Norwegian - veien til 25 kr i 2025

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
05.06.2025 kl 08:17
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Gamernrx
NAS 29.01.2025 kl 09:11 319631

Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:

- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.

Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.

Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
Ransen
16.05.2025 kl 16:13 6855

De må bare selge. De har sikkert et styremedlem i Voleon så kan de samkjøre et verdifall. De er inn/ut hele tiden.
Bare i norge at dette kan gjøres så åpenlyst. På amerikansk børs ville det være det siste de gjorde.


Jeg selger ikke.
NASLover
16.05.2025 kl 16:32 6825

Dagns finans register viser AHL er på vei ut, usynlig nå. Mens Voleon økt med 200k sikkert sliter nå med inndekning og vil sikkert ut før Mai tall
MorganKane
16.05.2025 kl 17:31 6727

Takk for det.

Jeg glemte opsjonen på 30 fly. Verdien der er potensielt 3-4milliarder, men fortsatt usikker siden man ikke vet om vi får en global resesjon eller ikke. Dessuten er det eventuelt en engangseffekt. Men det er absolutt noe som jeg vektlegger og som markedet sannsynligvis også vil vektlegge etterhvert.
MorganKane
16.05.2025 kl 17:36 6750

Ikke enig med deg Ransen. Q1 resultatet var nøytralt spør du meg.

Det du skriver virker ikke logisk for meg. Hvis de tok 2 Milliarder på driften skulle jo det tilsi at de hadde gått over en milliard i pluss hvis de ikke hadde kjøpt fly. Jeg får ikke det til å stemme. De går alltid i minus i q1. Og spesielt når påsken kommer i april.
Ransen
16.05.2025 kl 18:14 6719

Hvordan er de 10 Boeingflyene og Widerøe finansiert?
Regnskapet har alltid to sider.
Enkelt skulle man tro at det var tatt 1430 millioner fra kontantbeholdningen. Det var det ikke gjort.
Når selv analytikerne må spørre Wibstad, så spør jeg her, selv om jeg vet at tilstanden er mye bedre enn fremstilt.
Bare interessant å høre hva andre baserer tallene på, for i en normal verden ville man ikke rørt et selskap med slike tall.
Likevel formuen vokser, gjelden minker og de kjøper stort hvert år.
Redigert 16.05.2025 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
FNC
17.05.2025 kl 00:05 6553

De benytter kontantstrømmen fra billettsalg til reiser i 2. og 3. kvartal til å finansiere kjøpet av fly.
Dette kan sees i Cash flow statement, der økningen i forpliktelser knyttet til Air traffic settlement (+4169 mil.) reflekterer utsatt levering av tjenester som de allerede har mottatt betaling for.
Ransen
17.05.2025 kl 11:30 6346

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/8qMq4d/usa-mister-toppkarakter-dette-er-et-faresignal

Dette kan føre til 2000 millioner ekstra på bunnlinja allerede i år.
På toppen kommer det et skred av investeringer i andre regioner.
Selv om jeg setter mest pris på sparetiltak som selskapet selv står for så vil den amerikanske politikken sørge for den aller største besparelsen, ikke bare for Norwegian men alle som har store kostnader i dollar.
Typisk er at store aktører kommer inn tidlig på lav kurs, men småsparerne må ha en bekreftelse først.
Flere ser aksjen i 22 kroner i år og det er vel mer og mer sannsynlig nå.
I dag P/E 7,3
FNC
17.05.2025 kl 19:33 6142

Ransen, kan du hjelpe meg med å forstå hvordan artikkelen underbygger påstanden din om 2 milliarder på bunnlinjen?

Når det gjelder P/E, hvordan har du beregnet dette?
Avhengig av hvilken metode man bruker for beregning - hvilken E som benyttes, det vil si om det er siste års resultater eller trailing (de siste 4 kvartalene), som også kan påvirkes av antall aksjer - kan man få litt forskjellige verdier.
I min beregning ligger P/E på litt under 10,4 akkurat nå (best case: trailing P/E og kun aksjene som skal leveres til staten etter at staten har konvertert sine obligasjoner, med forutsetning om at ingen andre obligasjonseiere krever konvertering).

