Norwegian - veien til 25 kr i 2025

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.06.2025 kl 08:17
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Gamernrx
NAS 29.01.2025 kl 09:11 320682

Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:

- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.

Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.

Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
Anywhere
14.05.2025 kl 20:38 4473

Slapp litt av, Fjellbris. At Boeing stiger i dag er litt overilt å tolke som sannhetsbevis på at NAS skal klare seg kursmessig bra med det første. Den sammenhengen er IKKE åpenbar....

La aksjen få konsolidere seg ferdig, så får man se an.
Fjellbris
14.05.2025 kl 20:54 4446

Poenget mitt var dette, den usikkerheten og skremselspropagandaen som baiserne og shorterne bevist brukte tidligere om Boeing er nå 100% borte, det ser vel du også?
…..
Husker for en tid tilbake baiserne og shorterne her inne som brukte mye energi på å skrive om Boeing som kom til å gå konkurs, NAS som kom til å tape pengene sine på fly som var bestilt og betalt osv. Vi kan trygt slå fast at også Boeing sin situasjon er 100% sikret,
Redigert 14.05.2025 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
Ransen
14.05.2025 kl 21:30 4408

Too big to fail sa Karlsen i høst om Boeing. Da kom panikken igjen blant aksjonærene.
For de som følger oljefondet på nrk, så er det nettopp dette som er suksessoppskriften. Når en aksje faller så blir mange nervøse og selger under og under…Da kjøper oljefondet.
I dag så vi 45 kjøpsordrer på 125000 aksjer gjennom dagen. De ble handlet fra dagens topp til dagens bunn.
Så snudde alt i sluttauksjonen og satte indikator for kursen videre. I morgen blir det panikk inn.
Det er praktisk talt ikke teknisk motstand opp til 18 kroner.
Litt volum så er vi der.
MorganKane
14.05.2025 kl 21:56 4356

Jo, det er en sammenheng.

Nylig så sa Norwegian sin CEO i avisene at de sannsynligvis gikk for opsjonen de har på 30 nye fly eller hva det var. Årsaken var enkel, markedsprisen er 10% høyere enn det Norwegian må betale. Dermed kan de strengt tatt selge fly videre hvis Norwegian ikke trenger de selv.

At Qatar gjør kjempekjøp nå tilsier etter absolutt alle kriterier at det blir enda vanskeligere for europeere å få tak i fly de neste 4-5 år. Dvs at verdien av Norwegian sin opsjon øker ytterligere. Og det er ikke småpenger vi snakker om her, men milliardbeløp.
Redigert 14.05.2025 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
14.05.2025 kl 22:46 4251

Også meget gode poenger👍
Fjellbris
14.05.2025 kl 22:52 4343

Godt noen husker skremselspropagandaen baiserne spredde her inne, men da mange panikk solgte kjøpte jeg med flere her inne når GK sa «Boeing too big to fail»💰 At en del fortsatt ikke ser den enorme oppsiden NAS nå har der alle bokser tikker av for kjøp som vi egentlig har sett siden mars og vi gikk fra kr 11-12, er uforståelig. Da NAS i mars var på lavt 11 tallet skrev jeg at nedsiden er svært begrenset, men oppsiden meget stor. Risk & reward er fortsatt på 13 tallet meget god for de som fortsatt står på perrongen, sann mine ord og skal vise til dette innlegget igjen når vi er i oktober/november.
Redigert 14.05.2025 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
gmtrade
15.05.2025 kl 08:39 4052

Nei, det er ingen sammenheng her, og iallefall ikke noe som skal være kursdrivende for Norwegian. En stor bestilling av Dreamlinere fra en fabrikk som ligger på østkysten i USA, har ingen påvirkning på Boeings evne til å produsere 737 i Washington 4500 kilometer bort.
MorganKane
15.05.2025 kl 08:45 4149

Det er nesten korrekt. Poenget mitt er at Boeing har svært begrenset kapasitet på langdistanse fly (wide body), godt under 100 fly i året, og med ingen fly tilgjengelig der så vil noen flyselskaper isteden øke narrow body fly. Og det er en denne indirekte effekt jeg først og fremst tenker på.

Men ikke bare det: Boeing planlegger utvidelser. Med denne kontrakten vil de sannsynligvis øke kapasiteten på wide body flyene først. Og dermed vil tilbudet av narrow body fly bli mindre enn det ellers ville vært frem mot 2030.

