ACC - Kursmål kr 9-13,5, dagens kurs kr 6,40, selskapet er solgt
ACC lagde et JV with SLB og SLB kjøpte 80% av ACC for kr 4,12 milliarder. I tillegg fikk ACC beholde kr 400 mill i cash. Dvs ACC har ca kr 4,5 milliarder i cash. Dette utgjør ca kr 7,5 pr ACC aksje
De siste 20% av ACC har de en opsjon til å selge og SLB har en opsjon på å kjøpe. Minste salgssum for de siste 20% er kr 1.03 milliarder, som tilsvarer ca kr 1.70 på ACC aksje. Maks pris for å selge de siste 20% er kr 2.58b milliarder, som tilsvarer ca kr 4.26 pr ACC aksje.
I tillegg kan ACC få bonus utbetalt hvis selskapet når visse kriterier. Siden vi ikke vet kriteriene for at bonus blir utløst, legger jeg ikke så stor vekt på dette, men det kan komme ca kr 1 milliard til inn i cash.
ACC har guidet at de skal informere markedet om veien videre seinest innen utgangen av Q1 2025, som er ca 55 dager til
Aksjen har etablert en stigende trend, og bunnen i trenden er på ca kr 6,20 nå og den er stigende. Så lenge aksjen holder seg i den stigende trenden, kan dagens kurs være en god inngang med tanke på avklaring rundt den enorme cash beholdningen i selskapet
De siste 20% av ACC har de en opsjon til å selge og SLB har en opsjon på å kjøpe. Minste salgssum for de siste 20% er kr 1.03 milliarder, som tilsvarer ca kr 1.70 på ACC aksje. Maks pris for å selge de siste 20% er kr 2.58b milliarder, som tilsvarer ca kr 4.26 pr ACC aksje.
I tillegg kan ACC få bonus utbetalt hvis selskapet når visse kriterier. Siden vi ikke vet kriteriene for at bonus blir utløst, legger jeg ikke så stor vekt på dette, men det kan komme ca kr 1 milliard til inn i cash.
ACC har guidet at de skal informere markedet om veien videre seinest innen utgangen av Q1 2025, som er ca 55 dager til
Aksjen har etablert en stigende trend, og bunnen i trenden er på ca kr 6,20 nå og den er stigende. Så lenge aksjen holder seg i den stigende trenden, kan dagens kurs være en god inngang med tanke på avklaring rundt den enorme cash beholdningen i selskapet
Frodon
05.02.2025 kl 14:21
5245
Ny grønt rapport fra Sparebank 1 Markets idag, hvor de tar for seg alle grønt selskap på Oslo børs. Analysen er på over 800 sider og jeg ser det er ny analytiker med nye øyne på ACC og AKH. ACC får et kursmål fortsatt på kr 7,5, også beregnes NAV til kr 10 pr aksje.
ACC cash er analytikeren relativ positiv til da Aker kan få tilbake sine cash fra AKH hvis de får solgt de andre prosjektene til bokført verdi, selv om Mainstream verdien er på kr 0. Dvs hvis MS er verdt kr 0 etter gjeld og resten av verdiene dekker gjelden, er det kr 0 i verdier igjen i AKH etter normalt utbytte fra ACC. Analytikeren skjønner ikke hvorfor Røkke skal gjøre seg upopulær og få et dårlig rykte, ved å ta cash fra aksjonærene i ACC via transaksjon, når AKH ikke er avhengig av pengene. Og da legger han til at Røkke fokuserer på IPC fondet og da kan han ikke ha rykte på seg med transaksjoner som ikke er aksjonær vennlige
Ser vi på teknisk analyse, snudde aksjen over bunnen i den stigende trenden ved kr 6,20, som er positivt. Taket i den stigende trenden er på ca kr 7. Skal aksjen opp ditt før Q4 rapporten om 8 dager?