Hvis du derimot refererer til Forward P/E, går vi inn i spekulasjoner.
Hvis de klarer å levere 50 % høyere nettofortjeneste enn i 2024 (som var på 1,25 milliarder), vil Forward P/E være litt under 7 per i dag.

For ordens skyld: jeg mener aksjen er underpriset, og at NAS har muligheten til å levere et godt resultat. Men vi vil få en indikasjon på dette kun etter Q2-presentasjonen og passasjertallene for juli og august. Jeg har selv omtrent 30 % investert i NAS nå og håper at de (og vi alle) lykkes.
Samtidig vil det være nyttig om påstandene støttes med mer grundig informasjon.
Redigert 17.05.2025 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
bassebasse
17.05.2025 kl 20:47 6085

10/ , i dollar kommer 1.37 milarder ex bare i valuta pluss har du drivstoff så 2 milarder kommer bare her pluss biletter og kutt av baser.... Heia nas for alle som kan vente litt
Ransen
17.05.2025 kl 20:56 6096

Dette er et soleklart tegn på dollarsvekkelse. Havner dollaren på 9-tallet i år og krona og euro holder stand så er det et klart resultatpoeng i Norwegian.
For hver prosent dollaren faller så øker det med 139 millioner på bunnlinja til NAS, ref s.31 i Q4-24 rapporten samt div artikler i E24.
Jeg bruker E som resultat før skatt, men bruker enkelt å vurdere hvor mange år tar det å tjene inn verdien av selskapet med dagens fortjeneste.
Skatt er en komplisert affære i flyselskaper, men er uansett fornøyd med at de også er i posisjon til å bidra her.
Registrerer at Robert Ness mener at selskapets lave P/ E på 7 virker underpriset og at 9, og nærmere 10 er mer riktig for 2025.
Samme for meg, jeg skal ha utbytte før jeg realiserer
FNC
18.05.2025 kl 06:54 5993

Takk for svar og forklaring.
Hvis vi antar at dollaren plutselig faller til 9,00 kr og holder seg der i perioden juni–desember 2025, vil årsgjennomsnittet ende på omtrent 9,75. Det tilsvarer rundt 10 % lavere enn i 2024. En slik utvikling ville gitt en valutagevinst på ca. 1400 mill. kroner, som vi kan oversette til en besparelse (før skatt).

Jeg antar det some et absolutt maks, og dette skjer kun hvis dollaren blir fra i morgen til 9,00. Er det realistisk?
Jeg ser sikkert mulighet for gevinst knyttet til valuta, men et mer realistisk scenario gjør det lettere å unngå skuffelse når man senere ser regnskapet og det ikke gjenspeiler det man hadde håpet

For å sette dette i perspektiv: tar vi utgangspunkt i et mer konservativt (og realistisk) scenario, der dollaren gradvis svekkes til 9,50 ved utgangen av året - noe som i seg selv er en betydelig svekkelse - får vi et årsgjennomsnitt som er omtrent 4-5 % lavere enn i 2024. Det vil gi en valutagevinst på ca. 600-700 mill. kroner.
Det er fortsatt en solid gevinst, men langt unna 2 000 mill.
Ellers er jeg veldig positiv til at NAS har begynt å hedge valuta. Dette vil bidra til økt stabilitet fremover, spesielt når det gjelder forutsigbarhet i resultat.
Redigert 18.05.2025 kl 07:08 Du må logge inn for å svare
Gordon Ekko
18.05.2025 kl 08:05 5966

FNC jeg liker din realistiske tilnærming og begrunnelse for utregninger. Dette gir mye større tillit enn å kaste ut et tall og regne inn enorme resultatøkninger kun basert på noen dagers nedgang i dollarkurs. Takk for dine konstruktive innspill
Ransen
18.05.2025 kl 08:36 5976

Tallene for valutaendringer er skrevet om i ulike artikler tidligere i år.
Det er EN sak.
Så kommer drivstoff som en annen. Disse kostnadene er delvis utenfor selskapets kontroll, men hedging av både drivstoff og valuta kan jevne ut eventuelle topper.
Så slipper Karlsen tallene for Q1 hvor han sier at de skal spare 1000 millioner i 2025 med prosjekt X.
Hvis man tar høyde for manglende kapasitet i markedet som forsinkelser fra Boeing, motorproblemene til Airbus og vurderingene av folks reiseundersøkelser samt billettsalget til nå, så antar man at resultatet for 2025 blir bedre enn i fjor.
KanonBra5
18.05.2025 kl 09:53 6009