Dette er komplisert. Men trust me: Qatar sin bestilling øker verdien av Norwegian sin opsjon.
Redigert 15.05.2025 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
gmtrade
15.05.2025 kl 08:46 4180

Tvert imot skulle jeg si, da jeg har ønsket meg at Norwegian skulle kjøpe 8-10 Dreamlinere og sette opp noen lengre ruter. Nå kommer man langt bak i køen om man vil bestille.

Savner tiden da man kunne fly over atlanteren med Norwegian som bonusreise. Har hatt 5 gratisturer til USA med "gamle" NAS i komfortable nye Dreamlinere. Disse er allerede vraket, tror jeg..

Edit: Dette var ikke en kommentar på verdien av NAS opsjonen. Kun en refleksjon på om Qatars bestilling var positiv (kursdrivende) eller negativ for NAS
Redigert 15.05.2025 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.05.2025 kl 08:56 4150

Gmtrade - «siste sjans å komme seg ut på 12 tallet før 17. mai skrev du i mars». I dag tror jeg du har siste sjans å komme deg inn på 13 tallet før 17. mai ;-)
Redigert 15.05.2025 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
gmtrade
15.05.2025 kl 09:12 4197

Jaja, men alle selskap har allerede haugevis med fly i bestilling. Skjønner at de som sitter inne i aksjen leter etter positive lyspunkt, men dette er neglisjerbart. Det er 800 Dreamlinere i bestilling - før Qatar bestillingen. Det er nesten 5000 737 i bestilling. Verdien av opsjonen på 30 fly endres knappest selv om det legges til fly på listene her. Se på realitetene. Det tar 20 år å avvikle 787 backlogen med dagens produksjonstempo. Og husk at om NAS skulle selge sin opsjon så får de selv ikke de fly som behøves. Altså, Qatarbestillingen har NULL å si for Nas og selskapets verdi.
Redigert 15.05.2025 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
MorganKane
15.05.2025 kl 09:22 4176

Ikke enig. Norwegian sin opsjon på 30 ekstra fly har en markedsverdi på nesten 30 milliarder kroner. En økning av verdien her med en prosent tilsvarer 300 millioner kroner. AI sier at verdien kan øke 1-5% igjennom slike indirekte effekter (jeg tror det er mer) . Dvs 300-1500 millioner mindre i kapitalutgifter enn konkurrenter som må inn å forhandle nye kontrakter nå. Poenget mitt er at Norwegian har en svært dyktig ledelse. Og det er mitt aller viktigste kriterie for å plukke aksjer (og i sin tid grunnen til at jeg dumpa Recsi).

Edit: Eventuelt 300-1500 mill på bunnlinja hvis de velger å videreselge alle 30...
Redigert 15.05.2025 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
gmtrade
15.05.2025 kl 09:24 4177

Ja, jeg bommet på den, og det var dumt for oss alla - og det kostet selskapet og aksjonærene 250 millioner. Som jeg har skrevet mange ganger, trodde jeg oppgang skulle la vente på seg til staten var løst ut av hybridlånet. Nå ble det ikke sånn. Når det gjelder fremover, tror jeg dessverre der blir å tråkke i gjørma en måned fremover, og 12 er nærmere enn 14 nå. Utålmodige penger skal jobbe andre steder, inkl. mine. Begrunnelse. Historien. Se på 1 års chartet, og se på siste 3 år. Etter resultat faller aksjen tilbake. Den har falt flere kroner frem mot midten av juni hvert år etter "nye Norwegian". Med tanke på utbyttefondet som har sin verdi, bør kursen klare å holde seg over 11.50 når den bunner om 4 uker. Men ikke noe stress å kjøpe før 17 mai.
Redigert 15.05.2025 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.05.2025 kl 09:35 4168

Re. «Ja, jeg bommet på den, og det var dumt for oss alla».
Nei, det var kun dumt for deg og alle som solgte på kr 12 da vs å sitte videre i NAS som siden gikk opp til 14,75 og pt omsettes rundt 13.50. Fortsatt er det kr 1,5 over det du da skrev var siste mulighet til å selge på 12 tallet før 17. mai, ja så feil kan man ta!
Redigert 15.05.2025 kl 09:38 Du må logge inn for å svare
HALLOA
15.05.2025 kl 09:43 4148

NAS ligger vel godt an i antall bestilte fly.
Blir det mangelvare på verdensbasis stiller de med opsjoner først i køen.
Opsjoner kan selges. Normalt stiger verdien på en vare det er for lite av.
Prisene på billettene kan også reguleres.
Dette tar snart av.

