tidlig og gikk glipp av hele oppgangen. GM har solgt på 11-tallet og ikke turt å gå inn igjen.

Arne Blystad gikk inn og kjøpte stort på kr 14,38. Han tenker ikke å selge under den pris, men heller høste 30-40% slik som han pleier.

Winter is Here
13.05.2025 kl 15:20 2829

Staten bør så raskt som mulig selge seg ned i Norwegian, mener Frps finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi. Staten eier nå 6,37 prosent i selskapet.
NTB
Ransen
13.05.2025 kl 15:30 2823

Det er ikke nytt fra FRP. Kommer dem til makta så ryker NAS, KOG og EQNR.
Det blir ikke børssalg av statens NAS aksjer, men alt i EN blokk, så leser vi om handelen på newsweb dagen etter.
Mest sannsynlig beholder de aksjene til kursen er rundt 20, eller P/E 9, som selv da er lavt for produksjonsselskaper.
Flodhest82
13.05.2025 kl 17:06 2629

Avsluttet LOD, som aldri er et bra tegn, heller ikke at aksjen ble solgt ned nesten 3% fra toppen.