Vil også anta at man får en avklaring rundt ankesaken fra staten før sommerferien setter inn. Det er nye 500 millioner inn i banken for Norwegian. Staten betaler nok med glede nå. Ettersom de nå er blitt aksjonærer og vil nyte godt av en kursoppgang😉
FNC
18.05.2025 kl 10:31 6133

Jeg har ingen tvil om at resultatet i år blir bedre enn i fjor.
Hvor mye bedre, er vanskelig å si, siden selskapet selv ikke tør å gi noen guiding.
Hvis de klarer å doble resultatet, vil det være en utrolig sterk prestasjon (og det ville kunne forsvare en aksjekurs på rundt 25 kroner). Om de oppnår en vekst på over 50 %, er også det veldig bra, mener jeg (og da kan man forvente en kurs rundt 20 kroner med en P/E på 10).
Forresten: det er verdt å nevne at når P/E brukes som multiplikator for å verdsette en aksje, er det normalt nettoresultat som brukes. Man kan selvfølgelig bruke andre former for resultatet dersom man ønsker å sammenligne selskaper på like vilkår (for eksempel på tvers av land med ulike skattesystemer), men det er da en annen bruk av P/E.

Når det gjelder hedging, er det helt forståelig (spesielt fra bedriftens ståsted) å ønske å jevne ut topper og bunner ved å fjerne faktorer som ligger utenfor deres kontroll. Norwegian sin business er å fly passasjerer på best mulig måte - ikke å spekulere i valutakurser eller oljepris.
Fra selskapets perspektiv ville det helt klart vært en fordel om hele virksomheten kunne vært holdt i dollar, både inntekter (som billettsalg) og kostnader (som lønn, drivstoff og leasing).
Det ville gjort regnskap og risikostyring langt mer forutsigbart.

Ellers synes jeg ledelsen gjør en god jobb med flere initiativer, så det blir spennende å se tallene og rapportene de neste månedene.
Fjellbris
18.05.2025 kl 10:35 6143

FNC - takk for gode innlegg og bidrag på NAS tråden👍
USD på snitt 9,5 vil vs 2024 gi mest årlig besparelse først når vi kommer til 2026, men valuta gevinst 2025 på 6-700 mill + besparelse lav oljepris, vil også bidra meget godt på bunnlinja. Mye tyder på at EBITDA kan etablere seg mellom 3-4 milliarder både for 2025 og 2026.
Når NAS i fjor guidet resultat 2,4-2,8 milliarder (mener jeg det var), var kursen lenge over kr 18. Når NAS måtte ta ned guidingen og endte som vi vet til slutt i fjor på et resultat 1,85 milliarder, falt jo kursen ned +/-kr 10, før det snudde. Skulle vi i år «i Worst case» med alt vi vet nå USD, oljepris, prosjekt X, trafikk tall 4 første måneder opp ca 10% vs LY, forhåndssalg frem til høst ser meget lovende ut vs LY, tilbakekjøp fly som også gir årlig driftsgevinst 200 mill fremover osv., få et resultat i år en milliard bedre vs LY (ca 2.850 milliarder), ja så bør kurs ivertfall etablere seg over kr 18 igjen. I tillegg har vi jo utbytte til høsten vi venter på. Vanskelig å spå USD 2026 og oljepris, men blir det som nevnt over (og som mange tror, ref USD lavt 9 tallet) videre vil vi jo da få mye større effekt mtp bunnlinjen effekt hele året, og da vil nok analytikerne heve kursmål mye og sammen med markedet som jeg tror ta NAS kursmessig over kr 20 igjen etter Q3 2024 presentasjonen.
Ransen
18.05.2025 kl 13:00 6034

I fjor skjedde det to ting i bransjen som fikk følger for resultatene.
Det kom inn mer kapasitet enn vekst, Norwegian toppet med 12% men omtrent alle økte også betydelig. Alle trodde de at flyene skulle fylle, men resultatet ble at prisene måtte dumpes.
Øygard sier at Norwegian ikke så tegn til nedgang i billettprisene i deres marked, men konkurrentene måtte blø for å fylle flyene.
Ergo, den prisøkningen som alle så for seg uteble samtidig som så godt som alle kostnader økte betydelig.