Fjellbris
15.05.2025 kl 09:52 4126

Helt riktig👍
gmtrade
15.05.2025 kl 10:13 4154

Nei, de med opsjoner stiller ikke først i noen kø. De med stående bestillinger stiller først. For 737 er det ca 4700 fly i bestilling. Hvor mange har opsjoner som er satt før NAS? Jeg vet ikke. Nas må jo ha de flyene. Det blir jo vanskligere også for NAS å få tak på fly i framtiden. Vi håper vel selskapet skal vokse, og poenget er vel å tjene på salg av billetter og ikke på å selge opsjoner på fly som bestilles til eget bruk, for å drive selskapet.. Dersom dette ekstremt tynne argunentet skal benyttes, vil jo det gjelde for alle flyselskap som har fly i bestilling - og aksjekursene for disse (i prinsipp alle selskap) skal alltså øke hver gang nye bestillinger settes - selv om det blir vanskligere og vanskligere for alle å få tak i fly. Dette holder ikke vann, men feel free.. Handle gjerne med deres egne penger på dette grunnlaget.
Ransen
15.05.2025 kl 10:22 4205

Det ligger jo vekstplaner i bunnen her.
NAS ønsker å gå for MAX-10 fly på de 30 neste i opsjon. Videre så sier Karlsen at det kan bli flere kjøp av brukte fly fremover da dette per dd gir en gevinst. og besparelser.
Presset på rutene er nå så stort at Widerøe må sette inn flere av sine maskiner på Norwegianrutene i sommer. Dette er åpenbart ikke avtagende, så de ønsker å sikre seg kapasitet også i årene som kommer.
Redigert 15.05.2025 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.05.2025 kl 10:27 4401

Mitt største poeng med Boeing nyheten i går, og som jeg allerede har skrevet flere ganger - usikkerhet mtp leveransen til NAS i år og fremover av bestilte fly fra Boeing er nå helt borte. I fjor måtte GK ut og si at Boeing er for stor til å gå konkurs, da baiserne her inne spydde ut skremselspropaganda om Boeing konkurs, NAS ville tape store penger betalt inn på nye fly, vekst stopper opp fordi nye fly pga Boeing konkurs ikke blir levert osv osv.

Du ser at en stor potensiell fare da er borte som ivertfall ikke er negativt for NAS kursen fremover?

Gir deg i dag og i morgen på å komme deg inn på 13 tallet, etter 17 mai tror jeg det toget er gått.
Jeg håper også at ingen hørte på dine skriverier og skremselspropaganda i mars da du skrev «siste mulighet til å selge NAS på 12 tallet før 17. mai». Viser jo bare hvor mye du bommer mtp NAS, som siden den posten din har vært oppe i 14,75 ;-)
Redigert 15.05.2025 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
gmtrade
15.05.2025 kl 10:37 4492

Jeg skal ikke bruke mye tid på dine påstander om hva jeg har solgt og kjøpt aksjer for, men dersom argumentet er at det er smart å sitte stille til 20+, skal jo ingen av dere ha fått tatt del i noen gevinst på 14.75. Hvordan skal man vite når der snur? Altså er deres pott nå verdt 13.50, og ikke 14.75, som du hevder jeg har gått glipp av. Nå vet jeg det ikke kan etterprøves og jeg kan selvfølgelig juge, men jeg sjekket nå etter at du skrev og jeg hadde 3 NAS salg den 6 mai. 14.39, 14.44 og på 14.55 gikk siste rest ut. Satt igjen med 1 aksje (som jeg alltid har igjen for å ha aksjen i lista og huske hva mitt snitt var). Jeg har kjøpt og solgt flere ganger etter det. Sitter nå med en liten pott som ble kjøpt igår og den står nå i 1% pluss. Uansett, det går ikke å diskutere trading her. Kan heller ikke etterprøves. Det må være litt lengre perspektiv på det som diskuteres. Men, for all del, fortsett gjerne å hevde at jeg solgte alt under 12 og nå sitter å skriver negativt for å få kursen ned, så jeg kan komme inn igjen.