Det er fortsatt over 23 mill aksjer i synlig short i ACC. Det kan bli en skikkelig short skvis, hvis meldibg om cash deles ut i utbytte
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010890304
ACC cash er analytikeren relativ positiv til da Aker kan få tilbake sine cash fra AKH hvis de får solgt de andre prosjektene til bokført verdi, selv om Mainstream verdien er på kr 0. Dvs hvis MS er verdt kr 0 etter gjeld og resten av verdiene dekker gjelden, er det kr 0 i verdier igjen i AKH etter normalt utbytte fra ACC. Analytikeren skjønner ikke hvorfor Røkke skal gjøre seg upopulær og få et dårlig rykte, ved å ta cash fra aksjonærene i ACC via transaksjon, når AKH ikke er avhengig av pengene. Og da legger han til at Røkke fokuserer på IPC fondet og da kan han ikke ha rykte på seg med transaksjoner som ikke er aksjonær vennlige
Ser vi på teknisk analyse, snudde aksjen over bunnen i den stigende trenden ved kr 6,20, som er positivt. Taket i den stigende trenden er på ca kr 7. Skal aksjen opp ditt før Q4 rapporten om 8 dager?
Det er fortsatt over 23 mill aksjer i synlig short i ACC. Det kan bli en skikkelig short skvis, hvis meldibg om cash deles ut i utbytte
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010890304
MorganKane
06.02.2025 kl 21:07
5047
4 børsdager igjen før vi sannsynligvis (minst) får ett hint om hva cashen går til. Det er for øvrig 4,6 milliarder nå etter at cashen har økt med 100 mill pga renter.
Er det noe som er penger på gata så er det når man får cash til kraftig rabatt. Og vi snakker om cash som sannsynligvis blir utbetalt i løpet av en drøy måned (i beste fall allerde neste uke i forkant av q4 presentasjonen).
Og null risiko. Det er tull å spekulere om Røkke på en eller annen måte vil rane oss. Mitt råd er å øke sakte men sikkert frem mot neste torsdag. Selg gjerne litt på bølgetoppene, men ikke vent for lenge før du kjøper tilbake i bølgebunnene. Jeg tviler på at vi rekker å komme ned mot 6,2 før kursen skyter opp igjen mot 7...
Er det noe som er penger på gata så er det når man får cash til kraftig rabatt. Og vi snakker om cash som sannsynligvis blir utbetalt i løpet av en drøy måned (i beste fall allerde neste uke i forkant av q4 presentasjonen).
Og null risiko. Det er tull å spekulere om Røkke på en eller annen måte vil rane oss. Mitt råd er å øke sakte men sikkert frem mot neste torsdag. Selg gjerne litt på bølgetoppene, men ikke vent for lenge før du kjøper tilbake i bølgebunnene. Jeg tviler på at vi rekker å komme ned mot 6,2 før kursen skyter opp igjen mot 7...
Redigert 06.02.2025 kl 21:11
Du må logge inn for å svare
MorganKane
06.02.2025 kl 22:50
4957
Dette skrev acc ved forrige korsvei:
Aker Carbon Capture ASA (“ACC ASA”) closed the third quarter 2024 with NOK 4.5 billion in cash and a solid equity position at NOK 5.5 billion.
5,5 milliarder i netto verdi, altså. Og det er ikke i varer eller eiendeler eller noe annet svada. Det er i cash (4,5 milliarder) eller AVTALT (minimum) kjøpesum for JV (1 milliard). 5,5 milliarder tilsvarer i overkant av 9 kr/aksjen. Det meste av dette er jeg rimelig sikker på blot utbetalt i utbytte svært raskt.
Aker Carbon Capture ASA (“ACC ASA”) closed the third quarter 2024 with NOK 4.5 billion in cash and a solid equity position at NOK 5.5 billion.
5,5 milliarder i netto verdi, altså. Og det er ikke i varer eller eiendeler eller noe annet svada. Det er i cash (4,5 milliarder) eller AVTALT (minimum) kjøpesum for JV (1 milliard). 5,5 milliarder tilsvarer i overkant av 9 kr/aksjen. Det meste av dette er jeg rimelig sikker på blot utbetalt i utbytte svært raskt.