I år er det helt motsatt ift i fjor.
Redigert 18.05.2025 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
Ransen
18.05.2025 kl 16:31 5884

Interessant å høre Carsten Winger sin betraktning om Norwegian på slutten av episoden:
https://open.spotify.com/episode/10jYswWClnO8NfbRPxYLJn?si=npy7edlMRfSJU8o6GNYu7A&context=spotify%3Ashow%3A0mXSVGfhkKBxYTj638hjoj
NASLover
19.05.2025 kl 08:08 5460

19.05.2025 07:37:17

RYANAIR: NETTORESULTAT EUR 1,6MRD I 2025 (VENTET 1,6)
Oslo (Infront TDN Direkt): Ryanair fikk et nettoresultat på 1,6 milliarder euro i regnskapsåret 2025, fra 1,9 milliarder euro året før.

Det fremgår av selskapets rapport mandag.

Det var ventet et nettoresultat på 1,6 milliarder euro, ifølge S&P Global Market Intelligence.

Selskapet forventer at antall passasjerer i regnskapsåret 2026 vil øke med tre prosent til 206 millioner, grunnet begrensede og forsinkede leveranser fra Boeing.

"Så langt er etterspørselen sommeren 2025 sterk, med høysesongpriser som ligger (moderat) over nivåene fra i fjor", skriver selskapet, og legger til at første kvartal vil dra nytte av at hele påskeferien i år var i april, samt svake sammenligningstall fra fjoråret.

Norwegian Air Shuttle ASA - Result of bond buy-back

https://www.finansavisen.no/borsmeldinger/2025/05/19/be5e31d9-b7f0-5815-99ed-6c812b7548dc/norwegian-air-shuttle-asa-result-of-bond-buy-back?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget
Redigert 19.05.2025 kl 08:14 Du må logge inn for å svare
HALLOA
19.05.2025 kl 09:39 5255

Merkelig stille.
Hvor er ekspertene ?
Drister meg til å si at det ikke er negativt.
Følg med.
Ransen
19.05.2025 kl 10:04 5205

De fleste her inne har nok solgt fra ca kr11,50 og oppover.
Proffene sitter. Aksjehandel er overføring av verdier fra utålmodige til tålmodige.
Nas er en artig aksje hvor man kan høste 100% gevinst ved riktige innganger og utganger. For at dette skal være mulig så er det helt nødvendig med utålmodige aksjonærer.
Jeg selger nok ikke før aksjen tangerer 20 kroner, men tror at den kan nå 22 innen kort tid.
Når det først begynner å bevege seg så skal alle ha en bit.
Sånn er det.
bassebasse
19.05.2025 kl 10:12 5188

Når nas kommer 20kr da 25kr går fort… men børs faller mye i dag så alle blir påvirket
Ransen
19.05.2025 kl 10:22 5236

Er heldigvis ikke så mange som har registrert at Ryanair har hatt betydelig økning i billettprisene til feriesesongen samt mindre kapasitetsøkning enn passasjervekst=fulle fly til gode priser og lave drivstoffkostnader.
Forstår godt at Karlsen ivrer etter å snakke om april midt i Q1-presentasjonen, for dette ligger an til å bli meget bra.

Ryanair er forøvrig på ATH
Redigert 19.05.2025 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Gordon Ekko
19.05.2025 kl 11:20 5132

Ryanair har ikke betydelig økning i billettprisene. De skriver dette selv i rapporten «Så langt er etterspørselen sommeren 2025 sterk, med høysesongpriser som ligger (moderat) over nivåene fra i fjor", skriver selskapet»
NASLover
19.05.2025 kl 11:58 5051

Det er jo mer enn nok for i år om man regner det samme i Norwegian særlig når 300k flere billetter er utsolgt allerede nå sammenlignet med i fjor. Og på toppen av denne kommer betydelig gevinst via både olje og dollar svekkelse.
Fjellbris
19.05.2025 kl 12:21 5007