* Tror kanskje dere overvurderer effekten av Hegnar forumet en smule
Redigert 15.05.2025 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
15.05.2025 kl 10:51 4479

Ref ditt innlegg her vs det du skrev i mars: «siste mulighet nå til å selge på 12 tallet før 17. mai»
Hvem her inne er da patetisk?
Ransen
15.05.2025 kl 11:00 4463

Oljeprisen spiller virkelig på lag med NAS for tiden. 20 dollar fatet lavere pris nå enn samme tid i fjor. Det er nær 25% nedgang, og med drivstoffkostnader på 10 mrd så er det enkelt å regne ut besparelsen.
Dollaren er et kapittel for seg selv.
MorganKane
15.05.2025 kl 12:24 4314

Ransen, igjen kommer du med svært biased informasjon.

Halvparten av forbruket i 2025 er låst på en pris som ligger betydelig over dagens oljepris. Vær mer presis er mitt råd hvis du ønsker at noen skal lytte til deg.
Redigert 15.05.2025 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
Singa
15.05.2025 kl 12:33 4351

Tror du må roe deg ned, du har fem innlegg för kl 11 i dag alle mer eller mindre aggresive. En annen ting er at du og dine hausse kompiser tror dette forumet kan endre aktiekursen, men hva som skrives her er komplett uinteresant for kursens utvikling, men det kan lokke en uerfaren til å ta en feil avgjörelse.
Fjellbris
15.05.2025 kl 12:48 4362

Singa: Ref du skriver: «men det kan lokke en uerfaren til å ta en feil avgjörelse»
Det er jo spot on, og det jeg prøver å få frem (inn med te skje) mtp Mr Gmtrade /Shortie som skrev som han gjorde om at det var siste mulighet i mars til å selge NAS til kr 12 før 17. mai.
Det viser jo bare hvor mye svada traderne poster her inne, alt utifra om de er ute/inne. Gmtrade har null tillit mtp hva han poster og uerfarne bør ikke lytte til hva han poster. Du ser jo også i dag han påstår å ha solgt i flere omganger på 14 tallet…..hvordan tolker du det vs hva han postet hele mars, masse negative innlegg daglig da om NAS.
Vi som siden 10-11 tallet har postet positivt om NAS og lagt ved linket til info, analyser osv er vinnere her inne og i NAS og jeg håper uerfarne har hørt på oss vs baiserne og shorterne ivertfall….
Mitt råd: Erfaren eller uerfaren - ta egne valgt basert på info fra NAS og ikke hva som postes her inne!
Redigert 15.05.2025 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
gmtrade
15.05.2025 kl 13:27 4310

Nåja, der er rart hvordan man kan se i bakspeilet og være etterpåklok. Jeg kjøper og selger hele tiden og har flere ganger skrevet at ingen skal handle med bakgrunn i det jeg skriver. Jeg vet ikke hvor aksjen står i morgen, eller til jul. Ingen vet det, bortsett fra hausserne her inne. De ikke bare vet, men de kan faktisk garantere! Tenk, garantert oppgang i aksjemarkedet! Det er jo fantastisk! Ellers er det rart at du benytter 10-11 kroner, hele tiden, når du viser til at du har rett. Det er samme logikk som når man regner milliardgevinst for billig drivstoff en dag oljeprisen faller. 6 mai skrev du at du handlet med begge hendene på 14.20 og var veldig overrasket at det var mulig. Så skriver du at kanskje ikke 17 kommer den uken, men garantert 15, og at man trolig må vente til etter Q1 fremleggelsen.. da 17! Et spørsmål, bare, i din iver for å ha rett. De som har kommet inn i tråden underveis i haussingen og kjøpte 6 mai. Hvordan ser der ut for dem, dersom det var toppen i år?

Edit: Nei, se bort fra siste linje. Her var jeg dum. Aksjen skal jo til 25 i år. Glemte..
Redigert 15.05.2025 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
HALLOA
15.05.2025 kl 13:34 4299

Lett å se at shorterne begynner å få det travelt.
Følg med.
HALLOA
15.05.2025 kl 13:35 4391

Lett å se at shorterne begynner å få det travelt.
Følg med.
Fjellbris
15.05.2025 kl 14:35 4550

Du svarte bevisst ikke på mitt innlegg til deg i dag 10.51, både du og jeg vet hva jeg sikter til og hvorfor du ikke svarer.