MorganKane
09.02.2025 kl 10:03
4638
3 børsdager igjen før q4. Jeg tror ikke ACC har noen egen presentasjon, men en utbetaling av utbytte vil jo komme frem av tallene. Hvis det (mot formodning) ikke kommer noe spesifikt så følg med på AKH sin presentasjon (som jo er samme dag). Der kommer mye av fokuset til å være på ACC. Som jo er juvelen i krona til AKH. Kort fortalt: AKH må presentere en plan for videre finansiering. Og ACC, uansett hvordan man vrir og vender på det, er en viktig del av den. Spesielt i spørrerunden vil nok da ACC komme opp. For eksempel vil nok spørsmål rundt emisjon bli avvist der. Det er ingen planer om emisjon eller lignende. Det vil ikke skje noe "ran" av andre aksjonærer.
Jeg tror vi raskt kommer opp i en kurs på ACC på 7,6 ++. Der den hører hjemme.
Jeg tror vi raskt kommer opp i en kurs på ACC på 7,6 ++. Der den hører hjemme.
Redigert 09.02.2025 kl 10:07
10PS
09.02.2025 kl 17:01
4435
Det blir ihvertfall en spennende neste uke der flere Røkke selskaper skal legge frem Q4 res. Når det gjelder ACC er jeg sikker på at Røkke ikke lurer aksjonærene sine. Det vil bare slå tilbake i andre Røkke aksjer der tilitten forsvinner i så fall.
MorganKane
09.02.2025 kl 22:43
4226
Hovedpoenget er at det er ulovlig. Altså per definisjon ikke lov. Kriminelt. Straffbart. Gå direkte i fengsel. Drit i tilitt. Det er sekundært....
MorganKane
12.02.2025 kl 16:48
3678
Ja, var det. Rimelig bra timing. Betaler ut 3,5 milliarder. Det er ekstremt digg. Ser nok 8 tallet i morgen. Med god margin.
MorganKane
12.02.2025 kl 17:31
3410
Det er ca 23 millioner synlig short (i går). I tillegg er det nok noen millioner under 0,5% grensa også. Tipper i realiteten, 35-40 millioner aksjer.
Verdien av "REST-ACC" er altså per i dag på 68 øre. Dette til tross for at de har over 1 milliard på bok samt 20% av JV. Reell verdi av "Rest-ACC" er nok 3-5 kroner. Dermed får vi et skikkelig hopp i morgen. Short må dekke inn selv om vi hopper 30 prosent fra start.
Verdien av "REST-ACC" er altså per i dag på 68 øre. Dette til tross for at de har over 1 milliard på bok samt 20% av JV. Reell verdi av "Rest-ACC" er nok 3-5 kroner. Dermed får vi et skikkelig hopp i morgen. Short må dekke inn selv om vi hopper 30 prosent fra start.
gandhi-21
12.02.2025 kl 17:43
3327
Ok gutter og jenter, ikke en jævel selger i morgen, la de svette 😂
Hunnkjonn
12.02.2025 kl 17:59
3222
Jeg sitter med en ACC aksjepost, og er litt ny med slike tilfeller som dette. Jeg ser for meg at morgendagen blir positiv, sett i lys av nyhetene som kom i dag, men er ikke så kjent med hvordan akjser beverger seg mtp. short-posisjonen. 1. Er det slik at man med sikkerhet vet at short-posisjonen kommer til å bli solgt ut? 2. Er det slik at det finnes noen oversikt over short-posisjonen i tilnærmet sanntid, slik at man kan følge utviklingen, for å følge med på når man evt. får presset juicen ut av sitronen?
trek
12.02.2025 kl 18:11
3157
Liste over shortere med over 0,5% finner du her https://ssr.finanstilsynet.no/
Disse må ikke selge, men må da betale utbytte for de aksjene de har lånt. Ved store kursoppganger så blir ofte oppgangen forsterket når mange av aksjene er shortet. Jeg tror dette utbyttet er større enn mange hadde forventet, altså oppgang på kursen
Disse må ikke selge, men må da betale utbytte for de aksjene de har lånt. Ved store kursoppganger så blir ofte oppgangen forsterket når mange av aksjene er shortet. Jeg tror dette utbyttet er større enn mange hadde forventet, altså oppgang på kursen
mehka7
12.02.2025 kl 18:51
2974
Hva betyr dette?: "The Board of Directors has also proposed, based on the interim balance sheet, to reduce the share capital of the Company by approximately 98%, aligning the capital with the Company's current operations and also safeguarding that the proposed dividend is treated as repayment of paid in capital for Norwegian tax
purposes to the largest extent possible."
purposes to the largest extent possible."