Skal gjøre som deg, jeg skal ha med meg utbytte i høst og deretter vurdere noe nedsalg når NAS når kr 20,-.
At NAS i dag melder tilbakekjøp obligasjoner a 640 mill er jo også positivt. Da innløser de dyr gjeld (sikkert fra pandemi tiden), betaler overpris ja, men er jo et strategisk grep for å redusere gjeld samt slippe da betale på et dyrt lån mange år fremover.
………
19.05.2025 08:09:11
NORWEGIAN: KJØPT TILBAKE OBLIGASJONER VERDT 640M

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle har kjøpt tilbake obligasjoner med en samlet nominell verdi på 640,4 millioner kroner, ifølge en melding mandag.


Tilbakekjøpet er gjort til en pris på 140,0426 prosent av den nominelle verdien. Beløpet inkluderer en nominell verdi på 615 millioner kroner kjøpt av Nærings- og fiskeridepartementet (NFD), noe som representerer 50 prosent av NFDs beholdning, opplyses det.


De kjøpte obligasjonene vil bli kansellert etter oppgjør, og de gjenværende utestående obligasjonene vil bli innløst i henhold til varselet sendt til tillitsmann 12. mai.
Ransen
19.05.2025 kl 12:31 5003

Har tro på at vi ser dollaren under 10 kroner allerede denne uka.
Signaleffektene med millioner av reiseklare, og fulle fly vil være enorme og reaksjonen i aksjekurs lar ikke vente på seg.
Når det gjelder utbytte, så er det ikke noe «høsten eller 2026» . Det kan like gjerne komme i mårra.

Å shorte denne aksjen nå er så lite gjennomtenkt og dumt at det er nesten ikke til å tro…
Redigert 19.05.2025 kl 12:35 Du må logge inn for å svare
laser
19.05.2025 kl 14:43 4808

Slik jeg tolker dette så er dette varsel om innløsning av hybridobligasjonen som kunne konverteres til aksjer og innebærer at brorparten er er innløst / konvertert - og resterende blir tvangsginnløst.
Da gjenstår det ordinære obligasjonslånet med forfall september 25 og september 26 med 50/50, men som kan innløses fortidige og som trolig er planen.
Redigert 19.05.2025 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
ABT
20.05.2025 kl 08:12 4183

Nytt NATO-senter legges til Reitan ved Bodø. Blir en del flybilleter av dette.
suspekt
20.05.2025 kl 08:23 4180

Kan faktisk bli en MEGET stor del biletter v dette. Nas har nok planene klar for nye ruter. Tror nas skal opp i dag, pga denne nyheteten.
Redigert 20.05.2025 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Ransen
20.05.2025 kl 08:42 4126

Norwegian har allerede avtale med forsvaret. Det var vært en god økning i forsvarsflyvninger det siste året, også i lavsesong.
Nå blir det mye mer.
Ransen
20.05.2025 kl 11:06 3866

Lurer på om småsparerne undervurderer effekten av styrket krone mot dollar.
Tallene fra selskapet er som følger:
1% nedgang i dollar mot Nkr = 137 millioner på bunnlinje i NAS.
Dollaren er 10% ned fra starten av året og 5% YoY.
bassebasse
20.05.2025 kl 11:12 3869

Ransen her slår ut dollar og drivstoff... Innen 10 dager er dollaren under 10 kr... Sånt ser ut
Ransen
20.05.2025 kl 11:37 3839

Fint driv i europeisk luftfart også, flere er på ATH. Til forskjell fra NAS så fikk alle andre en fin stigning mot slutten av fjoråret etter en liten kollaps i juli. NAS kom seg aldri videre etter dette og har lagt flatt siden. En solid reprising på ett av verdens beste flyselskap er nå på tide.
Solid "tailwind" er heller ikke feil.
Redigert 20.05.2025 kl 11:40 Du må logge inn for å svare
Ransen
20.05.2025 kl 11:43 3815

Kan være greit å høre på denne:
Nobia AB og Norwegian er Carsten Wingers i Vibrand Fondene som har gjort det svært bra topp to favorittakskjer de satser på! Hør hvorfor i Pengepodden link under fea 47:24
Norwegian kan veldig fort gå til 25kr.
Norwegians inntjening vil øke enormt om dollaren svekker seg som alle spår. Liten risiko også i selskapet er en stor pluss.