Herlig å avkle en sleiping og useriøs debattant som deg, på seg selv tror man at man kjenner andre ikke sant?
………
Fjellbris
I dag kl 10:51
470
Ref ditt innlegg her vs det du skrev i mars: «siste mulighet nå til å selge på 12 tallet før 17. mai»
Hvem her inne er da patetisk?
Redigert 15.05.2025 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Singa
15.05.2025 kl 14:55 4529

Dette er ett forum, ikke en Bibel for aktiekurser. Om du er irritert og vil svare på ett innlegg skriv hva du tenker, sett det på vent en time, er det da ok, legg ut det. Blir det for dumt slett det. Det er min strategi, fungerer utmerket. Jeg er nå ute av NAS men kommer sikkert tilbake, morsom aktie.
Ransen
15.05.2025 kl 15:08 4665

Vi er vel like uenige her som analytikerne. Min oppfatning er at selskapet er lavt priset, spesielt etter siste flykjøpet. Dette grepet vil spare mye penger, men det gir også en fleksibilitet og styrke ifm videre vekst som sikring på hvor mange fly Boeing klarer å levere.
Trafikkveksten er klar og tydelig, men det er verre å ta seg inn i markedet bakveien dersom et annet selskap allerede har etablert seg. Da er eneste våpen å bruke billettpriser. Her har Norwegian utmerket seg med å være først ute og raskt til å etablere nye ruter som gradvis blir bedre.
Vi kommer ikke utenom at verdien kun er satt til 7,3 ganger inntjening, og det er lite. 15-20 ganger inntjening er normalt for produksjonsbedrifter.
NASLover
15.05.2025 kl 15:38 4609

Voleon tilbake i short register, økt short,

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
MorganKane
15.05.2025 kl 15:38 4626

Jo mer jeg graver, jo mer gull er Norwegian sin opsjon verdt. Nettoverdien, hvis Norwegian skulle videreselge flyene, er sannsynligvis over 3 milliarder. Dette forutsetter dog at Qatar gjennomfører orderen sin. Samt at vi ikke går inn i en dyp resesjon. En resesjon vil nok gjøre at mange flyselskap utsetter ordre. Dermed vil også verdien på opsjonen reduseres.

Men gitt den seneste tida utvikling både i forhold til KINA-USA og USA-Iran og nyere inflasjonstall tilsier at sjansene for en resesjon er kraftig redusert. Dermed bør potensiell verdi på opsjonen prises mer inn. Det er åpenbart.
Fjellbris
15.05.2025 kl 16:56 4523

Er som vel de fleste her inne nå vet 100% enig med deg Ransen.
Skal bare nyte reisen videre inkl. få med meg utbytte til høsten. Er også veldig trygg på langt høyere kurs etter Q3 presentasjonen, samt Q4 til neste år og da med full Spenn effekt f.o.m. 2026. For de som evner å se frem til etter Q4 presentasjonen så vil NAS da trolig også levere et historisk overskudd på 3,5-4 milliarder, og i god tid før det har selvfølgelig meglerhusene justert opp sine kursmål langt over dagens.
Flodhest82
15.05.2025 kl 18:10 4396

Har bare et spm til eg, Nas tjente nesten 2 milliarder kroner i fjor, og forventer minst like mye i år. Ingen vet hva som skjer fremover, men mye tyder på at de fortsatt skal tjene peng. Hvorfor mener du da at aksjen ikke skal stige ? Verdien på selskapet øker vel ettergvert som det kommer inn en ny miliard eller 3 ? Klart kursen her vil svinge sammen med markedet, og årstider som betyr veldig mye. Det samme gjelder oljepris og dollarkurs, begge deler er lavere i år i forhol til i fjor. Kapasiteten er økt, Karlsen sier at de har solgt flere billetter en i fjor, og yelden er mye lik, da er det for meg ingenting som tilsier at verdien på selskapet skal ned
gmtrade
15.05.2025 kl 18:47 4489