Hunnkjonn
12.02.2025 kl 19:34
2793
Men er det ikke bedre for shorterne å akseptere utbyttet i stedet for å selge seg ut, så langt prisoppgangen blir høyere enn det utbyttet er? - 5,8 kr/pr.akj) Jeg ser for øvrig problemet med at de fortsatt vil være posisjonert i aksjen også i ettertid av utbyttet, og at kanskje er vell så mye dette de er redde for.
Ulrik Larsen
12.02.2025 kl 19:35
2789
Det betyr vel at at SLB utnytter optionen.
ACC blir et "tomt" selskap da SLB Capturi overtages 100 % av SLB.
Q2-25 utloddes resten af egenkapitalen ved at ACC kommer med et kjøpstilbud på resten af aksjene.
Indre verdi på NOK 10,15 hvis optionen utnyttes, og egenkapital fremdeles er jfr. =Q3-24
Spennende å se kursen i morgen
ACC blir et "tomt" selskap da SLB Capturi overtages 100 % av SLB.
Q2-25 utloddes resten af egenkapitalen ved at ACC kommer med et kjøpstilbud på resten af aksjene.
Indre verdi på NOK 10,15 hvis optionen utnyttes, og egenkapital fremdeles er jfr. =Q3-24
Spennende å se kursen i morgen
castro1
12.02.2025 kl 19:37
2758
keane skrev Går en del kroner i morgen denne:-)
Man er altså sikret 5,80 så får du 20% av et meget spennende selskap + 1,70 i cash for bare kr. 0,68 (6,48-5,8). Det er penger på gata. 8-9 bør være rett pris nå.
Redigert 12.02.2025 kl 19:46
10PS
12.02.2025 kl 23:18
2158
Aker Carbon Capture bokførte en gevinst på 4,9 milliarder kroner. Selskapet vil fortsette å støtte utviklingen av SLB Capturi, ifølge meldingen.
Skal godkjennes 7. mars
Utbyttet skal nå godkjennes av en ekstraordinær generalforsamling i Aker Carbon Capture den 7. mars.
Styret foreslår også å redusere aksjekapitalen i selskapet med 98 prosent, for å tilpasse den til dagens drift og for å sikre at det foreslåtte utbyttet håndteres som tilbakebetalt egenkapital etter norske skatteregler.
Utbyttet skal betales ut i to deler, ifølge selskapet:
4,82 kroner per aksje basert på eierskapet den 7. mars
0,98 kroner per aksje basert på eierskapet 25. april
Skal godkjennes 7. mars
Utbyttet skal nå godkjennes av en ekstraordinær generalforsamling i Aker Carbon Capture den 7. mars.
Styret foreslår også å redusere aksjekapitalen i selskapet med 98 prosent, for å tilpasse den til dagens drift og for å sikre at det foreslåtte utbyttet håndteres som tilbakebetalt egenkapital etter norske skatteregler.
Utbyttet skal betales ut i to deler, ifølge selskapet:
4,82 kroner per aksje basert på eierskapet den 7. mars
0,98 kroner per aksje basert på eierskapet 25. april
MorganKane
12.02.2025 kl 23:49
2051
Oksenbull skrev Tipper 8.10-8.50 kr imrg
Vi vet det er 4,6 milliarder i cash i selskapet 4,5 milliarder + 100 i renter siste 6 måneder). Vi vet videre at de har en vanntett Deal på å få betalt 1 til 2 milliarder for sin andel av JV om et par år. Det gir totalt en verdi på 9,4 til 11,1 kr/aksje. Det er vel også det Sb1m har regnet ut.
La oss videre si at kursen går til 8,8 i morgen. La oss deretter spole frem til mai. Etter utbytte på 5,8 skal kursen falle til 3 kroner. Mens reell verdi er da 9, 4 til 11,1 minus 5,8, dvs et sted mellom 3,6 og 5,3 kroner. Det gir i så fall en ytterligere oppside 20-70% fra og med mai. Med null Risiko. Jeg mener vi derfor bør over kr 9. Den kommer i hverfall dit før mai. Eller egentlig mars side mesteparten av utbyttet blir betalt da.