https://open.spotify.com/episode/10jYswWClnO8NfbRPxYLJn?si=npy7edlMRfSJU8o6GNYu7A&context=spotify%3Ashow%3A0mXSVGfhkKBxYTj638hjoj
MorganKane
20.05.2025 kl 12:04 3770

Om 2 uker kommer mai tallene. Vi skal nok godt over 15 inn mot de. Vi vet at 1 mai kom på en torsdag i år og dermed har vi en ekstra langhelg hvor folk da sannsynligvis har tatt litt ekstra ferie.

Vi vet at juni blir bra (ref q1 presentasjonen) hvis mai viser å være bra også skal vi raskt over fjorårsrekorden.
NASLover
20.05.2025 kl 16:01 3450

Voleon er skikkelig slittet med sin Short posisjon og har økt short med ytterligere 1 millioner aksjer. Kan få samme smell som Qube i fjor.
Prøver hardt å holde kursen i sjakk
Redigert 20.05.2025 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
20.05.2025 kl 17:02 3377

Ikke noe som er så hyggelig som en skikkelig short skvis😉
Kåre Grønn
20.05.2025 kl 19:55 3173

"Norwegian ser nå ut til å være i ferd med å etablere seg som et bunnsolid selskap, med lavere gjeld, fokusert ruteportefølje og en effektiv drift. Etter mange år med turbulens har selskapet fått på plass en mer robust forretningsmodell, og med økende reiselyst, sterk booking etter pandemien og kontroll på kostnadene, er det gode utsikter for videre lønnsomhet. Shorting av Norwegian på dette tidspunktet fremstår som risikabelt – aksjen kan få betydelig oppside dersom markedet fortsetter å prise inn selskapets forbedrede fundamentale forhold
nordnes
20.05.2025 kl 21:20 3093

I artikkelen står det sitat «Dollaren koster nå i underkant av 10,30 kroner. I slutten av året spår Handelsbanken 9,58 kroner, og så 9,33 kroner for dollaren i slutten av 2026.»

Det er helt ok det slår til.
NASLover
20.05.2025 kl 21:53 3043

Vet ikke hva man vil ha mer enn den i bunnlinjen for Norwegian

"Dollaren koster nå i underkant av 10,30 kroner. I slutten av året spår Handelsbanken 9,58 kroner, og så 9,33 kroner for dollaren i slutten av 2026."

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/mP2Lmv/handelsbanken-spaar-comeback-for-kronen
MarvelUni
20.05.2025 kl 23:18 2926

Tall fra fredagens handel:
38 SUNDT AS
3 837k
0,40%
54,487m
-1 000k
Redigert 20.05.2025 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
20.05.2025 kl 23:54 2883

Meget bra, USD allerede nede i 10,26 i kveld. Når Handelsbanken ser videre svekkelse ned til 9,33 i slutten av 2026, er det som jeg mfl. tidligere har påpekt, full effekt med 1,5-2 milliarder valuta effekt vs 2024 ser vi først neste år. 2025 og valuta effekt 600-700 mill vs 2024 resultat messig i tillegg til effekt oljepris, bør gi resultat 3 milliarder + allerede i år.
Fjellbris
20.05.2025 kl 23:55 2887

Meget bra, snart er endelig Sundt helt ute👍👍
Ransen
21.05.2025 kl 09:25 2585

Ser ikke enkelt ut lenger å prøve å dumpe kursen for å komme billigere inn. Det er ikke det store stoploss-trykket lenger da det er større andel av institusjonelle aktører i aksjen.
Er nok bare å betale det den koster og la markedet godgjøre seg. Tipper vi ser dollaren under 10.20 kroner i dag for første gang på lenge.

Kr 14,50 slutt i dag.
Redigert 21.05.2025 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
21.05.2025 kl 10:16 2485

De klarte å dumpe kursen noe på denne artikkelen, der NAS er et av 7 selskaper som anklages for ulovlige gebyrer håndbagasje.
NAS er nå ute og avkrefter dette og mener de er innenfor EU’s regelverk mtp. dette:
…….