Ja, jeg legger til grunn at bunnen før trafikktall Juni blir høyere enn i fjor. Nettopp fordi det er opptjent verdier fra i fjor. Kanskje vi dipper ned til rundt 12 kroner eller deromkring. Man kan begrunne verdi så mye man vil, men om markedet tror aksjen skal ned, ja, da selges det ned. Store fond bryr seg lite om følelser eller skriverier her inne. Statistikk og algoritmer avgjør om aksjen skal selges eller ikke. Short økes og vi er i ingenmannsland en stund. Alle kjenner fakta og vet det samme som vi her inne - og kursen er på 13 tallet. Ikke 20 eller 25. Jeg vil heller snu på spørsmålet og spørre; Hvorfor skal aksjen stige nå, uten nyheter eller annet. Ja, jeg kjenner alle argumentene, men de er, som nevnt, kjent for absolutt alle. Alle ser dollarkursen, oljepris, resultat, boeing kontrakter osv. Likevel skjer det altså ingen reprising av selskapet, som mange her inne mener er berettiget. Ingen store vil plutselig nå betale mer. Gode Q2 resultater kan gi et nytt løft, men der er fortsatt langt dit. Tror som nevnt på en litt tyngre periode nå etter lang og bratt oppgang. Ikke glem at aksjen har gått 30% fra bunnen.
Redigert 15.05.2025 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
15.05.2025 kl 19:07 4515

Enig i mye du skriver, eg tror ( vet ikke ) at markedet venter på trafikktall og Q2 for å se hvordan inntjening og kostnader er før de er villig til å eventuelt reprise selskapet. Mange vil ha en bekreftelse på at vi reiser, samtidig som vi betaler mer for billettene. Er noen negative forhold som vi ikke må glemme, og det er at rentene ikke kom ned som mange trodde, økonomien er litt usikker rundt toll og Donald Trump, det kan gjøre at mange velger å spare penger
gmtrade
15.05.2025 kl 19:13 4608

Tommel opp
MorganKane
15.05.2025 kl 22:42 4360

Ikke skjer en reprising? Vi er jo midt i den. Startet på 10. Er nå nesten på 14. Og Er på 20 før juli. Og 25 før september. En rsprising skjer ikke på en dag. Det skjer over litt tid. Og trust me. Vi er midt i den. Markedet ønsker den opp og da går den opp.

Og BTW. Du hopper frem og tilbake mellom argumentene. Møter deg selv i døren. Og minner mer om en gjøk der du står og skriker... Du sier først at det ikke skjer en reprising. Deretter sier du at aksjen her gått 30% de siste ukene. Bestem deg! Hva mener du en reprising egentlig er?

Edit: Og flodhesten er som de fleste andre flodhester. Skjønner ingenting....
Redigert 15.05.2025 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
HALLOA
16.05.2025 kl 00:51 4273

Har du ikke fått med deg at reprisingen er på gang. Lar seg neppe stoppe.
Følg med.
gmtrade
16.05.2025 kl 04:46 4257

Ja, det var utydelig skrevet. JEG mener reprisingen allerede, langt på vei, er tatt ut. Med det jeg skrev, refererte jeg til at flere her inne hevdet på +14 kroner, at vi står i startgropa av en reprising, og at det var galskap å selge i starten av en opptur. Da snakkr vi jo ikke om maks 15-16 kroner, men som du skriver, 20 snart, så 25 osv.
MorganKane
16.05.2025 kl 09:12 4066

Skriver alltid utydelig på mobil. Går litt for raskt. Beklager det. Men du forstod poenget. Bra.

Så nå mener du det har vært en reprising? Svingninger intrauke eller til og med intramåned har ingenting med om en reprising er over eller ikke. Reprisingen skjer over flere kvartaler og må selvfølgelig bekreftes av nyheter, slik som forrløpende trafikktall og resultater, underveis. Og hvis man mener kursen skal opp mot 25-30 så er vi i starten av reprisingen. Its that simple.

En endring fra 10 til 14 er ingen reprising. Det er en kursendring, riktignok en relativt kraftig en, men ingen reprising .
MorganKane
16.05.2025 kl 09:43 4012

Og hvilke nyheter har vi fått/venter på?