Edit: Eller er det kortere tid før de får utbetalt de siste 1-2 milliardene?
La oss videre si at kursen går til 8,8 i morgen. La oss deretter spole frem til mai. Etter utbytte på 5,8 skal kursen falle til 3 kroner. Mens reell verdi er da 9, 4 til 11,1 minus 5,8, dvs et sted mellom 3,6 og 5,3 kroner. Det gir i så fall en ytterligere oppside 20-70% fra og med mai. Med null Risiko. Jeg mener vi derfor bør over kr 9. Den kommer i hverfall dit før mai. Eller egentlig mars side mesteparten av utbyttet blir betalt da.
Edit: Eller er det kortere tid før de får utbetalt de siste 1-2 milliardene?
Redigert 13.02.2025 kl 00:06
MorganKane
13.02.2025 kl 00:23
1978
Ikke sikker på om alle forstod tanken min. Men la oss si den kun går til 8,3 i morgen. Da går verdien ned til 2,5 i mai (etter utbytte). Gitt de samme regnestykke e nevnt over er den telle verdien fortsatt 3,4-5,1. Noe som i så fall gir en ytterligere oppside fra mai på ca 40 til over 100%. Og null Risiko. Dvs jeg øker på lavt 8 tall.
Dere får selv vurdere hva dere mener er "fair" kurs i morgen. Men at vi skal langt over 8 kr er ingen tvil.
Dere får selv vurdere hva dere mener er "fair" kurs i morgen. Men at vi skal langt over 8 kr er ingen tvil.
castro1
13.02.2025 kl 07:47
1601
After paying out NOK 3.5bn to shareholders, NOK 1.05bn of cash remains in ACC. Without attributing any value to earnouts/performance based payments, there is NOK 1.05bn in cash and NOK 1.03bn in the put option where latest realization is likely to be 2027. Discounting this with a 7% cost of equity yields NOK 3 per share on top of the NOK 5.8/sh. extra ordinary dividend PAS
Altså 8,8.
Altså 8,8.
Redigert 13.02.2025 kl 07:48
MorganKane
13.02.2025 kl 08:11
1465
Jeg mener "put" opsjonen, dvs verdien av JV er for lav. Men de tenker i de samme baner.
Uansett, spennende å se hva short må presse den til for å få dekket inn.
Uansett, spennende å se hva short må presse den til for å få dekket inn.
Redigert 13.02.2025 kl 08:11
keane
13.02.2025 kl 08:35
1348
I tillegg kommer jo oppsiden de har i put-opsjonen. Så her er det bare å sitte, motta saftig utbytte og legge resten i skuffen.
trek
13.02.2025 kl 09:34
1222
Kantarell skrev Kan det bli Short kvis, så det blir det lett 17-20 kroner
He he. Rolig nå. De som ligger short her er ikke idioter. Kommer vi litt opp på 8-tallet skal jeg være fornøyd.
zxcvbnm
13.02.2025 kl 10:51
1113
Sånn som jeg forstår det blir utbytte skattefritt? Derimot må man skatte av aksjegevinst om man selger nå. Så da er det vel ikke noen tvil.
Redigert 13.02.2025 kl 10:52
trek
13.02.2025 kl 11:09
1067
Aksjekapitalen var 604 mill. så der er det ikke så mye å skrive ned. Det meste av pengene kommer som utbytte, altså med 38 % skatt. Også de drøye 90 ørene som er nedskriving av aksjekapital blir skattepliktig når du en gang selger aksjene. Så i praksis må alt skattes 38% enten du tar i mot utbytte, eller selger med gevinst nå.
10PS
13.02.2025 kl 11:43
1006
Les nøye overskriften til Frodon øverst. Her er mye å glede seg over i tiden som kommer. Utbytte er sikret og salg av de siste 20% kommer i tillegg noe som ikke haster spør du meg.
Frodon
13.02.2025 kl 11:54
975
Da var dette trading eventyret over, dessverre. Tidenes beste trading aksje for min del. Kan jo håpe den fortsetter i samme bølge trend, bare på et høyere nivå enn før 😇