Norwegian: I samsvar med EUs regelverk
I en kommentar til NTB avviser Norwegians pressesjef Eline Hyggen Skari at selskapet tar ulovlige gebyrer.

– Norwegian er opptatt av å tilby trygge og rimelige reiser, og vår bagasjepolicy gjenspeiler dette. Vi mener den er i samsvar med EUs regelverk og at den er avgjørende for å kunne håndtere vekt og begrenset plass om bord, sikre passasjersikkerhet og opprettholde punktligheten, skriver hun i en epost.

ANNONSE

Les også: Skatteblemme: Gjør du denne tabben?

– Kundene våre har vist at de setter pris på å ikke måtte betale for ekstra bagasje de gangene de ikke har behov for dette, fortsetter pressesjefen – som understreker at de reisende i tillegg kan ta med seg en pose med varer fra taxfreebutikker i tillegg til håndbagasjen om bord i flyet.

Blant annet Wizz Air og Ryanair
De sju flyselskapene er Norwegian, EasyJet, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling og Wizz Air.

– For å redusere antall konflikter og klager, ønsker vi nå at EU-kommisjonen definerer hva som regnes som «rimelig størrelse og vekt» for håndbagasje. Slik kan forbrukere unngå overraskelser på flyplassen og ikke minst være trygge på at de ikke har betalt for mye for en tjeneste de egentlig har krav på å få gratis, sier forbrukerdirektør Blyverket.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sju-flyselskap-anklages-for-ulovlige-gebyrer-pa-handbagasje-norwegian-er-blant-dem/s/5-95-2442640
Redigert 21.05.2025 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
NASLover
21.05.2025 kl 10:33 2466

Kan være den men personlig synes at det er short som presser kursen ned.....Voleon økt 1 millioner aksjer ifølge gårsdagens finanstilsynet oppdatering.
Men de kan ikke leke lenge sånn.....uten tvil dem sliter å dekke inn sin short

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140

Redigert 21.05.2025 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
laser
21.05.2025 kl 11:03 2387

Dollaren faller som en sten - nå 10.18 vs NOK. Trekker Euroen med seg.

Lavere Euro gir billigere syden ferie - fler reiser.

Godt at Sundt snart er sluttsolgt. Deres vedvarende småsalg åpner, etter min mening, for shortselgerne, og er en viktig grunn for at aksjen fremdeles er shortet i en situasjon der følgende grunner skulle minimere shortappetitten slik jeg ser det; streikefaren er minimal, Boeing leveransene er sikret og produksjonstakten økende, Dollar-kursen og flydrivstoff prisene reduserer selskapets kostnader kraftig, samt at det er iverksatt et solidt kosteffektiseringsprogram.

Som passasjer setter jeg pris på dagens håndbagasje politikk. Før i tiden tok folk med seg «hele boden» med seg som håndbagasje. De overså både vekt og volumgrenser og stappet inn poser og sekker og kofferter i hyllene hos seg selv og andre - meg først, meg først. Nå er det vanlig å få plass i hyllene, folk er ikke hysterisk for å komme først inn og få lesset fra seg sin gratisbaggasje.
Dette her ikke bare med komfort å gjøre, men også sikkerhet. Tunge overfylte bagasjehyller er ikke bra.
Bare fint at de får en presisering av begrepet bagasje som er inkludert, men tviler på at det omfatter mer enn en håndveske og ytterklærene. Da kan faktisk realiteten bli mer innskjerpende enn dagens praksis med bagasje under setet. For kommer dette opp, må kommisjonen både ta hensyn til trygghet, og faktisk plass per sete. Det gjorde ikke passasjerene før, det er de lært opp til nå. Og nå betaler vi for det vi ønsker. Ønsker jeg å reise med en liten sekk - som jeg gjør - hvorfor skal jeg da betale for flyttelasset til naboen?? Som absolutt ikke skal betale for en koffert sendt??

Godt å få det ut:-)
Ransen
21.05.2025 kl 11:25 2351

Tror mere på at det er Sundt som fortsetter salget. Jeg har ikke brukt hotell som Pandox eier det siste året, og jeg er ikke alene om den vurderingen