1. Trafikktall for april: Var helt fantastiske. Riktignok kom påsken i april i år, men likevel helt rå. Støtter reprising og veier tyngre enn q1 resultater fordi markedet alltid ser fremover.
2.Q1 resultater. Resultatet var bra, men dette var pga positive engangseffekter. Driften gikk noe dårligere enn forventet. Men dette var også engangseffekter slik jeg ser det i form av dårligere vær en normalt. Alt i alt et nøytralt resultat som ikke støtter kraftig reprising i seg selv (med andre ord må q2 vise at sterke resultater før reprisingen virkelig tar av over 20 og videre).
3. Q2 and beyond guiding. Støtter kraftig reprising med mye høyere salgstall for hele sommeren sammenlignet med i fjor. Også når man hensynar kapasitetsvekst på ett par prosent. Spesielt juni var bra. Og dette er kanskje det viktigste siden vi vet at juli alltid blir bra.
4. Olje og dollarkurs. Støtter kraftig reprising noe innen i hampen.
5. Makro. Betydelig økning av oljepenger og reallønnsvekst ilsier mer penger til fritidseiser.

Jeg tror vi har noen svært bra måneder foran oss. En liten fare for ministreik i Sverige påvirker ikke dette overhodet.
Redigert 16.05.2025 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Singa
16.05.2025 kl 11:30 3793

Voleon er tilbake med short i NAS, det syns jeg flere skal merke seg. Personlig er shorting for meg en uting som burde forbys, hemmer utviklingen av ett ellers friskt selskap. Selv om shorten er relativt liten er det snakk om endel penger og de MÅ ha en sterk forhåpning/tro på at kursen skal nedover, det tror forövrigt også endel analytikere. Bare noen tanker på en tidlig fredag, ikke noe å hisse seg opp over.
Redigert 16.05.2025 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
NASLover
16.05.2025 kl 11:43 3931

Får du til å referere noe Analytiker som tror at kursen skal ned, hvor fikk du den??? Det som jeg vet, alle Meglerhusene har kursmål over 14 og ingen roper salg., 90+ prosent sier kjøp med en gjennomsnitt kurs på 15.81

Ref.

NAS full oversikt (gjennomsnitt kurs da blir 15,86 og Buy)

Sparebank1: Hold (Sell) - Tp 14 (9)
Barclays: Buy (Hold) - TP 14 (12)
Nordea: Buy (Buy) TP 15 (14)
Arctic: Buy (Buy) - TP 15.5 (15.0)
Pareto: Buy (Hold) - TP 16.0 (13.5)
DNB: Buy (Buy) - TP 16 (17)
ABG: Buy (Buy) - TP 15.5 (15.5)
Redigert 16.05.2025 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Ransen
16.05.2025 kl 11:57 3940

Det er ikke Voleon som bestemmer kursen i NAS.
Akkurat nå er den tekniske trenden opp på alle analyser. Dette har med at det er svært lite motstand fra dahens kurs og et par kroner opp. Så er det de tekniske linjene som bekrefter oppgang. Derfor en kurs»endring»
Så tenker kanskje Voleon at reisebyråene og Avinor tar feil om trafikkutviklingen og legger short på bakgunn av samme utvikling i fjor. Da er det ren gjettelek.
Til sommeren kan vi få en kurs»stigning» basert på gode trafikktall og stive priser slik det antydes fra bransjen nå eller vi kan som i fjor få en liten kollaps i etterspørselen og prisene faller. Norwegian så ikke noe til fall i etterspørselen, men falt likevel sammen med bransjen…
Fjellbris
16.05.2025 kl 12:01 3928

Fin oppsummering og så enig så enig.
Re prisingen har såvidt startet, og det er ikke gjort over et par måneder å hente inn igjen kursfallet fra over kr 18 og ned under kr 10. Vi er da under halvveis i beste fall, jeg mener også at NAS skal over kr 18, fordi selskapet nå kommer til å tjene mye mer penger i årene framover vs sist NAS hadde kurs 18+.
Ransen
16.05.2025 kl 12:33 3895

Vi må se helheten i resultatet. Norwegian har kjøpt ut 10 fly i Q1. Disse er ført på driften som en engangskostnad. Winair mente at dette kostet selskapet 2000 millioner.
De brukte engangsgevinsten på 570 millioner, det forsvant 500 millioner av kontantbeholdningen og de brukte opptjente midler til resten.
Det er en årsak til underskuddet i Q1.
Akkurat det samme foregikk i fjor da widerøe ble kjøpt for 1200 millioner
Flodhest82
16.05.2025 kl 15:45 3719

Ser at det er amerikanske banker som dumper aksjer, fikk vel en grei bekreftelse på det no når de våknet. Ligget ganske stabil i hele dag, frem til no
Redigert 16.05.2025 kl 16:08 Du må logge inn for å svare